Mihin Miikka olet tuon gps-anturin nyt lopullisesti sijoittanut? Ja onko kokoonpano muuttunut?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Ice Ice baby...eli tietämyskone autoon + A6 kuvia
Collapse
X
-
Anturi on yhä siinä pelkääjänpuolen ikkunannurkassa. Toistaiseksi on aina löytänyt tien päällä sateliitit, joten siihen anturi jää. Ainoastaan olisi tarkoitus laittaa se jotenkin muuten kiinteästi kohtaan kuin verhoilun sisältä tulevan johdon varaan.
Muutoksia on tullut lähinnä softapuoleen, eli vag-com on nyt asennettu ja eräs toinen karttasofta huolehtii navigoinnista. Vielä pitäis jaksaa vetää sarjaportista jatkopiuha verhoilun sisällä kuskin puolelle, jotta hex-com adapterin saa siististi kiinni koneeseen.
Comment
-
tommatti
-
ihmettä kerrakseen
Hienot on Miikka laitteesi=)
Pitää nyt ihmetellä minkä takia et ole vaihtanut originaalisoittimia (keskiverto kakkaa) oikeisiin laatusoittimiin, jotka tukee toimintaa jo takana olevilla liitin pattereilla ja tuovat tullessaan äänenlaadun. Muuten käy niin että Hi-Fistely jää moottorin, alustan ja pirun hienon tietokoneen tekemiseen (=
Hatusta heittämällä Alpinen laadukas soitin , Audisonin 5 kanavainen (tai vaikka 6 kanavainen aitoon 5.1 ääneen) Laatuvahvistin ja vaikka Focalin erillis sarjat (samainen Focal tarjoaa 5 1/4" subwoofereita, jolloin ei puhuta Tikkurilan BassoKuninkuudesta) jolloin on siirrytty oikeaan äänen toistoon . . .
Comment
-
Karttasoftana on genimapin tuotos.
pravda, no olishan tietysti tuossa "hifi" puolessa hieman parantamisen varaa. Mutta, a) autoon ei saa ikinä kunnollista äänentoistoa b) ei ainakaan tuohon autoon, sillä pakoäänet tulevat hyvästä äänieristyksestä huolimatta kovin kernaasti sisälle niillä nopeuksillä, joilla tuolla autolla yleensä liikun (moottoritie ja kehä I ei ruuhka-aikaan)
Eli äänentoiston laatu riittää ihan hyvin siihen radion ja mp3:n kuunteluun, mitä kehä I:stä pitkin ajaessa tulee harrasteltua. Tarkoitus toki on pistää jossain vaiheessa toisto parempaan laatuun, mutta sitä ennen prioriteetissä on moottorin muutokset ja kotihifin parantelu. Ja sitten kun homma on edessä, tarkoitus on pistää sen verran rahaa haisemaan, että jätän suosiolla äänentoiston suunnittelun ja asennuksen ammattifirmalle. Tällöin kuitenkin tuon rahan on oltava täysin "ylimääräistä".
Comment
-
harri_72
-
Harri, ihan käsineen tweakkasin. Eli kaikki turhat servicet disabled tai manual moodiin. Ylimääräiset softat pois, pagefile pois. Analyysiä optimointia bootvis ohjelmalla. Ajurien kanssa leikkimistä jne. Boottiaika lyheni moisilla 45s:tä 30s:ään. Hibernatesta systeemi nousee siinä 15s:ssa, valitettavasti usblaitteiden ajurit menevät moisesta helposti sekaisin (varsinkin tuo GPS ajuri ja se taas välillä sitten sotkee kosketusnäytön ajurin).
Comment
-
semmonen softa kun xplite osaa myös poistaa xp:stä turhia ohjelmia. Taitaa tuolla lähteä halutessa ie:kin.
Comment
-
Mulla on omaan systeemiin tulossa läppärin emolevy -> tarvitsee vain 16V joka otetaan läppärin autolaturista. Tämä sitten tiputetaan 12V:n näytölle ja 5V:n usb laitteille regulaattorilla. Läppärissä on vielä oma akkukin helpottamassa käyttöä. ei esim sammuta konetta startatessa jännitteen pudotessa tai muuten heiluessa.
Käynnistyksen ja sammutuksen ajattelin hoitaa niin että kun auton hällärin ottaa pois päältä, mikrokontrolleri (PIC tai Atmel) huomaa sen ja antaa koneelle boottikäskyn sekä näytölle ja usb-laitteille virrat releiden kautta.
Samalla vois tehdä lämpötilan tarkkailun eli jos on paljon pakkasta niin ei annakkaan virtoja esim. näytölle ennen kun auto on lämmennyt vaikka 0 C':n.
Samoin koneen sammutus mikrokonttrollerin avulla niin että kun hälläri heilahtaa päälle lähtee kone hibernateen. Tässä on vaan se ongelma että hällärin sisätilatutka aktivoituu heti ja läppärin noin 30s sammutus saattaa laukaista hälyytyksen.
ATX:n hylkäsin omassa isona ja monimutkaisena ratkaisuna (niinkun tuo mikrokontrolleri ei olisi monimutkainen). ATX:n saa ihan tavan powerilla pelaamaan kun ostaa 12VDV -> 230VAC hakkurin. Kannattaa käyttää sellaista joka tekee ihan oikeaa sinimuotoista signaalia.
Comment
-
Mese
Netistähän näitä tietysti löytyy kun etsii, mutta tässä yksi viritys: (ei siis oma)
http://www.mikrobitti.fi/nettijatkot...08/automodaus/
Henk. koht. mielipide: Jollakin on mopo karannut, eikä ole enään nätti.
Itse päädyin kanssa tismalleen samoille valinnoille, kuin Miikka. Laitetaan kuvia kunhan saa jotain valmista.
Comment
-
Topikkia ehkä liikaakin sivuten olisi kysymys.
Miten olisi järkevintä asentaa autoon invertteri tms, jolla saisi sopivaa virtaa, eli 220V, läppärin ja kameroiden jne lataamiseen. Vaihtoehto tietenkin on hankkia läppäriin sopiva autolaturi, mutta sitten tarvitsisi sellaisen myös kameraan. Tekeekö noilla inverttereillä mitään, jos sellaisen peräkonttiin laittaa? Sieltä tarttisi sitten tulla jatkolla ohjaamoon, jonne laittaisi pistokkeen.
Comment
-
Itse olen sujuvasti käyttänyt n. 50 maksavaa 300W kanttiaalto-invertteriä. Kytkentä suoraan tupsyttiin. Kiinteästi jättäisin kyllä asentamatta tai sitten sen pitäisi olla vähintäänkin katkaisijan takana, kun ymmärtääkseni syövät virtaa myös tyhjäkäytöllä (täytyykin mitata paljonko).
Comment
-
Timo Nurmi
Kyllähän ne ihan toimivia pelejä lienevät. Veljeni juuri esitteli uutta toimistoaan (rekan nuppi), jossa oli käytössä invertterin avulla mm. mikroaaltouuni ja TV. Invertteri oli tehokas malli, jossa on päälle/pois -kauko-ohjaus.
Comment
-
-
Eipä taida tietokonekäytössä tuosta kanttiaaltoinvertteristä haittaa, sillä virrat tietokoneellehan tulevat kuitenkin tasavirtaa antavan virtalähteen lävitse ja kyllähän nuo melko hyvin tuntuvat toimivan sellaisilla UPSeillakin, jotka kanttiaaltoa pukkaavat (halvat upsit)
E: Lisätty vähän tarinaa.
Comment
-
Kompuutteri tämäkin, mutta käytössä lähinnä vain navigointilaitteena.
http://tdi.5cyl.net/Pub/PDA.jpg
http://tdi.5cyl.net/Pub/Teline.jpg
http://tdi.5cyl.net/Pub/Naytto.jpg
Comment
-
Niin tuli mieleen myös, että iPaq PDA johon saa GPS.n ja audioliitynnän kasettadapterin kautta vaikka vanhaan autostrereoon vois olla eka askel tähän suuntaan. GPS.n saa BT.llä (Bluetooth)langattomaksi tai PCMCIA adapterilla kiinteästi.
Muistikorttiin saa MP3 musiikkia riittävästi ja näyttö riittää hätätilassa vaikka elokuvan karseluun.
iPaq 6330...6870 saa 100-250 egeä huutonetistä käytettynä.
Kojetaulun keskialue vois olla siinä tapauksessa parempi asennuspaikka.
CD.itä ei tietysi voi käyttää mutta MP3.han on muutenkin tulossa päämäyttömuodoksi tulvaisuudessa...
Comment
-
Omassa auto-Pc.ssä vaihtui keskusyksikkö kannettavaksi FujitsuSiemenssiksi. Auton soittimena Plaukkarin uusi Bremen, jossa kaksin kappalein aux sisäänmenoja eli äänen laatu säilyy hyvänä PC:ltä siirrettäessä. Usbeja 4porttia eli GPS ja kosketusnäytön jälkeen on vielä kaksi vapaana. Tietoa olen siirrellyt nyt ulkoisella 160gigan kovolla.
Comment
-
Mites tuollainen läppäri toimii keskusyksikkönä. Tietenkään ei kannata varmaan kovimpia pakkasia säilyttää autossa. Itselläkin olisi tuossa IBM:n T20:nen, jota voisi käyttää autossakin, telakkakin löytyisi. Toimiiko kosketusnäytös siis suoraan USB:n kautta, ja näytöltä voi periaatteessa ohjata konetta hiiren tapaan.
Tuohan olisi varsin yksinkertainen toteuttaa. Samallahan äänet saa ulos läppäriltä mankalle vaikka fm-modulilla, ja kuuntelee sitten vain "radiota". Noissa kosketusnäytöissä riittänee resoluutio myös VAG-COMille? Entä elokuvat läppäriltä, näkynevän nekin ok?
Comment
-
Toimii loistavasti. Ennen läppistä oli Epia pohjainen järjestelmä joka vaihtui mini-pc:hen jonka jälkeen vaihdoin läppäriin. Ainakin tähän asti on kone pärjännyt hyvin pienten pakkasten jälkeen aamulla. Parempi kuitenkin kantaa kovalla pakkasella sisälle tai ajaa auto lämpimään talliin. Kosketusnäyttö pelaa usbin kautta ja hiiren lailla - hyvin on pärjännyt kun laittaa asetukset kuntooon jo sisällä.
Toteutus tosiaan kaikkein helpoin ja varmin kun virransyötöstä huolehtii puhdasta siniaaltoa tuottava
12v to 240v 300w invertteri. Vaggi commia en ole läppiksellä testannut, mutta toiminee hyvin. Elokuvat pelittää hienosti....
Comment
-
Mulla on kontissa nyt T21 läppäri, piuhat(VGA&USB, yms) vedetty keskikonsolia pitkin kojelaudalle. Telakasta otin virtanapille piuhat. Näytölle(Newision 7") tein mekaanisen ratkaisun, jolla se liukuu mankan aukkoon sisälle piiloon. V0.2 tästä mekaniikasta täytyisi aloitella tänään. Mahtuu juuri ja juuri mankan aukkoon, kun viilaa kolot keskikonsoliin(ei näkyviin osiin) Tuhkalootaan olis tarkotus laittaa USB-hubi mp3 soittoja varten. USB-GPS mokkula majailee hattuhyllyllä.
VAG-COMissa jotain häikkää, se ei oikein tajua moottorinohjausECUa. Ilmeisesti JEffin adapteria täytyy vähän muokata.
Comment
-
frost
Miikka,
Kuinka hoidit tilaamisen CarTFT:n kautta? Tarvitseeko maksaa etukäteen vai pystyykö homman hoitamaan siten että maksun suorittaa vasta suomessa, kun tavara on itsellä käsissä? Jotenkin vain epäilyttää tilata ulkomailta kamaa tuollaisesta "pikkukaupasta", etenkin jos rahat pitää toimitella etukäteen =)
Comment
-
Mese
-
frost
CarTFT.comista löytyy näköjään 12V-->ATX virtalähteitäkin. Tuo --> http://www.cartft.com/carpc/catalog/il/431 ilmeisesti sopi mihin tahansa atx-emoon vaikka tuolla mainitaankin vain EPIA M ja MII- sarjalaiset? Mitänköhän tuommoinen virtalähde suhtautuu jännitteen muutoksiin. Esim. kun pc on käynnissä ja starttaa auton --> akun jännite laskee todella alas ja pc saattaa jopa sammua? Tietty jos on hyvä akku ja moottoria ei tartte suuremmin sahailla käyntiin niin jännitte ei paljoa ehdi laskea mutta lähinnä kiinnostaisi tietää että kestääkö virtalähde ja/tai pc:n sisuskalut tuommoista katkomista. Tokihan tämänkin ongelman saa "korjattua" sillä että laittaa pc:n käyntiin vasta sitten kun auto on käynnissä, mutta mutta... =)
Comment
-
Minulla odottaa pöydällä 7,5-18V -> ATX virtalähde, johon on sisäänrakennettuna mm. emolevyn käynnistys- ja sammutuslogiikka (siis kone ajetaan siististi käyttäjärjestelmän keinoin alas) ja akun liian alhaisen jännitteen suoja. Silti virtalähde selviää muutaman sekunnin alhaisista jännitteistä, eikä kone sammu vaikka käynnistäisi auton. Puhtaasti autokäyttöön suunniteltu vekotin siis. Vastaavia löytyy eri verkkokaupoista ja muistaakseni esim. www.mini-itx.com:sta.
Saas tosin nähdä asentelenko paikoilleen, saattaapi olla että joutuu kohta saksasta hakemaan toisen auton rakentelun kohteeksi :D
Comment
-
Mese
Itse tilasin tuon: (toimii ihan kivasti, ja ottaa vastaan jännnitevaihtelut)
http://www.cartft.com/carpc/catalog/il/386
Ja harmittaa kun en tilannut myös tuota samalla:
http://www.cartft.com/carpc/catalog/il/114
Eli oma systeemi sammuu autoa startatessa, ja konkkia olen metsästellyt... Eli vaikka ei "hyvää" autoa tarvitse pitkään sahatakkaan, niin jännite kerkiää putoamaan riittävästi vetääkseen hakkurin polvilleen. Ja käyttöarvo on onneton, jos joutuu aina sammuttelemaan ja käynnistelemään. En ole vielä "kerinnyt" tekemään asialle mitään, mutta ehkä joskus..
Comment
Comment