Siinä vielä muutama kuva työn edetessä, pyöränkaarien kantit oli onneksi vielä ehjänä, ei ollut hieroneet vielä huovat puhki niin ei ehkä tarvitse tämän yksilön kanssa tapella jatkuvaa kukkimista vastaan kuten edellisen nelkun kanssa. Ihan siistiä saumaa tuli vaikka ei noista koripuolen hommista juurikaan ole kokemusta! Voisin kuvitella ettei tarvitse noilta osin ainakaan ruosteiden kanssa murehtia, antoi meidän bläkkärit ja hovimaalarikin siunauksensa työn jäljelle. Ja joka reiästä mistä vaan pilli mahtuu niin luonnollisesti ruikin kotelosuojaa/vahaa niin kauan kunnes jostain päin tulee tippaa tai purkki on tyhjä. :D
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Tusinacompen päiväkirja - Sepang Blue A6 C7.5 2016 Avant Competition 3.0BiTDI
Collapse
X
-
Huhhuijjaa, kevät on pitänyt sen verran kiireisenä ettei hirveästi ole tullut uhrattua ajatusta tänne päivittämiselle, vaikka asioita kikkareelle onkin tapahtunut, ja ihan runsaastikin.
Vetäisin tuota alustamassaa sen verran paksusti noihin kiinnikkeiden ympäristöihin että kaiken muun pohjien kanssa ei kyllä pitäisi enää pystyä hieromaan puhki, ei sitten millään ilveellä. Laitoin vielä parempaa kangasteippiä sisäloksujen puolelle ja päälle alustavahaa ettei olisi kitkaa jos vaikka pääseekin elämään vielä pintaa vasten. Itse kiinnikkeille täytyy vielä pohtia joku kestävämpi fiksi, tuollaisenaan on aivan älyvapaa keksintö. Laitoin muoviprikat nyt väliaikaispysyväisratkaisuna tuon muovikiinnikkeen alle kiristämään ja tapit suojasin vielä kangasteipillä ettei kiinnike hiero siitä pintaa puhki.
Olisin hitsauttanut kierteellä olevat tapit noiden kiinniketappien tilalle 10mm muovimuttereita varten, mutta sepät oli sitä mieltä että ei kannata, koska jää riski että ruostuu sitten koteloiden sisäpuolelta hitsijäljen tullessa nurjapuolelle läpi asti ja kun niitä ei järkevästi saa ruostesuojattua sieltä kuulemma. Uskon ammattilaisia.
Huoltohommiakin pääsi jo tekemään, kaikki mahdolliset liemet ja suodattimet mitä vaan on järkevästi vaihdettavissa tuli uusittua, varmaan ainut mikä ei vaihtunut oli se kuuluisa vilkkuneste. Ja jäähdytysnesteet, mutta ne vaihtunee tuossa myöhemmässä remontissa mikä on jo tuloillaan V-laakson ja pa-suuttimien osalta.
Elikkästen siis seuraavat tuli vaihdeltua;- Moottoriöljyt huuhtelemalla (Mobil 1), ekalle kierrokselle pesuaineet sisään, yhteensä 3x uudet öljyt käytin sisällä kunnolla lämpimäks ennen viimosta 4. kierrosta jotka jäi sisälle, alkoi jo kirkastua kivasti kun viimesen kierroksen laski ulos, vaikka dieselit nyt vetää sen taas mustaks alle 50km pätkällä jo anyway
- Moottorin öljynsuodattimen vaihdoin ekan huuhteluöljykierroksen jälkeen ja viimeselle kierrokselle löin uuden vielä (BOSCH/Mann). Oli muuten Mannin suodattimen o-rengas aikamoinen vetkula, ihmettelen että pysyi tiiviinä, kun Boschilainen istui napakasti kuten kuuluu
- Etu-, keski- ja takatasauspyörästöjen öljyt (Ravenoil)
- Vaihteistoöljyt sekä öljypohjan tiiviste + suodatin (ZF)
- Jurrinesteet (OEM)
- Moottorin ilmansuodatin (BOSCH)
- Polttoainesuodatin (BOSCH)
- Raitisilmasuodatin (Denckermann) + lisäsuodattimen (Mann) asensin tuulilasin vesikaukalon ilmanottokanavaan, kun sitä ei kerran ennestään ollut
- Lasinpesunesteet valutin pihalle etupuskurin irroittamisen yhteydessä, iskin 50-50 VAG omaa blandaamatonta -70 kusijussia akkuveden kanssa, vaikka harvemmin tulee koko pissapoikaa edes käytettyä, oisinkohan 2x säiliön täyttäny 5v aikana edellisen nelosen kanssa. Kestääpähän talvenkin yli halkomatta säiliötä.
- Ilmastoinnin kylmäaineet
Vaihteistoöljytkin sain vaihdettua n.90%:sesti, täysin ilman mitään erillisiä varsinaisia ns. huuhtelulaitteita, kaikenkaikkiaan vajaa 8L sain öljyä ulos öljykannuun/syliin/naamalle/lattialle/suuhun/hiuksiin/haalareiden taskuun pelkällä paineilmalla ja sopivilla sovelletuilla työkaluilla/välikappaleilla. Lehmän hermoja tuo kyllä vaati täytellä koko voimansiirtolinja uusilla mehuilla, niin hidasta norottelua ja öljytasojen tasaantumista odotellen vuoronperään moneen otteeseen. Enpä tuota olis itsekään ajatellut aluksi, että ns. perustason huoltoon saa nysvättyä sen 8 työtuntia, vaikka noh, jos tavan renkaiden kausivaihtoonkin saa 3-5h kulumaan niin eipä tuon olisi pitänyt tulla yllätyksenä..
Pientä öljyläikkää löytyikin jo aiemmin pitkin vaihteistopakettia, jotka puhdistin silloin huolella, ja ei nyt suorilta parin tuhannen km:n jäljiltä olleet uusineet, mikähän lienee tarina niissä. Selkeää vajausta kuitenkin oli öljytasoissa kun peilaa Elsan antamiin täyttömääriin ja mitä niitä uusia liemiä lopulta myös meni sisälle asti. Mutta ei nyt onneksi mitään hälyttävää paljastunut, ei edes vaihteiston öljypohjan magneeteista, vähän kauhulla odotin että miten vihaisia siilejä sieltä paljastuu mutta näyttäisi omaan silmään aika tavanomaiselta määrältä mujua mitä oli tarttunut.
Kylmästöinti ilahduttavasti ei osoittanut mitään vuodon merkkejä kun sieltä kamat tyhjensin, reipas 500g tavaraa tuli pihalle niin tuollanen 70g hävikki sallittakoon kun ei tietoa edes onko milloin viimeksi huollettu. Kyllä järjestelmän piruillakseni paineistin typellä 15 bariin eikä ainakaan puolessa tunnissa hukannut mihinkään niin huoletta vaan uudet kylmäaineet sisään ja loraus öljyä+uv aineet.
Inhottava ajoittainen kolahtelu etupäästä rupes myös jo pännimään niin uusin kokeiluna etuvakaajan runkokumit kun oli sen näköiset, että voisivat jo äännellä kun auto on pyörillään, tukilaipat hiekkapuhalsin ja maalasin sinkkimaalilla. Samaan syssyyn sitten sain päähänpiston ruveta puhaltamaan apurungon tukiristikkoa, kun oli alkanut mädäntymään jo melko pahasti, päälle sinkkimaalit ja kaapin pohjalta löytyi vielä punaista jarrusatulamaalia niin sitä paksusti vielä niskaan niin pysyy ainakin taas pari vuotta hyvänä. Ja tuli siitä varmaan ainakin 2 mielikuvitteellista heppaa lisää tehoa tietysti.
Kuskin peilin kääntyminen rupesikin nyt sitten oikein kunnolla kiukuttelemaan taas, pitää se purkaa ihan atomeiksi asti ja katsoa olisiko vain hammaspeikko mekanismissa vai selviääkö sähkömoottorilla. Aivan annelista kyllä se rungon jousi on purkaa mitä muistelisin, pitää siihen koettaa rakentaa joku soppeli työkalu niin saa ilman apustajiakin sokan takaisin paikalleenkin, koska poissaaminen ei varmasti tule olemaan ongelma.
- Likes 3
Comment
-
Mnii, mene ja tiedä, menköön vaikka autistin Audistin foliohatun piikkiin, ja kun tuo hanaöljy on pirun edukasta henksulle niin voi sen sanoa tehneensä osittain myös ihan huvin ja harrastuksenkin vuoksi, onpahan varmasti pesuainejäämät saatu pois. Ja olihan se silkkaa uteliaisuuttakin että saako dieselistä kirkasta öljyä tulemaan läpi, edes hetkeksi ja kuinka monta kierrosta se ottaa. :D
Pyöränkulmatkin tuli tuossa ihmeteltyä kuntoon, kun oli auton mulle tullessa allaolleet eurokitkat kuluneet ihan pisin v*ttuja, ja mukana olleet kesätassutkin vähän miten sattuu niin epäilys oli että säätötarvetta saattais olla. Ja olihan sitä jonnin verran, edessä runsaammin kuin takana, mutta kyllä pienellä apurungon liikuttelulla sai järkeviin arvoihin. Pitää vielä uusintamittaukset tehdä tuossa ennen kuun loppua kun saan alustakilkettä vaihdettua uusiin, sen verran finaalissa näytti alatukivartta olevan että varmasti tuo oman mausteensa arvoihin ja ajettavuuteen.
Ihan hirveästi ei kilsoja viittinyt noilla uusilla talvirenkailla ottaa, ennenkuin on kulmat katsottu kuntoon, mutta ei omaan silmään ollut onneksi vielä lähtenyt niitä syömään mitenkään epätasaisesti vaikka useamman tuhatta ehtikin ajella.
Samalla pikapuleeraus kesäkiekoille, mitkä ei varmaan koskaan ole kunnollista pesua saanut auton elinkaaren aikana. Sen verran tiukassa oli piki/rauta-töhnät että meinas usko loppua kun mikään mömmö mitä kaapista löytyy ei niitä vienyt mennessään edes pidemmällä liottamisella vaan vaati ihan kunnollakunnolla mekaanista hieromista, tälleen rannevammasena ei ollut kiva rasti. Kun tuonne puolien taakse syvennykseen ei oikein millään oman kaapin sähkö/paineilmavekottimella järkevästi päässyt niin käsipelillä ne piti hieroa.
Hovimaalarin sekottamassa paikkamaalipurnukassa oli sen verran tavaraa jäljellä että sai keskiötkin kivasti mätsäämään korin väriin, vähän sai piristystä noihinkin pappavanteisiin. Ei onneksi noiden maalaus hirveitä skillsejä ruiskun kanssa vaadi että kestää kauempaa kattella. Suurempia fiksejä en noin muuten jaksanut hieroa vaan kunhan sai näkyvät kuonat pois, puntitettua ja nopeet fussot päälle niin alle vaan.
Talvisetissä onneks ei tarvinnut nähdä edes vaivaa, kun oli jaksanut suojata asianmukaisesti ennen allelaittoa, senkuin vaahdottimella kamat niskaan ja kevyesti sipas brushilla niin oli taas yhtä mintissä kuin syksyllä maalarilta tulleenakin oli, keskiöt nyt joutui karhunkielellä sipaisemaan pintaruosteista puhtaaksi ennen säilöön viemistä.
Tuulilasikameran kalibroinnin hoidin vielä samalla viikolla, kun aina välillä lähtenyt vähän ihmeellisesti kaistavahti seuraamaan noita kaistaviivoja ja tärräämään rattia. Huomattavaa parannusta tuli kyllä kaikinpuolin ajettavuuteen ja kameran tunnistuksiin.
- Likes 4
Comment
Comment