Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

B4q 1.8t projekti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • B4q 1.8t projekti

    B3:n ja B4:n moottorin vaihtoja on esitelty tällä jonkin verran. Vaihdoin myös omaan B4q sedaniin koneen: ABK->AEB. Kiitoksia kaikille hyvistä vinkeistä! Laitos oli jo käynnissä, mutta tyhmyyttäni pistin muutaman venttiilin mutkalle.... Kansi odottelee nyt tallissa inspiraatiota.

    Hommasin iltojen iloksi b4q avantin quattro sisustan. Takapenkkien vaihto piti olla helppo homma, mutta avantin takapenkin selkänoja on n.5 cm matalampi kuin sedanin vastaava. Istuinosatkaan eivät ihan heittämällä mene, mutta pienellä työllä kuitenkin :-) Sedanissa ei ole valmiina sopivia kiinnityskohtia takapenkkien istuinosan saranoinnille. Liekkö missään sedanissa kääntyviä/saranoituja istuinosia?

    Suurin ongelma on kuitenkin selkänojan kanssa. Avantissa selkänojan nivelpisteen ja lukituksen välinen matka on noin 41cm ja sedanissa taasen 45 cm. Lukitusta pitäis siis nostaa noin 4 cm ylöspäin. En ole keksinyt mitään siistiä/toimivaa ideaa tähän ongelmaan. Jos toisaalta penkin alapään saranointia nostaa jää tietysti rako istuinosan ja selkänojan väliin.

    Olisko joku rakennellut avantin takapenkin sedaniin? Ideoita saa tarjota vai enkö ole huomannut jotain? Saa tarjota myös B4 sedanin quattro takapenkkejä.
    Viimeksi muokannut DrMiLo; 6.8.2013, 16:43. Perustelu: Otsikko vastaa peremmin sisältöä

    #2
    Itsellä oli joskus sedani b4 jossa oli kaatuvat takapenkit, mutta auto oli etuveto jos sillä nyt jotain merkitystä on.
    Kuvat olis kivoja.
    Viimeksi muokannut Varvig; 20.1.2013, 20:34. Perustelu: Lisäystä.

    Comment


    • #3
      Tässäkin on kaatuvat selkänojat, mutta penkkiosa on ruuvattu kiinni.

      Tuolla sekalaisessa järjestyksessä muutamia kuvia.

      http://drmilo.kuvat.fi/kuvat/
      Viimeksi muokannut DrMiLo; 24.3.2013, 08:46.

      Comment


      • #4
        1.8tuhnu swapit on aina mielenkiintoisia!
        Konetilan ruostevauriot olis ollu helpompi korjata tyhjässä patahuoneessa, vai oliko tässä vielä aikomus ottaa mosa pois?

        Comment


        • #5
          Paljonkos tällä on muuten ajettu?

          Comment


          • #6
            Tuhnu poistunee konetilasta kevään mittaan.

            Eiköhän tätä koria ja konetta veivata edestakas vielä useaan kertaan. Vaakatason yläpuoliset pinnat hapotettu ja maalattu kuten huomaat. Etukelkka lähtee kunnostukseen keväämällä ja samalla poistuu ruoste alapinnoilta:-)

            Comment


            • #7
              Alkuperäinen kirjoittaja Carpio Näytä viesti
              Paljonkos tällä on muuten ajettu?
              Korilla muistaakseni 360tkm ja "uudella" koneella 400 tkm.

              Comment


                #8
                Millos meinasit että inspiraatio palailee..vai kesää kohti? Pitää kiikutella tuo lainassa ollut ecu takaisin kun sinnepäin on asiaa. :)

                Comment


                • #9
                  Mulla on muutamia kaksipyöräisiä laitettavana ens kesäksi. Heti sen jälkeen sais inspiraatio palata, eli suunnilleen tuossa helmikuun puolessa välissä :-)

                  Hyvä jos oli ecusta apua, palauta kun ajelet täällä päin.

                  Comment


                  • #10
                    Auto kasassa ja suljetun alueen koeajot tehty! Amazonin moottorikumista tehty tuki aiheuttaa vähän värähtelyjä sisälle. DP ottaa satunnaisesti kiinni apurunkoon -> pientä putken muotoilua. Vähän on tukkoisen tuntuinen isommilla kierroksilla :-(

                    Comment


                      #11
                      Tohtori hei, kuvia kiitos!

                      Comment


                      • #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja Killeri Näytä viesti
                        Tohtori hei, kuvia kiitos!
                        Linkki päivitetty http://drmilo.kuvat.fi/kuvat/

                        Comment


                        • #13
                          Rakkennelma on nyt muutoskatsastettu ja liikenteessä. Koneen lisäksi vaihdettu G60 satulat ja vastaavat levyt. Olikohan halk.288mm? sekä 26 mm:n etuvakaaja. Muutokset 16%. Pientä alkavaa ruostetta pohjassa, muutoin ok.

                          Comment


                          • #14
                            Rakennelma on ollut normaaliliikenteessä. Kaikki on toiminut hyvin. Asentelin Wanhan pakoputken tilalle uuden 3" rosteriputken, jonka tarjoili simons. DP on luonnollisesti 2,5", mutta muuttuu auton alla siis 3". Kaksi peräkkäistä vaimenninta muuttaa äänen matalaksi huminaksi. Eli siis huomattava parannus aikaisempaan. Lisäksi ihan alakierroksille tuli huomattavasti lisää vääntöä.

                            Comment


                            • #15
                              Vähän päivitystä! Projektiin on tuloillaan uudet jarrut. Ainakin eteen. Levyiksi tulee A8:n halkaisijaltaa 314 mm levyt, brembon monoblock satulat ja adapteri RS2:sta. Pienen sovottelun jälkeen näyttäsi menevän hyvin pienellä vaivalla paikoilleen. ... ehkä. 16" vanne on arvoitus sopiiko ja onko just liian pieni. Metrimitta näyttä, että sopisi juuri ja juuri? Tuolla http://drmilo.kuvat.fi/kuvat/Audi+80...p%C3%A4ivitys/ voipi ihmetellä osien yhteensovittamista.
                              Attached Files
                              Viimeksi muokannut DrMiLo; 27.5.2013, 22:36. Perustelu: Kuvalinkki jumittaa?

                              Comment


                              • #16
                                25 astetta lämmintä ja 21 vuotta vanha muovipäätyinen syyläri kohtasi exoduksen :-) jätin auton parkkiin kaupan eteen. Tullessani takasin, kauppakassit täynnä pakasteita, oli tämä peli laskenut vedet pihalle. Onneksi vain ylävesiletkusta. Letku kiinni, vettä sisään ja kotiin. Vaihdoin syylärin samantien kun sattui olemaan varaosa.

                                Laitoin myös sytytyksen pääteasteen ilmaputsarikoteloon omalle paikalleen. Yläjyrsimellä sopiva aukko ja parin millin upotus laipalle. Kiinnitykseen käytin marinesilikonia, joka kestää myös lämpöä. Toivottavasti pysyy paikoillaan.
                                Attached Files
                                Viimeksi muokannut DrMiLo; 28.5.2013, 20:22. Perustelu: typo

                                Comment


                                  #17
                                  Ei muutaku pyörä pois autosta ja tuohon sovituspaketin päälle asettelemaan? Sillähän se selviää mahtuuko.

                                  Kaikkien 16" kanssa ei sovi 314mm + 996 mono.

                                  Comment


                                    #18
                                    Vedätkö A8 levyihin vain uuden jaon vai onko sulla jo 5-pulttinavat tässä?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tarkoitus on pistää levyihin uusi jako! 5-pulttinavat olisivat tietysti asiaa, jos semmoisia jossakin olisi pienellä rahalla :-) Mitkähän olisivat sopivat levyt taakse, jos vaihtaa navat 5 pulttisiin?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Nyt on jarrut paikoillaan. Vanneongelma ratkesi 17" vanteella. Adapterit ovat peräisin RS2:n pikkujarruista. Kävivät tähän projenktiin suoraan. Jos haluaa olla tarkka vastaavan yhdistelmän kanssa, pitää adapterista ottaa 1mm materiaali aksiaalisuunnassa ja 1-2 mm säteen suunnassa. Monoblockit on käsittääkseni tarkoitettu 28mm paksulle levylle ja A8:n levy on 30 mm. Säteen suunnassa satula voisi olla hieman lähempänä keskiötä, jotta jarrupala asettuisi levyn ulkoreunan sisäpuolelle. Tällä hetkellä palan ja levyn reuna ovat siis samalla korkeudella.

                                        Pienen koeajon perusteella jarrupäivitystä voi pitää erittäin onnistuneena. 996:n monoblockeissa jarrusylinterien pinta-ala on "suhteellisen" pieni, joten pääsylinteri sai jäädä entiselleen, eli alkuperäiseksi. Poljin ei painu tuntuvasti syvemmälle kuin G60 jarrujen kanssa, mutta pysähtyvyys on jotain ihan muuta. ABSitkin tuntuvat toimivan myös asvaltilla!!!

                                        Laitoin lisäksi taakse uudet iskarit. Yhden illan homma eskaloitui kolmen päivän työksi, koska oli ruostunutta pulttia, mutteria, multaa, ruostereikää....! Alkuperäiset ikarit ovat vaikeasti saatavat, joten tyydyin B5q:n iskareihin. Iskarit ovat B4q:ssa ja B5q:ssa on ulkoisilta mitoiltaan samat, PAITSI jousilautasen korkeus! Minun projektissa alkuperäisen ja uuden jousilautasen korkeusero on 19mm. Jouseen tulee siis 19 mm lisää esijännitystä. Kuvasta näkee mille korkeudelle kori asettuu. Korkeutta voisi olla ehkä hieman vähemmän, mutta toisaalta tämä on huonoille teille tarkoitettu auto:-)
                                        Attached Files

                                        Comment


                                          #21
                                          Oliko b5 takajouset käsissä oisko ne samanmalliset mutta lyhyemmät?

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ei ollu B5:n jousia käsissä, eikä ole tähän hätään käsitystä millaiset ovat! Laitoin alla olleet jouset takaisin. Suunnitelma a) jousien uuditamisesta on tilata mittojen mukaan jouset tuolta http://www.jousivesa.fi/index.html. En tiedä miten toimii nykyisin. Vajaa kymmenen vuotta sitten toimitti moottoripyöriin erittäin hyvää tavaraa. Suunnitelma b) on H&R:n -40mm setti, löytyy esim ebay.de numerolla 29867.

                                            Comment


                                              #23
                                              Miten jos ihan vaan rälläkällä kiekka pois?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Voihan tietysti silleenkin tehdä:-) Jousen pään painaminen sopivaan muotoon katkaisun jälkeen kotikonstein on hiukka vaikeeta, ainakin minusta. Omasta mielestäni jousen lämmittäminen ja takominen on kyseenalaista. Tämän jälkeen myös jousivakio voi olla jotain muuta kuin on tavoiteltu!

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Meinasin vaan käviskö koko paketti b5:sta suoraan b4:seen. Pitäs omaankin autoon vaihtaa taakse iskarit ja jouset.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Muistelin että alapää olisi pysynyt tasakierteellä loppuun asti. Eipä se sitten onnistu.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Vähän päivitystä tähän laitteeseen. Alunalkujaan kyselin kuinka avantin takapenkit sovitetaan sedaniin. No ei kovin helposti. Vastaan tuli kuitenkin quattro kankaiset sedanin takapenkit, jotka asensin alkuperäisten sinisten "vakosamenttisten" tilalle. Näissä uusissa ei sitten tietenkään ollut niskatukia. Koska kuljettelen lapsia autolla, pitää niskatuet olla.

                                                      Vanhoista vakosamenttisista penkeistä otin niskatuen sovitteen ja asensin sen uuteen penkkiin. Käsillä oli myös avantin holkit, mutta ne ei ole samanlaisia sedanin holkien kanssa. Kuvissa sedanin holkki on pidempi. Tunnustelemalla löytyi oikeat paikat holkeille. Kankaaseen reikä ja holkki paikoilleen. Minulla oli avantin niskatuet, jotka ajattelin laittaa suoraan paikoilleen, mutta eihän ne tietenkään käyneet, kun avantin tuet pitää saada välillä pois, kun taas sedanissa niskatuet käännetään kun penkki on nurin. Irrotin niskatukien kankaat ja asensin sitten avantin mustan kankaan sedanin niskatukeen. Avot.

                                                      Käsillä olleissa avantin penkeissä oli myös suksiluukku ja -pussi. Koska tykkään hiihtää ja kuljetella suksia autossa, päätin asentaa myös suksipussin. Rojut irti ja reikää tekemään sedanin selkänojaan. Sedanin selkänojan rungossa (ainakin tässä minun laitteessa) oli asennusvalmius suksipussin kehykselle suoraan. Valuvaiheessa jätettyjä uria myöten puukolla painaen ja hieman vasaralla avustaen reikä penkinrungon takaseinään. Kankaat olin tietysti käännellyt sivulle valmiiksi. Kuumaliimalla taustakangas reunaan kiinni ja suksipussi rojut paikoilleen.

                                                      Nyt kulkee sekä lapset, että sukset :-)
                                                      Attached Files

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        On se mun vanha pirssi näköjään hyötykäyttöön päässy :) Sitten vaan sähköikkunoita värkkäämään!

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Vanha pirssisi oli "hieman" olettamaani enemmän varaosakunnossa :-) Ei aiheuta kuitenkaan sen kummempaa päänsärkyä.

                                                          Sähköikkunat saa nyt odottaa ainakin ensikesään. Puran silloin koko keulan ja laitan uudet johtosarjat, jotta saan toimimaan keulan sumarit, autochekin, ajotietokoneen, keskikonsolin mittarit ja vakkarin. Saattaa olla, että samassa kertaa koetan asentaa myös sähköovet. Saa nähdä miten jaksaa.

                                                          RS2:n bägillinen (ehjä) ratti kelpaisi, jos semmoinen jostakin edukkaasti sattuisi löytymään.
                                                          Viimeksi muokannut DrMiLo; 7.12.2013, 21:58. Perustelu: typo

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Vähän on tullut muitakin päivityksiä takapenkkien lisäksi. Mittariston otin V6 mallista. Kierroslukumittari piti vaihtaa 4-cyl laitteesta. Mehtala oli raportonut samaa jo aikaisemmin. Etupenkit tulevat vielä vaihtumaan hieman erilaisiin kunhan saan viritettyä ompelukoneen oikealle taajuudelle :-) Puskuri vaihtuu myös S2 malliseen kopiopuskimeen.

                                                            Asentamani AutoGauge ahtopainemittari ja digitaalinen EGT-näyttö ovat kertakaikkiaan hirveitä. Ovat ainoastaan säätöä varten. Rattikaan ei ehkä sovi tyyliin, mutta on miellyttävä käytössä.
                                                            Attached Files

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X