Jotain vihdoin täälläkin saatu aikaiseksi.
Tammikuussa revin vanhan takaikkunan irti.
Irroitushan oli helppo.
1. Vetoketju auki sormella lonkottemalla sisäpuolelta.
2. Akulla kuparilankoihin virtaa niin liima suli sekunneissa ja ikkunan pystyi työntämään irti. Nämä kuparikarvat löytyivät siis kuskin puolen pystyreunalta (kuva).
Uusi ikkuna tuli ebaysta, myyjä motorrad.sattler (Autosattlerei AS).
106 € kotiinkannettuna.
Kiinnityksen kanssa jahkailin ensin yksinään. Emännän kun pyysin apuun niin alkoi tapahtumaan :) suosittelen apukäsiä sisäpuolelle kun itse operoi ulkopuolella.
Vetoketjun vetokappale meinasi olla hankala saada uimaan katon ketjuun. Lopulta kun lähti vetämään niin huomasi että ikkuna ei ole kohdallaan. Vetoketjusta kun ei voi päätellä mitään ikkunan oikeasta paikottumisesta.
Ensimmäisellä kerralla sentin verran aloituskohdas korjausta ja toisella vielä puoli senttiä.
Kun ikkuna ei ole kohdallaan niin vetoketju alkaa "hyppiä" ja menee nurkissa nihkeäksi kun kiristää liikaa. Vetokappale otti osumaa ja päätti katketa, onneksi kärkipihdeillä sai otteen ja homma jatkui.
Kolmannella kohdistuksella paikottui tosi hyvin ja vetoketju meni helposti ympäri.
Ennenkuin vetokappaleen irroitin niin ommeltiin alkupää ja loppupää kiinni ettei aukea itsekseen.
Tiivistys olisi kai tarkoitus olla tuolla tiivisteteipillä joka oli ommeltu ikkunaan.
Katon sisäpinta olisi pitänyt puhdistaa paremmin, kuten Artokin omastaan tuumasi.
Kolmannessa kuvassa tiivistenauhassa vielä valkea suojapaperi paikallaan.
En luottanut tiivistenauhaan, joten laitoin lisäksi vielä liimamassaa ohuen narun ympäri ikkunaa.
Katon nurkat jäi repsottamaan ja ohjeessa sanottiin että kuumaliimalla ne kiinni.
Muuten tuli hyvä mutta oikeasta alanurkasta jäi kuumaliima vähän näkyviin. Ehkä ensi talvena restaurointi sille, jos ikkuna muuten pysyy ja on tiivis.
Jälkeenpäin ei se niin kumma homma ollut, mutta useamman tunnin siihen sai käytettyy aikaa. Joten apuja täältä voi kysellä jos täällä seudulla joku miettii vaihtamista.
Tammikuussa revin vanhan takaikkunan irti.
Irroitushan oli helppo.
1. Vetoketju auki sormella lonkottemalla sisäpuolelta.
2. Akulla kuparilankoihin virtaa niin liima suli sekunneissa ja ikkunan pystyi työntämään irti. Nämä kuparikarvat löytyivät siis kuskin puolen pystyreunalta (kuva).
Uusi ikkuna tuli ebaysta, myyjä motorrad.sattler (Autosattlerei AS).
106 € kotiinkannettuna.
Kiinnityksen kanssa jahkailin ensin yksinään. Emännän kun pyysin apuun niin alkoi tapahtumaan :) suosittelen apukäsiä sisäpuolelle kun itse operoi ulkopuolella.
Vetoketjun vetokappale meinasi olla hankala saada uimaan katon ketjuun. Lopulta kun lähti vetämään niin huomasi että ikkuna ei ole kohdallaan. Vetoketjusta kun ei voi päätellä mitään ikkunan oikeasta paikottumisesta.
Ensimmäisellä kerralla sentin verran aloituskohdas korjausta ja toisella vielä puoli senttiä.
Kun ikkuna ei ole kohdallaan niin vetoketju alkaa "hyppiä" ja menee nurkissa nihkeäksi kun kiristää liikaa. Vetokappale otti osumaa ja päätti katketa, onneksi kärkipihdeillä sai otteen ja homma jatkui.
Kolmannella kohdistuksella paikottui tosi hyvin ja vetoketju meni helposti ympäri.
Ennenkuin vetokappaleen irroitin niin ommeltiin alkupää ja loppupää kiinni ettei aukea itsekseen.
Tiivistys olisi kai tarkoitus olla tuolla tiivisteteipillä joka oli ommeltu ikkunaan.
Katon sisäpinta olisi pitänyt puhdistaa paremmin, kuten Artokin omastaan tuumasi.
Kolmannessa kuvassa tiivistenauhassa vielä valkea suojapaperi paikallaan.
En luottanut tiivistenauhaan, joten laitoin lisäksi vielä liimamassaa ohuen narun ympäri ikkunaa.
Katon nurkat jäi repsottamaan ja ohjeessa sanottiin että kuumaliimalla ne kiinni.
Muuten tuli hyvä mutta oikeasta alanurkasta jäi kuumaliima vähän näkyviin. Ehkä ensi talvena restaurointi sille, jos ikkuna muuten pysyy ja on tiivis.
Jälkeenpäin ei se niin kumma homma ollut, mutta useamman tunnin siihen sai käytettyy aikaa. Joten apuja täältä voi kysellä jos täällä seudulla joku miettii vaihtamista.
Comment