Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Työmatkojen ohituskisa-auto C5 Bit-Allroad

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Venttiilin vaihdollahan se lähti toimimaan. Uusi venttiili löytyi lopulta Miesslerin valikoimasta, muttei ollut listattuna Allroadin alla. Piti tutkia muut mallit ja 4F:n on sama. Käsiksi pääsee kompressori paikallaankin, mutta välit ovat pieniä.

    Vanha venttiili on tosiaan jumissa. Männän pitäisi tulla sentin verran ulos. Vanhassa se ei liiku mihinkään. Koitan roplata sen liikkeelle vanhastakin. Josko pääsisi vielä vähän kiinni tuon sielunelämään.

    Comment


    • #32
      Näyttäisi siltä, että seisoessa koko keula putoaa kenttään, mikä kääntää minun epäilykset venttiiliblokkiin. Liekö siellä jotain tiivistemurhetta, vai onko lie jotain muuta tunnettua murhetta?
      Kyllä tämä on ominaisuus, jos jokin ilmajousi vuotaa tasaa auto saman akselin toisenkin ilmajousen samalle tasolle.
      Vuotavan ilmajousen saa selville kun lukitsee venttiilipakan "tunkki asentoon", silloin putoaa vain vuotava nurkka.

      Toi tyhjennys venttiili minullakin parikertaa lopettanut toimimasta, omassa ollut joka kerta johtovika.

      Comment


      • #33
        Ei ole. Minulla vuoti vasen takanurkka, ja auto kallistui aina siihen suuntaan. Koskaan koko akseli ei laskeutunut.

        Comment


        • #34
          Vaihdoin sen vuotavan o-renkaan. Tarvii varmaan jättää seuraavalla kerralla alusta ylemmäs, kun painaa parkkiin. Nyt en ole huomannut vajumista muutaman päivän seisonnankaan jälkeen.

          Comment


          • #35
            No, näissä on useampaa jousituksen säätö modulia.
            Olen omistanut oman auton jo kymmenen vuotta niin on siinä tullut oman auton ominaisuudet tutuiksi, minulla kompensoi vuotavan ilmajousen tyhjentämällä myös toista.
            Tunkki asentoon pitää lukita että vain vuotava nurkka tipahtaa.

            Yleensä ilmajouset tiivistyvät kun nousevat parkki asentoon, voi vuotaa paljonkin alemmissa asennoissa ja tämä lyhentää merkittävästi kompressorin käyttöikää.
            Tämän vuoksi lukitsen jousituksen toisinaan matalampaan asentoon yöksi, tämä paljastaa vuotaako ilmajouset ajoasennossa.

            Comment


            • #36
              Tuntuu keräävän tolppaan siihen tiivistysalueelle rököjä. Oman kokemuksen mukaan niiden tasottelu auttoi.

              Tuosta ohjainlaiteasiasta muistelen lukeneeni myös. Niitä oli paria versiota.

              Tässä on nyt muutamassa päivässä satanut lunta useamman kymmenen senttiä, joten oli aika kaivaa allu hangesta. Kyllähän kompura hetken päristeli, ennen kuin rauhottui. Jatketaan seuraamista ja kokeilua.

              Comment


              • #37
                Aika vähän on tarvinnut allulle mitään tehdä vuoteen. Nyt on ilmaantunut huoltotarpeita.

                Viikko takaperin Riihimäen reissulla alusta heittäytyi vikatilaan kahdesti. Vikakoodeja kompuran ylilämmöstä (01772, 27-10 sekä 31-10) ja järjestelmän paineanturista (01400 sekä 01577). Ensimmäisen yön yli korko pysyi, toisen yön yli kuskin etunurkka putosi. Auto tuntui jotenkin huojakalta ajaa heitoissa.

                Tänään Loimaan reissulla ei tietoakaan huojunnasta, eikä pikku epätasaisuuksia meinannut edes huomata.

                Vuotaako jousi jostain, vai onko venttiiliblokki vaihtoa vaille? Olispa vika edes sama aina..

                Loimaalle mennessä taukopaikan ramppii jarruttaessa kuului jännä rohina jostain takaa. Kuskin puolen takajarru näyttää ottavan vain reunoilta ja palatkin näyttäisi olevan loppu. Koko kierros levyjä ja paloja on odottanut tallissa etujarrujen hupenemista jo hetken. Nyt näyttäisi, että auto on pysähtynyt lähinnä vasemmalla takajarrulla.

                Comment


                • #38
                  Kalustokokoonpanossa tapahtunut pikkumuutoksia. Emännälle hankittiin B8 Avant ja allu siirtyi minulle talvi-/vetoautoksi.

                  Aloitin reippaasti etujousien vaihdolla. Sinänsä simppeli homma rautanilkkaisessa, kun se kuuluisa ylätukivarsien pultti ei kasva kiinni kynkkään. Tokihan se jouduttiin mutterin kiinnileikkaamisen johdosta silppuamaan toiselta puolen.
                  Iskarin alapää ja yläkolmio irti, jolloin tolppa putoaa syliin. Molemmilla puolilla pussien yläpäiden tiivistyspinnat olivat jo vähän hapettuneet ja molemmilla puolilla pussit vähän pykineen näköiset. Yläpäitä hieraistiin tasaiseksi hiekkapaperilla. Kuskin säkki oli vielä alkuperäinen, toinen jo kertaalleen vaihdettu.

                  Uusilla säkeillä keula kyllä nousee ylemmäs kuin aiemmin. Paineen pysyminen selvinnee aamulla. Edelleenkään auto ei nouse toiselle tasolle alimmalta. Järjestelmän paine ei tuntuisi nousevan ihan kuuteen bariin. Katse kääntyy kompressoriin, joka on pitänyt jännää papatusta jo hetken. Tyhjennysventtiili ei ole jumissa, mutta vettä sieltä löytyi. Toisaalta ei ihme, kun kompura huusi etusäkkejä täytteen aikansa ja pysähtyi pariin otteeseen ylilämmöstä.

                  Samalla nosturivuorolla ja työkalujen ääreen päästyä vaihtui etujarrulevyt ja moottoriöljyt, sekä -ilmansuodatin, sekä kabiinin raitisilmasuodatin.
                  Attached Files
                  Viimeksi muokannut arto s; 29.10.2023, 19:46.

                  Comment


                  • #39
                    Minäkin hioin/kiillotin omasta nuo, keula laski pikkuhiljaa koska ne oli hapettuneet. Nyt on pysynyt ylhäällä. Kompurankin vaihdoin, ostin jonkin halpiksen ja se on toiminut hyvin.

                    Comment


                    • #40
                      Tämä nykyinen kompura on Miesslerin, vaihdettu muutama vuosi sitten. Painoin nyt tilaten uuden kostoksi. Voihan se olla, että nykyinen tulisi kuntoon parin kympin korjaussarjalla, mutta en jouda käyttöautoa roplaamaan ajokaudella, joten mennään mielummin uudella sitten.

                      Säkkien vaihto ei mennyt hukkaan. Keula pysyi paremmin ylhäällä yön yli. Ennen vaihtoahan se oli tontissa muutamassa minuutissa. Kyllähän kompura pärähti aamusta käynnistäessä käymään ja alustan valo vilkutteli hyvät huomenet. Jäipä se vikatilaankin. Buutin jälkeen alustalla tuntui olevan kaikki hyvin. Ei vilkkuvia valoja ja kyytikin taas, niinkun ilmajousituksella kuuluu. En ruvennut kiusaamaan ja kokeilemaan, josko pääsisi vähän ylemmäs. Tyydytään tähän uutta kompressoria odotellessa.

                      Comment


                      • #41
                        Ei se mennyt hukkaan kompuran vaihtokaan. Taas jaksaa auto nousta ylös asti. Pitää korkata edellinen noin niinkun akateemisesta mielenkiinnosta, josko siitä saisi vielä huollettua varakamppeen. Hakkis kasien vaihto yseihin paransi kyytiä vielä vähän lisää.

                        Auto on ruvennut kuulostamaan teini-Yarikselta. Kolmepyttyisen papatuksesta päätellen toisen bankin puollela on putkivuoto. Nosturilla käynti vahvisti epäilyksen, jousto on valmis. Toinen näkyy joskus jo vaihdetun.

                        Tiedossa on työmaalle kulkua lähitulevaisuudessa, joten aloin haaveilla allun alkoholisoinnista. Veto on tuntunut aaltoilevalta, joten vcds:n kanssa logia ajamaan. Lambdasopeutukset rajoilla ja ilmamassaa puuttuu ainakin 30g/s. Pakolämmöt about symmetriset, max muistaakseni 980 astetta. Ahtopainetta 0,5..0,6 bar, kuten vakiossa kai kuuluukin.

                        Otin löysiä pois ja testasin by-passit, kumpikin pitää. Vain toisesta löytyi kevyt voidekerros, mikä säikäytti aika pahasti. Alkaako toinen turbo valmistua juuri sopivasti ajokauden alla. Painetestillä en kotipihassa löytänyt mitään. Samoin starttisprayn kanssa suihkiminen oli tyhjä arpa. Nosturilla otin auki välijäähyjen letkuja. Kummastakaan ei tullut mitään pihalle. Ainoastaan kevyttä kuorrutetta molemmissa, mikä kertyy äkkiä huohotuksesta tulevasta kamastakin. Auto ei ole kyllä pöllyttänytkään taustapeilistä seurattuna.

                        Seuraavaksi on varmaan kokeiltava uutta maffia.
                        Attached Files

                        Comment


                        • #42
                          Uudella MAFilla löytyi yllättäen 100 hp lisää.

                          Autolle löytyi myös uusi omistaja.

                          Comment

                          Working...
                          X