Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

"Pikkuvikoja, helppo korjata" : A6 -98, 1.8T

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • "Pikkuvikoja, helppo korjata" : A6 -98, 1.8T

    Tervehdys tuoreelta Audimieheltä!

    Näin kävi että Audi A6 Avant tuli vaihdossa kun piti päästä diesel-Passatista (-00) eroon. Koeajolla tuntui hyvältä ajaa ja sain huomata mistä se hintaero Audin ja VW:n välillä syntyy... Pikkuvikoja, kuten airbagvalon ajoittaista syttymistä, peilinsäätövivun puuttumista ja kuskin penkin korkeudensäädön toimimattomuutta oli mainittu jo myynti-ilmoituksessa mutta nettiä lueskelemalla vakuutuin että nuohan on korjattavissa, joten miksen kokeilisi? OBD-skanneri paljasti vielä koneen lämpötila-anturin G62 vaivaa, "implausible signal" taisi olla ongelmana. Selittäisi tyhjäkäynnin pienen vaeltamisen sekä lämpömittarin epämääräisen toiminnan. Myös apparin sähkölasi ei meinannut nousta kun piti senkin toimintaa kokeilla.

    Noista vaivoista pääsin vielä yli joten nimet papereihin ja saksalaiset vaihtoi omistajaa. Hyvillä mielin ajelin takaisin kotiin, tunnustellen uutta hankintaani. Hieno ajaa, alustassa ei kolinoita, kone käy nätisti. Ostokrapulaa ei vielä näkyvissä! Myöhään kotiin päästessäni selailin vielä hanskalokerosta löytynyttä kansiota ja brosyyreitä, lähinnä katselin kuvia koska tämän 2003-saksantuonnin manuaalit eivät minulle auenneet kielitaidon puuttuessa. Kuitteja näkyi muutama, esim. tuo mainittu airbagongelma on vaivannut Audia jo vuodesta 2008.

    Tänä aamuna lähdin intoa puhkuen töihin ja ostodarra alkoi jomottamaan. Keskuslukko auki, eväät takapenkille ja kuskin ovea auki - NOT - ovi ei aukeakaan! Koitin avata ja lukita kaukosäätimestä mutta ei tulosta. Eipä siinä muuta kuin apumiehen puolelta auto nyt ensin käyntiin ja laseja skrabaamaan, pistin samalla takalasinlämppärin päälle. Lasit raavittuani kömmin apparin puolelta puikkoihin ja hurautin töihin. Työmaan pihalla totean että eipä näy tuo takalasinlämppärikään toimivan, tai sitten pirun hitaasti... Kokeilin parkissa rämpätä ovien lukitusnappia ja kas! Ovihan luovutti ja aukesi! Päätin olla lukitsematta ovia ennen tarkempaa analyysiä mutta olisko siellä mikrokytkimessä ongelmaa?

    Tästä siis alkaa Audi-ajourani, toivon ketjulta vertaistukea ja apua Audin vaivoihin. Toivottavasti toimii samalla minulle paineidenpurkauskanavana, en ole tottunut näin "pikkuvikaisiin" autoihin vaan yleensä ovat olleet aika lailla "ainetta tankkiin ja baanalle"-ratkaisuja. Eiköhän tästä kuitenkin selvitä!

    Vielä vikalistaus 6.3.2014:
    -airbagvalo syttyy jos kaataa takapenkin, syynä vasemman takavyön kiristin
    -peilien säätövipu poikki
    -kuskin penkin korkeudensäätö ei toimi, syy???
    -31.3. Korjattu (poislukien avaimella lukitseminen) : kuskin oven lukituksen toiminta epävarmaa, mikrokytkin?
    -takalasinlämmitin ei toimi, syy???
    -31.3. Korjattu : apumiehen lasinnostin ei toimi, tahmeutta myös kuskin puolella, kiskoissa vikaa?
    -takasumuvalot ei toimi
    -rekisterikilven valot ei toimi
    -lämpötila-anturi G62 - sporadic
    Viimeksi muokannut JAaltone; 31.3.2014, 13:49.

    #2
    Kokemuksesta kommentoin lukkoja ja ikkunoita:
    Ovien lukkomekanismeja saa näihin vaihtaa silloin tällöin. Niitä löytyy vaikka eBaystä ihan edullisesti. Mikrokytkimen korjailu on aikamoista näpertelyä - itse vaihtaisin koko mekanismin.

    Samalla kun avaat ovipahvit, tsekkaa ikkunannostimen vaijerin kunto. Pelkkää vaijeria ei kannata vaihtaa van se koko rullamekanismi. Jos vaijeri on rispaantunut, vaihda mekanismi mahdollisimman pian. Muuten saat jonain päivänä ajaa parkkihallista pakkaseen ikkuna pysyvästi auki. Vaijerimekanismejakin saa uutena tai käytettynä mutta tsekkaa ensin lasin paksuus.

    Comment


      #3
      Tervetuloa vaan. Valtaosa edellä luetelluista vioista ovat ns. tyyppivikoja tähän korimalliin liittyen ja tälläkin forumilla laajasti käsitelty. Koska tuoreeltaan tämän tietomäärän läpikahlaaminen on aika raskasta niin tiivistelmänä:

      - Airbagin valon vilkkuminen johtuu pääsääntöisesti katkenneista johdoista. Jos vikavalon sytyttää kiristin niin seurailisin johtonippua sillä silmällä että mistä näyttää huonolta, vaatii hiukan verhoilujen purkamista mutta siinähän sitä samalla tutustuu.

      - Minkälainen on se peilien säätövipu, näitä on montaa eri tyyppiä. Esim. kuva auttaa tässä kohtaa, jos sähköpeilit niin romarilta vaan uusi kytkin karkkirahoilla.

      - Sama juttu kuin peilien kanssa, manuaali- ja sähköpenkkien säätö toimii eri tavoin. Tarkennusta tarvitaan että osaa neuvoa.

      - Mikrokytkimet ovat kulutustavaraa, saa vaihdettua pelkän kytkimen mutta varmempaa voi olla uusia koko lukkomekanismi. Tuo aamuinen temppuilu ei välttämättä ole sähköpuolen vika, voipi hyvin vaan vanhuuttaan ja paskaisuuttan jumitella kun kelit pyörii nollan ympärillä.

      - Takalasin lämpölangat poikki tai sulake rikki. Yleismittarilla näkee molemmat kun mittailee takalasilla.

      - Ikkunannostimien muoviset ohjurit kuluneet tai kokonaan rikki. Osat ei maksa juuri mitään mutta teettää ovipahvin irrottamisen, ajoittaisin samalle kerralle kuin lukkomekanismien huollon.

      Comment


      • #4
        takalasin lämppärin toimimattomuus voi johtua myös johtosarjasta, luukun saranoinnin kohdalla tuppaa johdot katkeileen. Sieltä vaan kumia irti ja tutkimaan, montako johdinta on poikki.

        Comment


        • #5
          Kiitos nopeista vastauksista!

          Saksan kielitaitoni on tosiaan heikohko joten menenkö kuinka vikaan jos tilaan tuon ja vaihdan?

          http://www.ebay.de/itm/Turschloss-Ze...item4aced354df

          Nappaan töiden jälkeen kuvia noista peilin- ja penkinsäätimistä, kyseessä sähköpeilit ja penkissä ristiseläntuki sekä korkeussäätö sähköllä, selkänoja ja etäisyys mekaanisesti.

          Comment


            #6
            Ei kai, kuskin oveenhan tuo on. Hae forumilta tai netistä ohjeet vaihtoon. Paljon löytyy tekstiä aiheesta.

            Comment


              #7
              Penkin säätöjen remonteeraamiseen hiukan apuja.
              Attached Files

              Comment


              • #8
                Tuossa kuva siitä peiliensäätövivusta, ihan perus ilman lämmitystä : https://www.dropbox.com/s/xohjikeqrd...306_173005.jpg

                Tuossa penkinsäädin : https://www.dropbox.com/s/zb45km7u3y...306_173042.jpg

                Kuvista saa käsitystä miten huonolla pidolla Audi on ollut, sisusta on melko ryönäinen... Sisäpesu olisi paikallaan. Öljyvalo syttyi kotipihalla, pari päivää joutuu menemään pelkällä lisäämisellä mutta hain jo tarpeet itse vaihtoon. Hieman myöhemmälle jää laajempi huolto kuten bensa- ja ilmafilsut, tulpat, puolat, jakopää...

                Saksasta lähti aamupäivällä tulemaan kuskin oven lukkomekanismi ja Ruotsista tulee ikkunoiden liukupalat. Vika- ja puutelistalle voidaankin lisätä tavaratilasta rullaverho jonka lukitseva pää puuttuu sekä molempien laitojen tavarasäilöjen kannet jotka eivät lukitu. Ehkä kunnon kaukalomattokin olisi poikaa, nyt sen virkaa ajaa ihan hyvin muotoon leikattu laminaatti... Oli melkoista palapeliä viritellä puita takaisin kun tsekkasin mitä tavaratilan pohjan alta löytyy. Uusiksi vioiksi huomasin myös tavaratilan valon sekä takasumuvalon, sumarin merkkivalo palaa koko ajan keltaisena ja alkaa vilkkumaan kun tavaratilan kannen avaa... Lisäksi polttimoita on mennyt mutta ne nyt on pientä.

                Kiillotin umpiot Turtle Waxin aineella ensi hätään, ne kun olivat melko sumeat. Auttaa se nyt hetkeksi mutta uudet (tai käytetytkin) voisi olla paikallaan.

                Comment


                • #9
                  Tuo peilinsäätonappi on aika edullinen ebayssa, eilettäin tilasin samanmoisen. Luulisi tarvikkeenakin ajavan asiansa.

                  Sähköikkoissa itselläkin vikaa, tosin nappia painamalla ei tapahdy mitään. Olisiko vaijerissa tai moottorissa vikaa, mikä näissä ruukaa toimia sulakkeena? 2 neljästä ikkunasta pelaa..
                  Viimeksi muokannut Heromanni; 7.3.2014, 20:33. Perustelu: typo korjattu

                  Comment


                  • #10
                    Heromanni, peilissä vai ikkunassa? Peileissä on moottorit ja rattaat. Ikkunoissa sitten lienee vaijerit.
                    Mainos: Löytyy c4 peilejä ja laseja parit tallista ;)

                    Comment


                    • #11
                      joo ikkunoistahan minä yritin puhua. Pitääpä vaijereihin tutustua ja vaikka hommata valmiiksi.

                      Comment


                      • #12
                        Vikalista pitenee...

                        Öljynvaihto ei onnistunut koska proppu ei auennut. Pulttina näkyi olevan 17-millinen ja erikoisen näköinen viritys jossa prikka hitsattuna kiinni. Etka näyttäisi tuohon kuuluvan M14-propun joten en todellakaan tiedä mikä kyläseppä tämän onnettoman yksilön kanssa on temppuillut... Etka vihjasi myös M26-proppua, minkä koodin moottorista silloin on kyse? Minulla on AEB.

                        Tuossa kuva siitä propusta, en halunnut hajottaa kantaa aivan pyöreäksi vaan tajusin luovuttaa. Pitänee viedä liikkeeseen, ensimmäistä kertaa ikinä pelkkää öljynvaihtoa varten...:/ Liekö tässä enteillään öljypohjan uusimista, varmaan kierteet korkanneet kun on tuollainen viritys pitänyt laittaa. Öljypumpun vaihto oli muutenkin tiedossa mutta ylimääräinen kulu tuo olisi...

                        Lisäksi todennäköinen syyllinen takapään valojen toimimattomuuteen löytyi vuotavasta kehyksestä rekkarin ympärillä. Pesin lauantaina auton ja huomasin kuinka kehyksen sisään kertyy vettä. Tiivisteet lie entiset, pitää tuokin avata tai peräti vaihtaa.

                        Vastapainoksi näille kaikille murheille : eipä väsynyt selkä tai jalat kun ajeli Porista Hyvinkäälle, eli kyllä Audi jaksaa muistuttaa miksi minun pitäisi jaksaa tätä taistelua...:)

                        Comment


                        • #13
                          Ihan normaalilta tuo roppu näyttäs, joku vaan jossain vaiheessa antanu vähän kyytiä, paras viritelmä minkä olen ite nähnyt, niin oli sytytystulppa roppuna, oli huollossa asiakkaalle sanoneet että pitää öljyroppu jossain vaiheessa vaihtaa kun vähän vuotaa...

                          Minkä hintaiset oli ne liukupalat ruotsissa? Laakkosella maksavat vahvistetut 8e kipale.

                          Comment


                          • #14
                            3,83€ kappaleelta, tosin posteineen sellaiset 26 euroa. http://www.skruvat.fi/Liukukappale-i...n-P202706.aspx

                            Meinaatko että proppu on kuten pitääkin? Etka näyttää AEB-koneelle propuksi M14-pulttia, tuossa M17.

                            Comment


                              #15
                              Kyllä tuo omaankin silmään ihan tehtaan propulta näyttää.
                              Googlen kuvahausta passatin 1.8t:n vastaava.

                              Comment


                                #16
                                Minun ranetussaneeraus topikissa on viime kesältä kuvat kun modailin pienet vedenpoistoreiät avantin luukun valopaneeliin. Ei sitä paneelia vaihtaa tarvi. Joko tiivistää saumat uudestaan tai sitten tekee vedelle myös uloskäynnin.

                                Comment


                                • #17
                                  Kai se on sitten uskottava, mä jo selailin uusia öljypohjia...:D törkeän tiukassa tuo sitten vaan oli...

                                  Comment


                                    #18
                                    Noilla propuilla on jostain syystä tarve juuttua aika lujaanki vaikka niitä ei vääntäskää mitenkää erityisen lujaa. Ei tosin olisi ensimmäinen AEB josta halkee tuon takia öljypohja ku proppua väännetään auki. Omasta sain aika nätisti auki ku ensi kopautin vasaralla propun päähän.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Varasin nyt ajan vaihtoon, 40e lupasi että vaihtuu kun tuon filsun ja öljyt itse. Koittiko firma sitten vain myydä kun kysyi onko mulla "sitä Audin omaa öljyä"? Vastasin vain että joojoo on on, vaikka kontissa odottaa purkillinen Motoxia... Näillä öljyillä kun ei tarvitse ajaa kuin max 1000km jonka jälkeen vaihdan uudelleen. Miten tuo Motoxi olisi muka huonompaa kuin muut? Koska ei ole kallista?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Täällä oli myös öljyproppu yhtäkkiä niin kiinni, että joutui oikein pikkisen lämpöä antamaan että aukesi!
                                        Ja suurin osa näistä muistakin tyyppivioista on tullut koettua..jotkut useaan otteeseen! :)

                                        Comment


                                        • #21
                                          Ehkä tuo etten ole yksin ongelmieni kanssa antaa voimaa rempata :D

                                          Lasien liukupalat tuli eilen, saattaa mennä viikonlopulle että ehdin niitä vaihtamaan.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Tuossa parit hyvät linkit, jos auttaisi hommassa:

                                            http://www.vaglinks.com/Docs/Audi/C5...Front_Door.pdf

                                            http://www.audiworld.com/tech/int45.shtml

                                            Comment


                                            • #23
                                              Lukkokin saapui, pääsee asentamaan.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Apparin lasin kiskot vaihdettu, toisessa palassa kaapelin nupin slotti oli haljennut eikä vaijeri pysynyt kunnolla kiinni palassa. Nyt toimii lasinnostimet.

                                                Eikä remppaa ilman vahinkoa, vaihdoin sen kuskin lukkomekanismin samalla ja lukko toimii kyllä hienosti... pelkällä kaukosäätimellä. Katkaisin lukkopesästä tulevan akselin klipsin yrittäessäni irroittaa sitä, uudessa mekanismissa oli sen verran muotoeroa vanhaan ettei sitä olisi saanut sovitettua paikoilleen.

                                                Tuossa se "akseli" joka tulee lukkopesältä sekä klipsi kahdessa osassa. Myykö tuommoisia kukaan vai viritänkö jousi-prikka-pielaveteläisen tuonne? Etkasta en nähnyt että olisi oma osansa, kuuluisiko noiden edes irrota...:D

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Kyllä se siltä näyttäs jotta on irtonainen, mutta tuskin erillisenä saa, uusituttaa varmaan koko lukon.
                                                  Kysy joltain jolta löytyy purku kutonen (muista malleista en tiedä), se pielaveteläinen viritelmä tuntuu hyvältä, mutta jossain vaiheessa kumminkin pettää, ja sitten tympii.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Eihän tuo mennyt leimasta, rekkarivalot, takasumari ja vasen taaempi alatukivarsi on sisempää väljä. Tukivarsi on jo hankittu ja mennee tänään vaihtoon, onkohan siinä sisemmän puolen irroituksessa tarvetta joillekin vippaskonsteille vai _pitäisikö_ lähteä vain pultti irroittamalla? Pallonivelen irroituksesta en odota koituvan ongelmia, sen irroitin jo viikko sitten kun vaihdoin vetarin suojakumin. Oli ehtinyt repeämään jo puoliksi auki...

                                                    Apumiehen puolen etu- ja takalasi lakkasi liikkumasta ja katkaisin rekkarivaloja selvitellessäni toisen takaluukun kahvan. Yhden paikan saa fixattua niin kaksi paikkaa kajahtaa? :D tästä lähtisi kohta muutenkin leimattu Audi edullisesti myyntiin, tarvitsen sittenkin dieselin.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Itse tukivarsi irtoaa juurikin vain pultin irrottamalla mutta pieni jippo onkin pultin irrottamisessa.
                                                      Ainakaan B5 korissa pultti ei mahdu tulemaan pois ilman että apurunkoa saa hieman laskettua. Ei tarvitse siis kokonaan irroittaa mutta pultteja pitää löysätä ja kammeta apurunkoa alaspäin. Joku on tainnut tehdä myös niin että leikkaa vanhan pultin pois ja asentaa uuden toisin päin.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Ite teen aina niin jotta, otan vähän vanhaa pois, katkasen sen, lyhennän vähän uutta pulttia niin se menee melko helposti sinne. Ne pultit on aika ylipitkiä.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Pultti oli tosiaan melko jämpti, mutta sain kammettua sen irti liikuttelematta apurunkoa. Nyt on Audissa ajoaikaa heinäkuuhun 2015 asti ja autohan olisi nyt kaupan täällä Hyvinkäällä jos jotakuta kiinnostaa. Olen iskenyt silmäni jälleen niihin diesel-Passatteihin...

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X