Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Nahkaratin ehostus, A4 B5

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Nahkaratin ehostus, A4 B5

    Vihdoin sain aikaiseksi asian, joka oli vaivannut jo pitkään; nimittäin ehostaa Audini ratin.

    Tätä olin miettinyt jo pitkään, että miten kuluneesta ratista saisi vielä kelvollisen laittamatta siihen kuitenkaan uutta nahkaa. Sekin ajatus kyllä kävi mielessä, mutta tutkiessani ja kysellessäni asiasta eri paikoista, osoittautui se silti todella kalliiksi enkä raaskinut sitten toteuttaa sitä ajatusta sen pitemmälle. Eräänä päivänä sitten bemarimies-työkaverini kanssa asia tuli puheeksi, joka kertoi että bimmerifoorumilla oli ollut keskustelua vanhan nahkaratin ehostamisesta. Tässä tapauksessa ratti oli hiottu ja maalattu.

    Autossahan on vaivannut pitkään minua jo muutama muukin asia, kuten berttaviitosen tyyppivikaruosteiden korjaaminen takakontista, sekä kuskin ovesta. Nyt sain auton vihdoin viikko sitten työn alle talliin ja aloin hioa ruosteita pois. Samallahan sain sitten myös hyvän tilaisuuden ottaa ratin vihdoin työn alle, kun auto oli jo muusta syystä seisomassa :)

    Auto on siis vuoden -00 A4 B5 1.8tqs kolmipuolaisella nahkaratilla, ajettu n. 223tkm.

    Käytetyt työkalut ja tarvikkeet:
    - Spraypullo mustaa vinyylimaalia 11,90€, Motonetistä
    - 1000 vesihiomapaperia 2 arkkia, 0,75€/arkki, Motonetistä
    - Maalarinteippiä ja esim. kaupan muovipussi
    - Sakset
    - Mattopuukko
    - Musta tussi
    - T25 Torx-avain
    - 10mm Tähtiavain
    - Momenttiväännin

    Ensin tietysti oli otettava ratti irti. Hetki sitten faijani vuoden -01 A6:seen vakionopeudensäätimen ensikertalaisena asentaneena uskalsin ryhtyä toimeen oman autoni kanssa selvittämättä sen enempää ratin irroitusohjeita.

    Homma menee seuraavasti:
    - Akun miinusnapa kandee varmuudeksi irroittaa
    - Ratin takaa avataan 2 Torx-ruuvia, T25 taisi olla koko
    - Keskiöpala lähtee irti jossa on siis airbag mukana
    - Airbagin piuha irti auton päästä ja keskiöpalan saa irti kokonaan
    - Sen jälkeen avataan ratin keskipultti, johon tarvitaan 10mm tähti-avain (kiinni laittaessa kiristetään 60Nm:iin)

    Huom! Ennen ratin ulos vetämistä kannattaa oikea kohta merkata ratin keskiöön ja rattiakselin päähän tussilla, jotta rattia takaisin laittaessa ei tarvitse arpoa oikeaa kohtaa, eikä ratti silloin jää eri asentoon alkuperäisestä. Nyt ratti lähtee irti vetämällä. Heti irroituksen jälkeen kannattaa teipata ohjauspyörän asentotunnistin kiinni rattiputken suojamuoviin, koska se ei saa missään nimessä pyörähtää kesken kaiken. Silloin esimerkiksi vilkkuviiksen palautus menee sekaisin.

    Noh, mutta nyt itse asiaan eli maalaukseen ja sen valmisteluihin!

    Maalausta valmistellessa ratti kannattaa ensin teipata huolellisesti umpeen keskiosastaan, koska vain nahkaosa maalataan. Itse teippasin ensin puolien päät tarkasti ja sen jälkeen halkaisin muovipussin, jonka kiepautin keskiosan ympärille ja vedin teipillä tiiviisti kiinni reunoistaan. Sitten hiontavaiheeseen. Tonnisella paperilla kannattaa aloittaa, sen karkeampia tai hienompia en suosittelele, nahka nimittäin saattaa rispaantua helposti ja ratti on sitten pilalla. Ratin pitää myös olla täysin kuiva, että nahka on kovaa ja helposti hiottavissa. Eli tonnisella paperilla ratti käydään nyt huolellisesti läpi ja hiotaan epätasaisuudet pois niin että pinnasta tulee täysin matta; maalikin tarttuu silloin tietysti paremmin.

    Hionnan jälkeen pyyhin pinnan ainoastaan mikrokuituliinalla joka imee staattisuutensa takia pölyt itseensä ja ripustin ratin sitten paksulla rautalangalla roikkumaan kattoon. Taisin sitten vielä paineilmalla puhallella läpi ennen H-hetkeä. Ja eikun maalaileen. Ensimmäiset 4-5 kerrosta kannattaa suihkia aika kaukaa ja todella ohuita harsoja tasaisesti joka puolelle ratin pintaa. Kuivua annoin välissä aina joitakin minuutteja. Viimeiset kaksi kerrosta sitten vedetään paksummin, mutta ei kannata ahmia sillä valumia tulee helposti.

    Käyttämäni Motip-vinyylimaali kuivuu 15 minuutissa pintakuivaksi, mutta purkin mukaan lopullinen kuivuminen kestää 2h. Annoin ratin kuivua rauhassa yön yli ennen takaisin paikalleen laittoa. Riittävän kuivumisajan jälkeen teipit pois, ratti paikoilleen ja keskiöpultti kiristetään 60Nm:iin. Sitten airbagin piuha ja keskiöpala paikalleen niin päästään ihmettelemään lopputulosta.

    Itse olin ainakin erittäinkin tyytyväinen lopputulokseen ja todella yllättynyt että kotioloissa sai noinkin hyvää jälkeä aikaan eikä tarvetta ollut käyttää rattia kalliissa uudelleenpäällystyksessä! :)

    Btw, ja tämähän oli sitäpaitsi ensimmäinen projektini foorumilla. Jos joku ryhtyy samaan hommaan niin olisi kiva kuulla tuloksia, onnistumisia tahi epäonnistumisia!

    Kuvia projektista löytyy täältä: http://ertzi.kuvat.fi/kuvat/Audi+A4+B5
    Viimeksi muokannut Ertzi-; 21.5.2011, 14:47.

    #2
    Tulipas hienon näköinen. Kauanko tuo on ollut nyt käytössä? Meinaan että mitenkähän tuo maali kestää kulutusta?

    Akkua ei muuten välttämättä tarvitse irroittaa kun bägin purkaa pois, virtoja ei saa laittaa päälle tai joutuu poistamaan vikakoodit.

    Comment


      #3
      Vielä sillä ei ole keritty ajaa ollenkaan, kun auto seisoo tallissa koritöiden takia. Maali on tarkoitettu nahkapenkeille ja kestävyys bimmerimiesten kokemusten mukaan on kuulemma varsin mainio.

      Comment


        #4
        Hyvä ratin kunnostus ohje!

        Comment


          #5
          Hienoa! Sama pätee kivasti vaihdekepinnuppeihin ja käsijarrukahvoihin. Miksei myös ovenkahvoihin, jotka ovat pehmeällä pinnalla.

          Comment


          • #6
            Eikö tuo ratin keskiö nyt käy silmään....? ;)

            Hieno tuli. Lähtökohtakin oli kyllä kovin ruotoinen.

            Comment


              #7
              Myös minulla pisti silmään ratin keskiö, joka jäi selvästi ehostettua nahkaa vaaleammaksi. Saako tuota vinyylimaalia eri sävyisinä, toisin sanoen hieman vaaleampana? Kuinka paljon vinyylipinta kuumenee, kun auton pysäköi suoraan auringonpaisteeseen? Kestääkö pinta päivittäistä pysäköintiä auringossa? Näistä olisi kiva kuulla lisää, sitten kun auto on taas ajossa.

              Toisaalta väriero voi tasoittua, jos myös ratin keskiön ehostaisi jotenkin. Esimerkiksi pesu marseillesaippualla ja muovinhoitoaineella sekä kiillotus Bilteman mustalla vinyylivärillä. Joku tuommoinen resepti ehkä toimisi, mutta en ole kokeillut. Tämä B5 koekaniiniksi?

              Comment


                #8
                Pyyhin keskiön vaan pesuaineella ja rätillä, niin että sai pahimmat pinttymät pois. Tietenkään väriä se ei muuttanut :) Minua ei kyllä häiritse tuo sävyero kovinkaan, kun ratti on alunperinkin musta ja keskiö hieman vaaleampi. Jos sen vielä tummentais jotenkin niin sitten se olisi eri värinen rattiputken muovien kanssa joka taas voisi häiritä omaa silmää. Suihkuttelin myös ikkunanpesuainetta rinkuloihin ja vedin paineilmaa perään että sai niiden välistä pölykertymät pois.

                Vielähän voisi ehkäpä tuon vaihdekepin nupin maalailla, kun sekin on jo jonkun verran kulunut.. :)

                Comment


                  #9
                  Tosi hyvältä näyttää. Raportoihan muutaman ajokuukauden jälkeen kestävyyttä.

                  Comment


                    #10
                    VHT:llä on ainakin satin black vinyylimaali, joka mattamusta. Riippuu vähän muusta sisustuksesta, mutta voi olla joillekin vähän liian harmaata.

                    Mutta "kunnon" mustahan tuo ratti on alunperin ja keskiö haaleampi.

                    Comment


                      #11
                      Hienoa työtä! Pitääpi näillä ohjeistuksilla toteuttaa itsellekkin sama operaatio, kulumaa liiankin kanssa ja alkaa häiritsemään

                      Comment


                      • #12
                        Onko maali kestänyt pinnassa siistinä? Omaan kiinnostaisi tehdä samanlainen ehostus.

                        Comment


                        • #13
                          Maalailin eilen ratin iteltä, ja laitoin tänään paikalleen maalin kuivuttua.
                          Kyllä tuosta eron huomaa.

                          Click image for larger version

Name:	IMAG0118.jpg
Views:	1
Size:	701,1 Kt
ID:	1603419 Click image for larger version

Name:	IMAG0139.jpg
Views:	1
Size:	950,8 Kt
ID:	1603420

                          Ratin yläreuna on niin pahassa kunnossa, ettei siitä saanut parempaa. :/

                          Comment


                            #14
                            Ertzi- hei muista raportoida ennen kun auto siirtyy uudelle omistajalle,jooko??!!

                            Comment


                              #15
                              Autohan meni jo kolme viikkoa sitten uuden omistajan hellään huomaan :) Mutta hyvähän tuo kestävyys oli, en ainakaan huomannut kolmen kuukauden aikana mitään kulumista tai puhumattakaan siitä että maalia olisi jäänyt käsiin. Suosittelen!

                              Comment


                                #16
                                LarPPaan ratistahan tuli huomattavasti parempi tuon maalauksen jälkeen, kyllä tuota nyt mielummin pyörittelee ja katselee kun ennen maalausta. Olen kuullut että on olemassa erilaisia elastisia "pakkeleita" joilla olisi voinut kokeilla paikata tuota rattisi yläreunaa, jolloin lopputulos olisi voinut olla vielä parempi.

                                Comment


                                  #17
                                  Onkos nahkaratin ehostajia vielä täällä? Miten kestänyt pidemmässä juoksussa tuo maalaus? Pitänee itekin ottaa B5:sen nahkaruori käsittelyyn. Jotenkin tää kostea ailahteleva keli on alkanu tehdä taikojaan ja ratti tuntuu erittäin epämiellyttävältä ja mustaa tarttuu käsiin, aivan kuin hapertuisi koko pinta.

                                  Motonetistä sais tuota Motipin mustaa vinyylimaalia joka olis yks vaihtoehto.

                                  Biltema myy puolikiiltävää mustaa vinyylimaalia, myös pohjamaalia, lieneekö tarpeellista?

                                  Plastidippiä/rubbercompia mietin myös, mutta saakohan tarpeeksi kestävää sillä. Elastisuuden ansiosta hyvä vaihtoehto mutta jos joku terävä rikkoo pinnan niin se on siinä.
                                  Viimeksi muokannut Nenola; 9.12.2015, 16:41.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Itsellä on kestänyt VHT Vinyl dye jo nelisen vuotta, mutta auto on vain kesäkäytössä.

                                    Plasitidippi ei varmasti pysy.

                                    Comment


                                      #19
                                      Motipin vinyylimaali jättää kiiltävän ja liukkaan pinnan, en laittaisi uudelleen rattiin ainakaan.. Oletko koittanut putsailla esim. kissasaippualla sitä, kestääkö yhtään hankausta?

                                      Comment


                                        #20
                                        Liekö minulle ollu tuo kysymys? Mutta siis en ole mitään tehnyt tuolle ratille, nyt on kestäny parempana pinta kun kelit viilentyny, tuo kosteus teki siitä aika ikävän tuntuisen. Kissasaippuaa ei löydy mutta jotain leathermasterin puhdistusainetta saattaa jossain olla. En kyllä tiedä muuttuuko tuo sillä yhtään viisaammaksi kun tuo pinta näyttää niin kuluneelta että jotain uutta pintaa tuohon pitänee keksiä. Päivittelen tänne kunhan saan asian työn alle.

                                        Comment


                                          #21
                                          Vähän menee tietysti aiheen ohi, mutta ainakin Salsan eebay on täynnä audin ratteja. Sieltä voisi löytää parempikuntoisen vaihdokin, jos vanhan ehostaminen ei onnistu.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Itse maalasin tuommoisen beigen ratin mustalla motipin vinyylimaalilla, ihan hyvän olonen tuli. Puolisen vuotta ollu nyt käytössä.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Itse olen oman audini ratin ehostanut motonetistä löytyvällä vht:n vinyylimaalilla. Kestänyt hinosti 2-vuotta/35tkm. Hiukan maali kulunut vasemman käden peukalon kohdilta, muuten ei ole kulunut.

                                              Comment


                                                #24
                                                Ertzi- Siirtäisitkö osan kuvista liitteenä ekaan postaukseen. Kuvia ei nimittäin nyt näe ollenkaan :(

                                                Comment


                                                  #25
                                                  5 vuotta vanha ketju, tuskin on kuvia tallessa enään.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Kuinka riittoisaa tuo motonetin vinyylimaali on? Useampi kerros tuota kuitenkin pitää ruiskia ja meinasin ratin ja vaihdekepin nupin lisäksi kokeilla b6:n kuluneisiin oven tartuntakahvoihin. 2purkkia ei varmaan olisi liikaa.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Itellä meni vajaa purkki kun jonkun 8 kerrosta vetäsin. Riippuu toki kuinka harmaa pohja on.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Hinkkasitko pinnan tuolla tonnisella paperilla ensin? Otitko kuvaa ennen/jälkeen, että tuliko miten kiiltävä pinta tuolla Motipilla?

                                                        Biltemastakin näköjään saa vinyylimaalia, joka passaa muoville ehkä paremmin kun sille tarjotaan vielä erikseen pohjustusaine. Tuo voisi olla esim. noihin kahvoihin parempi vaihtoehto.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Hinkkasin mataksi ja kuluneimmista kohdista rösöt pois. Eli ei vanhaa väriä pois. Ensin 3 ohutta kerrosta 15 min välein. Sitten vedin tunnin päästä paksun kerroksen. 12 tunnin päästä lisäsin ensin yhden paksun ja loput ohkasia kerroksia. Sitten annoin kuivua ainakin 24 tuntia lämpimässä. Ei se yhtähyvä ole kuin uusi, mutta pystyy ajaan. :)
                                                          Attached Files

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X