Olis kyllä mukavaa kun vois ton kauppa- ja työajot kaikki tehä tämmösellä vehkeellä tankkaamatta sitä koskaan. Lataussähkön vois tietysti ottaa taloyhtiön piikkiin lämmityspistokkeesta. :P
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audi V8 --> Sähköaudi
Collapse
X
-
No se on hyvä, että on jonkinlainen käsitys noista EMC-asioista (terveisiä laivateollisuuden elektroonikan kanssa takkuavalta :) )
Ja jos elkaa liikaa häiriköimään niin eiköhän foliovuoraus konehuoneessa tee ihmeitä :) (tosin ei aivan 100% teho ole, kun ei oo oikein minne maadoittaa :P )
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja J-M Koopikka Näytä viesti....kun ei oo oikein minne maadoittaa :P );)
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja AnLe Näytä viestipaljos tälläselle tulee diiselveroa?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Topau Näytä viestiNo hiljaista on ollut viime aikoina, matkustelua ja muuta on ollut ohjelmassa. Tässä kuussa toivottavasti saadaan jatkoa tarinalle. Stay tuned!
Comment
-
No eipä ole tapahtunut edistystä... lähti mopo käsistä, kun aloin paikkailemaan väliaikaisautoksi hankittua kotteroa. Paikkailun jälkeen alkanut herkistely on kääntymässä suorituskyvyn metsästykseksi.
Kyllä tässä taas kohta jatkan tuota sähkökotteroakin, kun talvi tulee ja pito loppuu vajaavedosta.
Tarkoitus oli hommata Maximan tilalle joku mahdollisimman epämukava kottero, jotta sähköaudi tulisi mahdollisimman nopeasti leimauskuntoon, mutta toisin kävi...
...joku sen on sanonut jo aiemmin. "Elämä on se mitä tapahtuu, kun tekee muita suunnitelmia."
Comment
-
No niin... Vaimo on saanut uuden keittiön ja nyt on aika lähestyä tätä projektia ihan ajatuksella. :-D
Seuraavaksi on tarkoitus alkaa metsästämään akkuja ja esim. tässä yksi ehdokas akkukennoiksi.
http://www.ev-power.eu/LiFePO4-small...archparam=20ah
Näitä 150kpl, niin saisi edes 450V akkujännitteeksi. 200kpl olisi parempi, mutta taitaa joutua aluksi tyytymään tuohon.
Jos jollakin on tiedossa edullisempia ja/tai parempia kennoja, niin vinkkejä otetaan vastaan.
Comment
-
Juu, aikamoisia pommeja on nuo LiPo akut jos ei varauksessa valvota jokaista kennoa erikseen.
Teekkareilla on muuten meneillään sähkövene-projekti, blogi tuossa;
http://e-vene.blogspot.fi/
Vain 48V tosin. Akkuina torqeedon akut, maksaa varmaan enemmän kuin koko vene :)
Comment
-
Juu, aikamoisia pommeja on nuo LiPo akut jos ei varauksessa valvota jokaista kennoa erikseen.
LiFePo4:t pysyvät paremmin balanssissa kuin LiPot, mutta kyllä tasaussysteemi on tarpeen niidenkin kanssa. Saa akuston kapasiteetin paremmin käyttöön, kun kennot on balanssissa. Ja kestävät yleensä suurempia purku- ja latausvirtoja kuin LiPot, vaikka nekin kyllä ovat kehittyneet aika tavalla siinä suhteessa.
edit: Lisätään LiFePon plussapuolelle sekin, että kestoikä (syklejä) on pidempi kuin LiPoilla.Viimeksi muokannut taski; 13.6.2012, 13:40.
Comment
-
Juu, ihan eri tavarasta puhutaan noiden LiFePO4 kennojen kanssa. Ameriikassa joku kertoi ajelleensa vuoden ilman minkäänlaista balansointia. Vuoden kohdalla kapasiteetit oli n. 1%:n päästä toisistaan, joten olisi se voinut 5 vuottakin ajaa ilman balansointia.
Tämä tarina oli muutaman vuoden takaa. En tiedä onko akut parantuneet sen jälkeen vai onko niitä "halvennettu" oikomalla jostain.
Tähän on tulossa kevyt (mutta tarkka) balansointi ja lataus tapahtuu sitten kaikki sarjassa tai sitten kahdessa pätkässä riippuen mm. kennojen määrästä.
Comment
-
No niin, nyt on saatu emännälle uusi kiesi ja vielä vanhakin pois nurkista. Vapautuneet varat on (taas kerran) korvamerkitty tälle projektille.
Ensimmäinen erä akkuja (30 kpl) on tilattu ja ensi viikolla ne pitäisi olla hypisteltävinä.
Ohjaustehostimelle ja ilmastoinnille tuli tehtyä uusia suunnitelmia. Aiempi ajatus oli laittaa ne pyörimään pääkoneen kanssa, mutta silloin ohjaustehostin olisi käytössä vain auton liikkuessa.
Kävin eilen ostamassa naapurin nurkista 0,37 kW 1500rpm koneen ja hihnapyörän 15 eurolla. Ajattelin laittaa sille oman pienen invertterin pyörittämään sitä ja koska ohjaustehostinta tarvitaan vain hetkittäin, niin 1 kW:n piikkiteho voisi riittää. Tosin koska samalla hihnalla on myös ilmastoinnin kompura, saattaa teho kyllä loppua kesken. Pitänee vaihtaa kone joskus isompaan, jos teho loppuu kesken. Kysymysmerkki on lisäksi sekin, että kestääkö vanhan koneen eristeet invertteriä.
Sorvasin kuitenkin moottorissa olleeseen hihnapyörään kokeeksi urat moniurahihnalle:
http://www.flickr.com/photos/4125782...in/photostream
Comment
-
Auton alkuperäisessä pumpussa on kaksi pumppua samoissa kuorissa. Voit mielestäni ihan hyvin käyttää siitä vain jarrupuolen ja ottaa vaikka männät pois korkkien alta ohjauspuolelta.
Sen verran disclaimeria että väittämäni perustuu uudempaan minulle tutumpaan pumppuun, jossa on ohjaukselle siipipumppu ja jarruille mäntäpumppu. En silti osaa uskoa, että "lötköpumpussakaan" olisi yhteinen piiri jarruille ja ohjaukselle ihan jo turvallisuussyistä.
Comment
-
Lötköpumpussa on omat piirinsä myös. 75bar ohjaukselle ja 150bar jarruille. Muistaakseni männät jakaantuu 6x matalapaine ja 2x korkeapaine eli pumppu jää aika tyhjäksi, jos jättää matalapuolen pois. Sähköohjauksia löytyy toki myös konserin sisältä, jos haluaa puristella mm. PQ35-alustasta lähtien eli A3, Golf5, Leon jne.
Comment
-
Ok. Jäi silti vielä hieman epäselväksi, että miksi mun kannattaisi jättää alkuperäinen toimiva ohjaustehostin käyttämättä ja vaihtaa se sähköiseen? Pienempi tehonkulutus?
Kyllähän siinä jonkin verran turhaan sähköä kuluu, kun tehostimia pyöritetään jatkuvasti ja pumpataan ohivirtausventtiilleiden läpi öljyä.
Onko jollakin mitattua tietoa, että kuinka paljon tehoa siihen hullunkiertoon tarvitaan, jos pyöritetään vain pumppuja tyhjillään?
Tässä linkissä...
http://www.ehow.com/list_7269002_hor...-steering.html
...puhutaan 5400rpm kierroksilla 1.8 hepan tehoista eli tyhjäkäynnillä pitäisi olla vaikka 300W ja käytön aikana 3.7HP tehoista. Jenkkitehostuksestahan tuossa on kyse, mutta 1kW tehostuksella voi joutua kääntämään rattia hieman hitaammin tai käyttämään enemmän käsivoimia. ;-)
Lisäksi tässä metropolian dokumentissa (linkki alla) on arveltu normaalin hydraulisen tehostimen tehonkulutukseksi 0.2-0.7 litraa bensaa sataselle. http://publications.theseus.fi/bitst...pdf?sequence=1
Tuolle erilliselle moottorille voisi tietysti tehdä ohjauksen, jossa molemmissa tehostuspiireissä olevia paineita mitataan ja pyöritetään konetta vain silloin, kun paineet on alle halutun.
Comment
-
Vähän liikettä taas eteenpäin.
Syyskuun lopulla tuli hommattua 30 kennoa testiin ja mittailujen jälkeen tuli sitten tilattua 40 kpl vielä 4 kennon paketteja. Eli nyt on 190 kennoa odottamassa autoon sijoittamista.
Irtokennoja:
http://www.flickr.com/photos/4125782...7625258445464/
Kaasupoljin tuli näperreltyä paikalleen sunnuntai-iltana loppuja akkuja odotellessa:
http://www.flickr.com/photos/4125782...7625258445464/
Akut tuli maanantaina ja niistä 19kpl heitettynä kokeeksi varapyöräkoteloon:
http://www.flickr.com/photos/4125782...57625258445464
Ajatuksena olisi tehdä akuille sisämitoiltaan n. 110x62cm laatikko varapyöräkotelon ja takaäänenvaimentajan paikalle, jolloin akut tulisi 6x8 (kennot 24x8) matriisiin.
Nopeasti laskettuna noin 50 tuntia rakentelua vielä niin sitten voisi päästä leimalle. Tuohon lisäksi vielä ainakin akkulaturiin liittyvä hommat. Nyt ei oikeastaan puutu enää kuin vapaa-aikaa.
Comment
-
Tamua lyhennetty, jotta ajovalo mahtuisi paikalleen.
Hieman oli kyllä riskioperaatio, koska tämä silpominen oli yhteydessä korttitilaan ja metallin sirujahan sinne ei saa päästä. Aiemmat kirurgiset toimenpiteet on tehty ns. likaiselle puolelle, joka on tiivistetty erikseen korttitilasta.
http://www.flickr.com/photos/41257829@N02/8176697292/
Comment
Comment