Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B6 1.8TQ Avant

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B6 1.8TQ Avant

    Myin edellisen autoni A4 B6 1.8T vajaaveto sedanin alkuvuodesta 2016 ja tilalle tuli hommattua keväällä 2016 vastaavanlainen vm. 2002, mutta tällä kertaa Quattrona ja farkkuna. Auto on tuotu Saksasta 2012, jonka myötä sisävarusteita oli ruksattu mukavasti. Värikoodi on LZ9W Ebony Pearl Black eli suomeksi musta. Auto tuli käyttöautoksi ja tarkoitus oli aluksi vain laittaa auto miellyttämään omaa silmää ulkoa. Autolla oli ostaessa ajettu 239tkm. Kuten melkein aina mutkia tulee matkaan ja tässä niitä osittain kerronkin.

    Varusteista mainittakoon:
    • Nahka-alcantara sporttipenkit
    • Kolmipuolainen ratti
    • Värillinen ajotietokone + vakionopeudensäädin
    • Kattoluukku
    • RNS-D navisoitin
    • Sisävalopaketti
    • Bosen kaiuttimet
    • Alkuperäiset xenonit


    Tekniikka:
    • Moottori 1.8T, BFB
    • Quattro
    • Karalan lastu
    • Oettingerin takaäänenvaimentimet

    Ostamisen jälkeen tuli korjailtua muutama tiedossa ollut pieni vika, kuten konepellin kaasujousi ja kattoantennin muovikuori. Pian auton ostamisen jälkeen alkoikin osien haaliminen ajatuksena tehdä autosta S-line/S4 korisarjan näköinen, sekä samalla saada autoa hieman matalammaksi.

    Tehdyt muutokset ja hankitut osat:
    • BC-Racing V1 alustasarja (asennettu)
    • Kesäksi hommasin Vertini Magic Concave vanteet koossa 19x9.5” (ET edessä 35 ja takana 40)
    • Alpi:n tekemä pohjapanssari
    • S4 sivulistat (asennettu)
    • S4 takapuskuri ja S-line etupuskurin alahelma (tulossa)
    • Cupra-lippa (laitetaan uuteen etupuskuriin)


    Ajettuani autolla noin 10tkm alkoikin ongelmat noin kuukausi sitten. Auto lähti käyntiin hieman huonosti ja vajaakäyntisenä (ajattelin ensin polttoaineen saantiin tai tulppiin liittyvää vikaa), mutta hieman tätä jatkettuaan auto alkoi myös savuttaa käynnistämisen jälkeen. Kurkistin tulppien reikiin ja huomasin nestettä 2 sylinterissä. Epäilin viaksi kannentiivistettä. Hieman autojen kanssa on tullut touhuttua ja netistä paljon tietoa lukeneena päätin tehdä kannentiivisteen vaihdon itse.

    Kansi kun tuli irrotettua ja vietyä moottorikoneistamolle niin vuodon syyksi paljastuikin halkeama kannessa, 2 sylinterin venttiilien välissä. Syytä halkeamiseen en keksi, mutta ainakin tulpan kierteet on samaiseen sylinteriin tehty joskus uudestaan ja se on jäänyt hieman vajaaksi (tulppa oli n. 2mm ylempänä kuin muut). Uuden kannen metsästys alkoi ja tuotti nopeasti tulosta seuraavana päivänä, kun tieto halkeamasta tuli koneistamolta. Parin kilometrin päästä löytyi alakertavikaisen AWT moottorin kansi, jolla oli ajettu 230tkm. Koneistamo koeponnisti kannen ja se todettiin ehjäksi, josta alettiin tehdä ehjää pakettia hyödyntäen vanhan ja uuden kannen osia.

    Aluksi katsoin, että sylinterit olisivat olleet hyvässä kunnossa, mutta tarkempi tutkiminen paljasti jäljet 2 sylinterissä (jäljet olivat keulan puolella jolloin ne eivät näkyneet kuin suoraan lohkon yläpuolelta katsoessa). Vaihtoehtoja mietittyäni päädyin moottorin kokonaan pois ottamiseen (on aika isohomma ensikertalaiselle ja pelkässä autotallissa auto pukkien päällä).

    Tällä hetkellä tilanne on se, että kansi olisi valmiina ja lohko on odottamassa koneistamolle vientiä. Sieltä kuullaan sitten mikä kohtalo alakerralle tulee ja tiedetään miten jatkaa eteenpäin.

    Aiemmin on ollut mietinnässä jo tehojen lisääminen ja nyt aion ainakin moottorin tehdä kestämään n. 350-400hp pintaan (käsittääkseni kestää pelkillä kankien ja kytkimen vaihdolla, mutta korjatkaa jos olen väärässä). Tulevaisuus (lue budjetti) näyttää lähdetäänkö muutoksia sitten hyödyntämään. Jatketaan tarinaa, kun projekti etenee. Kuvia löytyy photobucketin kansiosta, jossa kuvatekstinä pieni kuvaus ja muutama kuva liitteenä. Suurinosa kuvista on puhelimella otettuja ja kuvaaminen muutenkaan ei ole vahvimpia puoliani, joten pahoittelut siitä.

    http://s224.photobucket.com/user/AR_...slideshow/Audi
    Attached Files

    #2
    Komia on! Mistä hommasit s4 sivulistat? Onko muovia vai lasikuitua? Itelläkin pitäis listat hommata..

    Comment


    • #3
      Hommasin noi listat käytettynä kun sattui silmään torissa, ovat oe s4 listat. Ennen sitä olin juuri tilannut lasikuituiset listat puolasta, mitkä olin sovittanut jo paikoilleen mutta olisivat vaatineet maalauksen. (Mutta mitä luin oe listat vs lasikuitu niin ostin kummatkin kun sellainen mahdollisuus tuli). Lasikuitulistat löytyy edelleen tallista ja voisin vaikka myydä ne ellei kaverini nyt niitä osta.

      Comment


      • #4
        Projekti etenee

        Tämän päivittäminen näköjään jäänyt minulta kokonaan. Jotta tästä nyt ei ihan yhden viestin projekti/näyttämö ketjua tule, niin päivitellään mitä on tehty.

        Aloitetaan jatkamalla tarinaa syksyisestä moottoriremontista. Sylinterin jäljet olivat sen verran syvät, että hoonauksella ei lähtenyt. Lohko porattiin ylikokoon 0,26 mm ja paikalleen laitoin Mahlen männät 20 mm männäntapilla. Mäntien lisäksi vaihdoin veivit Eaglen H-profiiliin. Lohkoon tuli myös uudet laakerit ja tiivisteet, sekä uusi öljypumppu. Kytkimeksi laitoin samalla S2:n kytkinasetelman kiinteällä vauhtipyörällä.

        Osien tilaaminen, pitkät toimitusajat ja oma työskentelytahti eivät olleet nopeimmasta päästä, mutta viime vuoden jouluaaton aattona hyrskäytin kasatun moottorin käyntiin jännittäen samalla tuliko kaikki nyt oikein tehtyä. Käynnistyksen nakutuksen jälkeen käynti tasoittui eikä ylimääräisiä ääniä kuulunut, olo oli kieltämättä aika helpottunut. Sitten tuli sisäänajoja tehtyä mineraaliöljyllä ja öljyt vaihdeltua pari kertaa, mutta samalla ajellessa startti temppuili satunnaisesti. Startin satunnaiseen toimintaan syyksi löytyi onneksi niinkin yksinkertainen syy kuin löysälle jäänyt maadoituspiuhan mutteri.

        Joku voisi sanoa, että oliko nyt järkeä tehdä näin kallista ja aikaa vievää remonttia näin vanhaan autoon. Miksi ei menty vaihtomoottorilla? No näin jälkikäteen hyvä viisastella ja todeta että näin olisi kannattanut tehdä tai moottori tehdä kerralla edes suurempaan ylikokoon. Remontin kustannukset olen mieltänyt jälkikäteen oppirahoiksi, koska opin koko remontista aivan älyttömän paljon moottorin tekniikasta ja korjaamisesta. No se on nyt mennyttä ja onneksi moottori toimii.

        Moottoria kun rempattiin, oli hyvää aikaa käyttää puskurit maalauksessa. Etupuskuriin asennettiin s-line puskurin alaosa ja takapuskuriksi aiemmin mainittu s4 puskuri. Etupuskuri meni rempan päätteeksi paikalleen, mutta takapuskuria ajattelin talven yli säästellä ja asentaa vasta keväällä.

        Autoa ostaessa paloi moottorin vikavalo, antaen vikakoodia ecusta. Ongelmaa yritettiin korjailla uudella softalla, joka lopulta antoi viimeisen silauksen niin että auto ei lähtenyt enää käyntiin. Selvisi että ecua oli joskus aikoinaan Saksassa räpelletty juottamalla siihen softa, joka lopulta antautui (kts. kuva). Käytetyn ecun hankkimalla ja Laakkosella sopeuttamalla auto saatiin taas käyntiin. Sitten tuli uusi ongelma. Auto kävi rikkaalla, jonka takia tuli sitten taas pari viikkoa vikaa etsittyä. Vaihdoin lambda-anturin ja kävin letkut sekä putket läpi ahtopaine vuotojen löytämiseksi. Ahto vuotoja löysin löysälle jääneestä klemmarista ja viallisesta bypass-venttiilistä (vaihdoin uuden alkuperäisosan remontin aikana, joka oli valmistusvirheellinen). Rikkaalla käynti ei hävinnyt näiden jälkeen, joten ajattelin, että voisiko suutin vuotaa. Suuttimen osanumeron katsoessa olin kuin pölkyllä päähän lyöty, paikallaan oli TT:n suuttimet, jotka ovat tuotoiltaan reippaasti suuremmat kuin BFB:n vakio suuttimet. Sen takia joutui taas autoon uutta ohjelmaa hakemaan, kiitoksia Joensuun Vianorille ja Karalan kärsivällisyydelle auton kanssa. Nyt ei ole onneksi tarvinnut kuin laittaa bensaa tankkiin ja ajella, tietysti välillä painajaisia autosta nähden ja harhaluuloisena konepellin alle katsoen.

        Talven oli paikoillaan VW chicago vanteet, kooossa 18x8”. Kesävanteina olleet Vertinit tuli myytyä ja nyt tilalle olisi tarkoitus laittaa BMW X5 style 132 vanteet eteen koossa 19x9” ja taakse 19x10”. Tästä olisi tarkoituksena päivittää lisää kun ne alle saadaan, mutta kuvissa pieni teaseri eiliseltä testailulta.

        Photobucketin kansiossa taas enemmän kuvia autosta Linkki photobucketin kuviin . Liitteen kuvissa on muutama kuva kuukauden takaa, kun sain aikaiseksi käytyä räpsimässä kuvia. Kuvissa myös aiemmin mainittu ecun juotos. S4 puskuri maalattiin kokonaan mustaksi, mutta diffuusorin maalaamalla halusin hieman kontrastia lisätä perään. Diffuusorin maalasin tumman harmaalla kumimaalilla, katsotaan miten kestää ja miltä se näyttää paikallaan.
        Attached Files

        Comment


          #5
          Bemarin vanteet näyttäis sopivan hyvin tähän. :) Mistä hommasit tuon hunajakenno maskin tuohon puskurin keskelle vai onko itse tehty?

          Comment


          • #6
            Tuo puskurin keskimmäinen maski on tehty itse. Ostin verkkoa ja leikkasin muotoon. Kiinnikkeet on tehty kuvien mukaisesti, mut pitäs vielä maalata ne mustaksi et ei paistas silmään.

            Kilven laitoin maalattuun puskuriin kiinni 3M dual lockilla, ei kehdannut reikiä porata. Tarkoituksena olisi vielä finnittömät kilvet hankkia.
            Attached Files

            Comment


              #7
              Hieno on.
              Itsehän hommasin myös A4 B6 1.8t quattro 2002. Tosin Ruotsista uitettu Suomeen. 180tkm vakio palikoilla, AVJ koneella BFB sijaan.

              Tuo kannen halkeaminen 1.8t 20v tuntuu olevan ongelma. Ainakin itse olen kuulut 3 tapauksesta ( normaali käyttössä olleita). Muuten olen itsekkin ollut tyytyväinen A4 1.8t quattroon.

              Kannentiiviste vaihdettu omaan A4 mutta savuttaa satunnaisesti tiivistevaihdon jälkeenkin. Pitääkin alkaa tässä selvittämään paljastuuko sieltä jotain muutakin vai vaan öljyroiskeita tiivisterempasta jotka hieman savuttaa.

              Comment

              Working...
              X