Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

RS4 B5 2001 Avant

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Kiitos, Okkim. Joku tais muistuttaa että tänne olis hyvä jotain kirjoitella :)

    Ongelmaksi vaan koituu se, että en tarkalleen muista missä järjestyksessä mitäkin on tehty ja osa asioista jää varmasti vahingossa kertomattakin. No kuvat kertoo enemmän kuin tuhat sanaa....

    Muistaakseni pohjan hieromisen yhteydessä vai oliko jo aikaisemmin, kun eräs Mocke ruåtsinmaalta alkoi olemaan yhteydessä ja tarjoamaan palveluksiansa. No ehdotuksia moottorin päivittämiseen tuli hyvinkin runsaasti ja pakko myöntää että herralla on sen verran itsevarma asenne, että meidän ensimmäinen yhteistyö yritys tais mennä suorastaan riitelyksi. Johtunee varmaan siitä että, oma luonne on myös joksenkiin jääräpäinen :)
    Muistaakseni yli kuukauden päästä 2.7T Motorsportin herra otti uudelleen yhteyttä ja ääni kellossa oli muuttunut huomattavasti minulle sopivammaksi. Yksityiskohtia alun ongelmatekijöistä en lähde julkisesti huutelemaan, mutta jokainen joka herran kanssa on asioinut niin saattaa arvailla minkälaisista näkemyseroista saattaa olla kysymys.Lyhykäisyydessä sovittiin suullisesti että lähdetään suunnittelemaa osia 3L stroker koneen rakentamiseen. Eli heti lähti mopo keulimaan ja nälkä alkoi kasvaa syödessä. Oma ihastukseni The Tunerin osiin oli kova ja Mocken kautta niitä sai järkevästi. Moottorityöstön speksit tulivat 2.7T Motorsportilta ja tarkoituksena oli säätää alkuperäinen ME7 myös kyseisen herran toimesta. Kieltämättä varmaan yksi parhaista ellei paras biturbon OE ecun säätäjä.

    Mitä osia on nyt sitten hommattuna:

    - Je:n männät (Cerakote pinnoituksella)
    - AutoVerdi veivit
    - Tuner billet runkopukit
    - ARP pultit
    - Tuner öljypumppu
    - 3L kampura
    - Supertechin venttiilit, jouset ja muut rojut kansiin
    - Tunerin valupakosarjat
    - TTE880 kiina-akseliturbot
    - Tuner imusarja/RS6 kaasuläppä
    - Tuner bi putket
    - Tuner imuputket
    - Tiltonin 2 levysintteri
    - Ojennuksen vauhtipyörä (oli jo aikaisemminkin)
    - Fluiddampr (vieläkin tilaamatta)
    - 150A laturi
    - ja kaikenlaista pikkuhärpäkettä mitä en nyt muista kertoa


    PS: Minullahan kävi hyllyssä kääntymässä alkutekijöiksi TTE780 turbot, jotka tulivat minulle Norjalaiselta harrastajalta tai itseasiassa suoraan TTE:ltä huollosta. Jotta postipate suostui kiikuttamaan turpopaketin kotiin, jouduin ikäväkseni kyllä antamaan hänelle minun BBS centerlock vanteet vastineeksi Norjaan lähetettäväksi. Eli joskus pitää luopua jostain että saa jotain tarpeellisempaa tilalle. Tuttu tunne varmaan monelle harrastajalle :(

    Yhtä kaikki, TTE780 turboilla oli sen verran ahtoja matkassa nahkahuosujen maasta tullessaan, että ne saatiin pysäytettyä kunnolla vasta Savonlinnan nurkilla ja ovatkin jo tällä hetkellä B5 banaaniässässä ASJ:n lohkon jatkeena. Siellä niitten on hyvä olla :)


    Tähän sekalaista kuvaa mitä nyt sattuu osista olemaan:







    Viimeksi muokannut audirsr4; 25.11.2021, 19:38.

    Comment


      Kansia oli varattu 2 paria. Yhdet 2.4L vaparikannet ja alkuperäiset risan kannet. Toinen alkuperäisistä kansista oli täysin ehjä ja toisessa kannessa oli yhdessä sylinterissä aivan pieni halkeaman alku, joka osoittautui ammattilaisen silmissä mitättömäksi.
      Hattujen koneistajaksi valikioitui Hyvinkään NPS:n Marko (Nordic Porting Service). Markolla on pitkän linjan kokemus kansitöistä ja veinkin hänelle kummatkin kannet näytille. Marko valitsi ehdottomasti työstettäväksi ns. turbokannet eli risan omat (oli muuten ensimmäiset RiSan kannet mitä työsti). Samalla sain lyhyen koulutuksen vaparikansien ja turbokansien imukanavien eroista ja miten se ainakin teoriassa vaikuttaa virtauksiin männänlaelle. Vaparikansien imukanavathan ovat silmällä nähtävin suorat kun taas ässän ja risan kannet ovat (enemmänkin sormituntumalla) kaarevat. Okkim vois pistää kuvan halkaistusta risan hatusta tähän perään :)

      Comment


        Tässäpä olisi. Katkaisin tuon pikaisesti ja kokeilin samalla jyrsintä. Sahailen noita vielä joskus lisää ja teen paremman näköiset pinnat, kunhan ei ole mitään muuta tekemistä :)

        Tuosta muuten näkee samalla miten sytystulppa on jostain syystä laitettu vinoon. Siitä syystä TFSI puola-asennuksissa adapterilaippa ei saa olla symmetrinen, koska muuten se vääntää puolaa jatkuvasti.


        Click image for larger version  Name:	ANkwpRuMcdURKSXZY-BVIhJJMLZu7qK7qcw591SErU5nM6EabiF_eSMtmHkkXs5nDkhwwr8OA43E-YNH5mHuFHoumDuIN1KY89nCZghvybizM0aP4xdV82CkUNq8UFQQt6K7qnE2z-cKHHxutsekOQlTRvfP52M0X1URoCzicycHREm7xbOHcK1zuEZFQpMxJfXRSAoFJcIZm7WwoRkTK9r9Ultwg83b_py8_iw3mnm1ZDjQlNhz-iCnfx4XWPL Views:	0 Size:	466.7 KB ID:	1930683

        Comment


          Tässä poikkileikkauskuva 2.4 vaparin kannesta.
          Click image for larger version

Name:	IMG_1797.jpg
Views:	1499
Size:	92,6 Kt
ID:	1930691

          Comment


            Sitten polttoainelinjojen tekoon. Päätin toteuttaa polttoainesyötön hiukan eri tavalla kuin normaalisti on ollut tapana bitukkapiireissä tehdä. Osittain homma lähti Mocken ohjeistuksista mitä menin sitten Finjectorin neuvojen mukaan muokkaamaan. Eli tankissa on nyt pelkkä vähän virtaa ja pientä painetta tuottava siirtopumppu, mikä siirtää konehuoneen akun paikalle tulleeseen keräyssäiliölle tavaraa. Kaikki linjoihin tulleet rojut kävin hakemassa RoadMachinelta ja olivat AeroFlown valmistamaa.Kerääjäsäiliö tuli Finjectorilta. Yhdessä Road Machinen Jyrkin kanssa mietittiin sopivat linjamateriaalit ja nippelit tähän projektiin. Tankin billetkansi tuli tietenkin Kenaxilta. Linjoiksi tuli meno-paluu AN8, auton alle vakiokiinnikkeisiin jäykkää tavaraa ja tankille sekä konehuoneeseen taipuisaa. Jyrki lainasi vielä AeroFlown oman putken suoristuslaitteen, joten ei muuta kuin olkkariin emännän iloksi taivuttelemaan alkuperäisiä linjoja muottina käyttäen. Kerääjäsäiliössä on tällä hetkellä 1 kpl Helkatteja, mutta tarpeen tullen sinne saa toisenkin samallaisen tai pienitehoisemman. Pumppujen lopullista toimintamallia ei ole vielä mietitty täysin loppuun, mutta kiinnostuksena olisi ohjata niitä pwm-ohjauksella. Aika näyttää...

            Comment


              Tunerin imusarjan meno-paluulinjoja tuli myös muokattua vastaavaksi muun polttoainelinjaston kanssa. Eli nyt senkin osalta tulee AN8 meno-paluu.

              Comment


                Hienosti taivutettu nuo bensalinjat. Nissä palaa aika kun tekee kunnolla. Itsekin tein Risan alle tuollaisesta putkesta. Tuo muovi tarttui aika sitkeästi kiinni kun en poistanut sitä ennen suoristusta, eikö sinulla jäänyt? Sain nimittäin irroittaa sitä tovin jos toisenkin. Tuo minun suoristin oli kyllä eri mallinen, ja suht tiukka.

                Comment


                  En kyllä enää muista oliko kuinka tiukkaa suojamuovit, mutta ilmeisesti ei kovinkaan tiukassa, kun ei ole jäänyt mieleen. Tuo AeroFlow:n suoristin oli kyllä loistava. Sillä pystyi säätämään sen tiukkuuden, eli pystyit suoristamaan vähän kerrallaan, eli monta kertaa.Tämä helpotti hommaa.
                  Viimeksi muokannut okkim; 5.12.2021, 16:36. Perustelu: Lainaus poistettu.

                  Comment


                    Hienoa työtä :)

                    Comment


                    • Nättiä jälkeä kyllä pakko myöntää. Onko tuo eka poikkileikkaus kuva azr kannesta?

                      Comment


                        ASJ tai AZR, ne on samanlaisia.

                        Comment

                        Working...
                        X