Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A4 B5 1.8 Turbo Quattro IMSA tribute

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A4 B5 1.8 Turbo Quattro IMSA tribute

    Terehdys kaikille. Uusi jäsen ja uusi Audisti tässä esittäytyy ja ajattelin esitellä vähän tuota audiakin.

    Olen harrastellut autoja melkeinpä koko ikäni. Vanhat Ooppelit olivat alkuun ne mitä tuli laiteltua, mutta jo sitä ennen piha-autoina on ollut Datsunia, Daihatsua, Fiattia ja kaikennäköisiä kikottimia. Jossain vaiheessa autohistoriaani yhtenä sen hetkisistä menopeleistä oli Opel Vectra A 2.0 4x4. Muutaman talven ajeluiden jälkeen n.10v takaperin piti hukata kaikki ylimääräiset harrastekalut, jotta sain käsirahan tontin ostoa varten. Jätin ainoastaan erittäin projekti-asteella olevan vanhan Camaroni odottamaan talon ja tallin valmistumista. Vectralla ajaminen jätti kuitenkin jokatalvisen polttavan tarpeen hankkia neliveto. Yritin lääkitä talviautokuumettani hankkimalla 530d Bemarin, mutta avoimella perällään, se ei ollut talvileluna kummoinen. Viime talven kääntyessä kevään puolelle päätin että kyllä se nelikko on taas hankittava käyttöleluksi. Nettiautoa silloin ja aiemmin selatessa vaihtoehtoina vilkuilin muitakin, mutta jotenkin Audin hinta-teho-paino-järki-viihdesuhde vaan oli ehdoton. Malli ei ollut alusta saakka kiveen hakattu vaikka A4 sedani olikin päälimmäisenä toivelistalla. Auto oli kuitenkin tulossa käyttöautoksi, niin farmari olisi ollut perheellisenä osaltaan fiksuin, mutta myös yhdestä A3:sta soittelin hyvän yksilön osuessa silmiin. Loppujen lopuksi Nastolasta löytyi 4v katsastamattomana seissyt A4 B5 1,8Turbo Quattro sedani. Myyjä myi autoa varaosiksi, mutta puhelinkeskustelun mukaan autossa ei ollut varsinaisesti mitään peruuttamatonta miksi sitä ei olisi ollut mahdollista saada takaisin liikenteeseen, joten kärry lainaan ja nokka kohti Nastolaa.

    Auto oli sellainen mitä myyjä kertoikin. Katsastamattomuuden syyksi kerrottiin kasaantuneet pikkuviat, joista päälimmäisenä se, ettei auto käynyt kaikilla. Auto oli kuitenkin siihen saakka huollettu säännöllisesti ja vaikka kilometrejä oli mittarissa jo 540000 oli se kilometreihin nähden melko siistissä kunnossa. Kaupat tehtiin ja lähdin vetämään saalistani kotio.

    Tuossa auto on suoraan kärrystä pudotettuna kotipihaan:
    Click image for larger version

Name:	ACtC-3dlUN1UZcTN8fUiKJknNSrsR5Xxa0Nzw0pLQYx_r22m5dIBfXTVVdz6A1xIipCHL3-MfVc5mec06fjo7Rt-Czc31ZybQRDdMPpbpJHO8EBUf4VNDybAIcoFYKiHI-7pYAbo7G5ay78l10KYzgOPoCtKfQ=w1663-h937-no.jpg
Views:	3219
Size:	419,7 Kt
ID:	1903683

    Ja tuossa 4v seisomisen pölyt päältä huuhdeltuna:
    Click image for larger version

Name:	ACtC-3cqBYtBJMgsDy1aA9-RDz5nLNnisbPHp91Gkx9p0ziy6s4RHarrzbSih_-SUKOwfNGToybjPqkg1W-jtrG9xWvDV7J0uWhAFZx6Yz6XpBLEpcLEurPCwLbwptSrUDENsCPuD2Lf73TLNL6a738cGAE8xw=w1663-h937-no.jpg
Views:	3153
Size:	574,5 Kt
ID:	1903684
    Attached Files

  • #2
    Projekti alkoi käyntihäiriön setvimisellä. Tämä foorumi ja Youtube tuli tutuksi Audin sielunelämää opiskellessa. Aloin vianhakuni irroittamalla puolan liittimen kerrallaan, jolloin paljastui että 4. sylinteri oli pimeänä. Putsasin öljyn pois tulppien ympäriltä ja tulpanjohdoista ja kokeilin uudelleen. Ei vaikutusta. Vaihdoin 1. ja 4. puolat päikseen ja edelleen 4. sylinteri oli pimeä, joten vika ei ollut puolassa. Vaihdoin 4. sylinterin tulpan, mutta edelleen se oli pimeänä, joten vika ei ollut tulpissa. Hieman foorumia selailtuani ja googleteltuani tulin siihen tulokseen, että sytytysmoduli on todennäköisin syyllinen joten tilasin sellaisen ja sarjan laadukkaita tulppia samalla kun niitä ei oltu hetkeen vaihdettu vaikka ihan ok näköiset olivatkin. Sytytysmodulin vaihto auttoi ja auto alkoi käymään kaikilla. Käynnistettäessä nostajat naputtivat melkoisesti, mutta hiljenivät pienen ajan jälkeen. Autoon oli vaihdettu öljyt 4tkm sitten ja öljynmäärä moottorissa oli ylärajalla. Laittelin palaneet polttimot ja muutamat muut katsastustarkastuksessa esiin tulleet viat kuntoon ja lähdin leimaa hakemaan. Heti kilometrin ajon jälkeen öljynpaineen merkkivalo syttyi ja vedin auton tiensivuun ja pelti ylös. Itse asiassa tässä vaiheessa luulin, että kyseessä oli öljynmäärän merkkivalo, koska se paineen merkkivalo onkin näissä eri tavalla toteutettu kuin muissa autoissani aiemmin. Tarkastin öljymäärän ja ajattelin kyseessä olevan todennäköisesti anturivian. Valo ei palanut maantiellä, joten painelin konttorille hakemaan vikalistaa. Maantiella uskalsin ensimmäisen kerran painaa kaasua, niin että ahdin heräsi ja notta kauhistus mikä ääni sieltä lähti! Turbo kuulosti akkuruuvinvääntimeltä, josta oli hiilet karrella ? Päätin laittaa ahtimen vaihtamisen tehtävälistalle. Konttorille päästyäni sieltä heltisikin yllättäen leima. Auto oli kulutusosiltaan pidetty siis hyvin.

    Lueskelin näiden öljyjärjestelmästä ja päätin tehdä moottorin huuhtelun ja vaihtaa öljyt samalla vähän jäykempiin. Laitoin öljyiksi Castrol 10W60 Supercar, jota käytän nykyään myös Camarossani. Tämä auttoi huomattavasti. Naputus kylmänä poistui, mutta öljynpaineen merkkivalo edelleen syttyi kun pidemmän moottoritiesiirtymän jälkeen nousi moottoritieltä pois. Päätin laittaa myös öljypumpun vaihdon tehtävälistalle. Nyt autolla kuitenkin jo pystyi ajamaan päivittäisessä käytössä. Myös turbo vähän hiljeni siitä mitä se oli aluksi, mutta kyllä se edelleen melkoisesti vinkuu.

    Tässä vaiheessa lähdin hakemaan purettavasta vastaavasta vetokoukkua ja myyjän kertoman mukaan ehjää turboa.

    Putsattuani koukun ruosteista ja tehtyäni pari pientä ruostekorjausta, hapotin koukun ja maalasin sen mustalla vasaralakalla.

    Click image for larger version  Name:	ACtC-3eShE_HxvemGBHFnx9LAHwNY-0NKqKjRjw0rp6zR2tLnlBv1OPWUvOT-N27j8_SAk7FoZbRBr0dhgpl9-ZGq3KRB3RRpztgjqA6kOAFInMa9FlQG8wz2_ltfFX2bcYPgCe_0Bs8Q4USiWB3QXyaouyHpQ=w1663-h937-no.jpg Views:	0 Size:	291,4 Kt ID:	1903687

    Foorumin ohjeilla asennus sujui melko kivuttomasti.

    Click image for larger version  Name:	ACtC-3fMNgNsckY_EdnXzNOyuDrbeVmUTrhvbEcccd92IPRFedfphY-Mv3hX_Nw5XkDk9btYVPwqyF_PegnrWVEGUmPYxEARR_gUTSY5n7GUl7KW52GK5I6nPdLRdunlnAk8eFLDyOcyteflY6W674qWdzSovg=w1663-h937-no.jpg Views:	0 Size:	312,1 Kt ID:	1903688

    Click image for larger version  Name:	ACtC-3fnmwmA-ImpWGZV8NcKSYCENuS49utCpj66LoM-QE98U_wCrtBwSDoW0sCwdI92htFXYdtZxzvdr_xIUITyziKjxh9zKhHz42KRNKcivoWlQtMXHKYWZhMev51R7H8jV7docus_0rpXymFBIGZC7UY0MA=w1663-h937-no.jpg Views:	0 Size:	269,6 Kt ID:	1903689
    Viimeksi muokannut pecu_83; 17.12.2020, 07:11.

    Comment


    • #3
      Keskikesällä oli aika käydä öljypumpun kimppuun. Foorumin ja Youtuben ohjeilla tämäkään ei ollut kuin tekemistä vaille kun tiesi millainen homma odotti.

      Aloitin rakentamalla konehuoneeseen pultattavan moottorinroikottimen:

      Click image for larger version  Name:	ACtC-3fL6krbbagFemgq9lJLB0hCAuZZix_AxAixgt1ZRv79m8UsYuSWRgpWSUeZVTN9vS0mKSCkaHF03RVXNBdYPLPr2QrPhJjRQYjT7XFbd_nz4KDJ4uHHkguWvAJXKABUHUCyVjpL9g-IsFtvSUEsDfy_FQ=w1663-h937-no.jpg Views:	0 Size:	357,3 Kt ID:	1903696

      Nostin auton pukeille ja aloitin pudottamaan tavaraa altapäin.

      Click image for larger version  Name:	ACtC-3ciZiBkaQgh-idHNJea7FKLnr9fLqjiv64gtI7AigLlyKTLAhLc3vIncVHapXn9Ifgb8Uz21MnzmjtFfwuM3NRP-l3aZ-TW0wRaohHcmH_8WH7OEycp1TIxKP1OPR5KExdpumUJTrF5zu8GEKV6tU49Ig=w1663-h937-no.jpg Views:	0 Size:	321,3 Kt ID:	1903697

      Päivän purettuani pääsin asian ytimeen.

      Click image for larger version  Name:	ACtC-3dExWe3zY4tF68Z-XMulU5CUES5eyPNlLyWUjdvgAn96FhPwdSH_p6avWl0A5hrbLwcIqV23VtjNSNFo2h2d76TDqpgXAGzTQ7J8t8UmdYn9dljBMoSKpDzHJEK2NFB8UhG454TMTuaRfH83TOBft5Yuw=w1663-h937-no.jpg Views:	0 Size:	341,3 Kt ID:	1903698

      Uusi pumppu seuraavana päivänä tilalle ja päivä kasaamista, niin tulipahan sekin tehtyä sitten. Öljyinä jatkan edelleen Castrol 10W60 käyttämistä.

      Seuraavaksi lähdin Hyvinkään rallicrossradalle koeponnistamaan uuden pumpun (ja loputkin autosta)

      Click image for larger version  Name:	ACtC-3dAE1LwSpTyl6fzIOR5ZAuVp1UwWhBfuRMtJgKx5J07NLMDC86Mvn3OrixqPsgXfyS8NW0_YKlm1J6WqXq1JaTGeu-wl_Zx19gxC7vHMx3XgYAmtyV0aJcN5yOvL29Gc07m92uIWSAnmOrQOv0UfRsotg=w1663-h937-no.jpg Views:	0 Size:	507,2 Kt ID:	1903699

      Pumppu piti paineet kuumanakin ja settien välissä tuli lähinnä moottoria jäähdyteltyä, muuten auto ei huoltoa kaivannut. Tehoa ja rallijousitusta olisi radalla kaivannut hieman enempi, mutta kiva sillä noinkin oli.





      Päivän aikana moni kävi varikolla ihmettelemässä vinkuvaa vehjettä. Yksi rupattelemaan tulleista oli paikalla ajattamassa jotain nuorempaa sälliä vanhalla Integrallansa. Juttelimme niitä näitä ja vasta hepun mentyä tajusin että sehän oli Räikkösen Rami. Oikein mukavan oloinen tyyppi.

      Comment


      • #4
        Kuten otsikosta voi päätellä, oli minulla melko aikaisesta vaiheesta visiona tehdä tästä autosta IMSA 90 GTO tribuutti. Nyt syksyllä pääsin siihen hommaan käsiksi. Tarkoitus oli tehdä takasiipi aluksi itse, mutta kaverin linkitettyä vitsillä eräästä siivestä whatsapp ryhmään, nappasin luurin käteen ja kävin hakemassa spoilerin. Siipi on ilmeisesti peräisin Alfa 156:sta, mutta sopii mielestäni tavoittelemaani lookkiin ok.

        Click image for larger version

Name:	ACtC-3dF3i6BaRavGZbse4ncggn7raoNDHGQrQ0uEgxJGynT0c_Tm8d1o31tXdMBTeObyG-v6x-frZSPWwJNfFtMlAK0V99P6A-VhGv-kVuRQf_CUa9Ky7O5E-fgBrIT5LoqC769Ahg44GF3Gk27DLr0YJ75cg=w1920-h924-no.jpg
Views:	3047
Size:	357,1 Kt
ID:	1903704

        Hioin auton pikkuhiljaa parin viikon aikana, aina vähän kerrallaan töiden jälkeen, kun auto kuitenkin oli jokapäiväisessä ajossa.

        Click image for larger version

Name:	ACtC-3djsQo2B-yzvqtTYlCLqX8rzEMeX1B0txDffEnxBVMU7cLhaATiH5lfepqRIztul6mtCf1INcbIDTm_fH_odbebj8-Efg37o9ERtrBFaLA2XujFl94-dXMwACIpS9jZcV7038-ZD1eH1Sxz08MEFoa2xw=w1920-h924-no.jpg
Views:	3061
Size:	364,5 Kt
ID:	1903705

        Peittelin ja maalailin värin tai pari väriä kerrallaan. Maaleina muihin kuin pääväriin käytin ihan vaan spraymaaleja, kun en halunnut käyttää paljoa rahaa, enkä sotkea ruiskuun noin pieniä määriä kerrallaan.

        Click image for larger version

Name:	ACtC-3cvSYJHvNd2musl-IZF1q9QkBpYIbym8FXu6zAhdm9kvtaCUgUo2RlnXdNhP9Ph51GIgcC4dRtA_gR5txko0abVZxoqRgowTza-o1By8eSt4LSQlfHhXgJw3hHp0qru1q4Ximjcxjy4E9_F66hpuNI5ng=w1920-h924-no.jpg
Views:	3036
Size:	396,0 Kt
ID:	1903706

        Annoin maalien kuivua aina vuorokauden ennenkuin peitin ne, mutta silti teippauksista ja peitteistä jäi selvät jäljet, kun maali ei ollut tarpeeksi kuivunut, mutta ei haittaa minua.

        Click image for larger version

Name:	ACtC-3ckT4KDxH5un9J067_y58mAZWQ60-2FnLwzmQSks7_eo8J9Zz6T1xXNRxikzyYTmIYZ37iT7thzp_-1oqT6lXwAvU28oPuXbREDzpOOPJk8_8oyQwQiDc8VgEBUEk72Eak1qKePyZ1TroNhpqAEeG1V-w=w1920-h924-no.jpg
Views:	3035
Size:	472,4 Kt
ID:	1903707

        Click image for larger version

Name:	ACtC-3f4B9AkoIqs3SO2_A6Egeb19YfYduSEpQ95ySVIeS8EatJGxbmd7UUp40yb-e5BbfIHJjfYARpDAvCtcZ9IS8zYTU2YDkQ2QhZBGyXSrp9hMEey2U3At1wxlm1P8vUM8ZGDvwpgnTvaDd674_VNJ71mfw=w1920-h924-no.jpg
Views:	3015
Size:	362,9 Kt
ID:	1903708

        Päävärin valkoisen maalasin varmaan 10v vanhalla Tikkurilan Temacoat RM40 2k epoksimaalilla, joka yllättävää kyllä ei ollut täysin kuivunut vaikkakin todella paksua. Kovete oli mennyt jo keltaiseksi, mutta edelleen valui kuin siirappi, niin annoin mennä. Ohensin maalia reilusti ja ruiskin menemään Tokmannin 20€ maaliruiskulla ihan vaan tossa omassa tallissa.

        Click image for larger version

Name:	ACtC-3dcClRn9l_M8f16CEN5D4PrrG-m5rbxEv7OPrAIhrrwoeyqp6rReWiWuU1X0Pm0GBhjGH_hct-kKoVBle979Fgx7rsQY8pOdozGLEr2r7zaoX-ETHgcc1M-dyfpoT4e-eNTbA39r5Kb1aAk7UjLdl3HKQ=w1920-h924-no.jpg
Views:	3018
Size:	270,5 Kt
ID:	1903709

        Leveät valkoiset vanteet kruunasivat kokonaisuuden ja itse olen maalauksen onnistumiseen sangen tyytyväinen.

        Click image for larger version

Name:	ACtC-3ca9rXcjVtFdycR_ri4L7rtrOINs-zpUZVdOBIzufC7rtRyXcElR0kk_FaaB5HMOidzKGC1fdDhASAN-R2tbdn9QTMaI7a2sufDj_szAC5Gswc_OwgthSsKw7RsHy3QM8XFPjCftYgiqs8vH2sI1wLakg=w1920-h924-no.jpg
Views:	3077
Size:	746,9 Kt
ID:	1903710

        Click image for larger version

Name:	ACtC-3czBfNO4BiYjZXDgFv-ZHj7fI-Pfe21jqUHW6Hn9VvNQfK9ZGKEQGbnrb1SVq2E5kx_K-86Z8FmoxgQVC3uc81qu5Fdc7o_KmdTQFjl7sD61h9jXoCdkbp2ARqASFs_9Z36JAWtX0-5nysMImEk5Wj24A=w1920-h924-no.jpg
Views:	3064
Size:	554,6 Kt
ID:	1903711

        Click image for larger version

Name:	ACtC-3f5IxbodFjgb8TsqocnW6CUasWbYYWiweiJFPZtJxnxaWLWPdl8Wp-8-56gZh9shQmWRf9o3A6XYeqlFEHellB1S3gg1DfhqNU-Dg5hBdcd-Sab5zeRmE_4pwX8oIea6n8zaRhWkKglcr6tsGTIyTMryA=w1920-h924-no.jpg
Views:	4112
Size:	565,0 Kt
ID:	1903712

        Click image for larger version

Name:	ACtC-3dDkdQPe-mPsYV99EsPoAfca_dX6e5GaH1-GFkNZvZt6SO-NF-9-zpjs_EhJEHd0nkc7fjF7RAcGrjacUpUSi-7Pzh6RrNsAf9ysXHLT8gCvoRPuCUNNgF8g6SLus6hSDgsHHCe70RVa-5MN26hnL_tmg=w1920-h924-no.jpg
Views:	3048
Size:	576,6 Kt
ID:	1903713

        Muutamia tarroja lukuunottamatta kuosi alkaa olemaan kutakuinkin valmis. Autoon on tähän mennessä tullut itselleni jo 17tkm ja hyvin tuntuisi pelittävän. Talvea ja liukkaita odotellessa!

        Comment


          #5
          Täytyypä joku päivä heittää läpät naamatusten ja ihmetellä tarkemmin autoa. Käydään nimittäin mestassa melko monesti syömässä samaan aikaan.

          Comment


            #6
            Asiallisen tyyppistä suorittamista. Oliko meininki puuttua performanssipuoleen?

            Comment


              #7
              Erilainen, mutta tykkään kyllä! Peukkua eritoten noista kokonaisuuteen sopivista leveistä peltivanteista!

              Comment


                #8
                Miellyttää kyllä omaakin silmää, 1.8T olisi kyllä vireistämisen kannalta helppo ja kohtuu edullinen kohde. Onko suunnitelmissa pientä madallusta?

                Comment


                • #9
                  Kiitos. Ainakaan toistaiseksi ei ole tarkoitus puuttua juurikaan kulkupuoleen. Autossa on 557000km nyt mittarissa alkuperäisellä koneella, turbolla, nostajilla ja jopa alkuperäisellä kytkimellä ja siihen tulee yli 130km päivässä lisää, joten yritän pitää sen luotettavana ja kohtalaisen pieniruokaisena.
                  ​​
                  Äänenvaimentimet ajattelin vaihtaa läpivirtaaviin, niin saisi vähän soundia ja voin ainakin leikkiä että sieltä tulisi heppa tai pari samalla.

                  RE85 muutosta mietin kun hankin auton, mutta se ei ole nyt ainakaan päällimmäisenä listalla.

                  Jos tuosta nyt jotain hajoaa, niin täytyy sitten katsoa josko sen uusisi paremmaksi. Hain jo vakion varaturbon samalla kun koukunkin, mutta kun tuo alkuperäinenkin ahtaa normaalisti äänestä huolimatta niin en ole jaksanut vaihtaa.

                  Madaltaa en ajatellut vaikka onkin ehkä enemmän ralli kuin ratalook tuossa korossa. Tällä olisi kuitenkin talvella tarkoitus mennä jääradalle jos jäitä vaan tulee ja saatan jopa joskus eksyä uudelleen rallicross radallekin, niin joustomatkalle on varmasti käyttöä.

                  Comment


                  • #10
                    Täällä on valmistauduttu talven tuloon sen verran, että maalailin orkkisvanteet valkoisiksi ja pyöräytin rallipiikit niille päälle. Toiveina on että saatais jäätä näin eteläänkin, mutta jos ei niitä ala kuulumaan niin ajellaan sitten vaikka jonnekin pohjoisemmaksi testaamaan. Mulla loppui maalista kovete ja heitin sekaan vain lorauksen jotain kovetetta mitä tallissa sattui lojumaan, mutta se ei toiminut tämän epoksimaalin kanssa. Pysyy sen minkä pysyy, eipä ole euroakaan tuossa maalauksessa kiinni, niin ei haittaa vaikka joutuisi joskus uusiksi maalailemaan.

                    Click image for larger version

Name:	ACtC-3eXBN_Qc_Nabl9XrFI8VaLdHZXrm4iluPiIbkjPortFU2yWaH_VLD9N5uG8perBxo4-nur5zWq1cuMFZ9B0niFYpQmMWAcbIXKsUVWxoxmgNLfU-rwQ9WxPZTcfEUJHNkJ2jQNbalOluFLz8t1P0PlanA=w1920-h924-no.jpg
Views:	2365
Size:	365,3 Kt
ID:	1907164
                    Click image for larger version

Name:	ACtC-3fwxymDdfL3DWgmvYxqK-tHWJYoYGFYzfH_LcXAPnPPGNYTGgPFPnEe9KbQ6wyN3YqX0gUHmYGJ0zpLBo-8cLEJPhUlu4EjgWqw7L18NR904OiBIGlsC8BqT5DKo8xC5ddES21hTp5LTi9xMmGZy-zWqg=w1920-h884-no.jpg
Views:	2357
Size:	311,9 Kt
ID:	1907165

                    Comment


                      #11
                      Helmikuussa ois Rollossa oikeen huolella.

                      Comment


                        #12
                        Arto, ei taida Rollossa piikeillä saada ajaa?

                        Comment


                        • #13
                          Eilen rakentelin Audiin uuden putken. Tai lähinnä keskiänkkäriltä taaksepäin. Uusi keskipönttö on autokorjaamon metalliroskiksesta ja takapönttö on erään harrastetallin metalliroskiksesta talteen poimittu. Takapönttö on jonkun V-moottorisen auton etu/keskiänkästä modifioitu ja keskipönttö ilmeisesti jostain Nissanista lähtöisin. Uusi takapönttö putkineen on rosteria, mikä antaa ääneen oman kivan soundinsa.

                          Click image for larger version

Name:	ACtC-3c3i6-CdGjS34nTzL0iJiq7dyNdit-0kiSwPt4qSCinJ7w_tk_sYFAqg9SaFqq7y1E8lTrCwuK0f9KibLqq1CEXEQQeiHwXR456rq2gcPs7mKK3hsCWarDkrL9-Cv5HC5dQINiSYEyanDXfJWuAgQ8qRQ=w432-h937-no.jpg
Views:	1984
Size:	153,2 Kt
ID:	1907673

                          Click image for larger version

Name:	ACtC-3eG-Q4d9Pm-DsRXkKmfJHKd_UIDzQunvLFqfkJzmSSuoTBDgX5xt4lN6r_FPgGrZiT4hSahbb1Bjy1RcDPYDmwrMcKhZtBOVHeuqWYuMlHwZLQlLPPXBQvES6GWr5OL0YLWLkfI44tNIZ8NkNHVDq-U_Q=w1920-h884-no.jpg
Views:	1970
Size:	275,1 Kt
ID:	1907676

                          Omaan silmään ja korvaan istuu kyllä hyvin. Käytin alkuperäisiä kannakkeita ja tein vain uudet tapit putkesta kumeihin. On tukevasti paikoillaan eikä kolise mihinkään. Samalla putkisto keveni 16kg. Vanhat änkät painoivat 11 ja 12kg ja nämä uudet putkenpätkineen 4 ja 3kg. Ääni on murea, muttei häiritsevä. Kenkiessä soi, mutta tyhjäkäynnillä ja maantiellä ajaessa hädin tuskin kuuluu autoon sisälle. En tiedä johtuuko tuosta ulostulojen lähekkäisyydestä vai muodosta vai mistä johtuu, mutta nyt kun polkasee niin että kierrokset nousee sinne ylärekisteriin, niin se vähän niinkuin vislaa :D
                          Attached Files

                          Comment


                          • #14
                            Tuli Audilla käytyä kaverin pellolla ajamassa vähän peltorallia.

                            https://youtu.be/RYNnZMSsQ0A

                            Tuosta turbon väristä päätellen, tämä tosiaan tykkäisi vähän avarammasta pakosarjasta ja ahtimesta

                            Click image for larger version  Name:	ACtC-3cWCmR4QXTtAuyFSRKCxaxwaYBDRLbdC3k1AX8Qu856YxP50oYEjDJTho9bG_6SdSCzFVeaUW5MxN_2MBy7py7-JRee29CR0NGDDmQBxuREbCCbEekKMPk_3EVJjY6gbN1edsJOc3ZMYJ9nlT9yA31rQQ=w432-h937-no.jpg Views:	0 Size:	50,0 Kt ID:	1908653

                            Kävimme myös velipojan kanssa kairailemassa reikiä jäälle ennen luvattua lumikaaosta, että satava lumi painaisi jäätä ja rei-istä tulisi vettä jäälle joka sulattaisi lumen ja sitten se jäätyisi hienosti kun lumisateen perään oli povattu kovat pakkaset.
                            Vedin auton parkkiin rantaan jossa oli 12cm jäätä ja se kesti hyvin, mutta kun tulimme parin tunnin päästä takaisin oli auton paino taivuttanut jäätä niin että vesi oli noussut auton kohdalta jäälle.

                            Click image for larger version  Name:	ACtC-3ev8eUJvOyOE0mFgE03i9FETPQs7Rr-IMlEuHy00UFW7aud8oyCPH_lOjxKtuNwmhdeJti4ZLA-TrlB1M_ct5lsq5NZ5Ukw7SnbYDW4kdZ5HtPTUwTc0HDuBVkAjQbD7f9hNEcsmQQmZ6tzhf_8TYrEgQ=w1920-h884-no.jpg Views:	0 Size:	199,6 Kt ID:	1908655

                            Vetelin rannassa pienet piruetit vielä ennen lähtöä, niin voi sanoa ainakin kerran olleensa jäällä ajamassa jos lunta olisikin tullut luvattu puoli metriä eikä meidän suunnitelma olisi toiminut ja jää olisi jäänyt heikoksi lumen alla, kuten toissa talvena kävi. Nyt kuitenkin näyttää lupaavalta, että jäille pääsisi melko etelässäkin tänä vuonna.

                            Tänään olisi tarkoitus mennä Hyvinkään RalliCross radalle vähän koittamaan, miten se menee siviilirenkailla, piikit kun on ainakin toistaiseksi kielletty siellä.
                            Attached Files

                            Comment


                            • #15
                              Kivaa oli eilen Hyvinkäällä. Kivempaa olisi varmaan ollut nastoilla, mutta eiköhän sitten myöhemmin talvella pääse niillä piikkirenkailla vetään.

                              Tuossa videonpätkä:

                               

                              Comment


                              • #16
                                Ja pari fotoo:





                                Click image for larger version

Name:	ACtC-3eE0bFGWntnnN7cwmJI5ln3tguSXo-85GAwFm9v0tgonlil444vpju2B0dbhQEwR7e0lwac_pyCQ0rtZQ-ZP_jOGRxX_I6HPURurtUgsJDDR59Z8ijcbLnx_DmGdwi-o6c-4HNv0e0w6xa_ZoufVpOh7w=w1879-h1057-no.jpg
Views:	1474
Size:	615,3 Kt
ID:	1908727
                                Click image for larger version

Name:	ACtC-3fa0_Esi8aO3pkDb1aS7ILvNkRJTdo1xODAW_fUEbtXbZpkUy7U5YxahgeHhkJuYAV_G2CbBmYaNjCSWbiM95dK_pYl2zLmKO6PxQEKWG4gEJ6wOCyhyfsqC1JziAZl03MIugwne2dHO3juTHY3jINTFQ=w1879-h1057-no.jpg
Views:	1447
Size:	386,8 Kt
ID:	1908728

                                Comment


                                  #17
                                  Nythän mä vasta hokasin että olit camarolla jäällä tänään samaan aikaan, täytyy kyllä sanoa että tippu leuka jäähän kun näki camaron jäärata rengastuksen! Hyvin ilmeisesti toimii kuitenkin vauhdista päätellen.
                                  Itte en viittiny tulla pelkillä nastoilla radalle kun oli niin liukkaan oloista.
                                  ​​​​

                                  Comment


                                  • #18
                                    Joo olinhan minä, mutta en ole vielä tännekään postaillut jäärata ajoista kun ollaan koitettu pitää se pienen piirin hommana. Muuten sana leviää ja sinne tulee liikaa väkeä, liian kovaäänisillä vehkeillä ja sellaista porukkaa ketkä ajavat yötä myöten ja sitten lähialueen asukkailla ja maanomistajilla menee hermo ja ajot loppuu kaikilta.

                                    Audilla mä sen radan sinne piirsin ja velipoika sitä on Pajerollaan auraillut ja mä olen ollut sillä apumiehenä tarvittaessa.

                                    Camarossa tosiaan mulla on nyt paripiikkipyörät joka nurkassa. Mä yritin tehdä siihen omatekoiset jäärenkaat, mutta ne epäonnistui surkeasti, niin tein sitten paripyörät ja laitoin kaksi sarjaa rallipiikkejä alle. Mulla on ollut aikaisemminkin siinä vastaava setuppi ja hyvin toimii.

                                    Ekana viikonloppuna kun saatiin rata auki mä otin koko kalustoni mukaan kun ei näistä talvista tiedä kuinka monta kertaa sinne pääsee. Oli tarkoitus ajaa vertailutesti neliveto Audin takaveto Camaron ja crossipyörän välillä. Mulla on crossipyörässä ja Camarossa lisä äänenvaimentimet ettei häiritä naapurustoa. Ei siitä sitten tullut mitään kun Camaron renkaat eivät toimineet ja mun kaveri joka ajoi Audin jäälle unohti siitä valot päälle ja akku meni tyhjäksi. Kun se siitä sitten apuvirralla käynnistettiin se oli vikatilassa eikä ahtanut ollenkaan.

                                    Sillä kuitenkin ajeltiin koko päivä ilman ahtojää. Vasen etu iskunvaimennin oli niin heikkotehoinen että röykkyisällä jäällä se pompotti rengasta ihan hulluna ja päivän päätteeksi kun velipoika oli ajamassa mun Audilla siitä katkesi pakoputki turbon jälkeen.

                                    Hitsailin seuraavaksi päiväksi pakoputken kuntoon ja latasin akun täyteen niin muutaman käynnistyksen jälkeen auto poistui vika tilasta ja alkoi taas ahtamaan, niin pääsi seuraavana päivänä jo vähän ajamisen makuun Audillakin. Seuraavaksi viikonlopuksi vaihdoin eteen uudet iskunvaimentimet ja kallistuksenvakaajan koiranluut niin pompotus loppui ja oli jo kiva ajaa.

                                    Viime viikonloppuna kävin Camarolla yrittämässä nopeaa kierrosaikaa, mutta alkuun keli esti nopeat kierrokset, sitten oli ruuhkaa radalla ja päivän päätteeksi rysäytin sillä jäisen penkan yli sillä seurauksella että puoli keulaa jäi auton alle.
                                    Viimeksi muokannut pecu_83; 15.3.2021, 15:43.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tuossa on velipojan puhelimesta pari klippiä kun olin piirtämässä rataa.



                                      Ja tuossa ekan viikonlopun ajoista:



                                      Laitoin kaverit ja veljet Audin rattiin, että saan Audista edes pari ulkokuvaa, kun mä olin ainoa joka jaksoi kuvata.

                                      Audilla on kyllä ihan hieno ja hauska ajaa, mutta se ei oikein ollut kilpailukykyinen noita kevennettyjä 328 ja 325 bemareita vastaan. Tai siis oli kilpailukykyinen, mutta ei murskaavan ylivoimainen.

                                      Eilen soittelin yhdestä -96 vuosimallin 2,6 V6 Quattrosta, mutta se oli valitettavasti mennyt. Olisin tehnyt siitä jäärata / rata / rallirassin, kun en halua teurastaa tätä käyttistä. Toki tämän voisi teurastaa jos hommaisi käyttiksen tilalle, mutta täytyy nyt katsoa.
                                      Viimeksi muokannut pecu_83; 15.3.2021, 15:44.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Talvirenkaat (kitkat) alkoi oleen jo finaalissa, niin otin viimeisenkin ilon niistä irti ennenkuin aloin vääntämään kesäkumeja vanteille.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X