Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi S6 5,2 V10 -06

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audi S6 5,2 V10 -06

    Auto tuli hommattua loppukesästä 2012. Auto on haettu Saksasta 2010 jonka jälkeen ollut tutun käytössä Virossa. Ostaessani sillä oli ajettu 94 tkm. Varusteina on lähes kaikki mitä saatavissa on ollut. Alunperin piti ajella ilman huolen häivää kohti auringonlaskua, toisin kuitenkin kävi.

    Auton kanssa on ollut pienoista vastoinkäymistä joista ajattelin tänne kirjoitella. Suurimmaksi osaksi muutokset ja korjaukset ovat jo tehty mutta paljon muutosta on vielä tulossa.... Luonnollisesti tämäkin projekti on karannut käsistä.

    Tässä lähtö tilanne, maalipinta naarmuilla ja muutenkin nuhjuisessa kunnossa.

    P1000377.jpg
    Attached Files

    #2
    Hieno seurata isolla kiukaalla olevaa projektia.

    Comment


      #3
      Autoa ruvettiin siistimään sisäpesun, kunnollisen myllytyksen ja vahauksen voimin. Puuttuvia merkkejä liimailtiin ja pikkuvikoja laiteltiin kuntoon. Siinä vaiheessa auto näytti tältä.


      Pikku hiljaa alkoi ihmetyttää koneen tukkoisuus ja kellolla mitattuna suorituskyky ei ollut sitä mitä piti. Varasin ajan Laakkoselle isoon huoltoon. Huollon jalkeen kärry kiikutettiin Samin Autopajalle imusarjan ja imukanavien puhdistukseen. Samalla piti selvittää tyhjäkäynnillä kuuluva satunnainen naputus venttiilikoneistosta.

      Puhdistus auttoi hieman ja vetoja tuli lisää mutta silti oltiin vielä kaukana siitä suorituskyvystä mitä tehdas lupaa. Aika varattiin taas Lahden Laakkoselle. Sieltä tulikin sitten hieman tylympää kertomaa. Vasemman puolen huonoimman pytyn puristuspaineet 8,7 ja kahden muunkin reilusti alle 10. Pyttyjen kuvaus tulpanreijästä vahvisti epäilyn. Pinnoitteet kuluneet pytyistä niin paljon että mäntä pääsee keinumaan. Eipa kuulunut naputus venttiilikoneistosta vaan keinuvista männistä.
      Attached Files

      Comment


        #4
        No varmasti harmittaa kun tuollaisia yllätyksiä löytyy. Onkos jo jatkosuunnitelmia?

        Comment


        • #5
          Tuollaisten vikojen löydyttyä varmaan itse laittaisin auton visusti nippuun ja vaihtaisin liikkeessä johonkin muuhun hätäiseen rinkulakeulaan. Toki eihän se oikein olisi vahinkoa vain siirtää jollekkin muulle, mutta huhhuh mitä tuollaisen korjaus maksaa? Mielenkiinnolla jään itsekkin seuraamaan, miten kyseinen auto edistyy/on edistynyt!

          Comment


          • #6
            Tämmöinen varmaan saattaisi auttaa. Toki kannattaa selvittää onko vaihtokoneen pinnoitteet kunnossa, mutta tuo varmaan olisi (ehkä) nopein ja edullisin korjaus. Loppujen lopuksi saattaa olla että jos alkaa autonvaihtohommiin alkaa ja etsiä samanlaista tilalle, saattaa äkkiä maksaa lähes yhtä paljon. Huono vaan kun tuon koneen hintaa ei ole laitettu, vaan joutuu kysymään. Siellä oli muuten hakutuloksissa toinenkin samanlainen.

            Comment


              #7
              Kiitoksia LauriJT! Yllä kirjoittelin että projekti on suurimmaksi osaksi tehty valmiiksi. Kirjoittelen konehommasta lisää kunhan ehdin...

              Comment


                #8
                Eikö tuo pinnoitehomma ollut ihan tyyppivika noissa V10 koneissa? Itsekin aikoinaan olin kovastikin moista autoa hommaamassa, mutta tarinat noista pinnoitteista ja ns. "soikeista" männistä saivat katseen siirtymään ihan eri laitteisiin.

                Comment


                  #9
                  Onko tuossa V10 koneessa muuta perustavaa eroa esim. 4.2 FSI koneeseen kuin sylinterien määrä?
                  Viimeksi muokannut TeroPee; 30.4.2014, 09:31. Perustelu: poistettuun viestiin liittyvä kirjoitus poistettu. :)

                  Comment


                  • #10
                    Minullakin on semmoinen muistikuva että kympeissä oli sitä soikeutta ja pinnoitevikaa. Kait ne vaihto koneita takuuseenkin joskus. Ei kai siinä menetä mitään kysyä siitä. Vai selvisikö se viime käynnillä.

                    Ja olepa hyvä. Tuolta välillä vahdannut jos sattuisi jotain mielenkiintoista joskus vastaan.

                    Comment


                      #11
                      Itse olen myös tuollaista katsellut kun hinnatkin alkaa olemaan kohtuulliset, mutta luinko oikein että alle 100 tkm ajetussa autossa voi olla moottori käytännössä loppuunajettu?

                      Comment


                        #12
                        Luit ihan oikein. Se riski on olemassa.

                        Comment


                        • #13
                          Eihän se nyt mitään kovin yleistä ole ja saattaahan se moottori kuin moottori olla maanantaikappale. Tuskin nyt tuommoisen takia kannattaa alkaa tuota konetta pelkäämään. Jarkolla nyt vain sattui huono munkki tuon kanssa.

                          Comment


                            #14
                            Ei varmasti ole yleistä, mutta hyvä se on tietää, että pahimmillaan voi löytyä tuollaista.
                            Marmorilla ei noista ollut aikoinaan juuri tietoa, kun autot oli niin uusia ja niitä oli vähän. Ei tuo yksittäistapaus ole, maailmalla on kyllä noista keskustelua. Ja nythän nuo on sellaisten ulottuvilla, joilla ei sitten pakka riitäkkään kun osuu kohdalle ja ainoa korjaamo on marmori ( en tarkoita aloittajaa tai foorumilaisia).

                            Comment


                              #15
                              Asian selvittely jatkui Laakkosen kanssa. Selvisi että asiasta on sisäinen tiedoite ja korjausohje. Lisää aiheesta tuolla: http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=117327 Minulla on kyseinen tiedoite skannattuna jos joku sitä tarvitsee.

                              Tehdas oli kustantanut näiden korjauksen Good will periaatteella jos auto oli alle 6v vanha tai alle 250tkm ajettu. Oma autonihan oli siis hieman alle 7v, joten apuja ei Laakkosen suunnalta ollut tiedossa. Soittelin WV-autoon josta vastaus oli sama. Sitten kontaktia Saksaan, liikkeeseen josta auto oli ostettu. Autoon oli myytäessä annettu laajennettu takuu. Sekin oli päättynyt luonnollisesti puolisen vuotta aiemmin.

                              Seuraavaksi muutoshakemusta tulliin koska auton autoverosta ei ollut tullut vielä päätöstä ennen vian toteamista. Luonnollisesti muutoshakemus hylättiin vastoin tullin omia ohjeita. Valitus Hallinto Oikeuteen josta muutoshakemus palautetiin tullin käsiteltäväksi. Tullin kanta luonnollisesti oli että vika on syntynyt Suomeen tuonnin jälkeen. Tämä päätös tuli autoa näkemättä sekä edes heille toimitettuja dokumentteja lukematta.

                              Valitin luonnollisesti uudestaan Hallinto Oikeuteen. Liitteeksi pistimme Audin sisäisen tiedoitteen, kaikki Audilta saamamme korjausarviot sekä WV-auton takuuasioista vastaavan henkilön todistus siitä että kyseinen pinnoitevaurio syntyy auton ensimmäisten ajokilometrien aikana. Vaurion syy on heidän tutkimusten mukaan liian raju sisäänajo ja etenkin moottorin kuormittaminen ennenkuin se on täysin käyntilämpöinen. Eli vika oli jo auton tullessa Suomeen.

                              Tämä valitus on ollut kierroksella kohta lähes vuoden. Tulli jonka kanssa asiasta väännämme on yllättäen surullisenkuuluisa Kouvolan Tulli.

                              Comment


                              • #16
                                Tämä tarina onkin tosi, valitettavasti. Olen kuullut muutamalta taholta, kun kaverin kaverilla on V10 romuna Lahdessa. Tarinassa on myös vaihteleva hinta, kun auto on korjattu. Haluatko kertoa sen oikean?

                                Comment


                                  #17
                                  Seuraavaksi alkoi mietintä siitä miten jatketaan. Auton kiertoon laitto oli pois suljettu sillä historia löytyi jo rekisteristä josta selviäsi vika. Laakkosen korjausarvio oli 18t€. Koneeseen olisi vaihdettu vain alakerta. Kyselimme Saksasta hintaa samalle operaatiolle. Saksan hinta oli 21t€, jolloin olisi vaihdettu koko kone. Nämä merkkikorjaamon korjaukset siis jätettiin pois heti kättelyssä.

                                  Aloin etsiä vaihtokonetta ja muutenkin tutkia internetin syövereistä järkevintä ratkaisua. Vaihtokoneita löytyi Ruotsin ja Saksanmaalta runsaasti, hinnat alle 100tkm ajetuille koneille liikkuivat 4,7t€ sekä 8t€ välillä. Vaihtomoottori olisi kuitenkin pitänyt tarkastaa huolella. Puristuspaineiden ja ohivuotojen mittaus olisi pitänyt ainakin suoritta. Moottorin korjausta kyseltiin myös Suomesta. En löytänyt yhtään halukasta korjaajaa. Pinnoitevaurio oli vaatinut kuitenkin lohkon vaihdon.

                                  Lopuksi olin yhteydessä Ruotsiin Nordic Motor Centeriin. LauriJT jo mainitsikin paikan aikaisemmassa viestissään. Siellä heillä on kokemusta kyseisten vaurioiden korjaamisesta. Hinta saatiin kohdalleen ja korjauksesta sovittiin. Edessä oli siis motin irroitus ja rahtaus Ruotsiin.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tarinassa hinta lähtee 30K€:sta ylöspäin, joten hyvä kun totuus on toinen. Voimaa lompakkoon.

                                    Comment


                                      #19
                                      Nyt on tullut Lapinlisää hintoihin. Totuus pyörii jossain PALJON alempana!

                                      Comment


                                      • #20
                                        Hyvä :)

                                        Comment


                                          #21
                                          Mitenkä ne tuon sitten siellä Ruotsissa korjaavat, ilmeisesti jokin pinnoite?

                                          Comment


                                            #22
                                            Nordic Motor Centerillä ei ollut sillä hetkellä yhtään BXA konetta valmiina joten sovimme että lähetän heille oman moottorin jonka he korjaavat. Moottori purettiin siellä täysin osiin, myöskin kannet. Lohko porattiin ja putkitettiin. Sisään laitettiin uudet männät. Pinnoitevaurioista ei jatkossa olisi enää huolta. Kaikki liikkuvat tarkastettiin ja kaikki laakerit uusittiin. Kannet ja venttiilit tarkastettiin ja koneistettiin. Venttiilin seetit hiottiin ja venttiilien istutus tehtiin uudestaan. Painimet uusittiin. Kansien kanavia siistittiin samalla. Kaikki jakopään kiristimet, ohjurit sekä ketjut uusittiin. Koneella on vuoden takuu.

                                            Moottorin purki ja kasasi sama vanhempi ukkeli jolla on todella vankka kokemus. Googlettelin silloin kyseistä henkilöä. Oli puuhastellut monessakin moottoripajassa. Koitin etsiä kyseisien henkilön nimeä sähköposteista mutta en ikävä kyllä löytänyt enää nimeä...

                                            Kaikenkaikkiaan Firman toiminta oli erittäin ammattitaitoista ja kaikkiin kysymyksiin tuli vastaus nopesti. Voin lämpimästi suositella kyseistä narikkaa kaikille. Korjaus tosin venyi hieman luvatusta 2-3 viikosta 7 vikkoon. Ongelmana oli muutamien osien saatavuus. Asia olisi saanut marmorilta mutta hinta niille olisi ollut huomattavasti korkeampi. Kaikki käytetyt osat olivat alkuperäisosia paitsi männät ovat muistaakseni JE-Pistonsin tekeleitä.

                                            Remontin hinta moottorin osalta oli rahteineen 9300€. Tämän päälle tuli vaihtotyö ja siinä tarvittavat tiivisteet, nesteet ja pultit. Vaihdon hoiti Lahden Mekonomen, jota voin myöskin suositella erittäin joustavan ja osaavan palvelun johdosta. Homma onnistui kerralla.

                                            Kuvissa on pahiten vauriotunut sylinteri sekä koneistettu lohko putkituksen jälkeen.
                                            Attached Files
                                            Viimeksi muokannut javis; 1.5.2014, 14:54. Perustelu: Kirotus vire.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Todella hieno paja! Ja hinnasta, ei todellakaan paha! Toivottavasti yllätykset loppuivat tuohon eikä ilmene enää mitään muuta kallista. Auto, jota voisin itsekin harkita tulevaisuudessa.

                                              Comment


                                                #24
                                                Motilla rullattu jo yli 10tkm ilman ongeelmia. Mitä nyt pari nokkien säätösolenoidia vaihdettu...
                                                Viimeksi muokannut javis; 18.5.2014, 20:09.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Samaan aikaan kun selvittelin moottoriongelmia, tuli hierottua pohjia vanteisiin. Maalit pintaan ja kumeiksi hommailin Continental SportContact 5 265/35/19.
                                                  Attached Files

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Ai ne tekee siellä noin perusteellista työtä, luulin että ne vaan toimittaa kunnostettuja koneita. Tuo pulju pitää sitten kyllä laittaa muistiin. Ja hinnasta täytyy sanoa että edullinen on kun ottaa huomioon mitä se sisältää.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Eikö suomesta tosiaan löytynyt pajaa tohon putkitushommaan?

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Ei löytynyt. Parista paikasta kysyin. Vastaus oli että vaativa homma ja ei halua lähteä kokeilemaan. Kuulemani mukaan ei mikään helpoin putkitettava. Koneistus vaatii tietoa ja riittävän järeän kaluston. Putket jotka painetaan sisään ovat todella ohutseinämäisiä ja pitää onnistua kerralla, muuten homma joudutaan aloittamaan alusta. Nordic Motorkin oli putkittanut vasta muutaman kokonaan itse. Aikaisemmin olivat teettäneet työn alihankintana jollain muulla Ruotsalaisella pajalla.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Muutokset jäivät viime kesän osalta motin korjaukseen ja ulkoasun siistimiseen. Vanteiden maalaamiseen ja kumien laittoon. Pultattavat speicerit eteen ja taakse asentelin myös. Kesä ajeltiinkin seuraavalla lookilla.
                                                          Attached Files

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Kevät toi taas auton korkeuden laskutarpeet. Hommahan hoitui H&R jousisarjalla. Samalla tuli tilattua kapeampia spacereita.
                                                            Attached Files

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X