Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

C5 S6 ranetussaneeraus

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Tässä nyt yön yli miettinyt ja kai minä ensin soittelen korjaamolle että saanko sitä ite avata ja tutkia vai hinaanko tuommoisena tutkittavaksi. Jos sieltä joku oma kädetys selviää niin ei siinä sitten mitään muuta kuin kaivaa vaan taskua entistä syvemmältä. Jos taasen näkyy että joku osa on pettänyt niin sitä varten osilla ja töillä on takuu. Eikös se noin kannata aloittaa?

    Comment


      Itse ainakin tekisin noin koska on olemassa mahdollisuus että kuluista ainakin osan saisi menemään huoltamon piikkiin.

      Edelleen sanon että turhaan myit sen ooppelin pois. Nyt olisi ollut tarvetta.

      Comment


        Ensimmäinen vastaus korjaamolta oli ettei noin vanhassa hommassa ole enää mitään takuuta. Vanhassa autossa on kuulemma niin monta vaihtoehtoa ettei niistä mitään varmuutta saa eikä mikään takuu mitään korvaa.

        Tämä selvä.

        Jätetääs tässä vaiheessa kaikki ylimääräinen spekulointi sitten pois siihen asti että kone on tutkittu ja selvitetty mikä vian on aiheuttanut.

        Comment


        • Tämän ku luki nii tuntuu että itellä elämässä noin kaikenkaikkiaan kaikki ihan hyvin :)

          Comment


            En maalais piruja seinille, mutta ekkö sää mainostellu tuola ylempänä tehnees jakopääremppaa tähän? Että menikö kaikki siinä ihan niin kuin tossa FST:n ranetusohjelmas on tapana mennä?

            Comment


              Kuten kaksi viestiä aiemmin totesin, jätetään kaikki ylimääräinen spekulointi pois siihen asti että kone on pajalla avattu ja katottu mikä on pettänyt.

              Comment


                Onko millon menossa pajalle?

                Comment


                  Toivottavasti maanantaina.

                  Comment


                    Perkules kun Risto on ehtinyt nuo ovilistat varata, olis käyttöä itellekin.

                    Mikolle voimia.

                    Comment


                      Alkuperäinen kirjoittaja Ipsi Näytä viesti
                      Perkules kun Risto on ehtinyt nuo ovilistat varata, olis käyttöä itellekin.
                      Oonhan nuo varannu jo aikoja sitten, kunhan vaan muistuttelen, että on minulle varattuna. Uusia ei oikeen kärsi ostaa :)

                      Comment


                        Jaxuhalit alkais riittämään... Tässähän vallan liikuttuu :)

                        Comment


                          Jos nyt jaxuhalit alkaa kyllästyttämään, niin tokihan voidaan aina "osaanoton" sävyä muuttaa :)

                          Comment


                            Koska Korea, kiellän sanan jaxuhali käytön foorumilla. Oikeesti. S'tana.

                            Alkaa mennä vähän tsättäilyksi muutenkin, joten palattanee aiheeseen, kun on jotain uutta aiheeseen liittyvää.

                            Comment


                              Maanantaina aamulla ennen omia töitä hinasin auton korjaamolle. Sama lafka jossa jakopää toissakesänä tehtiin. Itse en lupaa saanut mitään purkaa eikä se toisaalta minulle kuulukaan. Jakopää purettiiin heti maanantaina, hihnastahan ei tässä vaiheessa voi enää mitään päätellä, kymmenenä pienenä palana tuli pois ja ainakin kolme kerrosta oli kampuran pyörällä juntturassa päällekäin. Vesipumpun valussa on sellainen tappi jonka virka on kait ainoastaan pitää jakopään suojakoteloa oikealla paikallaan. Kyseinen tappi löytyi irtonaisena kiristäjän ja koneen välistä. Tuohon ei ole tarvinnut koskea edes edellisellä hihnanvaihdolla, kyseisessä vesipumpun rungossa löytyi jo kolmet leimat. Tuohon minä sitten tartun jos muuten ei mitään järkeä hommaan löydy.

                              Kun siinä kyselin muita vikavaihtoehtoja niin tuli jotain epämääräisiä teorioita tyylii "Sivuttain ajaessa kannesta häipyy voitelu ja öljynpaineet kolmessa sekunnissa -> nokka jumiin ja jakohihna hyppää" tai "Toimivasta koneesta irtoaa venttiilinlautanen ja lyö koneen jumiin -> jakohihna hyppää". Olivat sitten jollain endoskoopilla katelleet tulpanrei'istä mutta eihän siitä nyt mitään tule eli todellisuudessa mitään selvää ei ole vieläkään. Pyysin sitten irrottamaan kannet että näkee mitä siellä on tapahtunut mutta siihen ei enää riittänyt intoa.

                              Muutenkin äijät vaan pyöritteli päätään ja totesi että kone on selvää kauraa. Täysin paskana pata mutta mitään kantaa ei ota kukaan siihen miksi näin on käynyt. Osien kahden vuoden takuukin tuli muka täytenä yllätyksenä. Päädyttiin nyt siihen yhteisymmärrykseen että haen auton huomenna kotiin ja puran itse ne hatut. Tyhjän olisi toki saanut pyytämättäkin ja jos tämänkin olisin etukäteen tiennyt niin kannet olisi jo viikko sitten ollut irti.

                              Comment


                                Re: C5 S6 ranetussaneeraus

                                Olisko korjaamolla jännäkakkaa housussa ja yrittävät pestä kätensä koko keissistä. Sitten kun itse purat, niin on taas helpompaa kiistää kaikki?
                                Voi toki olla että minä olen vain foliohatun tarpeessa.

                                Comment


                                  Ei ole ihan poikkeuksellista, että öljynpaineet katoavat sivuttaiskiihtyvyyden vaikutuksesta ja kone on kaputt, sen takia laitetaan painevaraajia. Kai sekin on mahdollista että kitkaympyrässä pyöritettäessä öljyt häviäisi väärälle puolelle konetta, mutta paljonko se vaatisi nopeutta, sitä en tiedä. Korjaamon nihkeän kannan ymmärrän varsin hyvin, etenkin jos he tietävät missä olosuhteissa konerikko tuli. Jos vesipumpusta on irronnut joku tappi, se on vaikea todistaa että se on syy, eikä seuraus ja joka tapauksessa takuuseen saaminen ei tule helppoa olemaan.

                                  Comment


                                    Olisko korjaamolla jännäkakkaa housussa ja yrittävät pestä kätensä koko keissistä. Sitten kun itse purat, niin on taas helpompaa kiistää kaikki?
                                    Voi toki olla että minä olen vain foliohatun tarpeessa.
                                    Korjaamohan toivottavasti ei tiedä millaisessa tilanteessa vaurio tapahtui. Jos tietää, niin heillä ei ole mitään jännitettävää, etenkin kun hihnanvaihdosta on kulunut 1,5 vuotta jo aikaa.

                                    Comment


                                      Puretaan nyt ensin ne kannet auki ja katsoo mitä sieltä löytyy. Olen vähän eri mieltä tuosta öljynpaineiden aiheuttamasta jakohihnan katkeamisesta. Mutuillahan saa vaikka maailman tappiin mutta eikös yleensä hajoa jotain aivan muuta jos öljynpaineet häviää? Jotenkin vielä voisin uskoa jos olisi kyse kuivasta asfaltista, rata-alustasta ja slickseistä mutta ei katurenkailla jäällä saa sellaisia sivuttaiskiihtyvyyksiä. Ainakaan tällä autolla.

                                      Purkutyöt jakopään osalta on jo tehty korjaamolla. Niiden osalta ei pääse kukaan mutisemaan mitään.

                                      Comment


                                        Ei se nokka ny kyllä aiva muutamas sekunnis kiinni leikkaa.

                                        Comment


                                          Ei todellakaan saa jäällä sellaisia keskipakoisvoimia että kone ei saisi öljyä.

                                          Comment


                                            Jollakin keinollahan se on keploteltava vastuistaan... Ei käy kyllä ainakaan minun järkeen tuo selitys, olis varmaan tota tuhoa syntyny enemmänkin näissä klubin talvitapahtumissa.

                                            Comment


                                              Auton käyttäjällähän ei luonnollisestikaan ole mitään vastuuta olemassa :)

                                              Comment


                                              • Hehe. Aina yhtä hauskaa kun joku yrittää ymmärtää fysiikkaa omalla maalaisjärjellään. Kerran sähkömies yritti kivenkovaan väittää, että lämpö nousee aina ylöspäin - myös betonissa. :D

                                                Eikös se jäällä ajamisen hauskuus perustu juuri siihen, ettei sitä pitoa ole. Ja toiseksi, jos ajaa mutkaan kylki edellä, niin kiihtyvyys (se vähä mitä sitä on) on silloin auton perää kohti, kuten ihan tavallisessa kiihdytyksessä suoralla tiellä.

                                                Comment


                                                • Vaikka siellä tulisikin jotain keskimakoisvoimia, siellä öljypohjassa on käsittääkseni loiskelevyt.

                                                  Comment


                                                  • http://www.kuluttajavirasto.fi/autot...f-35b288827e58

                                                    Jakohihnan tulee KRIL (Kuluttajariitalautakunnan) ennakkopäätösten perusteella kestää sille määritelty aika. Vaikkapa 120tkm/5v. Jos se menee rikki ennen sitä JA autoa on huollettu tuolla välillä asianmukaisesti (=ei laiminlyöty jakohihnaan liittyviä toimia esim tarkastusta) korjaamo on siitä vastuussa.

                                                    Jos kustannus hihnanvaihdosta on vaikkapa 1000 euroa ja hihna menee puolivälissä vaihtoväliä asiakas maksaa siitä puolet. Moottorin korjaaminen on sitten toinen juttu mutta lähtökohtaisesti jakopään pitää kestää se aika joka sille annetaan.

                                                    Suosittelen selvittämään tuosta 1,5 vuoden ajalta onko tuossa jotain jakopäähän kuuluvaa pitänyt tehdä ja sitten vain kuluttaja-asiamiehen kanssa tarattelemaan.

                                                    Nimim jonkun verran asian parissa viime aikoina aikaansa viettänyt.

                                                    PS. Jaksamista hopsikselle

                                                    Edit:

                                                    Joitain KRIL ennakkopäätöksiä aiheeseen liittyen:

                                                    http://www.kuluttajariita.fi/lautaku...on=read&id=747

                                                    2000 euroa vaaditusta 3429 eurosta (yli puolet...)

                                                    http://www.kuluttajariita.fi/lautaku...on=read&id=678

                                                    700 / 2000 euroa perustuen ++300k ajettuun autoon johon +3500 euron remonttia ei katsottu olevan järkevää - ei liene S6 ongelma ottaen nykyhintatason huomioon...

                                                    http://www.kuluttajariita.fi/lautaku...on=read&id=666

                                                    1300 / 2600 euroa, noin 50%, huoltoa laiminlyöty...

                                                    http://www.kuluttajariita.fi/lautaku...on=read&id=600

                                                    Jne. Jakopää on ollut suosittu aihe. Kyllä siitä ihan rahaa pitää saada takaisin ja kuluttaja-asiamiehelle / KRIL tuoda esille autoon tehdyt huollot mm kansiremontit ja muut mitä siinä on ollut niin eivät pääse niin helposti narisemaan että tuli korjauksen myötä aikaisempaa parempaan kuntoon.
                                                    Viimeksi muokannut LongJohn; 28.3.2013, 08:09.

                                                    Comment


                                                      Kiitoksia näistä.

                                                      Jos tässä olisikin vaikka työttömänä sinkkumiehenä niin että olisi aikaa paneutua ja asioita selvittää niin helppoahan tämä olisi. Nyt risoo se että menee työ- ja vapaa-aikaa kun soittelee joka paikkaan ja yrittää saada jotain vastausta, samaan aikaan auto makaa käyttökelvottomana tallissa. Toisaalta mahdollisessa riitatilanteessa vastapeluri saa hoitaa asiaa työaikana ja arkipäivinä, käytännössä ilman stressiä tai kiirettä.

                                                      Voihan noita vahingonkorvauksia sitten jälkeenpäinkin hakea. Jos nyt siis laitan auton omaan laskuuni ensin kuntoon.

                                                      Comment


                                                      • Toki. Noin tuo näyttää olevan noissa KRIL tapauksissakin yleensä mennyt.

                                                        Comment


                                                          Jos ei nyt ilmiselvää materiaalivikaa löydy, joka on aika epätodennäköistä jos remmi on ihan silppuna, niin se että itse avasit jakopään pistää kyllä vastuun aika yksiselitteisesti peilistä katsovalle.

                                                          Comment


                                                            Sitähän tässä nyt vielä selvitetään. Minun vahvin veikkaus on se vesipumppu tai tarkemmin siitä irronnut pala. Tänä aamuna hain auton omaan talliin ja illalla pääsee tutkimaan paremmin niitä murtumisjälkiä kun irto-osa on kerran tallessa.

                                                            Comment


                                                              Siinähän se syy voi olla mutta milläs osoitat ettei ole tappi ole irronnut sinun asennusvirheen takia?

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X