Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

RS4 B7

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    RS4 B7

    Vuosi takaperin ajelin tyytyväisenä Golf MK7 R ''harrasteella'' ja totesin olevan kyvykäs peli käytökseltään joka tilanteessa, mutta kaikesta huolimatta jotain muuta teki mieli neljäpyttyisen lätkytyksen tilalle. Auto tuli hävitettyä ja koeajettua useampia eri menopelejä konsernin sisällä 5-cyl tekniikkaakin kokeillen mutta mikään ei natsannut täysillä Golfin jälkeen. Kuluvan vuoden (2020) toukokuuhun saakka olin (hölmönä) ollut sitä mieltä, että B7 korimallin RS-valmisteesta ''ei ole yhtään mihinkään'' eikä niitä tullut edes vaivauduttua tutkimaan sen kummemmin. Kaverillani Juusolla oli tällainen ajoneuvo ollut tovin josta toki oli minulle ajan mittaan raportoinut eri elämänvaiheista ja renkaita potkittu pikaisesti ohimennen. Toukokuussa päässä niksahti sen verran koeajojen jälkeen että tykästyin autoon ja varsinkin analogiseen voimalinjaan varsin väkevästi ja kaupat pyöräytettiin vauhdilla.

    Perushommat tähän alkaa olemaan tehty niin aiempien omistajien kuin itseni toimesta ja nykyiseen olemukseen olen varsin tyytyväinen joten auto on ajatus pitää pitkälti tälläisenä ja huoltaa säntillisesti. Menneenä kesänä auto on saanut ulkoilutusta, radalle löytyy parempiakin valintoja mutta varsin lysti tällä on kiertää ympyrää ja samalla linjalla mennään jatkossakin jos ei ihmeempiä ilmaannu.

    Varusteet/speksit:

    -RS4 B7 sedan vm. 2006
    -Daytonagrau ulkoväri
    -Flat Bottom -lisävarusteratti
    -''Schalensitze'' -Recarot (Soul Black Metallic -sävy)
    -RNS-E ja Bose
    -Tuplalasit

    Jonkun verran päässyt harrastamaan ja mallille tyypilliset remontinpaikat ja muut jumpat suurin piirtein kunnossa:

    -Milltek downpipet, katalysaattorit ja catback, läpät aukeaa edelleen ratin napista kuten vakioputkessa
    -DRC -alusta korvattu KW coilovereilla
    -Jarrut ympäriinsä OEM osilla
    -Isompi kenno ja linjat vakio öljycoolerin tilalle
    -Kytkin viimeisimpänä SRE setillä sekä kiinteällä limpulla
    -Imusarjan läpät poistettu, pl. tangot jotka jätin paikalleen. Samalla touhusin carbon cleanin, joka oli tehty kuuleman mukaan 20tkm sitten, mutta karstaa oli reilusti. Ecuista läpät ja lisäilmalaitteet poistettiin ja samalla todettu että aiemmin on poistettu nopeudenrajoitin ja tehty muita enemmän tai todennäköisemmin vähemmän hyödyllisiä juttuja.

    Vanteina tässä oli jo minulle tullessa S5 B8/B8.5 mallista lähtöisin olevat 9x20'' pyörät ET29. 10mm spacerin kanssa istuvat aika hyvin ja nämä aikomuksena pitää tulevaisuudessakin tässä koska tuovat sopivan OE-lookin autoon. Äskettäin hankin 10x20'' OZ ultraleggerat ensi kesälle ja näille tarkoitus saada pykälän leveämpää rengasta päälle. KW alusta on omaan makuun aavistuksen löysä ja tämän päivitys myös ollut mielessä. Pientä fiksaamista korissakin löytyy ovien alalistojen myötä (kiinnikkeet ruostuneet ja listat turvonneet). Kuskin istuimen nahkaosan saatan uusia tai fiksata, uusi on arvokas joten ehkä yritän vielä sen kunnostaa. Nahan sävy on haasteellinen saada osumaan kohdilleen, koska tuossa on metallihilettä mukana.

    Päivitellään kuulumisia tänne, kuvaajalle eli Kuppikselle kiitos kuvamateriaalista.
    Viimeksi muokannut Jakke_; 6.9.2020, 21:33.

    #2
    ​​​​​
    Alkuperäinen kirjoittaja Jakke_ Näytä viesti
    -Tuplalasit
    Jes. Tää on kyllä hyvä peli.

    Click image for larger version

Name:	IMG_20200828_203515.jpg
Views:	5891
Size:	325,6 Kt
ID:	1898498

    Comment


      #3
      On kyllä nätti laite. Ilmeisen suorituskykyinenkin. Näyttää laukkaavan oikein kivasti.

      Comment


        #4
        RS4 B7 on kyllä kiva laite. Hyvin monipuolinen ja sopivan sleeper että saa ajella rauhassa.

        Comment


          #5
          On kyllä juuri oikein laitettu laite, mitä livenä tätä kattelin kun tuota omaa A5 kävin ostelemassa keväällä., Taisi Juuso saada pienen kipinän tämän ostoon kun kävin Jyväskylässä maistattelemassa omaa B7 silloin aikanaan ;). Kyllä kirvottaa taas jälkikäteen kun jouduin omasta silloin luopumaan..

          Comment


          • #6
            Teroa komppaan, tavallinen kaduntallaaja jää vain ihmettelemään, että miksi tuo ohimennyt A4 oli jotenkin erikoisen näköinen...

            Comment


              #7
              Kiitos herroille kommenteista. Tero tietää hyvin mistä puhutaan, tosin avo herättänee aavistuksen enemmän huomiota muutenkin vs. perhesedani :) Hämmentävän moni on kuluneena kesänä kuitenkin tullut bensiksellä tms. nykimään hihasta, ehkä joka puolelle painetut mallimerkinnät antaa tietoa mistä on kyse. Muuten saa kyllä rauhassa ajella (ja hyvä niin). Luulen että ilman Villen autoa aikanaan tämä tuskin olisi tässä.

              Ahvenistoa tuli viime viikonloppuna kierrettyä kerhon päivillä ja todettua olevan haastava nokkapainoiselle raskaalle autolle. Paikoitellen voimakasta puskemista varsinkin tiukemmissa hitaissa kaarteissa. Aiemmin todettu alustan velttous korostui ja asialle täytyy tehdä jotain. Pitänee vanne-/rengasasiaakin speksata uudelleen- voisi olla aiheellista hankkia jotain pitävempää pyörää alle. Sopivan 18'' vanteen löytäminen aiheuttaa päänraapimista, jotta saa etujarrujen päälle sopimaan.

              Comment


                #8
                Alkuperäinen kirjoittaja Jakke_ Näytä viesti
                Kiitos herroille kommenteista. Tero tietää hyvin mistä puhutaan, tosin avo herättänee aavistuksen enemmän huomiota muutenkin vs. perhesedani :) .
                Kieltämättä huomiota on jonkin verran tullut. Tosin ehkä enemmän sitä huomiota on herättänyt takapenklle laitetut kaksi samanlaista lastenistuinta. Perheauto mikä perheauto. :D

                Comment


                  #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja Jakke_ Näytä viesti
                  Sopivan 18'' vanteen löytäminen aiheuttaa päänraapimista, jotta saa etujarrujen päälle sopimaan.
                  Jos keksit tähän jonkin keveän ratkaisun, niin olen kiinnostunut. Nyt on omassa 5 puolaiset talvivanteet semeillä rataa varten, mutta kombo painaa kuin synti. Mielelläni ottaisin ihan kadullekkin 18" sarjan alle, kun löytyisi sellainen jossa yhdistyy ulkonäkö ja keveys. Ja tämä kombo ei tunnu olevan helppo löytää.
                  Tämän ksän on ollut nuo semit alla kokoajan, kun en noita 20" enää jaksa alle laittaa ( ja ne ovatkin myynnissä) Sen verran on tullut ajeltua varttimailia ja rataa.

                  Comment


                  • #10
                    Itsellä pyörii Snelkussa MTM 380mm levyjen ympärillä Team Dynamics ProRace1.2 9x18. Vajaa sentti tilaa Brembon satuloiden ja vanteen välissä. Eli 365mm levyjen kanssa jäisi tilaa noin puolitoista senttiä. Voin toki tehdä tarkemman mittauksen jos aihetta.

                    Comment


                      #11
                      Tuolla perusteella ei pitäisi olla ongelmaa, itsellä on 365mm levyt, ei ole tullut tarvetta isommille. Kokeilin Enkei RPF1 9x18 ja ne otti satulaan kiinni etureunan huulloksen takia. Olisi vaatinut liikaa spaceria mahtuakseen.
                      Mikä ET vanteissa? Spaceria? Niin ja onko nuo Brembon satulat samat kuin RS4? Nämä kun ovat melko paksut ja siksi vanteen sisällä pitää olla tilaa.
                      Jape taisi mitata että 207mm pitää olla keskeltä ulospäin että RS4 jarrut mahtuu.

                      Comment


                      • #12
                        Samat kasimäntäiset Brembot juu. ET30 tai 35 en nyt ulkomuistista lähde vannomaan kumpi. Ei spacereita. Satuloihin on jotkut aikaisemmat vanteet tehnyt jäljet. Nämä ovat vajaan sentin päässä puoliin nähden ja noin puoli senttiä kehään nähden lähimmästä kohtaa. Mutta tosiaan kyseessä 380mm levy joten 365mm kanssa ei ainakaan pitäisi olla probleema.

                        Tässä pari linkkiä sivustoille joissa hyvät kuvat ja selvitystä näiden vanteiden sopivuudesta RS nelkkuun.

                        https://www.audizine.com/forum/showt...o-Advan-265-35

                        http://www.rarecarsforsaleblog.com/2...20hp-audi-rs4/
                        Viimeksi muokannut Stud; 24.9.2020, 10:26.

                        Comment


                          #13
                          Saattaa olla jo etukäteen tuttu. Mallasin 8-mäntäisiä bremboja varten vanteita tämän sivun alareunasta tulostetulla templatella. RS5_365_BBK.pdf

                          https://www.ecstuning.com/b-ecs-part...4/8t0615108kt/

                          Comment


                            #14
                            Jos pitäisi ulkonäön perusteella valita pyörä tähän alle niin se olisi Jeren testaama Enkei RPF1. Minulla tuli tässä mukana jotkut BM Wheels lätkällä olevat 8.5x18 ET25 pyörät ja niissä oli hyvin tilaa jarruille, mutta painavat, rumat jne.

                            Ilkan autossa olevia Team Dynamicseja on tullut katseltua verkon syövereistä, niitä näkyy paljon olevan sovitettu risoihin. Mistä kautta hommasit nuo? Jarrulevyissä ilmeisesti vakion kaltainen keskiö (offset)?

                            Toinen kiinnostava vaihtoehto on ATS:n katalogista: https://www.apmotorsport.co.uk/produ...gtr-9j-x-18-m3
                            Näissä _näyttäisi_ olevan tilaa hyvin mutta ei voi mennä takuuseen. Täytyy jatkaa vielä selvitystyötä, onneksi ensi kesän kauden avajaisiin on vielä aikaa.

                            Comment


                            • #15
                              Eiköhän nuo jarrulevyt vastaa alkuperäistä(rs4) offset lukemaa. Vaikea mennä täysin vannomaan kun en ole niitä vertaillut. Nämähän siis ovat sarjana ostettu ja lms-servicen pojat aikanaan autoon asentaneet. https://www.mtm-usa.com/products/mtm...ton-calipers-2

                              Ostin vanteet vähän ajettuna joten vaikea sanoa mistä tilattu. Melko varmasti interwebistä, briteissä ainakin paljon näitä myynnissä. Taitaa muutenkin olla britti valmistaja.

                              Tässä vielä yksi vastaan tullut sivu missä OZ Alleggerita vanteet risassa. https://forum.rs246.com/viewtopic.php?t=99389

                              Comment


                                #16
                                Esitteessä on ollut tuollaiset vaihtoehdot. En ole koskaan nähnyt noita OEM 18" vanteita missään.

                                Comment


                                  #17
                                  Talvivanteina moisia on lähinnä ne harvat kerrat näkynyt RS4:n alla.

                                  Comment


                                    #18
                                    Alkuperäinen kirjoittaja Jakke_ Näytä viesti
                                    Jos pitäisi ulkonäön perusteella valita pyörä tähän alle niin se olisi Jeren testaama Enkei RPF1. Minulla tuli tässä mukana jotkut BM Wheels lätkällä olevat 8.5x18 ET25 pyörät ja niissä oli hyvin tilaa jarruille, mutta painavat, rumat jne.

                                    Ilkan autossa olevia Team Dynamicseja on tullut katseltua verkon syövereistä, niitä näkyy paljon olevan sovitettu risoihin. Mistä kautta hommasit nuo? Jarrulevyissä ilmeisesti vakion kaltainen keskiö (offset)?

                                    Toinen kiinnostava vaihtoehto on ATS:n katalogista: https://www.apmotorsport.co.uk/produ...gtr-9j-x-18-m3
                                    Näissä _näyttäisi_ olevan tilaa hyvin mutta ei voi mennä takuuseen. Täytyy jatkaa vielä selvitystyötä, onneksi ensi kesän kauden avajaisiin on vielä aikaa.
                                    RPF1 oli minun ehdoton ykkönen, koska vanteen paino 9x18 oli naurettavat 7.8kg. Sen jälkeen on kamalan vaikea hyväksyä alle mitään muuta, tuolla olisi saanu semin kanssa paketin painoksi 20kg. Nyt tästä joudutaan tinkimään. Allegrita on hyvä vaihtoehto. Tuo ATS GTR kelpaisi myös, siihen saa myös lisähinnasta lisäkevennyksen, mitä ikinä se tarkoittaakaan.

                                    Comment


                                      #19
                                      Nimenomaan tuo Enkein paino vielä houkuttelisi. no ne on pois laskuista joka tapauksessa. Oletko Jere renkaista löytänyt hyvän valinnan 18'' koossa, millaiset sulla nyt on ollut alla?

                                      Ilmeisesti uutena risaan nuo 19'' olleet sen verran itsestään selvä valinta jonka myötä kaikissa ne järjestään on. En ole myöskään nähny noita 18'' OE pyöriä missään. Nyt näkyy yksi sarja olevan myynnissä ainakin Ebayssa.

                                      Sovittelin noita 20'' Ultraleggeroita alle, ja ei mene nekään ilman pientä siivua spaceria alle. ET on niissä 33, jos pienemmän Ultraleggeran kokeilisi saada alle niin lättyä saa kyllä lyödä väliin, noissa kymppileveissä kuitenkin concavea on aika reilusti.

                                      Comment


                                        #20
                                        Käytännössä tämä ja viime kesä meni Nankang AR1:llä kadut ja radat. 245/40 koossa olen kaksi sarjaa nyt kuluttanut, uusi kolmas alla. Seuraavat otan joko 255 tai 265 koossa, kunhan saan 9 leveät vanteet, toi OE talvivanne on 8.5. On noillakin pärjätty ihan hyvin mutta kyllä tämä tankki kaipaa leveämpää.
                                        20" on mukana tulleet Vredesteinit jotka on olleet yllättävän asialliset mutta nuo hävitän kun löydän ostajan, liian iso omaan makuun, tilalle ehkä kevyet 19" ja niille Michelin Cup 2 tai PS4, vakiokumi koolla.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Ilmeisesti vaan ATS vanteiden valmistus lopetettu 6/2020. Harmi koska ilmeisen hyviä ja kevyitä vanteita olleet, enkä ole sarjaakaan ehtinyt omistamaan.

                                          Comment


                                            #22
                                            Jeren kuvasta pilkistää sylkkäryhmien välissä makoileva näppärä apulaite :).
                                            Viimeksi muokannut marre; 28.9.2020, 15:21.

                                            Comment


                                              #23
                                              Piti renkaan istuvuutta vanteelle näyttää eikä nyt ollut parempaa kuvaa puhelimessa, saatikka että olisin sitä jaksanut muokata. Älkää siitä lisävarusteesta välittäkö.... :)

                                              Comment


                                                #24
                                                Alkuperäinen kirjoittaja Jakke_ Näytä viesti
                                                Sopivan 18'' vanteen löytäminen aiheuttaa päänraapimista, jotta saa etujarrujen päälle sopimaan.
                                                Mä koklasin tässä kesällä B5n 18" vetokumisettiä B7 alle. Hyvin mahtui 9,5x18" ET25 ja (alimittaiset )285/30 Federalin RS-R semit. Tästä kuvia. pulla muistit aivan oikein tuon sopivuus mitan, 207mm.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Ahveniston jälkeen tuli tuupattua auto seisontaan hetkeksi rospuuttokelien tieltä. S5 pyörät tuli myytyä kerhotoverille syksyllä ja ennen joulua ruuvasin alle mukana tulleet Peelerit joilla selätetään tämän talven vähäiset ajot. Reilu viikko tuli lumisissa maisemissa kurvailtua ja voimalinja todettua yhdessä kaasuvasteen sekä vetosuhteen myötä varsin soveltuvaksi dynaamisempaan talviajoon. Seuraavana tähtäimessä Rovaniemen jääradat, talven mittaan myös ajatus fiksata sisältä ja ulkoa muutamat listalla olleet hommat kuntoon.
                                                  Viimeksi muokannut Jakke_; 1.1.2021, 20:54.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Kesäcruisingissa tuli fiilisteltyä tämän kanssa viimeisen kerran jonka jälkeen jatkoi matkaansa kerhotoverille. Voi sulkea tällä erää :)

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Pidetään auki siltä varalta, että uudeltakin omistajalta saadaan tilanneraportteja. Pysyy auton historia nipussa. Autothan meitä kiinnostaa, ainakin enemmän kuin omistajan kuulumiset, right?

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Juuri näin. Ehkä uudella omistajalla olisi jotain esiteltävää, katsotaan ilmaantuuko hän esille täällä.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Hyvää päivää!

                                                          Tosiaan kesäcruisingin jälkimainingeissa Jaakko kaupitteli autoaan ja muutaman viikon mietinnän jälkeen tehtiin kaupat. Ensifiilikset toi vahvasti mieleen muistoja vuosien takaa, kun ostin b6s4, josta pieni projektikertomus täältäkin löytyy. Moottori on kyllä mukava ja ajaminen vaivatonta, sekä äänet..no ihan kivat nekin.
                                                          Muutapa ei ole vielä tapahtunut, kun auton mukana tulleet 10x20” OZ Ultraleggera HLT:t saatu auton alle ja fiilistelty ajelemalla. Renkaiksi valikoitui 275/30r20 ja et30.

                                                          Auto yleisilmeeltään todella fiksu, mutta tarkempaa katsellessa pientä fiksailua on toki tiedossa. Eihän tuo nyt ihme, kun auto jo 15v vanha ja kilometrejäkin 223t. Bank 1 antaa välillä seoksesta vikakoodia ja epäilys on että putkiston alkupätkä vuotaa hieman. Koodi kun vaihtelee laihan ja rikkaan välillä, eikä misfirejä tule.

                                                          Palataan asiaan, kun jotain tapahtuu.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Ozit kyllä sopii mielestäni autoon hyvinkin.

                                                            Jos jotain "radikaalia" moottorille tms ulkonäölle on tulossa niin jäädään mielenkiinnolla odottelemaan!
                                                            Onhan noihin jotkut laittanut jotain pientä kivaa moottorin päälle vinkvink :D

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X