Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi S3 elvyttely

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audi S3 elvyttely

    Lähipelastus, niin kai tuon voi kuvailla. Leima umpeutuu lokakuussa ja vähän pitää entrata jos haluaa uuden leiman. Ja paljon lisää, jos hyvän haluaa tai edes soivan.

    1999 vuoden malli, APY kone ja 6v-manuaali. Ajettu 319tkm. Historian kuittien ja merkintöjen mukaan kansi vaihdettu joskus puolessa välissä elinkaarta. Lisäksi asennettu BSR stage 2 osat eli ilmanotto ja pitkisto. Näytti muutama kuitti olevan optimoinneistä, tiedä sitten mitä siellä on. Madallussarja, totta kai…

    Kohtuullinen nahkasisusta eikä korikaan lommoa lukuunottamatta ihan hirveä ole. Jarrut on käyty läpi.

    Askartelua vaatii (ainakin)

    - äänekäs ohjaustehostin
    - tuulilasi
    - oikean olka-akseli taake, laakeripesä todettu hieman väljäksi
    - lommo takakulmassa ja puskuri
    - kuskin penkissä pieni ratkeama
    - xenonin elvytys eteen
    - huoltoja ja perinteisiä elvytyksiä
    - abs vikavalo takapyörästä
    - yms

    Tulpat vaihdoin putsasin isommat lehdet ja rikkakasvit sieltä täältä. Kuvat coupe topicista ja lisää tullee, kun saa aikaiseksi jotain.

    Click image for larger version

Name:	4BB2E1B4-FD95-408B-ABDB-8603FCCED64F.jpeg
Views:	1672
Size:	291,0 Kt
ID:	1925155
    Click image for larger version

Name:	53DBF5EC-A26E-49FA-A631-EB224E324627.jpeg
Views:	1676
Size:	142,3 Kt
ID:	1925154

    #2
    Millaista tästä on tarkoitus ruveta tekemään? Tuotahan olisi houkutteleva mahdollisuus jalostaa melkein mihin suuntaan vaan..

    Comment


      #3
      Olen pussihousumies. Näillä näkymin kohtuullisen vakio saa olla poislukien nuo BSR:n kalut. Ne on ihan hyvin tehty ja periaatteessa madalluskin saa olla. Jos ja kun turbo räjähtää, niin sitten voi harkita sitä polkua jos olisi muuten hyvässä formussa.

      Comment


      • #4
        Jo kerran tämän s3 sen pelastaneena hieno juttu että viellä löytyy "elvyttäjiä" kiinostusta laitetta kohtaan.

        Comment


          #5
          Ei mennyt kuin 15v ja monta kiinankopiota erilaisista koodinlukijoista, ennen kuin raaski ostaa virallisen kaapelin. Näin jälkiviisastelijana olisi ehkä kannattanut ostaa vuosia sitten.

          Alla vähän kuvia, mitä nyt on käsissä. Olka-akseli tuli Ruotsista. Täytyy tilata se toisenkin puolen ja vaikka pöydällä putsata ja puslittaa tms molemmat puolet ja talvella sitten vaihdella paikoilleen. Ihan perus kumia ajattelin käyttää, kun en radalle aio.

          Click image for larger version

Name:	0D002625-3A2E-41B7-B247-0938B6AFA55D.jpeg
Views:	1354
Size:	116,3 Kt
ID:	1925259
          Click image for larger version

Name:	392E7C43-35EF-4579-874C-82F17F942178.jpeg
Views:	1367
Size:	225,6 Kt
ID:	1925260
          Click image for larger version

Name:	33DBAAD8-B920-4472-BA19-ADBA40359835.jpeg
Views:	1375
Size:	316,1 Kt
ID:	1925261

          Comment


            #6
            S6:sen sain siihen malliin, ettei ole mitään rikki ja pääosin huollot ajantasalla. Harmillisesti tuli vuodessa 550km ajoa katsastusten välille… Enemmänkin saisi tulla.

            Click image for larger version

Name:	9C07FE81-7BE8-4412-84C5-6879E3D16165.jpeg
Views:	1396
Size:	474,5 Kt
ID:	1925263
            Click image for larger version

Name:	CD642A12-663D-4D1B-AAB5-196BF9129E62.jpeg
Views:	1381
Size:	384,5 Kt
ID:	1925264


            Comment


              #7
              Piti ballasti tutkia, miksi ei heti syty. Sitä varten umpio irti, jota varten piti puskuri irrottaa… Mikseihän näitä voi tehdä siten, ettei puolta autoa tarvitsisi purkaa pikkuhommia varten, luonnollisesti usea muoviklipsu poikki yms. Samalla kiillotan umpiot, kun on molemmat käsissä.

              Uusin molemmat ballastit samalla, jätän ehjän hyllyyn. Uudet vilkut suoraan Taiwanista, nykyisten Taiwanilaisten tilalle. Jos vaikka kestäisi pari vuotta…

              Click image for larger version

Name:	3E90E9A0-4B06-4D66-8796-D3CE8A777C16.jpeg
Views:	1234
Size:	132,4 Kt
ID:	1925429
              Click image for larger version

Name:	90E98DFC-90A9-462E-90BD-5D437A11836C.jpeg
Views:	1235
Size:	290,9 Kt
ID:	1925430
              Click image for larger version

Name:	764484C9-6909-4DCA-AD80-E82E179EACFB.jpeg
Views:	1239
Size:	546,8 Kt
ID:	1925431

              Comment


                #8
                Piti vaihtaa taakse kuskinpuolelle abs-anturi. Noh, sen ruuvi meni poikki. Josta johtui sitten se, että koko helvatan olka-akseli käteen. Ja lähipajalle laakerin vaihtoon, kun samalla vaivalla senkin voi nyt tehdä. Yhteen operaatioon oli osat, mutta tämä vasen puoli ei ollut se, jonka laakeripesä on väljä. Eli sama homma harjoittelun jälkeen oikealle puolen myös talven mittaan. Vasen anturi antoi vikakoodia eli katsastusmielessä piti vaihtaa.

                Click image for larger version

Name:	E81854F8-3608-41EF-889C-87F2F2FEC1EC.jpeg
Views:	1106
Size:	144,2 Kt
ID:	1925592

                Comment


                  #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja Aaltospoika Näytä viesti
                  Piti ballasti tutkia, miksi ei heti syty. Sitä varten umpio irti, jota varten piti puskuri irrottaa… Mikseihän näitä voi tehdä siten, ettei puolta autoa tarvitsisi purkaa pikkuhommia varten, luonnollisesti usea muoviklipsu poikki yms. Samalla kiillotan umpiot, kun on molemmat käsissä.

                  Uusin molemmat ballastit samalla, jätän ehjän hyllyyn. Uudet vilkut suoraan Taiwanista, nykyisten Taiwanilaisten tilalle. Jos vaikka kestäisi pari vuotta…
                  Tulee kyllä umpio pois ilman puskurin irroitusta. Vähän auttaa ballastia nousemaan puskurin reunan yli. Olikohan niin, että vähän taivuttaa puskurin yläreunaa. Ihan käsipelillä, ei tarvitse työkaluja, eikä paljon voimaakaan.

                  Comment


                    #10
                    Ei onnistu puskuri kiinni, jos on joku liimannut pre-fl vilkut umpioihin. Ei mahdu sisäreunan ohjureista pois. Nyt on kiillotettu linssit, vaihdettu ballastit ja uudet vilkut. Samalla tilasin puskurin ohjurille muovisen vastakappaleen sinne lokasuojan reikään. Löytyi jopa Slovakiasta pussillinen euron natturoita ja piti tilata öljynsuodatin mukana kattamaan toimituskuluja.

                    Sumuvalojen lasilinssit ovat aika kiveniskemät, onko niille jotain kiillotuskeinoa? Hiomatahnalla menee sata vuotta enkä muuten ehjiä viitsisi vaihtaa johonkin halpatyön umpioihin.

                    Toisesta umpiosta oli luonnollisesti poikki se yläpuolen sanka, mutta ebaysta löysin korjaussarjan myös noille. Tulee muovinen sanka ruuvilla kiinni ja umpio asettuu kuin ehjällä sangalla.

                    Piti vielä lohkolämmittimen johto poistaa, kun oli hinkkautunut katua vasten varmaan muutaman vuoden eli nirhaantunut poikki. Samalla katselin, että joku letku roikkuu samoilta seuduilta, toisioilmapumppu oli poistettu, ranetettu tuleva ja lähtevä letku macgyverillä yhteen, joka oli irronnut. Pitää vähän parempi ranetus keksiä, että saa sen liitoksen kiinni leimaa varten. Varmaan poistettu ohjelmasta moinen kun ei vikakoodia anna vaikka on koko pumppu veks. Samalla lailla koodattin S6:sesta vastaavat pois.

                    Mitähän seiraavaksi…

                    Comment


                      #11
                      Tänään auto kävi lähipajalla ns katsastuskatselussa. Päästöt ok, tosin ECUn lämpöanturi näyttää 140C eli se menee vaihtoon. Käy aika laihalla tuolla lämpötilalla. Fiksailtiin alustasarjan asennuksen aikana jonkun tohtori poistamat tasoanturien varret, oli laitettu nippareilla toiseen asentoon. Uudet ja lyhemmät meni paikoilleen ja valojen säädöt toimisi nyt.

                      Toisioilmapumpun kunnollinen tulppaus. Tilasin kyllä käytetyn tilalle Saksasta, niin voi talvella askarrella jos jaksaa. Kierroslukuanturi meni vaihtoon, kun oli sopiva anturi olemassa.

                      Akun vaihdoin lauantaina, kun oli vaikeaa käynnistyä. Sama oli uuden akun kanssa eli startti tilaukseen. Oli kyllä hyllyssä vastaavan ajankohdan pitkittäiskoneen startti, mutta no dice. On vähän erilainen.

                      Tuulilasinvaihdosta ei taida päästä pälkähästä millään. Ei auta kuin etsiä sopuhintaan jostain pajalta se suorite.

                      Comment


                        #12
                        Ei mennyt starttikaan kuin elokuvissa. Että on ahdas keksintö… Mutta kun purkaa sopivasti, niin saa just sen verran tilaa kuin ovat varmaan tarkoittaneet. Ei pitänyt myyjän eBay sivuston sopivuustaulukko paikkaansa. Sen mielestä olisi 1,1kW startti oikea, mutta ei ole, vaan on se pykälää isompi. Eli 2kW startti. Noh, palautetta annettu ja isompi tilattu.

                        Tuulilasi on asennettuna 230e. Yllätyin iloisesti hinnasta. Nykyään on omavastuukin OPssa 200e, niin ei ole enää iso ero. Löytyi myös tehdasuusi alkuperäinen maski S3 merkillä Latviasta. Kromit ja merkit yms mukana ja alkuperäisellä osanumerolla; 80e kotiin kannettuna. Näiden suhteen olikin oletettavaa, että joku osa ei sovi.

                        Click image for larger version  Name:	891EDFA8-F84C-4876-AFC1-1C6D56A10D54.jpeg Views:	0 Size:	192,6 Kt ID:	1927626
                        Viimeksi muokannut Aaltospoika; 9.10.2021, 17:12.

                        Comment

                        Working...
                        X