Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Typ 44 aiheista puuhastelua, part II

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Typ 44 aiheista puuhastelua, part II

    Morjesta pöytään.
    Laitetaan lisää typ44 tarinaa tänne. Tammikuun lopulla hommasin talviharrastepeliksi -87 100 CS quattron, aiemmin pari nelirinkulaista on käsien läpi kulkenut mutta nyt löytyi sellainen jota ei tarvinne myymään ruveta. Tämähän oli nettiautossa vissiin pidemmänkin aikaa myynnissä Sipoossa mutta huonojen kuvien takia ilmeisesti roikkui siellä niinpitkään että hidas Hämäläinenkin ennätti kaupantekoon :D


    Omistajia lienee vehkeellä ollut riittävästi mutta kohdalle ei onneksi ollut sattunut väärinkäyttäjiä vaan laite oli rattia lukuunottamatta 100% muuntelematon. Quattro-logoilla olevat ikkunatkin olivat säilyneet kaikki ehjänä.


    Auton mukana tuli orkkis-Ronaleita 5kpl joista yksi kolhittu pääsee vararenkaaksi jos koteloon täysikokoinen pyörä sopii. Alla oli hyväkuntoiset Noksun R:ät pelleillä ja faceliftin 15" kapseleilla. Kyljet olivat suorat joitain pikkukolhuja lukuunottamatta ja kaikki laitteet autossa toimivat. Ostopäätös oli ehkä liiankin helppo, kättä taskuun ja quattro kotio :)
    4 päivän ajelun jälkeen hammastanko purskautti tehostinliemet suojakumin sisään joten laitoin pelin odottelemaan kevättä ja ehjiä osia..

    4kk aikana löytyi ehjä käytetty hammastanko, jarrupaineensäädin, takaripustuksiin muutama täysin hajalla ollut hela, takaperän isompi stefa (jota ei enää ole saatavissa ainakaan marmorin kautta) ja orkkis-Ronaleihin uudet keskikupit:


    Harmittavin asia autossa on rikki kulunut kuskinpenkin verhous, uutta kangasta tässä kuosissa ei ole saatavana, vastaavaa kangasta saadaan kyllä kudottua kotimaassa mutta hintaa valmiille verhoukselle tulisi tässä tapauksessa n.2k€. Jos jollakulla olisi tälläisella kuosilla edes takapenkki niin mielellään ostan sen raaka-aineeksi etupenkkien korjaukseen:


    Viikonloppuna sain hammastangon vaihdettua sekä tehtyä autolle perussiivouksen sekä otettua auton liikenteeseen. Kesä on siis tullut vaikka tämä talviautoksi hommattiinkin, tästä tullaan pitämään huolta ja käyttöä rajoitetaan niin että kunto paranee ajan kuluessa vaikka talvella ajetaankin.

    Loput kuvat löytyy täältä:
    http://s852.photobucket.com/albums/a...0CS%20quattro/
    Viimeksi muokannut jyri.h; 21.6.2012, 22:43.

    #2
    Hjyvä hjyvä. lisää ehjiä ja siistejä lötköjä liikenteeseen :)

    Comment


    • #3
      Peltivanteet on vissiin viidellä pultilla? Nelipulttisille saattaisi tulla käyttöä jossain vaiheessa, mutta se on nyt vielä vähän mietinnässä.

      Hammastangon vaihdossa on oma puuhansa, mutta on se sitten mukava, kun on vaihdettu, niin ei lillu alusta enää öljyssä. Ihan on ryhdikkään näköinen yksilö noissa kuvissasi. Jos meinaat käyttökunnostusta tehdä ja alkavia ruosteita ottaa kiinni, niin kurkista jossain vaiheessa etupyörien takana olevaan koloon, siinä lokasuojan alareunassa. Mitä omistani olen niitä koloja putsannut, niin kaikissa on ollut iso kasa maata siellä muhimassa. Yhdessä kasvoi siellä ruohoakin. :)

      Comment


      • #4
        Jep, 5-pulttiset on pellit ja tänään kun kattelin kapseleita tarkemmin niin onhan niitä halkeamia jokaisessa. Silti siisti paketti kuten kuvista näkyy.

        Jep, puhaltelin tuota lokarin poteroa kuivaksi jo talvella, sieltä poterosta löytyi sulakerasiasta kadonnut sulakkeen irroitustyökalu, sellainen keltainen pihti :)

        Herkistelin tänään jarruja ja ihan täyden remontin joutuu ainakin etusiin tekemään, oikea satula jumittaa aina vähän aikaa jarruttamisen jälkeen, letku lienee tukkeessa kun molemmat männät kuitenkin liikkuvat helposti. Tässähän on ne Lucas-Girling 60 etujarrut 45/40mm tuplamännillä ja 276x25 levyillä kuten CS:ään kuuluu.

        Comment


          #5
          Hyvä, ehjän näköinen auto :) Ruosteet kuriin ja pikkufiksailua vaan. Tuota kangasta voi hyvin olla myös saman ikäisissä 80/90:ssä, joten kannattaa pitää silmät auki myös sinne suuntaan. Voisin tarkistaa asian jostain vanhoista esitteistä, mutta en nyt pääse niihin käsiksi.

          Comment


          • #6
            Kaveri korjasi aikanaan BMW:n penkin hommaamalla vastaavalla verhoilulla olevan pelkääjän penkin ja purki saumoistaan oikean palan ja ompeli koneella puhki kuluneen palan tilalle. Tuli hyvä, vaikka aavistus sävyeroa olikin kankaassa, kun vanhat penkit ja vähän erilailla nuhjaantuneet ajan saatossa.

            Comment


            • #7
              Samahan se on mullakin mielessä, kun löytyisi jostain kiven silmästä ehjä apparin penkki. Saksalainen kaverini scouttaa par'aikaa penkkejä tai irtoverhousta saksasta/ebaysta. Oli kaivellut jostain vanhan 100 quattron esitteen ja saanut selville verhouksen kuosin ja kankaan värikoodin, kuosin nimi on Oxford ja väri Quartz (koodi EZ). Jospa tuota samaa löytyisi samanikäisistä 80/90:stä.
              Jos ei onnista niin täytyy mitata josko takapenkin keskikyynärnojan sisäpuolesta saisi riittävästi kangasta penkin sivujen korjaukseen.
              Viimeksi muokannut jyri.h; 3.6.2012, 22:32.

              Comment


              • #8
                Onko sinulla suksipussia autossa? Jos ei ole, niin eikös käsinojan takana ole pala kangasta, joka poistetaan, kun suksipussi asennetaan. Saattaa olla kyllä liian matala se pala, mutta tuli vaan mieleen, kun omasta puhkaisin sen aukon takaluukkuun, että saa pitempää tavaraa kuskattua. Ei sitä muuten 260cm pitkää joulukuusta sedanissa kuljetettaisikaan. :D

                Comment


                  #9
                  Ei ollut sitten mikään maailman rehevin kuusi kyseessä :)

                  Comment


                  • #10
                    :D

                    Tänään hankittua, uusi vesikaukalon muovi, 443 819 403G, hintaa n.45e


                    sekä etusatuloiden tiivistesarja 447 698 471 alle 40e


                    Vesikaukalo on kylläkin ilmastoituun malliin tarkoitettu jossa akku takapenkin alla mutta ETKA ei enää muuta tuntenut, joten siihen oli tyytyminen. Akun siirto ollut kyllä itselläkin mielessä, silloin saisi myös raitisilmasuodattimen asennettua, harmittaa autoon flektistä tuiskuava roska ja ryönä..

                    Comment


                      #11
                      Lämmittää sydäntä tämä projekti. Vastaavalla CS:llä, joskin pari vuotta vanhemmalla aloitin aikoinaan omat quattroilut. Tuo quattro -kuvioinen takalasinlämppäri on kyllä pikantti yksityiskohta autossa. Myös junttilukollinen quattro -neliveto on etenemiskyvyltään sellainen, ettei edes uudet Audit sille pärjää vaikeissa talvioloissa.

                      Comment


                        #12
                        Edellisiin 100:iin ja 200:iin olen nakellut v8:ista otettuja puhallinkaukalon muoveja. On huomattavasti paksumpaa muovia ja kestävempi, mitä noissa alkujaan. Sulakerasian kohdalle pitää tosin pieni muutos tehdä, johtuen v8:n muotoilusta.

                        Comment


                        • #13
                          Jep, tämä uusi muovi on varmaan samaa paksuutta kuin V8:ssakin, karkeasti 3x vanhan paksuista, aivankuin kakkos-golfeihin vielä muutama vuosi sitten saatavana ollut vesikaukalo.

                          Viimeviikolla tuli pestyä moottori, pakoputkiston etuosa (kärysi iloisesti ajon jälkeen), vaihteisto ja niiden ympäristö öljystä, luulin laatikonkin vuotavan poskistefoistaan. Eilen tuli todettua mukava yllätys kun ei se vuodakaan, tehostinöljy oli vain sotkenut perusteellisesti ennestään hiekkaisen laatikon ja valui sieltä hiljalleen alas vaikkei hammastanko enää vuotanut.

                          Nyt ei sitten olekaan kuin perän poskistefat, onko kokemusta saako takavetarin sisäpäätä pois kupistaan niin että vetoakseli on paikoillaan vai joutuuko purkamaan takaripustukset pois edestä jotta vetari mahtuu riittävästi ulospäin?

                          Sydämen tykytyksiä meinasi aiheuttaa myös erikoinen bensamittarin näyttämä, viisari reilusti ennen punaista aluetta ja bensapula iskee. Nykii hullunlailla ja sammuilee risteykseen tullessa. Kävin tankkaamassa ja ongelma katosi, lieneekö kerääjäsäiliö rikki tai jotain tankissa pielessä?

                          Comment


                            #14
                            Mittaristopohjaiseksi haukkuisin lötkön tapauksessa ihan ensiksi.

                            Comment


                              #15
                              Tai sitten joku on ruuvannut viisarin säätöä.

                              Comment


                              • #16
                                Omassa lötkössä on nyt koko sen ajan kun olen sen omistanut (2010 joulukuusta lähtien) bensamittari pysähtynyt näyttämään täydempää ja täydempää. Alkuun oikealta päin katsottuna eka punainen tarkoitti että tankki on tyhjä, tässä vaiheessa ei mene mittarin näyttämä enää alle puolen tankin. Eli siis täydestä tähän "pysähdyskohtaan" pelaa normaalisti, ja tankkauksen jälkeen palaa taas kiltisti näyttämään täyttä.

                                Mittariston neulan säätöä ei ole ruuvattu ja se on viime keväänä suoritetun korjauksen (juotokset uusiksi) jälkeen muuten pelittänyt ajotietokonetta myöten täysin normaalisti. Ei voisi lötkössä olla tämä vika, vai onko ihan erilaista tekniikkaa?

                                Edit: Ja ajotietokone näyttää jäljellä olevaksi matkaksi noin 260 km bensan jo loppuessa. Tarkennuksena vielä, että kun bensamittari vielä meni tuohon punaiseen asti, näytti ajotietokone noin 160-180 km. Toki tiedostan ettei yli 20 vuotta laite varmaan oikein toimiessaankaan ole täysin tarkka.
                                Viimeksi muokannut markush; 13.6.2012, 21:46.

                                Comment


                                • #17
                                  Jep, mulla ei ole ajotietokonetta ym ylimääräistä mittaristossa. Kaksi kertaa tehnyt tuon saman bensapulan jotakuinkin samassa bensamäärässä. Eipä tuo suuremmin haittaa kun ongelman tiedostaa.

                                  Grillailin tänään etupuskurin kuumailmapuhaltimella, tässä kohtaa 30min työllä saa paljon näköä vanhaan virttyneeseen keulaan :)

                                  Kohta kehtaa laittaa kirkkaat vilkutkin paikoilleen :)

                                  Ensimmäinen orkkis-Ronalkin tuli maalailtua, tosin ihan kolikoli-pullolla kun tämä jää varapyöräksi:

                                  Comment


                                    #18
                                    Alkuperäinen kirjoittaja markush Näytä viesti
                                    Edit: Ja ajotietokone näyttää jäljellä olevaksi matkaksi noin 260 km bensan jo loppuessa. Tarkennuksena vielä, että kun bensamittari vielä meni tuohon punaiseen asti, näytti ajotietokone noin 160-180 km. Toki tiedostan ettei yli 20 vuotta laite varmaan oikein toimiessaankaan ole täysin tarkka.
                                    Mulla tulisi ensimmäisenä mieleen tuo mainittu tankkianturin vika, koska ajotietokoneessa ja mittarissa on ihan samankaltainen virhe. Ne saavat tietonsa samalta anturilta.

                                    Comment


                                      #19
                                      Hienoa että joku viittii näitä vielä pelastaa! Eipä tua lliikentees liikaa lötköjä enää näe ja ainaki omalta kohdalta pää kääntyy kyllä aina jos sellanen ohi sattuu ajamaan.

                                      Comment


                                        #20
                                        Tulisit horch tänne Sawon mualle lötköjä ihmettelemään, täällä näitä riittää :)

                                        Comment


                                        • #21
                                          No niin, nyt silmä lepää:






                                          Kitkarenkaat siksi kun tämä tulee talvileluksi työmatkoille, kesärenkaita tähän ei olekaan.

                                          Comment


                                            #22
                                            On se orggis-pappatyyli aina niin hienoo ja aikakauteen sopivaa :)

                                            Comment


                                              #23
                                              Hyvältä näyttää! Itse ostin eilen viininpunaisen cs quattro avantin. Siinä löytyy myös 5kpl noita alkuperäisiä ronaleita. Tarkoitus oli sovittaa myös urkin 8" alle.

                                              Comment


                                                #24
                                                Tää ON komia! :)

                                                e: Oon aina ihmetelly nuota lötkön aneemisia etuläppiä, ei mitään suojaa itte kaarelle. Olis sitä läppää voinu jatkaa tuohon listaan asti. Pitäsköhän panna reklamaatio tehtaalle? :)
                                                Viimeksi muokannut horch; 21.6.2012, 14:32.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Kiitoksia kehuista! :)
                                                  Täytynee parantaa läppien suojakerrointa samalla kun päästään korihommia hieromaan kuntoon, ensin pikkuhiljaa paikkaillaan tekniikan ongelmat jotta voi sitten talvella ajella (toivonmukaan) huolettomin mielin ;)

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Nyt tarvittais pikkasen apuja: Audia kesäteloille laittaessa oli jarrupolkimeen ilmestynyt kummallinen n.4cm tyhjäliike ennenkuin jarrut ottavat. Tehoa jarruista tuntuu kumminkin löytyvän, tosin ihan täysjarrutusta en ole kitkoilla kokeillut. Onko tehostinyksikkö hajonnut?

                                                    Pommi tässä on entinen, se on tiedossa ja hytikkapumpun syke tuntuu polkimella saakka, on tuntunut ostohetkestä saakka. Uusi varaaja odottaa asennusta mutta en taida sitä vielä paikoillee laittaa jos tuo tyhjäliike johtuu jostain muusta.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Tyhjä liike viittaisi mielestäni jarrujärjestelmän suuntaan, ei tehostimeen. Olisiko ilmaa päässyt järjestelmään? Sitten kun auto on hyvässä ropailupaikassa, niin runttaa poljinta käydessä niin paljon kuin jalasta lähtee. Jos siellä on jokin ruostumisesta johtuva vuoto, niin pettää lopullisesti. Ja jos joku liitos vain löysällä, niin saat paikan kosteammaksi ja löytyy helpommin. Tarkista samalla, painuuko poljin lattiaan sen tuntuisesti, että vuotaisi jostakin. Ainahan näissä tuntuu poljin menevän lattiaan asti, kun tarpeeksi polkee, mutta silloin tuntuma on sellainen kumipallo ja vuoto taas kadottaa paineet, niin tuntuu erilaiselta.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Sehän tässä kummallista onkin kun poljin tuntuu kovalta kun tyhjäliike on ylitetty ja jarrunesteen pintakin on normaalilla tasolla. Auto on huilaillut nyt viikon verran joten luulisi vuotaneen jo kuiviin jos putki/letku olisi rikki. Jarrua on kyllä painettu voimalla muttei kokeiltu ajossa kovaa jarrutusta.

                                                        Huomasin myös että kun sen tyhjäliikkeen painaa pois muttei syvemmälle ja nostaa jalan niin poljin palautuu normiasentoon hitaasti.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Lötkö kesälevolla ja osien hankintaa suoritettu..
                                                          Heräteostoksena tuli hankittua Turun suunnalta 200T/V8:n 7.5x15" Aerot jotka oli ed omistaja maalauttanut jo valkoisella. Niihin löytyi duunin poistomyynnistä pari uutta Hakkapeliitta R:ää joten orkkis Ronalit pääsee odottamaan täysentisöintiä.


                                                          Etujarrut otin duuniin ja pöhistelin puhtaaksi, happoja alle, primeria väliin ja reflex-silberiä ja 2K lakkaa pintaan :)




                                                          Sitten uudet tiivistesarjat sisään ja kohta pääsee kasaamaan uusien levyjen kera, Bremboja ei löytynytkään tukusta joten jouduin tyytymään Koivusen "shittiin", tällä kertaa levypaketissa luki LPR ja palat Ferodolta kun marmorilla oli palasetin hinta niinkin halpa kuin 176e.. :o

                                                          Loput kuvat tästä ettepäin:
                                                          http://s852.photobucket.com/albums/a...35Ronalit2.jpg

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            mites miun cs:ssä on vaan 1 mäntäset satulat hö :-(

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X