Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi S2 Coupé Quattro-95

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Viestiin #536 liittyen unohdin mainita vielä sen triggeri härön josta aiemmin jo maininnut viestissä#519.

    Se on ”rajoilla” korkeilla kierroksilla ja saattaa aiheuttaa sytkän vaeltelua, vaikka sitä ei pysty logista todentamaan. Siksipä tulossa 60-2 anturointi. Näillä kotiläksyillä mennään kohti uutta moottoria.

    Comment


    • Olikos sulla mitään lisätukia laturin hihnalle? Abyssa taisi olla moniurahihna joten parempi, mutta ainakin omassa 3B:ssä perus kiilahihna lähtee luistamaan todella herkästi kovemmilla kieroksilla. Kevenevä hihna ja suuri rasitus laturilla pistää hihnan luisumaan.
      Muistan tästä joskus netissä lukeneenikin että varsinkin vanhempi hihna lähtee kierroksilla omille teille. Lisärulla tukemaan sopivaan kohtaan kuulemma korjaa ongelman. Omaa kokemusta tästä ei ole.

      Comment


        Ei ole mitään lisärullia/tukia hihnalle ja moniurahihna on kyseessä, on mahdollista tuo luistokin.
        Tässä laturissa on nyt muutenkin hiilet melko lopussa ja saattaa hyvinkin olla alkuperäinen, joten uusi laturi 150A on perusteltu kompensoimaan alkuperäisestä n. 35A verran kasvanutta virrankulutusta.


        Attached Files

        Comment


          Polttoainejärjestelmää tutkin ja havainnot vaikuttaa siltä, että aivan kuin tässä autossa olisi porsinut konsernin korkeapainepumppu, semmoista metallisilppua yms. jätettä tankinpohjassa, joka siirtynyt hieman myös kerääjäsäilöön. No, jokin pumppuhan se on porsinut ja oksentanut, eiköhän se vialllinen löydy jo äänen perusteella. Suodatin oli myös paskainen ja pysäyttänyt tehtävänsä mukaisesti partikkeleita.
          Attached Files
          Viimeksi muokannut Killeri; 4.3.2019, 22:21. Perustelu: Jättikuvat poistettu.

          Comment


            Alkuperäinen kirjoittaja SamSam Näytä viesti
            Syötöt on ihan vakiot, ei ole muutettu eli 15-virran kautta sytkä ja pumppujen syöttö eculta (siirto&1.paine pumppu) pl. releytetty 2. painepumppu josta suorasyöttö akulta.
            Releytä akulta kunnollisen ruuviliintätäisen päävirtareleen (Esim. Tyco tai Bosch 75A) kautta kaikki isot kuormat ja käytä 15-kiskoa korkeintaan herätteenä. 15-kisko menee virtalukon pohjan kautta ja ainakin itsellä vika jännitteiden laskuun löytyi sieltä. Yhytin tuon kun mittasin vedossa erikseen jännitettä 30-kiskosta ja vertasin sitä ecun näkemään syöttöön, joka tuli 15-kiskosta.

            Ohessa logit ennen ja jälkeen muutoksen. Erona se, että aiemmin ecu, suuttimet ja sytkä tuli 15-kiskolta monen muun kuorman kera. Jälkimmäisessä logissa sytkä tuli suoraan akulta omalla syötöllä releytettynä, bpumpun releen ohjaamana ja ecu ja muu pienempi kuorma 30-kiskosta releytettynä 15:n ollessa ainoastaan herätteenä. Suuttimet bensapumpun releen takaa suoraan. Jälkimmäisessä pudotaan juuri ennen rajoittajaa akkujännitteelle, eli laturi on poissa pelistä jo siinä vaiheessa. Laturilla vakiokokoinen hihnapyörä ja dampperissa n. OEM kokoluokkaa oleva ATI.

            Luultavasti syy sulla jännitteen kyykkäykseen löytyy myös tuosta rautahippujen aiheuttajasta, eli kiinni leikanneesta tai leikkaamassa olevasta pumpusta tai useammasta.
            Attached Files
            Viimeksi muokannut kenax; 4.3.2019, 22:18.

            Comment


              Ääh eihän sitä kaikkea muista, mitä tullut turattua vuosien aikana.

              Olinhan jo releyttänyt molemmat painepumput 30-virran takaa, vain tankin siirtopumppu on ns. vakio kytkennöillä mikä luultavasti on riittävä, kun ei tarvitse kerääjää täyttää samalla paineella kuin mitä painelinjassa hetkellisesti on n. 6 bar.

              Uusi 150A laturikin tuli, ajattelin laittaa MaxxEcun ohjaamaan jännitettä DFM linjaan mutta pitäisi kaivaa jostain tietoa suht oikeasta taajuudesta, ilmeisesti käytetty kuitenkin yli 100hz. Kokeilemalla selvinnee.

              Pieni upgade myös vanhaan laturiin, hiilethän siitä oli melko lopussa niin päivitin sen 14,5v säätimellä, vanhahan oli 14v.
              Attached Files

              Comment


                Releytä sytkä myös, kunnolla. Ne Mercuryn/034/AEM puolat ottaa aivan älyttömästi virtaa. Kierroksille mentäessä kun niitä alkaa olla useampi yhtäaikaa latauksessa, niin se alkaa jo näkymään.

                Comment


                  Parempi myöhään kuin ei milloinkaan, venynyt melko pitkälle tämä koneen kasaus.

                  2.5 stroukki tulee taas vaihteeksi, männiksi tuli FCP:n 8.5 rutulla olevat, 9 satkun välyksellä, kanget x-profiiliset 22mm tapilla. Männärenkaiden katkovälys ylin 0,45mm, toka 0,55mm. Rk-laakerit 3-4 satkun ja kk-laakerit 5 satkun välyksellä. Kaikki pyörivät osat puntitettu erikseen Sporttiautossa.

                  Jarrut sai päivityksen myös osakseen, sillä pommi lähti ja tilalle tuli perinteinen alipainetoiminen tehostin isommalla pääsylinterillä, toivottavasti tällä setillä pysähtyy.

                  Eräs Joensuulainen koneistamo 3D printtali sovituskappaleen imusarjan pätkästä, meinaa olla tuo syylärin pääty vähän tiellä.
                  Attached Files

                  Comment


                    Mistä tuo pääsylinteri on peräisin?

                    Comment


                      Pääsylkky on kooltaan 27mm ja ollut käytössä mm. S4/RS4, S6/RS6 ja A8/R8 malleissa.

                      Comment


                        Ei ainakaan B5 malleissa ole 27 mm jarrupääsylinteriä.

                        Comment


                          Jos R8, puhutaan varmaan B7-ikäpolvesta.

                          Comment


                            Joo ok, se oli saatua tietoa, jota en tarkastanut :)
                            Sylkky on TRW pmn213 ja OEM nro taitaa olla 4B3 611 021, joten joku voisi Etkan atp hakua käyttää ja tutkia pitikö mikään yläpuolella olevassa listassa paikaansa?

                            Meni melko hilkulle tuon paljevälin kanssa ja alkoi melkein ketuttaan/puratuttamaan, kun koneistamon jäljiltä tarkistusmittailin. Lohkon tasopinnan oikaisu piti olla sellainen, että 0,85mm olisi totetutunut paljeväli mutta nyt tuli sellaista kun sattui tulemaan. Mitattu 0,95-1,15mm riippuen missä asennossa muki ykk:hon suvaitsee saapua.

                            Pystyn elämään tämän asian kanssa ja annan olla.

                            Comment


                              osanumeron mukaan olisi erinäisissä S ja RS malleissa käytetty pääsylkky, halkaisija 26,99mm

                              Comment


                                Mittaa männän nousu tapin kohdalta, tapin suuntaisesti. Olettaen toki, että se paljealue on muun laen kanssa samassa tasossa.

                                Comment


                                  Tänään kotiutui auto Kenax Koneistukselta, jossa tehtiin mittatilaus-imusarja ahtaaseen tilaan ns. no compromise periaatteella. Ohjaustehostimen pumppu siirtyi pakosarjan alle, jotta saatiin mahdollisimman jouhea tulo myös 1. sylinterille ja samoin muutoksia koki vesiharava, joka muuttui isokorisen modatuksi versioksi (kuvia tulee myöhemmin). Olen todella tyytyväinen lopputulokseen, tämä ei voi olla huono. Mustaa wrinkleä vielä niskaan niin avot.

                                  Kiitokset Kennethille suunnittelusta/toteutuksesta ja Rewon Motorsin Olli-Pekalle hitsauksista, näiltä kundeilta saa loistavaa asiakaspalvelua, suosittelen !

                                  Click image for larger version

Name:	Imari.JPG
Views:	4750
Size:	237,8 Kt
ID:	1855369

                                  Click image for larger version

Name:	Imari II.JPG
Views:	4448
Size:	257,2 Kt
ID:	1855370

                                  Click image for larger version

Name:	Imari III.JPG
Views:	4540
Size:	90,8 Kt
ID:	1855367

                                  Click image for larger version

Name:	Imari IV.JPG
Views:	4412
Size:	120,2 Kt
ID:	1855368


                                  Comment


                                    Eipä kestä!

                                    Sisältä löytyy tämän näköistä kappaletta.

                                    Torvet on 7-asteiset suppilot, täydellä ärrällä ympäri.

                                    Plenumien välissä on railokappale, jossa railo kapenee loppua kohden (kuvan perspektiivi hieman vähentää sitä, lisäsin toisen kuvan) ja railojen kokonaispinta-ala on jonkin verran tuloputkea suurempi. Railokappaleessa on isot ärrät myös jättöpuolella, pääplenumissa.

                                    Comment


                                      Hienon näköistä palikkaa.

                                      Comment


                                        Pientä edistystä, imu- ja pakosarja naitettu kanteen ja paketti tipautettu lohkon päälle. Eri motorsport yritykset hyvin edustettuina tässä, pakosarja KKD:ltä, kansi Kansiviritys J.Kosunen ja imusarja/vesiharava Kenax Koneistus / Rewon Motors.
                                        Tässähän voi vielä päästä ajamaan tälle vuodelle :)




                                        Click image for larger version

Name:	IMG_5601.JPG
Views:	4214
Size:	250,2 Kt
ID:	1858273Click image for larger version

Name:	IMG_5603.JPG
Views:	4235
Size:	158,7 Kt
ID:	1858274Click image for larger version

Name:	IMG_5599.JPG
Views:	4190
Size:	119,3 Kt
ID:	1858275
                                        Attached Files

                                        Comment


                                          Mikä tuo kannentiiviste on?

                                          Comment


                                            Athena race.
                                            Hain varmuuskerrointa tiiveyteen, kun ollut vakio tiivareilla joskus havaittavissa pyttyjen välillä vuotojälkiä, ei tokikaan aina ja joskushan se roiskautti motarilla vedet paisarista tuulilasiin mutta taisi olla jälkikiristys vielä tekemättä. On myös hyvin mahdollista, että vuotojäljet olleet seurausta lievästä naulaamisesta.

                                            https://www.enginepartsuk.net/athena-racing-gaskets

                                            Comment


                                              Pikkuisen nakerrettu taas eteenpäin, puljasin tänään pitkästä aikaa nokkien kanssa, koska muutamia pisteosia pitää vielä odotella.

                                              Laiton nyt testiin 7A vaparin pakonokan imunokaksi, saas nähä pystyykö lagisuuden kanssa elämään. Toisaalta stroukki kone ja viinakset kompensoi hieman, minimi targettina kuitenkin 1bar@4000rpm jotta ns. hupialuetta olisi se toiset 4000rpm. Pakonokaksi laitoin Catin 1012305, sekin vapari koneesta. Nokkia mittailessa on aina vähemman tai enemmän toleransseja riippuen välineistä ja mittaajasta mutta ns. spekseihin verrattuna heittoa oli molemmissa millistä milliin 3 astetta.

                                              7A pakonokassa (imunokkana) pitäsi olla netin syövereistä poimittuna 10,5mm nostoa ja millistä milliin 219° mutta tästä kepistä mittasin 10,2mm nostoa ja 222°. Lähden kokeilemaan tässä ajoituksen huippuja n.106°, jolloin 1mm 5°eykk ja 37°jakk, joten ykk:ssa auki n.1,55mm. Catin pakokepissä oli luvattu 11,5mm nostoa mutta millistä milliin (239°) jäi uupumaan 3°. Ajoitin sen n.107° huippuihin, jolloin 1mm 45° eakk ja 11°jykk, joten ykk:ssa auki n.2,15mm.

                                              Näillä kellotuksilla lähetään kokeilemaan ja pitää tuo imukeppi sitten päivittää, jos ei pelkät ajoitusten muutokset riitä / miellytä.

                                              Click image for larger version  Name:	IMG_5631.JPG Views:	0 Size:	273,4 Kt ID:	1859045

                                              CatCams 1012305 nokkakortti 1012305.pdf
                                              Attached Files

                                              Comment


                                                Tässä vieläkin odotellaan muutamia pisteosia niin ollut aikaa suunnitella ja tehdä muutamia parannuksia sähköpuolelle. Nyt tulee suoraan akulta releen kautta IGN-1 puolille virta, entinen tuli ecun jakamana. TT-Speedin Tero rakenteli ecuun ns. PowerHold systeemin, joka pitää ecun virroissa halutun aikaa, jotta voi pyörittää vaikka jälkijäähy pumppua x-aikaa sammuttamisen jälkeen vedenlämpötilan mukaan, samoin Tero teki valmiin johtosarjan dbw sähkökaasulle ja läpälle.

                                                7A pakonokka (imunokkana) kävi Hämeenkoskella Saksmannilla hieronnassa, nyt asteita on 234 1-1mm ja nostoa reilun 11mm.
                                                Click image for larger version  Name:	IMG_5755.JPG Views:	0 Size:	95,1 Kt ID:	1862548
                                                Attached Files
                                                Viimeksi muokannut SamSam; 9.9.2019, 09:52.

                                                Comment


                                                  Ohj.tehostimen pumppu istuu nätisti Kenax Koneistuksen billetti adapterilla kylmästöinnin kompuran paikalle, tässä on hyödynnetty alkuperäinen kiinnitysrauta. Säätö varaa kiilahihnalle riittää reippaasti mutta optimi pituus n. 870mm.

                                                  Click image for larger version

Name:	IMG_5772.JPG
Views:	2934
Size:	99,8 Kt
ID:	1862657
                                                  Click image for larger version

Name:	IMG_5773.JPG
Views:	2874
Size:	166,9 Kt
ID:	1862658
                                                  Click image for larger version

Name:	IMG_5770.JPG
Views:	2913
Size:	122,5 Kt
ID:	1862659

                                                  Comment


                                                    Uusi vuosi ja projekti jauhaa tyhjää niinkuin viimeiset neljä kuukautta. Eipä oo oikein mitään tapahtunut, noi sähköhommat ei napostele sitten yhtään. Pitäisi saada toi CANchekedin näyttö herätettyä eloon mutta vielä ei oo onnistunut. Herää 5v usb kaapelilla mutta ei auton sähköistä, vaikka 12v saa pinniin. Varmaan joku maa-ongelma, pitää tutkia kun vain saisi motiveissoniä jostain.

                                                    Hukkiksen putki on nyt siirretty apurungon päältä lähtemään kohti keulaa, jotta sai tehtyä pidemmän poistoputken, koska ed. versiossa jäi pakokaasut konetilaan ja osa tuli kivasti katkuna sisälle kabiiniin.

                                                    Click image for larger version  Name:	IMG_6094.JPG Views:	0 Size:	294,1 Kt ID:	1872779
                                                    Click image for larger version  Name:	IMG_6096.JPG Views:	0 Size:	289,2 Kt ID:	1872780
                                                    Click image for larger version  Name:	IMG_6093.JPG Views:	0 Size:	100,8 Kt ID:	1872781 Click image for larger version  Name:	IMG_6097.JPG Views:	0 Size:	221,9 Kt ID:	1872782

                                                    Comment


                                                      Nakerrettu hieman etiäpäin ja herätetty näyttö eloon. Vielä pitäisi keksiä miten saan Maxxecun lähettämään tietoa näytölle ja sen jälkeen sitten muokata näytettävät tiedot mieleiseen sijantiin näytöllä ja tietty minkä näköiseksi / muotoiseksi / väriseksi ne trimmaa. Näyttöön saa usealle eri sivulle ns. kaikki tiedot mitä moottorissa tapahtuu ja ohjaus käy kätevästi monitoimikatkaisijan up/down keinunapista sekä reset napista. Vaihtovalo ledpötkökin meni lämpötilamittarin paikalle kivuttomasti.

                                                      Click image for larger version

Name:	IMG_6104.JPG
Views:	2374
Size:	83,9 Kt
ID:	1873310
                                                      Attached Files

                                                      Comment


                                                        Minkalainen homma oli siirtyä tateckista maxxecuun? Puritko vanhat pois vai käytitkö sitä tateckin liitin kampaa? Ois vähän sama homma ehkä edessä...

                                                        Toi näyttö on kyllä hieno!

                                                        Comment


                                                          Se oli vähän kuin siirtyminen kasarilta kakstuhatta luvulle :) Mutta ei siinä ihmeempiä ollut, samat lainalaisuudet kuin muissakin ecuissa, anturointi ja sen johdotus kannattaa miettiä etukäteen. Itsehän hankin valmiin johtosarjan ja valmiita karttapohjia on ladattavissa valmistajan sivuilta, millä pääsee hyvin alkuun. Ongelma tilanteissa tukea on saatavilla ainakin TT-Speedin Teron kautta kiitettävästi, joten kannattaa tuotakin asiaa miettia, jos ei ihan kaikkea vielä osaa. Ainoa mistä en pida tuossa on ne stanan pienet liitinkampojen pinnit, jotka on tälläiselle lapiohanskalle melko mahdottomia mutta se onki mielestäni ainoo miinus.

                                                          Näyttö on kyllä kiva, siinä on sellainen online konfiguraattori nettisivu, jossa voi tehdä mieleisen graafisen ilmeen halutuilla anturitiedoilla mutta sekin on sellaista nysväämistä, että saas nähdä miten "hienot" saa aikaan. Tuossa infoa siitä: http://www.canchecked.de/mfd28/

                                                          Comment


                                                            Ensisavut tuli tänään otettua ja perkule onhan tässä vielä kesään aikaa niin ehtiihän se jo helposti hajota siihen mennessä :) Herkaltä vaikuttaa moottori ja vastaa kaasuun kivasti ja ei suurempia lastenvikoja ehtinyt tulla näköpiiriin tuossa kolmen vartin lämmittelyssä. Oispa kesä!

                                                            Listaan mitä muutoksia tuli tälle vuodelle vrt ed. versioon:

                                                            - Sähkökaasu --> kiitokset Kenax Koneistukselle polkimen billeti adapterista ja suunnittelusta / toteutuksesta sekä kaasuläpän billet adapterista 89mm
                                                            - Custom imusarja --> kiitokset samaan osoitteeseen ^^ ja lisäksi Rewon Motorsin O-P:lle hitsuuttelusta
                                                            - Ohj. tehostimen pumpun siirto alas pakosrj alle --> kiitokset ylläoleville ^^ herroille
                                                            - KKD pakosarja --> kiitokset Kallelle hitsuutteluista
                                                            - Kansityöt, nokkalinjan oikaisut jne --> kiitokset Kansiviritys J.Kosuselle
                                                            - Kaikkien liikkuvien kellarin osien puntitus --> kiitokset Sportti-Auton Jannelle
                                                            - MaxxEcun featureita lisäilty mm. kiertovesi pumpun ohjaus vedenlämmön mukaan ns. power hold releellä, aito FlexFuel, Can-väylät Mfd28 näytölle --> kiitokset TT-Speedin Terolle
                                                            - CanChekedin 2,8" näyttö integroituna auton oman mittariston sisälle ja ledipötkö vaihtovalo
                                                            - Fuel Lab 42101 pwm ohjattu älypumppu --> toimii mutta pitää saatanallista meteliä täytyy jotain äänieristeitä vielä laitella
                                                            - Nokat vaihtui Catin 305 pakonokkana ja 7A vaparin pakonokka hiottuna imunokkana (Saksman)
                                                            - Jarruihin tuli isompi pääsylkkä ja tilalle tuli perinteinen alipainetoiminen tehostin
                                                            - Puolien virransyöttö releytetty, Knockliten erillinen nakulamppu + omat 2 x nakuanturit eculle
                                                            - Jne.... kaikkea muuta pientä mitä ei vaan muista !


                                                            Click image for larger version  Name:	JAPE9817x.jpg Views:	0 Size:	254,2 Kt ID:	1875312
                                                            Viimeksi muokannut SamSam; 26.1.2020, 19:20.

                                                            Comment


                                                              Kansihan kävi talven aikana Lahden kansityöllä pakopuolen kolmen viimeisen laakeripesän täytehitsauksessa sekä molempien nokkalinjoen aarporauksessa. Nokkalinjat tipahti n. 0,2mm ja siitä seurasi pari ongelmaa. He eivät "muistaneet" kalvata pakonokan stefan pesää samassa suhteessa alaspäin, sehän ei vain hikoillu vaan vuoti ihan reilusti öljyä. Stefan pesän työstämisellä siitä selvisi melko helposti kun löytyi sopivalla r-llä oleva liuskakaralaikka niin sen avulla sai öljyt pysymään sisällä.

                                                              Toinen ongelma samasta asiasta seurasi pakonokan hall-anturissa, jossa ilmaväli on n.1,8mm, käsin pyöritettäessä moottoria en havainnut ongelmaa mutta kunnolla kierrätettäessä ongelma konkretisoitui kun paskoi anturin tuhannen päreiksi. Apu löytyi Kenax Koneistukselta Joensuusta, joka teki uuden billet- anturitelineen tuoden 0,2mm anturia alaspäin. Nyt sinne jäi nokkapyörän ja anturin väliin 0,55mm ilmaväli alapuolelle, joka näyttää olevan toimiva ratkaisu.

                                                              Hää alkais olla nyt valmiina ajoon mutta ekaksi pitää mennä suoraan konttorille, kun leima vanhentunut mutta onneksi on kaikki muutokset on otteessa niin ei pitäisi tulla mitään ongelmia senkään suhteen. Täytyy alkaa myös miettimään tuota säätö hommaa, löytyiskö Kannuksen Lindvallille korvike hieman lähempää, jollei niin sinne siis.

                                                              Click image for larger version  Name:	IMG_6304.jpg Views:	0 Size:	488,2 Kt ID:	1883593
                                                              Attached Files

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X