Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Biturbon nokkahihna ja pakosarjaremontti ym. muuta pientä...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Biturbon nokkahihna ja pakosarjaremontti ym. muuta pientä...

    Tuli sitten aika vaihtaa nokkahihna. Purkamista on melkoisesti, ensimmäistä kertaa kun tulee tuo homma tehtyä niin keulan saaminen tähän vaiheeseen kesti kolme tuntia:

    http://www.valitalo.org/images/cambe...elt_change.jpg

    Mitään ihmeellistä tuossa hommassa ei ole, mutta purkamista ja työta on melkoisesti. Tein täältä forumilta löytyvän ohjeen mukaan lukitustyökalut (Kiitos Sami), joita piti muokata että ne sopii biturboon. Kampiakselin lukituspultin paikka on todella hankalassa paikassa, sinne en ole sormiani saanut (vielä) mahtumaan. Nokkahihnan kiristinhän on automaattinen, senkään kanssa ei tarvitse ihmetellä.

    Täällä on aika hyvin kerrottu hihnanvaihdosta:
    2.8 V6: http://www.audiworld.com/tech/eng42.shtml
    2.7 Bit: http://www.audiworld.com/tech/eng63.shtml

    Vaihdoin samalla kaikki pyörivät osat, vaikka ne olikin todella hyvässä kunnossa. Myös nokkahihna oli erittäin hyvä. Oikein harmittaa kun ne piti vaihtaa, niin hyviltä ne näytti. Vesipumpun yksi pultti on hankalassa paikassa, ja sen takia pitää irroittaa ohjaustehostimen pumppu. Ja että sen saa irti, pitää irroittaa ohjaustehostimen hihnapyörä.

    Bentleyn mukaan hihnaa vaihdettaessa pitää löysyttää nokkapyörät. Pyörät on löysällä hihnaa laitettaessa, eli pyörivät vapaasti. Irroitin ne, koska vaihdoin kaikki nokka-akseleiden stefat, niistä oli vähän vuotanut öljyä. Nokkapyörissä ei ole kiilaa, ja se onkin mielenkiintoinen systeemi ajoituksen kannalta. Tuo lukitustyökalu kyllä pitää nokat oikeassa asennossa hihnaa laitettaessa. Huomaa Mikuni -merkkinen stefan asennustyökalu ;)

    http://www.valitalo.org/images/cambe...lt_change2.jpg
    http://www.valitalo.org/images/cambe...lt_change3.jpg


    Tässä kuva vesipumpun paikasta (tuo kiiltävä kartio), ahtaassa paikassa. Myös termostaatti on hyvin piilotettu (vasemmalla vieressä), ja kannattaa vaihtaa samalla.
    http://www.valitalo.org/images/cambe...lt_change4.jpg

    Laittelen lisää tarinaa hommasta kun ehdin, huomenna taas tallille, pitää vähän tehdä muutakin samalla kertaa...

    Edit: Nyt on hihna paikallaan ja tuntuisi kone pyörivän ilman kosketuksia :) Sain tuon kampiakselin lukituspultinkin paikalleen kun otin kompuran pois tieltä.

    Samalla tuli otettua kone pois ja rikkinäinen pakosarja irti. Hyvä tuuri sinänsä, vaikka se oli murtunut sisältä, ei siitä ollut lähtenyt palasia. Eli turbot on täysin ehjät. Ihmeellistä. Nuo olisi nyt myös myynnissä.

    Mitähän vikaa tuolla F-letkun vuotamisella ilmenee? Se (tai itseasiassa siihen takaa tuleva huohotusletku) vuotaa, ja on pirullisen hankalassa paikassa vaikka kone on pois. No tulipa siihenkin tehtyä uusi letku, se vanha oli erittäin hauras, ja katkesi kun "koskin" siihen. Edit: juu aiheuttaa siis ahtovuotoa, itsekin pähkäiltynä tajusin kun katselin mistä/mihin letkut menee. Siinä samalla hässäkässä on myös takaiskuventtiili, ja jos se vuotaa niin pääse ahdot huohotusputkiin.


    Samalla tarkitsin TBB:n eli kaasuläppäkoteloon menevän Y-haaran, sekin on ihme ja kumma täysin ehjä.

    Kompuraan sain tiivisteet ja öljyt, nekin pitää vaihtaa. Myös magneettikytkin pitää ottaa vanhasta "uuteen". Jospa sitten saisi tuota kylmääkin (ensi kesän helteisiin...)

    Vaihdoin samalla myös uudet öljyt vaihdelaatikkoon, Castrolin TAF-X:t. Kolme litraa sinne lorahti kun öljynjäähdytin myös oli tyhjä.

    Nyt on kone takaisin paikallaan, ja vielä mahtuikin vaikka nämä siellä onkin: http://www.valitalo.org/images/engin...d_manifold.jpg :) Tilaa ei kyllä ole liikaa, mutta riittävästi.

  • #2
    Hyviä linkkejä postissasi. N. 8000 km ajoa ja sen jälkeen itselläni ko. homma alkaa olemaan ajankohtainen - eli mitä kautta ostit osat: Hihnat, kiristimet, vesipumppu jne. ? Mikä sinun koneen koodi on AJK, AGB, AZB jotain muuta?

    Comment


    • #3
      Ostin eBaysta osan osista kun sattui olemaan sopivasti, ja loput kerhon kautta. Tuota vesipumppua saa muuten sitten vaihtopumppuna, jossa säästää melkein satasen verrattuna uuden ostoon. Itse ostin uuden kun ei ollut tiedossa tuota systeemiä. Eli vanha pitää palauttaa.

      Tuon vesipumpun vaihdon takia pitää muuten irroittaa ohjaustehostimen hihnapyörä. Yksi vesipumpun pultti on siellä takana "kivasti" piilossa.

      Noiden linkkien takana ei muistaakseni ollut momentteja pulteille, voisin ne joskus yrittää lisätä tähän listaksi kun ehtisi.

      Kone on AGB.

      Comment


      • #4
        Täytyy alkaa haalimaan osia kasaan pikkuhiljaa, vaihdoitko muuten tiskiltä ostettavaan korjaussarjaan, 078198479, kuuluvan "belt tensioning damperin", 078109479E ? Onkohan miten tarpeellista? EDIT: Taisin löytää vastauksen tuolta moottori osastolta (-;

        Tightening torques, toothed belt


        Toothed belt sprocket to camshaft 55 Nm

        Idler wheel 45 Nm

        Toothed belt tensioning roller 20 Nm

        Pulley to crankshaft 20 Nm

        Toothed belt tensioning element 10 Nm

        Central bolt 1) to crankshaft 200 Nm + 180 2)

        1) The central bolt must always be replaced.

        2) Turning in two stages of 90is also permissible.

        Vibration damper 25 Nm


        Tightening torque for viscous fan

        Torque wrench VAG 1331 and open-end spanner 3312, 37 Nm


        Torque wrench without open-end spanner 3312, 70 Nm

        Comment


        • #5
          Jos Tallinnassa tulee käytyä niin kannattaa kysellä / hankkia osia sieltä. Virallisen Audin hinnat ovat noin 20-50% halvempia kuin Suomessa, www.audi.ee. Ja suomella pärjää.

          Minä vaihdatin kaiken tarpeellisen ja ehkä vähemmän tarpeellisen samalla kun oli paikat auki eli jakohihnasarja, yksi rulla joka ei ollut sarjassa (en nyt muista mikä...), moniurahihna, vesipumppu, termostaatti. Tarpeellisuudesta en tiedä mutta onpahan nyt varmasti kunnossa.

          F-letkun vuotaminen aiheuttanee ahtovuotoa?

          Mikko, tuo orkkis Y-letku on vissiin jo legendaarisen surkea joten suosittelen sen vaihtamista "varmuuden vuoksi", muuten sulla voi äkkiä olla ahtovuoto. Uusi letku Stockmannilla maksaa 21?. Oma Y-letku näytti erinomaiselta mutta oli siinä kuitenkin sentin repeämä juuri letkuklemmarin vieressä.

          Comment


          • #6
            Vai on se Y-letku niin halpa? Kaipa sen tosiaan voisi vaihtaa, pitääpä kysyä onko sitä merkkiliikkeellä hyllyssä. (tuskin) Nuo Samcon letkut onkin sitten aika kalliita, varsinkin jos vertaa USAn hintoihin.

            Edit: no eipä ollut hyllyssä, jätin tilaamatta. Saahan sen sitten nopeasti jos se hajoaa...

            Näkyikö siinä mitään öljysumua yms. repeämän ympärillä?

            Tuo F-letkuvuoto tosiaan jo selvisi aiemmin kun ihmettelin sitä tarkemmin...

            Comment


            • #7
              Omassa ei juuri öljysumua esiintynyt repeämän kohdalla, siis Y-letkussa. F-letku olikin eri juttu... Paineistettaessa toki molemmat vuotivat kuuluvasti, F-letku oikein selkeästi ja Y-letku lievemmin.

              Samcon Y-letkua en itse suosittele, paineanturi nousee korkeammalle joten suojamuovi ei enään mahdu. Ja kun hintakin on mitä on...

              Comment


              • #8
                Kävin äsken hakemassa osia painetestiä varten, pitää vielä kokeilla ettei mikään vuoda ennenkuin pistän kamat läjään. Ostin pätkän letkua jolla voi tulpata huohottimen liitännän, ja sopivan liittimen johon voi laittaa suoraan kompuran letkun kiinni. Asennan sen vanhaan asetonipurkkiin, sen halkaisija pitäisi olla juuri sopiva. Voin laitella kuvia tuosta jos jotain kiinnostaa. Tuon huohottimen putken halkaisija on 23mm, mutta sen kokoista letkua ei olllut niin kokeilen 25 millisellä jos toimisi.

                Kyllähän noita Y-letkuja ostelee tuolla hintaa montakin ennenkuin Samcoa. Kaipa sen rakennettakin on parannettu ekoihin verrattuna?

                Comment


                • #9
                  Sormi- ja silmätuntumalla tuo orkkis Y-letku tuntui aikas hyvältä ja eiköhän se taas kestä vähintään sen 5 vuotta :)

                  Paineistaessa on hyvä olla stetoskooppi ja siihen vielä letkun pätkä, pääsee tiukkoihin paikkoihin kuuntelemaan huomattavasti tarkemmin ja näin paikallistamaan vuotoja.

                  Comment


                    #10
                    se itse kumi lienee pysynyt samana mutta klemmari on parannettu.

                    paljonko meinaat painetta laittaa? itse testasin 1 bar joka jonku ohjeen mukaan on jo liikaa.

                    Comment


                    • #11
                      Minulla on ihan omat klemmarit, tiedä sitten miten ne tuota kumia hiertää. Tähän asti näköjään ei paljoa :)

                      Barin meinasin itsekin laittaa, mutta pitää katsoa vielä Bentleystä mitä sanovat. Kyllähän sen pitäisi sen verran kestää kun voihan siellä ajossa olla enemmänkin. On tuossa testissä mukana tietysti muutama letku joka ei ole normaalisti paineenalainen.

                      Mistähän lääkäristä sen stetoskoopin vielä saisi? ;)

                      Comment


                      • #12
                        Melkosta hommaa kun jo stetoskooppia tarvitaan :()

                        Nuo letkut on melko haperoa vissiin nykyään. Sukulaisen TiD saabistakin oli mennyt ahtopuolen letku lähes poikki, eli pystysuora halkeama puoliks ympäri.
                        Melkoinen vonkuminen kuului ja takana tuli musta pilvi :)

                        Comment


                        • #13
                          On se juu :)

                          Puhelinpalvelu taas pelasi ja sain vinkin mistä stetoskoopin saa ettei turhaan tarvi lääkäriä vaivata, eli Biltemasta. Rakentaisivat nyt vaan pian tuon myymälänsä valmiiksi tännekin (Jyväskylään) niin pääsisin ostoksille ;)

                          Comment


                          • #14
                            Heh, eihän siinä tietenkään tarvitse stetoskooppia mutta kun se vaan on niin mahdottoman hauskaa leikkiä lääkäriä :D

                            Tässä on jo tullut kesän aikana käytettyä stetoskooppia useampaan otteeseen, mm nakutusta kuunnellessa (kiitokset Tommylle) sekä noita painevuotoja etsiessä eli siitä on jopa oikeata hyötyä, hyvä selitys vaimolle miksi juoksee koko ajan valkoisessa takissa ja stetoskooppi kaulassa ;)

                            Comment


                            • #15
                              On teillä jutut. :)

                              Pidä Mikko paineistusvermeet tallessa niin voi hyödyntää pikkuässäänkin, jos/kun ropleemia ilmenee...Nyt pitäs lähtee hakemaan puuttuvat 50 luuskaa takas talliin. ;)

                              Comment


                              • #16
                                Joo, tottakai pidän kun kerran tulee tehtyä oikein "hifi"-laitteet ;) Meni noihin osiin sentään ainakin 8 euroa ;))

                                Kohta tässä tarvii jo itse lääkäriä jos ei ala auto valmistumaan, meinaa loppua univelasta maksuaika ;)

                                Comment


                                • #17
                                  Tässäpä kuvia tuosta painetestiadapterista:

                                  http://valitalo.org/images/engine/pressure_adapter1.jpg
                                  http://valitalo.org/images/engine/pressure_adapter2.jpg
                                  http://valitalo.org/images/engine/pressure_adapter3.jpg
                                  http://valitalo.org/images/engine/pressure_adapter4.jpg

                                  Tuo on siis tehty litran muovipullosta, jossa on sisällä joku ilmastoinnin putkenpätkä josssa myös tiiviste. Se metalliputki sisällä tukee tuota rakennetta, ettei mene lyttyyn. Tuolla letkupätkällä kun tulppaa huohotusputken, niin ei puske öljyjä väärään paikkaan, eikä savuta yhtään käynnistäessä. Oli tuosta myös hyötyä, pari vuotoa löytyi, kun klemmarit oli vähän väärin asennettu...

                                  Laittelin myös tukivarsiin rasvanipat:
                                  http://valitalo.org/images/engine/ma...ontrol_arm.jpg

                                  Tuo "hieno ja hyvä" lämpösuojamatto ei toiminut ihan niinkuin pitää, ehdin ajamaan autolla vain noin kolme kilometriä kun se päästi "toimintasavut" ulos. Eli tuo matto alkoi savuamaan sinistä savua pahsti. No eihän siinä muuta kuin kone taas pois ja parempaa tilalle... Vähän kyllä otti päähän, kun sitä minulle myytiin että siellä pitäisi kestää. Piti kestää 1090 astetta...

                                  http://valitalo.org/images/engine/ma...eat_sheald.jpg <- Tuossa ajamaton
                                  http://valitalo.org/images/engine/bu...eat_sheald.jpg <- Tässä kärähtänyt...
                                  http://valitalo.org/images/engine/bu...at_sheald2.jpg
                                  http://valitalo.org/images/engine/bu...at_sheald3.jpg

                                  Nyt siellä on parempaa Thermo-Tecin tuotetta, ja se näyttäisi kestävän:
                                  http://valitalo.org/images/engine/th...installed2.jpg

                                  Sain myös ilmastoinnin kuntoon, JIPII! :) Lohkolämmitin sai myös paikkansa, ja korjasin vuotavan huohotusletkun.

                                  Tuolla on kaikki kuvat säätämisestä, yhteensä viisi viikkoa tuli tallissa asuttua. Mutta onpahan vaihdettu sen verran osaa ettei tarvii uudestaan hommaan ryhtyä.
                                  http://valitalo.org/images/engine/index.html

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ymmärsinkö oikein että Tuossa Biturbossa jakohihnan kiristin toimii öljynpaineella tai muuten automaattisesti?

                                    Vaihtamassa just omaan termostaattia ja näyttäis olevan hihna melko löysällä, vai tarviiko tuolle tehdä mitään? enempää ei viittis purkaa ku on tarpeen.

                                    EDIT: no onhan se kun lukee alotus postauksen loppuun...

                                    Okkim:lle kiitokset tästä(kin) raportista.
                                    Viimeksi muokannut Pekkap; 13.1.2008, 17:21.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Omaani vaihdoin vesipumpun, jakohihnan kaikkine rullineen + hydraulisen kiristimen, nokka-akseleiden stefat ja venttiilikoppien tiivisteet pariviikkoa sitten. Vaihto onnistui aika helposti ilman keulan purkua, tosin liikaa siellä ei tilaa ole.

                                      Ainut mikä tuotti vähän vaikeuksia oli vänkärin puolen nokka-akselin stefan vaihto, nokkapyörän pultti kun on elämää pidempi ja otti kaulapalaan kiinni ennen kuin tuli ulos. No näppäränä miehenä tein keulan tukikehikkoon dremelillä pultinkannan kokoisen reiän, eipä se sieltä mihinkään näy eikä varmaan heikennä rakennettakaan merkittävästi ;).

                                      http://i246.photobucket.com/albums/g...INGKITREP1.jpg
                                      http://i246.photobucket.com/albums/g...aa/motoren.jpg
                                      http://i246.photobucket.com/albums/g...a/IMG_7157.jpg
                                      Viimeksi muokannut Jarno H; 13.1.2008, 20:14. Perustelu: linkkien lisäys

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kyllä se kiristin tosiaan on hydarulinen automaattinen mutikka.

                                        Mun mielestä se on turhaa itsensä kiduttamista tehdä se keula ummessa, koska se etuosa lähtee siitä edestä pois niin helposti. Ei ole selkäkään niin solmussa remontin jälkeen.

                                        Hieman naurattaa nyt tuo mun eka postauksen kommentti että keulan purkamisessa meni kolme tuntia. Nyt se menee ehkä vartissa, tai alle :)

                                        Comment


                                        • #21
                                          No - kyllä mulla meni se kolme tuntia purkamiseen... eka kerta ja eniten aikaa meni puskurin irroittamiseen :=)

                                          Ja tosiaan kun katteli niin suosiolla se keula pois vaikka "vain" termarin vaihto oli kyseessä. No samaan syssyyn sentään vielä uudet moottorin kiinnityskumit ja "snub bracket" (034-motorsport)

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ei se nyt niin ahdas sovitus ole mitä äkikseltään näyttää :D Kun ottaa ahtoputket ja flektin edestä pois niin kyllä sinne käsiksi pääsee aika hyvin.

                                            Jos keulan purkaa kokonaan pois niin joutuu varmaan päästään ilmastoinnin kylmäaineet ulos ja jos sen laittaa "huoltoasentoon" niin työergonomia ei varmaan kovin ratkaisevasti muutu, selkä on ainakin samanlain mutkalla ;)

                                            Jos muistaa jokaisen pultin ulkoa kuten Okkim ja saa keulan huoltoasentoon 15minuttiin niin kannattaa se varmasti tehdä, itellä menis varmaan kylmiltään ainakin se 2-3h.

                                            EDIT: Okkim, saako lohkolämppärin vastuksen asennettua sen kummemmin mitään purkamatta vai saako tässäkin varautua koneen irroitukseen ;)?
                                            Viimeksi muokannut Jarno H; 13.1.2008, 22:40.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Ei ilmastointia joudu tyhjentämään keulan avaamisen takia. Siirtää vaan lahduttimen sivuun. Kun keula on auki, näkee kaikki osat hyvin yms.

                                              Saa sen lohkolämmittimen asennettua kone paikallaankin, mutta itse en ole koskaan tehnyt niin :) Ainakin ahtoputki sieltä pitää purkaa, mutta enpä osaa sanoa sen tarkemmin kun en ole sitä tehnyt niin.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Riittää pelkän ahtoputken irrotus.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Onko teillä jotain niksejä tuohon puskurin irroitukseen? itselläni on sivukiinnikkeet niin hiton tiukassa, että viimeksi piti ruuvimeisselillä väännellä niitä auki...

                                                  Alfamerin kirjan mukaan "puskuri nostetaan irti sivukiinnikkeistään", mutta omassa autossa ei kyllä suurempikaan kiskominen auttanut.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Paina yläreunasta kovasti alaspäin, ja vedä siitä sitten sivulle. Joskus nuo irtoaa helposti, joskus joutuu avittamaan työkalulla.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Viime kerralla otin etuvilkut irti ja vilkun kolosta pääsee työkalulla avittamaan hieman sivukiinnikettä samalla kun vetää puskuria ulospäin. Aikaa puskurin irrotukseen meni noin 5 minuuttia. Ekalla kerralla otti kans sen 3 tuntia ihmettelyineen :)

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Laitetaan tähän jutusteluun mukaan tämäkin.
                                                        Löytyiskö mistään kuvaa vanhasta ja uudesta pakosarjasta, onko suuria ulkoisia eroja?

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Tarkoitat ilmeisesti Audin vakiopakosarjoja? Ei niissä ole kovinkaan kummallisia eroja, vanhassa on pakosarjan kaulalle tuki mitä uudessa ei ole. Pakolämpöanturin kohdalla on laipassa hieman eroa. Sen verran lähellä ne on toisiaan ettei niitä heti erota jos ei tunne.

                                                          Voisin etsiä (tai ottaa) kuvia jossakin välissä.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Vakiosarjoista kyse. Niissä mahtaa olla valusatsi sisällä ja "peltisarja" päällä rakenne.
                                                            Tuossa ihmettelin että kun sinnepäin katselin että hitsaussaumaa.Poikkeaa melko paljon normi valusarjasta.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X