Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Autocheck lisämittarina (näytön tekstien custom-ohjaus)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    En ole haaroittanut, koska itselläni ei mittaristossa ahtopainenäyttöä ole. Referenssijännitteet voivat vaikuttaa, mutta miksi vaikutus tulee vain ajaessa? Sanoin epäselvästi aiemmin, mutta testasin siis painamalla ruiskulla painetta boksiin ja T-haarasta meni painemittarille letku. Tällä järjestelyllä 3 bar ylipaineeseen asti mittarit näyttivät samaa. Sitten ajossa kiihdyttäessä tuo ero syntyy.

    Comment


      #32
      Edelleen vähän vaikea hahmottaa ilman kytkentäkaaviota.
      Ehkä perus 7805:n PSRR on sen verran huono että päästää laturin kohinaa jossain muodossa kytkentään.
      Viimeksi muokannut amalin; 14.7.2013, 12:30.

      Comment


      • #33
        Eiköhän tuo selity nimenomaan laturin aiheuttamalla häiriöllä. Ei muuta kuin sama miinus anturiin ja purkkiin, varmistaa että anturi ei ota runkoon kiinni, ettei rungosta tule mitään häröjä ja viimeiseksi vaihtaa vielä anturin piuhan parikierrettyyn kaapeliin niin eiköhän häiriöt häviä.

        Comment


          #34
          Ei miulla kytkentäkaaviota ole. Arduino-kortin yhteen A/D-kanavaan tulee boksilta ahtopainetieto 0-5V. Laturin kohinahan tuon voisi aiheuttaa. Katsotaan, jos tuolle jaksaa jotain joskus tehdä muuta kuin kompensoida virhe pois.

          Kortin maa taitaa tällä hetkellä olla haaroitettu boksin maasta.

          Comment


            #35
            boksi = ecu?
            kortti = adruino?
            Missä se MAP on? Käyttääkö ECU samaa tietoa?

            Piirrä vaikka käsin se MAPin ja siihen liittyvien powereiden kytkentäkaavio. Kuva kertoo hieman enemmän.

            Comment


              #36


              Moottorinohjausyksikössä eli Motronicissa on alkuperäisen 250 kPa MAPI:n tilalle vaihdettu 400 kPa. Motronicissa on ominaisuutena ahtopaineulostulo 0-5 V. Signaali on skaalattu Arduinossa tuon MAP:n datalehden mukaan. Tämä signaali on vedetty suoraan Arduinon A/D:lle. Motronicin sisäisiä kytkentöjä en tiedä, uskoisin kuitenkin, että tuo signaali tulee jonkun oparin läpi. Arduinossa A/D:n jännitereferenssi on 7805:n jännite.

              Comment


                #37
                Noniin, nyt vasta hahmotin, että minkalainen kytkentä kyseseessä.
                Jos maat jo tulee samasta pisteestä, eikä ole turhan pitkällä johdolla vedetty, niin poweria voisi suodattaa konkilla enemmän, jos ei ole jo suodatettu. Pienet 100nF konkat sisään ja ulostuloon ja samaten pari isompaa rinnalle.

                Comment


                  #38
                  Arduinossa 100 nF ja 10 uF konkat 5 V puolella, 12 V puolella ei ole tällä hetkellä mitään.

                  Comment


                    #39
                    Elektroniikasta en tiedä hölkäsen pöläystä, mutta sen tiedän, että ruiskulla painettavassa paineessa ja ahtopaineessa on se ero että ahtopaineen painesignaali ei ole tasainen. Mekaaninen mittarikin pärisee, jos ei painelinjassa ole minkäänlaista vaimennusta/suodatusta eli sitä mopon bensafiltteriä tai vastaavaa. Voisiko tuo ilmiö tehdä tepposet?

                    Comment


                      #40
                      No sitä mie itsekin epäilin, että voiko olla vika vaan tuossa. Kuitenkin vaimennettu mittari vertailumittarina. Koodissa on nyt tosiaan 100 mittauksen keskiarvo, mutta se tekee ne mittaukset muistaakseni alle kymmenessä millisekunnissa tällä hetkellä niin pidemmän ajan suodatuksena tuo ei nyt toimi.

                      Comment


                        #41
                        onko 100 mittausta siis 10ms? Taitaa olla turhan nopeeta.

                        Jos ihmissilmä näkee 50hz vielä sulavana liikkeenä, niin näyteväli on silloin 20ms.

                        Kun näyttämä on numeronäyttö, niin voit keskiarvoistaa vaikka 100ms ajan.
                        Voit tiputtaa AD-muuntimenkin näytteenottotaajuudenkin kymmenesosaan.

                        Comment


                          #42
                          Homma meni siis niin, että laskentarutiini pyörii 16M/1024/255 eli niin hitaasti, mitä 8-bittisellä laskurilla ja suurimmalla jakajalla saa. Ainahan siihen voi laittaa softajakajan, mutta ei tullut sitä koodattua syystä x. Aiemmin tuolla ei mitään suodatusta ollut ja joka laskennan päätyttyä liipaistiin uusi muunnos. Nyt muutin sen niin, että joka laskennan päätyttyä liipaistaan 100 muunnoksen sarja. En vaan tullut muuttaneeksi mitään A/D-muuntimen parametreja, joten siellä on nyt vähän turhan rivakka tahti. Pitää muuttaa tuota A/D-muuntimen kelloa nyt vähän hitaammaksi ja katsotaan vaikutus. Tottahan se on, että tuo koko softa pyörii nyt vähän turhan nopeasti, mutta eipä sillä muuhun käyttöön merkitystä ole.

                          Comment


                            #43
                            Palataanpa tähänkin vähäsen. Olen ihmetellyt, että miksi nopeusnäyttö näyttää mitä sattuu jonkin aikaa ja alkaa näyttämään hetken ajamisen jälkeen kohdalleen. Nyt viimeaikoina on tosin heilunut aivan miten sattuu jatkuvasti, eli on ollut käyttökelvoton.

                            Nopeussignaali on tehty niin, että 5 V:n inputissa on sisäinen ylösveto käytössä ja pinniin on kytketty nopeussignaali estosuuntaisen diodin läpi, jotta 12 V ei pääse pinnille. Eli 12 V:n jännitteellä pinnissä on 5 V ja 0 V:n jännitteellä diodin kynnysjännitteen verran.

                            Jokin ajatus päässä oli tuota kytkentää tehdessä, että diodin kynnysjännite on 0.7 V:n luokkaa tai vähän päälle. No, todellisuudessa se oli yli voltin. Ja prosessorin input low on 0.2*Vin, eli 1 V. :) Joten signaali on mennyt alas miten sattuu. Diodin tilalle vastusjako ja nyt toimii hienosti. Ja tuota oon aina silloin tällöin miettinyt, että mikähän tuossa mättää. Tuntuu vähän tyhmältä, kun vika oli noin yksinkertainen. :)

                            Seuraavaksi on ajatus asentaa B5:n mittaristo omaan autoon ja samalla näkee, että miten tämä toimii sen kanssa ilman mitään muutoksia.

                            Comment


                              #44
                              Jatketaanpa tähän vähän tarinaa. Kehitys kehittyy ja nyt ollaan jo CAN-väylässä! :) ​Nyt on B6:n mittaristossa nopeus ja öljynlämpö sekä niiden lisäksi vielä cruisen asetettu nopeus, jota näytetään 5 s ajan, kun cruise laitetaan päälle. Kasailin osat näkkärille ja laitoin muoviboksiin, jossa on liitin kyljessä. Boksi on aavistuksen iso, mutta ei nuo palikoista kasatut ihan äärettömän pieneen tilaan mene.

                              Click image for larger version

Name:	IMG_20210207_180120.jpg
Views:	778
Size:	73,4 Kt
ID:	1910935 Click image for larger version

Name:	IMG_20210206_175432.jpg
Views:	710
Size:	249,1 Kt
ID:	1910936

                              Mikro-ohjaimena toimii Arduino Nano, jota tällä kertaa päätin käyttää ihan Arduinon valmiilla funktioilla, kun prosessorikuorma on niin naurettava. Arduinon kaverina on kaksi kappaletta MCP2515-piirillä olevia kortteja, jotka on kytketty samaan SPI-väylään. Toinen korteista on listen only -modeen pakotettuna 500 kbit ja sillä luetaan drivetrain CANia, toinen on 100 kbit ja sillä kirjoitetaan (ja tarvittaessa luetaan) infotainment CANia.

                              Homma ei oikeastaan helpompi voinut olla ohjausmielessä. Ko. CAN-piirille löytyy suoraan Arduino-kirjasto, jonka otin käyttöön: https://github.com/coryjfowler/MCP_CAN_lib. Tämä toimi kerrasta ja kun löin infotainmentin kiinni, alkoi mittaristossa lukea tekstiä. Laitoin päivitysnopeuden 200 ms:iin, jolla tulee aika mukavan nopea nopeusmittari. 100 ms näytti toimivan myös ongelmitta. MCP2515 on siitä hieno piiri, että se käytännössä hoitaa kaiken automaattisesti. Kirjastofunktiolla kerrotaan osoite, parametrit ja mitä kirjoitetaan ja se on siinä. Lisäksi piiri sisältää kaksi maskia ja seitsemän filtteriä, joilla saa filtteröityä turhan väyläliikenteen pois ja sitä ei tarvitse koodissa sitten tutkia. Tällä hetkellä vain alla olevat osoitteet ovat sallittuna. Kaikki nämä saadaan helposti päälle kirjastofunktioilla. Drivetrainissa osoitteesta 0x420 löytyy öljynlämpö ja moottorin lämpö, 0x320 ajonopeus ja 0x288 asetettu cruisen nopeus. Onhan siellä paljon muutakin, mutta ei oikeastaan mitään käyttökelpoista näytettäväksi.

                              Comment


                                #45
                                Siis mikä viestin ID ja mitkä bitit nuo datat on kyseisissä viestikehyksissä, jos joku haluaa joskun vääntää jotain databasea tms analysaattorisoftille..

                                Comment


                                  #46
                                  Sori, ID:t siis, ei osoitteet drivetrain-väylässä.

                                  0x420 byte 4 (8 bits): öljyn lämpötila, (HEX - 60) astetta
                                  0x420 byte 5 (8 bits): jäähdytysnesteen lämpötila, (0.75 * HEX - 48) astetta
                                  0x320 byte 4 (bits 1...7 high), byte 5 (8 bits low): ajonopeus, (HEX * 0.01) km/h
                                  0x288 byte 5 (8bit): cruisen nopeus, (HEX * 1.28)
                                  0x288 byte 3 (bits 6,7): cruisen tila, (00=aus, 01=regeln, 10=ein,übersteuert, 11=Fehler)

                                  Comment


                                    #47
                                    Ihan mielenkiinnosta, kuinka universaaleja nuo kertoimet ja ID:t on eri automallien kesken? Jouduitko yksitellen väylän raakadatasta vaan päättelemään heksoja tuijottamalla vai mistä sait nuo kertoimet ja offsetit selville? Hoitaako Arduino sen? Olis kiehtova alue opiskella enemmän ihan huviharrastuksena.

                                    Comment


                                      #48
                                      Kerrotko vielä näin noviisille, mihin väliin olet tuon purkin laittanut? Toimisikohan sama myös B7:ssa, ainakin mittaristo on samanlainen itsellä. Oletko kiinnostunut tekemään näitä mahdollisesti myyntiin asti?

                                      Comment


                                        #49
                                        Tietyllä tasolla universaalia, datan määrä riippuu autosta ja vuosimallista. Nämä oli ME7:n väylästä ongittua, sain harrastajalta tietoa, että mitä dataa siellä kulkee.

                                        Toimii B7:ssa suoraan. Voihan sitä harkita, että jonkun vastaavan purkin joskus tekisi myyntiinkin asti. Näitähän myydään jo huomattavasti monipuolisempana ja hienompana, tää on tällainen nopeasti kasaan kyhätty viritelmä. :) Voihan tuon rakentaa kunnolla piirilevyllekin, jolloin menee pienempään tilaan. Purkki on kytketty mittariston liittimessä olevaan drivetrain caniin ja infotainmentiin radion liittimessä. Voi tietysti kytkeä missä vain.

                                        Comment


                                          #50
                                          Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
                                          Ihan mielenkiinnosta, kuinka universaaleja nuo kertoimet ja ID:t on eri automallien kesken? Jouduitko yksitellen väylän raakadatasta vaan päättelemään heksoja tuijottamalla vai mistä sait nuo kertoimet ja offsetit selville? Hoitaako Arduino sen? Olis kiehtova alue opiskella enemmän ihan huviharrastuksena.
                                          Reverse-engineeraaminen on suhteellisen työlästä noissa väylissä :) Joskus 10v sitten hain mittaristolle menevää tietoa A5:ssa, nopeus ja kierrosluku-tietoa, siis pelkästi instrumenttiklusteri-datasta. Niin meni noin 8h noiden datojen selvittämiseen, ja nuo on helpoimmasta päästä, jos pystyt säätää nopeus/kierroslukua itse, niin katsoa, että mitkä bitit juoksee kutakuinkin samaa tahtia. Ja mun projektissa tuo oli normaalia helpompaa, kun oli yksi tehdastestaukseen tarkoitettu työkalu käytössä, mistä sain syötettyä nopeustietoa ja kiekkaa kytkettyyn mittariin. Tarvi "vain" siitä sillisalaatista logata kaikki ID:t ja seurata data-kenttää, että mikä mahtaisi muuttua samaa tahtia. Joku ON/OFF-data voi olla kiva/mielenkiintoinen tapaus kalastella tuosta tietovirrasta...

                                          Comment


                                            #51
                                            Täältä tosiaan löytyy valmis setti https://fis-control.de/index_en.html mutta iso peukku, että joku jaksaa vielä harrastaa moista...

                                            Comment


                                              #52
                                              Kiitos tiedosta, mutta en nyt välttämättä haluaisi tuommoisia summia maksaa noista tiedoista vaikka paljon saakin infoa. Riittäisi hyvin tuo nopeustieto sekä öljynlämpö.
                                              Viimeksi muokannut Killeri; 12.2.2021, 17:51. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                              Comment

                                              Working...
                                              X