Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 100 Quattro, matkalla museoon

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audi 100 Quattro, matkalla museoon

    Laitetaanpas tämä uusin hankinta tänne esille kun jotain pientä projektin poikasta tähänkin on tiedossa. Elikkä talouteen tuli tuossa muutama viikko sitten uusi museointi projekti, vuosimallin -88 Typ44, metrejä takana ~300000km. Tekniikaltaan tämä yksilö on varustettu 2.2 litraisella KU moottorilla ja 4 vetoakselilla. Väriksi tehtaalta on valikoitunut alpinweiss ja sisustaan marine.

    Ensimmäisenä autoon tehtiin pieni huolto, eli moottoriöljy + suodatin, tulpat, virranjakajan kansi sekä pyörijä, ilmansuodatin, venttiilikopan tiiviste ja polttoaine suodatin. Samalla tutkin vaihdekepin velttoutta ja vika löytyikin nopsaan kun kepin purki pöydälle. Pallon ympärille tuleva rengas oli murtunut sekä lukitusrengas oli katkenneena pohjalla. Keppi oli myös joskus painettu reippaammin pohjaan jolloin pakkilukon lukitusrengas oli väntynyt ja keppi pudonnut alaspäin. Tänään sain uudet osat keppiin ja nyt tuli taas hyvä. Passaa taas hämmentä seuraavat 300tkm. :)

    Listaa mitä ennen museointia on ainakin tehtävä (päivittelen tähän sitä mukaa kun uutta löytyy):
    • Ylimaalaus, oikea kylki kolaroitu joskus ja nyt lähtenyt kuplimaan.
    • Tuulilasin alusmuovin uusinta
    • Jarrunestesäiliön uusinta
    • Paisuntasäiliön uusinta
    • Kuskinoven lukko, koitettu ilmeisesti murtautua kun avain ei edes enää käy paikoilleen
    • Ratti
    • Kuskinpenkin sivutuen korjaus
    • Ajovalot
    • Takavalot
    • Etusumuvalot? Ne mitkä on puskurissa.
    • Laturin huolto
    • Nostajien elvytys/vaihto
    • Raitisilmasuodattimen etsiminen
    • Pintakaasulla kierrosten hummaaminen selvitettävä
    • Vasen ajovalopoltin vaihdettava


    Tehtyä
    • Perus huolto
    • Vaihdekepin korjaus
    • Venttilikoppa sekä jakopäänsuojat pulverimaalattu


    Loppuun pari kuvaa kohteesta. Lisäilen kuvia kun ehdin niitä näpsimään paremmalla kameralla ja puhtaampana.

    Kommentointi ja vinkkien antaminen on sallittua, jopa suotavaa. :)
    Attached Files

    #2
    Jos oikeesti meinasit museoida niin ymmärtäisin että nokka pitää vaihtaa takas satasen nokkaan. Yhtäkkiä sanoisin että takapuskurikin on kakssatasesta, aattelin vain tuosta kromilistasta. Kylkilistat taas näyttäs satasen omilta.

    Saisko tuota paisarin ylivuotoletkua vielä vähä tiukemmalle? :D Siistin näkönen lötkö kyllä noin muuten.

    Jos akku on tuola tuulilasin edes, niin raitisilmasuodatinta ei oo ellei sinne joku oo jotain viritelly. "Lehtisuojaverkko" sielä voi olla. Isällä oli saman ikänen lötkö aikoinaan ja siinä akku oli takapenkin alla ja sylinterimäinen raitisilmasuodatin.

    Nostajia on turha elvytellä koska uudet ei juuri mitään maksa.
    Viimeksi muokannut horch; 6.3.2014, 19:19.

    Comment


      #3
      Tuo keulan vaihto onkin hyvä tietää, vielä kun ei ole tullut perehdyttyä 100 ja 200 eroihin. Onneksi tässä on 5 vuotta aikaa laitella kaikki vimpan päälle. :) Paisarin letku pitää joo vaihtaa, syylärin edellinen omistaja oli vaihtanut ja veikkaisin että sillä reissulla on letku katkennut/katkaistu.

      Akku on takapenkin alla. Suodatin oli pienoinen yllätys kun raotin tuota muovia, mikään luettelo ei tuntenut edes suodatinta tuohon ja marmorikin myi eioota.

      Nuo nostajat tosiaan ei maksa ns. mitään eli vaihtoon jos ei hiljene samalla kun moottoria huuhdellaan tihennetyllä öljyn vaihto välillä.

      Comment


      • #4
        Se raitisilmansuodatin on jonkun vanhan työkoneen suodatin, minkä vw-auto on sinne jälkiasenteisena laittanut. Itse sovitin sinne VW-LT:n ilmansuodattimen, mutta museopeliin sellaiset kötöstykset eivät käy ;).

        Comment


          #5
          Miulla ois käytetty alkuperäinen raitisilmansuodatin. Itsellä ei oo käyttöä. Kunnolla kun putsaa niin kai sieltä läpi jotain kulkee.. :-) Lisäks nuo 200:sen valot ja tingeltangelit kelpais. Vaihdossa olis antaa 100:sen vastaavat. Mustat takavalot kait kelpaa katsurille? Niihinkin olis antaa porkkanamalliset tilalle. Kovasti kiinnostas tuo kokomusta paneeli :-D
          Viimeksi muokannut Quattro_4; 7.3.2014, 09:31.

          Comment


            #6
            Takapuskuri lienee vaihdettu samaan aikaan takavalojen kanssa, jotta saatu nuo heijastimet. Ja keulakaan tosiaan ei tuohon autoon kuulu. Entäs tuo antenni katolla? Museointia ajatellen siis hommaa riittää.

            Henkilökohtaisesti jotenkin en vielä ole orientoitunut facelift+museointi yhtälöön :)

            Comment


              #7
              Elikkä vaihtoon menee siis:
              • Etupuskuri
              • Takapuskuri
              • Kaikki valot
              • Maski
              • Antenni katolta veks
              • Jotain muuta vielä?


              Muutama henkilö onkin jo tarjotellut osien vaihtoa. Elikkä privalla voi tarjota vaihtokauppaa osista, huonokuntoisia en kuitenkaan viitsi ottaa vaihdossa kun nykyisetkin ovat vähintään siedettävässä kunnossa.

              Pitää nyt varmistaa mutta tämä ilmeisesti on nyt siis 100? Tietää mihin suuntaan lähtee kyhäämään. :)

              Kesä kumit meinasin tänään pyöräyttää alle kun ''talvirenkaat'' ovat hakkapeliitta 1:set ja kaikki ympäri halki.. Ei oikeen herätä luottamusta ajella kun rengas voi räjähtää milloin vain.
              Attached Files

              Comment


                #8
                Tuollanen joo. Jälkimmäisen kuvan puskurien ja kylkilistojen kromilistat ei tosin kuulu sun autoon.

                Tuos vielä "oikeakahvaisella" oleva kuva orkkiksesta.

                Ja kannattaa selvittää onko sun omas alunperin ollu etusumuvalot ennen ku meet hommaamaan etupuskurin. Satastakin siis saanu orkkissumareilla.
                Viimeksi muokannut horch; 7.3.2014, 14:50.

                Comment


                • #9
                  Älä päikseen vaihda niitä 200:n valoja. Huomattavasti halutummat kuin 100:n valot, huomattavasti!

                  Takavaloja kannattaa katsella myös uusina. Joku aika sitten jouduin kulmavalon ostamaan ja se ei montaa kymppiä maksanut. Olisi ainakin naarmuttomat.

                  Kattoantenni mielestäni on ihan ok. Melkein kaikissahan näissä on NMT-antenni ollut tuossa kohtaa kattoa. Kerran siinä reikä jo on, niin jotainhan siinä pitää silloin tulppana olla ja fiksumpaa porata reikä kattoon antennia varten kuin muovitulppaa.

                  Comment


                  • #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja Tommi[FIN] Näytä viesti
                    Listaa mitä ennen museointia on ainakin tehtävä (päivittelen tähän sitä mukaa kun uutta löytyy):
                    • Ylimaalaus, oikea kylki kolaroitu joskus ja nyt lähtenyt kuplimaan.
                    • Tuulilasin alusmuovin uusinta
                    • Jarrunestesäiliön uusinta
                    • Paisuntasäiliön uusinta
                    • Kuskinoven lukko, koitettu ilmeisesti murtautua kun avain ei edes enää käy paikoilleen
                    • Ratti
                    • Kuskinpenkin sivutuen korjaus
                    • Ajovalot
                    • Takavalot
                    • Etusumuvalot? Ne mitkä on puskurissa.
                    • Laturin huolto
                    • Nostajien elvytys/vaihto
                    • Raitisilmasuodattimen etsiminen
                    • Pintakaasulla kierrosten hummaaminen selvitettävä
                    • Vasen ajovalopoltin vaihdettava


                    Kommentointi ja vinkkien antaminen on sallittua, jopa suotavaa. :)
                    Tähän museointi listaan voisi vielä lisätä töiden osalta alustan, tukivarsien ja akselistojen ruosteen poiston. Rahaahan ei ko. hommaan välttämättä paljoo mene, mutta työtunteja siitäkin edestä.
                    Itse jouduin puuhastelemaan kotvan aikaa tuon vanhemman konsernin tuotteen kanssa alusta hommissa, että sai sen kohtuulliseen kuosiin.
                    Attached Files

                    Comment


                    • #11
                      maski taitaa olla eri, ny oo varma mut noi 200:sen umpiot taitaa olla leveemmät.
                      pihalla on molempia pitää mitata ku kulkee ohi :) keltaset vilkut kulmassa satkus, osta vaan uudet valot joka nurkkaan ei maksa paljoa :)
                      puskurit tais olla samat mut listois ero satkus muovia 200:s rosteria. kylkisistat ok vaik mulla pihas yks satku jossa kromilista reunas oli lisä-varuste.
                      Viimeksi muokannut pasi; 7.3.2014, 16:34. Perustelu: lisää tietoa

                      Comment


                      • #12
                        Raitisilmasuodatin höpinää http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...801#post479801
                        Motonet ei tosin enää myy tuota filtteriä. Itsekin viimeksi vaan etsin "sopivan". Asennuspaikka ei ole järin nirso.

                        Comment


                          #13
                          Jos tuo suodatin on samaa mallia kuin C4 kopassa niin ebaysta niitä voi vielä löytää, itse tilasin viime vuonna saksasta suodattimen kun mistään muualta ei löydy. Ja minulla tuo suodatin on tuollainen 10l ämpärin kokoinen.

                          Comment


                            #14
                            Ainaki Tepolta näyttäs vielä saavan orkkis raitisilmasuodatinta C4 100:een. 4A0 819 439.

                            Comment


                              #15
                              Uusia tarvikesivuvaloja toki saa, mutta jos oikein lähtee museolinjalle, niin tarvikkeethan on no-no...

                              Takavalopaneelin (siis kulmien välillä) tyyppiähän on faceliftiin vissiin kahta: tuota mustaa tai läpivalot. Riippuen varustetasosta: CC ja CS on vissiin mustalla muovilla ja CD läpivaloilla. 100:seen orkkisvärikomboja ei taida olla kuin kaksi eli kaikissa muissa keltapunat paitsi sportissa kokopunaiset.

                              Pre-facelifit 100:sta on saanutkin sitten lisäksi hinnat-alkaen-mallina kokonaan ilman välipaneelia, koska lukkopesä sijaitsi vielä yläreunassa eikä rekkarikilven vieressä.

                              200:sen etuvalot ovat leveämmät, koska niissä on pitkien heijastin erikseen sisäreunassa, mutta myös ulkoreunastaan. 100:sen valojen ulkoreuna loppuu noin konepellin reunaan ja kulma on erikseen vilkkua. 200:ssa ei puolestaan ole vilkkua, vaan valo jatkuu yhtenäisenä lokariin asti ja kulmassa on vain pieni ainoastaan sivulle osoittava heijastinosa.

                              Valot: 100 vs. 200.

                              Jenkkimallit sitten oma juttunsa.
                              Viimeksi muokannut jasso; 7.3.2014, 23:21.

                              Comment


                                #16
                                Eikös nämä CC, CS ja CD tippunu pois faceliftin yhteydes?

                                Comment


                                  #17
                                  Saattoi muuten olla noin. About vastaavat varustetasot vissiin kuitenkin yhä olemassa, vaikka merkitty erilailla.

                                  Comment


                                    #18
                                    C4 suodattimia lähtee muutama edullisesti tuolta: http://www.ebay.co.uk/itm/NEW-GENUIN...item4178a57b72

                                    Mutta käsittääkseni typ44:sen suodatin on erilainen, joten tuskin toi käy tähän tän säikeen peliin.

                                    Comment


                                      #19
                                      Faceliftin yhteydessä tuli Kirjain E(ruisku) tai S(kaasutin) iskutilavuuden ilmoittaneen numeron perään.

                                      Tämmönen pömpeli oli minulla siellä. Otin pois, kun en nähnyt tarpeelliseksi. Siellähän oli alla se "oravaerotin" karkeampi verkko, ettei nyt ihan kaikki lehdet mene puhaltimeen.

                                      Muutama vuosi sitten tuli tehtyä tontilla inventaario, ja silloin hävisi 7tonnin romurautakuorman mukana muistaakseni pari uutta vastaavannäköistä suodatinta. Eihän sitä silloin arvannut.....
                                      Attached Files

                                      Comment


                                        #20
                                        Tännehän on tullut jälleen paljon hyvää tietoa minkälaisena tämäkin laite on lähtenyt tehtaalta, kiitokset siitä. :) Nyt on siis kohtalaisen vahva käsitys mitä kaikkea menee vaihtoon. Samanvärinen varaosa autokin olisi tiedossa josta osia saisi ''halviten'' purettua. Se pitäisi vain käydä trailerilla hakemassa kotia ensiksi.
                                        Nykyiset osatkin katosivat aika kivasti käsistä.. Privaan tuli aika sukkelaan ''muutama'' viesti.

                                        Alustan puolesta ulkoistan työn paikalliselle ruoste-esto keskukselle, heillä on välineet, aineet ja tieto taitoa puhdistaa ja suojata tämä.

                                        Raitisilmasuodatin on juurikin tuollainen kuin Quattro_4 postasi. Jopa kuntokin vastaa hyvin liki. Ebay:stä voisi olla mahdollisuuksia löytää tuollainen suodatin, ainakin 1 oli vasta myyty. C4 suodatin on fyysisesti patentoitavaa mallia, toinen vaihtoehto jota mietin jos originaalia ei saa on vanhempien valmettien suodatin.

                                        Comment


                                          #21
                                          Minulla on siitä varaosa-autosta sellainen tutina että vetarit irrottamalla voisi tuoda vaikka narun päässä vetämälläkin jos ei traikkua ole helposti saatavilla. Toki traileri on paljon mukavampi ja varmasti turvallisempikin mutta kone on käyttökunnossa joten koppiin saa lämpöä ja tehostimet toimii.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Mites puomi tai dolly auton hakuun.

                                            Comment


                                              #23
                                              Tämä projekti on ollut hieman tauolla, keula swappi osat kuitenkin on nyt tiedossa. Kesä fillarit pyöräytin alle kuitenkin, tämäkään ei mennyt ihan putkeen. Oli sitten pultit käännetty kirjaimellisesti kiinni, sai 2m jatkolla kääntää ihan huolella että aukesi. Loppu tuloksen voinee arvata, kaikista navoista on kierteet vähän niin ja näin.. Eli ostoslistalle meni myös kaikki uudet navat.
                                              Kardaanin keskilaakeri olisi pitänyt vaihtaa myös viimekatsastuksen jälkeen, tästä oli merkintä otteessa. Arvatakkin voi oliko sitä vaihdettu..
                                              Perästä vuotaa myös kaikki stefat. Muistaisiko joku minkä kokoiset sinne kuuluisi? Toinen vaihtoehto olisi vaihtaa koko perä tiiviiseen.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Helicoil-kierteet napoihin ja uudet pultit kunnostettuihin napoihin, niin on hyvä. Hyvin laitettu Helicoil on kestävämpi kuin uusi napa.

                                                Luulisi että rikkinäinen kardaanin keskilaakeri tuntuisi tai näkyisi muuallakin kuin korjauskehoituksena otteessa?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  CAC koko lista läpi niin hyvä tulee
                                                  http://homepage.internet.lu/customau...100_200_v8.htm

                                                  Mahtaakos omassa -90 satkussa olla kans tuota raitisilma suodatinta, täytyy tutkia kun jotenkin hiukan heikosti puhalta ja kyseinen peli on automaatti ilmastoinnilla.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Tuskin, koska automaatti-ilmastoinnin kera ei oikein ole tilaa suodattimelle. Suodattimen paikalla on nimittäin ilmastoinnin kennopömpeli :)

                                                    Tuossa toinen typ44-miehen putiikki, mistä saa yhtä sun toista: http://audi100.net/Shop/body_shop.html
                                                    Viimeksi muokannut jasso; 24.3.2014, 20:46.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Kardaanin keskilaakeri klopsahti paikoilleen perjantaina. Hieman joutui kiireessä rakentamaan joten paikoilleen meni BMW laakeri modattuna audin omaan kehikkoon. Jos se siellä nyt pyörisi hetken. Kumma kyllä mistän äänestä tai muusta sitä olisi huomannut, kardaani vain roikkui hieman ja vulkanointi kehyksestä revennyt.
                                                      Perä asiaa tutkittu myös ja todettua että vaihtoperä tilalle suosiolla, maksaa tiivistely sen verran että ei kiitos..
                                                      Ensiviikolla olisi leima, tähän pitää vielä vaihtaa toinen ajovalopoltin ja kaivaa molemmat sivuvilkut toimintaan.

                                                      Tämä audi100.net sivu olikin uusi tuttavuus. Tuoltakin näyttäisi saavan jos ja vaikka mitä. Kiitokset siitä.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Stefat sinne on arvokkaat, mutta entäs sitten kun vaihtoperäkin vuotaa? Aika suhteellisen usein taitaa vuotaa nuo vetari lähöt.
                                                        Stefat vois saada myös tarvikkeena niihin erikoistuneista liikkeistä, kunhan koko on oikea ja molempiin suuntiin toimiva.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Ne stefat on sinne ainakin tepon kautta sen joku 75 euroo. Hintaa toki on jonkin verran, muttei siltikään mitenkään mahottomasti. Laittaisin itse kyllä uudet stefat vaan suosiolla.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Jos noin halvalla saa stefat niin sillon toki. Minulle vain sanottiin että joutuisi koko laipan vaihtamaan mukana. Tälle operaatiolle olisi tullut hintaa yli 500€.. Pitääpä laittaa Tepolle kyselyä aiheen tiimoilta kun sen aika on.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X