Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A3 8L -00 ja S3 8V -14

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Hyvin sanottu :D tänään kävin asentamassa ohjaimet paikoilleen, samalla paljastui pienimuotoinen jäähdytinnestevuoto. Olenkin satunnaista vienoa makeaa tuoksua miettinyt mistä tulee ja kun ei ole tiputellut maahan asti niin en ole enempää päätäni vaivannut asialla. Lisäksi tuo toinen 25v vanha kolmonenkin tuoksuu välillä enkä siitäkään ole vuotoa bongannut.

    Tiedän että näissä alkaa jossain vaiheessa vesipumppu vuotamaan ja on jonkinmoinen savotta vaihtaa, taidan sen omaan teettää ulkopuolisella sitten siinä vaiheessa. Tällä kertaa näyttäisi, että vesipumpulta lähtevä letkulähtö vuotaa.

    Saatan vielä huomenna koittaa tavoitella auton myynyttä henkilöä osallistuvatko korjaukseen, osan käyn jokatapauksessa huomenna tilaamassa.
    Attached Files

    Comment


    • #32
      Toivottavasti tulee kuntoon tuolla isommin purkamatta. Sen vaan tahtoo olla niin, että Max 150tkm noi moduulit kestää. On ne niin onnettomia muovikäikäleitä, niin ei voi paljon muuta odottaa. Vaihdoin itselle pari vuotta sitten. Taisi olla 140tkm mittarissa. Imusarjan kun irrottaa, niin selviää helpoimmalla.

      Comment


      • #33
        Kyllä se minun veikkaus vuotokohdasta tällä kertaa osui. Odotellaan milloin vesipumpun vuoro. Vesihaaran yhdessä lähdössä pieni reikä. Uusi osa kiinni ja vetoja. Suhteellisen helppo oli vaihtaa vaikken ole kerennyt hirveästi tutustumaan mikä purkenee mistäkin. Sokan kun sai auki asentoon niin lähti kevyesti nykäsemällä pumpun lähdöstä irti. Hatun nosto nopeasta varaosatoimituksesta paikalliselle marmorille.
        Attached Files

        Comment


        • #34
          Oletteko muuten seurailleet näiden 8V ässien veden lämpöjä? Missä lukemissa ne teillä pyörii?

          Meillä on tuuletusritilään asennettu lisämittari oikeastaan just moottorilämpöjä varten. (Näkee siitä muutakin)
          lämmöt pyörii oikeastaan aina 100° +-2°.

          Autoa liikkeestä ostaessa soittelin edelliselle omistajalle ja hänkin sanoi että siinä ne on aina olleet. Kuulostaa vain aika paljolta.

          Comment


          • #35
            En kyllä ole muuta seuraillut kuin moottorinöljyn lämpötilaa jonka näen mittaristosta ja se on tuota samaa luokkaa, 100°c +-2°c. Mitä tuolta netistä lueskelin niin on normaalia että on yli 100° ja kun antaa happea niin tippuu sen alle, lähelle 90°
            Viimeksi muokannut Drunkenmunky; 1.5.2025, 08:34.

            Comment


            • #36
              Siellä on varmaan samalla logiikalla hoidettu termarin ohjaus kuin muissakin, eli termari on 100 asteinen, ja kovemmalla kuormituksella sitten sähköllä lämmitetään termari auki.

              Tuolla lämpötilan nostolla tavoitellaan parempaa hyötysuhdetta (siitä on ihan tutkimuksia tehty).

              Comment


              • #37
                Eli lienee normaalia eikä oiretta esim kuolemaisillaan olevasta vesipumpusta.

                Tämä hyvä kuulla.

                Comment


                • #38
                  Kyllä näissä yleisin ongelma on se muovi. Ennen pitkään joku siellä moduulissa pettää, niinkuin nyt. Harvemmin itse vesipumppu. Pumppu myös sähköisesti ohjattu ja jää pyörimään auton sammuttamisen jälkeen hetkeksi aikaa.

                  Comment


                  • #39
                    Muistaakseni tuota hyötysuhdetta on kokeiltu aikoinaan A2:ssa, eräs kerhotoveri näin minulle joskus puheli. Ja edelleen ei ollut vika minulla tällä kertaa vesipumpussa vaan siitä lähtevässä letkulähdössä, jonka saa varaosana erikseen.

                    Kuituvahvistettu muovi siis kestää kymmenisen vuotta. Vesipumppu maksaa vähä paikasta riippuen 500-800e ja toi lähtö oli 18.70e. Eipä tuolla summalla viitsi automyyjää vaivata:D

                    Comment


                    • #40
                      Näissä modernimmat FSI koneet pitää veden lämmön korkeana, kun kuormitus ja/tai kierrokset on tietyn rajan alapuolella. Ensimmäisen polven koneissa tämä tehtiin hieman överiksi, edellä mainittu A2 1.6 FSI pyrkii esimerkiksi 110C lämpöön.

                      Ainakin A2:en kohdalla insinööri oli joissain jäähdytysjärjestelmän putkiosissa älynnyt käyttää korkeampaa lämpötilaa kestävää muovia kuin yleensä käytettyä kuituvahvistettua PA6:sta. Kyseistä laatua en nyt jaksa muistaa, mutta polyamidia se ei ollut. "Muovi" on vähän lavea termi tässä kontekstissa :) Lämpösyklit, kemiallinen ja mekaaninen rasitus (tärinä), ja mekaaniset jännitteet (esim. liian kireälle vedetty letkuklemmari) yhdessä ajan kanssa aiheuttaa säröilyä ja lujuusominaisuuksien heikkenemisen.


                      Lämpötilakäyrä EA888.3 moottoreissa (SSP 606):
                      Click image for larger version  Name:	image.png Views:	0 Size:	267,2 Kt ID:	1985223
                      Viimeksi muokannut alpi; 2.5.2025, 15:35.

                      Comment


                      • #41
                        Kiitokset Alpille insinööritason täsmennyksistä. Lämpökartta vahvistaa kyllä maailmalla puhutut korkeahkot lämpötilat tässä moottorimallissa.

                        Comment

                        Working...
                        X