Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tunturi Super Sport entisöinti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Tunturi Super Sport entisöinti

    En nyt tiedä kuuluuko tämä tänne mutta ajattelin laittaa kun tuo oma auto projekti on "jäissä".

    Eli kyseessä on vuosimallia -85 oleva Tunturi Super Sport, joka on tarkoitus palauttaa entiseen loistoonsa.

    Kyseinen peli tuli hankittua perheeseen vuonna 2002 ja teini vuosina palveli hyvin tyydyttääkseen menohalut. Nyt mopo on seisonut tallin nurkassa lähes 4 vuotta ja kuitenkin lähti käyntiin toisella polkaisulla.

    Silloin tuli jo laiteltua mopoa parempaan uskoon mitä se oli ostaessa. Mm:ssa pytyn alatiivisteenä oli hiekkapaperia??? ja eturissa oli kuin haavanlehti. Rungon ruosteisuudesta puhumattakaan.

    Nyt tarkoituksena on uusia moottori pytyn osalta täysin. Uutta mäntää, sylinterin porausta jne. Lohkoon sinänsä ei tarvitse koskea kun kytkin on vaihdettu uuteen silloin v.02. Pakoputki oli yläkautta kulkeva joka nyt on tarkoitus vaihtaa alakautta tulevaksi ns "pappamalli".

    Runko maalataan ja lokarit kiilloitetaan. Tankki hiotaan ja maalataan. Uusi etupää ja jarrut.

    Kaikki mahdolliset vaihdot suoritetaan alkuperäis osin.

    Ohessa kuvia.























    Jos jonkun mielestä tälläinen projekti ei tänne kuulu niin saa tietty poistaa, en pahastu. Ajattelin vain jakaa muille tämän kun itseäni ainakin tälläinen vanhan ehostamin on mielekästä. Ja jos jollakin sattuu olemaan mitä vain osia lojumassa nurkissa vailla tarkoitusta niin voi toki ottaa yhteyttä.

    Tarkoitus on tietty saada tämä "jalo" peli takaisin ansaitsemaansa kuntoon.
    Viimeksi muokannut Timppa_pimppa; 10.8.2009, 05:42.

  • #2
    Legendaarista!

    Mulla oli joskus teininä samanlainen. Lykkyä projektiin!

    Comment


    • #3
      Alkuperäinen kirjoittaja Arctos Näytä viesti
      Legendaarista!

      Mulla oli joskus teininä samanlainen. Lykkyä projektiin!
      +1

      Mulla oli vaan vuodelta 1977 mutta Super Sport kuitenkin. Ah mitä nostalgiaa!

      Comment


      • #4
        Minulla oli se ilmeisesti tuota edeltänyt malli, jossa oli rosteritankissa ne muovinpalat polvien kohdalla. Tai niiden piti olla polvien kohdalla, mutta sattuneesta syystä mitoitus ei ihan natsannut meikäläiselle. Jossain vaiheessa hetkellisessä mielenhäiriössä vaihdoin sen tankin ns. lanhatankkiin. En tiedä mikä oli oikea termi, mutta se pullea perkeleen iso (mopoon) versio.

        Paremman puoliskon isoäidin veljellä on muuten aika lailla alkuperäiskuntoinen (ja siisti) Pappatunturi jotain vuosimallia 6x (tai ehkä alkupuolen 7x) Marttilassa tallissa. Näytti sitä kun oltiin perunoita istuttamassa. Heti tuli mieleen, että kysyn onko myytävänä ja mitä maksaa ...

        Comment


        • #5
          Osien välittäjä löyty. Nyt vain inventaariota tekemään että mitä tarvitaan. Ja koneistamo pitää vielä löötää...

          http://www.elisanet.fi/voimakone/index.htm

          Comment


            #6
            Osia löytyy myös muualta, http://www.moposport.fi/ unohtamatta.

            Itsellä on myös inspiraatiota odottamassa oma SS (uutena hankkimani ja velä hieman vanhempi yksilö). Siinä pienoinen ongelmana on vaihteensiirtäjä ja akselit, jotka ei kestä.

            Comment


            • #7
              Korjautin oman Tigerin moottorin eräällä tunturiekspertillä, Turussa.. Hänellä oli talli ja kellari täynnä alkuperäisiä osia yms. Myös täysin entisöityjä Tuntureita..... Jos tarve osille tms, niin voin yrittää penkoa numeron sulle...(?)

              Comment


              • #8
                Joo jos vain löövät niin avuksihan se olis.

                Tänään tai huomenna tarkoitus aloittaa rungon ja tankin hionta.

                Comment


                • #9
                  Siinä pienoinen ongelmana on vaihteensiirtäjä ja akselit, jotka ei kestä.
                  Jari, kevennä viritysastetta? ;-p

                  Comment


                    #10
                    Jari, kevennä viritysastetta? ;-p
                    Jep jep, muinoin kuin tuota painoakaan ei ollut kuskissa niinkuin nykyisin :(

                    Veljenpojalla (15v) on myös SS ihan käytössä, tosin ko. yksilössä on kanssa toi helikopterin huoltosuhde kuten joissakin audeissakin...

                    Comment


                    • #11
                      Lisää kuvia. Sain tankin hiottua ja purettua osat rungosta irti.



                      Tankki: Kuten näkyy entisiäkin pakkelijälkiä on että kaaduttu on. En tosin itse :)




                      Sportin kaikki piuhat. Melko hapokkaassa kuosissa eli vaihtoon.

                      Comment


                        #12
                        Mahtavia tämmöset moporojektit ihan vaihteluna. Itselläkin olisi varastossa oottamassa entisöintiä Tunturi Tiger S -86. Tekniikaltaan ja maaliltaan kohtuullinen, osatkin kaikki tallessa, mutta pitäis palauttaa vakioksi. Maalaus uudestaan ja pieniä teknisiä parannuksia alkuperäisyyttä rikkomatta. Toki Pappis ois semmonen unelma, mutta kun raadotkin maksaa nykyään mansikoita...

                        Nuo takahaarukan puslat vois laakeroida jotka ovat vakiona semmoiset hempulat ja ohuet kumet. Toki sitten kun saisi tuon Tunturin männänrenkaiden helinän vaimennettua, vaikka mikäs tunturi se semmonen on joka ei helise :D
                        Viimeksi muokannut Vieras; 25.8.2010, 15:47. Perustelu: Forumilta poistuminen

                        Comment


                          #13
                          Mulla on ollut samanlainen n. vuodesta -86 ja se lienee -77 tms. vuosimallia - onko tuota sitten valmistettu samanlaisena vielä -85? Oma mopo on seissyt mökillä vajassa viimeiset parikymmentä vuotta, mutta aina muutaman vuoden välein kun sen kaivaa esille niin parilla polkaisulla lähtee käymään.

                          Comment


                          • #14
                            Vuosimalli on silloisen myyjän ilmoittama mutta 100% joten varma siitä en ole. Juu älypelejähän nämä koneet on käymään. Kestää "melkein" mitä vain. :D

                            Comment


                            • #15
                              Nippelitietoa ja historian lyhyt oppimäärä.

                              Comment


                              • #16
                                Hoh. Just rupes harmittamaan että möin omani joskus viitisen vuotta takaperin. Oli kuitenkin kunnoltaan jos ei kymppi niin ainakin 9+. Näille varmaan käy samoin kuin pappiksille, että arvo karkaa pian käsistä.

                                Comment


                                • #17
                                  No niin, vähän erilaisempaa projektia. Pistähän suppana viimeisen päälle siistiin kuntoon. :)

                                  Joo-o, joskus reilu 10 vuotta sitten suht siistin pappiksen olisi saanut 500-1000 markalla. Nyt euroaikana voi saman määrän nykyvaluuttaa latoa tiskiin ja sillä saa moottorittoman raadon. Olisi silloin joskus pitänyt ja nyt harmittaa...

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ihan loistava projekti :-)

                                    Pysyykö Tunan viritysaste vakiona, kun ajellaan takapihalla?

                                    Comment


                                    • #19
                                      En osaa sanoa viritänkö tuota vielä, mutta katsellaan.. Saattaahan se vähän tehokkaammaksi muuttua :)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Alkaa tuo Super Sport olla jo sen ikäkauden laite että suurin hupi siitä tulee ihan vakiona. Nykypelin veroista siitä ei saa millään ja vaikkakaan samanlaista arvonnousua ei ole odotettavissa kuin pappatuntureilla, on se arvokkaimmillaan alkuperäisen kaltaisena. Nimimerkillä "terveisiä orggislistamieheltä". :)

                                        Comment


                                        • #21
                                          Ittelläki oli tommonen teiniaikoina.. Ja itseasiassa on vieläkin, vakiota tosin siittä ei saa millään.. Sylinteri porattu reippaaseen ylikokoon, kaikki lävet niin suuria kuin olla ja voi ja jopa käsin tehty hieno 2t-tehopakoputki ja bonuksena 20mm Mikunin kaasutin.. :P Todistetusti kulki sen verran että rajoitettu täysperavaunullinen rekka ei päässyt ohi :)

                                          Comment


                                          • #22
                                            Itelläkin oli moinen mopoikäisenä. Nykyään sama mopo on pikkuveljellä käytössä. Ostettaessa sekin oli ihan tappiin viritetty, mutta heti lähti kevarin kaasari, tehoputki jne pois jotta sen sai rekisteriin. Tosin siinä oli Tigerin keula ja on edelleen.

                                            Sitten kun se joutaa pikkuveljen käytöstä pois niin tekis mieli pistää siihen viriosat takaisin ja tehdä siitä "mökkimopo".

                                            Comment


                                            • #23
                                              Huh huh...
                                              Myös minulla oli vajaa parikymmentä vuotta sitten samallainen rassi.. =)

                                              Nyt on pappa-tunturi odottanut viimeisen 13vuotta entisöintiään.. Jospa tästä saisin nyt tarvittavan kipinän.. =)

                                              Comment


                                              • #24
                                                Hienoa!,

                                                Lohkokin näyttää olevan iskemätön, ei ole rouhittu 65cc/75cc pytyn helmoille mahtuvaksi;)

                                                Harmittaa kun möin oman -85 superSportin aikoinaan poies..

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Itsellä on kunnostamani Solifer Export -65. En voi vaan laittaa liitetiedostoja tähän jostakin syystä? Sitten tallissa odottelisi hiukan harvinaisempi peli, Helkama Hopeapääsky 1958. Hitto kun olisi aikaa, kiinnostaisi kyllä sitä laitella.

                                                  Soliferin SM, "urheilumalli" v. 1980 kiinnostaisi kanssa, semmoinen mulla oli mopoikäisenä:) Ne ovat kyllä yleensä jo atomeina:(

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    En voi vaan laittaa liitetiedostoja tähän jostakin syystä?
                                                    Liitetiedostot toimivat vain Audiclubin jäsenille, ns. jäsenetu :)

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      solifer export projekti!

                                                      Tommonen mopo ois tulossa ensikesän kahinoihin.
                                                      Sivupellit ois vielä hakusessa ni aika valmista olisi.
                                                      Työtunteja .n200h takana. vm.1962

                                                      http://public.fotki.com/mika74/audi/

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Mika, tosi hieno!

                                                        Comment

                                                        Working...
                                                        X