Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 80 typ89 kunnostusta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 80 typ89 kunnostusta

    Heti alkuun voisin sanoa, että suurta projektia tästä ei tule, vaan ehkä ennemminkin jotain päiväkirjan tapaista. Ja budjetti tulee olemaan melko minimaalinen, joten mitään näyttelyautoa tästä on turha odottaa. Itselleni ensimmäistä autoa ihan käyttöautoksi vain rassailen. Tämä on siis ensimmäinen autoni ja aikaisempaa kokemusta autoista ei juuri ole, joten kysymystulva saattaa olla aluksi todella suuri :) Mopoja olen rassaillut joten perus tekniikka-asiat ovat hallussa. Työkalujen ja välineiden määrä on hyvin rajallinen. Rassailen autoa siis pihassa, tai jos tarvii esim. autoa tunkata/pukeille nostaa niin on tuossa autokatos jossa on betonilattia.

    Eli viime keväänä katselin itselleni pikkuvikaista autoa, jota kerkeäisin reilun vuoden verran rassailla ennenkuin saisin kortin. Kaverilla oli sopivasti pikkuvikainen Audi 80 myynnissä kohtuulliseen hintaan. Joten kävin siis hakemassa auton omaan pihaan. Audi on siis vajaaveto typ89, moottorina toimii 1.8S kaasutinkoneella ja vuosimalli on 1987. Mittarilukema näyttää lähemmäs 380tkm. Leimaa ei ole ollut vajaaseen kahteen vuoteen. Audi on melko vähillä mukavuuksilla varustettu: penkinlämppärit, sähköpeilit, keskuslukitus. Mutta esim. ohjaustehostinta ei ole. Auton maalipinta on melko haalistunut, konepellistä ja katosta melkein vaaleanpunainen. Konepellistä ja katosta on joskus lyöty puukko läpi ja sen seurauksena puukotusreiät on paikattu ja konepelti ja katto on maalattu uudestaan alkuperäisen väriseksi. Katosta ei löydy mitään jälkiä ulkopuolelta, mutta sisäpuolella kattoverhoilussa näkyy hieman vaaleampi viiva jos tarkkaan katsoo. Konepellin reikä paikattu myös siististi, ei näy ulospäin mutta pellin alta näkee paikkaukset. Auton huolellinen peseminen ja vahaaminen punaisella värivahalla sai auton uuteen kiiltoon (verratkaa kuvien taustalla näkyvään -89 corollaan ;) )

    Kuvia audista lisäilen tuonne: https://picasaweb.google.com/paulus....eat=directlink

    Mutta laitetaanpas hieman listaa mitä autossa on leimalle laitettavaa:

    -Jarruputket poikki
    -Takasumuvalo ei toimi (Katkaisija hajalla)
    -Takavasen iskari tai jousi narisee (?)
    -Pakoputki pörisee, äänenvaimentimen hitsisaumassa pienenpieni reikä

    Eli melko pienellä vaivalla leiman pitäisi saada. Jarruremontin käyn ihan liikkeessä teettämässä, kerta isäni sen lupasi maksaa :)

    Muuta vikaa mitä audissa on (minun tiedossa):

    -Peräkontin pumput ovat sanoneet sopimuksensa irti
    -Vasemmanpuoleinen ja keskimmäinen lämmönsäätönamikka ei pyöri loppuun asti
    -Sivupeilien sähkösäätö ei toimi kuin kuskin peilissä vasen-oikea välillä ja apukuskin peilissä ylös-alas
    -Penkinlämmittimet
    -Jompaankumpaan suuntaan käännettäessä ja kiihdyttäessä samaan aikaan, saa jostakin oikean eturenkaan tienoilta hankaavan äänen aikaseks (ei omakohtaista kokemusta, en ole päässyt testaamaan Audia vielä tiellä)
    -Keskuslukituksen pumppu jumittaa
    -Mittariston kello hajonnut

    Eli vikoja on useita, mutta ei välttämättä haittaa paljoa käytössä. Mutta minullahan on yli puoli vuotta aikaa laittaa Audi priimakuntoon ennenkuin kortin saan ;)

    Sitten muuta mitä Audiin meinasin tehdä:

    -Peltivanteet maalata/maalauttaa
    -Aluvanteet maalata/maalauttaa
    -Sisustaa siistiä (maalata, puhdistaa yms.)
    -Pientä ulkomuotofiksausta
    -Uudet kesärenkaat (_EHKÄ_ myös uudet aluvanteet?[jos budjetti sallii])

    Sitten vielä lista asioista mitä tähän mennessä olen kerennyt tekemään:

    -Lämppärin kennon paikkaus (inkiväärillä)
    -Pakoputken kannatinkumien vaihto
    -Mittariston maalaus
    -Punaiset ledit mittaristoon ja keskipaneeliin
    -Ovenkahvat korjattu
    -Takarengas ei vuoda enään pienen ajolenkin jälkeen

    Muuta en ole vielä kerennyt tekemään, mutta nyt lopputalvesta olisi tarkoitus ruveta laittamaan autoa kuntoon.

    Kertokaapas mielipiteitä autosta, tyyppivikoja mitä kannattaisi tarkistaa, vinkkejä, ohjeita kunnostuksiin ym.! Kuuntelen mielelläni!

    EDIT: Kuvat näkyvät jälleen picasassa.
    Viimeksi muokannut Ukkopaha; 14.6.2011, 16:23.

  • #2
    Mittariston oisin kyllä jättäny maalaamatta. Kromikehykset oisin sen sijaan laittanu. Kannattaa kattella jos jostain saisit käsiis ohjaustehostinpaketin. Sen laittaminen ei mikään mahdoton homma oo. Meinaan 5 kierrosta laidasta laitaan on aika saatanasti! Vrt. tehostettu n. 3 kierrosta. Tämä siis siinä tapaukses jos meinaat autoa pitää.

    Penkinlämmittimistä on todennäkösesti vastukset katkennu. Toki enste kannattaa kattoa tuleeko niille virtaa. Voi olla korjattavis tinaamalla. Takalasinlämppäristä voi olla katkaisin paskana.

    Koitas raottaa sitä oven ja korin välistä haitarikumia. Sieltä löytyy melko varmasti syyllinen peiliin. Joitain johtoja poikki.

    Comment


    • #3
      Meinasin muitakin muoviosia maalailla punaiseksi sisältä. Jotain pientä vain. Tuota ohjaustehostinta täytyy kyllä harkita vakavasti. Auto minulla pysyy kyllä ainakin pari vuotta. Ellei sitten quattro-himo kasva liian suureksi ;) Miten kalliiksi suurinpiirtein tulisi tuo ohjaustehostimen asennus? 1800mk näyttäisi jonkun ohjeen mukaan olevan. Mutta nuokin hinnat taitaa olla jos osat on uutena ostettu. Ja hinnat on luultavasti muuttunut markka-ajoilta.

      Ovipahvit on tällähetkellä irti, joten voisin yleismittarilla mittailla ne peilien säätönamiskat. Muistaakseni kesällä ne mittasinkin mutta en muista oliko niissä vikaa.

      Tuohon takasumuvaloon kaipaisin hieman helppiä. Eli kyseessä on melko varmasti oikosulku, koska kun auto on käynnissä ja sumuvalon laittaa päälle, muut valot himmenee hieman ja kierrokset laskee ~100rpm. Näkee selvästi kiekkamittaristakin. Sumuvalolle asti ei siis tule virtaa. Sulakkeet on kunnossa. Eli onko näissä jotakin vakiopaikkaa josta johdot rispaantuvat poikki? Katkaisijan pitäisi olla kunnossa.

      Comment


      • #4
        Onnea rojektiin. Mietiskelin tuossa että olisikohan mahdollista, että johdot olisivat hapertuneet myös peräluukun taivekohdasta. Melko tyypillistä kuitenkin näissä vanhemmissa jo, etenkin peräluukun johdotuksen kanssa. Tuolla näyttäs olevan jotain vastaavaa asiaa/ongelmaa.

        Mittaristopaneelin maalaamisen olisin kyllä jättänyt itsekin väliin, ellet sitten ihan välttämättä tahdo sitä punaisena pitää ;)

        Ei kannata sitten kovinkaan usein vahata punaisella värivahalla, tein itse näin ja nykyään auton pinta muuttuu välittömästi laikukkaaksi vahauksen jälkeen. Myllytys tuottaisi ihmeellisyyksiä aikaan, joten jos kiinnostusta moiseen niin kannattaa kokeilla/oppia.

        Comment


        • #5
          Multa saat ehjän tehostetun ohjausvaihteen 50 eurolla.

          Comment


          • #6
            Miulla pitäisi olla säiliö ylimääräisenä. Joitain letkuja ehkä. Eivät ole hinnan kiroissa.

            Comment


            • #7
              No tuohon hintaan kannattaa kyllä jo tarttua tilaisuuteen! :) Illan homma laittaa tuo tehostus.

              Tuli mieleen et eihän vain takasumun ja takalasinlämppärin kytkin oo menny sekasin. Koska jos noin rankka oikosulku ois jossain ni kyllä pitäs savun jo nousta.

              Comment


              • #8
                Täytyypä ruveta vielä vakavammin harkitsemaan tuota ohjaustehostinta :D laittelen yv:tä tässä illan mittaan kunhan saan päätökseni tehtyä/rahani laskettua.

                Hmm... Ei ole aivan mahdoton ajatus Anssilla. Sumuvalo nimittäin toimi ennenkuin rupesin kojelautaa purkamaan :D Olikos siinä jotkut värit niissä liittimissä? Muistelisin että toinen olisi keltainen ja toinen ruskea? Vai menikö muistelot pieleen? :)

                Täytyypä töiden jälkeen käydä tutkimassa ja mittailemassa lisää.

                Comment


                  #9
                  Rattiakseli ja sen läpivientikumi menee kans vaihtoon jos tehostimen laitat.

                  Comment


                  • #10
                    Kyllä niis on eri värit mutta en kyllä nyt ulkoa muista mikä on mikin. Voin kyllä nyt 100% varmuudella sanoa et sekasin ne on menny tuon remontin aikana. Koitas panna takalasinlämppäri päälle ja käy kurkkaas palaako sumari.

                    Comment


                    • #11
                      Onko varmaa että rattiakseli ja läpivientikumi menee vaihtoon? Löysin tämmöisen ohjeen tehostimen asentamisesta eikä tässä puhuta mitään rattiakselista ja läpivientikumista?

                      Takalasinlämppärin katkaisijassa on muistaakseni jotakin pielessä. Siinä palaa se oranssi merkkivalo kokoajan vähän väristen, välillä se sammuu. Napin painamisella ei taida olla vaikutusta kummemmin. Vai olikohan niin, että napin kun painaa niin että lasinlämppäri olisi päällä, niin merkkivalo ei värise, mutta jos painaa uudestaan niin että lämppäri ei ole päällä niin merkkivalo värisee.

                      Comment


                      • #12
                        Tuon toverin kans just laitettiinki tehostin :) Rattiakselia ei vaihdettu, eikä liioin läpivientikumia. Vanhan rattiakselin saa kyllä kiinni turvallisesti vaikkaki jokin muutos me tehtiin sillon siihen. En vain muista mikä.

                        Kannattaa suosiolla hakee uus kytkin. Mulla oli ysikymppiseski aikanaan jotain ongelmaa katkasimen kans.

                        e: Noin 20€ näyttäs olevan suomihinta katkasimelle ettei siinä ainakaa konkurssia tuu jos sellasen hakee.

                        Comment


                        • #13
                          Kaikkea sitä näköjään netistä löytää ;) Rattiakselilla taisi olla eri booritus, pienellä väkivallalla taisi mennä paikalleen.

                          Comment


                          • #14
                            Jooh, käytin foorumin hakua :D

                            Kävin äsken testaamassa uudestaan sumuvalon ja takalasinlämppärin katkaisijoita. Lämppärin katkaisijassa paloi siis kokoajan se oranssi kolmionmuotoinen merkkivalo. Sumuvalo ei toiminut kummastakaan katkaisijasta. Eli taitaa lähteä katkaisija vaihtoon.

                            Peilien säätökatkaisijaa olen myös tutkinut. Sieltä löytyi pölyä ja muuta moskaa välistä niin napit liikkui tosi jäykästi. Avasin sitten katkaisijan ja siinä samalla hajotin toisen polttimon siitä :( taitaa lähteä jostakin ledit tilaukseen. Näyttäisi aika helposti menevän esim. 3mm ledit siihen tilalle. Ja punaiset tietenkin ;)

                            Ei muuten kovinkaan kivaa tuolla ~20C pakkasessa niitä liittimiä irrotella. Audin päällä on nyt jonkin verran sellasta kovaa lunta, melkein jäätä, joten nyt siis takaluukku ei mene kiinni asti :D Täytyy varmaankin odotella lämpimämpiä kelejä tai sitten mennä hiustenkuivaajan kanssa sulattelemaan lumia pois :D

                            E: Osaisiko kukaan sanoa noiden katkaisijoiden liittimien värit? Toinen oli keltainen ja toinen muistaakseni musta. Keltaisesta olen varma, mutta musta saattoi olla myös ruskea. Oli niin pimeää jo silloin etten nähnyt sen kattovalon valossa tarkemmin.
                            Viimeksi muokannut Ukkopaha; 11.2.2011, 08:31.

                            Comment


                            • #15
                              Jaahas, täällä työharjottelussa tuntuu olevan luppoaikaa sen verran että kerkeän päivitellä tätäkin.

                              Lauantaina päätin siis ihmetellä konehuonetta hieman ja mahdollisesti ottaa kuviakin siitä. Noh, konepellin avaussalpa oli jumissa, varmaankin jäätynyt. Varovasti nyin ja ränksläsin sitä, kunnes konepelti aukesi. Salpa oli jäykkä vieläkin. Siinä hetken ihmeteltyäni laitoin konepellin kiinni, mutta se ei mennyt kiinni asti. Ajattelin että se avaussalpa oli jäätynyt auki-asentoon ja menin sitä rämppäämään varovasti, kunneks kuului "naps" ja salpa muuttui löysäksi. En uskaltanut laittaa konepeltiä kiinni koska pelkäsin etten saa sitä enään auki :) Eli tänään pitäisi katsoa että mitä hajosi. Luulisin vaijeria, koska olin joskus katsovinani että sen vaijerin pinnoite oli kulunut ja sisältä näkyi todella ruosteista metallia. Siinä samalla vaihdan myös vaijerin läpiviennin sulakepoksin vierestä, koska se falskaa vettä sieltä välistä auton sisälle.

                              Tämmöistä siis tälläkertaa :) oikeastaan ei edes harmita vaikka vaijeri olisi poikki, vaihtokunnossa se oli muutenkin :D

                              E: Häiritsee tuon mittariston digitaalikello jonka näytöstä puolet hajalla. Onko mahdollista vaihtaa pelkkä kello vai meneekö koko mittaristo vaihtoon?

                              Comment


                              • #16
                                Kello on erillinen palikka.

                                Comment


                                • #17
                                  Eilen illalla autotallin katolta tippui lunta. Onneksi tajusin asian jo hyvissä ajoin talvella ja ajoin audin tarpeeksi kauan autotallin reunasta. Mutta, lumi tippui audin viereen ja valui siitä audin kylkeen, eteen ja taakse. Mitään lommoja tai ruttuja ei tullut, mutta ei ole kiva homma kaivaa autoa lumikasasta ulos. No, se ei ole ongelma, reilun tunnin verran jos lapion kanssa heiluu niin homma saattaisi olla siinä.

                                  Kuva

                                  Sitten pieni kysymys. Aiheesta on ollut keskustelua foorumilla aikaisemminkin, mutta jostakin syystä en ole saanut tarpeeksi selkeää kuvaa, miten homma tulisi hoitaa. Eli konepelti on mennyt kiinni, mutta konepellin avausvaijeri on poikki. Maskin irroittamalla sain käsiini vaijerin, josta vetämällä konepelti aukesi apukuskin puolelta, mutta kuskin puolelta vaijeri irtosi ja roikkuu nyt ulkona. Äsken postaamastani kuvasta joku saattaa huomatakin, miten vaijeri nyt menee.

                                  Hommaa hankaloittaa vielä se, että akku on tyhjä. Eli en pysty siirtämään autoa siten, että sinne alle mahtuisi. Auton alta konepellin vissiinkin saisi auki? Onko muita keinoja miten konepellin saisi aukeamaan?

                                  Viimeiseksi vaihtoehdoksi taitaa jäädä akun lataaminen vaikkapa tupakansytyttimen kautta.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Nyt on auto kaivettu lumihangesta. Auton toimintaa testatessani, ihmettelin kovasti kun auto ei millään jaksanu liikkua eteenpäin. Syyksi paljastuikin vanhat tulpat. Tulppien vaihdon jälkeen kone otti kierroksia todella nopeasti aikaisempaan verrattuna ja auto tuntui liikkuvan taas normaalisti. Hetken kerkesin jo epäillä jarrujen jumiutumista/jäätymistä.

                                    Nyt on vaan seuraavana hommana konepellin avausvaijeri. Konepellin saan nyt auki rautalankojen päistä nykimällä. Mutta nyt kun vaijeri on irti ja ensimmäiset vesisateet tulivat, vesi valui vaijerin läpiviennin reiästä auton sisätiloihin. Nyt pitäisi äkkiä saada uusi vaijeri ja tiivistekumi siihen. Reikä on nyt tilapäisesti tukittu vanhalla tiivisteellä.

                                    Sitten pieniä vinkkejä kaipaisin tuohon kuskinpuolen oveen. Ovi aukeaa sisäpuolelta, mutta ei ulkopuolelta. Oven avausmekanismista on siis se pieni rautatanko irronnut ulkokahvan kiinnikkeestä, enkä saa sitä tankoa millään pysymään kiinnikkeessään. Myydäänkö näitä kiinnikkeitä erikseen vai meneekö koko kahva vaihtoon?

                                    E: Sain kahvan toimimaan myös ulkopuolelta. Nyt on ongelmana ovipahvien asennus. Se vaijeri pitää siis saada sisäkahvaan kiinni ja samalla ne kiinnikkeet pitää saada oveen kiinni ja sitten se rako on niin ahdas, ettei vaijeria mahdu laittamaan kunnolla sisäkahvaan kiinni.
                                    Viimeksi muokannut Ukkopaha; 4.4.2011, 19:25.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tuosta vaijerin kiinnityksestä sen verran, että kahva lähtee ovipahvista irti eteenpäin vetämällä, ainakin omassa menee vaijeri kahvaan näppärästi kiinni kun ovipahvin laittaa paikalleen, ja vasta sitten pujottaa sen koukun vaijerin päässä kahvaan kiinni. Toivottavasti jotain apua tuosta :) Niin ja jos vaijerin kiinnikkeet on rikki niin kannattaa se vaijerin pää kiinnittää vaikka teipillä siihen kahvan kohdille jo valmiiksi, ei tarvi sitten ovipahvin jo ollessa paikallaan kaivella sitä esille.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Tuosta oli suuri apu! Kiitokset tuosta. Kaverin kanssa laitoimme yhden ovipahvin paikalleen vaikeammalla tavalla, eli ensin vaijeri kahvaan kiinni ja sitten ovipahvi paikalleen. Noin 30min meni laittaa se paikalleen. Toisen ovipahvin sain kertomallasi tavalla yksin 15 minuutissa :) Nyt on siis takana ovipahvit paikallaan.

                                        Konepellin avausvaijerin laitoin tilaukseen. Täytyypä vaijeria odotellessa laittaa etupahvit paikalleen ja jospa sen keskikonsolin laittaisi vielä kiinni. Sitten taitaa sisusta tuhkakuppia ja hanskalokeroa vaille kasassa. Ulkoa auto on myös melkolailla kasassa, etumaski vain on irti (ja hajalla).

                                        Pari päivää sitten vastaan tuli typ89, jossa oli maskiin upotettu suorakaiteenmuotoiset lisävalot. Onko tämmöinen maski siis ollut saatavilla lisävarusteena vai onko ne vain itsetehtyjä viritelmiä? Mietin vain, että onko niissä korkeudensäätö ja onko niistä hyötyä. Nyt kun on maski hakusessa, niin semmoista valomaskia voisin harkita.

                                        Comment


                                        • #21
                                          On saanut ihan orggis varusteena, mutta luulen vähän että hyöty on +-0 niillä. Ei kokemusta tuosta lisävalomaskista, mutta omassa kasikympissä ainakin oli todella hyvät valot kun vertaa moneen uudempaan, ja releyttämällä paranee entisestään.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Laita vaan orkkis maski, paljon paremman näköinen. Ääni releytykselle.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Releytystä olen itsekin harkinnut. Xenoneita mietin myös, mutta ei ole järkeä näihin umpioihin laittaa xenoneita, koska vastaantulijat sokaistuu. En ole päässyt testaamaan noita valoja tien päällä niin en yhtään tiedä millaiset ne on. Ja valoihin meinasin panostaa hieman enemmän. Tosin Jos alkuperäiset valot on hyvät niin releytys riittää. Sitten muistaakseni Philipsillä oli jotkut polttimot, joista lupaavat 90% lisää valotehoa. TM:n testi sanoi valotehoa olevan muistaakseni viidennes enemmän kuin tavallisilla. Semmoiset vielä laittaisi, niin saattaisi kelvata minullekin :)

                                              Comment


                                              • #24
                                                Ysikympin valoissahan on sitten vielä h1 lisäpitkä, joten lienevät vielä pykälän paremmat kuin kasikympin valot.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Ja releytyksen jälkeen apupitkiin voi heittää 100 W:n polttimot, jolloin näkyvyys pitkillä on jo varsin mainio.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Kenelläkään tietoa mistä sais typ 89:iin linssiumpioita ?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      http://www.autoimago.com/tuotteet.html?id=15/10

                                                      Tarkoitatko tämmöisiä? Nuo on siis uudempaan B4 koriseen, eli ei sovi typ89. Olen itsekin yrittänyt etsiä semmoisia pitkään, mutta ei ole löytynyt. Olen etsinyt niitä ebaysta, saksalaisista liikkeistä ja jopa venäläisistä tuning-liikkeestä olen katsonut, mutta ei ole löytynyt typ89iin sopivia.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Joo vähän samantyylisiä, ehkä ilman daylighteja... Mäkin oon yrittäny joka paikasta selata. Yhet oon löytäny olikohan ebaysta (?), mutta myytiin 50 parin minimi erässä. Sais jonkun verran modailla, että sais sopimaan noi B4 umpiot, ainakin lokarit ja konepelti, eli ei kiitos : D

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Minäkin löysin muistaakseni alibabasta, mutta sielläkin oli tuo 50 parin alaraja. Noita B4 umpioita en jaksa ruveta sovittelemaan, koska tää Audi mulla tuskin montaa vuotta pysyy :D

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Kyllähän xenonit tuohon sopisi, ulkonäöllisesti ja muutenkin, eikä vastaantulijat sokaistu kunhan suuntaat valot oikein. Itellä jälkiasennusxenonit normiumpioissa oikein suunnattuna, toimii..

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X