Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Moottori sammui kesken ajon

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Moottori sammui kesken ajon

    Audi a6 2.5 tdi -97 sammui kesken ajon. Pyörittää, mutta ei lähde käyntiin. Polttoainetta on jne. Mistä lähtisin vikaa etsimään? Hyviä neuvoja kaivataan.

  • #2
    Villi arvaus.. Syöttöpumpun hihna poikki.

    Comment


    • #3
      Onko noissa siis eri hihna pumpulle? Mistä se saa käyttövoimansa?

      Comment


      • #4
        Kyllä tuossa vitosessa on.
        Ottaa voimansa nokka-akselin takapuolella olevasta hihnapyörästä ja melko usein taitaa jäädä vaihtamatta jakohihnanvaihdon yhteydessä pikkupajoilla.
        Mulla meni n. kuukausi sitten poikki, ei ole hirmu paha vaihtaa ite, varsinkaan jos löytyy vaggicomi.

        Comment


        • #5
          Ok. Menee OT:ksi vähän kyllä, mutta tiedonjanoa on sen verran, että onko kuutoskoneessa pumppu jakohihnakäyttöinen taas?

          Comment


            #6
            Olen tutkinut hihnat ja ehjiltä näyttivät... tosin en tiedä tai ole varma, mikä on syöttöpumpun hihna, mutta näkyvät hihnat mitään suuria purkamisia tekemättä vaikuttavat ehjiltä. Kun pyörittää mielestäni kuuluu kolahdus tai ei ainakaan täysin terve? ääni. Tosin kaverit vieressä eivät mielestään kuule mitään outoa, mutta itse kuulen jotain epämääräistä metallilta vaikuttavaa ääntä. Voiko jakopään hihna mennä jotenkin jaoltaan tai vastaavaa?, koska tarkemmin mietittyäni siinä oli oireena jo jonkin aikaa tosi surkea käynnistyvyys kylmänä ja jonkinasteista epätasaista käyntiä myös kylmänä. Pumpun mekaaninen ajoitus oli suunnitteilla. Lämpimänä käynti oli siistiä. Jakopäärempasta sisältäen kaiken vesipumput yms. on 65 000 km. Vag-comilla tutkailen tilannetta ylihuomenna, mutta se ei varmaan paljasta mitään tästä taudista, joten kommentteja kaipailen.

            Comment


            • #7
              Kyllä, se jako voi mennä sekaisin, esim kiristimen pettäessä. Onko jakohihna(t) kireällä ?

              Ruiskutuspumpun hihna on se joka pyörii siellä sylinterikannen takapäässä.

              Comment


                #8
                Ok. Menee OT:ksi vähän kyllä, mutta tiedonjanoa on sen verran, että onko kuutoskoneessa pumppu jakohihnakäyttöinen taas?
                On apuhammashihnalla nokkapyörältä. Eli ei suoraan sama nokkahinha pyöritä. Jos jako nokassa hyppää menee pumpun ajoitus pieleen.

                Comment


                • #9
                  Sen verran on tullut itselle tässä viime aikoina tutuksi, että nuo aikaisemmin olleet oireet viittaa pumpun ajoitukseen.
                  Ajoitus on toki mahdotonta tarkistaa VAG-COMin avulla, jos auto ei kerran lähde käymään. Kai siinä pumpun hihnapyörässä sentään pitäisi olla ajoitusmerkit, miten se muuten laitetaan kohdalleen jos hihna on menny vaikka poikki?

                  Comment


                  • #10
                    mulla on mennyt yhden kerran syöttöpumpun hihna poikki ja se tapahtui juurikin kesken ajon. se on siis se hihna siellä koneen kabiinin puoleisessa päässä yksinään. sen näkee heti kun ottaa koneen päällä olevan suojamuovin pois. ajoitusmerkit sieltä löytyy. en itse vaihtanut hihnaa, mutta töllistelin vierestä kun työ tehtiin.

                    Comment


                      #11
                      Tein taas tutkimusta moottorin tiimoilta; syöttöpumpun hihna ehjä ja kireällä samoin jakohihna sikäli kun sitä pystyi tunnustelemaan (vaikutti siistiltä eikä rispaantunut ja kireältä myös). On tainnut jako vaan hypätä syystä tai toisesta. Jos kiristin on hajonnut, niin kait se jakohihna löystyisi(kö) automatic- oletan. Vian etsintä jatkuu...jos ideoita on, otan mielelläni vastaan.

                      Comment


                        #12
                        VAGCOMI ilmoitti, että ilmamassamittari ei toimi, mutta luulen sen johtuneen siitä kun mittailin yleimittarilla sen arvoja. Poistin vikakoodit eikä sen jälkeen enää herjannut. Ei kai sen rikkoutuminenkaan voi tuota aiheuttaa? Nyt tulee mieleen vesipumppu; oisko leikannut kiinni? ja tässä syy ongelmiin. Kyllä sieltä "rumaa" ääntä kuuluu kun starttaa eli jotain on rikki. Katsotaan.

                        Comment


                        • #13
                          Ruiskutuspumpusta akseli poikki?

                          Comment


                            #14
                            Yläpää aukaistu: kaikki "paskana"... hihnat ehjänä... alapää aukaistaan ensi viikolla. Voi vain toivoa, että aiheuttaja olisi kiinni leikannut vesipumppu, jolloin maksajasta pääsee neuvottelemaan. Alapään kunto on tietty arvoitus kuten myös mahdollinen syy.

                            Comment


                            • #15
                              tdi

                              onkohan taas lipsahtanut vesipumpuksi joku italian ihme:-)

                              itse olen tarvike pumpuista erityisesti italian versiosta erittäin tarkka(täyttä paskaa),eräs johka vaihdoin 2,6 abc kone,kesti 7km. sen jälkeen meidän tallissa ei ole italia pumppu mennyt paikalleen.

                              toki tuossa tdi vitosessa sen kiristimen vasta tappi joka on siinä taustapellissä, joskus hakkaantuu irti ja kiristin laukee siten.

                              Comment


                                #16
                                Vielä kaipaan neuvoja. Jakohuollon tehnyt korjaamo (ei nyrkkipaja) avaa tiistaina alapään ja vastaavat rempasta jos virhe löytyy materiaalista tai työstä. Eivät usko, että vesipumppu on mennyt ja aiheuttanut totaalisen moottorin hajoamisen. Mitä mieltä olette? hihnat ovat ehjänä siis pumpun ja jakohihnat. Voiko vesipumpun hajoaminen tehdä ainakin yläpään täydellisen tuhon. Vesipumppu oli uusi (jakohinarempassa 60 000 km aiemmin) mallista tai alkuperästä minulla ei ole tietoa. Onko syytä luottaa, että korjaamo kertoo todellisen syyn tai pystyvät peittelemään asian oikean tilan. Onko syytä itse mennä avaustilaisuuteen tai laittaa joku ulkopuolinen sinne mukaan; varmuuden vuoksi. En epäile korjaamon rehellisyyttä. Ja jos heidän työssään tai materiaaleissa ei ole huomauttamista niin kaikki toki jää minun kustannettavaksi. Vinkkejä, kiitos!! Kertaan vielä tapahtuman: kesken rauhallisen ajon auto hyytyi paikalleen. Merkkivalot eivät syttyneet ajossa. Jälkeenpäin ajatellen, kun nokkapellin nostin, niin jotenkin jäi vaikutelma "keittävästä" autosta ja harmaasta höyrystä, mutta siinä tuli vaan mieleen, että auto täytyy hinata kotiin ja selvittää mistä on kyse. Lämpöihin siis mittariin en kiinnittänyt erityistä huomiota. Asentaja sanoi, että vesipumppu oireilee äänekkäästi ennen hajoamista. Tämä ei ole äännellyt, koska aina seuraan auton tilaa: tämä auton tilan tarkkailu tulee luonnostaan tehtyä kuten varmaan suurimmalla osalla autoilijoista.

                                Comment


                                • #17
                                  tdi

                                  joko vesipumppu,kiristin hajonnut/2kpl tiedossa että ko. kiristimen takaa lähtee irti pieni alumiininen kappale joka pitää kiristimen jousen paikallaan ja nämä olivat uusia kiristimiä (germany) kestivät noin 2000km. joku valmiste vika oli. tai sitte pellistä pieni kiristimen vasta tappi vääntynyt/katkennut,
                                  kampiakselin keskipultti jäänyt löysälle,ja alapyörä on vempottanut ittensä irti/kiila paskana,>jako sekaisin, pahimmassa tapauksessa kammen pää poikki ,viimeisintä tuntuu remppaajille tapahtuvan todella usein

                                  vaadi nähdä puretut osat.

                                  Comment


                                    #18
                                    vaadi nähdä puretut osat.
                                    ...joista sitten kuvat tänne niin päästään joukolla ihmettelemään...?

                                    Comment


                                      #19
                                      Vika on löydetty...moottori pajalla ja hajalla...korjaus käynnistetty. Hyvin täällä tiedetään viat erityisesti Pasin arvio kampiakselin keskipultista osui nappiin. Tämä oli löysällä ja loput on helppo arvata. Korjaamo hoitaa ja korjaa auton laskuunsa. Joskus tapahtuu virheitä meille kaikille eli en syyllistä ketään. Pääasia on että Audin hyvä kyyti jatkuu.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Joskus tapahtuu virheitä meille kaikille eli en syyllistä ketään.
                                        Tyyni jätkä... Kai sä sentään muutuit punaiseksi ja laskit näkyvästi sormilla 1-10? (Kuitenkin käyny sikarileikkurilla poimimassa pikkurillin talteen).
                                        Hyvä, että vika selvisi ja pääasia ettei tarvitse omaan kukkaroon kurkistaa autoa noudettaessa.

                                        Comment


                                        • #21
                                          On se pienestä kiinni. Onneksi ei mene omaan laskuun. Korjaamon omistaja varmaan itkee itsensä uneen =)

                                          Comment


                                            #22
                                            Moottori on koekäytetty ja ajettu 600 km. Käynnistyi ja sammui välittömästi kylmänä ja osittain myös lämpimänä. Ääni ei siisti siis minun mielestä. Asiaan: mietin, että pumpun ajoitus ei ole kohdallaan yms. Pohjamuovi ei ole paikallaan ja pihalaatassa ajon jälkeen useita öljytippoja. Moottori näytti pohjasta hyvin öljyiseltä. Kysymys: onko normaalia? Moottoria tutkiessani huomasin, että yksi piuha oli irti, joka on kiinni ilmamäärämittarissa. Laitoin paikalleen ja käynti muuttui siistiksi. Vielä en tiedä vaikuttaako käynnistymiseen, mutta siinä lähti nätisti heti ensi startista. Rempassa vaihdettiin kaikki hihnat, vesipumppu ja rullat. Kun sammuttaa auton se vinkaisee niinkuin kissa! Kuuluuko asiaan ja mistä ääni tulee? vähän samaa vinkaisua kuuluu startatessa. Naapuri tuumasi kun koeajolenkkiä tein, että sieltä autostasi kuuluu kolinaa!! Ilmastointi pois päältä ja niinpä niin hiljaa ajaessa kuuluu kolkutusta silloin tällöin...ikäänkuin humina joka voimistuu auton liikkeeseen mukaan tai kuin ajaisi tyhjällä renkaalla. Tätä ei ole aikaisemmin ollut: Onko moottorirempassa voinut tehdä jotain, josta tuo ääni tulee. Pikaisella testauksella kaikki nivelet vaikuttaa terveiltä. eli mistä tuota ääntä metsästäisi. Nyt menee jo hermot!!! ensi viikolla auto takaisin pajalle, mutta mitä kaikkea tässä pitäisi tehdä tai vaatia. Taas neuvot ovat tervetulleita.

                                            Comment


                                              #23
                                              Jotain löytyi: molempien etupyörien pultit kiristämättä toinen pyörä suorastaan lonksui!! huh huh: Kolinat poistui ja meno tasaista. Moottori käynnistyy nätisti samoin käynti on tasaista ja tehotkin? paremmat vai kuvittelenko eli jokin vaikutus sillä irtojohdolla oli. Vinkaus käynnistettäessä ja samutettaessa on vielä jäljellä ja öljyn tiputus. Kuuluko nämä asiaan?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Vinkaus käynnistettäessä ja samutettaessa on vielä jäljellä
                                                Muistaakseni R5-koneen moniurahihnan saa asennettua väärin rullille jolloin se vinkuu.

                                                Moottorin ei kuulu vuotaa öljyä... venttiilikopan tiiviste tahi -ruuvien o-renkaat?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Tai jopa joku stefa kun siellä on ollut tuota toimintaa jakopään puolella enemmänkin viime aikoina.

                                                  Comment

                                                  Working...
                                                  X