Se lasi pitää leikata sisäpuolelta irti, mahdollisimman läheltä koria ettei lasin muovikehys mene pilalle. Itse olen leikannut leveällä mattopuukolla. Saa olla tarkkana ettei mene maaliin asti jos ei halua naarmuja.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audi TTs 2008 romusta -> ehjäksi
Collapse
X
-
Jotakin tuntuu nyt tapahtuvan kun vuosi vaihtui. Moottori on saatu nippuun, mutta vielä joutunee öljypohjan ottamaan irti ja parin runkolaakerin paikkaa vaihtamaan. Ihmeteltiin kun ACL:n runkolaakeripaketissa oli 6 kappaletta urallisia laakereita ja 4 kappaletta sileitä. No mehän sitte tuumattiin että onko eri pari tullut vahingossa kun alkuperäisi oli 5+5. No me päädyttiin laittamaan kolmosen runkopukkiin kaksi urallista laakeria sen kummemmin setvimättä. No nyt sitten tuli asiaa tutkittua ja löytyihän se ohje että 4 runkopukkiin olisi pitänyt nuo uralliset laakerit laittaa. No olinpa tuossa tuttuun moottorikoneistajaankin yhteydessä ja hän kertoi että vahoissa V.A.G konsernin vehkeissä on ollut 4 runkopukeissa noita urallisia laakereita. Lupasi asiaa selvittää että onko tuolla nyt sitten mitään merkitystä vaikka ne olisivat 3 runkopukissa. No onneksi tuo vaihto on nyt vielä suhteellisen helppo tässä kohtaa tehdä, mutta uusia pultteja saa taas hakea 4 kipaletta.
Auton purku rupeaa olemaan loppusuoralla ja parin viikon sisään se pitäisi saada sepitettäväksi ja uudelleen maalattavaksi. Takasivulasitkin lähti aika kivuttomasti irti kun vain viitsi mattopuukolla kaivaa kaikessa rauhassa.
Takaluukku, pakoputki ja moottoritilasta jarruihin liittyvät hilppeet pois niin sitten on aika lailla korista kaikki riivitty irti.4 Photos
- Likes 3
Comment
-
Josko taas jokusen rivin j akuvan laittaisi missä mennään.
Auton korin vein viikko takaperin korikorjaamon huoleksi. Kaveri duunasi säädettävän metallikehikon korin alle niin saatiin purettua autosta molemmat "aksilat". Alla olevassa kuvassa rupeaa koppa olemaan aikas lailla tyhjättynä. Vaikka tuo kori on alumiiniä pääosin niin kyllä joutuu tekemään perään aika paljon puhdistushommaa takapyöränkaariin ja perälootsan alla olevaan peltiin. Melkoisesti on kerinnyt ruostumaan 13 vuodessa.
Takapään osat kävi hiekkapuhalluksessa ja saivat uuden pulverimaalin. Niin ja samalla kertaa maalattiin vähä muitakin osia. Osaan osia tietty jäi hieman rupea kun on ruoste saanut jäytää, mutta nyt on semmonen pinnote joka on paljon parempi kuin alkuperäinen maali. Joutuu varmaan nyt sitten kaikki takapään pultit putsaamaan lasikuulalla ja käyttämään uudelleen sinkattavan, kun ei millään viitsi ruosteisilla ruuveilla ruveta "uusia" osia niputtamaan. Joku edellinen omistaja on vaihtanut tukivarsiin Strongflexin keltaiset uretaanipuslat. Mietin nyt sitten että olisiko tuohon taka-apurunkoon ja takaperään hyvä vaihtaa samalla puslat. Mikähän rasva noiden puslien asentamiseen olisi sopivaa? Google kyllä kertoi monenmoista, mutta mikä se oikea sitten mahtaa olla.
Lopulilnen väri vain pitäisi saada lyötyä lukkoon. Omaa silmää on ruvennut miellyttämään tuomonen punainen ja siihen vähä mustaa.
Comment
-
Osalla on varmasti usko jo loppunut tämän projektin tiimoilta, niin ajattelin hieman valotella tilannetta.
Korihommat ja maalailut on venynyt kun tekijä on ollut niin työllistetty että en ole viitsiny omalla projektillani hirveästi hoputella. Kevät ja kesä meni muissa hommissa ja 6 vuoden kuivakausi moottoripyöräilystä loppui heinäkuun alussa. Hyvin on saanut vapaa-ajan kulumaan.
No nyt on kuitenkin asiat mennyt eteenpäin ja kori on maalattuna jo sisäosiltaan ja moottoritilaltaan. Olen hyvin toiveikas että lähiviikkoin saan hakea korin kotia ja oiekasti uveta sitä uudelleen kasaamaan. Irto-osathan on toki kaikki sitten vielä maalia vailla, mutta ne käytän maalarilla parissa erässä, sen mukaan ku saan ne itse työstettyä maalarille.
Takaperään olen vaihdellut uretaanipuslat ja stefat. Uusi Haldexin pumppu ja suodatin odottaa vielä asentamista. Olen vanhalla pumpulla pariin otteeseen kierrättänyt uutta öljyä jotta saisi sitä mustaa töhnää vähemmälle Haldexin sisuksista.
Vanha pumppu on ainakin äänen puolesta elämänsä ehtoopuolella.
Seuraavaksi onkin vuorossa etuperän ja vaihdelaatikon pesu. Sen jälkeen uudet stefat molempiin ja vaihdelaatikkoon uusi NRC:n kytkinpaketti.
- Likes 4
Comment
-
Taas on harrastamista jatkettu. Nyt oli takajarrusatuloiden vuoro mennä paloihin jotta ne saa maalattavaksi. Kävin jo alkuviikosta viemässä laatikolisen osia Pulverfixille (http://www.pulverfix.fi/), mutta takasatuloita ei saanut vietyä kun ei ollut pihtejä millä purkaa.
Nyt on pihdit, mutta niitäkin joutu ohentamaan että sopivat jarrumännän ja satulan väliin. Muutenhan nuo satulat on aika helpot purettavat.
- Likes 1
Comment
-
Nyt olis jarrusatuloissa ja muutamassa muussakin osassa uutta maalipintaa.
Etujarrusatuloiden pölytiivisteet oli melkosen veemäiset asennettavat, Onneksi oli moottoripyörän takaskarin purkutyökalun mukana tullut sopivan kokoinen sovitelevy jolla sai painettua tiivisteen paikallensa.
Ensimmäinen meni hienosti ja toisen kohdalla oli intoa liikaa kuin älliä. Jostakin syystä jäi huomaamatta että metalilevyn sisäreuna ei ollut prikulleen keskellä, vaan pääsi ottamaan sellaiseen kohtaan jossa ei ollut pölysuojassa oleva metallirengas alla. No sehän leikkasi tiivisteen saman tien ja vee käyrä oli tapissa aika äkkiä.
Vaihdelaatikkokin tuli pestyä. Seuraavaksi siitä saisikin laskea öljyt pois ja ruveta miettimään kytkimen vaihtoa.
- Likes 1
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja okkim Näytä viestiHyvä väri. Korissa onkin sitten ollut tekemistä kun kaikki on purettu. Nyt aikaa palaa entistä enemmän kun jokaista kohtaa pitää varoa :)
AIkaa tulee varmasti menemään vielä joku tovi että auto on liikenteessä. Melkoisella varmuudella suurimman osan osista saa sovitell akahteen kertaan paikallensa. Vaikka valokuvia on tolkuton määrä niin varmasti on paljon sellaista mikä vaan on jäänyt jollain lalilla huomioimatta ja nyt niitä sitten saa pähkäillä. Olen aina yhden kokonaisuuden purkanut yhteen laatikkoon jotta jollain tapaa on pysynyt järjestys. Tavoite on saada auto jälleen liikenteeseen ensi vappuna. Sisuta saanee olla ensi kesän sen mikä se on ja panostetaan siihen sitten seuraavana talvena. koitetaan saada auto nyt ensin ajokuntoon.
Irto-osat vien maalarille jahka kerkiän ne ensin itse käymään läpi jotta niiden kanssa ei tarvitse amamttimiehan kovin paljo ylimääräistä aikaa viettää.
Hanskat on varmaan oikeesti hukkunut jo jokin aika sitte. Rouvakin jo keväällä kyseli että eikö olisi kanattanut ostaa ehjä, kun sille hieman valotin paljonko on euroja kulutettu tähän mennessä. Päätin jo aikaa sitten että en rupea kuitteja keräilemään, koska tämä on mukavaa harrastamista ja kaikki harrastaminen maksaa. Ainoa ongelmahan on se kun ei ole pohjatonta rahasäkkiä jotta voisi aina kerralla ostaa kaiken mitä tarvii. Onneksi hankintalista on melko tyhjä pakollisista ostoksista.
- Likes 4
Comment
-
Tässähän on vaan tyyliin tiivistetty viiden vuoden harrastekulut yhteen vuoteen. Kaiken ajan ja rahan saa kuitenkin menemään niin tuohan on ihan fiksu ratkaisu hoitaa se puoli kerralla alta pois ;)
On kyllä tekemisen meininkiä. Ja hyvä että edistyy eikä jää vuosikymmeniksi pölyttymään.
Comment
-
-
Vaihdelyhennin on varmasti ihan jeppis homma, mutta tähän se ei oikein auta kun on DSG-laatikko.
Kojelauta istuteltiin paikallensa apukäsien avustuksella. Melko tympeä homma olisi ollu yksin tehdä, kun johtoja pitää vedellä pienestä reiästä ja niitä on pakko välillä konehuoneen puolelta vetä ja oikoa. No siellä ne nyt kuitenkin ovat.
Jarru- ja bensalinjatkin osasi paikoillensa. Näkyvät hivenen huonosti kun tuo pohja on niin kiiltävä... vielä.
Vastustustaki on taas ollut. Rupesin vaihtamaan etupään jakolaatikkoon stefoja ja sinä samassa huomasin että oikean puolen nysy (mihin vetoakseli kiinnitetään) pyörii hieman nihkeän oloisesti. Irroitin sen ja totesin että O-rengas oli päästänyt ilmeisesti kosteutta sisään ja kaksi neulalaakeria oli ottanut itseensä. Laakerti onnkesi löytyi Suomen Laakerikeskukselta Tampereelta ja Käyttöautolla sattui olemaan hyllyssä kaipaamani O-rengas. Hinta vaan oli melkoisen suolainen, 54 €. No onhan se toki ehkä 50 mm halkaisjaltaan ja 5.5 mm paksu. Tokikaan ei ole profiililtaan normi O-rengas.
Kylmä ja pimeä rupeaa hidastamaan pihalla katoksessa ruuvaamista, joten ei varmaan edisty arki-iltoina kovinkaan tämä kasaaminen. Sais nyt vaan alustan osat paikoillensa äkkiä, niin sitten siirrän auton talliin.
- Likes 2
Comment
-
Sähköt rupeaisi olemaan aika lailla paikoillansa. ABS-yksikönkin kerkisin jo asentamaan ja jarruletkut, mutta jouduin ne purkamaan kun ABS-yksikön kannakkeessa oli ruostetta. Kuvittelin mielessäni että ei haittaa, no rupes haittamaan siinä määrin että purkasin kaikki pois. Nyt olen sitte kaikki mahdolliset kannakkeet kerännyt läjälle. Puhalletaan puhtaaksi ja laitetaan uutta maalia pintaan, niin hermo lepää. ?
- Likes 3
Comment
-
Perjantaina iltahämärissä piti riuhtoa koppa talliin. Hyvin jää vielä tilaa puuhastella.
Tilaakin rupeaa tulemaan koko ajan lisää kun osat osaa mennä koriin kiinni. Pienempi paha olla hivenen tiiviisti ku se että on pimeää ja kylmää. Nyt saa jättää hommat siihen malliin ku ne sattuu olemaan eikä tarvitse työkaluja olla joka välissä levittämässä ja keräämässä.
Laitoin molemmat apurungot kohdilleen T10096 kohdistintapeilla. Takapäähän en ohjetta löytänyt, mutta kun holkit oli samaa kokoa kuin etupäässä niin ajattelin että kaippa se takarunko keskittyy sitten näillä samoilla tapeilla.
Etupään kanssa oli vähän jumppaa kun alatukivarret ei halunnu sovinnolla asettua kohdilleen. No onneksi on tuo mp--nostin ja pyörä päällä niin sai siihen liinan kiinni millä sai reiät kohdalleen että ohjuritapit meni paikallensa. Apukädet olisi kyllä ollu mukavat, mutta tällä kertaa niitä ei ollu.
- Likes 6
Comment
-
Auton peräpää rupeaa olemaan kallistuksenvakaajaa vaille valmis. Etupäähän on jo jarrutkin osanneet paikalleen.
Kahden viikon päästä tulee kuluneeksi 2v, kun tämä ropaaminen on alkanut. Ehkä tämä kuitenkin on nyt jo voiton puolella. Seuraavaksi pitäisi vaihdelaatikkoon vaihdella uusi kytkin ja parit stefat. Sen jälkeen sen voisi "parittaa" moottorin kanssa ja istuttaa koko komeus paikallensa.
Vanteetkin löytyi foorumin kautta, kiitos Hammulle. Vanteet kävin viemässä maalarille toissapäivänä, mutta päällysosien väri pitäisi vielä päättää.
- Likes 7
Comment
-
Joulu meni naisväkeä miellyttäen, mutta tapaninninpäivänä piti jo päästä hieman ruuvaamaan ja eilen illalla nostettiin moottori paikallensa. Huomenna olis projektin 2 vuotispäivä. Saas nähdä joko se liikkuu omin avuin 1/2023.
Alumiinilevystä askartelin kaksoismassavauhtipyörälle lukitten, hyvin kesti 60 Nm + 90 astetta.
Erkille tiedoksi, että hyvinki voidaan Ähtärin suunnalla kesällä treffata, ku siellä tulee appivanhempien mökilläkin kuljettua. ?
Comment
-
Kaikenlaista kun tulee lueskeltua niin päädyin imusarjasta ottamaan läpät pois.
En ruvennut ostamaan mitään valmista sarjaa vaan tuhosin tuon alkuperäisen läppäsysteemin. Halvimman sarjan (unohdetaan amazon ja alibaba) mitä löysin oli satasen verran + postikulut. Nyt meni omaa aikaa tunnin verran ja siinä samassa ajassa hain myös Motonetistä ruuvit 3.99 €, joten säästyi aika monta euroa. Suurin syy tähän omatoimiseen tekemiseen on se ainainen odottaminen, jos jotakin tilaa. Nyt mä saan jatkaa moottorin kasaamista ilman odottelua.
Muoviosiin tein 5 mm kierteet ja ruuvailin lukoliiman kanssa paikallensa.
- Likes 1
Comment
-
Laitetaan nyt kuvaa miltä ne uuden maalipinnan saaneet BBS:t näyttää.
Hieman vastustaakin taas ku ei ole kerralla tullut hommattua kaikke mitä olis pitänyt. Nyt kun se tasapainokoneistoon jätety pois ja öljyjalka samassa yhteydessä korvattu BAR-TEKin tekeleellä. No nyt ei sitte alkuperäinen kaasuläpälle menevä imuputki enää sovi paikallensa. ? Imuputki osuu öljynsuodattimeen. No tästäki pääsee eroon tilaamalla siihen varta vasten tehdyn putken. Kovasti vaan jo tekis mieli etukehikkoa ruveta asentelemaan.
Puskurit ja lokasuojat lähtee maalarille puolen viikon maissa, ku talouden A6:nen menee samalla kerralla korjattavaksi. Allekirjoittanut kun osasi sen ennen joulua peruuttaa autokatoksen tiilipilariin. Jokusen tuhannen kertaa siihen peruuttanu ja leveyttäki on reilut 4 metriä, joten ei voi kyllä ku ihmetellä mitä siinä silloin tapahtui. ?
Comment
-
Viikonloppuna harrasteltiin pakoputken rakentelua ja muuta pientä.
Putkistoon oli vaihdettu jo Cobran 3" downpipe ja alkuputki. Tehdään putkisto nyt 3" putkella peräpöntölle saakka. Peräpöntössä on sitte kaks 2.5" ulostuloa. Ostin 2 kpl:tta V-pantojakin jotka helpottaa pakoputken irroittamista tarvittaessa. Alkuperäisessä putkistossa on vaimennin perässä ja pieni välivaimennin n. 25 cm pitkä. Kokeillaan nyt aluksi pelkällä perässä olevalla vaimentimella ja jos pitää liikaa mekkalaa niin lisätään sitte välivaimennin.
Vielä jäi tekemättä ulostulot ja pieni pätkä putkistoa.
Onneksi on tullut TIG-hitsi talliin hommattua. Oma osaaminen on niin ja näin, mutta onneksi velipoika osaa homman.
Pitänee varmaan tuo vaihdelaatikkokoin vielä pestä alapuolelta, ku se nyt on mahdollista.
Moottorin puolella rupeaa olemaan kaikki paikallansa. Keulakehikko ja syyläripaketti olis paikallensa laitto vaille valmiina.
Eiköhän tällä viikolla päästä koeponnistamaan herääkö Audi kuinka helposti pitkiltä unilta. Eilen jo kävi virrat päällä jotta sai vaihdelaatikon vapaalle, kun kiristeltiin kardaani paikallensa. Mittaristohan oli kuin joulukuusi, kun kaikki liittimet ei ole vielä paikallaan.
Jarrunesteetkin sain alipainesysteemillä imaistua letkuihin. Laitoin Motulin RBF 600 jarrunestettä. Kaikkea kun netistä tulee luettua niin monessa paikassa oli juttua että ABS jarruja ei saa ilmattua, jos koko järjestelmä on ollut tyhjänä. Itse laskin nestettä lävitse varmaan 1/3 purkin ja kyllä siellä jarrut tuntus nyt olevan. VIelä kun saan kaverin jarrupoljinta painelamaan niin kokeilen kirkkaalla letkulla ihan perinteisellä menetelmällä jotta tuleeko sieltä ilmaa. Äkkiseltään kyllä sanoisin että ei tule, kun nestettä on laskettu reilusti läpi.
- Likes 2
Comment
-
Tänään laskeutui TT pyörillensä parin vuoden tauon jälkeen. Pitihän sitä tietty sitten käydä pakkasessa hieman ulkoiluttamassa, jotta selvisi liikkuuko se omin voimin ja liikkuihan se.
Mukavasti tuntuu pörisevänki, ku saatiin putkistokin rakennettua loppuun. Ei menny kerralla mutka paikka että olis miellyttänyt. Velipojalla onneksi oli putken rakentamiskokemusta reilun 20 vuoden takaa, kun oil Opel Asconaan putken rakentanut, oma kokemus oli täysi nolla.
- Likes 8
Comment
-
Hommat rupee lähestymään loppua. Kaikki irto-osat konepeltiä ja takaluukkua lukuunottamatta on maalarin hoteissa.
Takaluukun sisältä paljastu ylläri jonka knssa on nyt saanut hieman harrastella. Ensin hain Dremeliin taipuisan jatkon, mutta eihän sillä joka kohtaan päässyt putsaamaan. No sitte otettiin hiekka avuksi niin jopa tuli puhdasta.
Ahdashan tuo on puhallettavaksi ja joutui laittamaan letkuun kiinni pelkästään keraamisen suuttimen.
Vappu lähetyy ja oma toive olisi että saan viedä rouvan silloin ajelulle, jos on kesärengaskelit. ?
- Likes 1
Comment
-
Täällä odotetaan maalarin ilmoitusta että hae eka satsi osia pois.
Tänään ajattelin viimein ruuvata oven saranat takaisin paikoillensa. Apukuskin puolelta aloitin ja totesin että hanskalokero pitää irootitaa että saayläsaranan toisen pultin laitettua paikoillensa. Homma onnistu ja tuli hyvä mieli. No se hyvä mieli kaikkos hyvin äkkiä kun ruepsin kuskinpuolelle laittamaan yläsaranaa paikallensa. Alla on kaksi kuvaa mistä tuo tilanne käy ilmi.
Kojelaudan runkopalkki tulee suoraan tuon saranan kohtaan eikä sinne ole jätetty mitään koloa mistä tuon ruuvin saisi paikallensa. Taidetaan antaa nyt hetken huilata ja kerätään motivaatiota. ?
Comment
-
Tuohan on hauska ylläri. Itse tappelin muutama päivä sitten B5 oikean etuyläsaranan kanssa. Otin myös hanskalokeron pois, mutta edessä on puhaltimen kotelo ja se haittaa pulttiin käsiksi pääsemistä aika "mukavasti". Sovittelin varmaan puoli tuntia erilaisia niveliä ja jatkoja ennen kuin sain hylsyn pulttiin. Meinasi mennä hermo. Puhallinkoteloa kun ei voi ottaa pois purkamatta kojelautaa, eikä se edes liiku pois tieltä vaikka sen irroittaa kojelaudasta.
Comment
Comment