Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi V8 --> Sähköaudi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #91
    Kiinostava projekti. Mietiskellyt tässä että millainen budjetti on tälläisessä projektissa?

    Comment


    • #92
      Alkuperäinen kirjoittaja jarski79 Näytä viesti
      Kiinostava projekti. Mietiskellyt tässä että millainen budjetti on tälläisessä projektissa?
      Jos vähän yli viidellä tonnilla pärjäisi... Nyt on kalliimmista osista enää akut hankkimatta ja alle 3keur mennyt. :-)

      Kun on tämmöinen keräilijäluonne, niin selviää halvemmalla.

      Akkujen ostoa mä venytän mahdollisimman pitkälle, koska niiden käyttö maailmalla lisääntyy koko ajan ja hinnat tippuu sitä myötä valmistusmäärien ja -tekniikan kehityttyä.

      Comment


      • #93
        Ennätin taas vähän harrastamaan...

        Nyt on moottoripukki jo melko hyvässä mallissa. Moottorin sovitus ja muutaman sauman hitsaus, niin homma on sillä selvä.

        Kuvatus pukista:
        http://www.flickr.com/photos/4125782...in/photostream

        ...sitten pääseekin sovittamaan pukkia ja laatikkoa autoon.

        Comment


        • #94
          Mielenkiintoinen projekti! Moottorille tulee oletettavasti säädettävät kiinnikkeet pukkiin, että akselin saa linjattua laatikon kanssa?

          Comment


          • #95
            Alkuperäinen kirjoittaja turbokiisseli Näytä viesti
            Mielenkiintoinen projekti! Moottorille tulee oletettavasti säädettävät kiinnikkeet pukkiin, että akselin saa linjattua laatikon kanssa?
            Korkeussuunnassa säädöt tulee korokelätkiä tassujen alle laittamalla ja sivuittaissuunnassa on vielä mietinnässä, että pitäisikö sinne jotain säätöruuveja laittaa.

            Kuva moottorin sovituksesta...
            http://www.flickr.com/photos/4125782...in/photostream
            Viimeksi muokannut Topau; 9.5.2011, 23:52. Perustelu: typoja

            Comment


            • #96
              Onko mitään edistystä tapahtunu?

              Comment


              • #97
                Nyt ihan sellainen tyhmä kysymys, että onhan tuo Vaconin tamu tarkoitettu käytettäväksi tasavirtasyötöllä? Normaali 3-vaihetamu toimii kyllä tasavirrallakin, mutta ulos saatava teho ja kierrosnopeus on kyllä jotain ihan muuta kuin 3-vaihesyötöllä.

                Comment


                • #98
                  Vaconin tamu tarkoitettu käytettäväksi tasavirtasyötöllä?
                  Laite toimii ihan samalla lailla AC tai DC jännitteellä! DC Jännitteen pitää olla luokkaa 540Vdc, mutta todennäköisesti Tommi on ottanut tuon huomioon.

                  Comment


                  • #99
                    Alkuperäinen kirjoittaja JiiJii Näytä viesti
                    Laite toimii ihan samalla lailla AC tai DC jännitteellä! DC Jännitteen pitää olla luokkaa 540Vdc, mutta todennäköisesti Tommi on ottanut tuon huomioon.
                    Joo kyllä tuo FR8 tasavirrallakin toimii, kun vain tulovaihevian poistaa käytöstä.

                    Tänään sain koneen kokeeksi paikalleen moottoripukkiin, taajuusmuuttajan konetilaan ja pyöräytettyä konettakin. :-)

                    Kuva tilanteesta:
                    http://www.flickr.com/photos/41257829@N02/5826166962/
                    Viimeksi muokannut Topau; 13.6.2011, 00:10. Perustelu: linkissä käpy

                    Comment


                    • Wow, näyttää aika hiteciltä toi konetila. =)

                      Comment


                      • 540Vdc kuullostaa aika paljolta kun ajattelee, että se jännite täytyy saada akuista ulos. Jos mun sähkötekninen osaaminen on yhtään kartalla, 540Vdc tarkoittaisi 45 kpl 12V akkuja? Mutta ilmeisesti lyijyakut ei tässä tapauksessa tule kysymykseen.

                        Comment


                        • Jännitettä voi aina nostaa ennen käyttökohdetta. Riittävä virran varastokapasiteetti voikin sitten olla haaste. Tässä sovelluksessa virran siirtomatkat on verrattaen lyhyitä, joten energiaa voi siirtää pienemmilläkin jännitteillä ilman pelkoa julmista häviöistä. Kaapeloinnissahan tuo pitää vaan ottaa huomioon.

                          Comment


                          • Pientä edistystä taas...

                            - Moottoripukki on sovitettu kunnolla laatikon kanssa konehuoneeseen
                            - Konetta koepyöritetty laatikon kanssa, jossa yhteydessä huomasin hienoista epätasapainoa (epätasapaino paikallistettu kytkyyn, mutta kyllä se n. 99Hz eli n. 6000rpm kesti kivasti pyörittää, kun paransin tasapainoa yhdellä M6x20 ruuvilla)
                            - Kardaaniin joutuu tekemään pienen lisälimpun, kun se jää noin. 40mm lyhyeksi
                            - Taajuusmuuttaja on kokeiltu koneen kanssa konehuoneeseen, mutta siitä joutuu viipaloimaan vieläkin paloja pois, koska muuten ei ajovaloumpio mahtuisi paikalleen
                            - Moottoripukin vetäisin äsken maaliin ekan kerran
                            - Vaihdelaatikon ja moottorin rihtausta ja mittaamista harjoiteltu, mutta pitää tehdä se loppuun ensi viikolla, ennenkuin laatikon ja moottorin laittaa "lopullisesti" paikalleen

                            Olisko jollakin niin pieni heittokello tai erityisesti sen jalka, että sen saisi kiinni vaihdelaatikon akselille ja sitten mitattua sähkömoottorin akselin heiton? Moottoripukissa on n. 230mm reikä, jossa sen kellon pitäisi mahtua pyörähtämään.

                            Jos ei löydy, niin sitten joudun mittaamaan erikseen moottorin akselin kohtisuoruuden moottoripukin levyyn ja sitten akselin paikan erikseen tönärillä.

                            Comment


                            • Alkuperäinen kirjoittaja jannekk Näytä viesti
                              540Vdc kuullostaa aika paljolta kun ajattelee, että se jännite täytyy saada akuista ulos. Jos mun sähkötekninen osaaminen on yhtään kartalla, 540Vdc tarkoittaisi 45 kpl 12V akkuja? Mutta ilmeisesti lyijyakut ei tässä tapauksessa tule kysymykseen.
                              LiFePO4 akuilla se tarkoittaisi noin 180 kpl (a´ 3.2V nimellinen).

                              Comment


                              • Alan pikkuhiljaa lähestyä vaihdelaatikon ja moottorin rihtaamista ja tuli mieleen, että onko mielipiteitä paljonko saa olla heittoa...

                                a. moottorin ja vaihdelaatikon kulmassa/yhdensuuntaisuudessa?
                                b. moottorin ja vaihdelaatikon akselien välisessä keskeisyydessä, jos ne sattuu osumaan yhdensuuntaiseksi?

                                Kytkinlevy kun on normaalisti kytkinakselille kelluvana, on tämä tilanne jossa "kytkinlevy" on pultattu kiinni sähkömoottorin kytkyyn hieman erikoinen kytkinlevyn ja kytkinakselin booreille. Kulumisennusteita?

                                Ulkoisin, että nuo akselien keskilinjat saa normaaleilla autotallitarvikkeilla n. 0.05 mm päähän toisistaan.

                                Jos jonkun mielestä tuo ajatus kytkinlevyn pulttaamisesta kiinteästi moottorin akseliin on pielessä, niin nyt on hyvä hetki ilmaista itseään. ;-)

                                Muistutuksena kytkyn osat (tässä tosin puuttuu vielä 8 pultinreikää):
                                http://www.flickr.com/photos/4125782...57625258445464

                                Comment


                                • Nyt on moottori ja laatikko linjassa toisiinsa nähden ja koeajettu yhdistelmää n. 130 km/h nopeutta. (Tossa testissä ei tosin kuormitettu, joten eipä se paljon kerro.)

                                  Viikon lopulla olis tarkoitus laittaa paketti autoon ja toivottavasti päästä tallista muutoinkin kuin työntämällä (tai vetämällä).

                                  Linkki kuvaan paketista:
                                  http://www.flickr.com/photos/4125782...57625258445464
                                  Viimeksi muokannut Topau; 5.7.2011, 09:36. Perustelu: Linkki lisätty

                                  Comment


                                  • Jonkinlaisessa puolimatkan krouvissa ollaan, kun tänään sähköaudi sitten vihdoin liikkui omin avuin.

                                    Linkki todisteisiin, kun ei kukaan kuitenkaan muuten usko. ;-)
                                    http://www.flickr.com/photos/4125782...57625258445464
                                    Viimeksi muokannut Topau; 10.7.2011, 00:17. Perustelu: Linkki videoclippiin lisätty

                                    Comment


                                    • Alkuperäinen kirjoittaja jannekk Näytä viesti
                                      540Vdc kuullostaa aika paljolta kun ajattelee, että se jännite täytyy saada akuista ulos. Jos mun sähkötekninen osaaminen on yhtään kartalla, 540Vdc tarkoittaisi 45 kpl 12V akkuja? Mutta ilmeisesti lyijyakut ei tässä tapauksessa tule kysymykseen.
                                      Akkuina on tarkoitus käyttää LiFePO4 kennoja (esim. 200 kpl 20Ah kennoja). Kennojen nimellisjännite on 3.2V, mutta alimmillaan se tippuu 2.8V tasolle tyhjänä. Akuston jännite tulisi olemaan käytännössä välillä 560-650V.

                                      Linkki vastaavaan 40Ah kennoon:
                                      http://www.thunder-sky.com/pdf/201072311158.pdf

                                      En ole vielä onnistunut löytämään sopivia kennoja, mutta etsintä jatkuu...

                                      Comment


                                      • Aika miehekäs kauko-ohjattava. :) Ei oo monella tollasta.

                                        Comment


                                        • Alkuperäinen kirjoittaja Mr.Crossfire Näytä viesti
                                          Aika miehekäs kauko-ohjattava. :) Ei oo monella tollasta.
                                          Miehet erottaa pojista vain lelujen hinta vai miten se menikään. ;-)

                                          Comment


                                          • Onko paino keventynyt kun kori suorastaan leijuu akselien päällä:)?

                                            Comment


                                              Joko on selvitelty montako kiloeuroa saa työntää EMC-hyväksyntään?

                                              Comment


                                              • Oot varmaan miettinyt että auton ohjauksen voisi hoitaa vaikka näin ->

                                                [ame]http://www.youtube.com/watch?v=smvR7ocyNkM[/ame]

                                                Kait tuollaisen saisi kosketusnäyttöpuhelimella tehtyä ellei jo löydy valmiina Apple Storesta? :)

                                                Comment


                                                • Alkuperäinen kirjoittaja roadster Näytä viesti
                                                  Onko paino keventynyt kun kori suorastaan leijuu akselien päällä:)?
                                                  Ehkä 100 kiloa yhteensä. Takapäästä on lähtenyt vain pakoputkiston paino about 50 kg ja sekin on jakautunut pitemmälle matkalle. Keulastahan puuttuu vielä konepelti, puskuri ja valot.

                                                  Comment


                                                  • Alkuperäinen kirjoittaja Ecu Näytä viesti
                                                    Joko on selvitelty montako kiloeuroa saa työntää EMC-hyväksyntään?
                                                    Jep, selvitin jo ennen aihion ostoa. Kun tässä kopassa ei ole vielä EY-tyyppihyväksyntää, ei tarvitse EMC-testejä. :-)

                                                    Comment


                                                    • Alkuperäinen kirjoittaja Monster Näytä viesti
                                                      Oot varmaan miettinyt että auton ohjauksen voisi hoitaa vaikka näin ->

                                                      http://www.youtube.com/watch?v=smvR7ocyNkM

                                                      Kait tuollaisen saisi kosketusnäyttöpuhelimella tehtyä ellei jo löydy valmiina Apple Storesta? :)
                                                      Pitänee hommata se langaton sähkö ensin, kun nyt kantomatka rajoittuu jatkoroikan pituuteen. Mutta seuraavassa evoluutiossa... ;-)

                                                      Comment


                                                      • Jep, selvitin jo ennen aihion ostoa. Kun tässä kopassa ei ole vielä EY-tyyppihyväksyntää, ei tarvitse EMC-testejä. :-)
                                                        Porukka ihmettelee, kun kännykät kuolee, teeveestä katoaa kuva ja lentokoneet tippuu taivaalta, kun iso luxus-audi lipuu ohi :D

                                                        Comment


                                                        • Alkuperäinen kirjoittaja matrikkel Näytä viesti
                                                          #¤%#!! Nähtävästi nokka-akselin stefa laskee öljyä läpi. Alkoikin jo huolestuttamaan että onko lötkön saanut kuivaksi ilman että nesteet olisivat loppuneet.
                                                          Ei muuten laske nokka-akselin stefat läpi.

                                                          Moottorin laakereissa on sisällä vaseliini ja senkin vaihtoväli on vähintään 5000 tuntia (eli jos keskimäärin 70km/h ajaa, niin n. 350tkm rasvausväli). Tietysti voihan ne stefat alkaa vuotaa, kun autossa ne on niin vähällä käytöllä. ;-)

                                                          Rasvaus tapahtuu räsväprässillä. :-)

                                                          Comment


                                                          • Alkuperäinen kirjoittaja J-M Koopikka Näytä viesti
                                                            Porukka ihmettelee, kun kännykät kuolee, teeveestä katoaa kuva ja lentokoneet tippuu taivaalta, kun iso luxus-audi lipuu ohi :D
                                                            Onhan tuo huoli kyllä ihan aiheellinen, mutta listaan muutaman asian, jotka olen huomioinut tässä vaiheessa ja pienentää riskiä tiputtaa lentokoneita. ;-)

                                                            - Taajuusmuuttajille (tai yleisesti suurempitehoisille) on korkeammat EMC-rajat standardeissa jo lähtöjään. Ei niinkään siksi, että ne häiritsisi vähemmän, mutta koska niitä on harvemmassa, on häiriöiden summautuminen vähäisempää.
                                                            - EMC-rajat on tehty niin, että sietorajat on aina paljon ylempänä kuin emissiorajat, joten todennäköisyys häiritsemiseen on varsin pieni
                                                            - Invertterin ja moottorin väli on erittäin lyhyt ja senkin voi vetää suojatulla kaapelilla. Ei ole vielä tällä hetkellä, mutta kyllä radiot kuuluu vieressä :-)
                                                            - Invertterin DC-puolen kun suodattaa irti akuista siten, ettei suuritaajuista (lue: > 1 MHz) kähinää pääse akkulinjoihin, pitäisi olla jo hyvällä mallilla
                                                            - Myös akkulinjojen vetäminen suojatulla kaapelilla pitäisi riittää pitämään ulospäin näkyvät sähkökentät varsin pieninä
                                                            - Autossa on ympärillä rautaa ja EMC-asioissa rauta rauhoittaa, käytännössä pyörrevirrat aiheuttaa häviöitä ja suuret pinnat saa aikaan hyvän maatason kaikelle runkon päällä kulkeville signaaleille. Jos johdot vedetään lähellä peltiä, niinkuin autossa yleensä käy, tulee kivasti kapasitanssia maihin, joka rauhoittaa suuria taajuuksia.
                                                            - Olen suunnitellut työkseni EMC-asioita ja ollut mittaamassa EMC-labrassa päivän jo toisenkin, joten pitäisi olla hallussa perusasiat ja ehkä vähän enemmänkin.

                                                            Comment


                                                            • kohta on kaikki isommat autoon soveltuvat sähkömoottorit kiven alla..kun lukee tämän projektin..=))..mukavaa luettavaa!!!

                                                              pitäisi oikestaan koota tekstit /kuvat..kuinka teet sähkö-auton.!!

                                                              ja tässä on todellakin tulevaisuuden ideaa..jotka ajavat lyhyttä/pitkähköä matkaa..ja kuvita enemmän projektin vaiheista!!!

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X