Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 100 2.8 Quattro -91 -askartelua

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 100 2.8 Quattro -91 -askartelua

    Moi.

    Meillä on projektina -91 100 V6 2.8 Quattro automaattilootalla ja alkajaisiksi se pitäisi saada edes käyntiin. Auto on seissyt noin 6 vuotta kylmässä tallissa ja se on ajettu sinne aikanaan ehjänä.
    Eli: sulakkeet ehjät, mutta polttoainepumppu ei osoita elonmerkkejä. Moottori käy hetken jos imusarjaan suihkauttaa starttisprayta. Auto siis vaikuttaa muuten toimivan, mutta se ei saa polttoainetta. Sähköt tuntuvat toimivan.
    Olisikohan vianetsintä aloitettava polttoainepumpun releestä vai kaivettava pumppu esiin? Se on ilmeisesti tankissa.
    Ulos tallista auto on nyt hankala saada, koska vapaalle vaihtaminen tuntuu hankalalta, jumissa tms. Moottori huutaa öljyä vaikka sitä todistettavasti koneessa on. Sitä on myös vuosien saatossa ilmestynyt hieman tallin lattialle.
    Kilometrejä on jo 373 tkm, mutta olisihan tämä mukava saada vielä tulille.
    Viimeksi muokannut Lumimies; 29.8.2022, 21:45. Perustelu: Otsikkoa muokattu kuvaavammaksi

    #2
    Ihan ensimmäisenä ottaisin kuskin jalkatilasta yläsuojan pois, sieltä löytyy bensapumpun rele. Releen kantaan tulee jatkuva 12V ja johdonpätkällä oikosulkemalla pitäisi bensapumpun käynnistyä vaikka ei avainta virtalukossa kääntäisi.

    Muistaakseni V6 versiossakaan ei puolakaan saa virtaa jos ei bensapumpun rele vedä, ja sitä ohjaa moottorinohjaus, että vetääkö se.
    Viimeksi muokannut gedu; 8.2.2022, 20:01.

    Comment


      #3
      Typ44 koristen pumput tuntuu tykkäävän mennä jumiin, jos vuosikausia seisoo. Ei olisi mikään ihme, jos teilläkin pumppu jumissa.

      Comment


      • #4
        Sama oli itsellä joskus typ44 pidemmän seisomisen jälkeen. Aloitin vianetsinnän sulakkeista. Seuraavaksi kokeilin ohittaa bensapumpun releen. Tämäkään ei tuonut tulosta joten päättelin vanhan pumpun hajonneen lopulta seisomisen seurauksena. Kuitenkin sedanlötkön kyseessäollessa päätin vielä ennen pumpun pöydälle kaivamista varmistuksenomaisesti katsoa sulakkeet uudelleen. Lopulta totesin päällepäin täysin ehjän näköisen bensapumpun sulakkeen olevan hapettunut sopivasti ja pienellä rapsuttelulla rupesi virta kulkemaan ja auto käymään.

        Comment


        • #5
          Kiitos vastauksista, täytyy tutkia lisää kun kelit tästä vähän lämpenee. Kyseessä siis C4 korinen Audi 100.

          Auton takakontin lukko on painunut sisään ja on jumissa, eikä ohjekirjan mukaan ole asennossa ettei keskuslukko (autossa on sellainen) vaikuttaisi siihen. Avain ei käänny lukossa ja lukko on selvästi takavalon reikää syvemmällä. Luukku ei siis aukea vaikka keskuslukon avaa.

          Olisikohan jotain keinoa avata luukku sisältä? Takapenkit eivät taida kaatua, joten konttiin on vaikeaa päästä käsiksi.

          (Mahdollisten bensapumppuhommien varalta konttia olisi hyvä tutkailla).

          Comment


          • #6
            Audi lähti "kuin palmun alta" käyntiin uuden bensapumpun vaihdon jälkeen. Katsottiin sulakkeet ja rele ensin ja kun ne toimivat, pääteltiin itse pumpun antautuneen. Työkalu pumpun irtisaamiseksi tehtiin viemäriputkesta ja homma onnistui sillä hyvin. Takaluukun avaaminen on edelleen vaikeaa, mutta lukkoa vetämällä avaimella se saatiin bensapumppuoperaatiota varten auki. Pumpun vaihdon jälkeen tekniikka toimi niin hyvin, että siirtokilvillä 70km matka ei tuottanut mitään ongelmia.

            Kuulin jostain että näissä olisi hanskalokerossa jokin takaluukun avaamiseen liittyvä vipu, mutta en löytänyt sellaista tästä.

            Pieniä korjailuja on vielä tehtävä mutta eiköhän tämä mene vielä leimasta :D
            Viimeksi muokannut Lumimies; 1.8.2022, 13:12.

            Comment


              #7
              Mulla meni takaluukun lukko ihan kunnolla rikki ja pähkäilin sen aukasemista. Sitä ei tietääkseni saa sisältä auki. Kannattaisi ottaa lukko irti autosta ja pestä ja voidella se kunnolla ja kattoa alkaisiko sitten toimia. Keskuslukkohan näissä toimii alipainesysteemillä ja sen kumitutti helposti vikaantuu mutta ei vaikuta tuolla tavalla kuin kuvailit.

              Jos se jämähtää kokonaan etkä saa luukkua auki niin: rekisterikilven alla on merkki - muistaakseni ympyrä, jossa risti keskellä tjsp. Poraa siihen varovasti "riittävän iso" reikä, älä anna terän lompsahtaa reiästä sisään. Ota nokkapihdeillä reiässä näkyvästä metallitangosta kiinni ja vedä vasemmalle (tai oikealle, en muista). Näin ainakin minun takaluukku aukesi. Siihen taidettiin laittaa jopa joku naruviritys, jolla luukun sai vedettyä auki, kunnes raaskin käydä marmorilta ostamassa uuden lukon. Maksoi muistaakseni toista sataa. ;-)

              Comment


              • #8
                Auton voisi jopa saada leimaan, mutta turvatyynyn merkkivalo palaa liian kauan (katsurille) ennenkuin sammuu.
                Löytysikö VCDS-osaajaa Vantaalta tai Helsingistä? Turvatyynyn mahdollinen vikakoodi olisi hienoa saada ulos. 2x2 / 16-pin adapteri löytyy.

                Comment


                  #9
                  Jos airbagin moduulissa on vikakoodi valo palaa kokoajan eikä sammu, jos vika ei ole enää päällä silti valo palaa ja koodi muuttuu satunnaiseksi.

                  Paitsi jos se on ohitettu näin: https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...28#post1360928

                  Sitten katsuri on oikeassa.

                  Comment


                  • #10
                    Airbag-ongelma on nyt ratkaistu, suurkiitos Killerille VCDS-avuista ja Amalinille siitä, että pääsimme ongelman jäljille. Ratkaiseva tekijä nimittäin oli tieto siitä, että airbagin boksissa on omat 2x2 -diagnostiikkaliittimet, eikä boksi täten ole yhtyedessä auton muuhun vikakoodijärjestelmään. Tämän takia moottoritilan 2x2 -liittimestä luettaessa airbagiin ei saa yhteyttä.

                    Tästä ketjusta oli myös apua:

                    https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...aa-liian-kauan

                    Koodien nollaus riitti siihen, että valo sammuu nyt oikeaoppisesti noin viidessä sekunnissa.

                    Muutakin pientä on laiteltu. Haimme katsastuksesta vikalistan autoon heti sen saatuamme ja nyt kaikki siinä olleet viat on korjattu. Alatukivarret ja jarrusatulat piti vaihtaa taakse, uusi oikean takavilkun kupu tilata rikkoutuneen tilalle ja toisen etusumuvalon polttimo vaihtaa. Myös öljyt ja tulpat on vaihdettu. Sanomista tuli myös päästöistä, mutta lähipaja sai auton tarpeeksi kengittämällä siitä läpi ja päästötodistus löytyy.

                    Nyt kun tämä airbagikin on korjattu, huomenna viemme auton jäkitarkastukseen, johon ehtiminen oli kiinni vain päivistä. Toivotaan, että menee läpi!

                    Kuvassa 2x2 -> OBD2 -adapteri liitetty airbagin boksin liittimiin.
                    Attached Files
                    Viimeksi muokannut Lumimies; 29.8.2022, 22:06. Perustelu: lisätietoa

                    Comment


                    • #11
                      Auto kävi katsastuksen jälkitarkastuksessa saaden puhtaat paperit! Nyt vain ajoa (ja lisää korjailua...) :D
                      Viimeksi muokannut Lumimies; 30.8.2022, 09:19.

                      Comment


                        #12
                        Tosi hieno että auto ajossa kohti uusia seikkailuja.

                        Ilmeisesti näin vanhoissa audeissa (typ89,44,4A) jossa airbag, vikatila ilmoitus tulee just sillä tavalla että valo vaan palaa liian kauan ja sitten sammuu. Varmasti tämä johtuu siitä että airbagboksilla omat diagnostiikkaliittimet. Ei ole tullut vastaan minulle, sen takia kirjoitin siitä vikavalosta niin kuin kirjoitin pari viestiä aiemmin.

                        Comment


                          #13
                          Tämä että valo palaa noin minuutin ja sitten sammuu kertoo siitä, että siellä on ollut vika jota ei tällä hetkellä enää ole. Ainakin B4 ja taisi olla vielä B5 korissakin tällä tavoin.

                          Comment


                          • #14
                            Tämä Audi 100 on ollut lähes 2 kuukautta leimassa ja melko säännöllisessä ajossa. Meidän alla auto on nähnyt tietä noin 1800 kilometriä ja yhteensä mittarissa on 375500 kilometriä.

                            Moottori käy nykyään lähes poikkeuksetta todella nätisti ja ottaa hyvin kierroksia. Ensimmäisillä ajoilla se nakutti aika tuntuvasti, mutta tämä on käytön myötä kadonnut. Keskikulutus on ollut noin 10 litraa sadalla. Automaattilaatikko vaihtaa todella pehmeästi, mutta siitä pitäisi luultavasti vaihtaa tai vaihdattaa öljyt, että toimisi huoletta jatkossakin. Moottori käy ainakin mittarin mukaan turhan kylmänä, joten termostaatti vaihdetaan lähiaikoina ennen talven kylmiä kelejä. Autoon tehtiin lähes varmasti jakopää 2015-2016 suoritettujen korjausten yhteydessä hieman ennen auton jäämistä seisontaan, sillä itse hihna ja sen pyörät näyttivät lähes käyttämättömiltä kun sitä tarkastelimme molemmilta puolilta. Näistä korjauksista emme kuitenkaan ole valitettavasti löytäneet kuitteja. Olisihan se ennemmin tai myöhemmin hyvä uusia ihan jo iän vuoksi.

                            Penkit ja sisätilat ovat kohtuullisen siistit eivätkä olleet homehtuneet seisonnan aikana, mutta olisihan ne hyvä pestä tekstiilipesurilla tai jollain vastaavalla ratkaisulla. Bensamittari ei oikein toimi, nousee hitaasti aina samaan kohtaan mutta luulen mittarivian sijasta tankissa olevan pinnan tason mittaajan olevan jumissa. Voi olla, että bensapumpun vaihdettuamme se tuli laitettua huonosti. Ennen bensapumpun vaihtoa mittari muistaakseni vaihtoi asentoa kun lisäsimme autoon bensaa.

                            Kesärenkaat ovat 10 vuotta vanhat, mutta niissä on vielä reilusti pintaa ja tallissa suojassa auringonvalolta seisottuaan tuskin ovat aivan kovat. Talvirenkaat ovat vielä vanhemmat, mutta pintaa ja nastoja on. Molemmissa peltivanteet (kesä 16" ja talvi 15"), kesärenkaisiin hommasin hieman uudemman Audin pölykapselit, mutta sopivat hyvin auton ilmeeseen. Talvirenkaisiin pitäisi vielä jotkut 15" Audi-kapselit löytää, sillä alkuperäisistä puuttuu yksi ja muiden kunto on todella kehno.

                            Modernimpi soitin ja uudet etukaiuttimet on myös vaihdettu. Alkuperäisistä Nokian kaiuttimista puolet oli pimeänä ja Blaupunktin kasettisoitin temppuili. Asensin etuoviin 4" koossa MDS Hurricane -erillissarjan, ja kaiuttimet menivät vanerisilla itsetehdyillä sovitepaloilla paikalleen alkuperäisten ritilöiden alle, joten vaihdosta ei juuri huomaa. Diskantit sopivat paikalleen, mutta kiinnitys tuli hoitaa rautalangalla :D Soittimeksi tuli Sony DSX-A416BT, joka saatiin edullisesti kaverilta.

                            Ulkonäkö koki myös kohentamista, sillä kaksi suurta lommoa peräpäästä korjautettiin ja maalautettiin. Lisäksi kahta kaarta paikkamaalattiin. Uudet tarvikemallin sivulistat asentuivat ruosteisten ja repsottavien alkuperäisten tilalle, läheltä tarkastelemalla huomaa niiden olevan ehkä vähän alkuperäisiä muovisemman näköiset. Auto on ilmeisesti maalattu uudelleen noin 15-20 vuotta sitten, ja maalipinta on mielestäni kohtalaisessa kunnossa.

                            Seuraavalla leimalla ensi syksynä melko todennäköisesti tulee lisää korjauskohteita, mutta ennen sitä katsotaan vähän ajomäärän mukaan. Jos jollain on jotain vinkkejä tai kokemuksia siitä, mitä kannattaisi huoltaa/vaihtaa, kuulisin mielelläni.

                            Ohessa muutama kuva autosta, toinen 1.10 pidetystä Audimiitistä :D
                            Attached Files

                            Comment


                              #15
                              Jos sulla on automaatti-ilmastointi niin siitä ruudulta saa katsottua moottorin käyntilämmön (ja paljon muuta), joka muistaakseni luetaan eri anturilla kuin viisarimittarin tieto.

                              Sisäilmankierto + nuoli ylös. Miinuksesta kanava 51 ja sisäilmankierto niin ruudulle tulee jäähdytysnesteen lämpötila. Takaisin diagnostiikkatilasta pääsee muistaakseni taas sisäilm. + nuoli ylös.
                              Viimeksi muokannut ToniH; 26.10.2022, 18:17.

                              Comment


                              • #16
                                Viime päivityksestä on kulunut lähes päivälleen neljä kuukautta. Alkuun mittarilukema: 378311 kilometriä, eli meidän alla vajaa 5 tonnia.

                                Kuluneiden kuukausien aikana Audi on toimittanut talviauton virkaa melko menestyksekkäästi. Torsen-Quattro ja nastat pitävät kyllä tiessä kiinni, mitään luistonestoja ei edes tarvita :D

                                Korjausta auto ei ole juuri vaatinut. Yksi nokka-akselin anturi esti joulukuun alussa käynnistymisen, mutta siitäkin selvittiin koodien luvulla sekä reissulla Motonetiin. Automaattilaatikon öljyjen vaihto on tarkoitus teettää tulevina viikkoina, jotta kalliita laatikkohuolia ei tulisi eteen.

                                Talvi on siis mennyt melko vaivattomasti, mutta joitakin ongelmia on ilmestynyt viime aikoina.

                                - Bensamittari ei ole toiminut oikein koskaan, mutta nyt myös "auto-check" on alkanut näyttämään jatkuvasti polttoainesymbolia (vaikka sitä olisi)
                                - Pelkääjän puolen etuovi ei suostu aukeamaan sisäkahvasta, ulkokahvasta aukeaa kyllä ongelmitta. On katsottu, ettei vaijeri ole irronnut sisäkahvan päästä. Mistäköhän vikaa lähtisi etsimään?
                                - Ilmastoinnin ohjauspaneelin suunnilta kuuluu välillä "rätisevää" ääntä.
                                - Ja se klassinen: moottori tuntuu vuotavan/hukkaavan vähän sekä öljyä että jäähdytysnestettä (tämä lienee enemmänkin näiden ominaisuus...)

                                Auto toimii kuitenkin nätisti ja on vaatinut mielestäni yllättävän vähän korjauksia. Näin vanhassa ja paljon ajetussa nyt on aina jotain rempallaan :D

                                Ohessa vielä muutama kuva talvelta sekä sisustasta:

                                Attached Files

                                Comment


                                  #17
                                  - Pelkääjän puolen etuovi ei suostu aukeamaan sisäkahvasta, ulkokahvasta aukeaa kyllä ongelmitta. On katsottu, ettei vaijeri ole irronnut sisäkahvan päästä. Mistäköhän vikaa lähtisi etsimään?
                                  Tarkista, että vaijeri on myös muissa kiinnikkeissään paikallaan. Jos se irtoaa ovipahvin kiinnityskynnestä, pääsee kuori liikkumaan sen verran, ettei kahvan liike välity lukkolaitteelle asti.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tässä autossa on ilmeisesti raitisilmasuodatin. Olen funtsinut että kabiinissa koettu tunkkaisuus luultavasti johtuu siitä, ettei sitä ole vaihdettu vuosien seisonnan jälkeen (eikä varmaan ennen sitäkään) :D

                                    Saisikohan sellaista suodatinta vielä jostain, jos autossa siis sellainen ylipäänsä on? Autossa on ilmastointi, jos sillä on mitään merkitystä.

                                    Comment


                                      #19
                                      Kyllä saa vielä ja kyllä siellä sellainen pitäisi olla. Konehuoneen ja vesikaukalon perällä, apukuskin puolella. En muista joutuuko sitä tuulilasin alareunan muovilirpaketta nostamaan hiukan auki että pääsee käsiksi. Siinä ilmastointilaitteen kopan takana pystyssä se kuitenkin on.

                                      Comment


                                        #20
                                        Jepaa. Sieltä vaan vesikourua pois, ikkunan alalistaa ja sen alla olevaa listaa irti, niin pääset käsiksi hienosti. Motonetista sai ihan hienosti ilmastoituun soveltuvan. Kannattaa imasta jollain suippokärkisellä imurinletkulla moskat pois, tai paineilmalla puhaltaa puhtaaksi. Omasta projektista tuli myös vaihdettua ennen vuoden vaihdetta :)

                                        Comment


                                          #21
                                          Peukut täältä että olet kunnostanut ja ottanut auton käyttöön! Nämä on hävinnyt ihan viime vuosina melko radikaalisti ja myynnissä olevat ovat yleensä melkoisia rytöjä. Oma entinen samanlainen satku löytyy tälläkin hetkellä nettiautosta suolaisella hintapyynnillä. Harmittaa myyminen älyttömästi.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Tämä Audi on ollut isäni Tuomaksen ja minun yhteinen projekti, mutta nyt ajokortin saamisen myötä auto on siirtynyt minun "käyttöautoksi". Olemme molemmat kirjoittaneet "Lumimies" -nimimerkillä, mutta on ehkä helpompaa että jatkan omalla nimelläni :D

                                            Raitisilmasuodattimesta: Kävin hakemassa Motonetistä suodattimen ja purin tarvittavat osat tieltä vain huomatakseni, ettei tässä autossa ilmeisesti ole raitisilmasuodatinta. Tämän foorumin vanhat langat tiesivät kertoa, että ilmastoiduissa C4-Audeissa oli suodatin vasta A6-faceliftin jälkeen. Eipä siinä muuta kuin auto kasaan ja suodatin palautukseen, liitteenä kuva paikasta jossa suodattimen olisi pitänyt olla.

                                            Auto tosiaan oli Tuomaksella talven ajossa, olen nyt itse ehtinyt ajamaan autolla noin 500 kilometriä. Onhan tämä pääpiirteittäin toimiva auto, erittäin mukava ajaa ja varsinkin automaattivaiheisto toimii todella jouhevasti. Tämän lähes 4,8 metriä pitkän laivan pysäköiminen ahdistaa ajoittain, mutta eiköhän sekin ajan kanssa helpotu. Kellossa on nyt tasan 379 tkm.

                                            Ajatuksena olisi pitää Audi ulkonäöltään alkuperäisenä ja tehdä korjauksia niin, että auto on ajokunnossa. Jossain vaiheessa moottoriin on varmaankin pakko tehdä suurempia remontteja (kansiremontti, jakohihna), täytyy vielä funtsia onko se taloudellisesti järkevää ja jos on, miten.

                                            Kauhunaama: Jos vanha autosi on tuo IFR-237, olen seuraillut useita myynti-ilmoituksia siitä viime aikoina ja ensimmäisestä ilmoituksesta hinta tosiaan on yli tuplaantunut - varustelultaan taisi olla aika samankaltainen tämän langan auton kanssa. Nykyisestä myynti-ilmoituksesta näkee myös, että on samana päivänä (21.11.1991) rekisteröity kuin tämä minun auto :D
                                            Attached Files
                                            Viimeksi muokannut Lumimies Jr.; 11.4.2023, 23:00.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Auton alle löytyi Torista jokseenkin elämää nähneet "kaivonkannet", jotka nostavat mielestäni heti auton ulkonäköä huomattavasti paremmaksi! Renkaat pitää kyllä uusia jossain vaiheessa, voi olla että nämä päätyvät vielä talvivanteiksi.

                                              Moottori oli jo jonkin aikaa nakuttanut korvaanpistävästi ja läheisellä pajalla kertoivat sen hukanneen paljon enemmän öljyä, kun olimme luulleet. Olen kyllä katsonut mittatikkua ja auto ei ole öljyä huutanut. Loput öljyt vaihdettiin uusiin ja moottori huuhdeltiin -> nakutus katosi. Täytyy lisäillä öljyä tarpeeksi vastaisuudessa.

                                              Pelkääjän ovi ei edelleenkään aukea sisältä, otin ovipahvin itse kerran irti enkä nähnyt mitään poikkeavaa - em. autopaja ei edes halunnut katsoa asiaa.

                                              Säät ovat viime viikkoina hyvin suotuisat "autoon tutustumisen" kannalta :)
                                              Attached Files

                                              Comment


                                                #24
                                                Ilmeisesti sinulla eri käsitys elämää nähneet vanteista kun kuvissa näyttävät todella siistiltä. Alkuperäiset keskiöt vielä jotka ovat alumiinia ja maksavat 36,38eur/kpl.
                                                Teit ilmeisesti hyvät kaupat.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Tuossa sarjassa kaksi vannetta olivat vähän kolhuisempia ja nuo kuvissa näkyvät kaksi oikein siistejä. Kaikissa vanteissa on kuitenkin keskikupit ja nuo kosmeettiset virheet osassa huomaa vain läheltä.

                                                  Kaupat olivat kyllä hyvät, koko sarja renkaineen kustansi juuri ja juuri kolmen numeron summan :D
                                                  Viimeksi muokannut Killeri; 19.4.2023, 06:23. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Audi on tarjoillut kevään mittaan hyvinkin huoletonta ja mukavaa ajoa melko korkealla kulutuksella... ;D Kilsoja on tällä hetkellä noin 380500.

                                                    Pelkääjän puolen oven aukeamattomuus auton sisältä oli kuitenkin tympinyt toden teolla jo kuukausia, joten asialle oli viimein tehtävä jotain. Oireena oli siis se, ettei oikean etuoven sisäkahva yksinkertaisesti tehnyt mitään. Ulkopuolelta ovi aukesi normaalisti eikä keskuslukituksen kanssa ole ollut ongelmia.

                                                    Lähdin purkaamaan ovea, ja sisäkahvasta lukolle kulkeva vaijeri oli kahvan päässä tukevasti kiinni. Vaijerin toista päätä lukon suunnilla ei oikein nähnyt millään oven rakenteiden ollessa tiellä. Se kuitenkin löytyi käsikopelolla ja oli irrallaan. Lisää tunnusteltuani löysin kohdan johon vaijerin pää kuului kiinnittää ja homma toimi taas! Lukkomekanismia johon vaijerin päässä oleva koukku kiinnittyi piti samalla kääntää "auki", jotta koukun sai takaisin.

                                                    Auton käytännöllisyys lisääntyi juuri huikeasti ja homma ei tosiaan ollut kovin haastava. Kuvasin prosessia vähän huonosti, mutta ehkä tämä silti auttaa jos joku painii vastaavan pulman kanssa.

                                                    Kesän tulon huomaa jo toden teolla, kun teillä on alkanut näkemään hienoja kesäautoja. Hyviä kesäajeluita kaikille!

                                                    Attached Files

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Hyvä jos se oli vain noin pienestä kiinni!

                                                      Joskus miettii että miksi ei tullut tehtyä vastaavaa pikkuhommaa aiemminkin. Toisinaan taas aiottu pikkuhomma muodostuukin helvetinmoiseksi savotaksi.. Se on autoharrastamista parhaimmillaan.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Reilu viikko sitten kuuntelin, että Audilla ajaessa kuuluu hiukan ylimääräistä ääntä. Melu yltyi seuraavina päivinä valtavaksi moottorista kuuluvaksi kolinaksi, joka pelästytti kaltaiseni "autonoviisin" melko pahanpäiväisesti.

                                                        Kuluneen viikon aikana onkin tapahtunut paljon. Aluksi kolinan syyksi epäiltiin jonkinlaista laakerivikaa kiertokangen tai kampiakselin piirissä. Kuitenkin moottorin muovisuojien poistamisen jälkeen huomio kiinnittyi jakohihnaan, joka oli rispaantunut ja löysä. Muovisuojista löytyi myös kaksi metallinpätkää, joiden funktio oli tässä vaiheessa vielä täysin pimennossa.

                                                        Uusi jakohihnasarja löytyi hieman yllättäen Motonetistä, merkiltään Gates. Mukana tuli itse hihna, vesipumppu, termostaatti ja hihnapyöriä.

                                                        Jakohihnan vaihto-operaatio päätettiin suorittaa kotipihassa apuna Motonetin autopukit ja Killerin ystävällisesti lainaamat lukitustyökalut. Työtahti oli melko hidas asentajien (molemmat Lumimiehet) kokemattomuuden vuoksi, ja valmista ei tullut yhdessä illassa. Tällä hetkellä vanhat osat on purettu pois ja uusi vesipumppu sekä hihnapyöriä on asennettu. Moottori on melko öljyinen kaikkialta (AAH:n ominaisuus...) :D

                                                        Operaation edetessä myös vanhan hihnan mystinen hajoaminen (ei ollut kovin vanha eikä paljon ajettu) sai selityksen. Muovikotelosta löydetyt metallipalat olivat peräisin kampiakselin hihnapyörästä, joka oli hajonnut useisiin osiin. Tarinan aloittanut äänekäs kolina oli siis hihnapyörän vapaana seilaavista osista peräisin, ja itse jakohihna oli kulunut luultavasti samasta syystä. Onneksi hihna ei kuitenkaan ehtinyt mennä poikki!

                                                        Tavoitteena olisi saada auto valmiiksi ennen juhannuksen mökkirientoja. Tähän asti vaihto-operaatio on sujunut melko hyvin ja kummatkin asentajat ovat oppineet paljon kohteena olevan ritsan tekniikasta!

                                                        to be continued...
                                                        Attached Files

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Tuo on hyvä kohde harjoitella. C4 korissa on tuon moottorin kanssa hyvin tilaa tehdä ja 12V jakopää on sieltä selkeimmästä ja helpoimmasta päästä.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Ilmaaminen saattaa aiheuttaa päänvaivaa. Ainakin pienemmässä korissa.
                                                            Mutta perus temput ja kierroksilla heijuuttamalla yleensä saa tulemaan ilmat pois.
                                                            Kannattaa kuitenkin remontin jälkeen ajella nestepullo peräluukussa jos sattuu että röyhtäisee vielä järjestelmästä jonkin kuplan liikkeelle ja paisari vajenee.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X