Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Harrastelelu S4 B6

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Imusarjakin saapui ja kun läppä oli todettu ehjäksi, purin vanhan imusarjan yläosan autosta pois. Ajattelin, että sieltä on vain läppä poistettu. Mutta ei: samalla oltiin vähän parannettu! Oli oikein liiman kanssa alumiinilevyllä tukittu lyhyt reitti, ettei nyt vaan pääse liikaa tehoa tulemaan. Alkaa selvitä, miksi auto tuntui puutuvan yläkierroksilla.

    Click image for larger version  Name:	IMG_20210126_161609.jpg Views:	0 Size:	120.5 KB ID:	1909666 Click image for larger version  Name:	IMG_20210126_162536.jpg Views:	0 Size:	93.0 KB ID:	1909668

    No, ei muuta kuin loputkin imusarjasta pöydälle, puhdistus ja läppä paikalleen. Varaosaimusarjan tiiviste oli sen kuntoinen, että sen pystyi käyttämään ja lisäksi vähän Reinzosiliä kaveriksi.

    Click image for larger version  Name:	IMG_20210126_161900.jpg Views:	0 Size:	73.8 KB ID:	1909667 Click image for larger version  Name:	IMG_20210126_175802.jpg Views:	0 Size:	238.6 KB ID:	1909670

    Läpän kellokin toimii, kuten pitääkin. Enää keulan kasaus ja sitten pääseekin koeajolle.

    Click image for larger version  Name:	IMG_20210126_205834__01.jpg Views:	0 Size:	167.8 KB ID:	1909672 Click image for larger version  Name:	IMG_20210126_205813.jpg Views:	0 Size:	169.7 KB ID:	1909673 Click image for larger version  Name:	IMG_20210126_205844.jpg Views:	0 Size:	267.8 KB ID:	1909674

    Comment


      #32
      Tuo oli kyllä niin käsittämätön sätöstys että jos tekijä on täällä lukemassa niin voisi avautua että mitä helvettiä tuossa on yritetty saavuttaa.

      Comment


        #33
        Ihme että auto on muuten niin oiva ja soiva peli, kun tuommosia tehty.

        Comment


          #34
          Alkuperäinen kirjoittaja vV8m5 Näytä viesti
          Ihme että auto on muuten niin oiva ja soiva peli, kun tuommosia tehty.
          Oli sieltä myös ohjaustehostimen jäähdytyskierto ohitettu ja vedetty paluu suoraan säiliöön. :D En taas tiedä, että miksi.

          Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
          Tuo oli kyllä niin käsittämätön sätöstys että jos tekijä on täällä lukemassa niin voisi avautua että mitä helvettiä tuossa on yritetty saavuttaa.
          Luultavasti on katsottu, että läppä tukkii reiät ja reiäthän pitää silloin tukkia. :)

          Comment


            #35
            Koeajo suoritettu ja kyllähän se ihan toiseen tapaan yläkierroksilla kulkee. Seuraavaksi putkiston kimppuun, että saisi edes jotain sulosointuja kuuluviin.

            Comment


            • #36
              Yksi ilo on näitä pikkuvikaisia autoja harrastaa, nimittäin ei ole ensimmäinen kerta kun tehoa saa kasvatettua pienellä korjaustyöllä.

              Myös vaparia voi virittää näemmä.

              Vaikuttiko tuo nokan ajoitus kulkuun? Huomannut eron 1.8t koneessa kun on jakopään ajoituksen laittanut kohdilleen

              Comment


                #37
                En nyt tiiä lasketaanko virittämiseksi jonkun pääsiäiskäden aivopierun korjaamista ja alkuperäisten tehdastehojen palauttamista :)

                Comment


                  #38
                  En tiedä nokan vaikutuksesta, luultavasti aika pieni. Kun se nyt oli mekaanisesti aika kohdallaan, halli vain pielessä.

                  Comment


                    #39
                    Sama homma piti tehdä kuin aiemmallekin harrasteelle. Eli ottaa mittariston ylärivit hyötykäyttöön. Kytkin CAN-adapterin radion taakse infotainment busiin ja katsoin, että mitkä arvot muuttuvat, kun asemaa muuttaa. Sitten samat viestit vain talteen, johto irti ja adapteri lähettämään dataa. Ja sehän toimi heti! Sitten täytyy vielä keksiä osoitteet ja protokolla, millä lailla saisi halutessaan tuohon jotain grafiikkaakin. Öljynlämpö pitää koittaa kaivaa jostain, luultavasti drivetrain-väylästä, ellei sitä conveniencestä löydy. Mittaristohan sen lukee suoraan anturilta. Arduino Nano ja CAN-kortti ovat tulossa, että pääsee tekemään ohjaimen tuota varten.

                    Jos jollain on osoitteita ja protokollaa tiedossa, niin tänne voi lähettää. :)

                    Click image for larger version  Name:	IMG_20210128_181310.jpg Views:	0 Size:	107.8 KB ID:	1909813 Click image for larger version  Name:	IMG_20210128_182613.jpg Views:	0 Size:	105.6 KB ID:	1909814 Click image for larger version  Name:	IMG-20210128-WA0014.jpeg Views:	0 Size:	196.8 KB ID:	1909812
                    Viimeksi muokannut pasi_; 28.1.2021, 21:46.

                    Comment


                      #40
                      Haluisitko jakaa enemmänkin kokemuksia ja oppeja tuosta mittariston ylärivien käyttöönottamisesta? Kiinnostaisi itsellekkin laittaa näkyviin väylästä löytyviä tietoja. Minkä CAN-kortin tähän käyttöön valitsit?

                      Comment


                        #41
                        On tehty oikea projektikertomus asiasta, jatkokysymykset sinne, kiitos!

                        https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...-custom-ohjaus

                        Comment


                          #42
                          Mie kirjoittelen tähän ja tuonne toisaalle myös, nyt ei ole vielä sen kummemmin kerrottavaa. Arduino Nanon tilasin ja sille jonkun geneerisen CAN-kortin MCP2515-piirillä. En ole vielä testannut. Mutta täytyy käyttää kahta korttia, joista toinen lukee datan drivetrain canista ja toinen kirjoittaa sen infotainment caniin. SPI-väylällä tulee kiinni Nanoon, joten pitää slave selectillä pelailla, kun ei vissiin ole kuin yksi SPI.

                          Comment


                            #43
                            Teinpä 2.5":n putkesta pakoputkiston. Alkuun tuli X-putki ja keskipönttö jäi pois. Lisäksi takapöntöissä oli jo valmiiksi muokkaukset. Kun siirtelin autoa pelkillä downpipeillä niin meteli oli kyllä älyttömän kova. Ja kuulosti kyllä todella hienolta. :)

                            Mutta tuolla putkistolla ei edelleenkään kuulu oikein mitään. Audilla on kyllä hyvät takapöntöt tehty, kun muokattunakin ovat todella hiljaiset. Seuraavaksi pitää rakennella siis pöntöt.

                            Click image for larger version

Name:	IMG_20210202_184701.jpg
Views:	2709
Size:	135,0 Kt
ID:	1910315 Click image for larger version

Name:	IMG_20210202_184625.jpg
Views:	2655
Size:	122,7 Kt
ID:	1910314 Click image for larger version

Name:	IMG_20210202_191455.jpg
Views:	2681
Size:	253,8 Kt
ID:	1910313

                            Comment


                              #44
                              Nyt on mittaristossa nopeus ja öljynlämpö sekä niiden lisäksi vielä cruisen asetettu nopeus, jota näytetään 5 s ajan, kun cruise laitetaan päälle. Kasailin osat näkkärille ja laitoin muoviboksiin, jossa on liitin kyljessä. Boksi on aavistuksen iso, mutta ei nuo palikoista kasatut ihan äärettömän pieneen tilaan mene.

                              Click image for larger version  Name:	IMG_20210207_180120.jpg Views:	0 Size:	73.4 KB ID:	1910931 Click image for larger version  Name:	IMG_20210206_175432.jpg Views:	0 Size:	249.1 KB ID:	1910932

                              Mikro-ohjaimena toimii Arduino Nano, jota tällä kertaa päätin käyttää ihan Arduinon valmiilla funktioilla, kun prosessorikuorma on niin naurettava. Arduinon kaverina on kaksi kappaletta MCP2515-piirillä olevia kortteja, jotka on kytketty samaan SPI-väylään. Toinen korteista on listen only -modeen pakotettuna 500 kbit ja sillä luetaan drivetrain CANia, toinen on 100 kbit ja sillä kirjoitetaan (ja tarvittaessa luetaan) infotainment CANia. Lisäksi laitoin pari N-tyypin fettiä, joilla voi ohjata jotain joskus, jos tarvetta on.

                              Homma ei oikeastaan helpompi voinut olla ohjausmielessä. Ko. CAN-piirille löytyy suoraan Arduino-kirjasto, jonka otin käyttöön: https://github.com/coryjfowler/MCP_CAN_lib. Tämä toimi kerrasta ja kun löin infotainmentin kiinni, alkoi mittaristossa lukea tekstiä. Laitoin päivitysnopeuden 200 ms:iin, jolla tulee aika mukavan nopea nopeusmittari. 100 ms näytti toimivan myös ongelmitta. MCP2515 on siitä hieno piiri, että se käytännössä hoitaa kaiken automaattisesti. Kirjastofunktiolla kerrotaan osoite, parametrit ja mitä kirjoitetaan ja se on siinä. Lisäksi piiri sisältää kaksi maskia ja seitsemän filtteriä, joilla saa filtteröityä turhan väyläliikenteen pois ja sitä ei tarvitse koodissa sitten tutkia. Tällä hetkellä vain alla olevat osoitteet ovat sallittuna. Kaikki nämä saadaan helposti päälle kirjastofunktioilla.

                              Drivetrainissa osoitteesta 0x420 löytyy öljynlämpö ja moottorin lämpö, 0x320 ajonopeus ja 0x288 asetettu cruisen nopeus. Onhan siellä paljon muutakin, mutta ei oikeastaan mitään käyttökelpoista näytettäväksi. Moottorin käyntinopeuden ja kaasupolkimen asennon ajattelin ottaa vielä koodiin käyttöön, niin voin rakentaa esimerkiksi pakoputkiston läpän ohjauksen halutuksi ja sille erilaisia, napista valittavia moodeja. RS4:n kojelaudan S-nappia ajattelin käyttää tähän tarkoitukseen, jos läppäohjaus tulee.

                              Laitan samat höpinät tuonne Killerin linkittämään topiciin, siellä voi kysellä tarkempia juttuja, jos kiinnostaa.
                              Viimeksi muokannut pasi_; 10.2.2021, 21:07.

                              Comment


                                #45
                                Hienoa lukea tällaisia juttuja.

                                Comment


                                  #46
                                  Tulipa vielä kolmannen kerran väännettyä pakoputkistoa, kun ei se nyt mitään maksakaan. :) Avasin takapöntöt ja korvasin aiemman reikäputken suoralla putkella, jossa on haara läpättömälle putkelle. Nyt ääni on ihan ookoo, ei kyllä edelleenkään liikaa. Jotenkin uskomatonta, että pelkillä downpipeillä ääni on tautisen kova ja nyt melkeinpä suorilla putkilla ääni tippuu todella paljon. Tulipa samalla tehtyä ulostulot 88.9 mm:n rosteriputkesta. Täyttää vähän paremmin aukot kuin alkuperäinen 80 mm ja lisäksi ohut seinämä kasvattaa vielä ulkonäöllisesti kokoa.

                                  Click image for larger version  Name:	IMG_20210213_115419.jpg Views:	0 Size:	142.9 KB ID:	1911234 Click image for larger version  Name:	IMG_20210213_115425.jpg Views:	0 Size:	152.1 KB ID:	1911237 Click image for larger version  Name:	IMG_20210213_133239.jpg Views:	0 Size:	97.3 KB ID:	1911236 Click image for larger version  Name:	IMG_20210213_133233.jpg Views:	0 Size:	106.5 KB ID:	1911238 Click image for larger version  Name:	IMG_20210213_175632.jpg Views:	0 Size:	194.9 KB ID:	1911235

                                  Tallipölyn alta löytyi myös kiiltävä autokin. :)

                                  Click image for larger version

Name:	IMG_20210213_164416.jpg
Views:	2088
Size:	221,7 Kt
ID:	1911240
                                  Viimeksi muokannut pasi_; 14.2.2021, 17:55.

                                  Comment


                                    #47
                                    Kattelin, että hieman on kuppaa takapäässä.

                                    Click image for larger version  Name:	IMG_20210313_100539.jpg Views:	0 Size:	178.8 KB ID:	1913105 Click image for larger version  Name:	IMG_20210313_100547.jpg Views:	0 Size:	194.2 KB ID:	1913106 Click image for larger version  Name:	IMG_20210313_100535.jpg Views:	0 Size:	216.5 KB ID:	1913107 Click image for larger version  Name:	IMG_20210313_100600.jpg Views:	0 Size:	239.3 KB ID:	1913108 Click image for larger version  Name:	IMG_20210313_100605.jpg Views:	0 Size:	263.8 KB ID:	1913109 Click image for larger version  Name:	IMG_20210313_100700.jpg Views:	0 Size:	194.2 KB ID:	1913110 Click image for larger version  Name:	IMG_20210313_100709.jpg Views:	0 Size:	208.8 KB ID:	1913111 Click image for larger version  Name:	IMG_20210313_100715.jpg Views:	0 Size:	198.0 KB ID:	1913112 Click image for larger version  Name:	IMG_20210313_100655.jpg Views:	0 Size:	233.3 KB ID:	1913113

                                    Päätin tiputtaa takakelkan alas ja sen jälkeen näytti siltä, että tiputetaan tankkikin. :) Päätin, että tehdään nyt kunnolla. No, siellähän oli vielä apukuskin puolella pyöränkotelossa lisää. Sanotaan näin, että ei ole tehtaalla täysin onnistunut tämä takapään ruostesuojaus.

                                    Click image for larger version

Name:	image_74131.jpg
Views:	1678
Size:	155,6 Kt
ID:	1913116

                                    Comment


                                      #48
                                      Rallattelin muutaman tunnin teräsharjalaikan kanssa ja lisäksi hiekkapuhaltelin ja sieltähän alkoi ruosteen alta löytyä peltiä. Seuraavaksi viimeistelyä ja tarkistelua vielä, että kaikki paikat tulee löydettyä.

                                      Click image for larger version

Name:	IMG_20210314_171104.jpg
Views:	1735
Size:	193,9 Kt
ID:	1913118 Click image for larger version

Name:	IMG_20210314_171110.jpg
Views:	1651
Size:	209,6 Kt
ID:	1913119 Click image for larger version

Name:	IMG_20210314_171149.jpg
Views:	1618
Size:	208,0 Kt
ID:	1913120 Click image for larger version

Name:	IMG_20210314_171121.jpg
Views:	1632
Size:	190,4 Kt
ID:	1913121 Click image for larger version

Name:	IMG_20210314_171137.jpg
Views:	1666
Size:	220,2 Kt
ID:	1913122 Click image for larger version

Name:	IMG_20210314_171207.jpg
Views:	1665
Size:	222,5 Kt
ID:	1913123

                                      Comment


                                        #49
                                        Aika hyvin on kestänyt, auton ikä ja suomen käyttöolosuhteet huomioon otettuna. Uutena kun olisi ruostesuojattu kolmannen osapuolen toimesta, niin olisi tietty parempi.

                                        Comment


                                          #50
                                          No joo, mutta aiemmassa t89:ssä ei ollut tuollaista 100 tkm enemmän ajettuna ja 10 vuotta vanhempana. :)

                                          Mutta Suomi-autossa on tällaisia huonoja puolia.

                                          Comment


                                            #51
                                            Eihän kukaan silloin ajatellut että audi ruostuisi, väärässä olivat. Uudemmissa menty vaan aina huonompaan suuntaan suojauksen kanssa.

                                            Aika paljon näissä kyllä riippuu siitä onko viettänyt koko elämänsä eteläsuomessa ja onko ajettu suolakelistä lämpimään talliin. Tai yleensäkään talvikelillä lämpimään yöksi.

                                            Missä kunnossa helmapellit ja pohja siitä sivuilta on?

                                            Comment


                                              #52
                                              Vähän helmojen takanurkkaan levinnyt, mutta ei erityisen paljon. Enempää en näe tarpeelliseksi purkaa.

                                              Comment


                                                #53
                                                Ei hirveästi näytä vaikuttavan vaikka auto olisi ollut pääosin suolaamattomilla teillä, samalla tavalla näyttävät ruostuvan takapäästään. Museovehkeissä oli sentään pohjamaalin päällä joku suoja-aine lähes koko pohjan alueella, näissä 2000-luvun vehkeissä ei muovilla peitettyjen alueiden alla ole kuin maalipinta. Ja taka-akselin takapuolella ei edes niitä muoveja suojaamassa, pelkkä maalipinta.

                                                Lähtikö apurungon pultit miten helposti irti?

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Kannattaa vielä hapottaa nuo ruostekohdat. Kaikkea ei saa teräsharjalla pois.

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Joo, tarkoitus on fosforihapolla käydä läpi ja sitten epoksi päälle, Sikaa saumoihin ja kiveniskumassa ruiskulla. Vai kannattaako laittaa hapon päälle Sika saumoihin ja sitten vasta epoksi?

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Laittaisin ensin Sikaa saumoihin, se ei repeä mutta epoksi saattaa revetä. Minusta parempi niin päin.

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        Näin mietin itekin. Epoksi ja kiveniskumassa sulkee sitten sauman.

                                                        Comment


                                                          #58
                                                          Aika hyvää kamaa tuo 85-prosenttinen fosforihappo. Suihkuttelin sumutinpullolla riittävien suojavarusteiden kanssa pintaan ja jonkin ajan päästä pensselillä levittelin ja lisäilin happoa. Pari päivää kuivamista ja sitten pyyhin rätillä kaiken märän pois. Ennen Sikaflexin levitystä kävin vielä saumat läpi kuumailmapuhaltimella. Oikea tapa olisi varmaankin ollut suihkuttaa epoksi alle, sitten koriliima päälle ja uusi kerros epoksia, mutta eiköhän tuo toimi hapotetulla pellilläkin, kun päälle tulee epoksi ja kiveniskumassa.

                                                          Helman takapäät ovat näköjään jääneet vähän huonolle puhdistukselle, joten ne pitää vielä teräsharjalaikalla putsata. Takakaaren takaosiin joutuu myös tekemään pintamaalausta, kun oli vähän kuppa levinnyt sinnekin.

                                                          Mutta viestin #47 kuviin verrattuna yllättävän hyvä tuli!

                                                          Click image for larger version  Name:	IMG_20210317_152919.jpg Views:	0 Size:	240.4 KB ID:	1913336 Click image for larger version  Name:	IMG_20210317_152908.jpg Views:	0 Size:	237.3 KB ID:	1913337 Click image for larger version  Name:	IMG_20210317_152941.jpg Views:	0 Size:	225.2 KB ID:	1913338 Click image for larger version  Name:	IMG_20210317_153140.jpg Views:	0 Size:	89.8 KB ID:	1913339 Click image for larger version  Name:	IMG_20210317_152959.jpg Views:	0 Size:	182.1 KB ID:	1913340 Click image for larger version  Name:	IMG_20210317_153009.jpg Views:	0 Size:	262.3 KB ID:	1913341 Click image for larger version  Name:	IMG_20210317_153113.jpg Views:	0 Size:	195.5 KB ID:	1913342 Click image for larger version  Name:	IMG_20210317_153029.jpg Views:	0 Size:	244.4 KB ID:	1913343 Click image for larger version  Name:	IMG_20210317_153202.jpg Views:	0 Size:	186.3 KB ID:	1913344 Click image for larger version  Name:	IMG_20210317_153216.jpg Views:	0 Size:	85.1 KB ID:	1913345

                                                          Comment


                                                            #59
                                                            Vajaa puoli litraa Temacoat RM 40:tä on nyt pensselöity pintaan. Parin päivän päästä kiveniskumassa.

                                                            Click image for larger version  Name:	IMG_20210318_180608.jpg Views:	224 Size:	221.7 KB ID:	1913431 Click image for larger version  Name:	IMG_20210318_180602.jpg Views:	235 Size:	238.9 KB ID:	1913432 Click image for larger version  Name:	IMG_20210318_180622.jpg Views:	228 Size:	256.1 KB ID:	1913433 Click image for larger version  Name:	IMG_20210318_180630.jpg Views:	224 Size:	229.8 KB ID:	1913434
                                                            Viimeksi muokannut pasi_; 20.3.2021, 12:16.

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              Sanotaan näin, että nyt jos happanee niin ihme juttu. :) H&R meni samalla paikalleen ja maalailin satulat VHT:n jarrusatulamaalilla ja paistoin uunissa. Sitten vielä etupää ja pääsisi ajelemaan.

                                                              Vedin samalla putken pakoputken läpillekin, niin saa nekin käyttöön. Ohjaus tulee mittariston ohjainpurkilta, niin saa halutun toiminnan ja kojelautaan RS:n S-nappi, mistä saa laitettua läpät halutessaan aina auki. Ainakin jokin vaikutus on ääniin. :) https://1drv.ms/v/s!AuX7MdvJ82nAgplTDCG1Tbt50nyDww

                                                              Click image for larger version  Name:	IMG_20210321_095601.jpg Views:	0 Size:	117.7 KB ID:	1914116 Click image for larger version  Name:	IMG_20210325_190034.jpg Views:	0 Size:	270.5 KB ID:	1914115 Click image for larger version  Name:	IMG_20210321_103044.jpg Views:	0 Size:	302.4 KB ID:	1914117 Click image for larger version  Name:	IMG_20210325_190105.jpg Views:	0 Size:	260.0 KB ID:	1914118 Click image for larger version  Name:	IMG_20210325_190059.jpg Views:	0 Size:	371.0 KB ID:	1914120 Click image for larger version  Name:	image_74417.jpg Views:	7 Size:	264.7 KB ID:	1914122 Click image for larger version  Name:	IMG_20210328_094031.jpg Views:	0 Size:	284.9 KB ID:	1914128 Click image for larger version  Name:	IMG_20210328_094014.jpg Views:	0 Size:	275.8 KB ID:	1914129 Click image for larger version  Name:	IMG_20210328_094042.jpg Views:	0 Size:	98.8 KB ID:	1914130
                                                              Viimeksi muokannut pasi_; 28.3.2021, 20:41.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X