Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1993 avo, mallisarjaston rankimmalla moottorilla.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 1993 avo, mallisarjaston rankimmalla moottorilla.

    Noin. Yleisön pyynnöstä huolimatta vähän autosta tarinaa :
    Tuli ostettua toissasyksynä (2013) tommoinen 1993 AAH moottorillinen luistosalkulla varustettu herraskansan tukankuivain. Mallisarjan tehokkain ja kaunein sekä komein. Nykyaikaan suhteutettuna melko pliisu peli kylläkin..



    Olin haaveillut avoautosta jo useamman vuoden, ja tässä tuli tilaisuus vastaan Tampereelta - koeajolle ja rahat tilille. Sit syksyn viilenevät illat nauttien avokista sen kummemmin stressaamatta.

    No, talven seisoi ilman että tein mitään, muutakuin suunnitelmia - ja remppasin taloa.

    Tuli kevät 2014 niin honasin ja rupesin muisteleen et mitäs kaikkee siinä olikaan.. paskat iskarit, lämppärin vivusto ei toiminut, ratti oli runkattu pilalle, takalasi oli rikki jne jne jne jne pikkujuttua. Pahimpana että oikein mikään mittarin valo ei toiminu !



    Vaihdoin lämppärin kennon, purin laitteen osiksi ja voitelin vaijerit + korjailin ilmanohjausläpät.



    hommasin samaan konkurssiin paremman ratinkin.




    Vanhasta lasista otin sapluunan uutta varten (tilasin ebaystä vaan "lasimatskua" rullalla
    Viimeksi muokannut repsa; 14.3.2015, 19:52. Perustelu: Lisää läppää otsikkoon..

  • #2


    ja sitten vaimon kanssa pariin iltaan ommeltiin uus lasi paikalleen. Paskamainen nakki, eritoten kun joku torvi oli jo kerennyt lasin uusimaan ja vetänyt sen SAA**NA POPNIITEILLÄ JA MASSALLA kankaaseen kiinni ? Herätti kyllä erittäin paljon lämpimiä ajatuksia.



    Katsastuksen kunniaksi tuunasin konehuonettakin, oli imusarja ihan siinä alumiinimössössä niin ajattelin että punamaali korjaa virheet.
    Sopii ku sialle otsatukka, mut tällä mennään.
    Vaihdoin myös iskarit ja tein jakopäärempan + termarin vaihto, mutta eipä näistä ole kuvia. Tosin pikkujuttujaha ne.


    Nyt tänä kevään heräsin taas tilanteeseen että jotain pitäisi tehdä. Muistelin että venttiilit naputti joissain tilanteissa ja laturi vonkui. No, olin oikeassa ja sit tilailinkin paineventtiileitä + venakoppien, lohko-laakson sekä laturista Toveri Hopsiksen kanssa olen käynyt kauppaa.
    Katselin auton alle että katin kohdalta ois putkikin ehjäämistä vailla ja vetarin suojakumit ois niin pahasti halki että pakko on vaihtaa nyt.

    Tästä lähtö






    Sit purkuosat lattialla, siis mitä tarttee irroittaa että pääsee nakutuksesta eroon..

    Comment


    • #3

      Tältä kun näyttää ollaan jo lähellä. Suuttimet nostin pukkeineen irti imusarjasta ja siirsin sivuun, ei tarttenu läträillä bensan kans yhtään.


      Nuo pari venttiiliä pitää vaihtaa lohkolaaksoon


      ja yks per kylki noita venttiileitä.

      Samalla huomasin kasatessa että kaasuläppä ei ole auennut kokonaan kertaakaan minun omistuksen aikana. Kerkesin jo miettiä että oisko tähän joku syy, esim, että salkku ois luistanut ja asiaa siirretty pienentämällä moottorin momenttia tälläkeinoin... Onneksi olin väärässä, nyt tuntus kiihtyvän kuten tollaisen sahapukin odottaisikin + ei yski tai käy huonosti tyhjäkäyntiä + ei hydrot naputa _yhtään_.



      Sit olikin vuorossa vetarin suojakumien vaihtoa, mutta tää onkin aika perusjuttua.

      Aikataulullisesti : 2h meni venttilien vaihtoon, siis että auton sai käyntiin ja kokeiltua toimivuuden. toinen 2h meni vetarin kumien vaihtoon olutta juodessa.

      Vielä ois putkistojuttua, laturin vaihto, mahdollisesti ohjaustehostimen pumpun vaihto, tuulisuojan asennus, katsastus, kesästä nauttiminen <3

      Comment


        #4
        Ei muuten löytynyt sitä tehostinpumppua, lienee myyty jo jonnekin. Lämmönsäätö ei toimi minunkaan Cabriossani, puskee pelkkää kuumaa. Mikä sinulla oli oire/korjaus?

        Comment


        • #5
          No perkule. Ebaystä uuden saa satkulla + rahti, eli sinne suuntaan sit varmaankin.

          Oireena oli että tuli aina kuumaa kun vaihto termarin, huolimatta säätimen asennosta.
          Vikana oli ekana että säätövaijerin oli joku mankan asentaja saanut rullalle, ei pahemmi vaikuttanu mihinkään ku vaijeri pysy paikallaan ja lämmönsäätöpalikka pyörii vaan..
          No, vaijerin sain fiksattua ja honasin purkaessani sitä lämppärin koteloa että ne läppien päällä olevat tiivistesolukumit oli ihan tuusan paskana. Siellä on siis muoviset läpät, mitkä on päällystetty solukumilla niin ne sulaa ajan saatossa pois..
          Korjasin poistamalla vanhat rikkinäiset solukumit ja mitoitin niitä käyttäen uudet tiiviste-elementit huopalevystä. Tuli aika hyvä, kun pari tuntia hieroi että liikkuu hyvin ja kuitenkin tiivistää riittävästi.

          Comment


            #6
            Olisit avannut vain alapallon tapista. Ei tarvii pöllejä tai muita viritelmiä. Tuolleen tehtynä menee kulmat.

            Comment


              #7
              Pirkkaniksinä semmonen, että ota ens kerralla alapallo nilkasta irti kun vaihdat vetarinkumia, ei sekoo pyöränkulmat. Nyt kun on nilkka irti tolpasta, niin suosittelen suuntausta ettei oo kumit heti morjes.

              E: toistolla tehoa :)

              Comment


              • #8
                Otan vinkin vastaan, ja totean että olisihan varmaan muutenkin helpompi tapa kuin tuo kynkän irroitus.
                Paljonkohan tuo suuntaus tuossa muuttuu sit käytännössä ? Iskareitten vaihdossa menettelin samalla tavalla enkä hommaa sen kummemin ajatellut koko kesänä - mutta ei kyllä kumitkaan kuluneet päreiksi.

                Tosin ei taida kauteen tulla kuin max. 5000km ajoa..

                edit :
                pumppu tilattu, pitäs tulla hienosti ennen kesäkauden alkamista.

                Sit mikä mietityttää: matkustajan jakkara nousee etureunasta nostamalla sentin pari, eikä lukitu pituussuunnassa jos ei penkkiä nosta etukulmasta.
                Epäilisin että sieltä puuttuu samanlainen muoviosa kuin kuskinpuolella näkyy, mutta mahtaakohan noita saada irto-osana mistään ?
                Viimeksi muokannut repsa; 15.3.2015, 07:38.

                Comment


                • #9
                  Epäilisin että sieltä puuttuu samanlainen muoviosa kuin kuskinpuolella näkyy, mutta mahtaakohan noita saada irto-osana mistään ?
                  435 881 203 A, löytyy melkein joka VAG:sta. Ebayssa ainakin on myynnissä uusinakin.

                  Comment


                  • #10
                    Marmorillakin noita myydään, eikä ne konkurssiin aja.

                    Comment


                      #11
                      Voin vahvistaa tovereiden kertoman tuosta muovipalasta. Vikakuvauskin osuu minusta kohdalleen jos se pala sieltä puuttuu.

                      Tuohon nilkan asentoon, se taitaa olla noin puolisen astetta camberissa laidasta laitaan. Tämä ei nyt vielä sinänsä välttämättä ole ongelma, mutta systeemin rakenteesta johtuen auraus voi muuttua myös. Se syö kumit ehkä herkemminkin. Tuurilla tuo voi tietysti sattua "riittävän lähelle" ettei renkaat tuhoudu.

                      Comment


                      • #12


                        Putkenkin käytin irti, oli katin liitoskohdasta ympäriinsä hitsi poikki, onneksi nuolen osoittamasta kohdasta.
                        Eli oli helppo hitsaamalla korjata, huh.
                        Samaten suurta onnea koin kun katselin katin sisälle, kenno ei ollut sulanut tai muuta hölmöö.

                        Tilasin muoviosat penkkiinkin. Pitäs sit varmaanki jotenki tarkistella aurauksia..

                        Ainiin. Kaikki kuvat isompana :

                        http://repsa.kuvat.fi/kuvat/avo/
                        http://repsa.kuvat.fi/kuvat/avo/kev%C3%A4t2015/

                        Comment


                          #13
                          Kotikonstein sen saa tontilleen kun tekee mittakepin vaikka kahdesta sisäkkäin sopivasta profiilista, ja sinne varret päihin että saa vanteiden etu- ja takareunasta mitattua. Rattihan siinä voi jäädä vinoon kun tuolla konstilla et saa pyöräkohtaista aurausta tutkittua.

                          Comment


                            #14
                            Olisit avannut vain alapallon tapista. Ei tarvii pöllejä tai muita viritelmiä. Tuolleen tehtynä menee kulmat.
                            Jos kuitenkin joutuu avaamaan nilkasta niin ennen pultien löysäämistä ruiskauta spraymaalia nilkan kohtaan, jossa pultit ovat ja anna maalin kuivua ennen irroitusta. Kasattaessa maaliraja kertoo missä kohtaa nilkka tarkalleen oli ennen pulttien löysäämistä.

                            Comment


                            • #15
                              täytyypä pittää mielessä vinkit.
                              Purin vanhan laturin osiin, laakerit oli aivan kaput. Oli se sisäisen tuuletuksen tuloilman putki halki eturenkaan kohdalta, ja yllätys yllätys että laturi oli semisti täynnä shaibaa.

                              Kävin jo uudetkin ostamassa, että tekisin varalaturin tästä vanhasta, mutta hiilisillan puoleinen laakeri olikin 2mm liian ohut. Oli 6002RDD KOYO:lta, kun SKF:n 6002 oli vähä ohut. Pirhana, mut onneks tänään varmaankin saan Hopsikselta toimivan paketin.

                              Katsastuksestakin meni läpi liehuvin lipuin, kyä ny kelepaa. Tulis vaan se ohjaustehostimen pumppu ja taittorulla jonain päivänä tässä niin sais turhat äänet pois moottorista.
                              Viimeksi muokannut repsa; 18.3.2015, 16:00.

                              Comment


                              • #16
                                Rupeaa kohta loppumaan päivittely, kun rupeaa olemaan romut läpikäytynä - ehkä.
                                Tuli tuulisuoja, oe-osa napsahti paikalleen kuin, no oe-osa menee. SWEET. Rumahan se on, mutta onneks se on helppo laskea alas kun kruisailee ihmisten ilmoilla..

                                Ostin sen käytetyn boschin 120A laturinkin, no, sehän oli sit, köh, käytetty.
                                1)hiilet loppu
                                2)liukurengas loppu
                                3)laakerit entiset.

                                Purin kuitenkin jo tuon ostoa ennen autossa olleen Valeon laturin, ja lopputulemana oli jossain vaiheessa että työpöydällä oli 2 rikkinäistä ja osiin purettua laturia.


                                Kuvassa on penkissä se boschilainen, ja valeo häpeilee taustalla alastomana.



                                boschilaisessa oli liukurengas pikkaisen kulunut (=totaalisen loppu, kuva ei tee oikeutta). Säikähdin että tässäkös tämä nyt sitten onkin.. No, päätin että ei ole. Katselin vähä varaosanroita netistä, ja totesin että liukurengastolpan sais johki 5-10€ hintaan, ja youtubesta löyty vielä vähä videotaki kuinka ko. morkulan joku vaihtaa.



                                Loppupeleissä lattialla olikin sitten lataussäätimen vanhat kuluneet hiilet, liukurengastorni sekä molemmat laakerit. Irroituspuuhassa olisi tosi hyvä sellainen ulosvetäjä missä on se ulosvetimen laakerin taakse menevän käpälän paksuus maks 3mm. Muuten menee vähä resuamiseksi ja joutuu oikomaan sit laturin ripoja laakerin ulospullautuksen jälkeen, köh köh.



                                Sain sit koko komeuden kasaan, ja ajattelin että olen senverta laiska että en saakeli kasaa sitä autoon ja sit ihmettele että "wtf, eihä tää lataakkaan" (vaikka mittasin kyllä kaikki diodit sekä käämitykset että ovat ookoo).
                                Testipenkkiin tarvitaan :
                                1) ruuvipenkki
                                2) akkuporakone missä 1/2" adapteri ja sopiva hylsy millä pyörittää akselin päästä
                                3) pieni akku
                                4) yleismittari
                                5) kytkentäjohtoja millä saa akusta +, - sekä herätteen jonkun pienen lampun kautta normaaliin lampun lähtöön. Itse käytin lamppuna noita auton sisätilan 5w5 pieniä lasikantapolttimoita, ihan ookoo herätteeksi.

                                Ainiin, yleisesti työohjeeksi : latauksen staattorin johtimet pitää putsata hiomapaperilla ja diodisillan vastaavat kosketuspinnat hiekkapuhaltaa että ne saa uudelleen tinattua kasaamisen yhteydessä.

                                Sehän sit vielä toimikin, kertalaakista. Huomenna paikalleen ja sit odotellen taittopyörää ja tehostimen pumppua && KESÄÄ :)
                                Viimeksi muokannut repsa; 20.3.2015, 20:25. Perustelu: lisätty yleinen työohje.

                                Comment


                                  #17
                                  Vai oli se laturi noin loppu. Purettaessa auton mittarissa oli ~420tkm, onko siinä mitään tyyppikilpeä tms josta näkisi valmistusajankohdan?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Joo, se oli ns. elinkaarensa toisella puolella. Kai siinä oli, mut jotain 91-94 väliinhä se osuu.

                                    Liekö väliä, nyt se vastaa tehdaskunnostettua, poislukien että en kuulapuhaltanu runkoa puhtaaksi.

                                    Comment


                                      #19
                                      No nythän voin ottaa sen sitten asiakaspalautuksena takaisin :) No joo, kompensoidaan sitä hintapuolta vaikka kun seuraavan kerran taas osutaan johonkin samaan aikaan.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Enmää sitä enää palauta kyl, hyväkäs :)
                                        joo, jos tullaan joskus pynsälle plikan kans jätskille niin kattellaan siel sit.



                                        Noin, uus pumppukin löyti paikkansa, enää se taittorulla ja sit oiski enää oikeasti vaan kesäkelien odottelua. Tänään tullut lumi kyllä vähän loi harmillisen tunteen, että ei tässä iha het pääsekään kkrrruiissaaan !

                                        Comment


                                          #21
                                          Muistithan sorvata liukurenkaat, kun ne oli asennettu laturin akselille. Muutama satku sallitaan heittoa. Muuten voi alkaa jollakin kierrosluvulla hiilet pomppimaan, koska pelkät jouset vain painaa hiiliä liukurengaspintoihin, ja magnetointi mahdollisesti katoaa. Joskus sata vuotta sitten noita työkseni korjasin. Hienoa, että vieläkin osia saa.

                                          Comment


                                          • #22
                                            no nyt kyllä myönnän tietämättömyyteni, ja toisaalta työkalujen puutteen. Eli ei kyllä tullut sorvattua.
                                            Tuli tuo taittorullakin postissa - olen vain nyt mahataudissa niin ei pääse kyl testaileen.
                                            Mutta pitääpä henkisesti varautua purkuhommiin jos huonosti käypi.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Jotenkin outoa.
                                              1) Uusi tehostimen pumppu paikallaan
                                              2) Uudet vihreät kullat järjestelmässä (huuhdeltu puhtaaksi).
                                              3) Ajaessa käyntiääni, no, hiljainen kuten pitää.
                                              4) pienemmillä kierroksilla paikallaan ollessa pumppu "kurisee/sakkaa" tms, samaan tyyliin kuin sitä ajettaisiin tangon päätyä vasten.
                                              4a) ääni kuuluu vain kun kääntää, eli kun kääntää pikkuhiljaa ääni kuuluu niin kauan kun kääntää rattia, ratin liikkeen pysäyttäessä äänikin lakkaa
                                              4b) ei pidä ääntä kun auto on ilmassa
                                              4c) tehostuksen tuntuma / määrä on kuitenkin ihan ookoo vaikka ääni kuuluu renkaat maassa.

                                              Mitäs hittoa ? Ehdotuksia otetaan vastaan ?

                                              edit : lisätietoja :
                                              Ilmaus piti onnistua ihan ookoo, että sitä en syyttäisi.
                                              Laitoin siis uuteen pumppuun mahdollisimman pitkälle esitäytön, sit nosturilla tyhjäkäynnillä muutama kerta laidasta laitaan ratista kääntämällä.
                                              Nosturilla sitten lisää päästä päähän pumppausta kun vaihtelin nesteitä 2l, eli 3 säiliöllistä.
                                              Viimeksi muokannut repsa; 8.4.2015, 20:31.

                                              Comment


                                                #24
                                                Onhan tehostimen säiliöön tulevassa pienemmässä letkussa kuristimet paikallaan?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Kaikki näyttää kyllä ihan alkuperäiseltä siltä osin, enkä ole sinnepäin edes koskenut..
                                                  Alkuperäisellä pumpulla oli tyhjäkäynnillä sitä kuluneen pumpun "kolinaa", mutta ei se kyllä tuollain kuormituksen ääntä pitänyt vaikka kuinka rattia käänteli.

                                                  Pitää koittaa vielä ilmailla, tälläistä vankan kokemuksen omaava raati #audifinns reaalikeskustelukanavalla vinkkasi.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Ilmavaivoilta se näin ruudun takaa kyllä kuulostaa. Taisin viimeksi pumpun vaihdon jälkeen kolme varttia käännellä rattia ja starttailla moottoria Elsan ohjeiden mukaan.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Onko kenties Elstockin pumppu ?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Autopartner / mapco.
                                                        Tossa auto seisoi autotallissa yön yli, ja töistä tullessa kokeilin heti että mitä tekee.
                                                        No, täysin äänetön.
                                                        Sit vähä aikaa tyhjäkäyntiä ja ajelua -> sama rumba alkoi taas.

                                                        Pitääpä tarkistella imuputkien letkuja, että oisko siellä mahdollista ilman sisäänvuodon mahdollisuutta.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Onhan säiliö aivan täysi? Siis melkein piripinnassa. Oma t89 kurisutti myös muutama vuosi sitten, kun remontin jälkeen ei ollut aivan täynnä. Laitoin niin täyteen kuin mahtui ja se loppui. En tajua miksi, koska nestettä oli reilusti yli puoli säiliöllistä.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            no ei se ole kuin ylärajaan. Voisin lisätä täyteen.

                                                            Kiristin / vaihdoin klemmarin imuletkulle pumpun päähän, se oli selkeästi vähän löysä vaikka ei vuotanut uloskaanpäin nestettä. Siis pyöri sen letkukaran ympärillä orkkisklemmarilla, vaihdoin uuden klemmarin ja nyt ei pyöri enää.

                                                            Hankala sanoa paraniko sillä, ehkä ei.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X