Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

UrS4:n pikkuveli RS4

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Enpä huomannutkaan yläpuolen liuskan olevan "muutaman" euron kalliimpi, omaankin koneeseen olisi ollut tarjolla edullisesti risan veivit, mutta jäi ostamatta laakerien hintojen takia. Suomen hintoja silloin katselin, enkä kyllä löytänyt muualta orkkiksena.

    Comment


    • Just tuon ylemmän liuskan takia ne RiSan OEM veivien laakerit on niin kalliit. Tuosta tulee jo lähes 800 kotiin toimitettuna.

      Saksan hinnoilla alle 200€ laakerit ja veivipultit yhteensä ilman postikuluja. Kerroppas kaikille tuo paikka, niin tehdään kimppatilaus! Lähden mukaan välittömästi.

      Comment


      • Onhan noissa kieltämättä vähän ryöstön makua. Tuostahan sais RiSan laakerien hinnalla

        http://fcp-engineering.com/h-beam-st...attro-20v.html

        Tai sit koko sarjan

        http://www.ebay.de/itm/Audi-S4-RS4-2...item1c31a1a2be

        Ootko Jari kyselly noita männänrenkaita? Tuntuvat OEM osana olevan tyyritä nekin.

        Comment


        • Olen kyllä kysellyt, mutta en ole saanut vielä hintoja niille. Ei muuten pahan hintainen tuo Wössnerin setti.Pitääpä zoomailla tarkemmin mitä nuo renkaat maksaa ja jos hinta alkaa nousta kovinkin ylös niin tuo voisi olla ihan hyvä vaihtoehto. Koetan ainakin nyt pitää nuo ostokset minimissään ja käyttää mahdollisimman paljon vanhaa (ettei homma karkaa käsistä...taas =)

          Tässä kun ollaan ihmetelty hintoja niin onko kukaan miettinyt miksi tuo orkkis yläpuolen laakeri on niin kallis? Onko se eri materiaalia (kestävempi ym.). Ottaahan se suurimman kuorman vastaan eli oisko muilla valmistajilla (kiinalaiset yms) ollut ajatuksena pistää sinne ihan "normi" tavaraa ja sitä kautta edullisempi hinta? Itse en päällisin puolin huomannut noissa ala- ja yläpuolen laakereissa mitään eroa (sehän ei tosiaan tarkoita etteikö niissä olisi).

          Kukaan ei varmaan ole vielä purkanut Risan yms. konetta jossa olisi ollut esim. ~100tkm ajetut kiinalaiset laakerit? Kohta joku sanoo, että ne tulee anyway samalta tehtaalta =)

          Comment


          • Niitä kiinalaisia veivejä saa sekä RiSaan että ässään sopivana ja ideanahan on käyttää ässän veivejä juurikin tuon laakerien hinnan takia. Renkaat Tepolta 65,7€ per mäntä, marmorilta kysäsin niin oli vajaa 90€

            Comment


            • Alkuperäinen kirjoittaja olli_pekka Näytä viesti
              Renkaat Tepolta 65,7€ per mäntä, marmorilta kysäsin niin oli vajaa 90€
              Sparetolta Mahlen renkaat 18€
              http://spareto.ee/products/033-16-n0-piston-ring-kit

              edit: löytyy kaikkea muutakin kivaa ja halpaa.
              Viimeksi muokannut Mikse; 3.7.2013, 11:43.

              Comment


              • Mielenkiintoista tosiaan, että S:ssä on erilaiset osat esim. nuo laakerit:

                S mallit = 078105701J ja 078105701N
                RS mallit = 078105701L ja 078105701M

                Männänrenkaatkin on erilaiset:

                S = 06B198151B
                RS = 078198151D

                Eihän Risaan nyt voi mitään ässän osia laittaa =) Onko noissa juurikaan eroa (kuin kirjain perässä), jos joku tietää niin mielenkiinnolla kuulisin.
                Viimeksi muokannut Jari74; 3.7.2013, 12:51.

                Comment


                • Nuo spareton renkaathan oli ässään käypäset. Mikä ero muuten on S/RS renkaissa?

                  Comment


                  • Entäs ACL:n laakerit?

                    Comment


                    • Ei niihin kiinalaakereita laiteta, vaan veivit ;) Laakerit on sitten aftermarket-osia tai orkkikset, mitä sinne haluaa laittaa. Kuulemma Risan ylemmät laakerit on sputteria, mutta ässän eivät olisi. Mitään faktaa siitä kyllä ei ole.

                      ACL:n laakereita en ole löytänyt.

                      Comment


                      • Tuossa ihan huvikseni katsellut noita S ja RS koneen eroja ja alkaa kohta tuntua, että ei noissa montaa yhteistä osaa ole. En tiedä onko käytännössä juurikaan eroa noiden kanssa mutta ainakin tuo loppukirjain on suuressa osassa eri. Yksi esimerkki vielä eli öljypumppu:

                        S = 078115105D (noin 230 euroa)
                        RS = 078115105K (noin 1300 euroa!?)

                        Tolla hintaerolla pakko olla jotain muutakin eroa kuin pieni kirjain =)

                        Comment


                        • Karkeasti sanottuna ulkonäön lisäksi ei ole paljoakaan yhteistä RS ja S koneilla.

                          Jos ei nuo Spareton renkaat käy risaan (luulis jo Okkimin vastanneen tähän :#) niin oishan se aika villi kysyä saako niiltä RS:n renkaitakin.

                          Comment


                          • Tolla hintaerolla pakko olla jotain muutakin eroa kuin pieni kirjain =)
                            Ei välttämättä :)

                            RS-spec osat saakin maksaa. Jollainhan se hajurako Skodaan pitää tehdä...

                            Comment


                            • Olihan siellä hinnassa näppivirhe sen ylemmän laakerin kanssa mullakin. Pultit 7€/kpl, laakerit 57€ ja 18€ /kpl eli pakettu yhteensä jotain 530€.

                              Comment


                              • Mike, eipä ole koskaan tullut vertailtua Risan ja ässän männänrenkaita. Tuskinpa on kummoista eroa kuitenkaan.

                                Comment


                                • Noh, virallisestihan RS v6 koneen kannetkin on eri valumateriaalista, kuin normikoneiden ;)

                                  Cosworth on tuota konetta tehdessään saanut samalla tapaa vapaa kädet, kuin (silloin vielä "itsenäinen") Lamborghini sai aikanaan Viperin ekaa konetta tehdessään, ja Bemari tehdessään McLaren F1 katuauton konetta (okei, pemarille oli ilmoitettu koneen maksimipaino, eivät siihen päässeet, mutta kone tuotti lähemmäs 200 heppaa enemmän kuin pyydetty)

                                  Comment


                                  • Pientä päivitystä itse autosta. Jani tuossa laitteli uutisia, että säätöjä edelleen haetaan. Etanoli vuorossa ja auto tosiaan toimii huomattavasti paremmin tuolla kuin bensalla. Fats on nyt siellä ~2,8s pinnassa vaikka hevosia on logien mukaan melko lailla samat kuin bensalla eli ~500 luokkaa. Ennakoiden säätö vaikuttaa noinkin paljon. Paineita lopussa oli 1.35bar eli varaa vielä on kasvattaa

                                    Comment


                                    • Tässä palstaa selaillessa näin V8 koneen lukitustyökalut myynnissä. Tästä tuli mieleen kysäistä, että kuinka tuota kampuran lukitystyökalua tulisi käyttää oikein. Melko simppeli härpäke, mutta huomasin tuossa koneen ollessa auki, että sitäkin voi käyttää 2:lla eri tapaa =)

                                      Tuossa lukitustyökalussa on pieni uloke päässä. Se sattuu sopimaan täydellisesti kamppuran vastapainossa olevaan koloon. Itse epäilin aluksi tuon olevan vain tasapainotuksessa tulleen reiän, mutta sitten aloin miettimään asiaa tarkemmin. Onko tuo tehty niin, että tappi kohdistuu oikein jos ajoitusmerkki on kohdallaan? En voinut tuota tarkastaa, kun kaikki on irti. Muutoinhan tuota tappia saa tosissaan hakea kohdilleen...

                                      Toinen tapahan on vain kiertää tappi pohjaan ja se vastapaino kanittaa pulttia vasten. Tällä tavoin sitä lukitustyökalua ei saa rikki mitenkään. Sen ulokkeen voisin kyllä kuvitella antavan periksi. Sen verran lujalla nuo on olleet kiinni.

                                      Edelliseen viestiin korjausta, että hevosia logien mukaan oli ~600. Alkaa olla kohta valmis tuokin. Loppuu resut hyrriltä ja bensapumppukin on siinä ja siinä...

                                      Edit. Nyt kun luin tuon tekstin läpi niin pakkohan sen olla tosiaan noin. Tuo tappi lukitsee kampuran oikeaan asentoon. Muutoinhan se ajoitus menisi ihan päreiksi.
                                      Viimeksi muokannut Jari74; 11.7.2013, 13:06.

                                      Comment


                                      • Kyllä se lukitus toimii juuri noin. Kone 5. yläkuolokohtaan jolloin tappi menee lohkon kyljestä kampuran vastapainon koloon. Kampura ei käänny milliäkään kun on tolla lukittuna. Tuota jälkimmäistä tapaa en näe millään muotoa järkeväksi. Mitä hyötyä olisi lukita kone mihinkään muuhun asentoon kuin ajoitusmerkkeihin ja toisekseen, en lähtisi kokeilemaan tapin murtolujuutta pyörivän vastapainon iskulla.

                                        Comment


                                        • Laitapas logeja jakoon ennakoista yms arvoista. Kiinnostaa miltä ne näyttää nyt noilla puristuksilla ja etanolilla. Konehan alkaa kohta laulamaan :)

                                          Ja todellakin, se pultti sinne kampuran reikään, ei muuhun asentoon.

                                          Comment


                                          • Jani vois laittaa jonkun login jos vain kerkiää. Mähän en ole koko autoa taas kuukausiin nähnyt =)

                                            Toki jos remmiä vaihtaa yms. niin tuo on ainoa järkevä tapa. Mä mietin ihan vain tuota kuningaspultin avausta. Mullahan ei ole ajoituksen suhteen juurikaan merkitystä kun mitään ei ole lohkossa edes kiinni.

                                            Comment


                                            • No niin Riesa on taas kotona. Kyllä se nyt kulkee, jösses sentään. Auto on tosiaan melko lailla erilainen kuin aikaisemmin. Alustakin toimii hyvin (vaikkakin kova). Kyllä tuo nyt lähtee alempaa ja vetää hyvin loppuun asti. Matkalla Haaparannasta Ouluun oikein odotteli, että joku hidastelisi edessä. Pääsi sitten ohittamaan (kun muutoin ei kehdannut revitellä =) Nopeus vaan tahtoi heti karata sen verran pahasti, että kaasua pystyi vain polkaisemaan kevyesti.

                                              Seuraavaksi penkkiin, että saadaan faktoja ulos. Ainakin jotain lukemia, sillä uhkana edelleen on imuilman lämpötilan nousu penkissä. Onhan tuolla nyt ne Wagnerin coolerit eli hiukan pitäisi olla helpotusta sillä rintamalla.

                                              Sen verran virnettä sai naamalle taas, ettei haitanneet auton kulut enää yhtään =)

                                              Comment


                                              • Logeja odotellessa... ;)

                                                Comment


                                                • Odottavan aika on pitkä :D

                                                  Comment


                                                  • Juuh, pitää latoa faktoja pöytään (eihän kukaan muutoin usko ja itsekin pidän raaoista luvuista =) kuhan saan laitettua itelle nuo ME7loggerit ym. koneeseen. Huomenna soitan DTC:lle ja kysyn milloin ehtisivät tuon penkittää..

                                                    Comment


                                                    • Tässä "joutessani" ajattelin näppästä tuon puolakonversion autoon. Jani on tulossa viikonloppuna näille kulmille ja käydään ottamassa muutamat logit ja toiveena oli, että tuo olisi hyvä olla silloin paikoillaan.

                                                      Purin auton valmiiksi ja aloin vasta sitten ihmettelemään noita osia. Eihän ne puolat siihen adapteriin mahtunut. Ne ohjurit oli 2x niin isot kuin ne reiät palikoissa. Piti sitten lähteä ostamaan viiloja yms. että sai kaiverrettua reikiä isommaksi. Aikani koetin noiden kanssa ährätä ja pätkäisin sitten ne ohjurit kaikista puolista pois. Mitäpä niillä tekee...

                                                      Kun sain nuo paikoilleen aloin ihmettelemään sähköjä. Helppo homma, mutta eihän mulla ollut mitään työkaluja täällä, saati metriäkään johtoa. No Motonetin kautta iso läjä liittimiä, työkaluja yms. rekvisiittaa, että pääsi tekemään jotain. Viimeistä liitintä tehdessä huomasin, että setissä on yksi pinni liian vähän. Nyt kävi tuuria matkassa sillä hyllyssä sattui olemana juuri noita pinnejä muutama ylimääräinen eli sain kaikki liittimet tehtyä. Kauhea nyhrääminen noiden kanssa, että sai siististi tehtyä, tässä valmiina.

                                                      Täytyy myöntää, että hivenen jännitti startata ensimmäistä kertaa, mutta kertalaakista tulille. Vaihdoin tuonne samalla uudet tulpat (FD5POR) kun kerta oli kaikki auki.

                                                      Koeajolla en huomannut pientäkään muutosta autossa, vaikka kuin yritti luulotautistakin esittää. Yhtä hyvin se kulkee/vetää eli katsotaan sitten logeista onko muutoksia.

                                                      Edit: Dynolle aika keskiviikkona 31.7
                                                      Viimeksi muokannut Jari74; 26.7.2013, 13:15.

                                                      Comment


                                                      • Joo oli harmi ettei kenellekkään tullut mieleen silloin kun teetettiin, että noita puolia on erilaisilla ohjureilla... Kyllä ne on tehty niin tiukoiksi että kestää ilman noita muovisia ohjureitakin ja tuskin kukaan ajaa vehkeitä järveen siinä toivossa että vielä toimii, muuten noista pikkulovista ei sinne väliin vettä kyllä mene.

                                                        Saisihan siihen softaamalla jotain muutoksia tehtyä (latausajan rajoitus) nyt kun on nuo uudet konversiot tehty, Porkkishan siitä puheli aiemmin.

                                                        Comment


                                                        • Jani pyörähti tuossa eilen illalla ja otettiin muutamat logit Risasta. Syynä tuohon oli, että aikaisemmin auto alkoi "rötäämään/nypyttämään", kun veti isolla vaihteella ihan alhaalta asti (alle 2t kierrosta) kaasu pohjassa. Ilmiö tuli siinä vaiheessa kun alkoi ahtopaineet nousta.

                                                          No ei autossa mitään vikaa ollut. Syynä oli, että mulla oli ESP päällä. Sen kun ottaa pois niin vetää millä vaihteella vain todella nätisti. Saattoi tuolla puolakonversiollakin olla osuutta asiaan, mutta ei tuota saa enää mitenkään oireilemaan. Tuo pätkä missä kävin vetoja ottamassa on todella huonokuntoinen. Se on niin pomppuinen, että auto on ilmassa puolet ajasta ja ESP ilmeisesti alkaa ottamaan tehoja pois (vaikka valo ei vilkukaan).

                                                          Tässä yksi logi (ME7logger).
                                                          Attached Files

                                                          Comment


                                                          • Pitää tänään nostaa autosta keula ylös. Syynä tämä. Auto vuotaa öljyä. Nuo tuli yön aikana. Vuotoa on etsitty jo pitkään, mutta ei tahdo löytyä. Jani pesi pohjan jo kertaalleen, mutta ei saanut selvyyttä mistä tuo tulee. Nostan keulan pukeille ja koetan tihrustella syytä tuolle. Pohjapanssari onkin jo pois, kun vanha oli melko repaleinen ja uusi on jo hyllyssä (merialumiinista). Itse epäilen turbojen letkuja. Koneessa kun on kaikki mahdolliset stefat/tiivisteet uusia) tosin ei se sitä tarkoita etteikö nekin voisi vuotaa. Toivotaan ettei, mun tuurilla joudutaan kuitenkin kaivamaan kone keulilta =) Mukavia nämä Risat, ei ole tylsää päivää näiden kanssa...

                                                            Pitää näemmä hommata tänne Ouluunkin joku fiksausnosturi, että noita autoja saisi ylös tarvittaessa.

                                                            Comment


                                                            • Saattaisin jättää tuollaisen öljyvuodon takia kyllä moottorin irrottamatta. ;)

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X