Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2,7 Biturbo Tiptronic, väärin virittäminen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Noni, eli ainakin 7€ säästöä tuli tässäkin, kyllä kannatti, sillä saa wappuaattona Oak Barrelista jo melkein yhden olusen (reissuun lähtö wappuaattona edesä) :D Siis jos osa nyt ylipäänsä koskaan tulee...

    Comment


    • Oho, sieltähän nasahti kyrv...karvanup...korvanappiin informaatio Latviasta, että meikäläisen takaiskuventtiiliostos olisi lähtökuopissa. Oli tainnut Latvijan miekkoselle käydä vaan päivämääräkäpy kuukauden kohdalla tossa shipment estimaatissa (15.5.). Tai sitten inspiroitui tekemään asialle jotain kun otin ihan vallan yhteyttä emailitse. No, pääasia että kusti polkee ja osat liikkuu.

      Satuttiin tänään jonku volvomiähe kanssa peräkkäin suljetulle moottoriradalle. Göteborgin ylpeyttä (mallimerkintä S80 T5) kuskanneelle otti ilmeisen koville, kun ohitin sen ihan rauhallisesti. Tuohtunut herrasmies unohti suljetun moottoriradan ohjesäännöt roikkuen meikäläisen ohjastaman rytömajavan persauksissa vallan olemattomalla turvavälillä. Hetken aikaa epäonnistunutta ruåtsalaista muotoilua (olis ny ollu edes komia saappi, mutta ei) peileistä katseltuani tuli joku kramppi jalkaan ja tennari liimautui tulipeltiin. Kickdownin kakkosvaihteen ajan volvisti pysyi vielä tappituntumalla, mutta tiptronicin nostettua arpajaislaatikosta vaihteen numero kolme alko turvaväli kasvaa. Tulipa siinä vauhdin hurmaa suljetun moottoriradan pääsuoralla kokiessani vetästyä ekan kerran tipistä WOT:llä nelonenkin tupaan. Maisemakin vaihtui siihen malliin, että volvomiäs luovutti ja itseäni olalle taputtaen kurvasin voittajien pilttuuseen.

      Comment


      • Aamutuimaan piti rykästä penskan kanssa koululle ja siitä röihin, mutta sen sijaan ryhdyinkin siivoomaan kakaran banaaniyrjöjä olkkarin lattialta. Koska olen kuitenkin tutkintoa vaille valmis lääkäri, niin diagnosoin sen jotakuinkin huonoksi hommaksi ja muutettiin päivän plääni kotona jumittamiseen.
        Siinä tuli perikunnan nakuttaessa vuoroin luuriaan ja vuoroin täppäriään mieleen, että vois tässä varmaan tehdä ite jotain järkevääkin.
        No, en tehnyt mitään järkevää, mutta päräytin sitten audismin pihamaalle ja aloin vähän ropaamaan. Öljyt ja ilmanputsari tuli vaihdettua, öljyillä ajettu ehkä reilu 4000km, mutta olivat kuitenkin jo vähän yli vuoden vanhat.
        Tulipa samoilla lämpösillä vetästyä K-linja ECU:n tienoilta OBD-pistokkeeseen. Äsken tunkkasin vielä ATK-laitteistoon ME7loggerin GUI:illa varustettuna, sekä EcuXplotterin. Tossa pihalla vähän tyhjäkäynnillä otin logia ja näyttihän sieltä jotain arvoa tuppaavan. Logattavat arvot kopioin tuolta: http://www.audizine.com/forum/showth...raph-Logs-****
        Lisäsin muutaman mielenkiintoiselta kalskahtaneen arvon. Pitää käydä riuhtomassa parempaa logia tuolla baanalla jossain välissä, mutta nyt näyttäis ainakin vehkeet olevan siihen hommaan jiirissä.

        Comment


        • No hupsista saatans, ompas taas aikaa vierähtänyt since last update. Naurettavina tekosyinä tarjottakoon taas seuraavaa epistolaa (kts. alh). Audi on kaikkien suureksi yllätykseksi toiminut ilman ongelmia. Sen sijaan tuli vilkastua Trafin sivuja ja huomattua, että jumalaatio, takapihan näreen alla happanee yksi kappale omistamiani bugatteja, mallia 307 ja leima menossa vanhaksi. Ei muuta ku Pösö avaimesta käyntiin (8kk seisontaa takana, ei edes akkua irroitettu saatika ladattu) ja pientä kihnutusta kuului takajarruista. Siellä oli ferritti ja happi harrastaneet vankkaa yhdyntää takajarrulevyissä, joten semmoset jarruleyhykkeet sitten hain Mätänetistä, oikeen Brembon tekeleinä. Samaan syssyyn myös jotku halvimmat palat taakse. Ei muuta ku takalevyt vaihtaen ja leimalle. Kehujen kera läpi ja 6km leiman haun jälkeen pamahti ABS fault tauluun :D No ei se mitään, katellaan sit ens vuonna mikä anti block systeemiä vaivaa. Bugatti siis leimattu, joten taas on varmatoiminen auto alla Audin hajotessa. Siispä taas projektin kimppuun...eiku.
          Audin ropaamisen välttelyn tekosyyt kronologisessa järjestyksessä:
          1. Työkiireet. Piti lähteä korkeimman omakätisesti kiittämään kiinalaisia hyvin tehdyistä turboista:
          https://photos.app.goo.gl/GUNhTAUo3PdSF3YV8
          https://photos.app.goo.gl/dyfVawA6xkiW7mgx8

          Sen tripin kun sain taputeltua, niin piti lähteä vaimoa viihdyttämään Latviaan, samalla haettiin myös kesän viunaksia:
          https://photos.app.goo.gl/1QixoMH4w48SytAh8
          https://photos.app.goo.gl/xZCocjFWBTjqenz27

          https://photos.app.goo.gl/GWAFehSGzXjmESN48
          https://photos.app.goo.gl/TcWFC9qAbPsyh14V6

          No moisilla esivalmisteluilla voisi kuvitella ansainneensa jo luvan ropata Audia? Väärin.
          Jostain ui prioriteettilistalle terassilaajennus mosaiikkipöytineen:
          https://photos.app.goo.gl/v8sRcDgauUhZRHoQA
          https://photos.app.goo.gl/7WXjJxYij7eRsZ3w8

          Huoh. No josko nyt Audin kimppuun? No ei. Katinkultaan viikoksi. Itse asiassa ei ollut ollenkaan paskempi reissu (peukku):
          https://photos.app.goo.gl/NeTGEnfrmKimiRyY6
          https://photos.app.goo.gl/Yy6uSQAmEjLHcJJC8

          Katinkullan kämpän smart telkkarissa oli jopa Audi TV!!!
          https://photos.app.goo.gl/Me5vpRXkXo1us8rf8
          Joka tietysti toimi kuten Audin kuuluukin!
          https://photos.app.goo.gl/hYgcDPtvqAq4LjJH6

          No juu, tuolta kotiuduimma viime viikolla. Vihdoin pääsin ropaamaan projektiaudii.
          Ahtojen säätöongelmaa (ahdot piikkaa alkuun "tappiin", sitten alkaa seuraamaan pyyntejä hienosti) debuggasin rasvailemalla N75 valvea. Lisäksi tein viritystä, jonka uskon aiheuttavan alle 15% tehonhäviön, eli paransin Kiina IC:eiden ilmansaantia (orkkiksen kaltaiset ilmanohjurit puuttui täysin alkuperäisestä virisetupista, ei puutu enää).
          No ei siitä enempää. Myös varaosa/osienluovutusraatoa tuli vihdoin ihmeteltyä.
          Kiville ajettu öljypohja oli halki, mut ei kovin pahasti. Paikkasin sen chemical metallilla, toisella kerralla tuli jo niin tiivis, että ei vuotanu kuin tipan pari minuutissa. Sitten paikattiin myös katkenneet pakoputket, "uutena" joustokappaleena TIETENKIN Saab 2,2TiD:in jousto-osa:
          https://photos.app.goo.gl/3GygSHYamXCWF1GeA
          https://photos.app.goo.gl/5WCMeG67Roux4cmy7

          Ihan hirveen tarkkaan ei jaksanna turaa tota liitosta, joten jäi vuotamaan. Koneeseen kaadoin Teboil Silver 10W40 kurat ja eiku käyntiin:
          https://photos.app.goo.gl/y6NzKKiMmMUSqTk37

          Tänään kävin myös ajelulla, hienosti toimi viileenä, mutta hieman lämmettyään alkoi pätkimään ja pukkasi CE:tä tauluun.
          Voimansiirto a.k.a. vaihteisto toimi hienosti! Tämmösen vikakoodiviidakon pukkasi:
          https://photos.app.goo.gl/xLrAjSGZtjiWnxhTA
          https://photos.app.goo.gl/qqA53VaRXqK88iV17

          Lambda pasana (no ihme, taittunu, kuten kuvasta näkee: https://photos.app.goo.gl/gzrPq4wJ8qdiEUH68 ) ja vino pino Msfireä. Misfiret voi isolta osalta johtua tankissa reippaat kaksi vuotta lilluneesta bensasta...tai sitten ei.

          Ynnäilin tossa, että mitä ton ajoon/myyntikuntoon laitto tulisi maksamaan:
          Jouset/etutolpat käytettynä 50-100€ (molemmat etujouset on poikki)
          Takalambda 75€
          Öljypohja 60€
          Lokari 60€
          Putkifiksi 30€ (toinen uus jousto ja hitsaus)
          Ruosteet + maalaus 60€
          Öljyt + suttari 60€
          Tulpat 20€
          Ilmanputsari 15€
          Raikkari 20€
          Vaihteistokurat ~50€
          Leima + päästömittaus 60€

          Eli semmonen reippaat 600€.
          Hanikntahinta päälle, niin on rouskulla hintaa jo reipas tonttu. Fact check. 415tkm ajettu bensasyöppö Audi = huonot / olemattomat markkinat --> myyntihinta realismina ehkä 1500-2000 max. Eipä taida jaksaa, etenkin jos pikaisen koeajon (5km) lisäksi tulee vielä jotain ylläriä. Eli purkuun menee. Aloittanen ensi viikolla. Kaikki osista aiemmin kiinnostusta osoittaneet: olen yhteydessä teihin lähiaikoina. Jos en ole, niin olkaa minuun yhteyksissä. Myynnissä kaikki muu paitsi manuaalikonversioon tarvittavat ja sisusta.
          Semmottis.
          Viimeksi muokannut V.J.S; 22.6.2018, 00:16.

          Comment


            Onkos tänne mitään uutisia?

            Comment


            • Joo, sorry, vähän jääny raportointi viime aikoina. Purkuraadosta on voimalinja irti, mutta ei oo vielä irroiteltu konetta laatikosta. Talvikin tuli ja koko kasa on pressun alla lumihangessa odottamassa inspistä.
              Ajo-Audi tietysti seisonnassa, jarrumurheita... Kun Pösö toimii ku junan vessa, niin ei oo jaksanut alkaa tappelemaan. Toki nyt kun tuli kunnon talvi, niin pitänee ryhdistäytyä ja pistää jarrut kuntoon, että saa katiskan ajoon tyyliin "jäähyväiset TipTronicille" hengessä :D

              Comment


              • Njoo, päivitetään vähän pitempi kuuluminen tänne. Kauhealla innolla meinasin tosiaan loppukesästä alkaa tota purkuraatoa suolistamaan, mutta kuten niin monesti aiemminkin, keksittiin vaimon kanssa muita projekteja.
                Tuli tämmönen pikku rakennelma töräytettyä siinä loppukesästä/alkusyksystä:
                https://photos.app.goo.gl/R5BrucCUneWD2ZoH9

                Projekti sisälsi hieman metsän raivausta, että sai tötterölle tilaa, montun kaivamista, routaeristystä, betonilaatan valua jne. Eniten aikaa vei kyllä toi maalaaminen, kun tietty sisätilatkin piti käsitellä ties millä myrkyillä.

                Siinä syksyn edetessä pääsin sitten purkuhommiin, vihdoinkin.

                Perämurikka on varsin mainio lonkerotölkin pidike:
                https://photos.app.goo.gl/T7gSASMvxki5tgrr8

                Mosa & loota ulostatutui kivasti, kun avasi sen toisenkin linkkivivun vaihteistosta vaihdekepin alta...
                https://photos.app.goo.gl/1muooYPDFDDJzuAe8

                Sitten tuli taas vähän ryömatkarupeamia, lomareissua ja yleistä velttoutta suorittamiseen, joten aika pitkälti noihin vikan kuvan paikoille homma jäi talven tultua. Koko komeus siis pressun alla.

                Projekti-Audi meni seisontaan loppukesästä, kun jälleen kerran etujarru alkoi laahaamaan ihan perkeleesti. Toinen jarrumäntä ihan juntturassa. Veikkaisin syyksi sitä samaa, minkä takia olen jo neljästä etujarrumännästä kahteen vaihtanut tiivistesarjan. Jarrusatula kerää siihen pölysuojakumin huuliuraan jotain valkoista tököttiä (oksidoituu), joka taas sitten puolestaan puristaa sen pölysuojakumin niin kovaa mäntää vasten, että sehän ei liiku sitten juuri mihinkään. Pitänee jälleen kerran purkaa siis se Lucaksen jarrusatulan virkaa toimittama kötöstys ja putsata jumittavan männän kohdalta satulan urat ja heittää uus tiivistesarja paikoilleen. Saisi tuon projektiläjän vielä talveksi ajoon, sillä harmittaisihan se, jos yhtenä talvena jäisi väliin tielle jääminen Audin kanssa!

                Tämmösiä. Jatketaan hommia hiljakseen, keväällä ehkä jo tekniikan vaihdon kimppuun! Toki rouvakin intoutui syksyllä autonostohommiin. Kahvipaketti piti antaa vaihdossa ja kotiin hinattiin tämmönen komistus:
                https://photos.app.goo.gl/SwyUufbaSuKUCNjWA

                2.2 litranen Zafira, jossa ilmeisesti kansivika. Pitäisi tuotakin ehtiä katsomaan jossain vaiheessa...

                Comment


                • Dodiin, projektikatiskan jarruremongi olisi tarkoitus hoidella huomenna. Tuossa just kävin ruuvaamassa talvigummit alle, latailin vähän akkua ja löin ruoskan tulille. Laakista käyntiin ja kehräsi kuin kisumirri, ollut seisonnassa elokuun 17. päivästä lähtien.

                  Äkillisen motivaatiopuuskan jarruremonttiin toi Pösö, jossa alkoi kytkin luistamaan. Hirveetä kuraa noi ranskalaiset, kun ei edes 360tkm pääse orkkiskykällä. Eli ajellaan Audilla talven jämät (sopivasti lupailee audi-yhteensopivaa keliäkin, eli plussaa tai max viis astetta pakkasta) ja fiksaillaan Pösö kondikseen, minkä jälkeen voisikin alkaa tuota manuaalilootaa yms. hilppeitä punkeemaan paikoilleen.

                  Siitä tulikin mieleen, että olisikos raadilla hyviä suosituksia vauhtipyöräksi? Yks-massa lienee parhautta? Jos jollain pyörii nurkissa ylimääräisenä soppeli vauhtipyörä ~550-600Nm väännöille, niin saa tarjota.

                  Comment


                  • Jarruja entrailtu. Ei niin yllättäen oli o-renkaan ja pölysuojakumin urat satulassa oksidoituneet melkein umpeen, O-renkaan reuna jo kivasti rispaantunut jne. Ei muuta ku putsi ja uus tiivistesarja paikalleen ja taas mäntä liikkuu. Toki äkkiseltään tuntui, että oisko jääny silti vähän laahaamaan...No, kattoo huomenna kun ajaa vähän pidemmän siirtymän.

                    Comment


                    • Kahnaava ääni hävisi kuin taikaiskusta eilen kotimatkalla röistä lähtiessä. Eli jarruremontti oli great success. Nyt ajellaan sitten jäähyväiset Tiptronicille hengessä jokunen viikko. Leimallakin pitäis käydä 15.3.mennessä.
                      Eilen irroittelin purkuraadon koneen ja vaihdelootan toisistaan iltapuhteina. Ehkä tässä kuukauden parin sisään pääsee lootanvaihtohommiin.

                      Comment


                      • Eilen oli TUOMIOPÄIVÄ.
                        Kävin siis tuon rytömajavan pesän kanssa insinöörin haukuttavana. Etukäteen ei huolettanut mikään muu kuin Portugalin poijjaan myymien kisakissojen kyvykkyys puhdistaa palotapahtuman jäännöksiä nyt kun tankissa ihan vaan bensaa. Turhaa oli se jännitys, heittämällä päästöistä läpi, HC tais olla 40ppm (raja vissiin 100 tjsp.).
                        Sen sijaan Audismi ei pettänyt tälläkään kertaa ja päästiin poistumaan konttorilta leuka tukevasti rinnassa ja hartiat alistuneesti lysyssä. Tuomio oli siis HYLÄTTY! Syy: etupyörän laakeri kuskin puolella aivan holona :D
                        Oli varmaan noi jarrujumit kuumennelleet napaakin sen verran, että tuhatvuotiaat rasvat antautuneet ja laakeri vainaa. Samaan syssyyn selvisi, että miksi tuo jarruremongin jälkeenkin tovin juristeli, kunnes hiljeni. Kun tuli ajeltua poppikoneessa Kari Tapion luukutus vähän pienemmällä volyymillä, niin kyllähän se laakeri osaa ääntä pitää, etenkin kun kylmänä lähtee liikkeelle, sitten hiljenee.

                        Sen verran ylimääräset massit kuumottaa lompsassa, että tilasin Miinan pajalta laakerin vaihdon "avaimet käteen" periaatteella. Ei oo prässiä omissa kaluvalikoimissa ja pallonivelten irrotuskalutkin aika paskoja, joten koko etunapa kaikkine varsineen ois pitänyt kiikuttaa kuitenkin johonkin pajalle, jossa oisivat prässäneet vanhan laakerin ulos ja uuden paikalleen. Myöntävät kaiken lisäksi 3v/100tkm takuunkin tuolle osalle JA työlle, joten näin tällä erää. Ens keskiviikkona vaihtuupi siis laakeri.

                        Mitään muuta huomautettavaa ei katsuri keksinyt. Nyt sitten kylmä hiki persauksissa toivotaan, että läjä kestää muuten kasassa ensi viikon loppupuolelle, että pääsee leiman hakemaan.

                        EDIT: Tulipa muuten vilkaistua tuota kolmelitrasesta vaparista irroitettua vaihdelootaa. Tämmöttis numeroo oli joku mennyt tarraan printtailemaan ja lootan kylkeen liimailemaan: https://photos.app.goo.gl/Ag9ZHwnaz79uJHSq9

                        Eli eikös tuo ole nyt se ns. pomminkestävä 01E laatikko? Vähänkö siistii, nyt voi sitten pyytää Carlsonia mitoittamaan softaa sen mukaan, mitä RS4 kytkinsetti kestää, kun semmonen tuli tosiaan tossa joskus kauan sitten jo hankittua. Mahtaiskohan tuo vauhtipyöräkin olla sitten semmonen, että menis RS4:n kytkimen keston rajoissa ihanasti, eikä tarttis koittaa etsiä jostain puoli-ilmaista yksmassavauhtista?
                        Viimeksi muokannut V.J.S; 8.3.2019, 19:26. Perustelu: Laatikkoinfoa lisäilty.

                        Comment


                        • RS4 kytkin kestää ainakin 660nm ja normi 2.7 vauhtis saman, jopa 01a laatikolla. Kytkimen saa pilalle luistattamalla. On kokemusta.

                          Comment


                          • Leimalla tuli tosiaan käytyä kun Miinan pajalta ilmoiteltiin laakerin vaihtuneen. Hyväksyttyhän siitä tuli, hip hip hurrax!
                            Polleana poikana painelin menemään Audilla useamman viikon. Tuntui kehräävän kuin kissa, joten en jaksanut potea stressiä Pösön kytkinremontista. No, kyllähän te sen tiedätte, että virhehän se oli odottaa Audin toimivan yli kuukautta.

                            Audilla on paha olo: https://photos.app.goo.gl/PvWFWo5VmDqpdyqC9

                            Alkoi yhden semirivakan kiihdytyksen jälkeen ohuesti nykiä. Siitä ~10km, niin tyhjäkäynti oli jo ns. hukassa. Kotipihaan päästyäni tutkin pannuhuoneen, eikä mitään ihmeellistä näkynyt. Irroittelin puolilta piuhan kerrallaan, eikä yhdenkään kohdalla ollut isompaa eroa käynnissä. Eli jonkinnäköinen kokonaisvaltainen sytytyshäiriö on päällä. Jos antaa vähän jengaa, niin käy nätisti, mutta tyhjäkäynnillä on ihan hirvee traktori ja koko laitos tärisee ku meikäläinen sunnuntairapuloissa. Kylmänä kun lyö käyntiin, niin kierrokset humppaa 500rpm-3200rpm välillä ilman kaasuun koskemista. Pitää vielä huomenna katsoa, että ei ole IC:n alemmat letkut irti tai jotain muuta massiivista ilmavuotoa. Toi kylmäkäynnistysoireilu vähän viittaisi moiseen...Tai sitten ei. Onko hyviä ehdotelmia? Jotain tiettyä arvoa mitä VCDS:llä mittailla? No, Audi on ny kuitenkin toistaiseki ajokelvottomassa tilassa.

                            Comment


                            • Tutkaile huohotin- ja alipaineletkut.

                              Comment


                              • Outo imuvuoto kun yksilöi vain sylinterit 1,2,4 ja 5 ... Kato group 32 ennen kun rupeat isommin purkamaan . Näkee suoraan ottaako mittaamatonta ilmaa vai ei.
                                Viimeksi muokannut okkim; 6.4.2019, 10:09. Perustelu: Ei Tapatalk allekirjoituksia.

                                Comment


                                • No olihan siellä myös toi random multiple cylinder misfire... Mut joo, kiitos vinkeistä, tutkin lisää kun lentsu helpottaa.

                                  Comment


                                  • Random multiple tulee aina kun yli 50 prosenttia sylintereistä antaa koodia... Ei kerro että kaikissa sylintereissä olisi sytytys katkoksia.
                                    Viimeksi muokannut okkim; 6.4.2019, 10:09. Perustelu: Ei Tapatalk allekirjoituksia. Muuta asetuksia.

                                    Comment


                                      Ota MAF töpseli irti

                                      Comment


                                      • MAFfin piuha irti: https://photos.app.goo.gl/q8kqLq7TKzK3xhGaA

                                        MAFfin piuha kiinni (huomaa itsestään korjaanutuva TCS/ABS vika :D ): https://photos.app.goo.gl/CCfmc6H5sofphW4eA

                                        Humppaa, humppaa...Enempiä en jaksanut tutkia, katotaan jos huomenna ois jo vähä energeettisempi buugi.

                                        Comment


                                        • Kilu7:lle osui tällä erää vika-arpajaisten täysosuma. Imusarjan takaosassa yksi huohotinputki oli sitten irronnut. Sitä ennen tuli puristeltua IC:n letkut läpi ja todettua niiden olevan kunnossa. Putki paikalleen ja tasainen tyhjäkäyntikin löytyi tuon humppaamisen sijaan.

                                          Tuli kuitenkin varmuuden välttämiseksi pistettyä Pösöönkin vähän uutta osaa, niin on sekin taas valmiina taistoon tarvittaessa: https://photos.app.goo.gl/bruy3GWd8DQKAa7RA

                                          Comment


                                          • Onkos täällä tapahtunut liki vuoden aikana jo hurjia muutoksia? :)

                                            Comment


                                            • Morjenssit pöytään! Täältä ei ole juurikaan uutta raporteerattavaa. Audi tässä koronakeväässä saanut olla liikennekäytössä ja leimakin tuli vailla huomautuksia. Tuninkikakin on toki harjoitettu sen verran, että piti tohon peräkoukku asentaa. Ebaystä joku puolalainen putka myi "CE" merkeillä olevan koukun sähkösarjoineen ja toimituskuluineen n. 140€ hintaan. Ei paha. Toimintavarmuuskin ollut taattua, eli tällä hetkellä on se läppäkotelon edessä oleva Y-haara päreinä. Tartteis jostain metsästellä uusi...Vielä ei ole manuaalikonversiota haudattu, ehkä sen aika koittaa tässä vielä jossain välissä...Kiinaturbot pelaa ku junan vessa. Oiskohan niillä nyt jo reilu 20tkm rullailtu.

                                              Comment


                                                Vieläkö kiinalaiset etanat jaksaa puhista, vai joko ne rupesi viheltelemään kädet taskussa?

                                                Comment

                                                Working...
                                                X