Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 80 dieselöinti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audi 80 dieselöinti

    Kyseessä on Audi 80 vm 1989, tosi hyvä kori mutta oikutteleva ja muutenkin huono tekniikka.

    Tarjolla olisi VW Golf 1.6td (muistaakseni 1986) hyvällä tekniikalla.

    Onko kyseinen dieselöinti kovin työläs urakka ? Olen kyllä kaikenlaista puuhaillut ja rakennellut, mutta tämä diesel-puoli on jääny kovin vähälle... Ainahan kannattaa ensin kysyä viisaammilta :)

    Projektin taloudellisesta kannattavuudesta ym en kysele mielipiteitä, siis projektin teknisestä toteuttamisesta vinkkejä, huomioitavaa ym... kiitos.

    #2
    Öljypohjan, öljyn imuputken ja kytkin/vauhtipyörä paketin joutuu vaihtamaan entisestä koneesta. Turbon öljynpaluuta joutuu värkkäämään sitten siihen pohjaan. Onko ´87:ssa jo nestekytkin? Jos ei niin öljynsuodattimen jalan joutuu vaihtamaan, suodatin ei sovi vaijerinkannakkeen kanssa olemaan. Kiinnikkeet bensakoneesta ja sitten pitäisi sopia paikoilleen.
    Kaasu ja kylmäkäynnistys vaijereiden kanssa voi olla pientä värkkäämistä jos ei ole Audin omia olemassa. Hehkusysteemit joutuu tekemään, muuta sähköhommaa ei taida juuri olla. TD Audin pakoputken siihen joutuu hommaamaan, tai tekeen sopivan. Ilmanputsaria joutuu kanssa säveltään jos ei ole Audin omaa.

    Comment


      #3
      Entäs jos etsin Audi 80 "vanhakoppaisen laatikon", niitä tuntuu löytyvän ja aika halvallakin. Helpottuuko projekti ?
      Ja sorry, tuli kirjoitusvirhepaholainen... Dieselöitävä on vm 1989, Audi 80 1.8S siis.

      Comment


        #4
        Eipä helpotu. Pitäisi olla vauhtipyörä ja kytkin kanssa vanhasta. Golfin kytkin ja vp on vääränkätinen normaalikytkimeen nähden. Jos siinä sulla on nyt nestekytkin, niin Golfin suodattimen jalka sopii olemaan. Golfissa suodatin on pystössä ja Audeissa yleensä vähän takaviistossa.
        Eihän se oo vähäpäästöinen kun on noinkin uusi? Ja antaakohan ne laittaa vanhempaa moottoria?

        Comment


          #5
          Ei ole vähäpäästöinen.
          Tarkoitus olikin nimenomaan laittaa kone + kytkin + loota dieselistä. Sekö ei onnistu ?

          Comment


          • #6
            -Väittäisin että konttorilla alkaa kitinä, koska kone on vanhemmasta autosta. Taannoin oli samanlainen tapaus tuttavapiirissä, eikä ollut sekään auto vähäpäästöinen. Ei auttanut muu kuin hankkia tuoreempi kone.

            Comment


            • #7
              Kyllä ei-vähäpäästöisen koneen saa laittaa ei-vähäpäästöiseen autoon.

              Comment


              • #8
                Joillakin rajoituksin jos eroa on 10/86, eli jos kone on < 10/86 ja auto > 10/86 tarvii päästöpaperia tai sitten 2-toimikatalysaattori. Mites diiselissä? Jos samaa konekantaa on uudemmassa ajokissa, ei ongelmaa pitäisi olla.

                Comment


                  #9
                  Mites diiselissä?
                  Vastaavaa tilannetta itsekin katsastuskonttorilta kyselin, kun tuota vuosimallin -87 quattroa aloin vanhemmalla koneella (-83) dieselöimään. Eli siis dieselmoottorin asentamisessa päästöasioihin ei tarvitse tuon vuoden -86 rajan ylittymisen kohdalla kiinnittää huomiota, ellei autoa ole merkitty vähäpäästöiseksi. Bensiinikäyttöisten autojen kohdalla asia erikseen.

                  Käytännössä siis kaikkia bensa-autojen dieselöintejä tuo "uudempi kone"-pointti koskee vuodesta -91 alkaen, kun katalysaattori tuli pakolliseksi. Sitä ennen vain niitä, joissa merkintä vähäpäästöisyydestä.

                  Esimerkiksi tuolta löytyy lakitietoa moottorin vaihdosta ja vähäpäästöisyydestä:

                  http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779

                  Comment


                  • #10
                    Mun dieselöidyssä Quattrossa tein näin, että vaihdoin alle bensakoneille tarkoitetun urheiluputken (dieselin pakoputkea ei sais kai mitenkään edes sopimaan Quattroon). Jos tää Golfin TD kone on vielä toi vanhempi malli (mekaanisillä ventiilin nostureillä), taitaa olla kysessä ehkä VAG:in kaikkien aikojen kestävin TURBOdieseli (mitä ei voi kyllä mitenkään sanoa seuraavasta 1.6TD koneesta). Loota pitää olla ehdottomasti B3 dieselmallista (vanhempi ei käy, tuli kokeiltua kun 1.200.000km ajettusta 87vm kärristä loota pamahti), sillä bensakoneen laadikkon vaihteet eivät oikeastaan vastaa dieselin ominaisuuksiin. Ite laitoin vapaastihengittävän ison ilmaputsarin - imuäänet ovat kyllä hauskoja kuunneltavaa, mutta toisaalta se vaikuttaa tosi paljon polttoaina talouteen

                    Comment

                    Working...
                    X