Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Bolerot talvikuntoon

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Bolerot talvikuntoon

    Aloitetaanpas taas uusi TSI-projekti. Talven kolkuttaessa ovella tuli viikonloppuna kaivettua talvirenkaat esille. Näkymä oli karu. Bolerojen huulten lakkaus näytti olevan kutakuinkin elinkaarensa päässä, joten niille piti tehdä jotain.




    Ei muuta kuin tuumasta toimeen ja hiekkapaperiostoksille. Tänään tuli sitten otettua ensimmäinen vanne käsittelyyn ja nyt sormet kipeänä pitääkin keksiä joku muu keino tuohon hommaan.

    Kaavin ensin irronneen lakan pleksinpalasella pois jonka jälkeen hioin 120-karkeuksisella hiekkapaperilla loput lakat huulelta pois. Aikaa meni noin 2h ja tosiaan, sormet on tuon urakan jälkeen suhteellisen hellänä. Lopuksi sitten hioin järjestyksessä 320, 500, 1000 sekä puhdistin isopropanolilla. Pinnasta tuli suht hyvä.

    Lopuksi lakkasin huulen, mutta tällä kertaa lakkaus hieman epäonnistui ja lähti valumaan hieman. Lisäksi yhteen kohtaan oli jäänyt kaiketi jotain epäpuhtauksia koska hylki lakkaa pieneltä alueelta. Paukkupullolla oli varmasti oma osuutensa asiassa. Huomenna näkee sitten millainen kuivunut pinta on.

    Lisäkuvia tuolla:
    http://picasaweb.google.com/taavis/AudiBolero#

    Mitenköhän tuon lakanpoiston voisi hoitaa miellyttävämmin? Nitromorsilla ei tuota voi sotkea kun leviää sitten maalinkin päälle. Mahtaako esimerkiksi vinku + lamellilaikka -yhdistelmä olla liian raju? Onko muita ehdotuksia?

  • #2
    Taitaa se nitromors olla ainoa järkevä ratkaisu muovikuulapuhalluksen lisäksi. Teippaa vaan hyvin jesarilla ne maalikohdat ja toivo, ettei se morssi mene sinne. Voithan aina kokeilla "nakit pois" menetelmää ja laittaa sen vanteen pyörimään akselille ja kiillottaa sen lipin. Ffp:llä oli joskus linkki golffin vanteen kiillotukseen tuolla menetelmällä.

    Comment


    • #3
      Tuo "nakit pois" -menetelmä kävi mielessä itselläkin ja varmaan olisin projektin toteuttanutkin niin, mutta sitä varten pitäisi saada venttiilit vanteesta irti sekä koko auto ylös kun raapii joka nurkasta.

      Comment


      • #4
        Samanmoista projektia pukkaa. Olen miettinyt että hion sen hapettuneen huulen vaan suurinpiirtein metallille, en lähde kiillottamaan. Tämän jälkeen kohtuullisen karhealle pinnalle on hyvä tehdä lakkaus. Sorvisysteemit ja kaikki kävi jo mielessä, mutta taidan ainakin yrittää uhrautua, ja hioa käsin :D Alkaa olla vaan pikkusen jo kiire, ikinä tiedä millon niitä talvikiekkoja tarvitsee...

        Comment


        • #5
          Mulla on autossa alla vähän saman näköisessä kunnossa olevat BBS:t, joita aletaan entrata kun talvirenkaat menee alle. Tästä löytyi jo nyt pari ihan hyvää vinkkiä.

          Onnea projektille!

          Comment


          • #6
            itse olen käyttänyt korroosio ongelman poistoon aluksi keskikarkeaa nylonlaikkaa porakoneessa. 3M kiekkoja löytyy muutaman euron hintaan vaikka tarjoustalosta.
            toimii kohtuu hyvin. sen jälkeen 400/600-800-1200 papereilla hyvä jatkaa.

            Comment


            • #7
              Kyllä Nitromorsia voi tuollaiseenkin kohteeseen käyttää: levitä pienellä siveltimellä ja jos näyttää siltä, että menee maalipinnan päälle, pyyhi heti pois. Tuo lakkapinta ei todellakaan ole lujassa, joten paljoa siihen ei maalinpoistoainetta tarvitse töhriä. Maalipinta sen sijaan kestää kovankin kemikaalikäsittelyn.
              Jos kiillotettu pinta on tarkoitus lakata, ei kannata liian hienoksi hieroa pintaa, lakka tarttuu paremmin 800-1200 paperin jäljiltä. Toisaalta, voi sen puunata kunnollakin ja jättää lakkaamatta. Sileään pintaan ei lika tartu niin helposti. Itselläni on ollut täyskiillotetut volkkarin vanteet koko talven alla ja kun muistaa pestä ja vahata usein, ei korroosiokaan iske. Lakassa on se ikävä puoli, että ohut lakka (kuten Audin orkkisvanteiden kehissä on) vaurioituu herkästi ja kosteus pääsee alle tekemään tuhojaan.

              Comment


              • #8
                Samanmoista projektia pukkaa. Olen miettinyt että hion sen hapettuneen huulen vaan suurinpiirtein metallille, en lähde kiillottamaan. Tämän jälkeen kohtuullisen karhealle pinnalle on hyvä tehdä lakkaus. Sorvisysteemit ja kaikki kävi jo mielessä, mutta taidan ainakin yrittää uhrautua, ja hioa käsin :D Alkaa olla vaan pikkusen jo kiire, ikinä tiedä millon niitä talvikiekkoja tarvitsee...
                Tuossa tuo "kiillotus" ei oikeastaan vienyt aikaa kuin max 15min (tuohon tonnin karkeuteen asti). Ongelmana tuossa oli tuo vanhojen lakanjämien poistaminen johon sai aikaa menemään reilu pari tuntia.

                Nyt on vanteen lakka kuivunut ja illemmalla pääsee tekemään syvempää analyysia jäljestä. Näyttää kyllä paremmalta kuin "before"-kuvissa. Nyt seuraavana päivänä tosin ei tunnu enää ollenkaan mahdottomalta jos vaikka hioisikin nuo käsin kaikki. Toisaalta tuo vinku + lamellilaikka -yhdistelmä houkuttelisi vieläkin.

                Comment


                • #9
                  Vastaavan operaation suorittaneena vuosi sitten...

                  1) Nitromorssilla vanhat lakat pois. Ja tosiaan kun teippaa ne maalatut pinnat ja levittää morssin "huolellisesti" (ettei sotke turhaa sinne teippien päälle), niin ihan nätisti pysyy homma hanskassa ja hyvä tulee. Morssia kannattaa levitellä useita kertoja ettei pääse kuivumaan välillä ja antaa vaikuttaa tarpeeksi, sitten jollain esim. puu kapulalla tai vastaavalla vain "pyyhkii" moskat pois ja tinneripesu päälle.

                  2) Hionnat eri karkeuksilla. Itse käytin kanttarinaarmujen oikomiseen ihan tylysti viilaa, sitten pahimmat syöpymät porakoneen messinkiharjalla ja hionnat 80-karkeudella ja siitä edeten 120-240-400-600-800-1000 vesihionnat (vain pahasti syöpyneet kohdat noilla karkeilla, koko kehä jostain 400 tai 600 eteenpäin, jos on ehjä pinta). Tietenkin vaurioiden vakavuudesta riippuen pitää miettiä kuinka karkealla tarvii aloittaa. Itsellä oli todella pahat syöpymät, jopa niin että pahimpien paikkojen ympäristöäkin piti jo "oikaista" hiomalla ettei jää pahoja monttuja!

                  3) Lopuksi kiillotin reunan hiomatahnalla ja porakoneen rättilaikalla, ja sen perään kunnon puhdistus ja lakat päälle. Hioma/kiillotustahna pitää olla metalleille tarkoitettua, eli siis eri kamaa kuin maalipinnan kiillotustahna.

                  Noh, tulihan niistä ihan h**vetin hienot mutta eipä pysynyt kiillotetussa pinnassa se lakka kuin vajaan kuukauden, kun jo alkoi irtoamaan kiveniskujen+suolapaskan avustamana. Eli peilikiiltoa ei ainakaan kannata talvivanteisiin tehdä! (Kyllähän minä tämän "tiesin" mutta pitihän se ite kokea ennekö uskoo)

                  Seuraavana olisikin tarkoitus kokeilla homma uudestaan ilman kiillostusta, siis vetää lakat siihen 800 tai 1000 (tai 1200)-hionnan päälle. Mutta tässä tuleekin tuo jonkilaisen pyörittimen tarpeellisuus, mikäli haluaa siistit, eli hiomajäljet pitäisi olla mielellään kehän suuntaiset tai jotenkin "symmetriset" koko kehän matkalla (kuten tehtaan koneistusjäljet), käsin hinkatessa tahtoo tulla justiin "sen" näköistä...

                  Nii ja se vielä että ehdottomasti kannattaa renkaat poistaa operaation ajaksi, että saa hiottua ja puhdistettua sen reunan riittävän "pitkälle". Jos kumit paikallaan touhuaa niin aika varmasti jää hiomatta, ja ainakin jää likaa sinne kumin ja reunan väliin, eli lakka ei tartu (eikä se kyllä menekkään sinne helposti).

                  Comment


                  • #10
                    Noniin, pientä päivitystä. Lakkapinta osoittautui suhteellisen hyväksi, laitan kuvia myöhemmin. Iloa ei kuitenkaan kestänyt pitkään vaan kynnellä rapsuttaessa tuo lakka lähti irti. Joten, mikä neuvoksi? Lakkana käytin Motipin paukkupullolakkaa. Kestäisiköhän joku muu lakka paremmin? Ruisku löytyy, joten voi sellaistakin ehdottaa.

                    Käyn töiden jälkeen etsimässä rautakaupasta Rakennuskemian maalinpoistoainetta (on pienempi pakkauskoko ja siten halvempi kuin Nitromors, pojat BTCF:llä on sitä käyttäneet) ja koitan sitä noihin loppuvanteisiin.

                    Voisikohan nuo huulet jättää lakkaamatta ja vetää vaan paksun kerroksen vahaa päälle? Eli siis ei kiillottaisi vaan jättäisi tuollaisen tonnisen hiekkapaperin jäljiltä olevan mattapinnan. Vai tulisikohan vaan halvimmaksi viedä sorvattavaksi jolloin ei menisi n+1 iltaa hinkkaamiseen. Sorvin jäljiltähän tuon pitäisi jäädä suht kiiltäväksi.

                    Comment


                    • #11
                      Voit yrittää parantaa lakan pysyvyyttä jättämällä hieman karkeammaksi pinnan. Eli joku 600 karkeuksinen paperi, mutta pohdin jo aijemin, että alumiini vaatii pohjustusaineet, ennen maalausta, jos meinaa saada maalit pysymään. Pohjusteina käytetään yleensä happopohjaisia maaleja, joilla estetään alumiinin hapettuminen.

                      Toisaalta olivathan nuokin lakattu koneistetulle pinnalle, mutta eihän ne siinä loputtomasti pysyneetkään. Itse kokeilisin ruiskulla työntää vaan paksun lakan päälle ja ohentaisin vaan jonkun 5% lakkaa. Lakka tuppaa vaan kellastumaan ajankanssa , joten kiiltävänä se ei alumiinin päällä pysy.

                      Comment


                      • #12
                        Lisätään vielä yksi vaihtoehto:
                        Jos veisi koko setin kuulapuhallettavaksi + pulverimaalattavaksi. Metallihohtoväriähän silloin ei saisi mutta olisipahan muuten hyvä pinta. Tuo maalipintakaan ei nimittäin enää mikään uudenkarhea ole.

                        Tietääkö kukaan edullista puhallus + maalauspaikkaa Tampereen tai Rauman lähistöltä?

                        Comment


                        • #13
                          Tuossa vielä kuva lakkauksesta:

                          Comment


                          • #14
                            No jos "kiillotetusta" reunasta luovut, eli siis maalipinta kelpaa, ja sulla ruiskukin löytyy niin mikset vedä sillä ite. On ainakin edullisin vaihtoehto ja maalipohjat kyllä onnistuu helpommin kun tuo alumiinin lakkaus.

                            Käytännössä ihan normaali hionta riittää (eli mitään puhalluksia ei tartte), paljaalle alumiinille tietenkin pohjamaali, ja siihen pinta ihan normaalina ruiskutuksena. Ja halutessa voi vielä "kikkailla" väreillä (esim. hopea reuna ja tummempi tai kokonaan muun värinen keskiosa tms.)

                            Btw tietääkseni kyllä pulverimaaleissakin metallihohtosävyjä löytyy.

                            Comment


                            • #15
                              Jostain lukasin sellaisen vinkin että jos ei halua ottaa rengasta pois vanteelta niin päästää ilmat renkaasta pihalle.

                              Sen jälkeen pääsee vähän paremmin ainakin putsaamaan renkaan ja vanteen sauman. Sitten kun homma on tehty laittaa vaan ilmat takas renkaaseen.

                              Comment


                              • #16
                                Itse tein tuota hommaa vartem laitteen. Hitaasti/sopivaa vauhtia pyörivä sähkömoottori ja sen akseliin hitsasin audin navan.

                                Se ison pöydän reunaan kiinni läpipulteilla ja siihen muutamaksi tunniksi istuskelemaan.

                                Ja hyvä tuli

                                Comment


                                • #17
                                  Alkuperäinen kirjoittaja -TS- Näytä viesti
                                  Tuo "nakit pois" -menetelmä kävi mielessä itselläkin ja varmaan olisin projektin toteuttanutkin niin, mutta sitä varten pitäisi saada venttiilit vanteesta irti sekä koko auto ylös kun raapii joka nurkasta.

                                  Ei tarvitse koko autoa nostaa, kulma kerrallaan riittää. Kunhan ei mahdottomasti jarruta ylhäällä olevaa pyörää, auto ei pyri karkuun. Tietty lukot auki ja jos on EDL, sulake pois.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kuulostaa kyllä melkoselta leikkimiseltä :D Mulla on onneksi bolerot ilman kumeja tuolla tallissa, eikä muistaakseni ole edes venttiilejä. Tänään pienen kyselyn jälkeen saan luultavasti vanteet sorvissa hiottua, luulis homman helpottuvan melkolailla... :)

                                    Uudet kumitkin on jo tallissa, hakkisviitoset, 225/45 . Eiköhän niillä pärjäillä.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Alkuperäinen kirjoittaja Wisa Näytä viesti
                                      Ei tarvitse koko autoa nostaa, kulma kerrallaan riittää. Kunhan ei mahdottomasti jarruta ylhäällä olevaa pyörää, auto ei pyri karkuun. Tietty lukot auki ja jos on EDL, sulake pois.
                                      Vaan eikö torsen tunnista, että esim taka-akselilla ei ole lainkaan pitoa ja täten antaa sen noin 68% tehosta etupyörille (jos siis nostaa takapyörän ylös).

                                      Palataan kuitenkin aiheeseen. Kävin hakemassa maalinpoistoainetta ja käsittelin tuon toisen vanteen. Oli kyllä huomattavasti miellyttävämpää kuin edellisen hiominen. Lopputulos oli kuitenkin sellainen kuin vähän uumoilinkin. Vaikka rajasin tuon huulen teipillä siten, että teippi peitti noin 1mm vielä lakka-aluettakin, huomasin lakkaa poistaessani, että myös maalipinnan päällä oleva lakka oli pehmentynyt hiukan. Eli maalinpoistoaine oli levinnyt joko teipin alla tai sitten lakan sisällä diffuntoitumalla. Todennäköisesti jälkimmäisellä tavalla.

                                      Maali ei ollut siis kupruillut eikä mitenkään muutenkaan silmällä havaittavasti muuttanut muotoaan, mutta kynnellä painamalla asian huomasi. En kuitenkaan tuolle ala mitään vastatoimia tehdä vaan katson sitten talvella miten maalipinta kestää. Seuraavasta vanteesta peitän sitten vähän enemmän huulipintaa jolloin leviäminen ei välttämättä saavuta maalipintaa.

                                      Tuota maalinpoistoaineella käsiteltyä kiiltävää pintaa katsoessa pisti kyllä miettimään, että pitäisiköhän nuo sittenkin viedä vaan sorvattavaksi. Osaakohan kukaan veikata, paljonko tuollaiselle sorvaukselle tulisi hintaa?

                                      Kuvia lisätty galleriaan.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Alkuperäinen kirjoittaja Tuom4s Näytä viesti
                                        Kuulostaa kyllä melkoselta leikkimiseltä :D Mulla on onneksi bolerot ilman kumeja tuolla tallissa, eikä muistaakseni ole edes venttiilejä. Tänään pienen kyselyn jälkeen saan luultavasti vanteet sorvissa hiottua, luulis homman helpottuvan melkolailla... :)

                                        Uudet kumitkin on jo tallissa, hakkisviitoset, 225/45 . Eiköhän niillä pärjäillä.
                                        Saisitkohan neuvoteltua tuollaisen sorvailun minullekin (hinnasta sovitaan tietenkin)? :) Voisin käydä nappaamassa noista kumit ja venttiilit pois sekä kiikuttaa Eurajoelle...

                                        Comment


                                        • #21
                                          Torsen voi siirtää vääntöä n yksikköä enemmän pitävälle pyöräparille. Mutta nolla kertaa n
                                          on aina nolla.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Täytyy Taavi tässä katsoa että miten se sorvissa teko nyt onnistuu, yhden sukulaisen sorvia saanen siis hieman lainata, ja siinä hiekkapaperilla hioa vanteet pyöriessä. Varmaa kun ei ole vielä mikään, tuppaa olemaan melkoinen härdelli noissa firmoissa aina... :D

                                            Comment


                                            • #23
                                              Alkuperäinen kirjoittaja Tuom4s Näytä viesti
                                              Täytyy Taavi tässä katsoa että miten se sorvissa teko nyt onnistuu, yhden sukulaisen sorvia saanen siis hieman lainata, ja siinä hiekkapaperilla hioa vanteet pyöriessä. Varmaa kun ei ole vielä mikään, tuppaa olemaan melkoinen härdelli noissa firmoissa aina... :D
                                              Aa, ok. Jos hiekkapaperilla meinaat tehdä niin ei tarvi minun vanteista huolehtia. Ajattelin, että meinaat raapasta pienen kerroksen pois jolloin siitä saisi nätin kiiltävät. Luulen että omat pallot on jo alkuviikosta valmiit ja pyörivät alla ainakin tämän talven.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Jep, niin ainakin suunnittelin. Saa nyt sitten nähdä että miten sen toteuttaa. Alkaa kohta olemaan jo kiire asian kanssa, ei ikinä tiedä milloin alkaa talvikumeille olemaan käyttöä :P

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Noniin, projekti alkaa olla pikkuhiljaa valmis. Tänään tein vanteille loppupesun Sinolilla ja vedin Autoglymin kultaista pintaan. Olisin laittanut maalatuille osille punaistakin mutta sitä ei ollut käsillä joten jäi tyytyminen vain kultaiseen. Lopuksi sitten vanteet alle ja eikun quattrokelejä odottelemaan. Tällä kertaa autoilija yllätti talven :)

                                                  Tuossa vielä jonkinlainen kuva lopputuloksesta. Aloitusviestissä olevan linkin takana vähän lisää.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Ei taida mun vanteissa olla lakkaa jäljellä lainkaan... Eilen pienen inspiraation jälkeen lähdin käsin ja 120-paperilla kokeilemaan, vartin jälkeen reuna puhtaana. Taidan vaan vetästä muutkin vanteet samalla tavalla ja sitten lakkailla joko kokonaan yli tai vain reunan, saa ny nähdä mikä tuntuisi hyvältä :P

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Tuon lakan kanssa on sitten tuo kestämiskysymys. Omasta huulesta lähti lakka melkein katsomalla. Ei paljon rapsutella tarvinut.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        On se oikeasti niin, että mitä kiiltävämmät/tasaisemmat pohjat, sen huonommin siihen tarttuu lakka. Peilikirkas, vahattu pinta ei houkuttele likaa, mutta pitää muistaa pestä usein. Himmentymät on kuitenkin helppo sipaista rättilaikalla kirkkaaksi.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Alkuperäinen kirjoittaja Jari Lukkarinen Näytä viesti
                                                          On se oikeasti niin, että mitä kiiltävämmät/tasaisemmat pohjat, sen huonommin siihen tarttuu lakka. Peilikirkas, vahattu pinta ei houkuttele likaa, mutta pitää muistaa pestä usein. Himmentymät on kuitenkin helppo sipaista rättilaikalla kirkkaaksi.
                                                          Onhan toki, mutta kaiketi noissa lakoissakin on aika suuria eroja. Tuolla tehtaan lakalla oli kyllä erittäin hyvä adheesio koneistettuun pintaan kun taas paukkulakka ei tarttunut melkein lainkaan karhennettuun pintaan (johon adheesion pitäisi olla huomattavasti parempi).

                                                          Tuohon on varmaan olemassa jotain pintakäsittelyainetta joka kasvattaa tuon alumiinin pintaenergiaa ja kostuttaa pinnan huomattavasti paremmin. Samalla tavalla kuin esim fluksit toimivat juotosprosessissa. Tiedä häntä.

                                                          Raportoin sitten tännekin tilannetta vanteiden hapettumisesta ja ilmasonkestosta.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Itse en kyllä juurikaan ole nähnyt kirkasta lakkapintaa, jonka alla ei olisi esim. radiaalista koneistusjälkeä, miksiköhän?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X