Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

UrS4 Avant 2.2T + B4 turbo quattro

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    ehjällä laturilla ja säätimellä pitäis kyllä reilu 13v tulla.

    Tarkista akun napojen kiinnitys ja maadoituskaapelin kontakti koriin sekä kaapelointi startin ja laturin väliltä! Huonon kontaktin löydät kyllä pienen ajon jälkeen ihan käsikopelollakin, lämpeää nimittäin kohtuullisesti.

    Comment


      Tuli töistä päin käytyä hakemassa tommonen linkissä mainittu diodi paikallisesta sähköfirmasta, ja samantien tein ton modin tohon toiseen irrallaan olevaan jännitesäätimeen(tässä oli paremmat hiiletkin). Nyt laturista mitattuna pukkaa 14,6-14,7V, akulta 14,4-14,5V ja ecu näyttää 13,8-14V ja valot kun kääntää päälle tippuu tonne 13-13,4V välimaastoon. :)

      Tiedä sitten miksi valojen päälle kytkeminen tekee noin rajun notkahduksen..?

      Juu ja siis, mittasin vielä noi latausjännitteet tolla aikasemmalla säätimellä, ja se oli laturilta ~13,7V.
      Viimeksi muokannut Thuppu; 9.7.2015, 17:24.

      Comment


        Liian ohkaset johdot akulta eteenpäin/huono kontakti joko jännite tai maa puolella. Lisää kuormaa ja jännite tippuu, tuohon vielä sisäpuhallin täysille ja flekti huutamaan niin mihin asti se tippuu ? Rapeassa kun pisti valot päälle niin öljynlämmöt "nousi" 30c, asialle täytyis tehdä jotain :)

        Comment


        • Mä voin tehdä 90mm2 kuparista kaapelinpätkät startille ja toisen maadoitukselle pientä korvausta vastaan.. Päihin präsillä kaapelikengät 8mm reijällä riittänee; akun puoleiset ilman kaapelikenkiä? Startin pään liittimeen liimakutistesukka? Kaapelien pituudet vain ilmoitat...

          Comment


            Mitenköhän olis järkevin ottaa nopeussignaali ECUlle? Esim. ton Launchin sais tiputettua pois nopeussignaalilla. Lisäksi nopeussignaali mahdollistais vaihdealueiden ohjelmoimisen ja käytettävän vaihteen näytön ruudussa. Ja tietty se sit mahdollistais tarvittaessa vaikka vaihdekohtaiset ahtokäyrät tai jotain muuta tarpeelista tai ei tarpeellista.

            Voiko ABS-anturin signaalin haaroittaa suoraan johdosta vai olisko järkevämpi ottaa mittariston signaalista?

            Comment


              Kyllä minä mittaristosta lähtisin mielummin.

              Comment


                Se valko-sininen nopeuspiuhahan kiertää orkkiksena mittaristolle, ilmastoinnille, radiolle, ECUlle ja perän lukolle. Eiköhän jostain niiden väliltä löydy haaroituskohta :)

                Comment


                • Eikös C4:sissa ainakin tule myös mankalle/haarottuuko se ilmastointiin? Valkea sininen johto, tiedä sitten tuleeko se kelpaavassa muodossa.

                  Edit. Tässähän ei tainnut olla ilmastointia...

                  Comment


                    Tuota kans mietin, ei eikö se nopeussignaali alunperin tuu motronicille..? Millaista "pulssia" se on? Joku syy kait siihen on ettei PnP johtosarjan kautta sitä tuu ECU:lle. Sama juttuhan on VEMS:in kanssa, eli siihen ei tuu liioin nopeusignaalia vakio johtosarjan kautta.

                    Comment


                      http://www.andreas-hoeger.de/Volkswa...Signal_www.jpg

                      se on vanha GALA minkä mittaristo arpoo vasemman etupyörän reed-releestä. Eli tasoittaa jännitteet alaspäin ja muiden luettavaksi.

                      Comment


                        Ilmeisesti toi GALA signaali kelpais sit MaxxECU:lle? http://www.maxxtuning.eu/documentati...andbook-eu.pdf s. 31.

                        Hämää vaan toi kun puhutaan digitaalisista signaaleista..? Mitä noi urssin signaalit nyt sit on, esim. toi GALA? Jotenki kuvittelisin noi ihan analogisiksi. Tämäkään ei varsinaisesti avannut mulle tota. https://learn.sparkfun.com/tutorials/analog-vs-digital


                        Edit. Eli toi reed piiri muuntaa analogi-signaalin "digitaaliseksi" pulssiksi, vai olenko hakoteillä?
                        Viimeksi muokannut Thuppu; 11.7.2015, 12:41.

                        Comment


                          Reed-kytkin lähettää signaalin mittaristolle, jossa on sitten lisä-äly ja rajaa jännitteet nätiksi ym. Valko-sininen johto on sitten tuota "GALA" signaalia, nimitys tulee Blaupunktilta nopeudenmukaan säätyvän radion voimakkuuden alkuajoilta.

                          Eiköhän MaxxECU sitä osaa tulkita, kun sille vain kerrotaan, että mitä yksi pulssi tarkoittaa etäisyytenä. (renkaan pyörähdys tai puolikas, en nyt muista varmaksi tarkistamatta)

                          Comment


                            Juu, kyllä ton pulssitiedon saa kalibroitua ecuun. Ajetaan GPS:n mukaan tiettyä vauhtia ja painetaan kalibrointinappia. :)

                            Maxxecu tuli ponnistettua Ranacon epäkiitollisessa penkissä. Ecu toimi loistavasti eikä triggerierroreita tullu kertaakaan(AAN vakio triggeröinti käytössä). Säätäjällä ei ollu vaikeuksia käyttää sitä vaikka ensimmäistä kertaa sitä nyt sääti.

                            Sen sijaan löyty yks parannettava kohde, nimittäin polttoaine kuumenee sit pikkasen kovasti, hätinä kättä kärsi pitää pumpuissa ja kerääjäsäiliössä. Häiriötä tuli bensanpaineissa jotka eivät pysyneet lopuksi enää tasaisena, ehkä pumppu on antautumassa tai suodatin tukossa. Kuumuus varmaan teki oman osansa. Hassua sinänsä koska mulla oli jo ennestään polttoaineelle hankittuna oma cooleri ja puhallin. En vain oo ehtiny asentamaan niitä.

                            Lisäksi toi keulacooleri on ainakin penkissä alimitoitettu tälle setupille, imulämmöt alkoivat karkailemaan yli 70 asteen, mutta vettä sumuttamalla cooleriin lämmöt pysyivät siinä n. 60 asteessa. Kennoon suihkuttavat sumuttimet vois olla pätevä budjettimodi. Luultavasti toi "väliväli" IC vähä jarruttaa ilman kulkua koska Holsetin herääminen oli hieman laiskempaa kuin viime kerralla VEMSillä. Ajossa toki tuntuvat noi imulämmöt pysyvän kurissa huomattavasti paremmin.



                            Lukemat 624hv/737Nm.


                            Tuli kans vielä tehtyä valmiiksi ja asennettua se isompi takaiskuventtiili. Tän reikä on 86mm ja 4" rungossa, eli aika paljonkin isompi kuin edellinen. Ei tuntunu olevan tukossa enää, koska ahtimen silikonikulma ei enää vetäny linttaan.




                            Polttoaineen jäähdytin ja flekti:

                            Attached Files
                            Viimeksi muokannut Thuppu; 15.5.2022, 19:18.

                            Comment


                              Mikä bensapumppu sulla on? Kannattaisiko ennemmin laittaa ahtojen mukaan säätyvä pumpun ohjaus kuin jäähdytin? Se ei lämmittäisi polttoainetta niin paljoa.

                              Comment


                                2x044. Tuskin jäähdyttimestä haittaa on vaikka pumppusetuppi joskus vaihtuisikin? Olishan tommonen nopeuden mukaan säätyvä hyvä ettei turhaan niin lämmitä, vaikka pakosti se jossain määrin lämpenee aina.

                                Pitää nyt ensin vaihtaa noi suodattimet, koska toinen pumppu tuntui kuumemmalta, eli jos siinä on suodatin tukos niin vois olla syyllinen tohon paineen heittelyyn.

                                Comment


                                  ei se huonoa tee bensalla/etanolilla jäähdyttää paluulinjan polttoainetta, toki paineet on eri kuin dieselissä, mutta niin on syöttämäärätkin kun yli 500 heposen mennään.

                                  Ellei ole penkissä luokka EU-syklin vaatimat puhaltimet, niin ahdetut on aina ongelmissa, kun tehoa revitään.

                                  Comment


                                    Kannattaa miettiä sellaista, että katkot toisen pumpun virtoja sen mukaan, ollaanko normiajossa vai tehoilla. Esim. ahtopaineen tai kaasuläpän asennon mukaan. Toisen pumpun kytkeytyminen näkyy lyhyen hetken bensanpaineessa, mutta tämä ei ole lainkaan huono asia, kunhan pumpun käynnistyminen on säädetty sopivaan kohtaan (ylimääräinen kiihdytysrikastus). Luonnollisesti tämä vaatii pumpuille takaiskut, mutta nehän Boschin pumpuista löytyvät vakiona, olettaen ettei niitä ole jostain käsittämättömästä syystä poistettu...

                                    Miten kerääjäsäiliön kierto? Tuleeko tankista syöttö lähelle kerääjän ylivuotoa, eli tankille paluuta? Eli kiertääkö tankin viileämpi bensa omaa pientä kiertoaan kerääjäsäiliön katon lähettyvillä ja tukilta tuleva kuuma bensa jää kerääjään mieluummin?

                                    Jäähdytys ei ole lainkaan huono idea, mutta saat helpotettua tilannetta muillakin tavoin paljon. 044 pumput ottavat täydellä kuormalla tehoa vajaa pari sataa wattia kappale ja siitä melko suuri osa menee polttoaineeseen lämmöksi. Ja mainittakoon vielä, että pumput työskentelevät täyspainevedon ohella kaikkein kovimpaan (ja tuottavat eniten hukkalämpöä) silloin, kun bensaa ei kulu.

                                    Tuo coolerin "toimimattomuus" ja veden ruiskimisen auttaminen tilanteeseen viittaa hyvin voimakkaasti penkin vaillinaiseen puhaltimeen. En lähtisi kummoisia muutoksia tekemään coolerisetuppiin sen perusteella.

                                    Comment


                                      Itsellä kytketty juurikin tuolla tyylillä pumput. 0.5bar ahtopaineella käynnistyy toinen. Tyhjäkäynnillä kokeiltaessa ei edes pa painemittari värähdä ( riippuu tietty myös paluu linjan koosta yms.)

                                      Comment


                                        Tässä taiteellinen näkemykseni kerääjäsäiliön hyvästä toiminnasta.

                                        Huomioonotettavia asioita:
                                        • Tukilta tulevan kuuman polttoaineen saaminen pois kerääjästä
                                        • Tankilta tulevan polttoaineen mahdolliset ilmakuplat
                                        • Pitkässä täyskaasuvedossa laskevaan nestepintaan kohdistuvan polttoainesuihkun aiheuttamat kuplat


                                        Pitää muistaa, että sekä tukilta paluu, että tankista syöttö ovat suihkumaisia tuloja, polttoaine tahtoo jonkin matkaa jatkaa sekoittumista säiliössä olevaan polttoaineeseen. Sekä tukilta palaavassa, että tankilta tulevassa polttoaineessa on suurella todennäköisyydellä kaasukuplia. Tankin bensassa se on todennäköisesti ilmaa ja tukilta palaavassa höyrystynyttä polttoainetta. Kumpaakaan ei ole hyvä tunkea pumpuille. Samoin täyskaasulla suuttimien tuoton ylittäessä siirtopumpun kapasiteetin, alkaa polttoaineen pinta laskea kerääjässä. Tällöin pintaan "ammuttu" suihku tuottaa valtavasti kuplia, sitä pitää yrittää välttää. -> loiskelevyjä, epäsuora suihkutus, jotainmuutamitä?

                                        Yksi ihan pätevä ratkaisu voisi olla paluun ja tankilta tulon tuominen pyöreän pytyn tangentille siten, että paluu tulee tankin tulon yläpuolelle. Näin tehtynä kerääjässä voisi ehkä tapahtua siten, että ne tekevät yhteisen pyörteen ja kuuma bensa kerääntyisi kerääjän yläreunaan ja siitä pois tankkiin ja tankilta tulo kerääntyisi pohjalle, mennen pumpulle. Sotkeeko tämä sitten taas pumppujen saamaa imua, en tiedä.
                                        Attached Files
                                        Viimeksi muokannut kenax; 15.7.2015, 10:16.

                                        Comment


                                          Saattaa olla vähän höhlä kysymys mutta miksi tukilta tulevan bensan pitää mennä kerääjäsäiliöön?

                                          Comment


                                            Jotta välisäiliö ei tyhjenisi... Muuten pitää olla ihan tosissaan pumppua tankissa siirtämässä välisäiliöön...

                                            Comment


                                              Kyllä kai aika moni pumppu tekee melkoisen tuoton, jos painetta on vain minimaalisesti, kuten tankista välisäiliöön siirrettäessä. Tuottoasia muuttuu olennaisesti, kun aletaan tekemään esim 5 barin painetta.

                                              Keskustelu on hyvä. Käsillä oleva ongelma on ihan todellinen ja usein turhan vähän on paneuduttu sen ratkaisemiseen. Polttoaineen kuumeneminen siis.

                                              Tarveohjattu PWM-ohjain pumpuille olisi mielestäni paras.

                                              Comment


                                                Tuossa on Fuelabin video joka auttaa vähän ymmärtämään miten paluu kannattaa laittaa. http://youtu.be/dP6Pogm6Ts0

                                                Itse ajattelin ratkaista ongelman tällä, ja siihen sopivalla pumpulla.
                                                http://fuelab.com/products/performan...ure_regulator/

                                                Comment


                                                  Ja ongelmaa alko tulla vasta noin 5h lähes yhtäjaksoisen ajon jälkeen. Muutenkin mulla on 4 barin peruspaine, varmaan senkin laskeminen 3 baariin olisi viisasta. Ku ny oli 2,9 baria ahtoja niin on pumput aika kovilla.

                                                  Porkkiksen ehdotukseen liittyen mikäköhän tämä olis? http://www.ebay.com/itm/Motorsports-...-/221180465136 Maxxeculla olis kans PWM pumppuohjausmoduli mut vaatii myös heidän CAN modulin, joten hieman pompsahtaa...

                                                  Comment


                                                    Pwm säädölle ääni täältäkin, mutta eikös tollasella pwm voi ohjata melkein mitä vaan, voisiko kuvitella et esim sytkäkivellä ohjaavansa bensapumppua, ei maksaisi maltaita.

                                                    Comment


                                                      Ongelmista huolimatta oli asiallinen dynopäivä, uudet rajat saatiin autolle. Takapuolituntuma sanoo ettei voimaa oo ollu koskaan aiemmin näin paljoa(vaikka hv lukema olikin joskus himpan kovempi). Oliskin jännä käydä koittamassa veto toisessa dynossa, et onko vain myyntipuheita vai mitä ku sanovat et tulokset näyttävät alakanttiin tällä dynolla. Meinas et 700hv/800Nm Boschin dynossa menee rikki... tiedä sitten? :D

                                                      https://www.youtube.com/watch?v=mghdQs4xjXE

                                                      Ja ratkaisevasti tulokseen vaikutti myös hukkiksen jouset. Aluksi näytti et 560hv lukemaan jäädään, ei millään enempää. Tialissa oli 0,7barin jousisetuppi, vaihdettiin 1,2barin jousiin, kymmenen naksua Turbosmartista pois ja heti lävähti 50hv enemmän jerkkua. Ens kertaa varten pitää vielä koittaa 1,5barin jousiyhdistelmää.
                                                      Viimeksi muokannut Thuppu; 15.7.2015, 12:54.

                                                      Comment


                                                      • Mahtavan kuulonen kyllä! Tuukko botnialle päristeleen? :)

                                                        Comment


                                                          Alkuperäinen kirjoittaja Thuppu Näytä viesti
                                                          Oliskin jännä käydä koittamassa veto toisessa dynossa, et onko vain myyntipuheita vai mitä ku sanovat et tulokset näyttävät alakanttiin tällä dynolla. Meinas et 700hv/800Nm Boschin dynossa menee rikki... tiedä sitten? :D
                                                          Käy toki toisessa dynossa. Jokainen dyno tuntuu dynottajansa mielestä olevan alakanttiin näyttävä :)

                                                          Käy vertailuksi vaikka AMW:llä, sieltä on paljon dataa itseltä ja lähipiiristä.

                                                          Comment


                                                            Alkuperäinen kirjoittaja porkkis Näytä viesti
                                                            Kyllä kai aika moni pumppu tekee melkoisen tuoton, jos painetta on vain minimaalisesti, kuten tankista välisäiliöön siirrettäessä. Tuottoasia muuttuu olennaisesti, kun aletaan tekemään esim 5 barin painetta.
                                                            Ei ihan niin oleellisesti, kuin kuvittelisi. Esimerkiksi 044 tuottaa "nollapaineessa" n. 310 l/h, kun se viidellä barilla speksien mukaan tuottaa 260 l/h. Onhan se toki prosentuaalisesti iso ero, mutta yksi boschi siirtopumppuna ei ruoki alkuunkaan kahta ruiskupumppuna toimivaa boschia.

                                                            Jos paluulinja ajettaisiin tankkiin, pitäisi siirtopumpun tai -pumppujen tuoton ylittää ruiskupumppujen tyhjäkäyntituotto, muuten kerääjäsäiliö ei koskaan täyttyisi eikä etenkään pysyisi täytenä.

                                                            Oma suositukseni on käyttää siirtopumppuna siirtopumpuksi tarkoitettua lamellipumppua. Ne on tehontarve-tuotto -suhteeltaan erittäin hyviä. Itsellä on käytössä Carterin siirtopumppu, jonka tuotto on reilut 270 litraa tunnissa. Olen mitannut sen tehontarpeeksi n. 4,5-5,5 ampeeria, riippuen lähinnä tankin täytösasteesta. Bosch syö nollapaineellakin toista kymmentä ampeeria.

                                                            Comment


                                                              Vaihdoin bensansuodattimet tänään. Kiristelin liitännät ja käynnistin auton katsoakseni vuotaako mistään. Nooh, eihän sieltä tullu ku semmonen monihaarainen suihku kerääjäsäiliön hitsisaumasta. :O Ihmettelinki miks kontista tuli dynossa semmonen viinan lemahdus ku välipohjan avas. Missään ei näkyny märkää, oli kait niin kuumaa et heti höyrysty. Mutta suodattimia vaihtaessa mietin kyllä miksiköhän maalit ovat lähteneet tosta aluslevystä. Eihän siinä auttanu ku pötti irti ja huuhtelu vedellä. Hitsatessa ihmettelin ku hapettaa saumaa niin kovasti, kaasuthan oli loppu, letkupainetta enää hivenen nosti ku liipasimen päästi. Sen verran ehdin tehä saumaa kuitenkin et alko pitämään. Kiva, jos nyt Ahvenistolle lähetään, jos tätä ei olisi huomannut nyt.



                                                              Attached Files
                                                              Viimeksi muokannut Thuppu; 15.5.2022, 19:20.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X