Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Epäonnen kolmonen – Audi A3 8L -00

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Epäonnen kolmonen – Audi A3 8L -00

    Sattumien ja hölmöyksien kautta perheen vanha menopeli päätyi takaisin talouteen.

    Perustiedot:
    -malli: A3 8L, vm -00, linjalta ulos -99 loppuvuodesta
    -moottori: 1.6 AKL
    -varustelutaso: Attraction
    -ajomäärä: 176tkm (1.3.2016)

    Hinta uutena(ovh): 149 700 mk

    Lisävarusteet: 13 600 mk
    -talvirengassarja
    -metalliväri
    -parempi soitin
    -keskuslukituksen kauko-ohjaus

    Historiaa:
    Kyseinen A3-mallisarjan ensimmäistä sukupolvea edustava yksilö rullattiin uutena vanhempien toimesta Audi Centerin ovista. Kolmonen palveli talouden kakkosautona useamman vuoden varsin moitteettomasti. Kakkosautoon ei ollut tarvetta kummosille varusteluille - taisi olla joku Stockmann Auton paketti. Heti uutena auto koki ensimmäiset vastoinkäymiset, kun vorot keikkasivat ensimmäisinä kuukausina useammista saman erän autoista Pioneerin mankat. Vuoteen 2008 asti kilometrejä kertyi kaiken kaikkiaan vaatimattomat 75tkm, kunnes runkoaisat ottivat parkkihallin ulostulossa liian kovan törmysvoiman vastaan ja auto päätyi ikävästi lunastukseen. Opetuslupa-autoksi olisi pitänyt saada laitettua ajokorttirulettia varten, mutta pieleen meni ennen kuin ehti alkamaankaan.

    Auto päätyi AVK:lta Jalasjärven suuntaan korjattavaksi. Toinen varsinainen omistaja ajeli kunnostuksen jälkeen varsin vähän. Ai mistäkö tiedän? No Autovahinkokeskuksen tarjontaa selailin sattumalta oikeaan aikaan syksyllä 2012 ja huomasin saman yksilön päätynen uudestaan ruttutukkuun. Kilometrejä oli takana 117tkm, kun peura oli päättänyt päivänsä kolmosen keulaan. Auto oli tarjouskauppakohteena ja taisinkin yrittää onneani tuolla kerralla huonolla menestyksellä. Toisen koripajalla käymisen jälkeen auto palveli Varsinais-Suomessa hetken ja päätyi jonnekin teille tietämättömille.

    Uudessa kotipaikassa yksilö viihtyi vain syksyyn 2015. Tuolloin katselin sattumalta jälleen ruttutukun huutokauppalistan tarjontaa ja huomasin kivan sinisen kolmosen, sijaintipaikaltaan Lahden Takuupurkaamo. Tarkastelin tarkemmin ilmotusta ja kuvia, havahduin kilometrilukemaan ja tutkailin runkonumeroa tarkemmin. Sehän oli juuri sama yksilö, joka oli nyt kohdannut epäonneksensa hirven. Päätin tarjota autosta jotain sen tarkemmin tutustumatta, sillä vauriot näytti kuvista varsin vähäisiltä. Joku siinä huuteli kilpaa ja jätin viimeisen tarjouksen hautumaan. Tarjous meni sattumalta läpi ja ajaa hurautin iltasella kolmosen stadiin. Kolmesti koeteltu kolmonen päätyi lopulta niin sanotusti lähtöpisteeseen mittarilukeman ollessa 174tkm

    Ylläpidossa on ollut edellisellä tai edellisillä omistajilla hieman puutteita: Sisusta oli todella pskainen, tupakoitu ikävästi(tumpin reikä takapenkissä ja jälkiä ikkunankarmissa) ja huoltovälejä oli hieman pitkitetty viimeisten vuosien osalta. Positiivista oli kuitenkin, että kaupassa tuli mukana varsin hyvä mankka ja puoli tankkia bensaa. Edellinen omistaja oli juuri teettänyt myös jarruremontia: levyt ja palat, käsijarruvaijerit ja takasatulat.


    Tehty tähän asti:
    -vauriokorjauksissa vaihtoon meni konepelti 50€, vilkut 30€, tuulilasi 250€ ja sivupeili 30€. Prosentteja kertyi viimeisestä vauriokorjauksessa vain konepellistä.
    -ajovalojen kannakkeet korjattu
    -Terho askarteli alustan kuluvat osat asiallisesti paikoilleen
    -sisustan käsittelin verhoilupesurilla kertaalleen ja otsonoin pari kertaa tupakanhaisujen poistamiseksi
    -alkuperäiset vanteet löytyivät sopivasti uusilla nastarenkailla
    -etuikkunoiden muoviklipsut uusittu, apukuskin ikkunaa jäi vielä jokin ahdistamaan
    -kadonneita pisteosia hommailtu ja asenneltu
    -hommattu vanhat alkuperäiset tunnukset ja rekisteröintikatsastus suoritettu hyväksytysti
    -2tkm työnnetty lisää mittariin

    Seuraavaksi edessä perushuoltoa ja kovaa ajoa. Konepelti, ovenkahvat ja uusi pohjamaalattu puskuri odottaa sopivaa hetkeä maalille. Ei kai tässä muuta sen ihmeempiä. Kulkee kyllä varsin nätisti ja vaivattomasti. Hauska auto kaikin puolin.


    Alla kuvat lunastuksien kautta nykyhetkeen.
    Attached Files
    Viimeksi muokannut welloo; 20.3.2016, 10:49. Perustelu: typoja ja kuvaa, hintatiedot kaivettu mapista

    #2
    Taitaapi olla mahdollista vain Suomessa, että kolme kertaa lunastukseen rutattu hinnat alkaen-malli korjataan vielä takaisin liikenteeseen, osittain kiitos Suomen verotuksen.
    Mutta täytyy kyllä nostaa hattua, kun näin sitkeästi on jaksettu herätellä tätä henkiin aina uudestaan. Kolmosella on varmasti tunnearvoa sinulle?

    Comment


      #3
      Tunnearvoa ei allekirjoittaneelle niinkään ole kertynyt eikä varsinaisena sijoituksenakaan voida pitää, mutta hyvin toimittaa liikkumisen perustarpeet. Tonnipommiksi varmasti huolettomia kilometrejä näiden perusaskareiden jälkeen. Sijoituspaikka oli autolle valmiiksi tiedossa, mutta eipä sekään mennyt taas suunnitelmien mukaan - ehkä ajan kanssa ellei auton huono karma puutu taas peliin.

      Comment


      • #4
        Nyt menee kyllä aivan täysin harrastamisen piikkiin, tykkään!

        Comment


        • #5
          Seuraavaa lunaria odotellessa :D

          Comment


          • #6
            Alkuperäinen kirjoittaja vV8m5 Näytä viesti
            Taitaapi olla mahdollista vain Suomessa, että kolme kertaa lunastukseen rutattu hinnat alkaen-malli korjataan vielä takaisin liikenteeseen, osittain kiitos Suomen verotuksen.
            Mutta täytyy kyllä nostaa hattua, kun näin sitkeästi on jaksettu herätellä tätä henkiin aina uudestaan. Kolmosella on varmasti tunnearvoa sinulle?
            Sehän on vain ja ainoastaan hyvä asia, että käyttökelpoinen tavara käytetään loppuun. Etenkin kun markkinoilla ei ole ympäristöystävällisiä uusia vaihtoehtoja saatavana. Verotuksella kannattaisi vanhan loppuun käyttämiseen ohjata tehokkaamminkin, koska kaiken muun hyvän lisäksi sillä siirretään työpaikkoja kiinasta suomeen :)

            Comment


              #7
              No on sillä historia.

              Comment


                #8
                Tämä seisoi nyt pari kuukautta tallissa, kun piti saada kaksi muuta sämpylää katsastettua.


                Se mitä on tapahtunut nyt edellisten postausten jälkeen:
                - vilkkurele muistuttaa ajoittaisesta vaihtotarpeestaan
                - Joni naputteli ison huollon lomareissun aikana: jakopää, vesipumppu, vellit, kiilahihnat, tulpat jne. Kiitos vielä siitä.
                - sattumalta bongasin tori.fi:stä Spot-vanteet kesärenkailla, samanlaiset jotka olivat uutena ostaessa talvirenkaissa. Ihme kyllä: myyjättärenä sattui olemaan juuri tämä edellinen omistaja, joka sukelsi tällä autolla sen hirven alta. Vähäisillä euroilla tuosta selvittiin ja neitonen sai autoon jääneet tavaransa takaisin. Reippaasti se kyllä halasi autoa ja kertoi nimenneensä tämän Patrikiksi. Oli ostanut samanlaisen tilalle, mutta faceliftinä. Aika mielenvikainen kauppareissu...
                - ylävesiletkun liitos antautui myös ja työnsi kaikki jäähdytysnesteet ulos Tuusulanväylällä >> vanha "sokka" löytyi onneksi ja homma pelittää taas
                - termostaattikopan stefa rupes tiputtelemaan aikaisempaa enemmänkin, joten tämä vaihtui myös
                - Killeri asensi vaihtoon menevästä autostansa alkuperäisen nahkarattin tähän
                - öljy näyttää maistuvan hieman


                Varsin onnellisia kilometrejä nyt takana 10 tkm, kunnes tämän loppukesän lyhyen seisomisen jälkeen airbägin merkkivalo syttyi. Koodit kuljettajan oven anturista. Eiköhän tuosta johtosarjan pienellä korjaamisella selvitä, kunhan vaan jaksaa alkaa paskartelemaan nenän kaivamisen sijaan. Ruusuhan tämä ei ole, mutta kukkiipa se kuitenkin: katon vesikouru kuljettajan puolelta, alkavaa kukkaa kuljettajan oven alareunassa sekä oikea etulokari(tarvikemalli). Säkkivalon korjauksen jälkeen taitaa olla sopiva aika suunnitella vuosikatsastusta, joka koittaa viimeistään tammikuussa.

                Pari kuvaa loppuun hienon hienolla Lumia-laadulla:
                Attached Files

                Comment


                  #9
                  No tämäkin nyt edistyi johonkin suuntaan aavistuksen. Säkkivalon sain korjailtua edelliseen katsastukseen vetämällä uutta johtoa kuskin oven johtosarjaan, klassiseen taitoskohtaan.

                  Bägivalo syttyi sitten keväällä aina uudestaan ja uudestaan. Tuota sitten märehdittiin ja korjaltiin sitten lisää. Oikeasti varsin ärsyttävä valo kun ei osannu pyssyy poissa. Etupenkkien liittimet ne sitten lopulta vaativat pientä rassaamista ja taputtelua. Kuljettajan oven johtosarja tuli katottua kertaalleen, varmuuden vuoksi. Longlife huoltovälin päätin unohtaa ja vaihdella öljyt + sudit 15 tkm välein. Samalla uusi imuputki, kun edellinen oli halki. Tuossa kuluneella viikolla vielä meni vaihtoon vihreä vedenlämpötila-anturi ja takaluukun pumput.

                  Päätin leimata tuon sitten samantien, kun kerta oli mahdollisuus. 14kk ajoaikaa mukisematta ja päätin sitten hukata koko auton, kun oiva ehdotus tuli kehiin. 16 tkm tuli lopulta mittariin parin vuoden ajalta. Tulipahan kokeiltua, mutta kyllä se B4 on kivempi ja edukkaampi työmatkarassine. Tämä A3 liikkuu jatkossa pk-seudulla.

                  K laitakko lukkoo.

                  Comment

                  Working...
                  X