Kiinostava projekti. Mietiskellyt tässä että millainen budjetti on tälläisessä projektissa?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audi V8 --> Sähköaudi
Collapse
X
-
Alkuperäinen kirjoittaja jarski79 Näytä viestiKiinostava projekti. Mietiskellyt tässä että millainen budjetti on tälläisessä projektissa?
Kun on tämmöinen keräilijäluonne, niin selviää halvemmalla.
Akkujen ostoa mä venytän mahdollisimman pitkälle, koska niiden käyttö maailmalla lisääntyy koko ajan ja hinnat tippuu sitä myötä valmistusmäärien ja -tekniikan kehityttyä.
Comment
-
Ennätin taas vähän harrastamaan...
Nyt on moottoripukki jo melko hyvässä mallissa. Moottorin sovitus ja muutaman sauman hitsaus, niin homma on sillä selvä.
Kuvatus pukista:
http://www.flickr.com/photos/4125782...in/photostream
...sitten pääseekin sovittamaan pukkia ja laatikkoa autoon.
Comment
-
Mielenkiintoinen projekti! Moottorille tulee oletettavasti säädettävät kiinnikkeet pukkiin, että akselin saa linjattua laatikon kanssa?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja turbokiisseli Näytä viestiMielenkiintoinen projekti! Moottorille tulee oletettavasti säädettävät kiinnikkeet pukkiin, että akselin saa linjattua laatikon kanssa?
Kuva moottorin sovituksesta...
http://www.flickr.com/photos/4125782...in/photostream
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja JiiJii Näytä viestiLaite toimii ihan samalla lailla AC tai DC jännitteellä! DC Jännitteen pitää olla luokkaa 540Vdc, mutta todennäköisesti Tommi on ottanut tuon huomioon.
Tänään sain koneen kokeeksi paikalleen moottoripukkiin, taajuusmuuttajan konetilaan ja pyöräytettyä konettakin. :-)
Kuva tilanteesta:
http://www.flickr.com/photos/41257829@N02/5826166962/
Comment
-
Jännitettä voi aina nostaa ennen käyttökohdetta. Riittävä virran varastokapasiteetti voikin sitten olla haaste. Tässä sovelluksessa virran siirtomatkat on verrattaen lyhyitä, joten energiaa voi siirtää pienemmilläkin jännitteillä ilman pelkoa julmista häviöistä. Kaapeloinnissahan tuo pitää vaan ottaa huomioon.
Comment
-
Pientä edistystä taas...
- Moottoripukki on sovitettu kunnolla laatikon kanssa konehuoneeseen
- Konetta koepyöritetty laatikon kanssa, jossa yhteydessä huomasin hienoista epätasapainoa (epätasapaino paikallistettu kytkyyn, mutta kyllä se n. 99Hz eli n. 6000rpm kesti kivasti pyörittää, kun paransin tasapainoa yhdellä M6x20 ruuvilla)
- Kardaaniin joutuu tekemään pienen lisälimpun, kun se jää noin. 40mm lyhyeksi
- Taajuusmuuttaja on kokeiltu koneen kanssa konehuoneeseen, mutta siitä joutuu viipaloimaan vieläkin paloja pois, koska muuten ei ajovaloumpio mahtuisi paikalleen
- Moottoripukin vetäisin äsken maaliin ekan kerran
- Vaihdelaatikon ja moottorin rihtausta ja mittaamista harjoiteltu, mutta pitää tehdä se loppuun ensi viikolla, ennenkuin laatikon ja moottorin laittaa "lopullisesti" paikalleen
Olisko jollakin niin pieni heittokello tai erityisesti sen jalka, että sen saisi kiinni vaihdelaatikon akselille ja sitten mitattua sähkömoottorin akselin heiton? Moottoripukissa on n. 230mm reikä, jossa sen kellon pitäisi mahtua pyörähtämään.
Jos ei löydy, niin sitten joudun mittaamaan erikseen moottorin akselin kohtisuoruuden moottoripukin levyyn ja sitten akselin paikan erikseen tönärillä.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja jannekk Näytä viesti540Vdc kuullostaa aika paljolta kun ajattelee, että se jännite täytyy saada akuista ulos. Jos mun sähkötekninen osaaminen on yhtään kartalla, 540Vdc tarkoittaisi 45 kpl 12V akkuja? Mutta ilmeisesti lyijyakut ei tässä tapauksessa tule kysymykseen.
Comment
-
Alan pikkuhiljaa lähestyä vaihdelaatikon ja moottorin rihtaamista ja tuli mieleen, että onko mielipiteitä paljonko saa olla heittoa...
a. moottorin ja vaihdelaatikon kulmassa/yhdensuuntaisuudessa?
b. moottorin ja vaihdelaatikon akselien välisessä keskeisyydessä, jos ne sattuu osumaan yhdensuuntaiseksi?
Kytkinlevy kun on normaalisti kytkinakselille kelluvana, on tämä tilanne jossa "kytkinlevy" on pultattu kiinni sähkömoottorin kytkyyn hieman erikoinen kytkinlevyn ja kytkinakselin booreille. Kulumisennusteita?
Ulkoisin, että nuo akselien keskilinjat saa normaaleilla autotallitarvikkeilla n. 0.05 mm päähän toisistaan.
Jos jonkun mielestä tuo ajatus kytkinlevyn pulttaamisesta kiinteästi moottorin akseliin on pielessä, niin nyt on hyvä hetki ilmaista itseään. ;-)
Muistutuksena kytkyn osat (tässä tosin puuttuu vielä 8 pultinreikää):
http://www.flickr.com/photos/4125782...57625258445464
Comment
-
Nyt on moottori ja laatikko linjassa toisiinsa nähden ja koeajettu yhdistelmää n. 130 km/h nopeutta. (Tossa testissä ei tosin kuormitettu, joten eipä se paljon kerro.)
Viikon lopulla olis tarkoitus laittaa paketti autoon ja toivottavasti päästä tallista muutoinkin kuin työntämällä (tai vetämällä).
Linkki kuvaan paketista:
http://www.flickr.com/photos/4125782...57625258445464
Comment
-
Jonkinlaisessa puolimatkan krouvissa ollaan, kun tänään sähköaudi sitten vihdoin liikkui omin avuin.
Linkki todisteisiin, kun ei kukaan kuitenkaan muuten usko. ;-)
http://www.flickr.com/photos/4125782...57625258445464
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja jannekk Näytä viesti540Vdc kuullostaa aika paljolta kun ajattelee, että se jännite täytyy saada akuista ulos. Jos mun sähkötekninen osaaminen on yhtään kartalla, 540Vdc tarkoittaisi 45 kpl 12V akkuja? Mutta ilmeisesti lyijyakut ei tässä tapauksessa tule kysymykseen.
Linkki vastaavaan 40Ah kennoon:
http://www.thunder-sky.com/pdf/201072311158.pdf
En ole vielä onnistunut löytämään sopivia kennoja, mutta etsintä jatkuu...
Comment
-
-
Alkuperäinen kirjoittaja Mr.Crossfire Näytä viestiAika miehekäs kauko-ohjattava. :) Ei oo monella tollasta.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja roadster Näytä viestiOnko paino keventynyt kun kori suorastaan leijuu akselien päällä:)?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Ecu Näytä viestiJoko on selvitelty montako kiloeuroa saa työntää EMC-hyväksyntään?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Monster Näytä viestiOot varmaan miettinyt että auton ohjauksen voisi hoitaa vaikka näin ->
http://www.youtube.com/watch?v=smvR7ocyNkM
Kait tuollaisen saisi kosketusnäyttöpuhelimella tehtyä ellei jo löydy valmiina Apple Storesta? :)
Comment
-
Jep, selvitin jo ennen aihion ostoa. Kun tässä kopassa ei ole vielä EY-tyyppihyväksyntää, ei tarvitse EMC-testejä. :-)
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja matrikkel Näytä viesti#¤%#!! Nähtävästi nokka-akselin stefa laskee öljyä läpi. Alkoikin jo huolestuttamaan että onko lötkön saanut kuivaksi ilman että nesteet olisivat loppuneet.
Moottorin laakereissa on sisällä vaseliini ja senkin vaihtoväli on vähintään 5000 tuntia (eli jos keskimäärin 70km/h ajaa, niin n. 350tkm rasvausväli). Tietysti voihan ne stefat alkaa vuotaa, kun autossa ne on niin vähällä käytöllä. ;-)
Rasvaus tapahtuu räsväprässillä. :-)
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja J-M Koopikka Näytä viestiPorukka ihmettelee, kun kännykät kuolee, teeveestä katoaa kuva ja lentokoneet tippuu taivaalta, kun iso luxus-audi lipuu ohi :D
- Taajuusmuuttajille (tai yleisesti suurempitehoisille) on korkeammat EMC-rajat standardeissa jo lähtöjään. Ei niinkään siksi, että ne häiritsisi vähemmän, mutta koska niitä on harvemmassa, on häiriöiden summautuminen vähäisempää.
- EMC-rajat on tehty niin, että sietorajat on aina paljon ylempänä kuin emissiorajat, joten todennäköisyys häiritsemiseen on varsin pieni
- Invertterin ja moottorin väli on erittäin lyhyt ja senkin voi vetää suojatulla kaapelilla. Ei ole vielä tällä hetkellä, mutta kyllä radiot kuuluu vieressä :-)
- Invertterin DC-puolen kun suodattaa irti akuista siten, ettei suuritaajuista (lue: > 1 MHz) kähinää pääse akkulinjoihin, pitäisi olla jo hyvällä mallilla
- Myös akkulinjojen vetäminen suojatulla kaapelilla pitäisi riittää pitämään ulospäin näkyvät sähkökentät varsin pieninä
- Autossa on ympärillä rautaa ja EMC-asioissa rauta rauhoittaa, käytännössä pyörrevirrat aiheuttaa häviöitä ja suuret pinnat saa aikaan hyvän maatason kaikelle runkon päällä kulkeville signaaleille. Jos johdot vedetään lähellä peltiä, niinkuin autossa yleensä käy, tulee kivasti kapasitanssia maihin, joka rauhoittaa suuria taajuuksia.
- Olen suunnitellut työkseni EMC-asioita ja ollut mittaamassa EMC-labrassa päivän jo toisenkin, joten pitäisi olla hallussa perusasiat ja ehkä vähän enemmänkin.
Comment
-
kohta on kaikki isommat autoon soveltuvat sähkömoottorit kiven alla..kun lukee tämän projektin..=))..mukavaa luettavaa!!!
pitäisi oikestaan koota tekstit /kuvat..kuinka teet sähkö-auton.!!
ja tässä on todellakin tulevaisuuden ideaa..jotka ajavat lyhyttä/pitkähköä matkaa..ja kuvita enemmän projektin vaiheista!!!
Comment
Comment