Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B5 1,8tq Ahtopaineen säädin

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B5 1,8tq Ahtopaineen säädin

    Tuollainen tuli väkerrettyä. kyllästyin tuohon Audin omaan sähköiseen ohjaimeen, joka ei tuntunut pelaavan oikein kunnolla. Ahdot tahtoi kiihdyttäessä vähän seilata ja paineet jäi muutenkin mielestäni hieman liian alas..luonnollisesti ;) Tuossa autossanihan on ABT:n virityssarja, jolle on luvattu 240hp tehoa. Voi tietysti se ahtojen heilahtelu johtua huonosta lastustakin..Tosin ABT:n pitäisi käsittääkseni jotain noista audien virittelystä tietää..
    No, joka tapauksessa. Nyt kun tuo mekaaninen säädin on toiminnassa niin ahdot pysyy juuri siinä mihkä ne haluaa säätää eikä seilaa suuntaan eikä toiseen. Tuolla ekalla venttiilillähän säädetään kuinka nopeasti ahdot nousevat(ja halutessaan saa ahdot hetkellisesti nousemaan yli säädetyn rajan..ns. yliahto-toiminto..tai jotain..)ja toisella venttiilillä sitten säädetään se kuinka korkealle ahdot nousee. Toimii kuin se kuuluisa Sveitsiläinen junan vessan kello..vai mikä se nyt oli :)
    Nyt vaan seosmittaria asentamaan ettei käy köpelösti noilla ahdoilla leikkiessä..
    Attached Files

    #2
    Ettei olisi ahtojen seilailu johtunut liian löysästä actuatorin jousesta?

    Comment


    • #3
      Ettei olisi ahtojen seilailu johtunut liian löysästä actuatorin jousesta?
      Missäs tällainen jousi on ja miten sen löysyys ilmenee ajossa? Itselläni vain on sellaista ongelmaa, että jos kesken kiihdytyksen nostaa jalan kaasulta niin auto nyykähtää (hieman hankala selittää) ja lastutettaessa autoa asentaja sanoi, että hukkaportin jousi olisi kuoleentunut ja johtuisi siitä.

      Comment


      • #4
        En tiedä tuosta hukkaportin kellon jousen löysyydestä. Kait sekin voi käytössä ajan kanssa löystyä. Eipä toisaalta enää haittaakaan vaikka jousi löysä olisikin, koska nyt tuo ahtojen heilahtelu tosiaan asettui.
        Lisäksi voi vielä sanoa, että tuli kyllä muutenkin paljon ärhäkämpi autosta. Ahdot nousee paljon nopeammin ja kierrosten keskialueella tuntuisi olevan voimaa ainakin "puolet" enemmän kuin ennen ja tuntuu että ahdot alkavat nousemaankin matalammilta kierroksilta :) Joku ei välttämättä pidä siitä että autossa on nyt todellinen turbopotku(audin insinöörit?), mutta itseä tuo ainakin jaksaa miellyttää..
        Ilmeisesti audin oma ahtojen ohjaus pyrki tasoittamaan vääntökäyrää ja tehojen nousua ja rajoitti ahtojen nousunopeutta matalilla kierroksilla. Tai sitten systeemissä oli tosiaan jotain vikaa. N75 venttiilikin tuli kyllä juuri vaihdettua, että se ainakin oli kunnossa..

        Jambbelle siis, niin se hukkaportin jousi löytyy sieltä turbon kyljessä olevan mokkulan sisältä..Toisaalta, eikös auton kuulukin nyykähtää(kiihtyvyyden vähentyä..?), kun kaasu nostetaan?

        Comment


          #5
          Niin tuo hieno "actuator" -sana tarkoittaa suomeksi hukkaportin kelloa.

          Comment


          • #6
            Jambbelle siis, niin se hukkaportin jousi löytyy sieltä turbon kyljessä olevan mokkulan sisältä..Toisaalta, eikös auton kuulukin nyykähtää(kiihtyvyyden vähentyä..?), kun kaasu nostetaan?
            Kuuluhan sen nyykähtääkin kun kaasua nostaa, mutta tämä nyykähtäminen ei ole sellainen, vaan aivan kuin tehot katoaisivat vajaaksi sekunniksi tms. Kuten sanoinkin niin hiukan hankala selittää.

            Comment


            • #7
              Täällä nytkähtää samalla lailla! Voisikohan johtua softasta? Eräs "paja" epäili meinaan siitä johtuvaksi. Heillä oli kuulemma ollut audi joka teki saamaa nytkimistä/kuoleentumista, vaihtoivat kaiken näköisiä osia mm;by pass ymn... ei löytynyt vian aiheuttavaa syytä. Auto vaihtoi omistajaa vikoineen päivineen.

              Mika: pääseekös kone vapaasti liikkumaan nytten? vai onko tuki rauta vain korissa kiinni.
              Viimeksi muokannut late84; 16.2.2008, 18:13.

              Comment


              • #8
                Voisikos kukaan kertoa mitä noi venttiilit tossa on jos vaikka itsekkin koittaisi väkertää vastaavan?

                Toinen säädettävistä mutikoista on vissiin rajapaineventtiili ( esim. Wikerson x11)
                Sitten hukkiksen kellon ja imusarjan/turbiinikotelon välissä takaiskuvettiili jotta kello menee kiinni kun paineet laskee.
                Mutta mikä se toinen säädettävä venttiili on?

                Comment


                • #9
                  Arvelisin, että toinen venttiili ilman kuristin eli määrää ahtojen nousunopeuden ja toinen on jousikuormitteinen venttiili. Mekaaninen ahtopaineen säädin on hyvä, mutta riskinä on turbon hajoaminen suurilla kierroksilla,tässä vähän juttua siitä:

                  http://forums.audiworld.com/s4/msgs/1584287.phtml

                  Comment


                    #10
                    Miksi tossa systeemissä on kaksi rajapaineventtiiliä? Kuvista ei oikein kokonaisuus hahmottunut ainakaan minulle. Itselä entisessä turboautossa oli yksi venttiili Ahtoputken ja kellon välissä. Se ei päästänyt kelloa avautumaan ollenkaan ennen kuin tietty paine oli saavutettu. Paineen ylittäessä rajan kello lävähti suoraan auki ja heti paineen laskettua se taas sulki venttiilin. Venttiililtä kellolle menevään letkun väliin olin laittanut T-kappaleen ja bleedin. Bleediltä meni letku turbon imuputkelle ilmamäärämittarin ja turbon väliin. Saman asian olisi ajanut oikean kokoinen reikä venttiilin ja kellon välisessä letkussa. Ilman tätä järjestelyä kello jumittuisi auki koska ilma ei sitten enää virtaisi pois letkusta. Bleedillä säädettiin vain sitä miten nopeasti ilma karkasi letkusta. Haittanahan tuosta on ahtojen "väriseminen". Isoilla painella kello lätkyttää edestakaisin, kun venttiili vähän väliä päästää ilmaa kellolle ja taas sulkee. Ahdot kyllä nousee nopeasti. Kun bleedi oli oikein säädetty "värinä oli n. 0,1bar luokkaa. Oikeilla säädöillä myös ahtojen karkailu vaihtaessa jäi aika pieneksi (noin 0,1bar).

                    Comment


                      #11
                      Eikös tuommoinen ole vähän riskaabeliä peliä? Jos ei pysy kartalla ahdoilla, niin käy huonosti. Vai onko maksimi ahdot edelleen samat?

                      Comment


                        #12
                        Tuossa käytössä ahtomittari on tärkeä kapine..no onhan se muutenkin.

                        Comment

                        Working...
                        X