Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

UrS4:seen uudet etuvalot

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • UrS4:seen uudet etuvalot

    Tässä muutaman kuvan ohella pieni selostus UrS4:sen etuvalojen uusaamisesta edullisesti.

    Eli kaikkihan saa alkunsa siitä että tyypillisesti lähivaloheijastin sulaa muodottomaksi, ja valoteho katoaa.
    Tarvikeliikkeessa uusien umpioiden lähtöhinnaksi sanottiin 616e /kpl (Hella) mutta C4 korin A6:sen valojen hinnaksi vain 217e/kpl (Hella). Kyseiset umpiot olivat jopa vieläkin edullisemmat


    No ei muuta kuin umpiot kouraan ja klipsuja irti. Tästäpä alkoikin pieni vertailu:

    umpion lasit: käy ristiin, lasin alla oleva kromikehys on hieman erilainen
    kromikehys

    Suurempi ongelma tuli johdotuksesta. A6:ssa on vain yksi 5-napainen liitin. S4:ssa 2 kpl, sekä 4 että 2 napainen. Liittimet ovat tosin helposti irroitettavissa, ja uuteen umpioon on vanhaa vastaava reikä sorvattava tavalla tai toisella.


    liittimet
    liittimien reijät

    Kun pienemmälle liittimelle on sorvattu reikä, niin ei muuta kuin osaa takaisin. Myös korkeussäätömoottori käy heittämällä paikoilleen. ETKA kertoo uusien S4:Sen lasien hinnaksi 45e/kpl, tässä tapauksessa käytin vielä vanhoja, tosin hieman kiveniskeymiä saaneita laseja. Kunnon pesu tietysti laseille oli paikallaan

    loppujen lopuksi, vanhaa siis jäivät lasit(+kromikehys) ja piuhat
    se on siinä

    Nyt taas on valoissa tehoa, entiset ei olis enää katsastuksesta läpi menneetkään. A6:sen lähivaloheijastimiin on porattu yläosaan reikä, ilmeisesti lämpöä kierrättämään, eikä siten omaa vastaavaa ongelmaa, kuin S4/TDI satku

    #2
    Hienoa, kiitos. Tuo tulee varmaan itellekin eteen jossain vaiheessa vaikka nyt onkin aika hyvä tilanne. Yksi kysymys. Eikös ne johdot olisi voinut vaihtaa siihen uuteen liittimeen niin ei olisi tarvinnut porailla mitään? Vanha 2-napainen on virta ja maa, 4-napainen kolme virtaa ja maa. Yhdistetään uuteen 5-napaiseen, jossa on 4 virtaa ja maa. Tämä ajatus tuli maalaissähköllä, voisiko joku asiantuntija vahvistaa?

    Comment


      #3
      Voisihan sähköisesti tehdä hyvinkin noin, mutta onkohan tuossa tehty käytännön takia tuolla tavalla? Esimerkiksi voi olla vaikea löytää johtosarjaan 5-piikkinen liitin ja onkohan tuonne umpion sisään pirullista tinailla uusia piuhoja liittimeen? Kunhan arvailen kun en ole noita käsissä pitänyt.

      Comment


      • #4
        Etkasta löytyy liitin varmaankin. Voisiko joku tuon uudemman auton omistaja katsoa liittimestä numeron ja postata sen tänne ?

        Comment


        • #5
          Vanha 2-napainen on virta ja maa, 4-napainen kolme virtaa ja maa. Yhdistetään uuteen 5-napaiseen, jossa on 4 virtaa ja maa
          jep, kokonaista 3 minuuttia asiaa mietin ja ajattelin että helpommalla pääsee tekemällä näin vanhan kaltaiset. Silloin ei tarvitse itse auton piuhoja muuttaa mitenkään. Ja toisaalta, uusissa umpioissa oli piuhat ohuen oloiset, joten vanhat paksummat ajaa asiansa paremmin

          edit: niin ja vanha piuhasatsi kävi umpion sisään yhtä abikoliitintä lukuunottamatta suoraan

          Comment


            #6
            OT: saakos tollasseet urS4 tai A6 valot tiputettua normaali H4 umpion tilalle? paljonkos joutuu tekee muutoksia?

            Comment


            • #7
              Meikä sai viimeiseltään oman valoparannuksen valmiiksi, kiitoksia Waynelle loistavasta umpio-vinkistä. Oma versio valojen viilailusta meni <näin>.

              Comment


              • #8
                No nyt on täälläkin uudet umpiot ja lasit keulilla.
                Polttimoiksi vaihdoin vielä 2kpl ksenon muutos-sarjoja, siis lyhyet ja pitkät.

                Ero on kyllä huomattava jo h1 polttimoillakin ja ksenoneilla vielä himpun verran parempi.
                Kyllä on kiva taas ajella, kun näkee jotain.

                Ja kiitoksia vielä sille, kuka keksi tän A6 umpio-homman.
                Tuli melkosesti halvemmaksi.

                Comment


                • #9
                  Muistelen joskus katselleeni/harkinneeni "tummaoptiikka" umpioita omaan urS4:seeni..
                  mutta kun oli tarkoitettu A6:een ja olin juuri modannut yhden A6 umpion alkuperäisen paikalle(toiselle puolelle vaihdoin vain heijastimet).. niin niin ne tummaoptiikka lyhdyt maksoi n.270?/pari (tarviketta tietty).. mutta en ole vielä viitsinyt tilata, koska niissä on siinä lasissakin tummaa ja en siis tahdo vähentää kallisarvoista tummuutta :-) joten olen etsiskellyt etukantta, että saan lyhdyt sopimaan sellaisinaan..

                  joo se pointti. niin ostakaa ihmeessä ne tummaoptiikka lyhdyt ja modatkaa niistä, niin säästätte vielä toisen lyhdyn hinnan... tais olla piritek in roippeita.. kyllä niil taisi olla siellä ihan perus umpioitakin tarjolla itseasiassa..
                  jos/kun joku sellaset ostaa niin pistäkeepä kuvaa mulle, että näen ne kunnolla.
                  (brosyyrin kuva oli pieni ja huono..) ennen kirkkaan lasin vaihtoa siis..

                  mihinkäs muuten olette tälläneet ne ballastit, te jotka olette asentaneet 2xskenonit??
                  itse länttäsin kuskin puolella abs-möykyn päälle. mutta ei tunnu hyvältä idealta.
                  kasikoneisissa nihkeästi tilaa kuskin puolella...olen miettinyt, että mihin sen toisen vois läntätä jos se joskus tulee eteen..

                  Comment


                    #10
                    Lasissa ei ole mitään tummaa... Omassa ässässäni on olleet jo pitkään alkuperäisistä urS4 ja A6 C4 tummista valoista yhdistellyt umpiot. Ei mitkään maailman parhaimmat valoteholtaan eikä todellakaan kuvioltaan, mutta voittaa kulahtaneet orggikset. Tottakai pitää muistaa että valot maksoivat 180?/pr ebayssa kun alkuperäisistä joutuu maksamaan kaksinkertaisen hinnan kappaleelta.

                    Vanhoista otetaan johtosarja ja umpion kehys joka maalataan mustaksi, myös lampun lasi tiivisteineen jos ei uuden ostaminen marmorilta houkuta... kuitenkin niitä sieltä saa varsin säädylliseen hintaan.

                    http://jyppe.hitsaa.net/main.php?g2_...serialNumber=1


                    edit. ulkonäön vuoksi en noin surkealla valoteholla olevia valoja viitsisi vaihtaa, mutta kun alkuperäisistä karisi kiilto lyhyen heijastimista oli vähän pakko.
                    Viimeksi muokannut Jyppe; 18.11.2007, 11:40.

                    Comment


                    • #11
                      jaa, että ovat ihan paskat. no voi voi. sitten jää kyllä vaihtamatta omaani.
                      (olen varmaan ymmärtänyt sen piritek:in hinnoittelun väärin. ovat siten varmaan sen 270?/kpl ?!)
                      ehkä ne ois paremmat jos niihin vaihtais original heijastimet ja linssin..
                      harkitsin myös originaalin heijastimen tummentamista savytetyllä lakalla, mutta kun heijastinta ei voi suojata, ettei menisi kokonaan tummaksi niin jäi tekemättä...

                      Comment


                        #12
                        [OT] Tossa Jypen autossa ei liiemmälti väriä löydy. =) Hieno. [/OT]

                        Comment


                        • #13
                          (olen varmaan ymmärtänyt sen piritek:in hinnoittelun väärin. ovat siten varmaan sen 270?/kpl ?!)
                          Kyllä meillä aina parihinnat on.

                          Comment


                          • #14
                            No sittenhän ne on halvat :-)
                            ja original heijastimilla ja linsseillä saa ainakin lähivalot hyviksi..
                            eli pääsivät nuo "tummaoptiikat" takaisin ostoslistalle.
                            :-)
                            tulee omastakin S:stä tuommoinen mustalainen, vilkut on jo tervattua mallia.
                            (maskiin tosin jätän kromit, kun peilit ja vanteetkin ovat sitä lajia)

                            Comment


                              #15
                              Onko urssin valoihin saatavilla pelkkiä uusia heijastimia? Jos noi A6:n ei kerta käy.

                              Comment


                                #16
                                Käyhän se, mutta heijastimen kehys ei käy, joten sen joutuu ottamaan vanhasta.

                                Comment


                                  #17
                                  Ok. Vanhat heijastimet oli kanssa vähän kulahtaneet.

                                  Mulla oli noissa orkkis lähivalon heijastimissa (11/92) jo tuuletus aukot yläosassa. Matsku siitä aukon ympäriltä oli selvästi kuumuudesta palanut puhki ja röpelöiseksi.

                                  Pitäisikö tehdä vielä umpion taakse joku lisätuuletus reikä mistä lämpö pääsisi ulos asti. Laitan myös releet ja samalla lisälämpö umpion sisällä todennäköisesti vaan kasvaa.

                                  Vois tehdä jonkun johtojen läpivienti kumin kokoisen reijän, jonka sais sitten takaisin umpeen tarvittaessa (jos kerää kosteutta sisään) läpivienti tulpalla.

                                  Comment


                                    #18
                                    En tiedä, onko jossain vaiheessa joku vaihtanut omaani uudet heijastimet, mutta tuuletusaukko löytyy, eikä heijastinpinnoissa näy virheitä, vaikka siellä vuoden verran olikin releytetyt prosentti polttimot.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kohtuu tuskaiseksi on osoittautunut tämän auton valojen kanssa pelailu. Oman urS4:ni (vm. -92) ostin vähän yli vuosi sitten, ja lähivalot autossa olivat ostohetkellä suorastaan olemattomat, sumuvalotkin näyttivät lähivaloja paremmin.

                                      Talveksi oli kuitenkin valot saatava kuntoon, joten ei muuta kuin umpiot palasiksi. Syy lähivalojen huonouteen paljastui nopeasti; heijastin oli polttimon yläpuolelta sulanut muodottomaksi, ja kiiltävä pinta luonnollisesti tiessään. Osa johon polttimo tulee kiinni, oli löystynyt, ja polttimo sojotti yläviistoon. Tässä mallissa heijastimessa ei jäähdytysreikää ollut. Hellan valmistamat valot olivat muutenkin kurjassa kunnossa; lasin tiivisteen välistä umpion sisään oli päässyt, ei pelkästään kosteutta, vaan oikein kuraa. Takana oleva polttimonvaihtokansi irvisteli miten sattuu, ei siis ollut lähellekkään tiivis, vaikka siellä muka joku tiiviste oli. Ilmeisesti jo tehtaalla siihen tiivisteen päälle oli mällätty sellaista pehmeää massaa lisätiivistykseksi, mutta jo ensimmäisessä polttimonvaihdossa vuosia sitten sen tiivistysominaisuudet oli luonnollisesti hävinneet.

                                      Tilasin Saksasta webbikaupasta A6:n valot. Valot paljastuivat TYC-nimisen valmistajan tekeleiksi. Näistä ja niistä vanhoista Helloista kasasin sitten uudet valot. Lasi, lasin uloin kumitiiviste, ja korkeudensäätömoottorit tulivat vanhoista Helloista, muut osat uusista A6:n umpioista. Uusissa lähivaloheijastimissa oli nyt tuuletusreiät, ja polttimoiden kiinnityskohta vaikutti asiallisemmin tehdyltä. TYC:n valot vaikuttivat monin osin tarkoilta Hellan kopioilta, mutta joissain kohdissa oli menty sieltä missä aita on matalin. Esimerkiksi takakopan ilmanvaihtoreiät on tehty yksinkertaisemmin, ja sumuvaloheijastin oli muovia (Helloissa metallia). Vakioasetuksilla sumuvalot osoittivat taivaisiin, joten jouduin säätämään suuntaukset uusiksi. Sumuvaloa ei saanut oikeaan asentoon poistamatta lähivalosta säätövipua, jolla valot asetetaan vasemmanpuoleisen liikenteen kanssa käypäisiksi. Samaan syssyyn releyttelin kaikki valot (myös sumarit) ja laitoin lähivaloihin xenonit.

                                      Nyt vuosi tuon jälkeen valot tuli taas avattua. Sumuvaloheijastin oli jo ihan pilalla, heijastinpinta hilseillyt polttimon ympäriltä pois. Lähivaloheijastimessa on pieniä pilkkuja, joista heijastusmateriaalia puuttuu. TYC:n valot ovat siis roskaa, älkää muut näihin sekaantuko. Nyt vaihdoin sitten sumuvalot vanhoista Helloista, Fairylla pesten niistä sai vielä tosi hyvät. Vetelin tiivistykset Sika-flexillä, kun edelliset tein silikonilla, ja silikoni ei oikein tartu kunnolla tuohon muoviin. Lisäksi valoihin tuntui kertyvät sateisella säällä kosteutta.

                                      Toivottavasti lähivalot ei nyt tuosta kovin nopeasti huonone. Seuraavaksi ratkaisuksi suunnitelin jo että heivaan kaiken roskan pois sieltä umpion sisältä, ja laitan sinne vaikka Hellan yleismallisia H4-umpioita (n.30 Euroa/kpl Motonetista) parin.

                                      Comment


                                        #20
                                        Mulla on orig. Hella valoissa kyllä muovia noi sumareidenkin heijastimet niinkuin kaikkien muidenkin valojen.

                                        Uudet tilattu 180 eemeliä per pari.

                                        Comment


                                          #21
                                          Urssin lähivalon heijastin tai mitä siitä on enään jäljellä.
                                          http://www.flickr.com/photos/1500198...n/photostream/

                                          Comment


                                            #22
                                            hui, onpas hurjan näköinen ilmestys. Onko tuo siis ihan vakio hilppeillä saavutettu lopputulos?

                                            Comment


                                              #23
                                              Vakio hilppeet ja ilman releitä, vettä lorautin kraanasta vähän päälle ja kaikki heijastava matsku meni viemäriin. Pinta oli silleen himmeä ja rakoilla.

                                              Tätä heijastintahan ei ulkoapäin näe mitenkään, purku hommiksi menee jos haluaa varmistua omista valoista. Tämä vain muille tiedoksi jotka pohtii asiaa.

                                              Toivottavasti toi vanha ei sula kokonaan pois, uudet on jo matkalla suomeen.

                                              Miten tämä heijastava pinta saadaan noihin muovin kikkareisiin, maalaamalla?
                                              Nyt olis tietty voinut testata miten hyvin kromimaali pysyy noissa kiinni. :)

                                              Comment


                                              • #24
                                                Muoviosien kromaaminen tapahtuu teollisuusprosessina käsittääkseni höyrystämällä. Siis yksinkertaisesti selitettynä: täytyy olla tiivis kaappi, johon kromattava kappale ripustetaan (tietenkin niin että mahd. vähän kappaleesta koskettaa ripustukseensa), kaapin pohjalle laitetaan jauheena se "kromi" tai mitä ainetta se nyt oikeasti onkaan (tämä on sitä kemiikkaa), kaappi suljetaan tiiviisti ja imetään sinne alipaine, jolloin "kromijauhe" kaapin pohjalta alkaa höyrystyä, ja tarttuu sitten kaikkeen kaapin sisällä olevaan...

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Olin myös suunnitellut tuollaista pienimuotoista umpioiden putsausta, mutta enpä taida uskaltaa, jos ne tuolleen varisee käsiin :/

                                                  Mites tuo valojen korkeussäätö pelaa, nimittäin kun minun kotterossa vääntää säätönamiskan nolla-asentoon niin toisen puolen moottori jää surisemaan hervottomasti eikä valo nouse yhtä korkealle kuin toinen puoli. Korjaako säätömoottorin vaihto tämän vai onko umpion sisässä joku jumissa?

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    No, eipä noilla paljon enää nähnyt muutenkaan vaikka siellä oli heijastavaa tavaraa vielä kiinni. Vähän kuin vertais tavallisen auton sumareihin noita urssin ajovaloja.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Mites tuo valojen korkeussäätö pelaa, nimittäin kun minun kotterossa vääntää säätönamiskan nolla-asentoon niin toisen puolen moottori jää surisemaan hervottomasti eikä valo nouse yhtä korkealle kuin toinen puoli. Korjaako säätömoottorin vaihto tämän vai onko umpion sisässä joku jumissa?
                                                      Moottoreissa on asentotunnistus, vanhat kuluneet anturit pätkivät ja moottori ei tiedä missä se seilaa menemään, siksi se surisee edestakasin. Korjautuu kyllä uusimalla moottorin

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Mites tuo valojen korkeussäätö pelaa, nimittäin kun minun kotterossa vääntää säätönamiskan nolla-asentoon niin toisen puolen moottori jää surisemaan hervottomasti eikä valo nouse yhtä korkealle kuin toinen puoli. Korjaako säätömoottorin vaihto tämän vai onko umpion sisässä joku jumissa?
                                                        Säätömoottorissa on sisällä oma "asentotunnistin", joka on kytköksissä siihen kojelaudassa olevaan säätimen asentoon. Systeemin avulla se moottori tietää mennä oikeaan asentoon aina - siinäkin tapauksessa, että piuhat on irti ja säädintä käännetään: seuraavan kerran kytkennän ollessa ok moottori säätyy "itsekseen" oikeaan asentoon. (Eli esim. vahingossa irti jäänyt piuha ei aiheuta sitä että valot olisivat lopun ikää epäsynkassa)

                                                        Nyt kuullostaisi tuo sun vika siltä, ettei se jostain syystä pysty saavuttamaan sitä ääriasentoaan (nolla-asento). Siispä tutkimaan, että onko lampun perussäätö (mekaaninen) niin paljon pielessä ettei moottori pääse kääntämään sitä tarpeeksi, vai onko siellä lampun sisällä jokin este tai joku osa irti, tai onko vika itse säätömoottorissa: joko niin että se asentotunnistin ei toimi oikein tai säätötangon hammasratas on rikki tai jotain muuta... Sähköisestihän kaikki tuntuu olevan kuitenkin ok.

                                                        Rohkeasti vaan umpio irti ja auki, samoin säätömoottori, niin siitähän tuo lähtee selviämään. Nuo on C4:ssa niin yksinkertaisia kapineita että vika löytynee helposti ja ihan ekana ei kannata uusia osia olla ostamassa...
                                                        Viimeksi muokannut JyriN; 28.11.2007, 09:48. Perustelu: Edit: olinpa hidas.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          No niin, eilen kävi upsin mies ovella ja antoi paketin. Avasin paketin ja kas kummaa kaksi pienempää pakettia missä lukee ympäri paketin TYC TYC.

                                                          Kysäsin tätä ennen kun tilasin valot myyjältä että kuka on valmistaja ja että onko se TYC. Siihen vastasivat listan kaikkia muita valmistajia paitsi TYC.

                                                          No halvalla ei saa hyvää, mutta 600e etuvaloista on mun mielestä liikaa. Tilataan sitten muutaman vuoden päästä uudet TYCit ja ei ole vieläkään mennyt kun puolet tosta 600:sta eurosta.

                                                          En jaksa alkaa noista mitään riitelemään/palauttelemaan. Katotaan miten noi sais pelaamaan.

                                                          Ilmoitus ebayssä:

                                                          http://cgi.ebay.de/DE-SCHEINWERFER-M...QQcmdZViewItem

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Jos jostain vaan saisi uusia lähivaloheijastimia, niin ei tarvitsisi vaihtaa koko alkuperäistä umpiota uuteen. Saisikohan semmoisen uuden heijastimen viritettyä vaikka jostain pienen sumuvalon tai lisäpitkän heijastimesta.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X