Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Työmatkojen ohituskisa-auto C5 Bit-Allroad

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Työmatkojen ohituskisa-auto C5 Bit-Allroad

    Tämä on pakko kirjoitta nyt, muuten unohtuu.

    Tämän ratsun tarina alkaa toisen auton hankinnasta. Ostin itselleni TT RS:n syksyllä, missä kohtaa talouden naaras rupesi tivaamaan, millä meinasin hoitaa perheen muiden jäsenten ja koiran kuljetuksen. Käyttöklassikko Kultsi (typ44 100q) ei kelvannut emännälle, joten tämä teki ainoan oikean ratkaisun ja päätti hankkia oman. Olin hieman skeptinen, mahtaisiko jäädä puheen asteelle ja suunnitteluksi koko homma. Tämä kun oli haaveillut omasta jo muutaman vuoden. Talon pihassa on kuitenkin ollut koko ajan yhdestä kolmeen katsastettua laitetta, joten ilmeisesti tarve ei ole ollut tarpeeksi akuutti.

    Niin tai näin, speksaaminen alkoi. Puheissa oli myös toisen koiran hankinta ja muuta rahan menoa, joten budjetiksi otettiin maks 5000€. Oikestaan ainut korivaihtoehto oli farkku, koska koirat. Auton pitäisi olla mahdollisimman tuore, vähän ajettu ja suorituskykyä pitäisi olla. Varustehaaveita ei sen kummemin ollut, mutta neliveto, ilmastointi ja sähkölasit jne perushimmelit pitäisi löytyä. Hyvissä ajoin kävi selväksi, että budjetti ja haaveet eivät ihan kohtaa, joten tinkiminen alkoi suorituskyvystä. Käytännössä tämä tarkoitti, että myös 1.8T hyväksyttiin moottorivaihtoehdoksi 8E-koppaan. Koitin tarjota vaihtoehdoksi myös junakone-Passattia, mutta se ei emäntää sytyttänyt. B5 oli kuulemma liian vanhan oloinen, joten se pyyhkäisi konsonanttivaihtoehdot pois listalta. A3 ei käynyt, koska edellinen oli 8V-A3. Autossa sikäli ei ollut mitään vikaa, mutta jotain muuta piti saada.

    Katseet olivat siis tukevasti B6 ja B7 quattroissa koko syksyn. Joskus joulukuun aikana bongasin Nettiautosta siistin näköisen, manuaalivaihteisen, vuoden 2005 C5-korisen biturbo-Allroadin täysnahkasisutalla ja S6 Recaroilla. Esittelin sitä autokuumeiselle vähän kuin kiusallani. Olisi ilmajousitusta ja vähän rykiäkin. Tällä pääsisi koiran kanssa vaikka vähän pidemmällekin sinne metsäpoluille. Emäntähän innostui konseptista. Hetken herkutteli ajtuksella ja käyttökulujen ynnäilyn jälkeen tuumasi, että on se liian kallis pidettävä. Muutaman yön nukuttuaan otti taas Allroadin puheeksi. Eikö mitä, kysellään siitä vähän lisää. Kävi ilmi, että ko. laitteesta oli kaupat jo sovittuna. Emäntä oli silmin nähden pettynyt ja Nettiauton hakuagentit jatkoivat kilkatteluaan. Parista 8E:stä laitettiin jo kyselyitäkin, mutta vastauksia ei kuulunut. Ei ainakaan ajoissa.

    Hakuagentteihin ilmestyi muistaakseni samana iltana sitten vastaava, mutta hopeinen Allroad. hintalappu oli kovempi, mutta kilsojakin melkein 100 tkm vähemmän. Tätä ei laskettaisi enää ohi, varsinkaan, jos laite olisi niin hyvä, kuin miltä vaikutti. Autolle oli juuri tehty jakohihnan vaihto ja samalla tietysti vaihdettu tiivistettä ja letkua. Myös jousitusta oli pajotettu, oli uutta pussia edessä ja takana, sekä uutta kompressoria. Viestiä Rovaniemelle ja edelleen vaikutti hyvältä. Rovaniemen paikallisedustus katsomaan laitetta, eikä biturbo-harrastajakaan löytänyt autosta mitään fataalia. Isossa korissa vakiopata oli kuulemma vähän rauhallisen oloinen. Kaupan hierontaa ja loppiaiseksi lentoliput Rovaniemelle.

    Ensivaikutelma paikan päällä oli ehjä, mutta hieman nuhjuinen ja likainen. Sisusta tulisi vaatimaan perusteellisen puunauksen ja Recaroille pitäisi syöttää reilusti rasvaa ja sitä ennen tarvittaisiin muutakin kuin pelkkä mikrokuituliina. Ulkokuoressa muutama pieni kolhu ja vekki, mutta oli oikeastaan odotettavissakin, auton luonteen huomioiden. Kone tuntui toimivan, eikä alustasta kuulunut ylimääräisiä. Jo etukäteen oli sovittu, että alle pultataan 18” maasturivanteiden ja kiinalaisten nastojen tilalle 16” Dezentit Nokin Hakkapeliitta 8:lla. Nämä olivat toki aika rumaan kuntoon hapettuneet.

    Kaupat siis tehtiin sovitusti ja aloitettiin noin 1000 km kotimatka. Rollosta suoraan matkaa tulee vähemmän. Kotiin oli tarkoitus ajaa Joensuun kautta, jossa oli tarkoitus käydä etsimässä konttiin täytettä. Tästäkin myöhemmin lisää.

    #2
    Kotimatkaa ei päästy huikean kauas, kun Concert II:n tarjonta, eli radio alkoi riittää. Foorumin pläräyksen ja Ebayn peluun seurauksena bluetooth-moduli cd-vaihtajan liittimeen oli tilattuna ennen kotiosoitetta. Tämän asennuskin oli hyvin yksinkertainen. Soitin pihalle, tulitikkuaskin koikoisen kalikan sullonta soittimen taakse, mikrofonin johdon veto muovien välistä, kytkentä liittimien väliin ja soitin takaisin. Yllättävän hyvin toimiva paketti.

    Kotona ulkopinnoille tehtiin nopes putsi ja pikainen vahaus, jolla päästäisiin toivottavasti talvi.

    Seuraava hankinta oli foorumi-ilmoituksen perusteella löytyneet jatkopalikat alustan asentoantureille. Näidenkin asennus oli helppo homma. Mutterit auki ja kalikat väliin, yksi lisäruuvi paikalleen. Liikerataa tulee lisää kaikkiin, paitsi toiseksi alimpaan tasoon.

    Myös hyvin hapettuneet Dezentit alkoivat harmittaa nopeasti. Mukana toimitetut talvirenkaat ovat hyvässä iskussa, eikä niitä huvittanut alkaa uusimaan heti. Taas Torin js Ebayn peluuta ja viimein tilaukseen meni Saksasta setti Allroadin varapyöriä koossa 6,5x16, ET19. Tuloksena talveksi oikein käypänen pullakumi-look.
    Attached Files

    Comment


      #3
      Pakkasten tultua tammikuussa auton hydraulipumppu alkoi möykätä käynnistyksen yhteydessä. Nestettä ei näyttänyt hukkuvan ja kurkkaus säiliöön kertoi, että vaihto olisi ollut ajankohtainen jo jokin aika sitten. Auton huoltokirjan pläräys paljasti, että jotain letkuja olikin jo vaihdettu. Parin kilometrin ajon jälkeen auton parkkeeraus ja muutaman minuutin seisonta myös hiljensi pumpun.

      Nesteen vaihto tehtiin yläkautta säiliöstä imaisten ruutalla. Kerralla säiliöstä saa pois pari desiä. Uutta tilalle ja startin pyöräytys. Sama uudestaan. Neste sekoittuu vanhaan, mutta kun litran verran uutta oli kaadettu sekaan, alkoi hetken pyörittelyn jälkeenkin näyttää neste vihreältä tumman ruskean sijaan.

      Vaan eipä se riittänyt. Seuraavilla kovemmilla pakkasilla tuttu pumpun ujellus palasi. Nestepinta ei ollut vajunut, mutta nyt säiliössä oli selvä vaahto, mikä viittasi imupuolen vuotoon. Auto ylös ja lähempi tarkastelu osoitti, että säiliöltä lähtevän letkun toinen, putkeen liittyvä pää oli kostea. Jos neste tulee ulos, menee varmaan myös ilma sisään. Vaihdettu letku oli silmin nähden iso ja irrotuksen jälkeinen mittaus paljasti, että halkaisija oli ainakin millin liian suuri. Oikean kokoinenbletku tilalle ja voiton riemuisena kotiin. Seuraavana aamuna taas sama ujellus. Tässä välissä ostin jo tutulta käytetyn pumpun purkuautosta.

      Pumppu on edelleen purkamatta varaosa-autosta. Rupesin tutkimaan pumpun irrotukseen vaadittua työmäärää, autoa kun ei olisi varaa seisottaa montaa päivää. Pumpulle tulee pieni letkun pätkä, joka sekin oli jo hankittuna. Edellisestä oppineena epäilin jo senkin olevan värää kokoa. Eipä ollut ja irrotuskin vaatisi koneen kuvetta nousevan putken irrotuksen. Epäonnistuneen irrotusyrityksen päätteeksi päätin antaa sen olla ja jättää vaihdon pumpun vaihdon yhteyteen. Hämmästyksekseni kuohaamista tai pumpun ujellusta ei ole sittemmin kuulunut. Ilmeisesti letku on ollut huolimattomasti kiinnitetty ja sen liitoksesta on päässyt ilmaa pumpun imupuolelle.

      Comment


        #4
        Varastoon on jäänyt ylimääräinen kierros Ispiri ISR-5 -vanteita 8,5x19 koossa, et 43. ET on Allroadiin kertakaikkiaan väärä, mutta onneksi oikeaan suuntaan. Se on korjattavissa speiserillä. 13 mm keskittävällä limpulla vanne väistää satulan komeasti, joten renkaiden metsästykseen. Löysinkin kohtuukuntoiset Pirellit koossa 255/45/19, joka on tietysti naksun iso C5:n. Renkaiden kanssa sovitus meni taas niinkuin näillä vanteilla tähän asti. TT:ssä ne tapaavat satulaan vielä sillä 13 mm speserillä. Allussa rengas ottaa olkavarteen.

        kyllästyin jo taistelemaan noiden kanssa ja pulttasin kesäksi alle alkuperäiset 17" vanteet. Niillä on jotkut kiinalaiset kesärenkaat, jotka ovat sentään hyvässä iskussa. Mitä nyt vähän jostain nurkasta vapisevat. Tämän seurauksena taas Ebayn peluuta ja nyt on tulossa Eibachin 25 mm speiserisetti. Raapii varmaan ulkokaareen niillä..
        Attached Files

        Comment


          #5
          Itsellä on myös bitukka-Allu käyttöautona. Ihan kiva laite, tosin viinaa se juo kiitettäviä määriä. Minkä verran tuo manuaali kuluttaa? Minulla jotain parhaimmillaan noin 16/l100 km.

          Noista penkeistä tuli mieleen että omat Recarot odottaa varaosa-autossa edelleen....

          Comment


            #6
            Itse en ole ihan niin paljon ajanut, että olisi kulutusta päässyt seuraamaan. Hihamitalla sanoisin, että kylillä sekalaisessa 12-13 litraa 98E ja maantiellä kympin pintaan, ehkäpä rahtusen alle.

            Comment


              #7
              Autolle oli tarkoitus tehdä perusmallin sisäputsi. Alkuun imurointi ja pintojen hinkkaus jne, jonka jälkeen oli tarkoitus huuhtaista matto märkäpesurilla ja levittää penkkeihin hoitoaineet.

              Jo imuroinnin kohdalla löytyi repsikan puolelta penkin alta .. jotain. Liekö jollain joskus räjähtänyt kolapullo autoon ja kun maton haluaa puhtaaksi, on etupenkit nypättävä pihalle.

              Samoin kattoverhoilu kaipaa huomiota. Edessä mahdollisesti kolaroiskeita ja kontissa jotain muuta mustaa viirua vaaleassa verhoilussa.
              Viimeksi muokannut arto s; 24.5.2021, 19:06.

              Comment


                #8
                Olisko käynyt kolan kanssa vastaavat kuin Jassolle kasissa, eli jäätynyt pullo/tölkki:
                https://www.audiclub.fi/audifinns/forum/yleiset/testit-muut-chatit/12709-nyt-ottaa-päähän?p=1908737#post1908737

                Comment


                  #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja arto s Näytä viesti
                  Jo imuroinnin kohdalla löytyi repsikan puolelta penkin alta .. jotain. Liekö jollain joskus räjähtänyt kolapullo autoon.autooja kun maton haluaa puhtaaksi, on etupenkit nypättävä pihalle.
                  Sitten kun penkit irti helppo nostaa maton ja katsot onko vettä sen alla, C5:sta kun on kyse.

                  Comment


                    #10
                    Matto itsessään tuntuu olevan kuiva. Se kyllä kastui hieman konehuoneen pesun yhteydessä ja talven autossa olikin silikaa keräämässä kosteutta.

                    Comment


                      #11
                      Muistan hämmästelleeni talvella auton vetoja. Välillä tuntui, että vanhus on vähän laiskan puolella. Toisinaan kone tuntui vetävän pirtsakammin, joskus toki vain kiihdytyksen alkuvaiheessa. Tällä käytiin myös Rovaniemellä jääratareissulla ja sieltä palatessa laitteessa tuntui olevan eri tavalla rykiä. Logeihin ei tarttunut erikoisia pakolämpöarvoja, vaan molemmilla puolilla nousu on tasaista ja loogista. Anturien piirilevyt olikin jo vaihdettu, joten luotan lukemiin. Samoin ahtopaineet seurasivat pyyntöjä ja MAF näytti maksimeiksi jotain 19x grammaa. Tehtaan tehoilmoituksissa siis oltiin. Appropoo, varmaankin siis hapettuneet SAI-venttiilit, joskin painetesti olisi myös tehtävä.

                      Ajatuksena on ollut, josko laitteen alkoholisoisi. Samalla ohjelman puukotuksella voisi hoitaa tuon SAI-ongelman. Kerhotoverille oli jäänyt tätä varten rautaa hyllyyn joutilaaksi, joten ne ostettiin pois kuljeksimasta.

                      Kevään mittaan mieleen tuli myös leiman päivitys ja olihan sitä kaikki kaksi viikkoa jäljellä maaliskuun lopussa. Mittaristoon oli jo ilmestynyt perinteinen change engine -valo SAI-vikakoodin seurauksena, mikä vahvisti diagnoosin. Auto vietiin Haminan autoapuun päästöjen mittaukseen ja pallonivelien tutkintaan. Tiedossa oli, että puslat alkoivat olla paikoin valmiit. Jos löytyisi väljiä palloja, menisi koko keppisatsi vaihtoon. Pajalta tuli tuomio, päästöt pielessä ja oikealta yläpallo väljä. Lisäksi toinen takaiskari on löysä. Se ei kuitenkaan vuoda. Toisin kuin polttoainesuodatin. Nenä oli havainnut aiemmin samalla viikolla vienon palamattomien käryn autojen seassa pyöriessä, mutta pihassa on myös museoikäistä kalustoa, joten haju meni niiden piikkiin.

                      Aikaa keppien vaihtoon ei saatu seuraavalle viikolle, enkä itse ehtisi ruveta vaihtamaan, joten päätettiin käydä hakemassa korjausaikaa ja vikalista konttorilta. Tuloksena hylky, mutta vikalista jäi odotettua lyhemmäksi. Bensasuodattimen vuoto oli jo ehtinyt isommaksi, mutta muuta vikaa ei ollut, jopa päästöt olivat ok. Hämmentävää.

                      Auto vietiin siis Autoapuun, jossa teetettiin öljynvaihtohuolto suodattimen vaihtoineen. Nämä osat olikin jo hankittu, ajatuksena oli tehdä ne itse. Keväälle oli suunnitteilla muutakin rahan menoa, joten alustarempassa oikaistiin sen verran, että vaihdettiin vain ylemmät kepit repsikan puolelle. Sotii vähän omaa kokemusta ja järkeä vastaan, mutta omistajan budjetti ei tähän lähtöön kestänyt enempää, joten tällä mennään. Samalla reissulla löytyi syy SAI-vikakoodiin. Venttiilien alipainelinjasta oli T-haara poikki.

                      Lopputulemana siis autossa taas leima kunnossa ja vuosihuolto tehtynä. Myös se alkoholisointi saisi vielä hetken odottaa, samasta syystä, kuin alustaremontti jäi vähän suppeaksi.

                      Comment


                      • #12
                        Kiva, että näitä allroadien kanta-isiä tulee kerholaisten hellään hoivaan. Huonolla pidolla, kun tahtovat jo päätyä purkuun.

                        Comment


                          #13
                          Tuo takaiskarien vetelyys jäi hämmästyttämään. Kerhotoverien vinkkien ja foorumin pläräyksen perusteella löytyi vihje iskarien säätöventtiilien herkistelystä.

                          Rohkeasti auto pukkien päälle, kuskin puolen takarengas pois ja pussilta iskarille menevästä letkusta varovasti ilmat pihalle. Venttiilin kantta pidättelevä c-sokka tai seeger-rengas löytyi pienen ravan raavinnan ja irrotusöljyn ruiskuttelun jälkeen. Se lähti poiskin ilman ihmeempää tappelua. Venttiilin mäntä tuntuu olevan sitten eri maata. Se on melko perusteellisesti kiinni paikallaan, ei liiku edes rungon varovaisen lämmittelyn, kylmäsprayn ja koputtelun kanssa. Tarvisi siis ottaa pöydälle. Tai vaihtaa suosiolla uudet. Nämä vaan ovat himpan arvokkaita, joten ehkä se entraus on vaihtoehto.

                          Comment


                            #14
                            arto s, Taisin olla minä joka noista venttiileistä kirjoitteli. Ne on aika raivostuttavat irroittaa jos ovat vuodelta kivi ja miekka. Mutta kun iskari on muuten mainio, kannattaa yrittää.

                            Joku väitti että takatolpat saa pois ilman tukivarsien epäkeskopulttien irroitusta. Mä en siinä ole onnistunut ja niinpä auto menee pyöräsuuntaukseen kun tolppia irroittelee ja asentelee.

                            Kiinaniskarit (Arnott, Miessler jne) ovat progressioltaan erilaisia ja tuntuvat paljon kovemmilta. Itse en pitänyt niistä mutta ei ne ihan mahdottomat ole. Etupää vaan alkaa tuntua erityisen löysältä jos takana on tavallista kovemmat.

                            Comment


                              #15
                              Kiitokset tosiaan siitä ohjeesta ja ylipäänsä tiedosta. Ovat juuri niitä vinkkejä, joissa haerastajaforumit ovat aivan mainioita. Täältä tieto on vielä jotenkin jopa löydettävissä. Nyt tarvitsee vielä keksiä se kikka kolmonen, jolla mäntä lähtee irti. Samalla kertaa lienee syytä vaihdella o-renkaita.

                              Pari viikkoa meni tornin hommissa ja odotti paketillinen spacereitä. Olin tilaavinani täyden setin, mutta saksan taidot on varmaan ruosteessa, kun paketissa oli vain pari. Hyllystä lisäksi 13 mm pari kainaloon ja hommiin.

                              Etupää meni sen kun laitteli. Takapään kohdalla huomasi heti, ettei 13 mm riitä vaan sinnekin tarvisi sen 25 mm. Ottaa pussiin kiinni. Tässä kohtaa oli vielä mielessä, että tilataan sitten uusi pari ja tällä kertaa vähän edullisempi kuin Eibach. Orkkikset piti joka tapauksessa painaa takaisin, mutta ajattelin kokeilla, miltä se näyttää missäkin korossa ja mahtuuko olemaan. Autoa alemmas ja voi helvetti, ottaa varmasti kiinni. Rengas on kerta kaikkiaan liian iso. Siinä etupäätä pyöritellessä yritin vielä siirtää autoa, mutta sepä se liikkunut mihinkään. Kävi ilmi, että spacerin napaan kiinnittävä pultti on pari milliä liian pitkä.

                              Uusiksi menisi siis ainakin renkaat ja toinen pari spacereitä. Minulta meni jo maku tähän kikkailuun, joten setti joutaa muualle.
                              Attached Files

                              Comment


                                #16
                                Kesä meni lähinnä aja ja tankkaa -metodilla. Auto on siis sikäli toiminut ja palvellut niinkuin olettaa saattaa.

                                Se vetälä takaiskari tietysti kolkutteli takaraivossa ja syksyn saapuessa se alkoi harmittaa tarpeeksi. Auto tunkattiin taas ylös ja mäntää yritettiin saada liikkeelle lämmön, voiteiden ja vasaran avulla. Ei mihinkään. Hätäpäissäni tilasin Ebaystä purkuosana uuden takatolpan, jolla olisi tarkoitus ostaa aikaa orkkiksen elvytykseen. Pahimmassa tapauksessa pitäisi vaihtaa takaiskarit uusiin tarvikkeisiin. Espanjasta saapunut purkuosa asennettiin ja pelaa.

                                Takaiskarien toimiessa kuten kuuluu, huomio alkoi kiinnittyä muuhunkin alustan toimintaan. Alimmassa asennossaan säätötankojen jatkoilla tuosta menee ajettavuus huonompaan suuntaan. Tuntuu välillä, kuin auto hyppisi pohjaanlyöntikumien päällä. Tätä ei kuitenkaan ihan pikkuheitoissa tunnu, joten ollaan ilmeisesti aika rajoilla. Männä viikonloppuna sattui ensimmäinen pidempi reissu iskariremontin jälkeen ja tällä keikalla välähti jo alustan vikavalokin tauluun. Vikakoodinlukijaa ei vielä ole käytetty kiinni, mutta epäilen alustan säädöstä loppuneen alueen kesken. Se on siis painettava kalibrointi uusiksi ja nostettava tuota himppasen.

                                Mittaristosta puheenollen, siitä löytyi uusia matoja. Alusta asti on ollut tiedossa, että näyttö menee yläreunasta lähtien pimeäksi, kun auto lämpenee. Nyt on hukassa jo vilkun indikaattori vasemmalle, sekä mahdollisesti sen vieressä majaileva alustan vikavalo. Se palaa välillä kuten kuuluu, välillä hehkuu himmeänä. Luulisin, että se ei nollaannu itsekseen ilman buuttia. Ainakaan alusta ei nouse alimmalta tasoltaan pois, jos valo on käynyt päällä. Virtojen poiskäytön jälkeen alusta toimii taas normaalisti.

                                Pakkasten myötä kuskin oven lukko on jäätyillyt. Ei mitään uutta sikäli ja tallin pöydällä odottaakin toinen, valmiiksi putsattuna.

                                Comment


                                  #17
                                  Alkuperäinen kirjoittaja arto s Näytä viesti
                                  Pakkasten myötä kuskin oven lukko on jäätyillyt. Ei mitään uutta sikäli ja tallin pöydällä odottaakin toinen, valmiiksi putsattuna.
                                  Onneksi oven saa pysymään melkein kiinni kikkavitosella (eli vetämällä oven kiinni ja laittamalla auton napista lukkoon).

                                  Comment


                                    #18
                                    Se on ihan hyvä kikka vitonen, sillä pääsee hätäpäissään liikkeelle. Lukonvaihto toivottavasti ratkaisee ongelman

                                    Comment


                                      #19
                                      Lukon vaihto putsattuun lopetti jäätyilyn. Vielä tarvii näköjään vähän hakaa säätää, kun ovea joutuu tuuppaamaan, että se menee kiinni asti. Karmin säätö ei siis osunut ihan tasan paikalleen, vaikka lämpimässä hallissa kaikki pelasi kuten kuuluu.

                                      Auto kävi myös Eleworksilla mittariston huollossa. Vaihtoon meni kaksi pintaliitos-LEDiä, sekä ajotietokoneen näyttö. Kiva katsella vierestä, kun osaaja osaa.

                                      Auton korkeudelle on tehtävä jotain. Nyt kiukuttelun aloitti jo ajovalojen korkeuden säätö. Mennessä vikavalo helähti tauluun, hävisi mittariston korhauksen yhteydessä ja palasi vasta, kun alusta pudotti alas. Se on kai kaivettava keskiaikainen läppäri naftasta ja lähdettävä etsimään tasainen paikka alustan kalibrointia varten. Muuten ilmajousitus pelaa a ok. Viime viikonlopun se oli ajettuna ylös asti, eikä kahdessa päivässä pudotusta ollut havaittavissa. Samoin kotipihassa normikorkeus näkyy pysyvän ainakin päivän pari.

                                      Comment


                                        #20
                                        Se oli tässä iltana eräänä, kun kaivoin läppärin naftaliinista ja lähdin kalibrointiretkelle paikallisen parkkipaikalle. Ajoin alustan korkoon 2 ja mittasin etäisyydet. Istuis kuskin paikalle ja aloin näpyttää. Kävi niin, että säädön läpi ajon jälkeen kuskin etunurkka ei ollut liikkunut mihinkään. Muissa muutoksia oli tapahtunut. Uusinnassa saattoi käydä niinkin, että kuskin etunurkka oli jopa alempana, kuin lähtöjään, vaikka auton piti nousta.

                                        Luovutin jo asian kanssa ja pisti koko hoidon epätasaisen alustan piikkiin. Auto kulki kuin purjelaiva isommassakin tuulessa, eli kallellaan. Kokolailla kestämätön tilanne. Lisäksi olen ollut havaitsevinani, että kuskin etunurkka valahtaa yön aikana alemmas. Paitsi jos jätät alustan tasolle 3, jolloin se kestää ainakin sen vuorokauden asetetussa.

                                        Näitä lähdettiin taklaamaan kaverin avustuksella nosturille. Ruikittiin vuodonilmaisijaa, tai siis saippuavettä, erinäisiin paikkoihin kuskin etutolpassa. Mitään vuotoja ei silmään tarttunut. Sen sijaan tolpan juuressa, kohdassa johon jousi ilmeisesti tiivistyy alustaa pudottaessa, näkyi kovettunutta likaa. Näitä putsattiin puukon kärjellä ja hiomapaperilla, mitä tolppa autossa paikallaan saatiin. Lopputulos on vielä testin alla. Mikäli vuoto jatkuu, on varmaan uusittava jousi tähänkin nurkkaan. Joku on jo vaihtanut eteen repsikan puolelle ja taakse kuskin puolelle uudet.

                                        Alustan kalibrointi tehtiin myös uudestaan. Edellisten kalibrointien epäonnistumiselle paljastui syyksi tekijän malttamattomuus. Adaptaation aloituksen yhteydessä auto käskee odottaa hetken, mikä jäi edellisellä kerralla kiirepäissään huomaamatta. Nyt kun auton antoi tehdä alkusäädöt loppuunasti, lopputulos oli mitä haluttiin.

                                        Comment


                                          #21
                                          Äärimmäisen tarkalla silmämunamittauksella suoritettu vuototarkastus kertoo kuskin etutolpan hiplauksen onnistuneen. Auto kestää epätasaisella alustalla ylhäällä ainakin enemmän kuin yön yli, myös matalimmassa asennossaan.

                                          Comment


                                            #22
                                            Ei ole paljon tarvinnut käyttöautoa pajottaa. Tällä käytiin kesäkruisingeissa, valitettavasti ruosteisilla ovien helmoilla. Aika maalarille saatiin vasta viikko sen jälkeen. Nyt nekin on hoidettu kuntoon.

                                            Tänään ilmestyi kuitenkin pajotuksen tarvetta. Alusta nousee kyllä ylös, muttei enää laske. Ei estänyt ajoa, joten Helsingin reissu tehtiin tällä. Lähteissä alusta oli asennossa 2. Koitin pykätä pykälän ylemmäs, mikä toimi ok. Moottoritiellä laite yritti pudottaa pykälää alemmas nopeuden ylitettyä 80 kmh. Palasi aina takaisin asentoon 3. Loppupelissä Helsingin päästä startatessa oltiin ko asennossa 4. Oli mielenkiintoinen kotimatka moottoritietä..

                                            Vikakoodeja milloin minkäkin anturin epäuskottavasta signaalista, 01400 lisäksi (Control limit surpassed). Koska korkeusantureista tulee vikakoodeja milloin mistäkin ja moorrotiellä automatiikka selvästi onnistui laskemaan keulaa, epäilin jo kalibroinnin seonneen. Yritin aloittaa sen, mutta siinä leikissä ei päästy edes alkuun. Auto ei putoa asennosta 4 asentoon 2 ja kalibrointi keskeytyy.

                                            Venttiilivika? Anturivika? Joku muu mikä?

                                            Comment


                                              #23
                                              Alustan anturit kopeloitu. Oikeassa etukulmassa tangon alempi pallo oli aivan yhtä puuta. Sen sai herkisteltyä liikkeelle. Tästä nurkasta jatkotanko oli murentunut, joten kaikki purettiin pois.

                                              Tämän jälkeen alustan kalibrointiin. Sepä ei edes yrittänyt. Kokeiltiin tyhjentää jousia, jonka jälkeen kalibrointi nosti ainakin pohjille valahtaneen keulan, mutta kalibrointi ei edelleenkään pääse edes alulle. Perän nousua ei tullut seurattua, sitä ei pudotettu pohjille asti. Epäonnistuneen kalibroinnin jäljiltä auton on mielestään asennossa 3.

                                              Nyt tarvisi keksiä se poppakonsti, jolla alusta saadaan kalibroitua. Niin ja vaihtaa kuskin etuvetarin kumit, ulompi on jo valmis ja rasvaa ~joka paikassa.
                                              Attached Files

                                              Comment


                                                #24
                                                Koitin hätäpäissäni tyhjätä kaikka jouset ja auto putosi pohjaanlyöntikumien varaan. Kalibroinnin käynnistys käynnisti kompuran ja laitteet nousivat normaalisti ylös. Alaspäin en ole havainnut liikettä kertaakaan kalibrointiyritysten aikana, joten lienee syytä siirtyä ropeltamaan kompressorin ympäristöön. Epäilyksen alla on jumittunut tyhjennysventtiili. Samalla saisi kuivaimen auki. Se sisältää käsittääkseni silica-ryyniä, jonka saa kuivattua kotikonstein ja uudelleen hommiinsa. Kelit ovat olleet tänä kesänä paikoin kuumia ja kosteita, joten ei olisi sikäli ihme, jos tämä olisi loppuviimein kosteuspohjainen murhe.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Kannattaa avata varovasti se kompura ettei ne ryynit lennä lattialle. Nuo kyllä kuivuu hyvin uunissa.
                                                  Click image for larger version

Name:	sGh8Jzd9esEy0XFCOcdWHXGk_S4k5YGggGkfhbBUHJBkXRLKEpWmrsqWdCpNnbfYu8oUThnt5G-mmRSvWdie8TBqa8X2ltGq8Tv6s2WIvkmGSE_vSEy5yGO1xCS4sJqPCJ4qgfssrAcJBrOzHcpGYhPRWy91tG6w_ijs9BAwkES6c1w_id-OBlo0UyTlji4KQgBS3uesiknWMRP4WQb4nCkuJ9YDYVrCvC-9aahqyBr7dizoNmG-j7KUasWSB_5
Views:	1995
Size:	235,2 Kt
ID:	1945638

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Jos venttiiliyksikkö temppuilee plussakeleillä, pakkaskelit muuttuvat painajaiseksi. Itse vaihtaisin venttiiliyksikön jos pussit on kunnossa. Allun ilmankierto ei ole suljettu eli uutta kosteaa ilmaa pumpataan aina jonkin verran kun autoa nostetaan. Ruostunut tms venttiiliyksikkö polttaa helposti kompurankin loppuun.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Eikös noita ryynejä saa vielä uutena? Vanhemmissa kuorma-automalleissa vaihdettiin kuivaimeen ryynit, nykyisin patruuna. Raskaan kaluston varaosaliikkeestä kyselemään...

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Saa niitä, itse tilasin pari pussia netistä, mutta kuivasin nuo alkuperäiset ihan kokeen vuoksi. Niilläkin olisi pärjännyt.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Oho, onpa vierähtänyt, enkä mitään oo tehnyt. Aika on toki tehnyt sen, että laitte on näyttänyt tapansa. Näyttäisi siltä, että seisoessa koko keula putoaa kenttään, mikä kääntää minun epäilykset venttiiliblokkiin. Liekö siellä jotain tiivistemurhetta, vai onko lie jotain muuta tunnettua murhetta?

                                                          Repsikan takaoven ikkunakaan ei noussut enää katkaisijasta ylös, vaan jäi puoliväliin. Pahvi pois, vaan mitään ei varain näy. Kädellä avittamalla nousi nätisti ylös asti. Uusituttaa varmaan siis koko nostimen.

                                                          Kuskin etuvetariin vaihtui uusi suojakumi ulompaan niveleen. Tuossa noiden alustan antureiden kanssa temutestemutessi toiseltakin puolelta viittä vaille valmis kumi, eli ovat ainakin tasalaatuisia.

                                                          Taisin kehua liian aikaisin, kun kesällä menin kaverille kehumaan huolettomaksi laitteeksi, eli oma vika..

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Ei siinä menny kun puol kesää ja koko syksy, mutta sainpahan aikaiseksi. Otin paineenpurkusolenoidin irti. Siihen pääsee käsiksi kompuraa pudottamatta. Ulkonäöstä päätellen järjestelmässä on kosteutta.

                                                            Tarjosin solenoidille 12V ATX-virtalähteestä. Joku phit napsaus sieltä kuuluu, mutta mitään ei näytä tapahtuvan. Kai se on koitettava uutta, me kun ei kauheita maksakaan.

                                                            Purkujärjestelmässä on toinenkin venttiili. Koitin raapia sitä auki kuus'koloavaimella. Joko sitä ei avata niin, tai en uskaltanut vääntää tarpeeksi. Näyttää sille, että koko systeemin palastelu ja kuivatus ei olisi väärin.

                                                            Onko kukaan aukonut venttiiliblokkia? Onko miten huollettavissa?
                                                            Attached Files

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X