Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

80q 1.8T jääratahauskuutin

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Tylsää, kun kukaa ei laita incaarii ajoistansa... Eikö porkkikselta löydy goprota vai eikö vaa kehtaa laittaa ihmiste ilmoolle :) ?

    Comment


    • Hyvinhän tuo näytti menevän, eihän tuosta puutu kuin viitoskoneen murinat :)
      Viimeksi muokannut Razur; 19.7.2015, 19:06.

      Comment


        Mikäs niissä jarruissa tökki, liian vähän tehoa vai liikaa lämpöä?

        Täytyy vissiin ens kesäks yrittää laittaa omakin vessa kuntoon, alkaa tovereiden kierrosenkat lähestymään pahaenteisesti. :)

        Comment


          Liian vähän tehoa. Ei riitä pohkeessa potku :)

          Paremmat jarrut ja vähän reeniä niin uskoisin viitisen sekkaa tuosta olevan hyvinkin mahdollista parantaa. Ehkä vähän tiukemmat jouset vielä kaveriksi.

          Moottori on hyvä vaikka ite sanonki :)

          Comment


            Isompimäntäiset satulat tai kuski punttisalille :)
            Moottori on kyllä tehtäviensä tasalla!

            Comment


              Moottori oli kyllä hauska :)

              Tällä on ajettu viimeksi 2017 syksyllä Pärnun ratapäivillä. Öljynpaine oli koko päivän vähän tavallista matalampi, mutta en antanut sen häiritä, kun trailerikyydillä olin. Auto oli sen jälkeen ajamatta ehtimisen takia aika pitkään, koska öljynpaineongelma piti saada selville. Lopulta kärräsin sen yritystoimintani yhteistyökorjaamolle, joka irroitti ja purki koneen. Syy oli aika ilmeinen.

              Click image for larger version

Name:	20200712_202411.jpg
Views:	3308
Size:	379,7 Kt
ID:	1893778

              Kaikki muu oli ehjää laakereita myöten enkä käsitä miksei kaikki rojut olleet siellä virolaisella asfaltilla...

              Nyt on kova draivi päällä, että tällä ollaan 3 vuoden tauon jälkeen taas Pärnussa. Peliaikaahan on vielä monta viikkoa. Lohko on koneistamolla ja kansi lähtee huomenna tsekkaukseen/pesuun/plaaniin. Uusi cromo-vauhtipyörä käy puntituksessa. Jospa ensi kuun alussa olisi pata kasassa ja hetimiten sitten keulallakin. Ainakin takajarrut pitää remontoida ennen katsastusta ja siellähän sitten nähdään mitä kaikkea muuta.

              Tuossa käsitelty jarruhomma tuli ratkaistua niin, että laitoin joutavana hyllyssä olevat RS2 (= 993 carrera) -satulat ja lopputulos on kyllä sangen ok. Ne on vaan verraten painavat eivätkä monoblockit :|

              Kesällä 2017 ennen kyseistä ratailua teetin yhteen vara-ahtimeen vähä modeja ja se on nyt TD06-20G billetti. Olikohan se nyt noin 52/54. Heräily ei merkittävästi kärsinyt.

              Comment


              • Mielenkiintoinen ja itselle uusi projekti, piti kahlailla läpi alusta lähtien. Millä kierrosluvuilla näillä ahtimilla on ns. täysi hönkä päällä?

                Comment


                • Olikos tässä 06a/b motti? Jos on niin niihin ainakin käy pienellä modillä (päittäislaakerille ajettava ura keskipukkiin) ekan sulupolven tfsi motista teräsrunkopukit. Toki pelkän gridlenki kun laittaa niin helpottas tuota ongelmaa.

                  Comment


                    Ihan 058 alakerta on.
                    Viimeksi muokannut MikaSS; 19.7.2020, 10:03.

                    Comment


                      Itsekin huvikseni luin alkupuolta uusiksi näin 10 vuoden jälkeen. Aika kovasti joka käänteessä paistaa tiukalla budjetilla tekeminen. Tästä tuli kuitenkin pitoauto hauskuutensa puolesta niin nykyään ei ole ihan niin justiinsa kulujenkaan kanssa. Kunhan vaan pääsisi ajamaan :)

                      TD06 ei ole vielä vinalla käynyt. Bensalla 500Nm @ 3900rpm. Viinalla TD05HRA-16G 500Nm @ 3100rpm. Voi olla että palaan vielä tuohon pienempään, mutta katsotaan tämäkin nyt viinalla ensin.

                      Jos vielä repeää runkolinja, pitää tehdä jotain muutoksia. Joko Kenax tms custom pukit tai sitten uudempaan lohkoon siirtyminen. Siinä vaan tulee aika paljon oheista, kun osa letkutuksista ja koneen kannakointi jne jne menisi uusiksi. Toisaalta ei huvita tuota tilaakaan kovin moneen AEB-lohkoon ajella. Aika monta tuntia menee siihenkin kaikkineen.

                      Hain eilen poratun lohkon Kiteen koneistamolta. Vaihtoivat samalla apuakselin laakerit, ajoivat dekkitason ja viilasivat uudet männänrenkaat minun speksiin. Tulee nyt eri kampiakselilla kuin oli viimeksi ajossa (koska en löydä sitä toista..). Tässä kampurassa oli pieni oikomistarve ja kiillotuksen se sai myös.
                      Kansikin on jo takaisin kotona. NPS ansaitsee kiitosta rivakasta toiminnasta! Ennen hoitoa bensalla testaten totesin jo yhden venttiilin vuotavan ja siellä oli ruostepilkkuja seetissä.
                      Kiitos myös Arille kiiteeläisenä paikallisapuna. En olisi itse päässyt mitenkään viikolla käymään siellä, mutta hän varastoi alakerran osia hetkisen.

                      Nyt sitten vaan ehtimisen mukaan kokoonpanoa.
                      Viimeksi muokannut porkkis; 30.7.2020, 10:12.

                      Comment


                        Vehkeet olis kasassa ja koeajettu. Ei ongelmia. Jarruja piti hieman elvytellä ja pitää vielä ennen ratailua hommata uudet palat - kuin myös vähemmän kulmikkaiksi jarrutetut renkaat.

                        Muutamaa kuukautta auki 10 vuotta sitten koko projekti sai alkunsa ja toteutettiin Pasin kanssa. Saman miehen kanssa läiskittiin uusi kone kasaan. Kerrassaan mainiota :)

                        Comment


                          On tämä kyllä hauska auto, vaikka itse sanonkin. Pärnu on taas koettu. Renkaiksi tuli R888R ja kierrosajasta lähti noin 1,5s aiemmasta.

                          Kytkin ei pitänyt. Osittain varmaan omista asennusmokista johtuen, esim ehkä turhan paljon rasvaa kytinakselilla. Laatikko kävi jo Pärnun jälkeen pois ja tavallisen S2-asetelman tilalle meni 707. Nyt pitää.
                          Jarrujenkin kanssa oli vielä aikamoinen episodi, kun alkoivat kalkkiviivoilla ennen reissua ravistamaan. Niukin naukin ehti senkin hoitamaan onneksi.

                          Valjastin vuosien jälkeen sähkösäädön ahtopaineelle (suutari ja kengät, jep jep). Se on ollut pois, koska kaasuläppä on ollut vikatilassa ja ei ole suostunut siksi ohjaamaan N75:ttä. Korjasin siis ensin kaasuläpän eikä siinä lopulta ollut muuta kuin tyypillistä jumitusvikaa. Ensin koko läppä pois kotelosta ja totesin, että pelkällä akselilla sopeutus menee läpi. Sitten vaan tarpeeksi rassausta, että liikui koko tyhjäkäyntisähkömoottorin alueen sulavasti. Sähkösäädöllä ja pestyllä ilmansuodattimella tuli 33 heppaa lisää muutaman viikon takaiseen verrattuna.

                          TD06:lla on nyt mitatusti reilu 10 heppaa enemmän tehoa bensalla kuin mitä oli TD05:llä oli viinalla. Pitää vielä vaihtaa isommat suuttimet, jotta nykysetupin voi laittaa etanolille, mutta eiköhän lopputuloksena kituminen lopu viitaten erään rallitähden repliikkiin.

                          Välitykset loppuu auttamatta kesken Kymiring-ajelua ajatellen. Tähänkin on resepti nyt mietittynä ja se ei ole 01E.

                          Comment


                            Kävin Ahvenistolla. Melkein sai renkaat lämpimäksi asti, kun kolmosvaihteesta poistui hampaat. Katellaan jatkot kevväämmällä.

                            Comment


                            • Itsellä oli b4 ensiautona ja nyt on alkanut projektiauto kiinnostaa. Haaveena on b3 tai b4 quatron ostaminen ja moottori swap olisi hyvikin kiinnostava projekti. Olenko käsittänyt oikein, että 1.8 AEB menee suoraan kasikympin vaihteistoon kiinni vai onko myös laatikko vaihdettu? Ilmeisesti auton saa myös rekisteröityä ongelmitta?

                              Comment


                                Kyllä saa. Alustan komponenttien ja jarrujärjestelmän tulee vastata vertailumallia, jonka tehon saa ylittää muistaakseni maks 20%. Näin vanhoja vehkeitä saa jo vähän virittää ihan luvan kanssa. Noita swappeja on tehty ja dokumentoitu useita, joten opintomateriaalia on tälläkin foorumilla paljon. Hakukone tulille ja lukemaan. Seuraavaksi Nettiauton peluuseen. :)

                                Comment


                                • Joo ei kuullosta mitenkään mahdottoman vaikealta projektilta. Kylllä tässä on hakuvahti ollu jonkun aikaa päällä, kun vaan sattuu tulla sopiva myyntiin niin pitää kotiuttaa.

                                  Comment


                                    Auto keräsi vaihteeksi pölyä 3,5 vuotta, mutta nyt alkoi tapahtumaan. 01A-askien kanssa pelleily loppuu nyt. 01E:n keppituntumasta en ole koskaan tykännyt, joten se ei ollut oikeastaan edes vaihtoehto. Valurautaakaan en fanita.

                                    Autoon on eilen pasi_ kanssa nostettu paikalleen B7 RS4 0A3 Getrag. Jokseenkin nostalgista, että 14 vuotta sitten saman miehen kanssa sepitettiin tähän samaan autoon AEB nokalle ja edelleen ruuvataan samaa autoa yhdessä. Kiitos Pasille :)
                                    Sen verran mitä B6/B7 S/RS tullut ajettua, kyseinen laatikko tuntuu todella kivalta käteen. Kaiken lisäksi exceliin välitykset laittamalla piirtää lähes samaa viivaa kuin minun itse pähkäilemä 01A-sekotelma eri vaihteistoista rataspareja valiten:

                                    Targetti on olla tämän kanssa Pärnussa ennen juhannusta. Ei ole suorastaan kiire, mutta vähän kuitenkin. Kardaani pitää lyhentää ja huoltaa, etuvetarit on täysi kysymysmerkki vielä, takamurikkaan pitää vaihtaa välitys 4.55 > 4.11, pakoputken kanssa voi olla jumppaa vaihteiston vaihdon takia, haltuun saamani brittivalmisteiset vaihteistonkannakkeet on mallia puolivalmiste ja ne pitää tehdä uusiksi, nopeusmittarin signaali pitää jostain generoida, jne jne jne.

                                    Tuntuu että 20 harrastusvuodessa alkaa jo unohtamaan asioita kuten B3 quattron kardaanin ristinivelen koko ei tule ulkomuistista. Löytyisikö tähän apuja kenenkään pienestä muistikirjasta?

                                    Click image for larger version

Name:	hauskuutin_0a3.png
Views:	535
Size:	9,4 Kt
ID:	1968145
                                    Click image for larger version

Name:	20240312_190307r.jpg
Views:	570
Size:	275,5 Kt
ID:	1968146

                                    Comment


                                      Mites nopeussignaali gps:llä? esim. https://www.aliexpress.com/item/1005001799203581.html

                                      Comment


                                        Tai tällainen: https://www.ultraperformance.co.uk/0...-trigger-wheel

                                        Comment


                                          Alkuperäinen kirjoittaja porkkis Näytä viesti
                                          Tuntuu että 20 harrastusvuodessa alkaa jo unohtamaan asioita kuten B3 quattron kardaanin ristinivelen koko ei tule ulkomuistista. Löytyisikö tähän apuja kenenkään pienestä muistikirjasta?
                                          26 x 69,8

                                          Sain tämän tiedon sinulta irkissä kesällä 2004 kun omaani remontoin ja kirjasin silloin ylös.

                                          Comment


                                            Jos olisi minun rojekti, niin tarjoaisin kardaanin tänne:

                                            https://snoy.fi/sn-cardan-nivelaksel...to-ja-korjaus/

                                            Kertoisin että korjakkaa kaikki ja mitta tämä kiitos. Ainakin viimeksi kun tällänen juttu oli niin palvelu oli nopeaa ja sangen kohtuuhintaista.

                                            Comment


                                              Tammerdiesel tekee myös kardaanien muutostöitä Tampereella ja Joensuussa.

                                              Comment

                                              Working...
                                              X