Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B6 mauritiusblau entrausta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A4 B6 mauritiusblau entrausta

    A4 B6 -juttuja täällä foorumilla riittää kovasti, mutta ajattelin vielä yhden lisätä joukkoon. Tässä on kyse enemmänkin entrausprojektista kuin tuunaushommista, tosin ehkä hyvin vähän sitäkin seassa.

    Auton tarina meidän taloudessa alkaa niin, että etsin satunnaisesti sopivaa B6/7 sedania ajo-opetusautoksi pojalle ja sitä myötä hänelle ensimmäiseksi autoksi. Oma autohistoria saattoi vaikuttaa asiaan ja sain ilmeisesti pojallekin mallin pohjustelua haluttavaksi. Tätä kyseistä yksilöä katsoin jo aiemminkin nettiautosta, lokaatio oli samalla paikkakunnalla ja speksit miellytti. Sitten se hieman unohtui, kunnes vuoden vaihteen jälkeen saunan raikkaana avasin nettiauton jälleen. Ja kas, se oli vielä myynnissä ja hintakin tippunut prosentuaalisesti reilusti. Ei muutakuin seuraavana aamuna linjat auki myyjään ja katsomaan. Koeajon ja tutkimisen perusteella auto vaikutti sopivalta, tekemistä hieman oli lähinnä korissa mutta tekniikka vaikutti olevan kunnossa.

    Autohan on siis:
    A4 B6 sedan
    vm. 2003
    1.8T BFB quattro
    6v manuaali
    S line ulko- ja sisäpaketit
    Ajettu 240tkm
    Väri LZ5C Mauritius blau

    Suomessa uutena myyty auto, merkkarin huoltohistora lähes koko menneisyydestä.

    Erittäin positiivinen asia oli, että auto oli miltei tehdaskunnossa. Ei tuunauksia, 2x alkuperäiset vanteet mukana jne. Moottorilämmitin ja koukku lienee ainoat jälkiasenteiset seikat. Tekniikka pelaa kuten pitää, ei vuotoja, ei vikakoodeja.

    To do -listalla ainakin seuraavia asioita joita hiljakseen tehdään ja tänne päivittelen. Autosta ei ole tarkoitus näyttelypeliä tehdä, vaan perus siisti toimiva laite arkiajoihin.
    • Etulokareiden vaihto ja takakontin elvytys. (Tässä ne rostihommat)
    • Opetuspolkimen asennus
    • Vetokoukun poisto ja peruutustutkien asennus
    • Renkaat ovat aika huonot molemmissa OE 16”, molemmat setit menee uusiksi hieman isommalla tuumalla.
    • B5 jousilautaset eteen. S line alusta hyvä tähän tarkoitukseen, lautasilla saa keulimisen pois.
    • Paikkamaalaukset ja kiillotus + vahaus
    • Vaihteiston ja perän öljyjen vaihto + muuta kupi-hommaa
    Tavoistani poiketen tästä tulee vähemmän auringonlaskukuvia ja enemmän huonolaatuisia tallikuvia. :) Yhden hankintapäivän pihakuvan myötä kohti tekemisiä auton parissa.
    Attached Files
    Viimeksi muokannut oopee; 27.1.2024, 08:41.

    #2
    Tehdaskuntoiset, edes lähelle, B6:t alkaa olla kohta harvinaisia. Mainio aihio ensiautoksikin, saattaa mennä vielä montakin vuotta.

    Comment


      #3
      Tuolla setillä tähän peliin saa ihan pirun hyvät valot. Katsastukseen voi laittaa H1-halogenit niin sekään ei ole ongelma:
      https://speed-autoteile.fi/index.php...oduct_id=29205

      Kilpurin alta voisin tuohon tarjota 17" pyöriä, OZ Superleggera tai Enkei PF01

      Omalla jälkikasvulla myös BFB quattro ajossa, siinä on kieltämättä reilusti vastinetta rahalle.

      Comment


        #4
        Ajovalot ovat toden totta onnettomat. Umpioiden kuoret ovat ihmeenkin hyvässä tikissä, mutta varmasti heijastinpinnat ovat likaiset. Täytyy ottaa työn alle nekin jossain kohtaa ja päivitellä parempaa polttimoa. Kiitos Teppo linkistä.
        Tämä on tai ainakin tarkoitus on olla hieman pienemmän budjetin projekti, joten ehkä tässä kohtaa jätetään välistä ozit ja enkeit. :) Jos jotkin aikakauden OEM-vanteet kesäksi hommaisi. Talveksi löytyi 18" repsut joille uudet 225/40 nastat.

        Etukaaret olivat sen verran rapeassa kunnossa, että ne meni vaihtoon. Tuurikin vähän kävi niiden kanssa kun Rovaniemeltä löytyi purkaamolta hyväkuntoiset samalla värikoodilla. Hieman syvempi sävy näyttää olevan muuhun autoon verrattuna, mutta eiköhän ero tasoitu kun vetäisee laikalla auton yli.
        Attached Files
        Viimeksi muokannut oopee; 27.1.2024, 15:39.

        Comment


          #5
          Jatketaanpa remontointia edellistä. Etupää näissä keulii häiritsevästi ja siihen piti tehdä toimenpiteitä. Auton ei tarvitse matalampi olla ja alusta tuntui muutenkin ihan kelvolliselta ajaa, joten ratkaisu löytyi B5-jousilautasista. Kuvasta näkee eron B6-lautaseen, jousen alapää laskeutuu pari senttiä alemmas. Nyt auto on vaaterissa.

          Vetokoukun päätin irroittaa joka paljastui irroitettavaksi koukuksi, mutta oli ajan saatossa muuttunut enemmän kiinteäksi. Rost-offin ja lekan avustuksella irtosi kuitenkin. Peruutustutkat laitoin aftermarketit. Pinta-asennus, mutta aika hyvin tutkat naamioituu puskuriin. Perämurikan vänkärin puoleinen stefa valskasi hiukan ja sen vaihtelin + uudet öljyt.

          Kuvista näkeekin että ajoharjoitukset on aloiteltu pojan kanssa. Jarrupoljin löytyi Siikajoen Artolta, kiitoksia vain. :)
          Attached Files
          Viimeksi muokannut oopee; 10.2.2024, 23:10.

          Comment


            #6
            Seuraavaksi oli ohjelmassa takaluukku. Sen verran se oli haperossa olotilassa, että päättelin paremmaksi vaihtoehdoksi etsiä vaihtokamppeen kuin alkaa elvyttelytoimiin. Ovokosta löytyikin pitkä liuta sedanin luukkuja, Liettuasta löytyi saman värinen sline sedan paloiteltuna. Kontin päällä oli lippa valmiina, joten nyt niitä on yksi jouten jos jollain on tarvetta. Luukun kunto on hyvä ja sävykin sattu olemaan juuri sama. Vaihto oli aika suoraviivainen homma, vanhasta irti kaikki kilkkeet ja siirto "uuteen". Ruostehommat tämän pirssin osalta on tältä erää tehty. Samassa paketissa luukun kanssa tuli myös vänkärin oveen ikkunan nostimen kilkkeet + moottori, se on jäljellä oleva ns. rikkinäinen asia jonka kimppuun sitten seuraavaksi.
            Attached Files
            Viimeksi muokannut oopee; 17.2.2024, 21:41.

            Comment


              #7
              Täältä löytyy myös vastaava laite samalla värillä ja BEX koneella. Ollut itsellä 13v ja toimittaa nykyään kesäauton virkaa. Harvassa ovat, yllä olevan kaltaiset, siistit yksilöt nykyään?

              Comment


                #8
                Seuraavana entrausvuorossa oli vänkärin lasinnostin. Se kun ei tehnyt elettäkään että lasi olisi lähtenyt liikkeelle napista. Jokin pieni napsaus ovesta kuului yrittäessä ja siinä kaikki. Kontin luukun matkassa samasta purkuautosta otin lastinnostimen kiskohässäkän + moottorin, jompi kumpihan siellä vikana tuntuisi olevan purkamattakin. Ovipahvi ja moottori pois, näky oli ensimmäisen kuvan kaltainen. Molemmat vaijerit olivat ns. kaput, ei poikki mutta punoksissa ja sikin sokin rullan ympärillä. Asia oli ilmeisesti todettu aiemminkin ja laitettu läpipultti kiskoon estämään lasin avautuminen.

                Kyseistä korjaustoimenpidettä en ollut aiemmin tehnyt joten interwebbi auki, ja erittäin pätevä ohjeistus hommaan löytyikin: https://youtu.be/y1F-Z2NJWNo?si=u8ToJQehXmWxHaOm
                Ovesta siis tarvittava määrä pulttia irti, karmi laseineen ja kiskoineen ylös ja osat vaihtoon. Loppupelissä aika simppeli toimenpide vaikka taas aluksi tuntui että on muuten pitkä työmaa. Jotain 2-3h mahtoi mennä kaikkinensa vain ja lasi rullaa nyt hienosti.

                Tuli käytyä tällä pirssillä kerhon jääratapäivillä Rovaniemellä helmikuussa (ratakuva Aveamedia). Vähän etupuskuriasioita siellä ilmeni, luvassa alaosan kiinnityksen korjausta ja maalaustakin luvassa, aika hailakka se on muuhun koppaan verrattuna näköjään. Otin kaverikuvan varikolta Janin vastaavan BFB avantin kanssa. Hienoja laitteita. :)

                Sinällään nyt rikkinäiset asiat ja ruostehommat on korjattu. Kesävanteistusta ja jotain pikkujuttuja seuraavaksi miettiä, toimiva kampe alkaa olemaan tässä käsillä.
                Attached Files
                Viimeksi muokannut oopee; 17.3.2024, 00:11.

                Comment


                  #9
                  Pojan kanssa pidettiin rengassulkeiset niin osaa vaihtaa jatkossa sitten itsekin. Ei ole tullut vielä hommattua tähän uusia kesävanteita niin vaihdeltiin orkkikset kun renkaissa vielä pintaakin oli. Voi olla ettei tällä kamalasti tule ajettua kesällä kun poitsu ajaa vielä ensi kesän kaksipyöräisellä ja itsekin enempi b7:lla. Vaihtelin samalla aero-mallin pyyhkijän varret ja sulat. Näemmä tuulilasin alla olevasta muovista puuttuu pala vänkärin puolelta, täytyy se etsiä ehjä. Itse tuulilasi lienee alkuperäinen koska siinä on rekisteritunnus kuten muissakin laseissa. Ei kestä nykylasit 240tkm ehjänä, Q4:ään vaihdettiin tuulilasi jo alle 2000km kohdalla. Etupuskuri otti kevyttä kosketusta penkkaan jääratapäivillä, joten siinä on pientä parsimista. Varmaan sama hommata uusi alaosa + keskiritilä, melkolailla haalistunut on tuo ja katki yhdestä kohdasta.
                  Attached Files
                  Viimeksi muokannut oopee; 16.4.2024, 19:45.

                  Comment

                  Working...
                  X