Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B8 Avant 2.0TFSI Business Quattro S-tronic

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B8 Avant 2.0TFSI Business Quattro S-tronic

    Terve,

    Muutaman viestin jo kerennyt foorumille kirjoittaa ja nyt vasta päätin rustata autosta oman ”projektikertomuksen”. Pitkään vaivannut autokuume yltyi niin pahaksi, että oli pakko laittaa vanha uskollinen palvelija Octavia RS myyntiin. Muutama kriteeri uudelle autolle oli ehdottomat: automaatti, neliveto ja bluetooth. Nettiä selasin useasti yö myöhään ja toistakymmentä tarjouspyyntöä lähetin, kunnes tärppäsi.

    Otin A4:sen yön yli koeajoon ja tykkäsin pirusti, mutta vielä järki sanoi, että käy testaamassa A6:nen (C6 korimalli), koska siinä paremmat tilat. Käytiin koko perheen voimin katsomassa A6:sta, mutta jotenkin se ei iskenyt. Multitronic, laiska 170 heppanen etuveto ei vain tuonut sitä tunnetta, että tämä on pakko saada.

    Seuraava päivä koitti enkä vieläkään keksinyt rahoilleni parempaa vastinetta, joten soitin A4:sen myyjälle ja sovittiin kaupoista. Auto on siis profiilissa kuvattu Audi A4 Avant 2.0TFSI Business Quattro S-tronic vuosimallia 2010. Kilometrejä autossa hankinta hetkellä noin 84tkm.

    Auto ollut minulla nyt vajaat pari viikkoa ja pirun tyytyväinen olen hankintaani. S-tronic toimii hienosti eikä öljyä kulu tippaakaan, kiitos juuri tehdyn mäntäremontin.

    Naurattaa oikein, kun sanoin vaimolleni aikoinaan, että Octavian jälkeen ostan aivan perus perheauton, jota en sitten harrasta yhtään. Noh, eihän se nyt ihan niin mennyt. Uuden ratin laitoin tilaukseen pari päivää auton oston jälkeen ja lisää tavaraa olisi listalla. :)

    Varustelistasta ne tärkeimmät: (ei mitään varusteiden juhlaa)

    - Business paketti
    - Audi Sound System
    - Musta sisäkatto
    - Sporttipenkit
    - Sport alusta

    Suunnitelmissa:

    - Ratin vaihto - check
    - Kesävanteet - check (EtaBeta Venti R 19x9 ET38)
    - Madallus - check
    - APR Stage 1 Softaus - check
    - Revo Intake - check
    - GFB DV+ - check
    - APR Stage 2 + APR Downpipe
    - RS-maski
    - Sport diffuusori
    - Peruutuskamera
    - Kaiuttimien päivitys ja ovien vaimennus

    Näillä eväillä lähdetään projektia viemään eteenpäin. Tämän kesän tavoitteena ratin lisäksi vielä vanteet ja ehkä madallus. Kuvia lisään kunhan mökiltä kotiudutaan ja saan auton pestyä, mutta eipä tuossa perus ibis white B8:ssa mitään ihmeellistä ole. :)
    Viimeksi muokannut Spoonie; 12.7.2020, 19:43.

    #2
    Onnittelut auton hankinnasta, hyvä valinta! Kyllä sun kannattaa ainakin 40mm madaltaa jos 19" vanteita sunnittelet. Nimittäin se -30mm ei ole juuri sun nykyistä sporttialustaa matalampi. Kannattaa kuitenkin miettiä säädettävää niin ei tarvitse korkeutta arpoa.

    Comment


    • #3
      Kiitokset! Japen B8 ketjun kävin lukemassa ja tuo sama madallus ois mulle just passeli. Toki säädettävällä saisi auton just sille korkeudelle kun haluaa. Ehkä suunnitelmat sen osalta muuttuu vielä.

      Comment


      • #4
        Mökiltä kotiuduttiin, mutten kerennyt vielä autoa pestä, joten se olisi huomenna ohjelmassa. Kotona oli uudesta ratista saapumisilmoitus odottamassa, joten ei muuta kuin tavarat ulos autosta ja äkkiä postiin.

        Vanteetkin sain tilattua ja päädyin noihin Japanin ihmeisiin. Noilla ei varmasti saa pisteitä CDLC-foorumilla, mutta ei sillä väliä. Vanhassa Octaviassakin oli saman valmistajan vanteet ja tyytyväinen olin niihin. Myyjän mukaan painoa tuolla JR-16 vanteella 19" koossa on noin 8.5 kg. Punnitaan tarkemmin kun kotiin saapuvat. Vahvana kakkosena oli BBS Speedlinet, mutta ehkä ensi kerralla.

        Sitten täytyisi vielä miettiä mitkä renkaat laittaisi. Alla vaihtoehtoja joita ole pohtinut. Onko noista porukalla kokemuksia? Onko jokin muu vaihtoehto, jota kannattaisi vielä katsoa?

        - Kumho Ecsta Le Sport KU39
        - Toyo Proxes T1 Sport
        - Falken Azenis FK453
        - Nexen N8000
        Viimeksi muokannut Spoonie; 19.5.2017, 20:08.

        Comment


          #5
          Hankookin S1 Evo2:t kannattaa kans laittaa harkintaan. Itse päädyin tuumaa isompina (265/30R20) niihin kun hintakin oli verrattain edullinen etelänaapurista tilattuna, reilu 800e posteineen.

          Ei liene jäävän kolmipuolaisesta ylimääräistä bägiä ratin vaihdon yhteydessä? :)

          Comment


          • #6
            Kiitti vinkistä, täytyy tutustua. Nopeasti katsottuna tuossa 235/35/19 koossa Hankookit ja Toyot on aikalailla samanhintaset (noin 140€/kpl).

            Ei valitettavasti jää. Vanhasta ratista bägi siirtyy uuteen.

            Comment


              #7
              Kumhoille ääni täältä.

              Comment


              • #8
                Kumhoja itsekkin ajattelin. Noin 2-3 viikkoa menee ennen kuin vanteet tulee, joten tässä on hyvin aikaa miettiä ja vertailla eri malleja.

                Comment


                  #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja Spoonie Näytä viesti
                  Myyjän mukaan painoa tuolla JR-16 vanteella 19" koossa on noin 8.5 kg. Punnitaan tarkemmin kun kotiin saapuvat. Vahvana kakkosena oli BBS Speedlinet, mutta ehkä ensi kerralla.
                  19" halpisvanteet ja 8,5kg, joku ei täsmää. 20" Speedlinet Q7:sta painaa melkein tuplat.

                  N8000 oli varsin hiljaiset ja mukavat. Pidon kanssa ei ongelmia, Saksassa hyviä testituloksia. Kulutuskestävyys ei paras, kolmantena kesänä sileät.
                  Viimeksi muokannut JukeN; 9.7.2016, 17:32. Perustelu: Renkaista lisää

                  Comment


                  • #10
                    Samaa väittäisin. Alle ~1500€ / sarja ei saa kestäviä 19" vanteita, jotka painaa alle 10kg kappale. 8,5kg alkaa olla jo väkisin takovanteen painoja koska 19" Ultraleggerat ovat jo tuota painavammat. Tietääkseni JR:t ovat kuitenkin ihan tusinakiinatinavaluvanteita eivätkä edes rullamuovatulla tynnyrillä.

                    Comment


                    • #11
                      Vähältähän tuo paino kuulostaa kun huomio hinnan, mutten osaa ottaa kantaa sen paikkansapitävyyteen. Tämän tiedon sain myyjältä kun kysyin niiden painoa. Avainsana varmaankin tässä on tuo kestävyys. En oleta niiden olevan kestävyydeltään samalla tasolla kuten esim OZ tai BBS vanteet. Minun tarpeisiin varmasti kuitenkin varsin riittävät.

                      Ensi viikolla ajattelin soitella paikalliset rengasliikkeet läpi ja katsastaa niiden tarjonnan sekä hintahaarukan verrattuna nettikauppoihin. Nyt kun on hieman enemmän tutustunut tarjontaan niin nuo Hankookin S1 Evo2:set ja Nokian Z-linet vahvoja ehdokkaita, mutta katsotaan vielä.

                      Lisäsin ensimmäiseen viestiin linkin kuviin.

                      Comment


                      • #12
                        Kerroppa sitten pitikö paino paikkansa kun saat pyörät!

                        Comment


                        • #13
                          Tänään piti olla ohjelmassa ratin vaihtoa turbokiisselin kanssa, mutta toisin kävi. Kaikki meni vaihdossa varsin mallikkaasti kunnes airbag piti asentaa. Todettiin sitten yhteisesti, että rattien "pohjat", johon airbag tulee on erilaiset, eikä siten voi asentaa. Ei auta muu kuin ratti irti ja vanha takasin. Tämä uuden ratin osanumero on 8R0419091GWUL. Eli ainakin A3:ssa, A5:ssa ja Q5:ssa ratin pohja erilainen verrattuna nykyiseen rattiin (8T0419091AWUL)

                          Tässähän on pari vaihtoehtoa mitä tekisi. Myyjään yhteys ja palauttaa/vaihtaa ratti tai metsästää jostain airbagi, joka käy tuohon uuteen rattiin. Tietenkin voisin vain myydä ratin eteenpäin, wink wink.. anybody? Nopeasti katsoin Ebayn tarjontaa ja vaikuttaisi olevan fiksumpaa palauttaa tai pyrkiä vaihtamaan ratti myyjän kanssa. Noita bageja on tosi harvassa ja hinnat pyörii lähellä 200 €.

                          Osanumeroiden puolesta turbokiisseli vinkkasin, että ainakin 8T ja 8K alkuiset ratit käy suoraan. Eli esim S4 B8:n ratti menisi suoraan? Käykö 4F-alkuinen osanumero?

                          Edit. Pystyykö kukaan vahvistmaan, että käykö tuo 4F-alkuinen ratti? On siis ollut 2009 A6:ssa.
                          Viimeksi muokannut Spoonie; 11.7.2016, 13:31. Perustelu: Lisäys

                          Comment


                          • #14
                            Käyppäs katsastaa tästä miltä näyttää -45mm jousisetti käytännössä täysin vastaavan auton alla. Varusteetkin näyttä mätsäävän, tosin itsellä S-line. Vanteina kuvissa 9,5x19 ET jtn 30-40 väliin, en muista mitkä limput tossa on.

                            Ei madaltanut samalla tavalla eikä yhtä paljon kuin Japella. Syynä joko se, että Japella oli 3.0tdi tahi se, että sillä oli drive select. Veikkaan ensimmäistä, koska painavempi motti - sama jousisetti myydään myös tuohon kutoskoneeseen - painoa keulalle enemmän. Jos lompakko kestää nii osta säädettävä. Nimimerkillä rahaa on joskus menny hukkaan samalla ajatuksella.. :D

                            Comment


                            • #15
                              Hyvältähän tuo näyttää, mutta kuten sanoit niin ei aivan yhtä matala kuin Japella oli. Tuo on jännä juttu, koska katsoin tänään turbokiisselin A4:sta ja siinäkin oli nuo -40mm H&R:n jouset ja oli mun mielestä just passeli. Näin ulkomuistista sanoisin, että hieman matalemmalla oli mitä noissa sun kuvissa.

                              Comment


                              • #16
                                Vanteet kävin noukkimassa ja heti piti ottaa vaaka esiin. Karu totuus on 12.6 kg per vanne... Osasin odottaa jotain tällaista. Pakkasin vanteet autoon ja lähdin kohti rengasliikettä, joka oli ilmoittanut, että tilaamani Hankook V12 Evo2 renkaat odottavat asennusta. Lopulta vaihtoehdot renkaille oli nuo Hankookit tai Nokian Zlinet.

                                Renkaat pyöräytettiin vanteille ja asennettiin autoon. Ei muuta kuin tyytyväisenä nokka kohti kotio. Matkalla kotiin huomasin, että ratti täristää ja auto hytkyy melkoisesti, etenkin kun mennään yli n. 70-80km/h. Soitto rengasliikkeeseen ja ei muuta kuin uudestaan tasapainottamaan. Uudelleen tasapainotuksessa sitten huomattiin, että jokaisessa vanteessa on heittoa. Oheinen video mielestäni kuvaa tilannetta aika hyvin. Jokainen vanne hytkyy samalla tavalla tasapainoituskoneessa. Taakse laitettiin vanteet, jotka heilui eniten ja eteen vähemmän heiluvat. Tällä saatiin ratin tärinä melkein pois, mutta edelleen 80km/h ja sen yli täristää niin pahasti, ettei edes kehtaa ajaa. Mitäs mieltä raati on tästä? Vanteiden myyjälle soitin ja laitoin jo viestiä.

                                Uuden ratin kävin myös hakemassa postista ja sen asennus toivottavasti sujuu hieman paremmin mitä aikaisemmin. OEM rekkariledit haettu myös postista, joten nekin odottavat asennusta. Vanteista en nyt vielä laitattanut kuvia.

                                Edit. Tämän viestiketjun löysin ja tosiaan noissa vanteissa on sovitteet 74.1 -> 66.6. Pitää varmaa testaa uusilla 74.1 -> 66.5 sovitteilla.
                                Viimeksi muokannut Spoonie; 13.6.2017, 07:43.

                                Comment


                                • #17
                                  Tehdas suostui ottamaan nuo vanteet takaisin, mutta ei sekään ihan helpolla tullut. Kaikenlaista heille pitää todistaa eivätkä tietenkään osallistu kustannuksiin. Haluavat vielä todeta tehtaalla, että vanteissa heittoa minkä tietenkin ymmärrän. Tulee olemaan minulle suuri yllätys jos tehtaan laitteet sanovat, että vanteet kunnossa. Autotekistäkin kävin hakemassa uudet keskiöt, muttei sekään auttanut.

                                  Nyt pitäisi sitten miettiä uusia vanteita. Ajattelin jahka tällä kertaa ostaisi sitten hieman "paremmat". OZ:n vanteet olisi passelit, mutta hinnat noissa karkaa, etenkin tuossa 19" koossa. Toistaiseksi katsonut seuraavia vaihtoehtoja:

                                  - BBS CI-R
                                  - TSW Bathurst
                                  - Team Dynamics Pro Race 1.3

                                  Comment


                                    #18
                                    Mbdesing mallistosta KV1?
                                    Eivät ole kiinatinaa vaan saksalaista valmistetta.
                                    http://rimfix.fi/?page_id=247

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ei tuo huono vaihtoehto ole, mutta ehkä omaan makuun hieman "pliisu". Onko kokemuksia Z Performance vanteista?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Bathurst ei oikeastaan ole hinnaltaan juurikaan OZ:a halvempi. Kävi itselläkin mielessä yhtenä vaihtoehtona.

                                        Comment


                                          #21
                                          Kyllä kääntyisin OZ:n HLT sarjaan jos eroa on pari satasta.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Olin katsovinani, että Bathurstit olisi maksaneet noin 1400 € per sarja, kun taas OZ:tat oli lähemmäs 2000 €. Ehkä olen katsonut ihan väärin. Ajattelin sijoittaa maksimissaan tuon 1400 € vanteisiin.

                                            Comment


                                              #23
                                              Kyllä toi 2k kuulostaa OZ:n hinnalta ennemmin kuin 1400.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Japanin ihmeet lähtivät noin pari viikkoa sitten Puolaan tutkittavaksi. Otin videon kustakin vanteesta ja vertasin Audin omiin vanteisiin. Ongelma näytti olevan sittenkin, että nuo pultinreiät eivät osuneet täysin kohdilleen ja pultteja oli muutenkin erittäin vaikea kiristää. Viikon ovat nyt olleet tehtaalla ja vieläkin odotan tuomioita.

                                                Tässä odotellessa oli hyvää aikaa miettiä uusia vanteita. Vaihtoehtoja oli muutama, mutta olin jo osin päättänyt, että Team Dynamicsin Pro Race 1.3 tulevat. Pyysin tarjouksen Demon-tweeksistä, mutta toimitusaika olisi ollut yli 14 viikkoa. Ei voinut odottaa noin kauan, joten taas pohtimaan vanteita.
                                                Viimeksi muokannut Spoonie; 19.9.2016, 09:35. Perustelu: Stilisointi

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Talvi meni autoon tutustuttaessa ja edelleen olen erittäin tyytyväinen valintaani - se vaan menee niin maukkaasti pienessä luisussa talvella. Kesävanteiksi lopulta useiden vaihtoehtojen jälkeen valikoitui EtaBetan Venti R vanteet (19x9 ET38). Hieman pienempää ET:tä vaatii mielestäni, jotta saadaan kaarelle, joten spacerikauppaan tarvitsee lähteä tulevana kesänä.

                                                  H&R:n -40mm jouset asennettiin autoon reilu viikkon sitten ja alustan tuntuma mielestäni parani selvästi. Tehtaan sport alusta oli varsin pintakova enkä tykännyt siitä hirveästi. Nyt H&R jousilla meno paljon mukavampaa ja pintakovuus on poissa.

                                                  Kevään tehdessä tuloaan olen huomannut taas selaavani kaikkien virityspajojen sivuja ja pohtinut, että mitäs sitten seuraavaksi. Olin jo aikeissani tilata koko putkiston autoon, mutta päätin sittenkin ohjelmoida auton ensin ja tämän jälkeen vasta miettiä putkea. Lähi viikkoina siis asennetaan APR:n stage 1 ohjelma.

                                                  Tässä yksi fiilistely kuva tältä aamulta.

                                                  Viimeksi muokannut Spoonie; 13.5.2017, 19:47.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Ei kuva näy.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Näkyykö nyt? Tässä vielä Dropbox linkki.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        APR:n softaa asennettu JT-Carfixin toimesta ja hyvin se jaksaa nyt edetä. Se on pirullinen juttu näissä, että nälkä kasvaa syödessä...

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Revon intaken asensin tuossa viikonloppuna. Hieman joutui lämpösuojankannaketta taivuttamaan ja leikkaamaan, jotta sen sai nätisti asettumaan, mutta muuten asennus aika simppeli homma. Äänimaailma luonnollisesti muuttui, ehkä jopa turhankin kovaksi. Etenkin osakaasulla ja pienillä kierroksilla tekee ihmeellistä vihellysääntä, täyskaasulla ääni sitten ns. normaali. Ehkä alkuperäinen DV siellä kanittaa?
                                                          Tämä video kuvaa hyvin tuota vihellystä, joka esiintyy matalilla kierroksilla. Samalla laitoin varmuudeksi GFB:n DV+:n tilaukseen.

                                                          Edit. Yritin kotimatkalla kännykällä saada jotain videota aikaiseksi. Kuulokkeiden kanssa sen mielestäni kuulee aika hyvin. Esiintyy siis silloin kun turbo heräilee matalilla kierroksilla. Voisin huvikseni vielä loggailla ahtopaineta ja ilmamassamittarin lukemat ja verrata aikaisempaan.

                                                          Linkki 1
                                                          Linkki 2
                                                          Viimeksi muokannut Spoonie; 12.6.2017, 19:56. Perustelu: Lisätty Youtube linkit

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Hieman tein vertailua ahtopainesta ja ilmamääristä. Ei millään tavalla kovin tieteellinen tutkimus, mutta kuitenkin ihan mielenkiintoista dataa. Ilmamäärässä ei paljoakaan eroa. Ehkä sen voi huomata, että Revolla pääsi helpommin ja useammin maksimiarvoihin, kun vakio ilmanotto jäi näissä hieman jälkeen. Ahtopainessa oli aika merkittäväkin ero. Nuo logit ja vedot eivät nyt oli tismalleen samanlaiset, mutta molemmat sisältävät pari täyskaasuvedätystä.





                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X