Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 4F 3.0TDi käyttöharraste

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 4F 3.0TDi käyttöharraste

    Keväällä tuli hommattua tuollainen 4F, kun kerran "halvalla sain". Vikoina oli polttoaineen haju sisällä ja lämmityslaitteen puhallin temppuilee.

    Click image for larger version  Name:	IMG-20210305-WA0002.jpeg Views:	26 Size:	401,0 Kt ID:	1925781 Click image for larger version  Name:	IMG_20210305_172824.jpg Views:	26 Size:	205,7 Kt ID:	1925782

    Aluksi sitten siis purkamaan suuttimet irti ja vaihtamaan pohjatiivisteitä.

    Click image for larger version  Name:	IMG_20210307_165949.jpg Views:	25 Size:	114,2 Kt ID:	1925783 Click image for larger version  Name:	IMG-20210307-WA0032.jpeg Views:	24 Size:	72,8 Kt ID:	1925784

    Samalla poistettiin EGR putki kokonaan (jäähdytin jäi paikalleen) ja tulpat molempiin päihin. Imuputkiston ja imusarjojen täydellinen puhdistus, läppien poisto ja hehkutkin vaihtui samalla kun tuli paljon purettua.

    Lämmityslaite alkoi toimimaan normaalisti moottorin vaihdolla. Ostin samalla käytettynä myös etuvastuksen hyllyyn valmiiksi.
    Viimeksi muokannut valtsu; 10.9.2021, 08:45.

  • #2
    Löytyi sopivaan hintaan R8 ruori, joten vaihdoinpas sen paikoilleen. Lisähintaa tuli hieman, kun joutui myös Airbagin hommaamaan. Kuvista näytti, että ehkä kuoret vaihtamalla olisi saanut käymään, mutta ei.
    Onneksi Puolan pojat lähetti "uuden" bagin sopuhintaan.


    Click image for larger version

Name:	IMG_20210316_142044.jpg
Views:	2065
Size:	136,1 Kt
ID:	1925787 Click image for larger version

Name:	IMG_20210327_152638.jpg
Views:	2035
Size:	182,2 Kt
ID:	1925788

    Sitten seuraavana käytiin takatutkien kimppuun. Vaihdoin kaikki neljä, kun herjaili välillä milloin mistäkin anturista.

    Click image for larger version

Name:	IMG_20210412_114201.jpg
Views:	2034
Size:	213,9 Kt
ID:	1925789 Click image for larger version

Name:	IMG_20210412_135930.jpg
Views:	2006
Size:	172,9 Kt
ID:	1925790

    Jyväskylän reissun aikana työkaveri sanoi, että vähän jarrut taitaa haista ja takajarrujen kimppuun. Olihan nuo jo vaihdon tarpeessa. Motonetin liukutappisarja ei vaan ihan ollut sopivan pituinen, mutta lyhentämällä ihan käypäinen.
    HOXHOX. Käsijarru kannattaa näissä ajaa VCDS:llä sisään ennen kuin mäntää alkaa puristamaan kasaan (ai mistäkö?) :D

    Click image for larger version

Name:	IMG-20210516-WA0034.jpeg
Views:	1985
Size:	187,1 Kt
ID:	1925791 Click image for larger version

Name:	IMG-20210516-WA0027.jpeg
Views:	1997
Size:	63,8 Kt
ID:	1925792 Click image for larger version

Name:	IMG-20210516-WA0021.jpeg
Views:	1989
Size:	172,1 Kt
ID:	1925793 Click image for larger version

Name:	IMG_20210516_214757.jpg
Views:	2013
Size:	192,0 Kt
ID:	1925794

    Comment


    • #3
      Pientä pesua ja vahausta ennen velipojan häitä. Rouva pesi ja käsitteli nahkapenkit. Ei ollut kyllä alkujaankaan huonot. Sivuttaistuki säilynyt noissa sporttipenkeissä aika mintissä kunnossa.

      Click image for larger version

Name:	IMG20210805150926.jpg
Views:	2019
Size:	420,8 Kt
ID:	1925796 Click image for larger version

Name:	IMG20210803101611.jpg
Views:	2012
Size:	119,1 Kt
ID:	1925797 Click image for larger version

Name:	IMG20210803101636.jpg
Views:	2030
Size:	127,3 Kt
ID:	1925798

      Valopäivitystä, kun sain "halvalla" facelift valot LED päiväajovaloilla. LEDit meni vaihtoon ja aikamoinen savotta on kyllä. Samalla tuli EvoX-R V2.0 projektorit Osram Nightbreaker laser polttimoilla.
      Valoista lisää esim. täällä: https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...n-led-valoihin

      Click image for larger version

Name:	IMG20210809153008.jpg
Views:	1981
Size:	150,2 Kt
ID:	1925799 Click image for larger version

Name:	IMG20210810215420.jpg
Views:	1997
Size:	188,1 Kt
ID:	1925800 Click image for larger version

Name:	IMG20210810215809.jpg
Views:	2013
Size:	181,8 Kt
ID:	1925801

      Comment


      • #4
        Seuraavaksi olikin aika siirtyä voimanlisäyspuolelle. EGR:n tulppauksesta johtuen palava moottorin vikavalo alkoi ärsyttää mittaristossa. Kyselin softapajoilta ja näistä ei kuulema saa kuin vaivaiset noin 270hp vakio-osilla.
        Ei siinä sitten muu auttanut kun alkaa tekemään rautapuolen muutoksia.

        Lisävälijäähy keulalle ja vanha säälittävä "jäähyputki" pois, 4Bar MAP oli tuossa yhteydessä helppo vaihtaa myös.
        Click image for larger version

Name:	IMG20210814145641.jpg
Views:	2043
Size:	140,2 Kt
ID:	1925804 Click image for larger version

Name:	IMG20210820125059.jpg
Views:	2043
Size:	244,8 Kt
ID:	1925805 Click image for larger version

Name:	IMG20210820125108.jpg
Views:	2057
Size:	248,3 Kt
ID:	1925806

        Samalla maskiksi vaihtui RS6 replica, aika paljon siistimpi tuli.
        Click image for larger version

Name:	IMG20210820132614.jpg
Views:	2000
Size:	158,9 Kt
ID:	1925807 Click image for larger version

Name:	IMG20210820132627.jpg
Views:	1996
Size:	218,9 Kt
ID:	1925808

        Turbo pois ja FinTurbon hybridi tilalle
        Click image for larger version

Name:	IMG20210819165030.jpg
Views:	2019
Size:	172,7 Kt
ID:	1925809 Click image for larger version

Name:	IMG20210828223910.jpg
Views:	2022
Size:	116,7 Kt
ID:	1925810 Click image for larger version

Name:	IMG20210828223901.jpg
Views:	2025
Size:	130,7 Kt
ID:	1925811

        Comment


        • #5
          Downpipelta asti putki pois Y-haaralle asti. Puolan poika lähetti taas mukavaa osaa, 3" DP ja DPF killeri, erittäin mukavaa kansaa nuo Puolalaiset.

          Click image for larger version

Name:	IMG20210818142753.jpg
Views:	2003
Size:	77,2 Kt
ID:	1925813 Click image for larger version

Name:	IMG20210904162932.jpg
Views:	1981
Size:	109,3 Kt
ID:	1925814 Click image for larger version

Name:	IMG20210904162252.jpg
Views:	2029
Size:	118,5 Kt
ID:	1925815 Click image for larger version

Name:	IMG20210904162735.jpg
Views:	2026
Size:	149,7 Kt
ID:	1925816

          Ensi viikolla auto käy maalaamossa, jossa korjataan helman ruostevauriot ja loppuviikosta porkkis Erikoismoottorin softaa sisälle Siilinjärvellä.

          Comment


          • #6
            Noniin. En ole ehtinyt päivitellä projektia, mutta auto on nyt tullut maalaamosta ja Erikoismoottorin softa sisässä. 330hp/680Nm sieltä irtosi. Ehkä hitusen olisin toivonut enemmän löylyä, mutta onhan tuo jo nyt ihan eri auto kuin aiemmin.

            Ulkonäkö on aika OEM hengessä tehty, mitä nyt merkit otettu kaikki pois ja mietin tuossa, että ehkä 3.0tdi ja quattro merkit voisi takaluukkuun laittaa, mutta on kyllä aika kliininen lookki, etten osaa sanoa kumpi olisi parempi.
            Nuo lisäintercoolerin putket vähän paistaa puskurin reunoista, mutta muuten aika vakion näköinen ulospäin.

            Click image for larger version

Name:	IMG20211003170951.jpg
Views:	1726
Size:	430,9 Kt
ID:	1927667 Click image for larger version

Name:	IMG20211003171000.jpg
Views:	1738
Size:	531,1 Kt
ID:	1927668 Click image for larger version

Name:	IMG20211003170932.jpg
Views:	1733
Size:	502,7 Kt
ID:	1927669 Click image for larger version

Name:	IMG20211003170915.jpg
Views:	1730
Size:	440,1 Kt
ID:	1927670 Click image for larger version

Name:	IMG20211003170904.jpg
Views:	1733
Size:	545,5 Kt
ID:	1927671
            Attached Files

            Comment


            • #7
              Semmonen juttu tuli vielä vastaan, kun DPF poistettu niin tyhjäkäynnillä käryää ja diesel haisee aika voimakkaasti pakokaasussa. Ajossa kuorman kanssa ei pöläyttele mustaa, eikä näyttäisi savuavan. Ilmeisesti suuttimet väsyneet ja ei jaksa pienillä paineilla pysyä kiinni.
              Näköjään ei pelkällä pohjatiivisteiden vaihdolla selvitty, mitä keväällä tuli tehtyä vaan suuttimet pitänee uusia. Jännä, että tyhjäkäynti on täysin tasainen noin 900rpm ja kierrokset eivät humppaa yhtään, mikä yleensä on merkki suutinviasta. Ärsyttävä pönttö tuo DPF kun piilottaa tuommoisetkin viat. :)

              Comment


                #8
                Tuossa yksi Q7 kans kävi dpf:n poistossa ja erikoismoottoroitiin samalla. Käryää ikävästi, työntää mustaa putkesta kun polkee vaikka suuttimet on ehkä parin vuoden ikäiset, tehdasuudet siis, ei korjatut.

                Ulkonäkö on aika OEM hengessä tehty, mitä nyt merkit otettu kaikki pois ja mietin tuossa, että ehkä 3.0tdi ja quattro merkit voisi takaluukkuun laittaa, mutta on kyllä aika kliininen lookki, etten osaa sanoa kumpi olisi parempi.
                Itsehän laittaisin tuonne sun auton takaluukkuun 2.0TDI -merkinnän.

                Comment


                  #9
                  Ehkä hitusen olisin toivonut enemmän löylyä, mutta onhan tuo jo nyt ihan eri auto kuin aiemmin.
                  Uudet suuttimet kun vaihdat ja peset imusarjat/imukanavat kunnolla sekä ehkä suoraa putkea takapönttöjen tilalle niin huomaat vielä enemmän eroa. Omassa vehkeessä jättimäisten takapönttöjen korvaaminen suorilla putkilla toi kyllä paljon lisää pirteyttä ylärekisteriin, jaksaa vetää puutumatta sinne punarajalle asti.
                  On kyllä hyvän näköinen ja kuntoinen 4f.

                  Comment


                  • #10
                    TeroPee Käytittekö sitä Q7:aa ilman DPF pönttöä ohjelmoimatta? DPF korvausputki paikallaan ajoin vakio-ohjelmalla MAF johto irroitettuna softapajalle ja kyllä se jo silloin kärysi aika voimakkaasti tyhjäkäynnillä, mutta ei mielestäni maantiellä/moottoritiellä ainakaan siten että peilistä olisi voinut asian rekisteröidä.

                    vV8m5 Imusarjat ja ahtoputket on pesty jo keväällä samalla kun EGR venttiili poistettiin kokonaan. Samalla poistin läpät kokonaan ja tein M10 kierteet läpän akselin reikään, 10mm pultti kierrelukitteella tulpaksi. Tähän tyyliin: https://youtu.be/K1iCRjf6X0I?t=257

                    Olikin jo mietinnässä tuossa, kun DPF korvausputken jälkeen putki supistuu 3" -> 55mm, joka liittyy vakiputkeen ennen Y-haaraa. Jos pudottaisi takaputken pois ja hitsaisi 3" Y-haaran joka supistuisi vakioputken mittoihin. Samalla voisi takapönttöjen sisään laitaa suorat reikäputket ja pakoputkivillat ympärille.

                    Comment


                      #11
                      Dpf poisto ja ohjelmointi tehtiin samalla pajalla samaan aikaan.

                      Comment


                      • #12
                        Romanian poika lähetti uudet suuttimet. Sovittiin että tekee suuttimet 10% vakioita isommalla tuotolla. Suuttimet tuli TotalDieseliltä ja vanhat menee vaihdossa takaisin.
                        Ainakin tyhjäkäynnillä savustus hävisi, koeajo vielä tekemättä. Toivottavasti kestävät, kopkop. Tosin nyt kun DPF poistettu, niin ongelmat tullee vähän helpommin näkyville.
                        Click image for larger version  Name:	IMG20211013145300.jpg Views:	0 Size:	136,7 Kt ID:	1927962

                        1-3 ja 5. sylinterin sylinterin suuttimet olivat kaikki vuotaneet. 4. ja 6. vielä "ok". Jännä miten tyhjäkäynti aivan tasainen ja korjausarvot olivat täysin rajoissa 1-2ms per sylinteri.
                        Click image for larger version  Name:	IMG20211014131301.jpg Views:	0 Size:	98,7 Kt ID:	1927961 Click image for larger version  Name:	IMG20211014112405.jpg Views:	0 Size:	83,0 Kt ID:	1927960

                        Tässä video savustuksesta ennen suuttimien vaihtoa:


                        Tässä tilanne vaihdon jälkeen:

                        Comment


                        • #13
                          Syksyn jälkeen autolla on lähinnä vain ajettu. Käytin tänään katsastuksessa ja katsastusmies vaan kehui, miten hienossa kunnossa Audi on :)
                          Etupään koiranluut olivat hieman väljät ja näistä tuli korjauskehotus.

                          Mittaristo tuli päivitettyä facelift -11 vm Audista. Pirteämmän näköiseksi teki heti, sekä needle sweep plussaa :)
                          Onko raadilla tietoa, missä voisi käydä laittamassa kilometrilukeman kohdalleen?
                          Click image for larger version

Name:	IMG20211130180156.jpg
Views:	1265
Size:	119,8 Kt
ID:	1931505
                          Click image for larger version

Name:	IMG20211130180200.jpg
Views:	1258
Size:	222,0 Kt
ID:	1931506
                          Click image for larger version

Name:	IMG20211130180328.jpg
Views:	1247
Size:	199,9 Kt
ID:	1931507
                          Click image for larger version

Name:	IMG20211201113952.jpg
Views:	1248
Size:	147,7 Kt
ID:	1931508

                          Comment


                            #14
                            Alkuperäinen kirjoittaja valtsu Näytä viesti
                            Onko raadilla tietoa, missä voisi käydä laittamassa kilometrilukeman kohdalleen?
                            Vag-tacholla tuo onnistunee, luulisi pohjoissavon suunnalla kerhoveljiltä sellaisen löytyvän. Katso täältä ja laita avunpyyntöä:
                            https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...istajat/page10

                            Comment


                              #15
                              Alkuperäinen kirjoittaja valtsu Näytä viesti
                              Syksyn jälkeen autolla on lähinnä vain ajettu. Käytin tänään katsastuksessa ja katsastusmies vaan kehui, miten hienossa kunnossa Audi on :)
                              Etupään koiranluut olivat hieman väljät ja näistä tuli korjauskehotus.

                              Mittaristo tuli päivitettyä facelift -11 vm Audista. Pirteämmän näköiseksi teki heti, sekä needle sweep plussaa :)
                              Onko raadilla tietoa, missä voisi käydä laittamassa kilometrilukeman kohdalleen?
                              Vaatiiko jonkinlaisen softauksen mittaristonvaihto, eikös niissä ole component protection käytössä?

                              Comment


                                #16
                                'Safe' - tekstiähän se mittaristo tuossa videolla tosiaan näyttääkin. Eli saitko Valtsu vehkeet tulille suoraan vai kävitkö marmorilla avaamassa ton suojauksen?

                                Comment


                                • #17
                                  Marmoritiskin lisäksi Abrites AVDI nimisellä vehkeellä pitäisi tuon CP:n ohitus onnistua. Siitä en tosin tiedä onko kenelläkään kerholaisella ks. vehjettä, koska kuulemani mukaan lisenssi on "suhteellisen" tyyris (tosin en tiedä löytyykö piraattimarkkinoilta ilmaislisenssejä...)

                                  Toinen vaihtoehto on vaihtaa EEPROM-muistipiiri vanhasta osasta uuteen. Tästäkin oli aikanaan puhetta esim. Tampereen Elehuollon kanssa ja ainakin heillä se vaihtotyö onnistuu (jos kolvi pysyy kädessä, niin voi sen myös ihan omatoimisestikkin vaihtaa). Tällöin component protectionin poistolle ei ole tarvetta ollenkaan.

                                  Tuossa vielä videopätkää miten CP ohitetaan Advilla: https://www.youtube.com/watch?v=z3D4dVN1nro

                                  Comment


                                  • #18
                                    Marmoritiskillä kävin CP:n poistattamassa BCM moduulista ja mittaristosta samalla kertaa. Toiseksi viimeisessä kuvassa mittaristo siis käyttökunnossa.

                                    BCM:ssä ei ollut muuta vaikutusta, kuin jatkuva vikakoodi, mutta mittaristo oli aika käyttökelvoton, kun ainoastaan nopeusmittari toimii SAFE moodissa.

                                    Nyt siis enää kilometrilukema häiritsee, kun sattui tuo "uusi" mittaristo olemaan enemmän ajettu kuin vanha.

                                    Comment


                                      #19
                                      Paljonko marmori veloitti toimenpiteestä?
                                      Viimeksi muokannut Killeri; 19.12.2021, 14:01. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                      Comment


                                      • #20
                                        89e, "Diagnoosipaketti" sis. vikakoodinluvun ja 0,5h diagnoosityötä. Ihan listahinta: https://huolto.audi.fi/reservation

                                        Comment

                                        Working...
                                        X