Jospa nyt tästäkin vaikka innostuisi kirjoittamaan tekstiä tänne foorumin puolelle. Alettiin isän kanssa kattelemaan minulle ensimmäistä autoa joskus kun olin 15 - 16-vuotias. Ekaksi autoksi meinasi tulla vajaavetoinen b5 1.8t aeb-koneella ja sitä kerettiinkin jonkin verran fiksailla. Kuitenkin isän kaverilta löytyi sitten joka nurkasta vetävä A6 1.8tq, joten pitihän se saada :) Tämä A6 haettiin vuonna 2022 meille ja valitettavan vähälle oli entisillä omistajilla jäänyt huolto tämän yksilön kanssa. Kuitenkaan mitään amisviritelmiä tähän autoon ei ikinä ole siunautunut, josta olen hirveän kiitollinen.
Kaikkea en edes muista mitä huoltoja ollaan isän kanssa vajaan neljän vuoden aikana tuusattu (en ehkä haluakkaan muistella kun rahaa palanut niin pirusti tähän...), mutta tässä ehkä tärkeimmät listattuna:
-Jakopää, vesipumppu, termari, nokkien välinen ketju ja kiristin
-Kaikki tukivarret eteen ja taakse kaikkien tukivarsien puslien vaihto
-Iskarit + jouset (bilstein b4 + eibach pro-kit)
-Takakontin luukku, etu- ja takaovet, etulokarit korjattu ruosteista ja maalattu uusiksi
-Kytkin+kaksoismassa
-Jarrut joka nurkkaan (Eteen vaihtui myös samalla 288mm -> 312mm)
-Turboahdin + n75 (kesti 355tkm)
-Ilmamassamittari
-Etummainen lambda
-Huohotinputket, bypass, pannukakkuventtiili
-... Ja lukuisia muita kuluvia osia mitä 22 vuotta vanhasta autosta löytyy
Varusteita tässä A6:ssa tehtaalta lähtiessään oli sporttialusta, kangassporttipenkit, vakkari ja ajotietokone. Itse olen varustellut tätä jälkikäteen isommalla kädellä. Nykyään A6:sta löytyy RNS-E mk2 radio pcbbc:n softalla, paremmat hifit (audisonin erkkasarjat sekä vahvistin), sporttinahkapirtti jalopuulistoineen, alkuperäiset hellan bi-xenon umpiot ja takapenkin lämmitys (johdot vielä vetämättä). Tekniikkahan tässä on täysin vakio 1.8t awt 01a lootalla ja näin varmaan tuleekin pysymään jonkin aikaa. Olen kyllä välillä lukenut nefmoton sivuja jos joskus innostuisi tutkimaan tuon me7.5 purkin sielunelämää.
To-do listaa täksi vuodeksi olisi:
-Taka-apurungon vaihto (toinen hiekkapuhallettu ja maalattu odottelee valmiina)
-Takapuskurin vaihto uudelleenmaalattuun
-Käsijarruvaijerit
-Suuttimien muovikuppien vaihto
Haaveina on joskus istuttaa tähän vielä täyssähköiset etupenkit muistilla, mutta ne tuntuu olevan harvassa. Joskus myös saattanee autoon eksyä paikoilleen isommat jarrut eteen ja s4 jarrut taakse, jos tehoja alkaa etsimään 1.8t:stä
Kaikkea en edes muista mitä huoltoja ollaan isän kanssa vajaan neljän vuoden aikana tuusattu (en ehkä haluakkaan muistella kun rahaa palanut niin pirusti tähän...), mutta tässä ehkä tärkeimmät listattuna:
-Jakopää, vesipumppu, termari, nokkien välinen ketju ja kiristin
-Kaikki tukivarret eteen ja taakse kaikkien tukivarsien puslien vaihto
-Iskarit + jouset (bilstein b4 + eibach pro-kit)
-Takakontin luukku, etu- ja takaovet, etulokarit korjattu ruosteista ja maalattu uusiksi
-Kytkin+kaksoismassa
-Jarrut joka nurkkaan (Eteen vaihtui myös samalla 288mm -> 312mm)
-Turboahdin + n75 (kesti 355tkm)
-Ilmamassamittari
-Etummainen lambda
-Huohotinputket, bypass, pannukakkuventtiili
-... Ja lukuisia muita kuluvia osia mitä 22 vuotta vanhasta autosta löytyy
Varusteita tässä A6:ssa tehtaalta lähtiessään oli sporttialusta, kangassporttipenkit, vakkari ja ajotietokone. Itse olen varustellut tätä jälkikäteen isommalla kädellä. Nykyään A6:sta löytyy RNS-E mk2 radio pcbbc:n softalla, paremmat hifit (audisonin erkkasarjat sekä vahvistin), sporttinahkapirtti jalopuulistoineen, alkuperäiset hellan bi-xenon umpiot ja takapenkin lämmitys (johdot vielä vetämättä). Tekniikkahan tässä on täysin vakio 1.8t awt 01a lootalla ja näin varmaan tuleekin pysymään jonkin aikaa. Olen kyllä välillä lukenut nefmoton sivuja jos joskus innostuisi tutkimaan tuon me7.5 purkin sielunelämää.
To-do listaa täksi vuodeksi olisi:
-Taka-apurungon vaihto (toinen hiekkapuhallettu ja maalattu odottelee valmiina)
-Takapuskurin vaihto uudelleenmaalattuun
-Käsijarruvaijerit
-Suuttimien muovikuppien vaihto
Haaveina on joskus istuttaa tähän vielä täyssähköiset etupenkit muistilla, mutta ne tuntuu olevan harvassa. Joskus myös saattanee autoon eksyä paikoilleen isommat jarrut eteen ja s4 jarrut taakse, jos tehoja alkaa etsimään 1.8t:stä

Comment