Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

C4 aiheista puuhastelua

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ihmettelin Avantin alla vuotavaa pakoputkea ja havaitsin pakoputkivuodon, öljyvuodon ja muun vitutuksen lisäksi jäähdytysnestettä öljypohjassa. Alusta on muutenkin huomattavasti öljyisemmän näköinen kuin heinäkuun huollon aikaan, jossa pestiin mm. pohjapanssari. Nyt panssari oli ihan märkä.

    Kiroilun jälkeen aloin selvittämään vuotopaikkoja. - Löytyi märkä vesipumppu! Sen hinnapyörässäkin on tahmaa, että täytyy sillä perusteella vuotaa akselilta. Sehän me vaihdettiin tammikuussa -15. http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...2&postcount=72
    Voi vitulla päähän noita nykyosien laatua. Tuossa juuri mietin, että aika huono onnistumisprosentti ollut tarvikepumppujen kanssa, vaikka on koittanut valkata hyvän. Lähes aina on saanut vaihtaa pumpun kahteen kertaan.

    Muutakin ollaan ähelletty Avantin kanssa, mutta ne on kunnostusta ja palaan niihin rauhallisemmassa mielentilassa.

    Comment


    • Nyt tarvitaan tietoa.

      AAH:n jakohihnaa kiristäessä ihmettelin kiristimen pultin tuntumaa. Tarkistin momenttiavaimen kolmesti ja kun se toiminta oli testatessa uskottavaa, niin vetäsin kiristimen pultin poikki...

      Hetken aikaa saattoi jopa aavistuksen TAAS vituttaakin. Havaitsin että pulttihan on 8 millinen ja siinä näyttäisi lukevan 8.8. Luki siinä ilmeisesti pultin valmistajakin, mutta en nyt sitä muista. Rinkuloita siinä ei ainakaan ollut. Ohje antaa kiristysmomentiksi 45Nm ja sen se pultti kahdesti ainakin kestikin. 8.8:n maksimi kiristysmomentti on noin 25Nm. Mikäs tässä nyt oikein mättää? Tuo 45Nm on samassa suhteessa alaspäin 10 millisen 8.8:n maksimikiristysarvosta, mitä Audi tuntuu noudattavan annetuissa kiristysmomenteissa suhteessa pultin arvoihin.

      Minkälainen pultti pitäisi jakohihnan kiristimellä olla? AAH on vuodelta -95 ja vesipumppu on uudempaa mallia, joka vaihtuu 7/94.

      Comment


        Mistä se pultti on kotoisin? Onko virallinen vai jonkun edellisen asentajan sinne keksimä? Kyllähän se ohjeissa tosiaan 45Nm speksataan, sitä taustaa vasten vaikuttaa väärälle pulttikoolle/lujuusluokalle. Etkassa joskus näkyy noita lujuusluokkiakin, että sieltä sitä voisi tutkailla. Muuten voisi väittää, että kyseessä pitäisi olla 10.9 pultti.

        Comment


        • https://www.ecstuning.com/ES466509/

          Tuollainen siellä oli. Ja siinä lukee juuri samalla tavalla INBUS ja mielestäni tuo toinen merkki on 8.8.

          Löysin myös toisen vastaavan pultin hakemalla varaosanumerolla. https://www.ecstuning.com/ES1516322/
          Ei ole hajuakaan miksi, mutta tallin miljoonalaatikossa oli samanlainen todennäköisesti 8.8 ja mielestäni siinä oli vielä nuo samat merkitkin. Tuossakin olen näkevinäni 8.8 merkinnän. Tuon laittaisin tilalle, jos täällä siihen tulokseen tullaan, että homma on ok.

          Sen verran olen saanut tutkittu lisää, että tuolla on räjäytyskuva ja siellä on kahta kokoa pulttia numero 8. http://www.partsbase.org/audi/audi-a...ed-belt-guard/ Aiempien linkkien jälkimmäisellä pultilla on sama varaosanumero ja tuo INBUS on ilmeisesti vain uudella varaosanumerolla. Noilla tiedoilla voisi tulla jo siihen päätelmään, että kiristysmomentti on luultavasti 25Nm, mutta on tuo nyt aika erikoista, että ei löydy vaihtoehtoista kiristysmomenttia mainittuna missään Audin tiedoissa ja muutenkin tuntuu olevan jotenkin outo tuo homma. Kiristinhän on kuitenkin oikea ja ei siihen taida 10 millinen edes sopia läpi, että ei tuo ihan ainutlaatuinen moottoriyksilö ole. Ja kyllä se pultin reikäkin näyttää ihan alkuperäiseltä, että ei ole mitään helicoilia siinä.

          Sen tarkistin varaosaliikkeessä, että jakohihnasarjan mukana ei ole pulttia tullut, eikä sellainen kuulunut toisenkaan valmistajan sarjaan.

          Ihmettelen erityisesti sitä, että mistään en ole löytänyt valmistajan antamaa kiristysmomenttia tuolle 8 milliselle. 10 millisen 8.8:n saa vetää 50Nm ja Audi antaa arvoksi 45Nm. 8:n saa vetää 25, niin samalla kaavallahan se jäisi Audilla lähes sormitiukkuuteen. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että 8.8 8 millinen siellä on ollut alunperinkin?

          Vaikka se 8 millinen olisi 10.9, niin ei sille voitaisi antaa kiristysarvoksi 45Nm. Tai vaikka olisi 12.9. Tepon hinta tuolle pultille on 0,51e, jos varaosanumero oli oikea, niin se ei sillä perusteellakaan ole 8.8 vahvempi. Kaikella tällä tiedolla hirvittäisi silti jättää pultti 25Nm tiukkuuteen. Toisaalta siellä on varmaan se 8.8 ollut jo sen 350tkm matkassa mukana ja tuskin se ylikiristettynä ainakaan vahvempi oli.
          Viimeksi muokannut audiq; 10.10.2015, 02:50.

          Comment


            Pari tippaa ruuvilukitetta kierteelle, 25Nm, ja pysyy varmasti kiinni.

            Comment


              Terho muistaa oikein, mutta se rullan pulti on 10.9, se kiristimen pultti on 8mm. Tarkistin vanhoista pultista (edell. remppa tehty marmorilla Saksassa) ja ei ole 8.8 merkintä. Ainakin ContiTechin kitin mukaan tuli molemmat pultit, Tepolta tilattu. Ja kyseessä '95 Cabrion ABC-mosa.

              Comment


              • Otetaanko uusiksi. Kiristimessä Killerilläkin 8 millinen, mutta siinäkö ei ole mitään lujuusmerkintää? Ja 10.9 koski ohjainrullaa, eli sitä toista?

                Comment


                  Katsoin suurennuslasin alla ja ohjainrullan pultissa lukee GRAEKA 10.9. Kiristimen pultissa ei luujusmerkintää. Ainostaan kahdessa eri paikassa 8, mutta niin kaukana toisistaan ettei ole 8.8 luujusmerkintä.

                  Comment


                  • Onko pultti minkä värinen? Tallilla eilen pyörittelin myös sellaista kirkasta, vai keltapassivoitua pulttia, missä olin näkevinäni kaksi 8 merkintää melko kaukana toisistaan. Sitten sinä taisi olla jotain / merkkejä samalla kehällä.

                    Tuossa on 8:t kaukana toisistaan ja Audin numerolla löytyi googlella. https://g-a.d-cd.net/750aee4s-960.jpg

                    Comment


                      Keltapassivoitua sortia.

                      Comment


                      • Ok. Voi se kai silti olla 10.9:kin. Olen ajatellut, että mustat on yleensä vahvempia, mutta näytti olevan 10.9 keltapassivoitujakin. Toki sitten se vanha on musta ja silti 8.8.

                        Alkuperäinen kirjoittaja Mr.Crossfire Näytä viesti
                        --Etkassa joskus näkyy noita lujuusluokkiakin, että sieltä sitä voisi tutkailla.--
                        Minulla ei Etkaa ole ja nyt en enää keksi enempää, miten tuota pulttiasiaa voisin selvittää. Mistään en ole löytänyt valmistajan antamaa kiristysarvoa 8 milliselle pultille, mistä arvosta voisi päätellä pultin lujuutta. Tuo on kuitenkin sellainen asia, että siinä ei ole oikein kannattavaa mennä kokeilemalla eteenpäin. Aika kallista silppua, jos se pultti pettää.

                        Comment


                        • Jos niissä pulteissa lukee ihan 8.8 tai 10.9 niin kiristysmomentti löytyy vaikka standarditaulukoista, alla esimerkiksi yksi mikä netistä löytyy.


                          12.9 8mm pultilla melkein pääsisi siihen 45Nm, mutta rajoilla sekin.



                          E: Ei siis merkitystä kuka pultin valmistaa. Jos ne standardin mukaisia vaan ovat, niin niiden pitäisi kestää lujuusluokan mukainen kiristysmomentti. Jos menee oikealla momentilla poikki, niin joko avain tai pulttien toimittaja vaihtoon.
                          Viimeksi muokannut teuska; 10.10.2015, 15:57.

                          Comment


                          • Juu, oikeastaan halusin palaset kohdilleen. Ensiksi sen, että siellä saattaa olla 8 millinen pultti ja siitä selvisi näin.
                            socket head bolt with hexagon socket head
                            F 4A-S-026 715>> M8X40
                            Sitten piti selvittää, että mikä on pultin varaosanumero. Se on N0147172 ja korvaavan numeron pitäisi olla N0147176. Näillä numeroilla haettaessa kuvahaulla löytyy ainoastaan 8.8 pultteja ja sitten niitä, joista ei lujuus selviä. Ei ole kuitenkaan viitteitä siitä, että pultin pitäisi olla vahvempi.

                            Koska tuolle pultille ei löydy valmistajan antamaa kiristysarvoa, niin etsin tuollaisen samanlaisen taulukon, jossa suurin sallittu momentti on 25,5Nm. Koska se edellinen 8.8 oli vedetty 45Nm kiinni, niin uskalsin laittaa momenttiavaimeen lukemaksi 26Nm.

                            Nyt on hihna kiristettynä ja aloitin jo seuraavaa kohtaa korjaamaan. Kasatessa havaitsin, että muniurahihnan kiristimen pultti on 10.9 ja kun se viimeksi oli 85Nm kiinni, niin laitoin sen nyt 100Nm.

                            Ainakin on kovasti yritetty tehdä tuo remontti mahdollisimman hyvin ja tarkasti. Jostain syystä halusi vastustaa taas aika tavalla. Hyvää tuuria oli siinä, että katkenneeseen pulttiin jäi jonkin verran kierrettä näkyviin ja miljoonalaatikosta löytyi samoilla mitoilla ja arvoilla olevia pultteja muutamakin. Yhden 8.8 vedin kokeeksi 45Nm ruuvipenkissä kiinni ja kyllä se sen kesti.

                            Comment


                            • On aika hankala ilmattava tuo V-kone, kun ei meinaa millään saada sisäkennolle nestettä kiertämään. Mäessäkin yritettiin ja meinasi vaan keittää. Paljon menee uutta nestettä hukkaan, kun paisuntasäiliöstä puklii ulos, mutta on se nyt ilmattu. Viimeksi oli vähän helpompaa, mutta nyt lähdettiin ehkä turhan ylimielisinä ilmausta suorittamaan.

                              Eilen jatkettiin puuhastelua pakoputken kimpussa. Joku onneton katalysaattorin vaihtaja oli laittanut hormiin pätkän ruosteista pakoputkea. Nyt korvattiin putki laatuputkella, eli vitoskoneen alkukäyristä leikkasin ja liimasin. Tuli ihan hyvä siitä, vaikka oli ahdasta yläpuolella hitsailla. Kun ei ole kuvaa, niin voisi valehdella, että luokkasaumaa alusta loppuun. :)

                              Sitten pestiin moottori alapuolelta vielä toistamiseen, kun valunut remontoidessa kaikkea törkyä sinne. Ja kasailtiin pohjapanssarit eteen ja taakse takaisin.

                              Takaata oli panssari irti, kun sinne vaihdettiin "uudet" vetoakselit. Laitoin ne vanhoilla suojakumeilla testimielessä. Uusilla kumeilla taitaa keskimääräisesti päästä vuoden, niin josko noilla pääsisi ainakin saman verran. Ei ollut tarkoitus nuukailla, vaan ajattelin noiden vanhojen olevan vain kestävämpiä, kun ne on kuitenkin 23 vuotta jo ehjänä pysyneet. :)

                              Jarrusatulan kannattimen 10 kuukautta menestyksellä edennyt kunnostusurakka koki takaiskun, kun totesin kierteen huonokuntoiseksi ja osa meni hylkyyn. Ei saanut hitsaamalla täytettyä reikää ja tehtyä uutta kierrettä. Korvaava osa oli onneksi tallin hyllyssä ja se pika-pikaa kunnostettiin asennuskuntoon. Löysin tallin hyllystä kesällä jonkun 40 vuotta vanhan maalipurkin ja se on vielä toimivaa tavaraa. Pirun hyvää maalia, kun edellisen autoni jarrusatulat maalasin sillä 90-luvun lopussa ja pellon reunassa ei taida kohta olla muuta jäljellä kuin kaksi kirkkaanpunaista jarrusatulaa. :)

                              Tehtiin lopuksi 20 kilometrin koeajo ja Audi tuntui toimivan ihan ok. Niin se kyllä tuntui toimivan ennenkin kahden viikon huoltotaukoa. Aamulla on pitempi 150km ponnistus ja toivotaan, että toimii senkin ongelmitta. Nastat vaihdettiin alle, niin ei tarvitse ainakaan niiden alle laittoa sitten enää miettiä.

                              Ennen rengasjumppaa tarkistettiin auraus, kun Pingpongeista on sisäreunaa hävinnyt jonkin verran. On autolla tietysti aika paljon niillä ajettukin ja aika kuvion reunalla se kulkee. Vaikutti olevan ihan ok auraus ja väljää ei löytynyt. Täytyy seurata asiaa.

                              Jos ei tule yllätyksiä, niin seuraava juttu on tilata jostain jarrukilpi taakse ja vaihtaa toinen jarrulevy. Edellinen on vaihtanut toiselle puolen vuosi sitten, niin vaihdetaan nyt se toinenkin. Ajattelin laittaa varaosa-Audista levyn, kun siinäkin oli ihan uuden karhea levy toisella puolen. Ruosteessa ne on heti kuitenkin, niin kierrätetään purkuosia.

                              Kiitokset pulttimurheeseen osallistuneille! Takaisku veti kyllä naaman ruttuun ja muutenkin ollut melkoisen takkuista remontointia. Vähän stressannut se, että autolla ajetaan pitkiä siivuja ja silloin ei huoltotoimissa saa jäädä kysymysmerkkejä. Ainakin yritetään niin hyvin tehdä kuin osataan, kun jotain remonttia tehdään.

                              Comment


                              • Meillähän oli joulukuusssa AAH:n kanssa päästömurheita katsastuksessa. Siihen liittyen kun olimme Teboililla vertaistukiryhmän kokoontumisessa, niin kävi ilmi vikakoodeja lukiessa, että moottori herjailee näin.
                                17800 - Camshaft Position Sensor Bank 2 (G163)
                                P1392 - 35-10 - Open Short to Plus - Intermittent
                                17748 - Camshaft Position Sensor (G40) / Engine Speed Sensor (G28)
                                P1340 - 35-10 - Incor. Correlation - Intermittent
                                Ajatus oli, että vaihdetaan hall-anturi varaosa-Audista. Ja toivottu, että koodia herjannut kestää siihen asti. Huomenna oli tarkoitus mennä hakemaan anturia ja tänään sitten soi puhelin "Audi ei lähde käyntiin". Tätä ennen moottorin toiminnassa ei ole ollut mitään ongelmaa, niin olen uskaltanut venyttää anturin vaihtoa.

                                Mitäs nuo koodit nyt sitten käytännössä tarkoittaa? Mikä on G163, mikä G40, mikä G28? Olen ymmärtänyt, että siellä on vain kaksi anturia, kampiakselilla yksi ja nokka-akselin perässä toinen?

                                Niin kuin oli odotettua, niin Audi lähti vartin huilin jälkeen käyntiin ongelmitta. Käsittääkseni tuo viittaa silloin juuri hall-anturin sisäiseen vikaan, eikä hall-anturi johtoihin?

                                Jos vaihdan varaosa-Audista anturin, niin pitääkö varautua tiivisteillä, tai jollain muulla kuin työkaluilla? Varaosa-Audi seisoo mökin pihalla, niin sieltä ei sitten kipaista enää minnekään.

                                Comment

                                Working...
                                X