Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Pussitettu, faceliftattu A4B8, enemmän tai vähemmän käyttöauto.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Pussitettu, faceliftattu A4B8, enemmän tai vähemmän käyttöauto.

    Terve vaan kaikille!

    Jonkin aikaa klubilaisena tullut oltua, mutta foorumille ei ole pahemmin kirjoiteltu joten laitetaas kaikkien ihmeteltäväksi omat pienet satunnaiset puuhastelut jo 14 vuotta vanhan A4 B8 parissa.

    Aiemmin kehoa on liikuttaneet volkkarit, viimeisimpänä Passat 3c.

    Passatti kävi liian tavalliseksi kun pääsin kokeilemaan kaverin B7 paritettuna V6 dieselillä ja automaatilla. Pitihän se sitten itsellekin saada jotain vastaavaa.
    Muutaman koeajon jälkeen pihaan löytyi A4 B8 Avant 3 litran dieselinä niinkin läheltä kuin samalta kylältä, kiitokset JSR-Performancen Juusolle autokaupoista. :)

    Auton olen omistanut jo 5 vuotta, siinä ajassa on yritetty tehdä pieniä hillittyjä muutoksia ulkonäköön vaalien niin suinkin kuin mahdollista OEM henkeä. Välillä on vain ajettu, pesty ahkerasti ja tilailtu osia varaston täytteeksi ennenkuin ruuvattu paikoilleen sopivan ajan löytyessä. Parissa miitissäkin on tullut pyörähdettyä silloin kun tällä on kehdannut ulos lähteä.
    • Manuaali
    • Quattro
    • 3.0TDi CAPA
    • 320tkm, ostohetkellä 200tkm
    • Ice Silver Metallic
    • Bang & Olufsen
    • Audi Navigation
    • Valcona nahalliset sportti-istuimet sähkösäädöin
    • 3-alue ilmastointi
    • Audi Drive Select sekä Magnetic Ride
    • Dynaaminen ohjaus
    • Panoraamakatto, avautuva.
    • Värillinen MMI
    • Sähköinen takakontin luukku.
    • Kaikki ikkunat lämpöä eristäviä.
    • Ym.

    Audi tuntui Passatin jälkeen erilaiselta ja hyvältä käteen, nelivedosta on ollut hyötyä useaan otteeseen, on sillä taidettu myös hieman leikkiäkin talvella.

    Aika paljon tullut myös kuvailtua omaksi iloksi joten tässä kuva ostohetkestä.

    Click image for larger version  Name:	20171004_171142 1.jpg Views:	0 Size:	357,9 Kt ID:	1925766

    ​Oston jälkeen taisin vain ajella ja kirjaimellisesti nauttia kyydistä seuraavaan kevääseen asti.

    Auton mukana tulleet vanteet lähti mailmalle ja alle löysi tiensä Audi Q5 hybridit koossa 8,5x19. Samalla koodailtiin VCDS:sällä ne perinteiset needle sweepit, "jenkkiparkit" sekä muut muka tärkeät piilo-optiot, vaihdettiin finnittömät kilvet, sisustaan sekä rekisterikilven valoihin ledit.
    Taisi Audi käydä Motestilla myös tuolloin.

    Click image for larger version  Name:	mmerrikka.jpg Views:	0 Size:	334,4 Kt ID:	1925768​​

    Alusta alkoi huutamaan päivitystä. Siitä muutama kaverikin taisi kommentoida moneen otteeseen joten tilaukseen lähti Airlift Performancen Ilmajouset Autopilot 3 ohjauksella, nämäkin tosin jäivät kerryttämään pölyä varastoon ja odottamaan sopivaa aikaa asennukselle, samalla tuli tehtyä takapään vaimentimien deletointi.
    Lopullinen toteutus ja lisääntynyt ääni ei tosin minua miellyttänyt joten löysin hieman uudemman ässän vaimentimet quad ulostuloineen.

    Syksyllä vaihtui S4 maski keulaan ja kilven kolon täyttölista löytyi marmorilta tuomaan "ämmerriiikan lookkia" (ajovaloissa olevat oranssit "heijastimet" lue. teipit oli hetken mielijohde ja ne lähtikin äkkiä pois)

    Talvilook oli "tankkimainen" kun alle löysi tiensä varastossa lojuneet R8 Speedlinet koossa 18x10,5 sekä katolle Thulen suksiboksi. (Tätä oikeasti tulee käytettyä.) <- Kuva liitetyissä tiedostoissa, näköjään raja tuli täyteen mitä saa linkittää tähän viestiin. :(



    Yllättävän kauan ajelinkin hybrideillä ennenkuin varastossa alkoi polttelemaan pussit, niiden asennus sekä halu hankkia tuumaa isommat fillat seuraavalle kesälle.

    Hybridit vaihtoivat omistajaa ja löysin A8 D3 Audin OEM takovanteet koossa 9x20, nämä kävivät sorvissa keskireijän suurennuksessa ennenkuin eksyivät alle, samalla asentui pussit. Iso kiitos vain kaikille tutuille, kanssaharrastajille jotka auttoivat ja antoivat ohjeita sekä neuvoja asennuksen suhteen, teistä oli iso apu. Sekä tietenkin kaverilleni joka lainasi tilojaan ja auttoi 28 tuntia kestäneessä asennuksessa.

    Tätä viestiä kirjottaessa ilmajousilla on tullut ajeltua jo yli 50tkm sekä koettu 2 talvea. Voin kertoa lisää käyttökokemuksia kyseisestä alustasta jos te siitä haluatte tietää enemmän.

    Click image for larger version  Name:	pussit.jpg Views:	0 Size:	472,9 Kt ID:	1925770

    Kieltämättä aloin tuolloin jo katselemaan vastaavia farkku A4 faceliftattuna nettiauton puolelta, oma autoni alkoi lähestymään maagista 300tkm rajaa jolloin mietin että lähtisin vaihtamaan autoa, aikani katseltua ja pähkäiltyä päätin että toteutan itse faceliftauksen, hulluahan se olisi mutta mitäpä sitä ei harrastamisen eteen tekisi.

    Googlettelin aikani internettiä, en nyt muista oliko se tämä foorumi vai vagarena missä joku oli kyseisen konversion toteutettanut ja sieltä löysin listan kaikista osista mitä konversioon tarvitsisi, ei kuin Speed-Autoteilen Tepolle koodia ja homma etenemään. loppujaan kaikki oli osien kanssa plug & play touhua, mitä nyt oppirahat tuli maksettua kun muutamia osia tuli tilattua muualta tarvikkeena ja jotain unohtui, siitä lisää alempana.

    Click image for larger version  Name:	facelift 11.jpg Views:	0 Size:	297,7 Kt ID:	1925771

    2020 loppuvuosi tuli taas ajeltua käytännössä työmatkaa, samalla asentui Maxtonin lippa tuomaan ilmettä perus A4 puskuriin. Syksyllä kävästiin Tampereella Drop off visualin sekä RWJ-Filmsin järjestämäs valokuvaus kokoontumisessa.Toni tuli Oulusta Jyväskylään(Terve vaan Toni!!!!) ja loppuaika ajeltiinkin letkassa Tampereelle. Satuttiin saamaan myös Hallikaisen silloinen B8 samaan kuvaan. :D Ihanan väritöntä.

    Talveksi auto kävi 2-Step myllytyksessä sekä pinnoituksessa, takakonttiin asentui mallimerkinnät, klubin kilventausta sekä RS4 takaspoileri.

    Click image for larger version  Name:	3 audia.jpg Views:	0 Size:	262,0 Kt ID:	1925772

    Tänäkesänä ei oikein ole tullut tehtyä mitään elämäntilanteen takia. Auton kromilistoja tehostamaan asensin oem kromiraidat maskiin sekä ostin elämäni ensimmäiset "uudet" vanteet

    Vanteiksi valikoitui tuntien photoshopissa pyörittelyn jälkeen Audi E-Tron OEM koossa 20x9 periaatteella jotain erikoista, ei sitä tavallista. Omasta mielestä vanteiden futuristinen rotor look sekä koneistetut reunat korostavat mukavasti jo autossa olevaa kromia sekä sointuvat hopean kanssa yksi yhteen.
    Keulan osien istuvuutta käytiin säätämässä Jyväskylän Autotarvikkeella, muutama osa sieltä puuttuikin mutta ammattitaitoinen koripuoli teki parhaansa ja osat saatiin istumaan niin hyvin kuin mahdollista. Lopuksi Patrik (ig @Pape_Media) kanssa käytiin ottamassa parit fotot. olkaa hyvät.

    Click image for larger version  Name:	rraippa_audia4-135 1.jpg Views:	0 Size:	219,3 Kt ID:	1925773Click image for larger version  Name:	rraippa_audia4-124 1.jpg Views:	0 Size:	183,0 Kt ID:	1925774Click image for larger version  Name:	rraippa_audia4-094.jpg Views:	0 Size:	250,0 Kt ID:	1925775

    Tulevalle talvelle olisi kova toive laittaa Audi talliin sivuun käyttöauton virasta ja etsiä perheelle tilavampaa sekä käytännöllisempää kulkupeliä, saapa nähdä.
    Audista pitäisi helmat maalata sekä takakontin luukku, vanhassa autossa kun alkaa olla jo pientä patinaa. :)
    Attached Files
    Viimeksi muokannut Rapraider; 10.9.2021, 02:33.

    #2
    Oikein tyylikäs!

    Comment


      #3
      Hyvä esittely hienosta autosta. Mukava lukea tämmöisiä hieman perusteellisemmin tehtyjä aloituspostauksia.
      Nätti kokonaisuus ja faceliftauksesta iso peukku. Nätisti toimii sekä A8:n että E-Tronin vanteet tässä.
      Jälkiasenteisen ilmajousituksen käytöstä ympärivuotisesti lukisi miellellään lisääkin (esim pitääkö tehdä jotain säännöllisesti, veden poistoa jne?), sekä katsoisi mielellään kuvia asennuksista (valmiista tai eri asennusvaiheista, mielellään molemmista =). Myös sisusta kuvia olisi kiva nähdä.
      Hieno peli, jatkakaa samaan malliin =)

      Comment


        #4
        Tere vaan! Komppaan Samia että mukava lukea kun sopivasti tekstiä ja kuvia. Myös asennuksista kuvia enempi vielä :) vastaan Rainen puolesta Sami.M tohon ympärivuotiseen käyttöön. Itsellä ollut sama setti kaks talvea ja kolmas kesä menossa. Ainut jota tarvii muistaa tehdä on tyhjentää vedenerotin säännölisesti jollei ole automaattisesti tyhjentyvä. Muuten ainakaan minä en ole tehnyt mitään ja vehkeet on rokannut mallikkaasti. Oon käyttäny normaalisti kuten kesäsin että laskenut pussit tyhjiksi ja nostellut autoa

        Comment


          #5
          Alkuperäinen kirjoittaja Sami.M Näytä viesti
          Jälkiasenteisen ilmajousituksen käytöstä ympärivuotisesti lukisi miellellään lisääkin (esim pitääkö tehdä jotain säännöllisesti, veden poistoa jne?), sekä katsoisi mielellään kuvia asennuksista (valmiista tai eri asennusvaiheista, mielellään molemmista =). Myös sisusta kuvia olisi kiva nähdä.
          Tottakai.

          Itse ilmajousien asennus ei eroa sen enempää perinteisestä alustasarjan asennuksesta. Isoin työ on lähinnä suunnittelu miten haluaa säiliön, ohjainlaitteen/venttiilit sekä muut tarvittavat komponentit asentaa. Asennuksissahan on vain maailma rajana, autotapahtumista sekä internetistä löytyy mitä hienoimpia toteutuksia kovine linjoineen sekä erilaisin painemittarein.

          Olkoon tämä toteutus typistetty ohje niille jotka miettii oman autonsa ilmajousittamista.
          Alla lueteltuna mitä kaikkea valmiiseen settiin kuuluu.
          • Säiliö ( riippuen maahantuojasta valittavana erilaisia)
          • Viair Kompressori.
          • Vedenerotin.
          • 3P Yksikkö.
          • Ilmalinjat (valittavana joko 1/4" tai 3/8". Null-Bar.de myy linjalähtöihin adaptereita mitkä millimitoissa.
          • 3P "controlleri".
          • Useita liittimiä.
          • Bluetooth valmius
          ​Itse iskunvaimentimet ostetaan vielä erikseen per akseli ja ne ovat toiminnaltaa aivan kuten BC Racingin iskunvaimentimet.

          444C kompressori sekä 5 gallonan säiliö on pultattu kiinni Audin työkalulaatikkoon mahdollisimman lähelle selkänojia siten että väliin mahtuu kompressori sekä säiliöön tulevat linjalähdöt eivät hyökkää välittömästi silmille kun takaluukun avaa. Hetken tuolloin mietin ennen asennusta että olisiko pitänyt laittaa kaikki vaan vararengaskoteloon, mutta jonkin verran autoilevana päätin säilyttää vararenkaan siellä missä sen kuuluukin olla. Edes jotain järkevää. :D
          Asennuksissa ei ole oikein mitään rajoitusta paitsi että itse vedenerotin sekä ECU kannattaa sijoittaa ylemmäksi mitä itse säiliö.



          Itsetyhjentyvä vedenerotin on sijoitettu oikealle lokasuojan "poskeen". verhoilun sisäpuolelle. Täältä löytyi sopivasti paikka kiinnitykselle, sekä vedenerottimelta lähtevä tyhjennyslinja oli helppo vetää ulos läpiviennin kautta.


          Click image for larger version  Name:	20190827_160607 1.jpg Views:	0 Size:	288,9 Kt ID:	1925937

          Ohjainyksikkö sijoitettiin takakontissa olevaan säilytystilan syvennykseen tupakinsytyttimen reiän tilalle josta myös saimme herätteen järjestelmälle. Tässä kohtaa oli myös kätevää kun "blokin" kiinnityskohdaksi tuli itse verhoilusta irtonainen osa, helpottaa kummasti kun joskus tarvitsee purkaa järjestelmä pois niin on valmiina ehjät osat tilalle ilman rumia kiinnitysjälkiä.
          • OE numero Audin työkalupakille : 8K9861529B
          • OE numero sivupaneelille : 8K9863990

          ilmalinjat on vedetty sähköjohdolle tarkoitettuun suojaputkeen pujotettuna palkeille takakaarissa olevista läpivienneistä, vasemman puolen linjat kiertää vararengaskotelon etulaidan ja oikea puoli menee samasta reiästä mistä vedenerottimen tyhjennys, takakaarista eteenpäin ne menevät pohjamuovien päällä ja muuten sisälokareiden päällä. Oikea puoli menee eberin polttoainelinjan kanssa rinnakkain.
          Alla kuva oikeasta takakaaresta, vasen ei eroa sen enempää. Etupäähän saapuessa linja muuttuu mukana tulleeksi teräspunosletkuiksi.


          Click image for larger version  Name:	iskarin yläpää.jpg Views:	0 Size:	170,1 Kt ID:	1925939


          Airliftiltä tulee matkaan todella hyvät ohjeet joten asennus oli todella yksinkertainen, tosin todella aikaa vievä. Asennukseen meni kahden ihmisen voimin 28 tuntia. :D

          Autoon asennettiin KW:n "Magnetic Ride Cancellation Kit" -sarja, jossa on 4 mokkulaa, jotka kiinnitetään kukin auton jokaiseen kulmaan iskunvaimentimelle menevään johtosarjaan, tällä vältyttiin jatkossa vikakoodeilta.


          No, juteltaisiinko seuraavaksi sitten niistä kokemuksista.

          Aikaisemmin säädettävien alustojen kanssa pelanneena ilmat ovat omaan käyttöön olleet toimiva valinta, kaupungissa tietyöt, hidasteet sekä se perinteinen "mökkitie ek" sujuu ongelmitta. Ennen jännitti jo perinteinen "roadtrip" että selviääkö edes päämäärään asti. Nuorena sitä jaksoi paremmin.. :D

          Tuossa Toni jo mainitsikin että jos ei ole itsetyhjentyvä vedenerotin niin sen tyhjennys säännöllisesti. Itse lisäisin tuohon myös säiliön tyhjennyksen koska sinne kuitenkin kertyy kosteutta ajansaatossa, varsinkin näin syksyisin kun ilmankosteus on korkea. Itse tykkään tyhjennellä säiliötä 3 viikon välein (tosin tästä tiheästä säiliön tyhjentelystä luultavasti pääsisin eroon jos asentaisin kompressorin ja säiliön väliin vielä yhden erottimen).

          Keväisin ja syksyisin olen irroitellut pesua varten sisälokasuojat aina renkaiden vaihdon yhteydessä ja samalla tarkastanut linjat ja liittimet ettei ole mitään nirhaumaa / hankaumaa havaittavissa, samalla tulee näppärästi tarkastettua myös pohjamuovien kunto ja pestyä kaikki pakkautuneet kurat. Huopaiset sisälokarit kun tykkää imeä kaiken sonnan itseensä.

          Pakkaskaudella en alustaa säätele vaan annan sen olla yksissä säädöissä, tällä vältytään kompressorin pyörimiseltä ja siitä syntyvän kosteuden jäätymiseltä järjestelmään.

          Airlift markkinoi järjestelmää ns. "lifetime warranty" periaatteella, joten jos ja kun jokin vioittuu eikä se ole käyttäjästä johtuva, saat korvaavan osan tilalle. En osaa vastata miten takuuasiat menee käytettyjen sarjojen kanssa.

          Risuja vielä tähän loppuun
          • yksi 444C kompressori on liian pienituottoinen tuolle käytössä olevalle säiliölle, täyttää hitaasti tyhjästä täyteen.
          • Iskunvaimentimen korkeuden säädön kierteille olisi melkeimpä heti pitänyt olla suojapussit likaantumisen estämiseksi.

          Lopuksi kuva miltä 18x10,5 Audi R8 Speedlinet näytti alla.

          Click image for larger version  Name:	20190729_152114 1.jpg Views:	0 Size:	318,4 Kt ID:	1925940



          Seuraavaan viestiin sitten vaikka niitä kuvia sisältä! :)












          Attached Files
          Viimeksi muokannut Rapraider; 12.9.2021, 00:19.

          Comment


          • #6
            Kyllä lämmittää mieltä kun on hyvin tehty aloituspostaus ja vielä paremmin koko julkaisu perusteellisin selityksin.

            SamiM vastaten niin 2016 vuodesta eteenpäin ajanut jälkiasenteisilla ilmajousilla ja tosiaan Rapraideri kertoi hyvin myös pääpiirteittäin miten homma toimii.
            Ilmajousitusta vaan sellainen lisätyö, etenkin talvella niin erottimen tyhjennys. Tämän seurauksena saattaa vesi helmi päästä venttiiliin ja nämä airliftin venttiilit on muovia sisältä.
            Nyt meillä tehtiin vaan ratkaisu, että asensin ilmat avovaimon autoon ja päätin kokeilla 2021 rautajousia ja kyllä se ilmajousihomma on vähän mukavampaa, mutta annetaan vaimon nyt nauttia hetken aikaa niistä.
            Lisäksi tuohon Airlift 3p on saatavissa versio 3H mikä sisältää säätötangot ja sen jälkeen venttiili säätelee esim rata ajossa mutkan mukaan lisää painetta. Tätä ei kokeiltu omasta toimesta, mutta näin pitäisi toimia.

            Comment


              #7
              Nyt oli sekä kattava että tyhjentävä viesti =) Kiitokset hyvästä selonteosta ja selkeistä kuvista. Kiitos myös Hallikaiselle kokemuksista.
              Eli oikeastaan ainoa seurattava asia tuossa järjestelmässä on tuo vedenerotin(erottimet). Itse olen nyt ajellut pari vuotta tehdas säkeillä ja paluuta rautajousiin (coileihin) en pidä enää vaihtoehtona. Keskustan mukulakivikadutkin menevät aika leppoisasti tuolla lipuen. Jälkiasennussarjassa vielä houkutuksena tuo nopeampi ja laajempi säätövara esim tietöitä varten niin ei tämä ainakaan helpota autokuumetta =)

              Offtopicista takaisin aiheeseen eli topicin autoon niin hyvin näyttäisi toimivan myös tuo R8:n vannesarja vaikka specsit alkavat omaan makuun olla aika rajut B8:n alle =P

              Comment


                #8
                Edelliseen viestiin unohtuikin mainita kirjoittelun tohinoissa kiitokset kaikille lämpimästä vastaanotosta. :)

                Hallikainen tuossa viestissä täydentikin hyvin mitä unohdin mainita vedenerottimesta sekä venttiilien rakenteesta. Myös mainittu 3H järjestelmä on kehuttu "upgreidaus" juurikin sen takia että alusta säätää itseään, vaikka sanotaan nyt kuorman mukaan tai juurikin rata-ajossa ettei alusta pääse nii'aamaan missään vaiheessa haitallisesti. 3P:ssä kaikki tapahtuu paineen perusteella.

                Itse en tiedä kuinka hyvin kyseiset säätötangot toimisivat suomen talviolosuhteissa vrt. californian aurinko. Ne joilla 3H:sta on kokemusta voisi kertoa enemmän. Olisin itsekin kiinnostunut kuulemaan. :)

                Viimeksi muokannut Rapraider; 14.9.2021, 03:52.

                Comment


                  #9
                  Hienosti upgreidattu keula. Onko s-line puskurin käyttämättä jätölle perusteena makuasiat vai tekniset syyt? Kun takanakin on siihen suuntaan päivityksiä tehty :)

                  Comment


                  • #10
                    Muutama talvi tuli vedettyä ilmoilla ilman ongelmia. Erottimet muistin tyhjentää ehkä pari-kolme kertaa koko talven aikana ja alustaa tuli jumpattua normityyliin, pois lukien kaikista kovimmilla pakkasilla. Systeemin olin rakentanut kahdella erottimella, eli ennen ja jälkeen venttiiliblokkia. Itse tykkäsin vetää ilmalinjat etupäähän kynnyslistojen sisällä, niin ei tarvinnut mökkitiellä tai kunnon sohjossa kyntäessä jännittää.

                    3H:sta ei kokemuksia, mutta ainakin E-levelin tangot on kaverin B8.5:ssa kestänyt talvikäyttöäkin ilman ongelmia.

                    Comment


                      #11
                      Alkuperäinen kirjoittaja alpi Näytä viesti
                      Hienosti upgreidattu keula. Onko s-line puskurin käyttämättä jätölle perusteena makuasiat vai tekniset syyt? Kun takanakin on siihen suuntaan päivityksiä tehty :)
                      Kiitokset, kyllähän tuo muutos tuo ilmettä. Ei tuo pre fl keulakaan sen huonompi ole ulkonäöllisesti jos auto on aikanaan tilattu xenoneilla.

                      Ei ole muuta syytä kuin se että löysin irroitetun puskurin myynnissä, missä tuli tutkista sekä maskista lähtien kaikki mukana.
                      Kieltämättä tuo S-linen puskuri houkuttelisi, mutta koitetaan nyt ensiksi jossain välissä vaikka päivittää takavalot ledillisiksi. :D
                      Viimeksi muokannut Rapraider; 17.9.2021, 19:41. Perustelu: Aivopieruja

                      Comment

                      Working...
                      X