Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

16v kasikymppi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 16v kasikymppi

    http://i695.photobucket.com/albums/v...d1/Kuva023.jpg
    Aattelin vähän kirjoitella tarinaa tuosta vanhuksesta.

    Kaikki alkoi siitä kun ajokortti-ikä alkoi lähestyä (sysksy 2008) ja totesin, että kadetti-projektit ei ehdi valmistua ajoissa. Tarvitsisin siis väliaikaisen käyttöauton. Aloin selailla nettiautoa, sillä periaatteella että autoja ei tehdä muualla kuin Saksassa. Silmiin osui tuo 16-venttiilinen ja innostus alkoi näin: "tollahan voi jättää 525 bimmerin taakse (välillä 0-100km/h)". Silmääkin auto miellytti, ottaen huomioon että budjetti ei auton hankintaa varten ollut kovinkaan suuri.

    Tarkoitus oli todellakin pitää auto pelkästään käyttöautona, mutta luonnolleen ei kukaan mahda mitään. Ennen kortin saantia huolsin autoa vähän joka paikasta vaihdoin luonnollisesti öljyt, jarrunesteet ym. Konehuoneesta kävin sähköliitosia läpi hapettumien varalta. Takapuskurin alle sain hitsailla yhden paikan ja samalla raavin muutkin ruosteet pois puskurin alta. Vetokoukku jouti samassa yhteydessä myyntiin, kun sillä ei terveisten lisäksi juuri muuta olisi vietykään. Ja tietysti pesin ja vahasin auton huolella, sekä imuroin ja höyrypesin sisustan, ym.


    Alkuun ajelin autolla ihan tyytyväisenä pari kuukautta, kunnes moottori alkoi pitää "kolkotusta" kylmänä. Lopulta se ei hiljentynyt kunnolla edes lämmetessään. Tästä seuranneen "surullisen" tarinan voi lukea tältä foorumilta otsikon "6A moottorin kannen höyläys" alta.


    Keväällä 2009 sain säädettyä moottorin niin hyvin, kuin sen vain voi säätää tuolla KE-motronicilla.

    Puolittain huviksi haastoin erään kaverin "viivan vetoon". Tällä kaverilla sattuu olemaan starletti, johon rahaa on käytetty melkein 8000e, eli n. kolminkertainen määrä siihen nähden mitä itse olin käyttänyt rahaa Audin hankintaan ja rakentamiseen. Silloin tämä homma sitten karkasi lopullisesti käsistä, kun tuo starletti sattui jäämään katselemaan kasikymppisen takavaloja. Innostus ja rakentelu ideat alkoivat samantien juosta pääkopassa, vaikka tuo starletti ei ollutkaan ihan täysissä voimissaan.



    Ennen kuin kerron enempää, niin listaan "pilarit" joiden varaan tämä harrastus/auto rakentuu:


    - Periaate: Mahdollisimman pitkälle teen kaiken itse, vaikka se sitten tulisikin lopulta kalliimmaksi, kuin antaa jonkun muun tehdä se. Itse tekemättähän ei opi mitään. Joitain asiota on kuitenkin lähes pakko jättää sellaisille, joilla on tarvittavat työkoneet.

    - opiskelijabudjetilla mennään...

    - Innostusta rakentamiseen ja tekemiseen löytyy enmmän, kuin rusakolta porkkanan puremiseen

    - Omaa tallia ei ole käytössä, mikä ihan "lievästi" harmittaa. Onneksi löytyy hyviä kavereita, joiden luona saa rakennella.



    Alku kesästä tulin ensimmäisen kerran käymään Audiclubin tapahtumaan Ahvenistolle. Saatu positiivinen palaute lisäsi taas kerran sitä rakentelu intoa.


    Ahveniston reissun jälkeen tilautin itselleni H&R alustasarjan ja ostin isommat vanteet ja renkaat, jotta profiilin sai pienemmäksi. Alustan vaihdon yhteydessä vaihdoin Mc pherssonin yläpään laakerit, jotka "yllättäen" olivat ruostuneet ja väljistyneet. Näillä toimenpiteillä ajettavuus muuttuikin sitten paljon paremmaksi.

    Pakoputkisto tehtiin kaverin kanssa, jolta löytyi hitsauskone. Toinen äänenvaimentaja täytyy kyllä vielä ottaa pois ja tehdä uusi ja isompi tilalle, nimittäin nuo äänethän on "vähän" turhan kovat vielä.

    Näiden toimenpiteiden jälkeen vein sitten auton leimasedän syyniin ja samalla muutoskatsastutin alustan ja vanteet. Ja Tiuti meni läpi.

    Tällaisenaan auto nähtiin sitten Alastarolla heinäkuussa.



    Alastaron jälkeen olen korjaillut ruosteita pois, kun ne alkoi paistaa jo aikasen pahasti silmiin. Akku löyti uuden kodin takaluukusta. Syy akun siirtoon oli se, että ajettavuus parani huomattavasti (ei puske enää läheskään samanlailla). Toinen syy akun siirrolle oli se, että uusi imusarja tarvitsee tilaa.



    Tulossa:


    Tässä pikku hiljaa olisi tarkoitus hankkia uudet nokat, nokkapyörät sekä megaruutta, jolla voisin ohjata 280:ppisiä suuttimia(Galantista), sekä suorasytkää (puolat BMW:stä). Imusarja on siis myös takoitus tehdä uusi ja laitaa jokaiselle syltille oma kaasuläppä. Tavoitteena olisi n. 170hv, niin että niitä pystyy käyttämään maantielläkin. Aion tehdä nämä muutokset sitä silmällä pitäen, että ahtaminen olisi myöhemmin helpompaa.

    Kun saan koneen toimimaan vaparina hyvin, niin aion siirtää sen nelikon keulalle. Ajankohdan tavoite on ehtiä tekemään se ensi talven aikana.

    Uudet etujarrut on tulossa ihan lähipäivinä. Satulat tulee neloskoppasesta GTI Golffista ja levyt Octaviasta. Sekä satulakannattimia, että levyjä täytyy kyllä hieman muokata.
    Viimeksi muokannut 80 2.0 16v; 20.8.2009, 20:25.

  • #2
    Paljon olet kerinny tehä audilles, mutta kuvat olis kivoja jos ne vain näkyis ;). Kannattaa varmaan lataalla ne tänne foorumiille liitetiedostoiksi tai sitten käyttää jotain netin ilmaisista kuvan hostaus palveluista, kuten esimerkiksi photobucket.com tai imageshack.com.

    Ei muutaku onnea projektiin.

    Comment


    • #3
      Täytyy yrittää, olen vaan melko kädetön näitten tietokoneiden kanssa

      Comment


      • #4
        No nyt olis photobucketissa kuva autosta(linkki ylhäällä). Laittelen tässä muutaman muunkin kuvan

        Moottoriremppa kuvia...


        Tässä kuva kannesta palotilojen tilavuuksien mittausten jälkeen: http://i695.photobucket.com/albums/v...d1/Kuva083.jpg

        Tässä kuva pakokanavasta ennen vingun vierailua(yrittäkää saada selvää): http://i695.photobucket.com/albums/v.../Kuva026-1.jpg

        Tässä kuva vingun (ja porakoneen) jälkeen: http://i695.photobucket.com/albums/v.../Kuva049-1.jpg

        Vauhtipyörä sorvauksen jälkeen: http://i695.photobucket.com/albums/v.../Kuva090-1.jpg


        Tässä sitten vielä kuva jarrupalasta ahveniston jälkeen...:http://i695.photobucket.com/albums/v...d1/Kuva004.jpg

        Tais vähän lämmetä...Aika turvallista...
        Viimeksi muokannut 80 2.0 16v; 20.8.2009, 20:47.

        Comment


        • #5
          Nyt on jarrut melkein vaihdettu eteen. Tarvitsee vain hakea pidemmät pultit pulttikaupasta, sekä tehdä pulttijako. Tuossa kuitenkin kuvia uudesta- ja vanhasta jarrusta.

          Uusi jarru: http://i695.photobucket.com/albums/v...sietujarru.jpg

          Vanha jarru vertauksen vuoksi: http://i695.photobucket.com/albums/v...haetujarru.jpg

          Sitten vielä vanha jarru ja uusi jarrulevy: http://i695.photobucket.com/albums/v...1/etujarru.jpg


          Lisäksi laitan tuollaiset jarrunesteet : http://i695.photobucket.com/albums/v...jarruneste.jpg

          Motonetistä löysin tuollaista ainetta. Purkissa luvataan, että kiehahtaa vasta 312 celsiuksessa. Normaali DOT4:hän kiehahtaa n.240-250 celsiuksessa. Saa nähdä onko tuo yhtään parempaa, kuin tavallinen. Kaveri kehui kyllä aineen toimineen hyvin moottorikelkassa.

          Comment


          • #6
            Joo sen verran on hommat edeneet, että nyt on jarrut lupullisesti kasassa:

            http://i695.photobucket.com/albums/v...ruvalmiina.jpg

            Moottori projektikin on tässä sen verran edennyt, että nyt on nokka-akselit valmiina:
            http://i695.photobucket.com/albums/v...Aud1/nokat.jpg

            Molemmissa nokissa on 11,5mm nostoa ja imunokassa on asteita 279 ja pakonokassa 268.

            Sen verran taas homma karkasi käsistä, että nokka-akselipaketissa luki: Only for dirt aplications and drag steet use with adjustable engine management system

            Nokkien kaveriksi on tulollaan namä läppärungot ankaran muokkauksen jälkeen:
            http://i695.photobucket.com/albums/v...lpprungot2.jpg

            Läpät ovat 43 milliset. Itse läppärunkoja täytyy kyllä siis vielä muokata paljon ja ne täytyy hitsauttaa vielä kiinni laippoihin. lisäksi runkojen jatkoksi tulee pienet imutorvet.


            Pyöränkulmatkaan eivät ole enää säästyneet kokeiluilta, nimittäin lisäsin (tai oikeastaa siis vähensin) camperia vetämällä alapalloja ulospäin. Säätövara mahdollisti alapallojen siirron noin sentillä ulospäin. Sivuttaispito parani jälleen kerran todella huomattavasti.

            Sen verran on muutenkin alustaa rukattu, että keula on nyt noin 2cm alempana kuin ennen ja perä noin 3cm alempana kuin ennen.


            Konehuoneessakin on tullut sen verrran muutosta, että huhotus tapahtuu nykyään filtterin kautta ulkoilmaan eikä ilmanputsariin. Saapahan vähän raikkaampaa ilmaa. Öljyhöyrytkään eivät pääse häiritsemään palotapahtumaa.

            Comment


            • #7
              Miten toteutit tuon alustan korkeuden muutoksen? Onko auraukset säädetty noiden operaatioiden jälkeen?

              Mistä nuo jarrut on?

              Comment


              • #8
                No aurauksia en ole vielä ehtinyt tarkistella, mutta kun alustaa tiputtaa, niin pyörät alkavat harittaa enemmän. Kun taas alapalloja vetää ulos päin, niin pyörät auraavat enemmän. Parhaassa tapauksessa nyt ollaan alku tilanteessa. Täytyyhän nuo tietysti silti tarkistaa.

                Jarrulevyt ovat siis Octaviasta ja satulat "neloskoppasesta" GTI golffista.

                Alustan madallus ei tapahtunut kaikista tyylikkäimmällä tavalla(myönnetään).
                Takana kun on nuo madallus jouset, niin kolme alinta ja ylintä lenkkiä ovat kasassa, kun auto on pyörien varassa. Eli amispoikien tyyliin rälläkkä käteen ja pari kasaan menevää lenkkiä pois.
                Edessä ehkä vielä "hienompi" madallus, nimittäin ostin biltemasta sellaiset juuri tähän käyttöön tarkoitetut yhden lenkin kokoon puristavat puristimet. laitoin niiden molemmille puolille vielä glemmarit, jotta ne eivät varmasti pääse liikkumaan, mutta eivät ne ole liikkuneet.
                Ei siis todellakaan kovin ammattimaista toimintaa, mutta kun kukaan ei noita rötöstelyjä pysty näkemäänkään, niin onko sillä nyt niin väliä. Jositus toimii vieläkin täysin entiseen tapaan.

                Comment


                • #9
                  Läppärungoilla on kyllä mahdollista saada likemmäs 200konia pellin alle, muistaakseni joku penkittänyt 240konin tuntumaankin kanaalin takana. Mitkäs nokat hommaist ja mistä?

                  Comment


                  • #10
                    No tuo 200 pollea on tavoitteena noilla palikoilla+säädettävät nokkapyörät+megasquirt. Nokat tilasin suoraan catcamsilta (osa numero 7661225)

                    Eli kyllä, nokkien hinta on jo lähelle puolet auton arvosta, mutta ainakin niiden pitäisi olla hyvät.

                    Comment


                    • #11
                      Nyt kävi sitten niin, että vaihdelaatikko ilmoitti jäävänsä eläkkeelle lähiaikoina, joten nyt täytyy sitten siirtyä nelivetoiseen. Puran tuon etuvetoisen ja myyn osina pois. Moottorin aion siirtää vajaavedosta quattroon.

                      Kyllähän se hieman harmittaa, kun laatikko leviää, mutta onpanhan hyvä (teko)syy vaihtaa samalla nelivetoiseen. Se tässä on hyvää, että nyt voi sitten rauhassa toteuttaa tuon moottorin viritysprojektin talven aikana, kun kone ei ole käytössä.

                      Comment


                      • #12
                        Nyt kun olen miettinyt, että minkälaisen ja minkä auton sitä hommaisi uudeksi rakentelu kohteeksi, niin silmiin osui tällainen(ja samalla nousi korkea autokuume):

                        http://www.blocket.se/dalarna/Audi_9....htm?ca=11&w=3

                        Kysymys onkin kannattaako tämän hintaluokan autoja lähteä hakemaan Ruotsista?

                        Comment


                        • #13
                          Tuon saisi Suomessa kilpiin varmaankin n. 3000e kokonaiskustannuksilla (verot + hakureissu) että sitä voi miettiä. Halvin coupeq näytti olevan 3200e nettiautossa. Tosin tuossa ruotsalaisessa olisi lievä mahdollisuus saada kilpiin ei-vähäpäästöisenä.

                          Comment


                          • #14
                            Eli kyllä, nokkien hinta on jo lähelle puolet auton arvosta, mutta ainakin niiden pitäisi olla hyvät.

                            Näin sen pitääkin mennä... (:

                            Comment


                            • #15
                              Kyllä juuri näin se menee, heh. Mutta kyllä mä tuon neli pyttysen vielä rakennan johonkin kippoon.

                              Täytyy nyt miettiä, että mitä sitä oiken tekis tuon uuden auton kanssa. Oishan tuo kupee aika makee, mutta tollanen sedani olis kyllä tuhannen euroa halvempi. Kupeen korin kyllä luulis kaksi ovisena olevan vääntöjäykempi. Auton painoista en sitten tiedä.
                              Viimeksi muokannut 80 2.0 16v; 18.10.2009, 20:19.

                              Comment


                              • #16
                                Mites tämän tilanne?

                                Kiinnostais kovasti, kun itseltä löytyis samanlainen paketti (tosin vihreänä, sopii paremmin sisustaan, kun on juuri samanlainen).

                                Comment

                                Working...
                                X