10,5 rutut voisi olla etanolille ok jos sitä sattuu paikkakunnalta saamaan?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
90quattro 7A turbo/ auto muttereiksi.
Collapse
X
-
Miulla oli hetken samaa aikaa 10valve KV 90q typ89, sekä sitten 7A cq, niin kyllä se tuo 90 tuntu omaan persdynyyn ihan jonkun verrankin paremmin pyrkivältä. Monivenaisessa tulee ihme 2tahtinen tehopiikki joskus 4,5k tienoilla. Tai sitten kaikki ei toiminut oikein. Sen alle ei oikeen mitään, ja noh ei hirveästi sinne rajoittimellakaan asti. Toki en väitä, että se tuo vapari 10v myöskään mikään raketti on. Tuntui vaan paljon mukavammalta ja nöyremmältä moottorilla.Alkuperäinen kirjoittaja martta Näytä viestiMulla oli aikoinaan 90q B2 2,2 10v, ja tykkäsin tosi paljon sen moottorin luonteesta (alavääntö), mukava vetää esim. talvella. Meinaan että voi se vapari olla mieluisa ajettava myös.Toi 20v vapari on kyllä korkeiden saundien moottori, joka huutaa jotain mutkaa kupeeseen!!
Painoero myös 90 hyväksi varmaan pari sataa kiloa..Eikös Coupe ole jo aika möhkäle. Taisi otteessa olla 1400 jotain?
90:ssä taisi olla 1250kg otteessa. Todellisuus sitten mitä lie.
Väkisin ilmaa pakottamalla tilanne sitten toki muuttuu. :)
Comment
-
Minullakin joskus oli muutaman kuukauden ajan 7A coupe q. Suurin syy nopeaan myyntiin oli kattoluukku, jonka seurauksena en pituuttani kuskin penkille kunnolla mahtunut. Toinen lähes yhtä merkittävä syy hukkaamiseen oli tuo Tomin jo mainitsema tehokäyrä joka ei oikein tukenut mukavaa arkiliikennöintiä. Käärmeenpesän mallisella alkuperäisellä pakosarjalla ja alkuperäisellä putkistolla tuo kuulemma toimii hieman raikkaammin. Putkiston resonaattorit mitoitettu onnistuneesti. (Tällaisia tarinoita oli liikkeellä reili 20v sitten)
Comment
-
Yksi imuventtiili voittaa kaksi tai kolme imuventtiiliä alarekisterissä, virtauksen pyörteilyn saa sylinterissä paremmaksi palamisen kannalta. Keskialueelta ylöspäin sitten imuventtiilin virtauspinta loppuu yhdellä venttiilillä kesken. Eli kaksventtiiliset on aina venttiilirajoitteisia ja moniventtiilisissä rajoite on kanavissa.
Vaparivitosen virittelijät on aika harvassa. Vanhan peukalosäännön mukaan vaparista saa otettua noin 130hv/l niin, että se kestää vielä kilometrejä. 16v golffimaailmasta löytyy tästä esimerkkejä ja 7A kansihan on samaa perhettä. Katsastuskuntoisena 7A:sta joku 230-240hv ei ole mikään taikatemppu. Mutta ei sitä myöskään oteta esimerkiksi tehtaan alkuperäistä tuubipakosarjaa käyttäen vaan se vaatii oikealla ajatuksella mitoitetut osat. Imusarja, portattu kansi, nokat, pakosarja ja putkisto kunnollisen ruiskun kera. Kaikki muut osathan noista saa suoraan kaupan hyllyltä paitsi imusarjan, kannen, nokat, pakosarjan ja putkiston. Tai no nokkia voi vielä löytyä valmiina. 16v koneen rajoitteena on apuakselirakenne ja sen puolesta vitonen olisi aika hyvä lähtökohta kierroskoneelle, alakertakin on aika tukevaa tekoa.
Minulla alkaa tuo competitionin ACE vetämään jo kohtuullisesti, mutkatiellä kaipaa jo isompia jarruja. Tehtynä on ensimmäiset versiot kannesta, nokat, peltisarja ja putkisto sekä tietysti alakerran kevennystä jne. Seuraavaksi olisi imusarjan teko ja ruiskun vaihto, että päästään kakkosella alkavien lukemien puolelle. Ja sitten uutta versiota pakosarjasta ja putkistosta jne.
Comment
-
Tosiaan.
Auto otettu vihdoin talliin. Oli tuossa yks venähtänyt b5 projekti, lapsen tuloa ja hirveä kasa muita projekteja niin vähän on viivästynyt :D
Talven 25-26 tavoite saada tehtyä ainakin
-Apurungot (mahdolliset hitsaukset, kuumasinkitys, pulverimaalaus)
-Puslat koko alustaan verkline? strongflex? hinta/ laatu voittaa ;)
- pohjan mahdollisten ruosteiden hitsaus/kiinni otto.
- Alusta BC racing ennenkuin toisin todistetaan.
Keväällä sitten katsotaan tilanne onko saanut mitään aikaan ja katsotaan vähän fiilistä, että vedänkö auton ylimaaliin tuossa omassa liiterissä. jos näyttää että on saanut tarpeekseen pohjan tekemisestä, niin siirrytään tekniikan kasaamiseen ja ajetaan ensmäiset ajut rähjäsellä ulkokuorella että ei haukata liian isoa palaa kakusta.
sitten tekniikkaan (tälle ei uskalla deadlinea antaa milloin valmiiksi :)
7A lähtökohtana, joten kanteen tehtävä ainakin kaikki tarpeellinen että vastaisi turbokantta -vesilähdöt ja mahdollinen nokan asentoanturi jos sitä nyt ei lueta ex virranjakajan paikalta.
Pohdintaa venttiileistä, ohjurit, venavarrenkumit, venajouset ja toiveina päästä ihan hydenostimilla.
Mulla ois mahollisesti jonkun kuntoinen NM lohko mikä on samalla porauksella kun turbo konekkin, joten siinä oon tehnyt pohdintoja, että teenkö turbon männillä vai laitetaanko vaan wisecoa 7a lohkoon.
niillä olis vaihtoehtona 8:5 ja 10:5 rutulla.. Ja kun ysikasilla (98) ajetaan niin todennäköisesti lähetään painimaan pienemmällä puristuksella. SAA TULLA TSEMPPAAMAAN JOS PÄRJÄÄ TURBOMÄNNILLÄ.
H-profiilit alakertaan ja tehdään kaikki muu tarpeellinen sitten kun on tilanne päällä.
Tavoitteena tosiaan optimistinen 500hv ysikasilla, ei kai pitäisi olla mikään älytön unelma mutta saa tulla lyttäämään haaveet.
Moottorinohjaukseksi näillä näkymin tulossa maxxecu, ihan vaan sen helppouden ja monipuolisuuden takia.
Voimansiirto on vielä vähän kysymysmerkkinä, että painitaanko tuolla viislovisella alkuun ja sitten vasta päivitys.
Joku ko. homman tehnyt voisi kertoa mitä tarvitsen kuuslovisen asennukseen.
Ainakin kardaanijumppaa,vetoakselia, jakomuutosta olisi varmasti luvassa..
Tähän mennessä on hankittu pikku koppaiseen tehty imusarja ja takapenkit.
Jos löytyy jotain osaa mikä voisi auttaa tässä savotassa niin tarjoa ihmeessä.
Ja youtubessa videon muodossa.
https://youtu.be/ILWUBaWT5rw?si=S_DqqeSP4nlyLwhh
Viimeksi muokannut Vilikii; 4.11.2025, 15:10.
Comment
-
Sen 5-gang loota lie 016?
Senkin pitäisi kyllä kestää se 500 heppahummasen vääntö ihan ok. Liimaratalähtöjä slikseillä se ei ehkä arvosta enää, mutta muuten pitäisi kai olla ihan fine vielä.
On kevyempikin kuin 01E (10 kg?) ja vähän liukkaampi käsitellä. En vaihtaisi ennen kin tarvii.
- Likes 1
Comment

Comment