Tuli sitten aika vaihtaa nokkahihna. Purkamista on melkoisesti, ensimmäistä kertaa kun tulee tuo homma tehtyä niin keulan saaminen tähän vaiheeseen kesti kolme tuntia:
http://www.valitalo.org/images/cambe...elt_change.jpg
Mitään ihmeellistä tuossa hommassa ei ole, mutta purkamista ja työta on melkoisesti. Tein täältä forumilta löytyvän ohjeen mukaan lukitustyökalut (Kiitos Sami), joita piti muokata että ne sopii biturboon. Kampiakselin lukituspultin paikka on todella hankalassa paikassa, sinne en ole sormiani saanut (vielä) mahtumaan. Nokkahihnan kiristinhän on automaattinen, senkään kanssa ei tarvitse ihmetellä.
Täällä on aika hyvin kerrottu hihnanvaihdosta:
2.8 V6: http://www.audiworld.com/tech/eng42.shtml
2.7 Bit: http://www.audiworld.com/tech/eng63.shtml
Vaihdoin samalla kaikki pyörivät osat, vaikka ne olikin todella hyvässä kunnossa. Myös nokkahihna oli erittäin hyvä. Oikein harmittaa kun ne piti vaihtaa, niin hyviltä ne näytti. Vesipumpun yksi pultti on hankalassa paikassa, ja sen takia pitää irroittaa ohjaustehostimen pumppu. Ja että sen saa irti, pitää irroittaa ohjaustehostimen hihnapyörä.
Bentleyn mukaan hihnaa vaihdettaessa pitää löysyttää nokkapyörät. Pyörät on löysällä hihnaa laitettaessa, eli pyörivät vapaasti. Irroitin ne, koska vaihdoin kaikki nokka-akseleiden stefat, niistä oli vähän vuotanut öljyä. Nokkapyörissä ei ole kiilaa, ja se onkin mielenkiintoinen systeemi ajoituksen kannalta. Tuo lukitustyökalu kyllä pitää nokat oikeassa asennossa hihnaa laitettaessa. Huomaa Mikuni -merkkinen stefan asennustyökalu ;)
http://www.valitalo.org/images/cambe...lt_change2.jpg
http://www.valitalo.org/images/cambe...lt_change3.jpg
Tässä kuva vesipumpun paikasta (tuo kiiltävä kartio), ahtaassa paikassa. Myös termostaatti on hyvin piilotettu (vasemmalla vieressä), ja kannattaa vaihtaa samalla.
http://www.valitalo.org/images/cambe...lt_change4.jpg
Laittelen lisää tarinaa hommasta kun ehdin, huomenna taas tallille, pitää vähän tehdä muutakin samalla kertaa...
Edit: Nyt on hihna paikallaan ja tuntuisi kone pyörivän ilman kosketuksia :) Sain tuon kampiakselin lukituspultinkin paikalleen kun otin kompuran pois tieltä.
Samalla tuli otettua kone pois ja rikkinäinen pakosarja irti. Hyvä tuuri sinänsä, vaikka se oli murtunut sisältä, ei siitä ollut lähtenyt palasia. Eli turbot on täysin ehjät. Ihmeellistä. Nuo olisi nyt myös myynnissä.
Mitähän vikaa tuolla F-letkun vuotamisella ilmenee? Se (tai itseasiassa siihen takaa tuleva huohotusletku) vuotaa, ja on pirullisen hankalassa paikassa vaikka kone on pois. No tulipa siihenkin tehtyä uusi letku, se vanha oli erittäin hauras, ja katkesi kun "koskin" siihen. Edit: juu aiheuttaa siis ahtovuotoa, itsekin pähkäiltynä tajusin kun katselin mistä/mihin letkut menee. Siinä samalla hässäkässä on myös takaiskuventtiili, ja jos se vuotaa niin pääse ahdot huohotusputkiin.
Samalla tarkitsin TBB:n eli kaasuläppäkoteloon menevän Y-haaran, sekin on ihme ja kumma täysin ehjä.
Kompuraan sain tiivisteet ja öljyt, nekin pitää vaihtaa. Myös magneettikytkin pitää ottaa vanhasta "uuteen". Jospa sitten saisi tuota kylmääkin (ensi kesän helteisiin...)
Vaihdoin samalla myös uudet öljyt vaihdelaatikkoon, Castrolin TAF-X:t. Kolme litraa sinne lorahti kun öljynjäähdytin myös oli tyhjä.
Nyt on kone takaisin paikallaan, ja vielä mahtuikin vaikka nämä siellä onkin: http://www.valitalo.org/images/engin...d_manifold.jpg :) Tilaa ei kyllä ole liikaa, mutta riittävästi.
http://www.valitalo.org/images/cambe...elt_change.jpg
Mitään ihmeellistä tuossa hommassa ei ole, mutta purkamista ja työta on melkoisesti. Tein täältä forumilta löytyvän ohjeen mukaan lukitustyökalut (Kiitos Sami), joita piti muokata että ne sopii biturboon. Kampiakselin lukituspultin paikka on todella hankalassa paikassa, sinne en ole sormiani saanut (vielä) mahtumaan. Nokkahihnan kiristinhän on automaattinen, senkään kanssa ei tarvitse ihmetellä.
Täällä on aika hyvin kerrottu hihnanvaihdosta:
2.8 V6: http://www.audiworld.com/tech/eng42.shtml
2.7 Bit: http://www.audiworld.com/tech/eng63.shtml
Vaihdoin samalla kaikki pyörivät osat, vaikka ne olikin todella hyvässä kunnossa. Myös nokkahihna oli erittäin hyvä. Oikein harmittaa kun ne piti vaihtaa, niin hyviltä ne näytti. Vesipumpun yksi pultti on hankalassa paikassa, ja sen takia pitää irroittaa ohjaustehostimen pumppu. Ja että sen saa irti, pitää irroittaa ohjaustehostimen hihnapyörä.
Bentleyn mukaan hihnaa vaihdettaessa pitää löysyttää nokkapyörät. Pyörät on löysällä hihnaa laitettaessa, eli pyörivät vapaasti. Irroitin ne, koska vaihdoin kaikki nokka-akseleiden stefat, niistä oli vähän vuotanut öljyä. Nokkapyörissä ei ole kiilaa, ja se onkin mielenkiintoinen systeemi ajoituksen kannalta. Tuo lukitustyökalu kyllä pitää nokat oikeassa asennossa hihnaa laitettaessa. Huomaa Mikuni -merkkinen stefan asennustyökalu ;)
http://www.valitalo.org/images/cambe...lt_change2.jpg
http://www.valitalo.org/images/cambe...lt_change3.jpg
Tässä kuva vesipumpun paikasta (tuo kiiltävä kartio), ahtaassa paikassa. Myös termostaatti on hyvin piilotettu (vasemmalla vieressä), ja kannattaa vaihtaa samalla.
http://www.valitalo.org/images/cambe...lt_change4.jpg
Laittelen lisää tarinaa hommasta kun ehdin, huomenna taas tallille, pitää vähän tehdä muutakin samalla kertaa...
Edit: Nyt on hihna paikallaan ja tuntuisi kone pyörivän ilman kosketuksia :) Sain tuon kampiakselin lukituspultinkin paikalleen kun otin kompuran pois tieltä.
Samalla tuli otettua kone pois ja rikkinäinen pakosarja irti. Hyvä tuuri sinänsä, vaikka se oli murtunut sisältä, ei siitä ollut lähtenyt palasia. Eli turbot on täysin ehjät. Ihmeellistä. Nuo olisi nyt myös myynnissä.
Mitähän vikaa tuolla F-letkun vuotamisella ilmenee? Se (tai itseasiassa siihen takaa tuleva huohotusletku) vuotaa, ja on pirullisen hankalassa paikassa vaikka kone on pois. No tulipa siihenkin tehtyä uusi letku, se vanha oli erittäin hauras, ja katkesi kun "koskin" siihen. Edit: juu aiheuttaa siis ahtovuotoa, itsekin pähkäiltynä tajusin kun katselin mistä/mihin letkut menee. Siinä samalla hässäkässä on myös takaiskuventtiili, ja jos se vuotaa niin pääse ahdot huohotusputkiin.
Samalla tarkitsin TBB:n eli kaasuläppäkoteloon menevän Y-haaran, sekin on ihme ja kumma täysin ehjä.
Kompuraan sain tiivisteet ja öljyt, nekin pitää vaihtaa. Myös magneettikytkin pitää ottaa vanhasta "uuteen". Jospa sitten saisi tuota kylmääkin (ensi kesän helteisiin...)
Vaihdoin samalla myös uudet öljyt vaihdelaatikkoon, Castrolin TAF-X:t. Kolme litraa sinne lorahti kun öljynjäähdytin myös oli tyhjä.
Nyt on kone takaisin paikallaan, ja vielä mahtuikin vaikka nämä siellä onkin: http://www.valitalo.org/images/engin...d_manifold.jpg :) Tilaa ei kyllä ole liikaa, mutta riittävästi.
Comment