Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

satku

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • satku

    Avataan nyt tämäkin osasto.
    Tuohon omaan kotteroon on nyt tulossa hieman ulkonäön kohennusta tai pahennusta se rippuu ihan katsojasta.
    Muutama viikko sitten tuli yksi auto perään ja siitä reilu viikko eteenpäin niin tuli jo seuraava kokeilemaan takapuskirin kestävyyttä. Tässä jälkimmäisessä pusussa mun auto kimposi vielä edellä ajavan perään joten keulaankin tuli lieviä vaurioita.
    Kokonaisvauriot mitä on tullut huomattua: takaluukku hieman siirtyi vinoon, johtuu varmaan luukun alla olevsta pellistä joka vääntyi. Takapuskuri ja etupuskuri kärsivät, etuajovalon lasi hajosi, ja takahiekkapelti vääntyi muodottomaksi. Lisäksi pakoputki ilmeisesti myös hieman vääntyi.

    No joka tapauksessa korvaukset otin kertakorvauksena, joten nyt oli hyvä aika päivittää hieman ulkonäköä.
    5000 Audin puskurit tulee eteen ja taakse ja helmat sivuille. Etupuskuria jo mallailin paikoilleen, mutta keula jäisi niin korkealle että asialle on tehtävä jotain. Ratkaisuksi siihen tulee mikäli kaveri innostuu kuiduttamaan rs2 mallinen puskurin alaosa. Lähipäivinä varmaan selviää saako semmoisen tohon keulalle laitettua, mutta jotain siihen on saatava, muuten jää aika rankka maasturi luukki, josta on päästävä eroon.

    Jonkin näköiset on pystyssä ja niitä päivitellään joskus kunhan saa digikameraa käteen.
    http://www.kolumbus.fi/etelanlampo

  • #2
    "Netin syövereistä" eksyi sivuille muutama uusi video

    Comment


    • #3
      Jos keksit sopivan ratkaisun 5000 -mallisen keulan "korkean" ulkomuodon madaltamiseen, niin kerro.

      Itsellä olisi toki vara laskea jousitusta monta senttiä. Omaani on juuri vaihdettu uudet eteen ja sopivien jousien löytyminen, jossa on yhtä hyvät jousitusominaisuudet ja sopiva lasku, voi olla vaikeaa eli vaatii kokeiluja.

      Comment


      • #4
        Puskuri madaltuu RS2 tyylisellä lipalla jonka ostin Tuningstoresta.
        Luonnollisestikaan lippa ei suoraan käy puskurin päälle koska se on muistaakseni typ89 coupen puskuriin liitettävä lippa.
        Tuttu sitä on nyt kuidutellut ja ensi töikseen se lippa leikattiin viiten osaan ja siitä sitten liimaamalla rupesi muotoa löytymään.
        Saas nähdä minkälainen tulee kun puskuri valmistuu. Varsinkin tällä palstalla jakaa varmasti monen mielipiteet, kun ei ole orkkis keula, mutta saipahan nyt sen keulan ainakin matalaksi, ja seuraava coolerikin saa ainakin happea toisin kun nyt kun cooleri on lähes kokonaan puskurin takana.

        Comment


        • #5
          Edit: "kuva poistettu näkyvistä"


          Nyt on muutama kuva räpsitty puskurista. lisää kuvia http://www.kolumbus.fi/etelanlampo/projektit.htm

          Listat, väri ja verkko vielä puuttuu. Jonkunlainen helman suikalekkin roiskastu paikoilleen ja takapuskuria yks tuttu kuiduttelee pikkuhiljaa. Jos vaikka "joululahjaksi" sais auton pakettiin ja maalattua. Nyt kun ei kehtaa ajella Tikkurilan tyyliin ilman takapuskuria ihmistenilmoilla muutakuin pakon edestä.

          Comment


          • #6
            Mitään en rakentelusta ymmärrä, mutta kuvat on ainakin hienoja= taitaa olla autokin:)
            Muokkaan vielä kerran:Olisinpa vielä nuori mies, mutta "kiihtyvällä vauhdilla mennään kohti kuolemaa" Minäkin rakentelisin:)))

            Comment


            • #7
              Roni, kannukset kun on ansaittu jo moottoripuolella, saa auto olla ihan minkä näköinen tahansa.

              Comment


              • #8
                No niin nyt sain kesällä antautuneen laatikon purettua ja 016 aski hajosikin aika yllättävästä paikasta. Pinioni ja lautaspyrä olivat antautuneet. Eli ei siis ollut vaihtomissi, vaan hajosi puhtaasti voiman + vanhuuden myötä. No onneksi laatikko olikin heikoin lenkki eikä moottori.

                muutama kuva löytyy kotisivuilta projektien alta.

                Comment


                • #9
                  Kas kas, se oikein tosissaan antautui. Mikäs kytkin sulla on? Tuli vaan mieleen, että ootko voinu lähdössä antaa liian kovan potkun pinjonille, jonka myötä ois hieman murtunut ja sitten sen myötä lopulta antautunut.

                  Comment


                  • #10
                    Sachs Racing astelma ja nelilapainen jousittamaton sintteri.
                    Ei ainakaan helpota vaihdelaatikon eikä muidenkaan voimansiirron osien elämää.

                    Comment


                    • #11
                      Tuossa ajokissa on se kummallisuus että kun tehoa tilaa, niin sitä myös toimitetaan. Itse tilasin tehoa jo pari vuotta sitten mutta turboviive on järjetön - ahtopainetta ei synny vieläkään.

                      Comment


                      • #12
                        On niitä vastoinkäymisiäkin ollut, tosin aika kultaa muistot.
                        Mutta ei kuitenkaan kaikki asiat ole menneet kuin elokuvissa ;)

                        Comment


                        • #13
                          Niin, se on kuitenkin tehty. Tekemättömät älkööt arvostelko.

                          Comment


                          • #14
                            Edit: kuva poistettu

                            Muutama uusi kuva ennen maalamolle vientiä (15.02-03). kuvat löytyy tutusta osoitteesta. Jos jo ensi viikolla pääsis taas kadullekin sillein että auto on siinä kunnossa ettei tarvitse hävetä tuolla liikenteessä. Nyt kun on pakon edessä joutunut autoilemaan muutamaan oteeseen välillä ilman puskuria ja parhaimmillaan kokonaan ilman puskureita. Kanssa autoilijoiden päät on kyllä kääntyneet ja oma kaulus vetäytynyt korviin silloinkun noita siirtymiä on joutunut tekemään vajaa varusteisella autolla.

                            Comment


                            • #15
                              Pitkästä aikaa tuli autoon jotain uutta. Talvi on mennyt oikeastaan vain ajellessa, kun on ollut niin hyvä tuuri ettei oikeastaan mitään ole edes hajonnut.
                              Alastaron syksyisissä kiihdyttelyissä alkanut mystinen pätkiminen alkoi talven mittaan vaivaamaan yhä useammin. Täydellä kaasulla yleensä noin 6000rpm nurkilla pätkäisi, eli veto loppui kokonaan.
                              Pohdintojen ja tutkimusten perusteella päädyin siihen ratkaisuun että hommaan heti aluksi uudet puolat. Vanhat puolat (bemarin 2,5l koneesta) oli liittimien osalta erittäin hapettuneet ja heikkokuntoiset, joten olisi ollut muutenkin aika ostaa vähintäänkin uudet liittimet, ja huonoissa kontakteissa oli siis yksi potentiaalinen syy mikä tuota pätkimistä saattaisi aiheuttaa. Kohtuulliseen ellei jopa halpaan hintaan oli tarjolla Volvon puolat, joten semmoiset tarttui matkaan.
                              Siitä sitten lähimpään bossi kauppaan ostamaan puoliin liittimet ja samalla sain kytkentä kaavion matkaan.
                              Tallille nysväämään vanhat puolat irti ja uudet tilalle. Samalla konehuoneesta lähti sytkävahvarit, koska Volvon puolissa on semmoiset jo itsessään.
                              Kun piuhat oli kolvailtu ja uudet telineet tehty, niin ei muuta kuin starttaamaan.
                              Yllätys yllätys ei edes luvannut. Irtotulppa puolaan kiinni ja tarkastamaan tuleeko edes kipinää. Eipä tullut joten oli aika lähteä kotiin.
                              Seuraavana päivänä soittorumba ympäri Suomea että mikä mättää.
                              Lähes kymmenen eri henkilön kanssa keskusteltuani alkoi Pikkuhiljaa selvitä mitä signaalia hestecci antaa ulos ja mitä signaalia puolat haluavat sisäänsä että ne toimivat, ja siinä "sivussa" selvisi sekin että olin saanut täysin väärän kytkentäkaavionkin. Volvoon oli tullut nämä puolat vuonna 98 ja kytkentä kaavio jonka olin saanut oli -97 mallin.
                              98 mallin kytkentäkaaviota ei vaan tuntunut saavan mistään, joten illalla tallille virtalähteen avulla selvittelemään kytkentöjä. Puolissa on neljä paikkaa mihin johtoja työntää ja kolmeen niistä mulla oli johto (signaali, maa ja +12V). Virtalähde huusi hoosiannaa, mutta aikani kun johtoja tökin eri paikkoihin niin rupesi kipinää tulemaan. Luulin löytäneeni oikean kytkennän ja olin juuri aloittamassa asennusta kun Katila soitti ja kertoi saaneensa oikean kytkentä kaavion joltain bosch spesialistilta (kiitoksia avusta). Yllättäen mun kytkentä jolla olin kipinää saanut tulemaan ei ollut sama kuin se OIKEA kytkentä :D (sähköasiat ei todellakaan ole mun kaikista vahvimpia valttikortteja)
                              Liittimien pinnit ei suostunet enään irtoamaan liittimistä, vaikka oli oikein työkalu sitä varten, joten sivuleikkurilla piuhat poikki uudet pinnit tilalle, kutistesukkaa päälle ja testaamaan kytkentöjä autossa. kahdellahan se lähti käymään tai kolmella. pinnien työntelyä paremmin kiinni ja heräshän ne pari viimeistäkin pyttyä eloon.
                              Taas oli jo Päivä vaihtunut yöksi, joten fikkari matkaan ja tallilta kohti kotia. Fikkari sen takia että piuhat ei siis olleet kuin pinneillä kiinni puolissa, joten oli odotettavissa että ne saattavat jo pelkästä tärinästäkin irrota.
                              Kotiin pääsin ja seuraavana päivänä bossi kauppaan ostamaan uusia liittimiä, kun ne päivän vanhat liittimet oli käyttökelvottomat kun pinnit ei niistä suostuneet irtilähtemään ja mitään patentteja en halunnut tehdä. Bossiliike kiitti uusista liittimistä 37eurolla ja pääsin tekemään lopulliset kytkennät.

                              Itse pätkiminen jonka takia puolat meni vaihtoon poistui myös, mutta syy ei ollut puolissa vaan sytkävahvareille menevien pihojen liitoksissa. Siellä oli maa ja Hesteciltä tuleva signaali karva rispaantuneena ja toisissaan kiinni. Eli oikosulussa. Kontakti oli kuitenkin sen verran huono että normaali ajossa se ei aiheuttanut oikosulkua mutta suurella kuormalla oikosulku silloin tällöin tapahtui ja hestecistä katosi aina hetkeksi virrat.
                              Onneksi purkissa tuntuu olevan hyvät suojaukset koska hestec on kestänyt tätä oikosulkua jo varmaan lähemmäksi satakertaa ilman vaurioita. Nyt kuitenkin siis pelit taas rokkaa niinkuin pitääkin.
                              Näinkin pieneen remonttiin saa näköjään huonolla tuurilla kulumaan kolme päivää aikaa

                              Pari kuvaa uusista puolista löytyy sivuilta ja lisäilin Markuksen kuvaaman jääratavideonkin clubin jääratapäiviltä.

                              Comment


                              • #16


                                Jotain pientä on taas kerennyt tapahtua. Uudet suuttimet tuli hommattua, kun vanhoissa alkoi tuotto loppumaan ennen aikojaan. Nyt taas kakku riittää hienosti 3,8barin (noin 700cc/min) peruspaineella.
                                Suutinten vaihdon yhteydessä tuli todettua että FSE/malpassi bensanpaineensäätimellä ei tee yhtään mitään, koska bensanpaine vaihtelee kuun asennon mukaan sen verran että on edes turha yrittää saada pintakaasualueita hyvin kohdalleen. Eli aina kun sai säädettyä bensakartat kuntoon niin viimeistään seuraavana päivänä seokset oli joko paksulla tai niin laihalla että rupes röpeltämään. Tuosta paineen heittelystä oli jo aikaisemminkin juttua netissä ja aikaisemmin olin jo hieman epäillyt sitä että paineet ei pysy ihan samoissa arvoissa, mutta vasta isommilla suuttimilla se karu totuus paljastui. Suuttimien tuotto muuttuu jo pienelläkin paineenvaihtelulla sen verran että lambdakorjaus ei enään kyennyt tilannetta paikkaamaan.
                                Ratkaisuksi löytyi TH:n hyväksi toteama magnaflown bensanpaineensäädin.
                                Lisää videomateriaalikin oltiin kuvailemassa. Kaveri vaan onnistui kikkailemaan kameran kanssa siihen malliin että nauhalle ei ainosta vedosta tullut mitään. Sinällään se ei haittaa koska bensapumpusta sattui juuri silloin puhti loppumaan, ja ei auttanut vaikka kuinka lisäsi bensaa niin aina pakolämmöt nousi yli tuhannen asteen ja lambda putosi kuin lehmänhäntä 5000rpm:n jälkeen. Mitään kunnollista vetoa ei siis videolle olisi tallentunut vaikka kameramies olisikin onnistunut käyttämään kameraa oikein.
                                Ei siis auttanut muu kuin hommata uusi bensapumppu joka sattui sopivasti ja sopurahaan löytymään heti seuraavana päivänä.
                                Uusi bensapumppu meni "heittämällä" vanhan ja väsyneen k-jetti pumpun tilalle. Bensapumppu on bossin isoin ja tuottaa muistaakseni 230l/h 5barin paineella, joten nyt taas soppa riittää ja meno maistuu.

                                Comment


                                • #17
                                  Kuvasta päätellen: Katseet kyllä kääntyvät:)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Siitä en tiedä kenenpäitä tuo kääntää, mutta pikkuhiljaa alkaa omaa silmää miellyttämään korkeuden puolesta, joka ei ollut mahdollista orkkis puskureilla jotka roikkuvat puolen metrin korkeudessa. Vieläkin pitäisi matalemmaksi saada, ja siihen on varmaankin muutoksia luvassa lähiaikoina.
                                    Pari uutta kuvaa:
                                    http://www.kolumbus.fi/etelanlampo/k.../kehykset1.jpg
                                    http://www.kolumbus.fi/etelanlampo/k.../kehykset2.jpg
                                    http://www.kolumbus.fi/etelanlampo/k.../kehykset3.jpg

                                    Comment


                                    • #19
                                      Komea on peli! Sivukuvassa tuo näyttää parhaimmalta. Ainoastaan akseliväli näyttää lyhyeltä noin pitkään autoon, mutta se ei ole Ronin syytä vaan sen helmutin joka on tuon auton suunnitellut.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Auto on aina kaunis kun se on nopea :D

                                        Comment


                                        • #21
                                          www.kolumbus.fi/etelanlampo/alastaro1.wmv

                                          ensimmäinen veto, jossa "hieman" pääsi karkailemaan rajoittimelle.

                                          www.kolumbus.fi/etelanlampo/alastaro2.wmv

                                          ja sitten se henkkoht ennätys veto, josta kyllä huomaa että lähdössä on vielä petrattavaa, kun nyt puutui aika rankasti viivalle.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Greddyn ahtopaineensäädinkin löysi oman paikkansa, tosin pakokaasunlämpömittarille ja öljynpainemittarille on loihdittava uudet paikat jostain.

                                            Greddy

                                            Mittaristo

                                            Comment


                                            • #23
                                              Nappuloita on ku lentokoneessa...toisaalta sellanenhan se taitaa ollakin

                                              Comment


                                              • #24
                                                uusi video:

                                                http://www.kolumbus.fi/etelanlampo/kesa04.wmv

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Tais olla joku näyttämässä että matka loppu, rupee jarruttaan? :)

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Tähän sopii Serbialainen sananlasku.
                                                    "KYLÄ LÄHTEE"
                                                    Vaikuttavan oloista meininkiä. Äänet kyllä on asialliset.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Juu kyllä ne on ihan vain merkinanto valoja jotka tuolla loppuvaiheessa vilkkuu.
                                                      Suljetulla alueella kun oli hieman rajallinen kiihdytyssuora.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Uusi mittaristokin on ollut nyt pariviikkoa kiinni. 37 Tuntia tuli yhtenä viikonloppuna noita nykerrettyä, ja valmista tuli. Lopputulokseen olen ainakin itse tyytyväinen. Muutama kuva löytyy osoitteesta:
                                                        http://www.kolumbus.fi/etelanlampo/projektit.htm

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Ei kyllä hullumman näköiset ollenkaan. Mitäs kaikkea nuo ledit välkyttävät?

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Isot lediclusterit: Vaihtovalo, öljynpainevalo, latauksen merkkivalo.
                                                            Pikkuledit: Vilkku, hätävilkku, pitkät.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X