Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi V8 '94

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Edellisen omistajan hieno letkulämmitin(ensimmäinen kuva) sai lähteä pois, kun löysin vihdoin käypäsen ylävesiletkun (peräisin pt-koneesta).

    Varaosaletkussa oli jokin anturipatentti(viimeinen kuva) välissä. Se oli törkeän näköinen ja näytti oikein hyvältä vuotokohdalta,
    joten päätyin korvaamaan anturiputken ihan perus kupariputkella. Samalla kertaa uudet klemmarit letkuihin.

    Alkuperäisestä ylävesiletkun tuesta tein uudelle letkulle tuen. Toisessa kuvassa lopputulos.
    Attached Files
    Viimeksi muokannut Härski; 11.2.2013, 21:24.

    Comment


      #32
      Alkuperäinen kirjoittaja Härski Näytä viesti
      Varaosaletkussa oli jokin anturipatentti välissä.
      Kovasti näyttäis olevan letkulämmitin, ellen täysin väärässä ole?

      Comment


        #33
        Hyvin varmaan lämpeävä vesi kiertänyt koko koneeseen, kun on melkein ylimmässä kohtaa lämppäri :)

        Comment


          #34
          Niimpä. Ja onko aina tuossa kohtaa letkussa vettä tarpeeksi?

          Joskus löysin muutaman minuutin googlettamisella tuon defan 429-elementin asennusohjeen pdf:nä.
          Ohjeen mukaan V8:ssa tuo lämmitin pitää laittaa vänkärin puolen kanteen menevään letkuun lähelle kantta ja taas
          A8:ssa puolestaan vasemmalle puolelle lähelle kantta. Ei todellakaan noin, miten tuo nyt oli asennettu.
          Nooh, asentajia on moneen lähtöön. Vaikkakin ei se aina ole niin herkkua muiden jäljiltä virityksiä korjailla.

          Auto ei varmaan kovalla talvikäytöllä ole jatkossa, niin en näe tarpeellisena pitää letkulämmitintä lainkaan.
          Jos tarve tulee, niin eiköhän noista kahdesta ylävesiletkusta saa siihen osat. Eikös tuon lämmityselementin voi ihan ämpärissä kokeilla?

          Comment


          • #35
            Jep.

            Keität anopille teevedet?

            Comment


              #36
              Voi sen vaikka kuiviltaankin kokeilla, kunhan ei pidä päällä kuin sen, että alkaa lämpeämään. Tai periaatteessa niissä pitäisi kyllä olla lämpösuojat, jotka katkaisee ennen sulamista :)

              Comment


              • #37
                Onkohan sulla oikea lämmitin, tuon mukaan siinä pitäis olla tollanen pitkä vastusosa. http://www.defa.com/doc/400/429.pdf

                Comment


                  #38
                  Ensimmäisessä kuvassa näkyy tuo loivasti kaareutuva osa, sen sisällä on juurikin tuo vastusosa.
                  Se on väärin asennettu/tai tunaroitu jotenkin, siksi tuolleen. Tuo saman defan asennusohjeen löysin itsekin, josta oikea asennus selvisi.

                  Kokeilin tänään vastusta ämpärissä ja hyvinhän se toimi.

                  Comment


                    #39
                    Huonon tuurin takia päädyin maalaamaan vanteet. Värejä arvoin hetken mielessäni ja ajattelin sitten kokeilla perusvalkoista.
                    Pohjamaalia, paljon spray-valkoista ja muutamia kerroksia lakkaa päälle... katsoo miten kestää käyttöä.

                    Kuvia maalatuista vanteista. Vielä loppusiistiminen ja reunan uudelleenkiillotus puuttuu.


                    Vielä ei ole mitään hajua siitä, miltä vanteet auton alla näyttävät. Kunhan kuivuvat, niin pääsee jatkokäsittelemään jne.
                    Attached Files
                    Viimeksi muokannut Härski; 11.2.2013, 21:24.

                    Comment


                      #40
                      Autocheck on ollut mykkänä jo tovin. Nyt mittaristo menossa juoteltavaksi. Ihme vika, kun talvella jopa muutaman kerran jopa tajusi toimia.
                      Vakionopeudensäädinkin temppuilee. Joskus lähtee päälle ja jopa kilometrin verran toimii. On se kumma, kun näin vanhassa autossa on noin isoja vikoja :P

                      Kesärenkaatkin laitoin viimein alle. Valkoinen väri vanteissa miellyttää omaa silmää huomattavasti enemmän verrattuna tuohon harmaaseen.
                      Attached Files
                      Viimeksi muokannut Härski; 11.2.2013, 21:24.

                      Comment


                        #41
                        Tuohon voisi sopia valkolaitakumit. Siis ei vitsillä, vaan ihan oikeasti.

                        Comment


                          #42
                          Tänään purin kojelaudan auki, jotta saan vietyä mittariston juoteltavaksi...
                          Tallin hyllyllä on jonkin aikaa pyörineet tuollaiset Macromin elementit. Samoilla vauhdeilla asentelin ne sitten vakiopaikoilleen kojelaudan sisään.

                          Kojelaudan pilkkominen noiden kaiuttimien takia ei tullut kysymykseenkään, niin elementtien kiinnityskorvallisista joutui
                          hieman leikkelemään tavaraa pois, jotta upposivat nätisti paikoilleen.
                          Ainakin 17v vanhat nuo pois otetut kaiuttimet, joten pientä parannusta radion kuuntelussa voi havaita uudemmilla kaiuttimilla.

                          Kojelautaan kun en ole laittamassa näkyville paikoille mitään turhaa, niin noita sisällä olevia paikkoja voisi ajatella ihan erillissarjallekin...
                          Ihan kun tuossa olisi paikka esim. bosen diskantille?

                          Toisessa kuvassa tuoreempi elementti ja toisessa sitten vanha nokialainen elementti.
                          Attached Files
                          Viimeksi muokannut Härski; 11.2.2013, 21:24.

                          Comment


                            #43
                            Oikeassa etukulmassa oli jälki jostain töytäisystä, niin motivaation iskiessä sekin oli laitettava kuntoon.

                            Vilkku irti ja puukolla viistäen ylimääräiset muovit pois koholla olevasta kohdasta ja sopivasti kittiä jääviin aukkoihin.
                            Kittiä ei mennyt lopulta paljoa tuohon, kun sai pinnan hiottua passeliksi. Paikkamaalina toimi Mastonin autokohtainen spraymaali.
                            Sumujäljet poistin fareclan g3:lla. Kevyesti kävin läpi koko maalattavan alueen + ympäristöä, jotta sumurajoja ei jäisi näkyviin.

                            Värinä kun on tuo alpinweiss, niin työnjäljestä sai jopa välttävää näin ensikertalaisena :)
                            Attached Files
                            Viimeksi muokannut Härski; 11.2.2013, 21:24.

                            Comment


                              #44
                              Autocheck ollut mykkä koko omistuksen ajan... Edellinen piirilevyjen juottelukaan ei tuottanut toivottua tulosta.
                              Sain toiselta kasiharrastajalta ehjän mittariston, josta ruettiin "osa" kerrallaan vaihtamaan ja kokeilemaan lähtisikö autocheck tulille.

                              Vika paikallistui autocheckin piirilevyyn, jossa on näyttöpurkki kiinni. Pelkällä näyttöpurkin vaihdolla ei eloa tullut.
                              Päällisinpuolin tutkittuna ei piirilevyltä löytynyt selvää vikaa.

                              Osa tuli -90 vuotuisesta kasista. Autocheck vaikuttaisi nyt toimivan oikein muuten, paitsi nopeudenvaroitinta ei nyt ole käytössä.
                              Nopeudenvaroitin lähtee päälle, kun vauhdissa painaa check-nappulaa.
                              Silloin ko. nopeus jää muistiin ja jos sen ylittää, niin muistutus tulee äänimerkkinä ja symbolina autocheckin ruudulle.

                              Mittaristoissa on jonkinverran eroja käytännössä, eli korvaavan mittariston kanssa saa pitää silmät auki.
                              Ilmastoinninsäätimen muuttuminen muuttaa mittariston sisuskaluja hieman.
                              Ja tuon ikäisessä 3.6-koneisessa kasissa on joitain merkkivaloja tuon vaihdevalitsimen yläpuolella. 4.2-koneisessa niitä ei ole.

                              Purkutyössä ei mitään ihmeellistä ollut. Varovasti lähti aukomaan ruuveja ja tutkailemaan mikä osa irtoaa seuraavaksi.
                              Noiden lattakuparikaapeleiden juottelussa tarvitsi neljää kättä, onneksi oli kaveri jeesaamassa.
                              Attached Files
                              Viimeksi muokannut Härski; 11.2.2013, 21:25.

                              Comment


                                #45
                                -90-vuosimallisessa ei varmaan ole vielä ollut nopeudenvaroitinta?

                                Otin mun -90 200:sen nyt kesäkäyttöön, ja siinä on nyt muutaman kerran häipynyt Autocheck ja ajotietokone yhtä aikaa käytöstä. Yht' äkkiä ne taas herää eloon.

                                Toimiessaan Autocheck heittää tutun jarrupalaherjan, jonka jälkeen uusi tuttavuus, eli jäähdytinnesteen punainen varoitus useammalla piippauksella :D Toisinaan näyttö on pikselimössönä. Mutta noi herjathan on ihan peruskamaa ja melkeinpä kuuluu asiaan :) Näillä mennään.

                                Comment


                                  #46
                                  Juu ei ollut tuon ikäisessä tuota nopeudenvaroitinta. 200:ssa em. ominaisuutta ei taida ollakaan lainkaan?

                                  Entisessä turboquattrossa teki melkein samaa joskus; nopeusmittari, kiekkamittari ja ajotietokone hävisi toiminnasta.
                                  Jokin yksittäinen lanka/kupari menettää kosketuksen, koska osa mittaristosta häviää.
                                  Sinulla saattaisi komponenttien ja liittimien pinnien uudelleenjuottaminen auttaa, jos mittaristo toimii muuten oikein?

                                  Pääsiäisen seutuun tullut kasiin useita satoja kilometrejä ja vieläkin vaan autocheck jaksaa toimia (vinkuu jarrupaloista).
                                  Paloissa on pintaa, mutta mitä luultavammin johdot oikealta puolelta poikki. Laitoin hyppylangan vasemman palan liittimeen ja
                                  symboli hävisi autocheckin näytöltä. Menin sitten tekemään saman jutun oikealle puolelle, niin valopa tuli takaisin.

                                  Jossain kohtaa selvästi katkos. Meinasin kylmästi vaan vetää johdot kokonaan pois lokasuojien sisältä konehuoneen puolelle ja sitä kautta rueta
                                  seuraamaan ja etsimään katkoskohtaa. Itse kulumisenvaroittimella ei ole minulla mitään käyttöä, koska palojen pintoja tulee muuten seurattua...

                                  Comment


                                    #47
                                    Tai suoraan maihin jo mittariston liittimestä.

                                    Comment


                                      #48
                                      Juu olisihan tuo mittaristonkin pää yksi vaihtoehto. Pitäisi sitten etsiä kuvista se oikea karva, mikä katkaista ja lyödä maihin...

                                      Käyttösataseen vaihtelin 200:n plyysijakkarat muutama viikko takaperin.
                                      Ehjät ja siistit kun ovat, niin jopa on mukava ajella matkaa. Keskikyynärtuki tuli samassa paketissa.

                                      Etu- ja takapenkit menee heittämällä paikoilleen, varsinkaan kun ei ole sähkösäätöiset.
                                      Etupenkkien kiskojen päältä muovit pois ja edestä keskeltä stopparipultti. Sitten vaan penkkiä taaksepäin ja nosto pois.

                                      Takapenkkien istuinosa on vaan painamalla kiinni (jos 2 ruuvia puuttuu).Selkänojan kanssa joutuu tekemään enemmän töitä.
                                      Niskatukien sokat pois, ja sitten takakontin puolelta joutuu painamaan lukitustappien kynnet sisään, jotta ne saa sisäpuolelta nostettua pois.
                                      Alhaalla on enää taitettava kaksi "metallikynttä" auki ja sittempä penkit on irti.
                                      Attached Files
                                      Viimeksi muokannut Härski; 11.2.2013, 21:25.

                                      Comment


                                        #49
                                        Ryhdikäs peli. En voi tosin sanoa olevani kiinamaskin fani :)

                                        Pitäisi sitten etsiä kuvista se oikea karva, mikä katkaista ja lyödä maihin...
                                        Eiköhän nastat päde kasinkin mittariin. Eli nasta kymppi ruskeasta liittimestä mittariston päästä.
                                        Attached Files

                                        Comment


                                          #50
                                          Pientä remonttia tehty kasiin.

                                          Öljypohjan tiiviste meni uusiksi tuossa öljynvaihdon yhteydessä. Vanha tiiviste oli ihan ok näköinen, vaikkakin hieman kostea ympäriinsä.
                                          Nyt se jäi välistä pois ja tilalle tuli loctiten tiivisteliimasta tehty tiiviste. Mitä nyt seurannut, niin hyvin vaikuttaisi pitävän öljyt oikeassa paikassa.

                                          Öljyiksi tuli valvolinen maxlife 10w-40 litkut. Voisi jopa kuulla moottorin käyntiäänen siisteytyneen noihin gulfin litkuihin verrattuna.
                                          Edellisen öljynvaihdon kilometreistä ei ollut tietoa, niin on tuokin nyt hoidossa. Helppo pitää kirjaa noistakin nyt jatkossa.

                                          Etujarrupalat tuli vaihdettua tänään kaverin avustuksella.
                                          Vasen puoli meni harjoitteluksi, kun ei tiennyt miten tuo ufo-jarru purkaantuu oikealla (helpoimmalla) tavalla.

                                          Jarrulevyn pieni kiinnitysruuvi ei lähtenyt auki ehjänä kummaltakaan puoleta. Reunuksen joutui hakkaamaan pois, jotta levyn sai navasta pois.
                                          Kantaa jäi kuitenkin napaan, niin levykin pysyy hollillaan sen avulla, kun pakettia kasaa...

                                          Kertaalleen käyttää satulan kannakkeineen irti navasta ja tajuaa miten olisi voinut homman tehdä.
                                          Oli sitten oikealle puolelle paljon nopeampi tehdä. Jarrut tuli kuntoon noilla tarvikemallin paloilla, jotka kävivät tosiaan heittämällä paikoilleen.
                                          Jarrupalojen kulumisenvaroitin noista paloista puuttui, mutta se ei olisi tullut käyttöön muutenkaan...

                                          Asennuksen jälkeen meinas hieman jännäkakka tulla, kun otin autoa tallista pihalle koeajoa varten.
                                          Fiksuna rupesin peruuttamaan autoa pois ja kappas; ei oikein olleet männät hakeneet paikkojaan satuloissa, niin eihän autossa ole vielä "jarruja" :D
                                          Käsijarru onneksi toimii ja pitääkin hyvin, niin sillä sai auton pysähdyksiin.

                                          Palojen vaihto olikin ajankohtaista, hyvä että muutama milli oli pintaa noissa vanhoissa.
                                          Katsastus tässä loppuvuonna, niin eipähän tartte noiden puolesta jännittää.
                                          Ja tuskin nyt vähään aikaan tarttee noita uusia. Vähän tulee kilometrejä autoon, niin ei mene hukkaan tuo (kuluvien)osien uusiminen pikkuhiljaa.

                                          Säilyy mielenkiinto autoa kohtaan, kun saa ajella huoletta ja joskus olla monta päivää putkella kädet *askassa :)

                                          Kuvassa irrotettu satula ja näkyypä tuossa rikkonaista levyn kiinnitysruuvia, tai tähteet siitä...
                                          Ainiin, onneksi on ufojarrut, niin ei ruosteiset jarrusatulat paista vanteen välistä. Vähänkö fiksu ollu audin insinööri :P
                                          Attached Files
                                          Viimeksi muokannut Härski; 11.5.2011, 22:41.

                                          Comment


                                            #51
                                            Nuo 17" rh:t ovat palvelleet hyvin tähän asti, mutta 16" orggis-bbs:t polttelivat kovasti mielessä.

                                            Kaksi kappaletta noita 16" löysinkin lötköfoorumin kautta ja 3 lisää joutsenon suunnalta, kiitokset sinne suuresti.
                                            Samasta paikasta tuli myös puuttuvat keskilätkät.



                                            Sama operaatio näillekin mitä tein viime talvena noille 15" bbs:lle. Eli lakka reunoilta pois ja hionta + kiilloitus käsin.
                                            Nämä 2 vannetta olivat suhteelliset helppotöiset...

                                            Noista kolmesta bbs:stä menee 2 maalattavaksi ja kiillotettavaksi vielä, niistä juttua myöhemmin.
                                            Viimeksi muokannut Härski; 28.6.2011, 17:19.

                                            Comment


                                              #52
                                              Vaikeintahan tuossa hommassa meinaa olla pitää se kiillotuslaikkaa paikoillaan, ettei lipeä karaa myöten jyrsimään :)

                                              Comment


                                                #53
                                                Kolmen muun vanteen väri ei ole alkuperäinen, tai edes lähelle sitä, niin projektihan tästäkin tuli...
                                                Vannetta kun on saanut "pearl white effect" ja "audi silver" -värillä ainoastaan.

                                                Yksi jää punaisena odottamaan mahdollista tarvetta ja kahdesta tulee sitten alkuperäisen näköinen (tai hyvin lähelle sitä).
                                                "Audi silver, Z7P" on ihan passeli väri, jos vaan sitä saisi jostain hommattua.

                                                PPG ei tunne noita vanteiden värejä, niin joutui hieman soveltamaan katsomalla vag-värikartoista käypästä väriä.
                                                Vertasin eri hopean sävyjä auringonvalossa ja varjossa vanteiden muoviseen keskilätkään; katsotaan miten käy :)




                                                Vanteiden keskilätkien audi-merkkejä kysyin laakkoselta, kas kummaa; valmistus lopetettu tänä vuonna jossain vaiheessa.
                                                Täytyy jokin toinen ratkaisu keksiä noiden suhteen sitten.
                                                Viimeksi muokannut Härski; 11.2.2013, 21:25.

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Jos meinasit mustia mutterikeskiöitä, niin niitä kyllä sai ainakin puolivuotta sitten ihan hyvin.

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Ai saako sen mustan keskiömerkin vielä erikseen muovisesta keskiökapselista? Se hopeointi rapisee jotenkin kummallisesti vuosien saatossa, joten mullakin olisi tarvetta ainakin parille sellaiselle.

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Jasso, juuri niitä mustia merkkejä...

                                                      Kaveri eräässä autotalo laakkosessa töissä, oli kysynyt varaosapuolelta -> ei saa enää.
                                                      Oli jossain vaiheessa ollut Tampereen liikkeessä muutama, mutta eipä näy enää varastosaldossa.

                                                      Joo merkin saa irti/erikseen ja etka löysi sille osanumeron: 443 601 153.
                                                      Sama merkkiä on ollut ainakin 15" ja 16" bbs rg043:n keskilätkässä.

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        Yhden vanteen sain maalattua "koemielessä" vag-konsernin värikartasta löytyneellä värillä.
                                                        Hieman varjoisaa oli kuvaa ottaessa, mutta sävyero alkuperäisen maalipinnan ja minun valitsemani värin välillä on aika selvä.

                                                        Vasemmalla alkuperäinen väri ja oikealla vastikkaan maalattu. Keskilätkiä en maalannut, mutta niiden mukaan on valittu tuo värisävy.
                                                        Attached Files
                                                        Viimeksi muokannut Härski; 11.2.2013, 21:25.

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Milläs tost huulloksesta (renkaat päällä) olis nopee vetästä noi hapettumat reunasta pois. Pitäis tehä pika elvytys ettei pahemmiks menis ja käsi pelil loppu usko ensinmäisen 30cm pätkälle?

                                                          Comment


                                                            #59
                                                            Nopeesti ei saa hyvää. Useita tunteja per vanne saa tehdä töitä, jos järkevän näköisen haluaa.
                                                            Hutiloiden jne taas jälki on mitä on :P Ei isolohkolötkön alla huonokuntoisia vanteita pitkään viitsi katsella...

                                                            Kunnostus onnistuu renkaat päällä. Renkaat voi suojata vaikka ilmastointiteipillä tms, jotta pääsee koneella käsiksi.
                                                            Tuota vanhaa lakkapintaa ei ole mitään mieltä rueta hiomaan, maalinpoistoaineella vaan lakkakerros kokonaan pois.

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              Vannesarja tuli valmiiksi tätä kesää ajatellen. Renkaat tilattu camskillistä ja niitä odotellessa...
                                                              Kooksi tulossa ohjekirjassakin mainittu 225/50r16. Autoa kun ei ole tarkoitus madaltaa, niin saa siellä renkaissa ilmaa olla :)

                                                              Näin tuon kokoisen renkaan ko. vanteella paikoillaan, ja ei näyttänyt yhtään hassummalta. Luulisi pyöräkotelonkin täyttyvän.
                                                              Attached Files
                                                              Viimeksi muokannut Härski; 11.2.2013, 21:25.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X