http://i695.photobucket.com/albums/v...d1/Kuva023.jpg
Aattelin vähän kirjoitella tarinaa tuosta vanhuksesta.
Kaikki alkoi siitä kun ajokortti-ikä alkoi lähestyä (sysksy 2008) ja totesin, että kadetti-projektit ei ehdi valmistua ajoissa. Tarvitsisin siis väliaikaisen käyttöauton. Aloin selailla nettiautoa, sillä periaatteella että autoja ei tehdä muualla kuin Saksassa. Silmiin osui tuo 16-venttiilinen ja innostus alkoi näin: "tollahan voi jättää 525 bimmerin taakse (välillä 0-100km/h)". Silmääkin auto miellytti, ottaen huomioon että budjetti ei auton hankintaa varten ollut kovinkaan suuri.
Tarkoitus oli todellakin pitää auto pelkästään käyttöautona, mutta luonnolleen ei kukaan mahda mitään. Ennen kortin saantia huolsin autoa vähän joka paikasta vaihdoin luonnollisesti öljyt, jarrunesteet ym. Konehuoneesta kävin sähköliitosia läpi hapettumien varalta. Takapuskurin alle sain hitsailla yhden paikan ja samalla raavin muutkin ruosteet pois puskurin alta. Vetokoukku jouti samassa yhteydessä myyntiin, kun sillä ei terveisten lisäksi juuri muuta olisi vietykään. Ja tietysti pesin ja vahasin auton huolella, sekä imuroin ja höyrypesin sisustan, ym.
Alkuun ajelin autolla ihan tyytyväisenä pari kuukautta, kunnes moottori alkoi pitää "kolkotusta" kylmänä. Lopulta se ei hiljentynyt kunnolla edes lämmetessään. Tästä seuranneen "surullisen" tarinan voi lukea tältä foorumilta otsikon "6A moottorin kannen höyläys" alta.
Keväällä 2009 sain säädettyä moottorin niin hyvin, kuin sen vain voi säätää tuolla KE-motronicilla.
Puolittain huviksi haastoin erään kaverin "viivan vetoon". Tällä kaverilla sattuu olemaan starletti, johon rahaa on käytetty melkein 8000e, eli n. kolminkertainen määrä siihen nähden mitä itse olin käyttänyt rahaa Audin hankintaan ja rakentamiseen. Silloin tämä homma sitten karkasi lopullisesti käsistä, kun tuo starletti sattui jäämään katselemaan kasikymppisen takavaloja. Innostus ja rakentelu ideat alkoivat samantien juosta pääkopassa, vaikka tuo starletti ei ollutkaan ihan täysissä voimissaan.
Ennen kuin kerron enempää, niin listaan "pilarit" joiden varaan tämä harrastus/auto rakentuu:
- Periaate: Mahdollisimman pitkälle teen kaiken itse, vaikka se sitten tulisikin lopulta kalliimmaksi, kuin antaa jonkun muun tehdä se. Itse tekemättähän ei opi mitään. Joitain asiota on kuitenkin lähes pakko jättää sellaisille, joilla on tarvittavat työkoneet.
- opiskelijabudjetilla mennään...
- Innostusta rakentamiseen ja tekemiseen löytyy enmmän, kuin rusakolta porkkanan puremiseen
- Omaa tallia ei ole käytössä, mikä ihan "lievästi" harmittaa. Onneksi löytyy hyviä kavereita, joiden luona saa rakennella.
Alku kesästä tulin ensimmäisen kerran käymään Audiclubin tapahtumaan Ahvenistolle. Saatu positiivinen palaute lisäsi taas kerran sitä rakentelu intoa.
Ahveniston reissun jälkeen tilautin itselleni H&R alustasarjan ja ostin isommat vanteet ja renkaat, jotta profiilin sai pienemmäksi. Alustan vaihdon yhteydessä vaihdoin Mc pherssonin yläpään laakerit, jotka "yllättäen" olivat ruostuneet ja väljistyneet. Näillä toimenpiteillä ajettavuus muuttuikin sitten paljon paremmaksi.
Pakoputkisto tehtiin kaverin kanssa, jolta löytyi hitsauskone. Toinen äänenvaimentaja täytyy kyllä vielä ottaa pois ja tehdä uusi ja isompi tilalle, nimittäin nuo äänethän on "vähän" turhan kovat vielä.
Näiden toimenpiteiden jälkeen vein sitten auton leimasedän syyniin ja samalla muutoskatsastutin alustan ja vanteet. Ja Tiuti meni läpi.
Tällaisenaan auto nähtiin sitten Alastarolla heinäkuussa.
Alastaron jälkeen olen korjaillut ruosteita pois, kun ne alkoi paistaa jo aikasen pahasti silmiin. Akku löyti uuden kodin takaluukusta. Syy akun siirtoon oli se, että ajettavuus parani huomattavasti (ei puske enää läheskään samanlailla). Toinen syy akun siirrolle oli se, että uusi imusarja tarvitsee tilaa.
Tulossa:
Tässä pikku hiljaa olisi tarkoitus hankkia uudet nokat, nokkapyörät sekä megaruutta, jolla voisin ohjata 280:ppisiä suuttimia(Galantista), sekä suorasytkää (puolat BMW:stä). Imusarja on siis myös takoitus tehdä uusi ja laitaa jokaiselle syltille oma kaasuläppä. Tavoitteena olisi n. 170hv, niin että niitä pystyy käyttämään maantielläkin. Aion tehdä nämä muutokset sitä silmällä pitäen, että ahtaminen olisi myöhemmin helpompaa.
Kun saan koneen toimimaan vaparina hyvin, niin aion siirtää sen nelikon keulalle. Ajankohdan tavoite on ehtiä tekemään se ensi talven aikana.
Uudet etujarrut on tulossa ihan lähipäivinä. Satulat tulee neloskoppasesta GTI Golffista ja levyt Octaviasta. Sekä satulakannattimia, että levyjä täytyy kyllä hieman muokata.
Aattelin vähän kirjoitella tarinaa tuosta vanhuksesta.
Kaikki alkoi siitä kun ajokortti-ikä alkoi lähestyä (sysksy 2008) ja totesin, että kadetti-projektit ei ehdi valmistua ajoissa. Tarvitsisin siis väliaikaisen käyttöauton. Aloin selailla nettiautoa, sillä periaatteella että autoja ei tehdä muualla kuin Saksassa. Silmiin osui tuo 16-venttiilinen ja innostus alkoi näin: "tollahan voi jättää 525 bimmerin taakse (välillä 0-100km/h)". Silmääkin auto miellytti, ottaen huomioon että budjetti ei auton hankintaa varten ollut kovinkaan suuri.
Tarkoitus oli todellakin pitää auto pelkästään käyttöautona, mutta luonnolleen ei kukaan mahda mitään. Ennen kortin saantia huolsin autoa vähän joka paikasta vaihdoin luonnollisesti öljyt, jarrunesteet ym. Konehuoneesta kävin sähköliitosia läpi hapettumien varalta. Takapuskurin alle sain hitsailla yhden paikan ja samalla raavin muutkin ruosteet pois puskurin alta. Vetokoukku jouti samassa yhteydessä myyntiin, kun sillä ei terveisten lisäksi juuri muuta olisi vietykään. Ja tietysti pesin ja vahasin auton huolella, sekä imuroin ja höyrypesin sisustan, ym.
Alkuun ajelin autolla ihan tyytyväisenä pari kuukautta, kunnes moottori alkoi pitää "kolkotusta" kylmänä. Lopulta se ei hiljentynyt kunnolla edes lämmetessään. Tästä seuranneen "surullisen" tarinan voi lukea tältä foorumilta otsikon "6A moottorin kannen höyläys" alta.
Keväällä 2009 sain säädettyä moottorin niin hyvin, kuin sen vain voi säätää tuolla KE-motronicilla.
Puolittain huviksi haastoin erään kaverin "viivan vetoon". Tällä kaverilla sattuu olemaan starletti, johon rahaa on käytetty melkein 8000e, eli n. kolminkertainen määrä siihen nähden mitä itse olin käyttänyt rahaa Audin hankintaan ja rakentamiseen. Silloin tämä homma sitten karkasi lopullisesti käsistä, kun tuo starletti sattui jäämään katselemaan kasikymppisen takavaloja. Innostus ja rakentelu ideat alkoivat samantien juosta pääkopassa, vaikka tuo starletti ei ollutkaan ihan täysissä voimissaan.
Ennen kuin kerron enempää, niin listaan "pilarit" joiden varaan tämä harrastus/auto rakentuu:
- Periaate: Mahdollisimman pitkälle teen kaiken itse, vaikka se sitten tulisikin lopulta kalliimmaksi, kuin antaa jonkun muun tehdä se. Itse tekemättähän ei opi mitään. Joitain asiota on kuitenkin lähes pakko jättää sellaisille, joilla on tarvittavat työkoneet.
- opiskelijabudjetilla mennään...
- Innostusta rakentamiseen ja tekemiseen löytyy enmmän, kuin rusakolta porkkanan puremiseen
- Omaa tallia ei ole käytössä, mikä ihan "lievästi" harmittaa. Onneksi löytyy hyviä kavereita, joiden luona saa rakennella.
Alku kesästä tulin ensimmäisen kerran käymään Audiclubin tapahtumaan Ahvenistolle. Saatu positiivinen palaute lisäsi taas kerran sitä rakentelu intoa.
Ahveniston reissun jälkeen tilautin itselleni H&R alustasarjan ja ostin isommat vanteet ja renkaat, jotta profiilin sai pienemmäksi. Alustan vaihdon yhteydessä vaihdoin Mc pherssonin yläpään laakerit, jotka "yllättäen" olivat ruostuneet ja väljistyneet. Näillä toimenpiteillä ajettavuus muuttuikin sitten paljon paremmaksi.
Pakoputkisto tehtiin kaverin kanssa, jolta löytyi hitsauskone. Toinen äänenvaimentaja täytyy kyllä vielä ottaa pois ja tehdä uusi ja isompi tilalle, nimittäin nuo äänethän on "vähän" turhan kovat vielä.
Näiden toimenpiteiden jälkeen vein sitten auton leimasedän syyniin ja samalla muutoskatsastutin alustan ja vanteet. Ja Tiuti meni läpi.
Tällaisenaan auto nähtiin sitten Alastarolla heinäkuussa.
Alastaron jälkeen olen korjaillut ruosteita pois, kun ne alkoi paistaa jo aikasen pahasti silmiin. Akku löyti uuden kodin takaluukusta. Syy akun siirtoon oli se, että ajettavuus parani huomattavasti (ei puske enää läheskään samanlailla). Toinen syy akun siirrolle oli se, että uusi imusarja tarvitsee tilaa.
Tulossa:
Tässä pikku hiljaa olisi tarkoitus hankkia uudet nokat, nokkapyörät sekä megaruutta, jolla voisin ohjata 280:ppisiä suuttimia(Galantista), sekä suorasytkää (puolat BMW:stä). Imusarja on siis myös takoitus tehdä uusi ja laitaa jokaiselle syltille oma kaasuläppä. Tavoitteena olisi n. 170hv, niin että niitä pystyy käyttämään maantielläkin. Aion tehdä nämä muutokset sitä silmällä pitäen, että ahtaminen olisi myöhemmin helpompaa.
Kun saan koneen toimimaan vaparina hyvin, niin aion siirtää sen nelikon keulalle. Ajankohdan tavoite on ehtiä tekemään se ensi talven aikana.
Uudet etujarrut on tulossa ihan lähipäivinä. Satulat tulee neloskoppasesta GTI Golffista ja levyt Octaviasta. Sekä satulakannattimia, että levyjä täytyy kyllä hieman muokata.
Comment