Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi B5 S4 sedan -99 nogaro blue

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Maxxecuun siirrytään suoraan sen jälkeen kun kone todetaan varmasti toimivaksi.

    korityöt samalla alkutalven aikana.

    tämä päivä on menny suuttimien pesussa(selvisi että seissy viisi vuotta kun kävin ostamassa jakopään lukitustyökalut) sekä investoimassa mitä kaikkea uupuu ja myös ahtimet tuli laitettua paikalleen
    Attached Files

    Comment


      #32
      Hommat etenee ja nyt alkais oleen siinä pisteessä että pääsis nostelemaan vanhaa konetta laatikkoineen irti.

      moottori osoittautui eräänlaiseksi vajaaksi palapeliksi. Imuputket uupu, ensimmäiset ahtoletkut ahtimilta myös, kaikki ahtimien liitäntöjen nipat ja hilut(näihin muuten sai menemään aika paljon euroja), n75 ei ole löytyny vielä joskaan en myös ole etsiny laatikoista varastosta

      ahtimien kohdalla myyjä unohti mainita että pari pantarautaa uupuu kompurakotelosta sekä muutamat kierteet paskana(toinen tietty kompurakotelon painepuolen kierteet.

      moottorista taas ei löytyny muuta yllätyksiä puuttuvien osien lisäksi. Nokat näytti siistiltä, öljypohjasta ei löyty miteen epämääräistä ja veivitki olivat h-profiilia kuten luvattiin.

      seuraavaksi siis auto nosturille velipojan talliin ja irrottamaan moottoria. Tämän jälkeen sit swapata vanhasta koneesta imusarja hilppeineen tuohon jolloin voin hoitaa koekäytön varmasti toimivalla softalla ja muille hiluilla.

      Autosta löyty sit ikävä yllätys ja kattoverhoilu oli irronnu takaosasta joten sen irroitus ja korjaus pitäis hoitaa jossain vaiheessa.

      ps. Jos agb erikoismoottorin viinasoftalla kiinnostaa niin toi nykyinen olisi tulossa myytäväksi voimansiirron kanssa
      Attached Files

      Comment


        #33
        Sunnuntaina tuliki auto hoidettua kotipaikalta velipojan talliin odottelemaan aamua ja tietty talli oli täys yön joten viinakanisteri matkaan jotta saa aamulla eberin pöhisemään.

        moottorinostimen vienti tuottiki ongelmaa kun paku jolla vietiin auto niin takaovet ei auennu joten aamulla piti jumpata eka nostin farkun kyytiin. Nostin 95cm leveä ja takaluukku 94cm eli hyvin mahtu.

        itse asiahan alko luistaan aika hyvin ja purkaantu kohtuu rivakasti(yläpuolelta kaikki irroitettava noin tunnissa valmiina). Tämän jälkeen alapuolelta irroittamaan vetarit ja kardaanin(oletin että vetarit antaa riittävästi tilaa kun irrottaa vittupultin). Kardaanin pultit aukes pienen tuumailutauon jälkeen mutta kardaani ei laipasta sit millään. Ja kun konetta aloin irrottamaan korista pois niin vaihdelaatikon kannakkeiden ja dp:n väliinhän ne vetarit jäiki sit kanittaa. Rautakankien yms kanssa kokeilin napapultteja saada auki kun kone oli siirtyny eteenpäin eikä millään auki. No loppujen lopuksi 12mm reikä muutaman sentin syvyyteen pultteihin ja johan irtosi ja konekki irtos sen jälkeen ongelmitta.

        Töistä hain auton lainaan jotta koneen sain porukoiden talliin jossa swappailin imusarjan hiluineen sekä puolat laittelin uuteen koneeseen. Myös UPS:n kuski soitteli joten the-tunerin letkutki saapui parahiksi. Seuraavaksi hommaksi jäi sit laatikkoon torsenmodin teko(toinen laatikko oli valmiina hiilikuitusyncroilla), koneen irroitus pukista, kytkimen asennus, lambdaholkin hitsaus toiseen dp:hen ja niiden laitto paikalleen sekä tietenki laatikon laitto koneeseen mutta jatkunee osaltaan huomenna ja reilu viikon päästä loput kun alkaa taas vapaat

        ps. Ei oo kyllä ensikertalaisen hommaa tuon patin irroitus jos ei oo ikinä aiemmin irroittanu mistään konetta.
        Attached Files

        Comment


          #34
          Torstaina alkoi touhuaminen. Pari viikkoa sit tuli vähän vahingossa ostettua kuus egt-anturia joka vähän flippaili suunnitelmia uusiksi eli ahtimet vaihteeksi irti ja pakosarjat samaa kyytiä jonka jälkeen alkoi antureiden hitsaaminen sarjoihin joka osottautui tavallaan helpommaksi kuin odotin mutta haasteita riitti koska pakosarjat on tehty noin 18v sitten jolloin ei haaveiltu edes 6x egt:stä eli ahtauttu oli. Loppupeleissä meni yllättävän kivuttomasti. Tämän jälkeen sit pakosarjat takas paikalleen ahtimien kanssa joten kone olisi taas valmis. Samaa kyytiä tuli hitsattua hantinpuolelle lambda-nippa samoille kohti kuin kuskinpuolelle

          seuraavaksi laatikon kimppuun eli torsenmodi myös tähän laatikkoon toteuttamaan koska raadossa jonka ostin oli laatikko mukana johon oli vaihdettu valmiiksi jhm:n hiilikuitusyncrot. Homma lähti vähän pieleen heti aluksi kun otin päätykoppaa irti ja hetken odotin että koppa pysyy paikalla ja laskin työkalut lattialle ja samassa hetkessä ampu kotelon lattialle jousen, shimmilevyjen ja jousiprikan kanssa. Ensimmäisenä siis selvittelemään järjestystä sekä miten tuo torsen avataan koska nähtävästi sakemanni ei ollu tätä asiaa suunnitellu. No sokat sain irti ja teflonprikat vaihdettua teräsprikkoihin jonka jälkeen kasaan.

          tämän jälkeen oliki sit kytkimen asennus jossa ei ollu sen kummempaa. Helpotuksen vuoksi isäukko sorvasi kohdistustapin kytkimelle jotta sai keskitettyä. Kytkimeksi tuli the-tunerin kova vauhtipyörä sachsin sre asetelmalla ja sintterilevyllä.

          laatikon yhdistäminen moottoriin ei ollutkaan ihan naps ja kops koska pidin moottoria moottorinorsussa ja koitin tähdätä nostoroclalla laatikkoa paikalle jonka takia tuli aika monta voimasanaa huudettua. Loppupeleissä soitin kaverin apuun ja sen avulla homma oli sekunneissa hoidettu. Tämän jälkeen sit dp:t paikalleen ja työpaikalta hain kuorma-auton lainaan jotta sain paketin siirrettyä velipojan talliin jonka pihassa itse auto jo odotteli pari viikkoa ilman sielua.

          Eilen aamulla sit touhuamaan joten ekana oli työ saada autosta lumet päältä jonka jälkeen työneltiin kahteen pikkutyttöön auto talliin ja nosturille(ja kyllä oli työmaa). Auto ylös ja vetarit edestä irti jonka jälkeen alko lusikoiminen. En olis uskonu että noin helposti lupsahtaa paikalleen(kytkimen työsylinterin kanssa tuli tapeltua jonka seurauksena hain toisen toiselta tallilta ja kaikki meni kuin elokuvissa). Kardaani paikalleen ja vaihtajantangot pujottelin takas koteloon jonka jälkeen siirryin sähköjen pariin. Hetken päästä pyörittelin päätä että nyt olis syytä hakea öljyt koneeseen kun alkaisi oleen käynnistymiskunnossa eli paikalliseen fixukseen mars hakemaan parasta(eli halvinta pesuöljynä). Tämän jälkeen sit laitoin moottorin- ja vaihteistonjäähyt paikalleen ja aika isolla jännityksellä kuskin paikalle mitä tapahtuu(itse en ole moottori tai vaihdelaatikkoa nähny käyntikuntoisena joten kirppislöytöpalapeli oli valmiiksi tarjonnu jännitystä) mutta niin se vain hörähti käyntiin ihan kuin olis seissy 5min vasta. Vaihteet kävin myöhemmin läpi ja kaikki löyty suoriltaan kaaviosta(hieman hienosäätöä toki jäi)

          Lopuksi sitten vetarit eteen paikalle, roikkuvat osat kiinni jonka jälkeen auto siirtyi omin voimin ulos odottamaan seuraavia vapaita
          Attached Files

          Comment


            #35
            Jäi vähän tarinat kirjoittamatta pienen äksödentin takia mut siitä myöhemmin.


            loppu oliki sit peruskauraa eli loput hilppeet paikalle ja tyhjäkäynti löytyi kunnolla kun ahtoputket sai paikalleen sekä nesteet jonka jälkeen uskalsin käytellä enemmän.

            no sit kävi se miina minkä kyllä tiesin ja isäukko on teroittanu päähän riittävän tehokkaasti mut hetken käytön jälkeen mittaristo veti totaallisen jumiin jonka selvittelyyn menin tuhraamaan aikaa enkä tajunu pakokaasujen olemassaoloa kun keskityin liikaa ongelmaan. Yhdessä vaiheessa alkoi heikottaan ja aluksi ajattelin että en oo syöny mitään ja aloin soitteleen kyytiä että en kehtaa ajaa edes kun sen verran huono olo. No äiti kävi hakeen ja kotimatkan aikana sit tuumasin että nyt on parempi että otetaan suunta sairaalaan päivystykseen kun epäilin häkämyrkytystä. No oma diagnoosi meni nappiin ja sit tuliki ilta hengiteltyä happea.

            seuraavana päivänä kävin lähinnä siivoamassa tallin ja laittelin ajovalot kiinni yms jonka jälkeen pääsiki sit takas työelämän pariin(myöskin motivaatio koki kolauksen)


            no aika korjaa haavat ja hommaa oli jatkettava. Joulun alla tuli ostettua nykymuodin mukaisesti maxxecu race joten loputki osat alkaisi oleen kasassa(liittimet vielä tilata ja lambdat)

            viikko sit saapui viime leimalle meriinnän saaneesta tuulilasista joten lauantaina auto talliin ja eilettäin otin puskurit matkaan ja talliin vaihtamaan uus lasi sekä puskurit paikalleen. Lasin vaihto tuli opeteltua kesällä farkun suhteen joten se oliki tuttua puuhaa. Puskurit paikalleen ja kello alko oleen sen verran että oli pakko lähteä nukkumaan. Samalla muistin että ne pissapojan suuttimetki uupuis ja kun seibonissa ei ollu valmiita paikkoja niin dremel käteen jonka jälkeen ne suuttimet istu paikalleen mutta kuitu kun on paksumpaa kuin pelti niin joutu surraamaan väkäset pois ja liimaamaan suuttimet kiinteästi konepeltiin kiinni

            tänään sit oliki enää leimalle vailla olevat asiat jäljellä sekä b-suodattimen kiinnitys kunnolla(ahveniston parkissa tuli vaihdettua enkä saanu takas paikalle kunnolla), myös viime leimalla tuli sanomista takavakaajan puslista jotka neki vaihtui samalla sekä penkit koska leimaukko ei välttämättä mahtuis edes istumaan.

            käytin auton lämpimäksi(ulkona tietenki kun tuli opittua kantapään kautta) ja lambdaki tuntui asettuvan oikein hyvin 1.00 tietämille(seilasi 0.99-1.01 välillä).

            huomenna sit pitäis koittaa josko sais leiman jonka jälkeen puretaan vanhan moottorin imusarja hilppeineen pois ja alkais johtosarjan suolistaminen maxxecua varten
            Attached Files

            Comment


              #36
              No leimahan sieltä tuli. Jotain hämminkiä ajoneston kanssa kun lähin leimaamaan niin sammu samantien kun lähti käyntiin ja johtoja renkkaamalla sain käymään. No taitaa olla katoava murhe ecun myötä. Leimalla ei sinänsä ollu muuta mainittavaa kuin rekisterikilven valo ja lediparkit. Päästöt asettu pienen huuattamisen jälkeen kohdilleen.

              taidan nauttia pari päivää liikenteessä ja sitten alkais ecun vaihtoon

              Comment


                #37
                Taas rasti seinään kahden tavoitteen täyttymiseen
                RS4 moottori täydellisenä ✅
                Maxxecu ja johtosarjan muutos✅

                Oli semmonen viikko takana kun olla ja voi.
                Torstaina aloin tekeen esivalmisteluja ecun vaihdolle kunnes huomasin että pihdit jolla oli varautunu projektiin eivät sopinu liittimiin joten perjantaina aamusta kyselemään mistä saisi kunnes selvisi että rovaniemellä mm-autopalveluilla on touhuttu noiden ecujen kanssa joten sinne lakki kourassa kyseleen pihtejä vuokralle josta sainki sen.
                No jatkamaan projektia ja yhdessä vaiheessa tuli vinkki Okkim että johdot egt:lle eivät ole oikeat joten metsästämään illasta oikeita ja kysymään TT-Speed:ltä josko voisi illasta auttaa ja myydä johtoa josta sitten sain vielä toimituksen tampereen kaukokiidolle(työpaikan hienouksia) josta pussi lähti kohti rovaniemeä. Tälläistä asiakaspalvelua kun muutki hoitais niin ai että

                Lauantaina aamusta sit autoon laittamaan laajakaistalambdat paikalleen ja perkelöinnin jälkeen onnistuiki(toisen puolen vanhasta lähti kierteet). No tämän jälkeen viinojen tilalle bensat ja ecu toiseen jotta olisin saanu ajettua auton vanhempien luo jonka jälkeen alkoiki sit kaikki ongelmat. Ecusta olis pitäny olla ajonesto pois mutta näin ei ollut joten taas viinat tankkiin ja vanha ecu paikalle jonka jälkeen ei yrittänytkään käyntiin(enkä edelleenkään tiedä syytä) ja kone tulvi ittensä täyteen. No syömään ja johtosarjan kimppuun kunnes totesin että all-in ja imusarja vaihtoon jonka mukana toiset suuttimet yms ja tekemään muutos johtosarjalle. Muutaman johdon jälkeen alkoi liittimet hyppimään silmissä joten nukkumaan.

                Tänään uusilla silmillä hommiin ja perkaamaan noin 90 johtoa. Tunteja kului ja kului kunnes vanhoissa liittimissä ei ollut enää montaa jäljellä ja vedin ylimääräisiä liittimiä ja johtoja pois sarjasta. Nyt alkoi homma vaikuttamaan sen verran hyvälle että virtoja uskalsi tarjota mutta mitään ei tapahtunu ecussa. Hetken ihmettelin ja maajohto oli sopivasti piiloutunu ja jääny irti. Paikalleen ja sit sai yhteyden. Tässä vaiheessa kilahtiki pohjakartat väyneeltä joten seuraavaksi kaasuläpän konffaamiseen jossa meniki sormi totaallisesti suuhun mutta onneksi naapurissa sattu olemaan kaveri joka pyörähti paikalle tutkimaan jonka jälkeen kaasuläppään saatiin eloa

                Seuraavaksi avainta tarjoilla mutta pyöri kuin signeri kunnes kaveri huomas ettei anna pyörintätietoa(tiesin heti virheen kytkennässä eli triggeri väärinpäin). Korjaus ja taas avainta ja tuttu kutosen sulosointu valtasi tallin.

                Huomenna muutama kytkennän tarkistus ja sitten siirryn taka-alalle ja alan ajeleen hurua keräten logeja.
                Attached Files

                Comment


                  #38
                  Aika äkkiä sinä sen johtosarjan sait tehtyä, siitä peukku.

                  Comment


                    #39
                    Lauantaina kun aloin tekeen muutosta kyllä tuntu melko mahdottomalta yritykseltä kun johtoja vaan oli ja oli.

                    Comment


                      #40
                      Kaikkihan vaikutti hemmetin hyvältä sunnuntaina mut logit kerto että nyt joku pragaa ja huolella. Kotimatkan aikana lambdakorjaukset alko pomppimaan huolella (toinen bank -20% ja toinen +20%)

                      Eilen tallille takas lähdössä toinen lambda ei heränny eloon ollenkaan ja mittaus osoitti että can moduulin virrat oli kateissa. Hätäratkaisuna clasohlsonilta johtoa ja abikoja jotta sain heittovirran paikalle ja tämän jälkeen alkoi taas toiminaan. Tämän jälkeen rauhallisesti tallilla ja diagnosoimaan vikaa(epäilyksinä imusarjan vuoto, lambdat väärinpäin yms) yks jos toinen vika suljettiin pois ja lopulta imusarja irti ja tiivisteet näytti vähän huonolta joten homma pakettiin ja odottelemaan uusia tiivisteitä(olin tilanne viime viikolla jo)

                      tänään sit varaosaputkan kautta jatkamaan eli tiivistepintojen läpikäynti ja imusarja paikalleen eikä vika poistunu. Seuraavaksi bräkleeniä suuttimia kohden ja kolmoselta löyty imuvuoto ja syyllinen paljastu tiivisteestä joka oli hajalla joten ei muuta kuin velipojan tallille dyykkäämään roskiksesta vanhat o-renkaat jotka oliki valmiina pussissa. Paikalleen ja taas jatkui ongelma samana. No sit alko tuntumaan että suutin olisi tukossa tms joten päätin irrottaa saman suuttimen liittimen ja käynti ei muuttunu mihinkään. No seuraavaksi yleisvirtamittaria hakemaan ja tutkimaan missä vika. Vika paikantu sit liittimen pinniin joka oli päässy pakenemaan(ei herätä rakastumista noi cmc molexit). No pinniä tökin hetken kunnes lukittu ja taas käyntiin jonka jälkeen lambdan korjaukset oliki käsikädessä ja lambdat pysy nätisti yhden pinnassa.

                      tallin siivoamiseen ja sit ajelemaan keräten logeja. Muutaman version jälkeen kun alko oleen pohjat hyvät niin päästiin hakemaan ahtoja matkaan myös. Nyt sitten jatketaan ajamista läppärin kanssa.

                      tulipa ostettua eilen myös gigantin paras 7” tabletti jotta näkee helpommin mitä koneessa tapahtuu ajon aikana
                      Attached Files

                      Comment


                        #41
                        Pienet ongelmat selätetty ja autohan tuntuis alkavan pelaamaan. 4 sylinterin egt on pimeänä mutta vika viittais ecun liittimen ja naarasjatkon väliseen kohtaan koska anturin kun laittaa toiseen liittimeen niin näyttää oikeita lukemia. Menee jatkotutkintaan seuraavilla vapailla ja samalla vaihtais tuon kakkosliittimen kun siitä hajosi lukituslevy viimisellä kerralla osiksi. Myöskin kertaalleen oksensi nesteet pihalle johon vissiin paljastu viallinen paisarinkorkki joka ei naksahda oikein kun laittaa paikalleen.

                        Finjectorille lähti tilausta öljypaine/lämpö-anturille sekä pa-paineelle jotta saa turvarajoja touhuta.

                        Töiden lomassa siis ainoastaan ehtiny ajaa logeja ja nyt alkais oleen bensalla all-in ahtimien puolesta. 1.6bar maksimit ja laskevana 1.3bar. 100-200kmh veto kertoilis nelosvaihteella 8.9sek aikaa(toinen toki 8.3sek mut tuo tais olla lievään alamäkeen) joten ehkä tuolta nyt tavoite 500hp bensalla irtoaa jos vertaa aikoja mitä muut ajanu. Tuosta lähtee vielä hyvin aikaa pois kunhan vaan piki alkais paistelemaan ja vois aloittaa kolmosella vedon.

                        sopivat pakkasetki saatiin jotta kylmäkäynnistykset saatiin aika hyvin jiiriin(taitaa olla ensimmäisiä bittejä maxxeculla jota on säädetty ympärivuotiseen ajoon silmällä pitäen)

                        Nuo ahtimet tuli vähän itselle sikana säkissä enkä tienny käytännön toimivuudesta. Logit kertois että 1.6bar saavutetaan 3600rpm kierroksilla. Paremminki vois herätä mutta loppupeleissä ihan tyytyväinen siihen nähden että oli varsin edulliset ja ovat vain ensimmäisen setupin ahtimet

                        Comment


                          #42
                          hetki vierähtäny. työkiireet vähän haitannu harrastamista ja myöskin bensasofta tuli tien päähän joten siltäkään osin ei oo tarvinu kuin näytellä avainta.

                          pa-paine anturi tuli laitettua tässä välissä ja ajoittain vaivannu kutosen sammuminen aiheutti harmaita hiuksia. vika tuli noin 2500-3200rpm välillä, alle 2500rpm ei mitään ongelmaa eikä myöskään yli 3200rpm joka teki syyllisen etsimisestä vaikeata. tulpat vaihdoin ekana, jonka jälkeen puola myös vaihtoon mut pelas taas jonku päivän kunnes taas vikoi, suuttimet seuraavaksi syyniin ja uä-pesuun. taas pelasi ja ei muuta kuin Rollon jääratapäiville. Iltapäivään pelasi kun alko nykimään tuossa 2500-3200rpm välillä ja egt:stä näki että vika tuli kutoseen. No kotia ajelessa vika paheni niin että se alkoki pysymään päällä joten diagnosointi helpotti kun pääsi yks asia kerralla tutkimaan ja tällä kertaa aloitin ecun päästä. liittimet auki epäilen sytytyksen pinniä joten uus tilalle ja käynti oli taas kuten kutosen kuuluu käydä. Sormet ristissä kokeilemaan seuraavana päivänä. Lauantai meni ongelmitta ja sen jälkeen egt:n erot pysyny kurissa(tyhjiksellä maks 50 astetta ja vedossa ero parhaillaan 10 astetta kylmimmän ja kuumimman välillä)

                          Jääratailut meni muuten hyvin mutta naku-anturin johto oli jääny huonosti ja pääsi tippumaan pakosarjan päälle ja suli vähän joten sen joutuu vaihtamaan. Myös nesteet tuli kertaalleen ulos kun lämppärinkennolle menevä pikaliitin petti. Tehoa tuntuis olevan jääratailuun enemmän kuin riittävästi(ajoin lähinnä 1.0bar pyynnille ja 1.6-1.3bar pyynnillä oli vähän reilusti kipittävämpää vauhtia). Tällä kertaa en hajottanu edes puskuria joten tästä onki hyvä sit jatkaa ulkokuoren kimppuun kevään mittaan

                          Comment


                            #43
                            No säät vaikutti hyvältä joten viinat tankkiin ja menoksi. Ahtoja pikku hiljaa ylös ja lopulta päästiin 1.8-1.5bar karttoihin. Logeihin jäi 80-120 2.1sek ja 100-150 2.6sek jonka jälkeen sit muutama uus veto ja kuului riks raks poks jonka jälkeen hinurilla kaverin pajalle. No V8 audin torsen päättyi tapaturmaisesti hautaan. Nyt sit mietintään painaisko alkuperäisen perän tilalle vai quaife. Noh annetaan hautua ja keräilleen seisonta päiviä. Itse oon ajatellu että viina kaipaa enemmän ahtoja mut 1.4 kartalla tuli sama 100-150kmh aika kuin bensalla oli 2.0-1.5bar kartoilla

                            myös suuttimet oli viimisessä vedossa yli 90% kuten myös ahtimet aika tapissa eli ne on nyt myös koeponnistettu mihin riittää ja aika liki siihen mitä rs6 ahtimilla päästy ajoissa
                            Attached Files

                            Comment

                            Working...
                            X